eitaa logo
کشکول معرفت
158 دنبال‌کننده
7 عکس
0 ویدیو
0 فایل
📚فضایی آرام جهت انتشارنکات ناب و کمتر شنیده شده📚 ارتباط با مدیر: @vahid_72
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺تقدیم به رهروان مکتب حضرت امام 📣 رضوان الله تعالی علیه: 💢غالباً وصف جهنم و بهشت که در کتاب خدا و اخبار انبیا و اولیا شده جهنم و بهشت اعمال است که از برای جزای عملهای خوب و بد تهیه شده است. 💠گاهی اشاره خفیه ای نیز به بهشت و جهنم اخلاق که اهمیتش بیشتر است شده، و گاهی هم به بهشت لقاء و جهنم فراق، که از همه مهمتر است، گردیده، ولی همه در پرده و از برای اهلش. ♨️من و تو اهلش نیستیم. ولی خوب است منکر هم نشویم و ایمان داشته باشیم به هر چه خداوند و اولیایش فرموده اند، شاید این ایمان اجمالی هم برای ما فایده داشته باشد. گاهی هم ممکن است که انکار بیجا و رد بی موقع و بدون علم و فهم برای ما ضررهای خیلی زیاد داشته باشد، و این دنیا عالم التفات به آن ضررها نیست. 🔰مثلاً تا شنیدی فلان حکیم یا فلان عارف یا فلان مرتاض چیزی گفت که به سلیقه شما درست در نمی آید و با ذائقه شما گوارا نیست، حمل به باطل و خیال مکن. شاید آن مطلب منشأ داشته باشد از کتاب و سنت و عقل و شما به آن برنخورده باشید. ❇️چه فرق می کند که یک نفر فقیه یک فتوی بدهد، از باب دیات مثلا، که شما کمتر دیده اید. و شما بدون مراجعه به مدرکش رد کنید او را، یا آنکه یک نفر سالک الی الله یا عارف بالله یک حرف بزند راجع به معارف الهیه یا راجع به احوال بهشت و جهنم، و شما بدون مراجعه به مدرکش او را رد کنید، سهل است. توهین کنید یا جسارت نمائید. 🔷ممکن است آن شخصی که اهل آن وادی است و صاحب آن فن است یک مدرکی از کتاب خدا داشته باشد، یا از اخبار ائمه هدی داشته باشد، و شما به آن برنخورده باشید، آن وقت شما رد خدا و رسول کردید بدون عذر موجه. ⛔️و معلوم است به سلیقه من درست نبود یا علم من به این جا نرسیده بود یا از اهل منبر برخلاف آن شنیدم عذر نیست. ✳️در هر حال، از مقصود نگذرم. آنچه آنها راجع به بهشت اخلاق و ملکات و جهنم اخلاق و درکات گفته اند مصیبتی است که طاقت شنیدنش را هم نداریم. ✅پس ای عزیز فکری کن و چاره جویی نما و راه نجاتی و وسیله خلاصی از برای خود پیدا کن. و به خدای ارحم الراحمین پناه ببر، و در شبهای تاریک با تضرع و زاری از آن ذات مقدس تمنا کن که تو را اعانت کند در این جهاد نفس، تا ان شاءالله غالب شوی و مملکت (وجودت) را رحمانی گردانی و جنود شیطان را از آن بیرون کنی، و خانه را به دست صاحبش دهی تا سعادتها و بهجتها و رحمتهایی خداوند به تو عنایت فرماید که تمام چیزهایی که شنیدی از وصف بهشت و حور و قصور پیش آنها چیزی نباشد، و آن سلطنت کلیه الهیه است که خبر دادند اولیای خدا از این ملت بیضای حنیف، و بالاتر از آن چیزهایی است که نه گوش احدی شنیده و نه چشمی دیده و نه به قلب بشری خطور کرده. 📚منبع:چهل‌حدیث‌حضرت امام خمینی /حدیث اول/ نشئه باطن و ملکوت📚 @kashkool_marefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴ملاقات علامه حسن زاده آملی با امام خمینی 📣 رحمت الله علیه: ✳️قبل از پانزده خرداد سال هزار و سیصد و چهل و دو که در تهران مشغول تدریس بودم،شنیدم حضرت آیت الله العظمی امـام خمینی(قدس سـرّه) روحانیــانی را که برای ایام محــرّم جهت تبلیغ به اطراف و اکناف میـروند، موظف نمـوده انـد که مسـایل اجتمــاعی و سیـــاسی عالَـم اسلام و مشکلات جـامعه مســلمین و خصـوصـااوضاع ایــران را به گوش مـردم بــرسانند و مــردم را دراین زمینه آگاه نمایند. 🔷لذا بنده که برای ایام محرّم عازم آمل بودم احســاس کــردم این وظیفه متــوجه من نیـز می باشـد و باید در انجام آن بکوشـم. 💢بـدین جهت قبـل از آنکه بسوی آمل بروم خود را به قم رسانیدم.قمی که با هیچ یک از خیابانها و کوچه هایش آشنا نبودم،سراغ منزل امام را گرفتم و به حضورشان شرفیاب شدم و به محضرشان عرضه داشتم که بنده حسن حسن زاده آملی هستم و فعلا در حوزه علمیه تهران مشغول تحصیل و تدریسم. 🔰اساتید من عبارتند از حضرت علامه میرزا ابوالحسن شعرانی و …شنیدم که حضرت عالی روحانیون را مکلف کرده اید تا مسائل سیاسی و مشکلات اجتماعی مسلمین را برای عموم مردم بیان کنند. ✅لذا من که یکی از طلبه های سرشناس آملم و جهت تبلیغ عازم آن دیارم،آمده ام به شما بگویم من هم مانند دیگران در خدمتم و شما نیز ان شاء الله در اهدافتان موفق خواهید شد و همه با هم دست بدست هم می دهیم و انشاءالله تعالی کشور را از دست فسقه و فجره نجات می دهیم و دین خدا را پیاده می کنیم … . 📚منبع:کتاب «جمال سالکین»شرح حال حضرت علامه حسن زاده آملی ص۱۷۵ @kashkool_marefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴هر فقیهی سیاستمدار نیست. 📣 رحمت الله علیه: 💢فقيه هم مى‌تواند سياستمدار باشد؛ امّا هر فقيهى سياستمدار نيست. تشخيص موضوعات سياسى بر عهده فقيهى است كه در مسائل سياسى نيز تخصّص دارد. آيا اين جا هم بايد تقليد كرد؟ وظيفه خويش را در برابر مسأله فلسطين از چه كسى بايد بپرسيم؟ آيا در رساله‌هاى علميه نوشته شده كه در برابر مسأله فلسطين چه موضعى بايد اتّخاذ كنيم؟ نه. آيا اگر فقيهى با كمال دقّت مسائل كلّى فقهى را حل كرده باشد مى‌تواند وظيفه ما را درست روشن كند؟! او احكام كلّى را استنباط مى‌كند. ✳️امام رضوان الله تعالى عليه و مقام معظم رهبرى حفظه الله داراى دو مقام هستند: هم فقاهت و هم سياست. ايشان در عمل ثابت كرده اند كه هم فقيه و هم سياستمدارند. 🔰اكنون دنيا مى‌داند پيرمردى كه شصت سال در قم با فقاهت سر و كار داشت، سياستمداران جهان را به زانو در آورد. وقتى حضرت امام(رحمه الله) در حسينيه جماران چهار كلمه سخن مى‌گفت، رئيسِ جمهور امريكا برنامه اش را تعطيل مى‌كرد و به سخنرانى امام گوش مى‌داد تا ببيند امام چه مى‌گويد. خودشان مى‌گفتند: ما نمى توانيم پيش بينى كنيم كه اين پيرمرد فردا چه خواهد گفت. ✅اين، دو مهارت و دو تخصّص است؛ امّا هر فقيهى اين گونه نيست. ✳️به بركت ولايت فقيه ما امروز مى‌توانيم به امامان معصوم(عليهم السلام) (با واسطه) تأسّى كنيم. در دوران غيبت، رفتار ولىّ فقيه براى ما حكم رفتار امام معصوم(عليه السلام) را دارد منتها اين رفتار، خود داراى دو بخش است: در مسائل فقهى، فقط فقاهت شرط است؛ امّا در مسائلى كه تشخيص موضوع به تخصّص نياز دارد، فقيه افزون بر فقاهت و عدالت و تقوايى كه دارد، در آن مسائل بايد مديريت و تخصّص لازم را نيز داشته باشد تا بشود از او تقليد كرد؛ 📚منبع: آفتاب ولایت/ بخش منشور محبت و معرفت ۴ @kashkool_marefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : أدَّبَني أبي عليه السلام بثلاثٍ ...قالَ لي : يا بُنيَّ مَن يَصْحَبْ صاحبَ السَّوْءِ لا يَسْلمْ ، و مَن لا يُقيِّدْ ألفاظَهُ يَنْدَمْ ، و مَن يدخُلْ مَداخِلَ السُّوءِ يُتَّهمْ .  ✳️امام صادق عليه السلام :  پدرم سه ادب به من آموخت ... به من فرمود: پسرم! 1⃣ هر كه با دوست بد همنشينى كند سالم نمى ماند، 2⃣ و هر كه گفتار خود را مهار نكند پشيمان مى گردد، 3⃣ و هر كه به جاهاى بد در آيد آماج تهمت و بدگمانى مى شود. 📚منبع: تحف العقول ص ۳۷۶ @kashkool_marefat
💠الإمامُ الباقرُ عليه السلام : اِتَّبِعْ مَن يُبكيكَ وهُو لكَ ناصِحٌ ، و لا تَتَّبِعْ مَن يُضحِكُكُ وهُو لكَ غاشٌّ . 🔰امام باقر عليه السلام :  از كسى كه تو را مى گرياند اما خيرخواه توست پيروى كن و از كسى كه تو را مى خنداند اما با تو رو راست نيست پيروى مكن. 📚منبع: المحاسن : 2 / 440 / 2526 @kashkool_marefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴معنای صحیح انتظار فرج 📣 آملی حفظه الله تعالی: 💢آن كه خويش را خواهان ظهور حضرت ولي عصر(عج) مي داند و اميد اصلاح امور را از آن حضرت دارد؛ امّا خود اهل جهاد نيست، سخن به گزاف گفته و در حقيقت، نه منتظر كه منزوي از ايشان است. ⚜زيرا در انتظارِ گشايش رايگان دشواري ها به دست امام عصر(عج) است و مي خواهد كه در اين مسير دچار هيچ رنجي و متحمل هيچ هزينه اي نگردد، در حالي كه انتظار حقيقي ظهور آن حضرت به معني آماده سازي عِدّه و عُدّه در تمامي زمينه ها از جمله مسائل نظامي و جهاد در راه خداست.  💯به قطع، پس از ظهور، آن حضرت با جنگ روبه رو خواهد بود، پس كساني توان ياري اش را خواهند داشت كه كارآزموده اين ميدان باشند و اگر كسي اهل كارزار نباشد كار او زار است.  ✳️در عرصه جهاد علمي، مسلح شدن به سلاح قلم و تيغ سخن و در عرصه عملي تجهيز به اسلحه رزم و آموختن شيوه هاي نوين آن، لازمِ انتظار حقيقي است، حال آن كه ميان اين دو عرصه را جمع كند و به سلاح مناسب هر يك مسلح شود به اجر هر دو جهاد نايل مي شود، (طوبي لَهُم وحُسنُ مَئاب). ✅البته بخش مهمّ پيروزي آن حضرت مرهون رشد فرهنگي جامعه بشري است.  🔰نتيجه آنكه معناي عميق انتظارِ موجودِ موعود در مكتب اهل بيت(عليهم‌السلام) از سويي اقتدا به سنت امامان هدايت(عليهم‌السلام) و از سوي ديگر، مسلح بودن يا مسلح شدن به سلاح علم و ايمان براي مجاهده در راه خداست.  📚منبع:امام مهدي(عج)موجود موعودص 167 (عج) @kashkool_marefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴منزلگاه سوال 📣 رحمت الله علیه: ✳️1. آن‏كه خود را نشناخت چگونه ديگرى را می شناسد؟! ✳️2. آن‏كه از صحيفه نفس خود آگاهى ندارد، از كدام كتاب و رساله طرفى می بندد؟! ✳️3. آن‏كه گوهر ذات خود را تباه كرده است، چه بهره‏ اى از زندگى برده است؟! ✳️4. آن‏كه خود را فراموش كرده است، از ياد چه چيز خرسند است؟! ✳️5. آن‏كه می پندارد كارى برتر از خودشناسى و خداشناسى است، چيست؟! ✳️6. آن‏كه در صقع ذات خود با تمثّلات ملكى همدم و همسخن نباشد، بايد با چه أشباح و خيالات همدهن باشد؟! ✳️7. آن‏كه خود را براى هميشه درست نساخت، پس به چه كارى پرداخت؟! ✳️8. آن‏كه از سير انفسى به سير آفاقى نرسيده است، چه چشيده و چه ديده است؟! ✳️9. آن‏كه می انگارد در عوالم امكان، موجودى بزرگتر از انسان است كدام است؟! ✳️10. آن‏كه تن آراست و روان آلاست، به چه ارج و بهاست؟! 📚منبع: گنجينه گوهر روان ص: 10 و 11 @kashkool_marefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله ـ في اُناسٍ أبطَؤوا عن الصَّلاهِ في المَسجِدِ ـ : لَيُوشِكُ قَومٌ يَدَعُونَ الصَّلاةَ في المَسجِدِ أن نَأمُرَ بحَطَبٍ فَيُوضَعَ على أبوابِهِم ، فَتُوقَدَ علَيهِم نارٌ فَتُحرَقَ علَيهِم بُيوتُهُم . 🔰پيامبر خدا صلى الله عليه و آله  ـ درباره عدّه اى از مسلمانان كه براى نماز به مسجد نمى آمدند ـ : عدّه اى نماز در مسجد را ترك گفته اند ، چيزى نمانده كه دستور دهيم هيزم بياورند و بر در خانه هاى آنها بگذارند و بر آنها آتشى افروزند وخانه هايشان را بر سرشان بسوزانند . 📚منبع: وسائل الشيعة : 2/ 478 /3📚 @kashkool_marefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠به مناسبت روز زیارت مخصوص امام رضا علیه السلام 📣 آملی حفظه الله تعالی: 💢معرفت مزور و آگاهي از منزلت او مورد سفارش و تأكيد بسياري از روايات است. از امام كاظم (عليه السلام) رسيده است: ... هر كس امام رضا (عليه السلام) را [كه در شهر غربت از دنيا مي رود] زيارت كند، در حالي كه تسليم امر او و عارف به حقّش باشد، در پيشگاه الهي از منزلت شهداي بدر برخوردار است؛ «...فمن زاره مسلّماً لأمره عارفاً بحقّه كان عندالله جلّ و عزّ كشهداء بدر»...  ✳️سرّ اين كه توصيه كرده اند زيارت زائر بامعرفت باشد آن است كه آنچه مايه‌ي كمال زيارت مي گردد، معرفت و شناخت مقام و موقعيت مزور است، نه اعمالي بي روح و همراه با غفلت، همانند بوسيدن صِرف و ناآگاهانه‌ي ضريح يا در و ديوار، گردش كوركورانه در اطراف ضريح، تماشاي آثار هنري، شمارش ستون ها، چراغ ها، شمعدان ها، درها، پنجره ها و... . 🔰اين كارها، به سياحت شباهت بيشتري دارد تا زيارت. ثواب هاي اخروي و آثار دنيوي كه در روايات آمده، بر زيارت واقعي مترتب است، يعني جايي كه ارتباط قلبي با مزور برقرار شود و منشأ تحول در زائر گردد، نه بر سياحت و زيارت جسمي و صوري.  ✅شاهد اين ادعا كلام بزنطي است كه مي گويد: در نامه‌ي حضرت ثامن الحجج، علي بن موسي الرضا (عليه السلام) خواندم كه فرمود: اين پيام را به شيعيان ما برسانيد كه زيارت من در پيشگاه الهي با هزار حج برابري مي كند. ‼️[تعجب كردم، از اين رو] به امام جواد (عليه السلام) گفتم: واقعاً با هزار حج برابري مي كند؟ فرمود: آري، به خدا سوگند! با هزار هزار [يك ميليون] حج برابري مي كند [ليكن] براي كسي كه همراه با معرفت زيارتش كند؛ عن البزنطى قال: قرأت كتاب أبى الحسن الرضا عليه السلام: «أبلغ شيعتى أنّ زيارتى تعدل عندالله عزّوجلّ ألف حجةٍ قال: فقلت لأبى جعفر عليه السلام: ألف حجّةٍ؟ قال عليه السلام: إى والله ألف ألف حجةٍ لمن زاره عارفاً بحقّه» 📚منبع: ادب فناي مقربان ج1 ص 44 و 45 @kashkool_marefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴مذمت دنیا یا مذمت خود؟! 📣 رحمت الله علیه: 💢مال و ثروت دنیا در حد ذات خودش مذمّتی ندارد؛ اگر گفته‌اند از مال دنیا بترس که تو را برده نگیرد و بنده ‏خودش نکند، مال و ثروت نمی‌تواند مرا بنده کند، این خود من هستم که خودم را بنده و برده می‌کنم. 🔰 (انسان) می‌گوید پس خودم را از قید صفات نفسانی پلید آزاد می‌کنم؛ آن وقت می‌بینم که مال دنیا در خدمت من است نه من در خدمت مال دنیا. ✅آن وقت مقام وجودی خودش را می‌فهمد، این معنا را می‌فهمد که قرآن می‌گوید: هُوَالَّذی خَلَقَ لَکمْ ما فِی الْأرْضِ جَمیعاً اوست خدایی که آنچه در این زمین است برای شما آفرید. می‌بیند پس مال و ثروت بنده و برده من است، او در خدمت من است نه من در خدمت او، پس دیگر بخل یعنی چه؟! افزون‌طلبی به خاطر افزون‌طلبی یعنی چه؟!. 🔆بله، انسان خودش اسیر خودش می‌شود، خودش برده و بنده خودش می‌شود. ❇️انسان دو مقام یا دو درجه دارد: درجه دانی، درجه حیوانی؛ و درجه عالی، درجه انسانی. ✳️پیغمبران آمده‌اند که آزادی معنوی بشر را حفظ کنند، یعنی نگذارند شرافت انسان، انسانیت انسان، عقل و وجدان انسان، اسیر شهوت یا خشم یا منفعت‌طلبی انسان بشود. این معنی آزادی معنوی است. 💠هر وقت شما دیدید بر خشم خودتان مسلط هستید نه خشم شما بر شما مسلط است، شما آزادید. هر وقت دیدید شما بر شهوت خودتان مسلط هستید نه شهوت شما بر شما، هر وقت شما دیدید یک درآمد غیرمشروع در مقابل شما قرار گرفت و این نفس شما اشتیاق دارد می‌گوید این درآمد را بگیر، اما ایمان و وجدان و عقل شما حکم می‌کند که این نامشروع است، نگیر و بر این میل نفسانی خودتان غالب شدید، بدانید شما از نظر معنوی واقعاً انسان آزادی هستید. ♨️ اگر شما دیدید یک زن نامحرم دارد می‌رود و حس شهوت شما، شما را تحریک می‌کند به چشم چرانی و تعقیب کردن، ولی یک وجدانی بر وجود شما حاکم است که شما را منع می‌کند و تا فرمان می‌دهد فرمانش را اطاعت می‌کنید، بدانید شما آزادمرد هستید. ✳️اما اگر دیدید تا چشم یک چیزی را می‌خواهد می‏دوید دنبالش، گوش یک چیزی را می‌خواهد می‏دوید دنبالش، دامن یک چیزی را می‌خواهد می‏دوید دنبالش، شکم یک چیزی را می‌خواهد می‏دوید دنبالش، شما اسیرید، برده و بنده هستید. 📚منبع: آزادی معنوی ص 29 و 30 📚 @kashkool_marefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : مَن خَرجَ مِن ذُلِّ المعصيةِ إلى عِزِّ الطّاعةِ آنسَهُ اللّه ُ عزّ وجلّ بغَيرِ أنيسٍ ، وأعانَهُ بغيرِ مالٍ .  🔰پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هر كه از خوارى گناه به سرفرازى طاعت درآيد، خداوند عز و جل انيس او مى شود، بى آنكه همدمى داشته باشد و او را كمك مى رساند، بى آنكه مال و ثروتى داشته باشد. 📚منبع : بحار الأنوار 74 / 359/ 75 📚 @kashkool_marefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴اهمیت سَحَر (1) 📣 رحمت الله علیه: 💢گفته اند كه سَحَر، وقت ِ مسافرت ِ رهروان است و نسيم آن چون دَم عيسوى علاج بيماران. ✳️وقت ِ سفر رسيده يعنى سحر رسيده بيدار باش بيدار قُم أيّها المُزَمّل. 💠در مسافرت، فوائد بسيار است. آب كه يكجا بماند بدبو مى شود مگر به دريا برسد تا دريا شود و بو نگيرد. 📚منبع: نامه ها و برنامه ها ص ۱۴ 📚 @kashkool_marefat