.
🔸در مورد تهدید و انذار نیز باید جنبه احتیاط را رعایت نمود، یعنى اولا: باید تهدید به گونه اى باشد که امکان عمل داشته باشد و ثانیا: موجب ترس شدید و دلهره او نشود.
اگر کودک را قبلا تهدید کرده اید که در صورت ارتکاب فلان عمل، جریمه خواهى شد، سعى کنید به وعده خود عمل کنید، تا کودک تهدیدها را جدى بگیرد.
✍#آیت_الله_امینی | اسلام و تعلیم و تربیت، صفحه ۴۷۲
🛑 #روش_تنبیه 7⃣1⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🏷 چهبسا روحيههاى طماع و سركش كه با جايزه و پاداشى كه به ديگرى مىدهى، تنبيه شوند و به تسليم، وادار گردند كه در كلام على(ع) است كه بدكار را با پاداشى كه به نيكوكار مىدهى، سرزنش و توبيخ كن!
[اُزْجُرِ الْمُسِيءَ بِثَوَابِ الْمُحْسِنِ.
نهجالبلاغه، حکمت۱۷۷]
✍ #استاد_صفایی_حائری | تربیت کودک، صفحه ۶۲
📜 #احادیث_تربیتی 8⃣3⃣
🛑 #روش_تنبیه 8⃣1⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🔻اگر بچه عادت کرد که از بیرون هدایت بشود، هدایت از بیرون کشور را هم میپذیرد. وقتی سلطۀ معلم را بدون اینکه ارادۀ خودش در کار باشد پذیرفت، سلطۀ یک دیکتاتور را هم میپذیرد.
🔺شما سر کلاس نباید برای او نظام دیکتاتوری درست کنی تا از نمره و از ملامت بترسد. اینها داروست. دارو باید قابل «عبور» باشد. زدن هم در شرایطی میتواند صحیح باشد؛ اما نه به عنوان یک غذا؛ بلکه به عنوان یک سم. سم میتواند معالج باشد. همۀ اطبا این را میگویند که دارو، سمی است که در شرایط ویژه میتواند جنبۀ علاجی داشته باشد.
🔻«زدن»، سم است؛ اما این سم میتواند در شرایطی معالج باشد؛ یعنی بیاید و برود. قهر کردن سمّ است؛ اما داروست؛ گاهی لازم است؛ ولی نباید جزء رژیم غذایی بشود. درشت صحبت کردن سم است؛ گاهی لازم است؛ اما نباید جزء رژیم غذایی بشود. اگر جزء غذا شد، یعنی «نظام» شده است. فرق است بین اینکه دارو بدهی و بعد جبرانش کنی و اینکه دارو جزء غذای روزمره باشد.
✍ #آیت_الله_حائری_شیرازی | راه رشد، جلد۳، صفحه ۳۵
🛑 #روش_تنبیه 9⃣1⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
سلام بر همراهان همیشگی "باور"🌱
به مناسبت ۱۳ آبان، لینک معرفی چند کتابی که قبلا معرفی کردهایم و مرتبط با این مناسبت هستند را تقدیمتان میکنیم.
۱_کتاب "ریاح"
https://eitaa.com/bavar_tarbiat/279
۲_کتاب "شکار هیولا"
https://eitaa.com/bavar_tarbiat/250
۳_کتاب "بزرگ شدن در سپیدان"
https://eitaa.com/bavar_tarbiat/168
✨ انشاءالله فردا هم به مناسبت روز دانشآموز یک کتاب ویژه معرفی خواهیم کرد که به تازگی منتشر شده است.
🏷 همراه ما باشید.
📚 #تربیت_با_کتاب
💎 #استکبار_ستیزی
📍#مقاومت
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
📘 «انجمن عقابها»
پوریا و میلاد دو دوست هستند که همهچیز زندگیشان را پای رفاقت گذاشتهاند. اما میلاد برای خودشیرینی مقابل دختر همسایه، کاری میکند که رفاقتش با پوریا به هم میخورد. پوریا برای انتقام گرفتن از میلاد، قصد دارد مدیریت جشن دهه فجر در مدرسه را به دست آورد. اما این تصمیم سرآغاز اتفاقات عجیب و غریب زیادی در مدرسه شده و پای جنگیر، آتشنشانها و خیلی چیزهای دیگر را به مدرسه باز میکند.
✍️ نویسنده: سعید زارع بیدکی
📚 ناشر: مهرک
📄 تعداد صفحات: ۲۷۶ صفحه
🙎♂️ مخاطب: نوجوانان ۱۴ سال به بالا
✅ ویژگیها
1️⃣ داستان جذاب و پراتفاق
2️⃣ پرداختن به سوژه و پیام جدید
3⃣ شخصیتپردازی موفق از نوجوانان امروزی و در نتیجه همذاتپنداری مخاطب
🪴 اثرات تربیتی
1️⃣ تقویت روحیه و مهارت کار گروهی و تشکیلاتی
2️⃣ تقویت روحیه گذشت و ایثارگری
3️⃣ تقویت احساس علاقه به شهدای دانشآموز
4⃣ تقویت احساس علاقه به کنشگری اجتماعی
🛒 برای خرید نسخه کاغذی کتاب، علاوه بر کتابفروشیها میتوانید به اینجا مراجعه فرمایید.
📖 #معرفی_کتاب_نوجوان 1⃣2⃣
📚 #تربیت_با_کتاب
🙎♂ #روز_دانش_آموز
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
بخشهایی از مصاحبه "سعید زارع" نویسنده کتاب "انجمن عقابها" با خبرگزاری "ایبنا":
🩸شهیدِ محوریِ این کتاب، #شهیدی_دانش_آموز است؛ شهیدی که قبل از انقلاب جزو مبارزان بوده و بعد از انقلاب به عنوان مسئول انجمن اسلامی دبیرستانشان، نقشی مؤثر در ترویج گفتمان انقلاب ایفا کرده است. خواننده این اثر، در کنار آشنایی با بُعد فردی و اجتماعی این شهید دانشآموز، با مهمترین اصول فعالیتهای اجتماعی و تشکیلاتی آشنا میشود.
✅ در یک پیمایش ۳۰ نفره که بین دانشآموزان مختلف دبیرستانی دختر و پسرِ دوره اول و دوم انجام گرفته، یک سوم آنها رمان «انجمن عقابها» را یکروزه مطالعه کردهاند. به نظرم خواندن یک روزه رمان ۲۷۵ صفحهای، آن هم رمانی که به شهید دانشآموز پرداخته است، موفقیت بسیار بزرگی است.
🙎♂ مخاطب ویژه این اثر دو گروه هستند. گروه اول، نوجوانان دبیرستانی دوره اول و دوم هستند؛ بهخصوص نوجوانان پُرشوری که به فعالیت تشکیلاتی در دبیرستانشان علاقه دارند. گروه دوم نیز، مربیان و معلمانی هستند که با دانشآموزان دبیرستان دوره اول و دوم مواجهه دارند. این رمان، آنها را با فضای ذهنی نوجوان و نحوه تربیت کنشگرانه در دبیرستانها آشنا میسازد.
🌐 منبع: شهدای دانشآموز، درجهیکترین قهرمانان زندگیام هستند، خبرگزاری "ایبنا"
📚 #تربیت_با_کتاب
🙎♂ #روز_دانش_آموز
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🔴 [یکی از حضار:] روایتی از معصوم شنيدهام...كه می فرمایند اگر بچهای به سن دهسالگی رسید و نماز نخواند تنبیهش کنید. البته با مقدماتی که در هفتسالگی وادارش کنید...
🔸[شهید بهشتی:] ... تنبيه بدنی اگر آهنگ اجبار داشته باشد، چه بر نماز و چه بر هر چیز دیگر، نمیتواند با روح تعالیم اسلام سازگار باشد... ولى از تنبيه بدنی یک کار دیگر هم ساخته است -مثل انذار و تنذير پيغمبران- و آن اين است که بچهای دچار یک نوع تنبلی وبیحرکتی است؛ نه فقط در مورد نماز، بلکه در همه چیز. انسانى است كه آزادی خودش را در برابر تنآسايى و آسانطلبی و تنبلی از دست داده؛ با يک ضربه میشود این كابوس ترسناک تنبلی و تنآسایی را از روی روح آزادىطلب او بلند كنيم و به حركتش واداریم...
🔹بچهای است که اگر صبح برای نماز از خواب بلند نمیشود، برای این نیست که به نماز بى علاقه است، بلكه به رختخواب گرم خیلی دلبسته است... در اين مورد، تنبيه بدنی ممكن است عامل آزادىبخش باشد نه آزادىكُش.
🔸بنابراين، اين گونه روایات باید در این بُعد فهمیده شود و درست و در جایش به کار رود. اگر هر کس بخواهد از این روایات آن برداشت را داشته باشد که نماز را بر کودک تحمیل کند، با صراحت میگویم که اولاً، از نظر تربیتی این بچه نمازخوان نيست... و ثانياً، اين نوع راه نشان دادن با اصولی که از قرآن استفاده کردهایم سازگار نيست.
✍ #شهید_بهشتی | نقش آزادی در تربیت کودک، صفحه ۲۵
🛑 #روش_تنبیه 0⃣2⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
9.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
🔸تنبیه باید بعد از ارتکاب جرم و در مورد جزئى انجام بگیرد تا کودک علت آن را درک کند، نه اینکه جرمها را جمع کنید و یک مرتبه و به صورت کلى اقدام به تنبیه نمایید.
✍ #آیت_الله_امینی | اسلام و تعلیم و تربیت، صفحه ۴۷۲
🛑 #روش_تنبیه 1⃣2⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
#انسان شناسی #ایمان
🔻 تولد اوليه ما از مادر، تولد جسمی ما بوده است. تولّد دومي که باید بکنیم تولد روح ايمان است و ارتقاء ايمان و رشد دادن آن روح و به حد استواء رساندن آن.
🔸 اگر اين تولد حاصل شد آن روح ایمان خودش راه ملکوت را بلد است و به ما هم ياد ميدهد.
🔹 مشکل عمده ما (که شايد بعضي از ما هم ندانيم) اين است که ما در مراحل اوليه تولد روح ايماني هستيم و آن روح غالباً در سنين کودکي به سر ميبرد و غالباً کاري دست خودش ميدهد که منافات با رشد دارد و آن قدر پيش نرفته که رشد پيدا بکند.
🔸 رشد روح ایمان سالها زمان ميبرد تا به حدّ استواء در بيايد و مرد بشود. فعلا قواي عقلاني و روحي و ايماني ما در سنين کودکي است. بعضي از اوقات يک کارهاي خلاف مراقبه ميکنيم که درنتیجه روح ایمان مريض ميشود؛ ميافتد و ميميرد؛ بعد [با توبه و استغفار و انجام اعمال صالح] دوباره متولد ميشود؛ بعضيها در فاصله تولد دوباره روح ایمان همواره دارند زندگي ميکنند.
🔹 گاهی ممکن است ده سال، پانزده سال، در همين فاصله تولد دوباره روح ملکوتي و ايماني شخص زندگي عادی خود را بکند و زمان و فرصت را از دست بدهد.
🔸 انسان ابزار مؤيد روح ایمان را نميشناسد؛ نمیداند چگونه از روح حيواني موجود در بدن، براي کمک به روح ايماني کمک بگيرد. همزمان آنچه که زير مجموعه روح حيواني هست در نشيب و فراز هستند و دارند زندگي ميکنند؛ مثلا قوت و ضعف اعصاب و خشونتها و مشکلاتي که گاهی هستند و زير مجموعه روح حيواني می باشند، نشيب و فرازهايي دارند که در آن روح ملکوتي بيتأثير نيست. همزمان انسان بايد آنها را شناخت داشته باشد و آنها را براي رشد راه بيندازد.
🔹 اين جايگاه در قرآن در ضمن مثالهاي فراوان خوب تبيين شده است. تازه هر کسي نسبت به تولد روح ايمانياش با ديگري فرق ميکند.
کد ۲۱۵
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
#حضرت_مریم
🔻 قرآن در مورد حضرت مریم سلام الله علیها می فرماید: فَتَقَبَّلَهَا رَبُّهَا بِقَبُولٍ حَسَنٍ وَأَنْبَتَهَا نَبَاتًا حَسَنًا (آل عمران۳۷) (خداوند، او را به طرز نیکویی پذیرفت؛ و به طرز شایستهای، (نهال وجود) او را رویانید)
🔸 شاید این جمله «فتقبّلها ربّها بقبول حسن»، با این سبک و مضمون، فقط راجع به یک نفر باشد. اگر مورد دیگری پیدا کردید، به ما خبر دهید.
🔹 آنچه که مرسوم است، قبول حقتعالی به عمل تعلّق میگیرد، که هرچه خالصتر باشد، به قبول نزدیکتر است. این قبول باید اینقدر راقی باشد که آرامآرام به شخص سرایت کند و از عمل، به عامل تعلق بگیرد؛ یعنی شخصیت و شخص مورد قبول واقع شود؛ لذا فرمود: «فتقبّلها ربّها بقبول حسن و انبتها نباتا حسنا و کفّلها زکریا».
کد ۲۰۶۷۰
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir