کشکولعلمی|حمیدفخیمی
#حاشیه_خوانی؛ #فرصت_ها_آسیب_ها؛ #بایدها_نبایدها؛ چهار شنبه ۱۳۹۹/۲/۲۴ @alafzal1400
✏️یکی از عزیزان زحمت بکشد نکات 30 گانه را بنویسد و برای بنده بفرستد تا در کانال قرار بدهم تا اعضای کانال بهره ببرند🙏🙏🙏
✏️قاعده: شناخت معرف به فتح (مجهول) متوقف بر معرف به کسر (متوقف علیه و معلوم) است در نتیجه معلوم مقدم بر مجهول است.
❗️اشکال : چرا در همه کتب هنگام تعریف کلمه ای، ابتدا مجهول بیان میشود و سپس تعریف صورت میگیرد و خلاف قاعده رخ داده است؟
✅جواب : در مقام تعریف متوقف به منزله ی سوال و متوقف علیه به منزله جواب است و همیشه سوال بر جواب مقدم است.
🔹به نقل از استاد احمدی
@kashkoolfn
6.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 توصیه آیتالله جوادی آملی حفظه الله به جوانان برای ورود به حوزه علمیه
@kashkoolfn
هدایت شده از ألنکت ألادبیة و ألاصولیة
Recording 130 (d0e01a73-9d3f-4045-b3c6-9b50db1d9fd5).aac
4.28M
🔆بسم الله الرحمن الرحیم
🔅ما منعک ألّا تسجد
🔅ما منعک أن تسجد
⁉️علت ذکر (لا) در آیه ۱۱، سوره اعراف و عدم ذکر آن در آیه ۷۵، سوره ص چیست؟
♨️نقد مرحوم علامه محمد جواد بلاغی رحمه الله بر زمخشری در رابطه با معنای لا.
♨️زائده دانستن (لا) و امثال آن، موجب وهن قرآن می شود و راه را بر طعنه زنندگان و شبهه افکنان بر قرآن باز می کند!
📗مقدمه تفسیر ،آلاء الرحمن،ج۱،ص۳۹
✅توضیحات در صوت
@alnokat
6.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸دکتر عباسی
☘تفسیر تسنیم☘
@kashkoolfn
🔺قاعده استعمال جمع قله و کثرت🔺
🔸اگر قرینه ای در کار نباشد اصل بر این است که جمع قله بر 10 و زیر 10 دلالت کند و همچنین جمع کثرت که بر بیش از 10 دلالت کند.
🔸اگر قرینه در کار بود استعمال این دو به جای هم اشکالی ندارد .
♦️نتیجه : اگر خلاف قاعده انجام شد باید دنبال قرینه باشیم.
📚حاشیه بارفروشی بر شرح تصریف ذیل عبارت امثله ای ابنیه و صیغ ص 75
@kashkoolfn
🔸نظام آموزشی اصیل حوزوی و فراموش شدن بسیاری از محسنات و استقبال خارجی ها از آن
@kashkoolfn
🔺چگونه کتاب بخوانیم🔺
❇️درباره کتاب
🔸نویسنده یک فیلسوف یهودی آمریکایی است که می گوید من در مدتی که سر ویراستار دائره المعارف بریتانیکا بودم دائره المعارفی با آن حجم که هر سه سال یکبار تجدید ویرایش میشود مجبور بودم که روزی ۳هزار صفحه از این دایره المعارف را مطالعه کنم در طول این مدت بود که به این نکته رسیدم که هر متنی را باید به یک روش خاصی خواند و در این کتاب روش ها را معرفی می کند.
🔹منتقدان ادبی این کتاب را یکی از کلاسیکهای زنده جهان مینامند. انجمن جهانی مدیریت اطلاعات نیز، کتاب آدلر را در فهرست آثاری قرار داده است که هر مدیری باید بخواند.
@kashkoolfn
🔺چگونه کتاب بخوانیم🔺
🔸نویسندگان در این کتاب تکنیکهای کاملا مفیدی را برای ردهبندی موضوعی کتابها، خوانش هوشمندانه متن و ارتباط سازنده خواننده با نویسنده ارائه میکنند و میان چهار سطح «خوانش ابتدایی، اجمالی، تحلیلی و منطقی» و «ادراک، تفکر و یادگیری» تمایز قائل میشوند.
❇️مونتنی در مورد دو نوع جهل صحبت می کند:
🔸جهل عامیانه که پیش از تحصیل دانش وجود دارد
🔸جهل عالمانه که بعد از کسب دانش گریبانگیر انسان میشود.
🔹اولی مربوط به کسانی است که اصلا بیسوادند و کتاب نمیخوانند.
🔹دومی جهل کسانی است که کتابهای فراوانی را بد خواندهاند.
🔺اینها به قول الکساندر پوپ «آدمهای بیهوش و فاقد بینشی هستند که مغزهای آنها از کتابهایی که بد خواندهاند، انباشته شده است
🔸برای خواندن، سرعت معینی وجود ندارد، بلکه خواندن با سرعتهای متفاوت و دانستن اینکه چه سرعتی مناسب چه وقتی است، هدف نهایی است. خواندن بسیار سریع موفقیتآمیز نیست. تنها زمانی سریعخوانی بسیار مفید است که مطلبی را که میخوانید، ارزش خواندن نداشته باشد. قاعده بهتر این است که بگوییم: خواننده نباید کتاب را از آنچه که باید، و سریعتر از درک و کسب رضایت خاطر خود بخواند
@kashkoolfn
کشکولعلمی|حمیدفخیمی
🔺چگونه کتاب بخوانیم🔺 🔸نویسندگان در این کتاب تکنیکهای کاملا مفیدی را برای ردهبندی موضوعی کتابها،
🔺 بنده که این کتاب را مطالعه میکردم و خلاصه برداری میکردم بعینه میدیدم که این کتاب روش اصیل حوزه را تبیین میکند و هر چند این کتاب بسیار ناقص تر از مسائل اصیل حوزوی هست و جا داشت که نظام آموزشی و اصیل حوزه به نگارش در می آمد و به زبانهای مختلف چاپ میشد تا جهانیان میفهمیدن که چه نظام آموزشی اصیل داریم و حیف و صد حیف که از این نظام فاصله گرفته ایم و نظام بد غرب را در دانشگاه و حوزه داخل کرده ایم با اینکه خود دارای نظام اصیل هستیم و به قول شاعر:
☘آب در کوزه و ما تشنه لبان میگردیم☘
☘یار در خانه و ما گرد جهان میگردیم☘
🔸 به فرموده حضرت آیت الله شب زنده دار : ژاپن برنامه آموزشی آیت الله حائری موسس حوزه علمیه قم را جایگزین برنامه های آموزشی خود کرده است ( مستحضر هستید یکی از بهترین نظام های آموزشی در جهان ژاپن میباشد) و هم چنین سخنان استاد رشاد هم بیان شد.
🔸این تذهبون یا اولی الابصار؟؟؟
@kashkoolfn
کشکولعلمی|حمیدفخیمی
🔺چگونه کتاب بخوانیم🔺 🔸نویسندگان در این کتاب تکنیکهای کاملا مفیدی را برای ردهبندی موضوعی کتابها،
🔸 متاسفانه زمزمه ها و گاها فریادهای تحول خواهی که به نظر بنده معنای لغوی آن لحاظ شده است نه معنای اصطلاحی و معقول آن چرا که عده ای از دغدغه های طلاب و بعضا نظام نمره محور و ... که نتیجه آن کم سوادی است ، سوء استفاده میکنند و با مغالطات پی در پی راه طلاب را کج نموده و در آخر به بیراهه میبرند چرا که فقط در طلاب یاس و نا امیدی ایجاد میکنند و بعضا کتب خود را به عنوان کتب تحولی ارائه میدهند بدون اینکه این کتب نقد و بررسی شوند و این هم از نتایج تحول عده ای که در جهل مرکب به سر میبرند و فقط چند صباحی و اندکی درس خوانده اند و ندای تحول خواهی سر داده اند.
🔸از طلاب عزیز استدعا دارم در هر امری به سخنان علمای طراز اول و بزرگان و مراجع گوش فرا دهند تا از مسیر منحرف نشوند و این بسیار معقولانه و بدیهی هست.
🔸اما تحول اصطلاحی و تحول مثبت اجمالا عرض میکنم ولی باید توسط اساتید معظم این واژه کاملا واکاوی شود تا طلاب بهره های وافری ببرند . وقتی واژه آزادی توسط شهید مطهری رحمه الله بررسی میشود و ایشان معنای دقیق و شبهات را جواب میدهد انسان لذت میبرد و به نظر بنده باید چنین واژه توسط اساتید بررسی و معنای دقیق آن فهمانده شود.
🔸 تحولی که دیگران ارائه داده اند را دیدیم: یا اسم زید را سعید میکنند یا کتاب ضعیف تر به طالبان علم ارائه میدهند و یا از کتب کم میکنند و هر کسی به خود اجازه میدهد کتاب بنویسد و کتابهای فرعی جایگزین ، کتب منبع و اصلی میشود و کتابها و محتواهای بسیار که طلبه فرصت مطالعه نمیکند چه برسد به بحث و محدوده محور و نمره محور و ... که این مسائل مثل روز آشکار است که به ضرر علم و طالب علم است ولی هیچ حرکتی صورت نمیگیرد.
🔸تحول مثبت یعنی طلبه تمام کتاب را دقیق مطالعه کند با استاد قوی نه اینکه استاد ها بعضا در رساندن مطالب کتاب توانایی لازم را دارا نیستند ، تحول مثبت یعنی تربیت اساتید قوی و دقیق ، تحول مثبت یعنی کتب متقن که طلبه را قوی کند و وادار به تفکر کند ، تحول مثبت یعنی کتب جدید کتب قبلی را اصلاح کند و از آنها قوی تر باشد، تحول مثبت یعنی درس کم ولی کیفیت عالی، تحول مثبت یعنی ...
🤔تفکروا یا اولی الالباب
@kashkoolfn