آیت الله طهرانی:
حالا واقعاً بیائیم حسابش را بکنیم، در تمام دنیا اگر خدا به انسان نعمتى بدهد، چه نعمتى است از این بالاتر؟
یکروز یک شخصى از اصحاب حضرت سجّاد علیه السّلام آمده بود شکایت میکرد از وضع مال و گرفتارى و فقر و دَیْن و اینها، خیلى مفصّل است. و غبطه می خورد که دشمنان ما چقدر داراى مال اند، چقدر داراى ثروتند، چقدر به راحتى زندگى می کنند.حضرت فرمودند که: خوب اشکال ندارد، زیاد داد و بیداد نکن، تو راضى هستى این ولایتى که الآن دارى بدهى و از آنها جلو بزنى؟ هان؟! اگر آرى، بسم الله! گفت نه، نه، نه، یابن رسول الله نه، من راضى نیستم، یک خُرده اش هم راضى نیستم بدهم!
فرمودند: پس دیگر ساکت باش! خداوند این بهره هائى که به تو داده بهش فکر کن! و لازمه این بهره ها تحمّل مشکلات و مشاقّ است وَ الصَّابِرینَ فِى الْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ وَ حینَ الْبَأْسِ أُولئِکَ الَّذینَ صَدَقُوا وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُتَّقُونَ، این در آیه قرآن وارد است.
پس بنابراین واقعاً اگر ما فکر کنیم که اگر این نعمت ولایت در ما نبود، قلب ما زنده نبود، متّصل نبود، هرچى داشتیم: دنیا داشتیم، ثروت داشتیم، کوهها را براى ما طلا می کردند چه قیمتى داشت؟! مَثَلُ الَّذینَ حُمِّلُوا التَّوْراةَ ثُمَّ لَمْ یَحْمِلُوها کَمَثَلِ الْحِمارِ یَحْمِلُ أَسْفارا.
فرض کنید که یک حمارى را بیاورند و یک لجام طلا به او بزنند و یک زینى از طلا به او آویزان کنند و به ساقهایش همه یاقوت و زبرجد و الماس باشد، این چه قیمتى دارد؟ این حمار را- از این مثالى که بنده زدم قرآن بهتر دارد مثال میزند- بار او پر از کتاب کنند، این چه میفهمد؟ از کتاب چه میفهمد؟ امّا آن کسى که نه، بارش نکردند، امّا علم رفته در قلبش، فهمیده أمیرالمؤمنین یعنى چه؟
یعنى تسلیم و اطاعت در مقابل أمیرالمؤمنین صید خداست؛ خدا را میخواهید صید کنید،- دیگر چه تعبیر کنیم؟ چقدر تعبیر را پائینتر بیاوریم؟ چه قِسم تعبیر کنیم؟- اگر خدا را میخواهید صید کنید (خدا که صید نمیشود) اگر میخواهید صیدش کنید أمیرالمؤمنین را بشناسید، تسلیم او شوید و الّا راهى نیست، راه ها بسته است، راه لقاء خدا بسته است، بدون ولایت بسته است، هرچه بیشتر کوشش بشود بیشتر بسته میشود! مگر اینکه این راه باز بشود.
و لذا داریم که اینها باب خدا هستند، صراط خدا هستند: أنتم السّبیلُ الأعظَم و الصّراطُ الأقوم و شهداءُ دارِ الفناء.
✍منبع: goharemaerefat.ir
#کشکول_کریمه
@kashkoolkarime🕌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شب جمعه بهانه ای برای پناه بردن به خداوند حنان
#کشکول_کریمه
@kashkoolkarime🕌
یکی از بزرگان می گوید: در مسافرت بودم و جهان را سیر می کردم، به روستایی رسیدم. عزیزی ما را به باغش به مهمانی برد.
گفت: اینها زرد آلوی باغ ماست. از زرد آلو تربیت شده می خواهی یا تربیت نشده.
من به زبانش آشنا نبودم که چه می خواهد بگوید: زرد آلویی آورد که ترش بود آب نداشت، بعد زرد آلویی دیگر آورد که خیلی شیرین و پر آب بود.
گفت: آقا این زرد آلو، بیرون باغ روییده، خودرو است، باغبان بر سرش نبوده و اینطور بار آمده اما این یکی باغبان داشته و به وقت آب خورده، و مراقبت دیده، این پرورده است آن پرورده نیست. این تربیت شده است آن تربیت شده نیست. انسان مربی می خواهد انسان برنامه می خواهد.
✍🏻داستانهای عارفانه در آثار استاد علامه آیة الله حسن زاده آملی جلد 2
نویسنده : عباس عزیزی
#کشکول_کریمه
@kashkoolkarime🕌
شب پانزدهم [که] شب مبارکی است،
خداوند بر بندگان مؤمن خود نظر رحمت کند و چنانکه در روایت نبوی آمده: کسی که در این شب به عبادت حق مشغول باشد، برای او پاداش صد نفر روزهداری است که پایبند مسجد بودهاند، آن هم روزهداری که خدا را به اندازه چشمبرهمزدنی معصیت نکرده باشد.
پس این شب را غنیمت بشمار و خود را به طاعت و عبادت و نماز و درخواست حاجات از خدا مشغول کن؛ روایت شده است: هرکه در این شب حاجتی از خدا بخواهد حتماً به او عطا خواهد شد.
#کشکول_کریمه
@kashkoolkarime🕌
گاهی سختیهای مادی و غیرمادی، با یک قضای نمازِشب یا استغفار حل میشود. بیماری، سختی، تنگیِمعیشت، گرههایِ زندگی و سختیِتقدیراتی که آدمی از آن میترسد، با این دو کلیدِ استغفار و نماز شب یا قضای نمازشب برطرف میشود...
@nafahat_14
#کشکول_کریمه
@kashkoolkarime🕌
مراقبت
در توحید باید مراقبت را تقویت کرد مراقبت تخم سعادت است که در مزرع دل کاشته می شود و سائر آداب و اعمال پروراندن آنست.
مراقبت کشیک نفس کشیدن و همواره در حضور بودن است. حدیث نفس مزاحم با مراقبت است. این سخن دل نشین امام صادق- علیه السلام- را باید بر دل نشاند: القلب حرم الله فلا تسکن فی حرم الله غیرالله.
حافظ به این حدیث در این بیت نظر دارد:
پاسبان حرم دل شده ام شب همه شب
تا در این پرده جز اندیشه او نگذارم
منبع: نامه ها برنامه ها
#کشکول_کریمه
@kashkoolkarime🕌
صاحب کرامت رضویه از مرحوم حاجی امین، منبری مشهور مشهد، نقل می کند که فرمود: یکی از تجار خرمشهر که مریض بود - به عزم زیارت به مشهد مقدس آمد؛ من و سید علی اکبر خویی پدر آیت الله خویی، در شب ماه مبارک رمضان به عیادتش رفتم. تاجر مشهدی گفت:
من در مورد حضرت رضا علیه السلام برای زائرینش حکایتی دارم که برایتان نقل می کنم: در یکی از سفرهایم به مشهد مقدس، شبی به مجلس ذکر مصیبت سید الشهدا رفتم و در آنجا شخصی را دیدم که به لهجه بختیاری سخن می گفت؛ اما لباس عربی به تن داشت. به او گفتم: شما لباس عرب به تن دارید و به لهجه بختیاری سخن می گوئید؟
گفت: همین طور است؛ من از زمان پدرم ساکن بصره شدم؛ به همین جهت لباس عربی می پوشم و چند سال است که هر سال به زیارت حضرت رضا علیه السلام مشرف می شوم. و یک ماه توقف می کنم و بعد مرخص می شوم و بعد به بصره می روم؛ اما علت تشرف همه ساله ام این است که سفر اول یازده ماه در مشهد ماندم؛ شبی در عالم خواب دیدم که برای تشرف به حرم مطهر حضرت رضا علیه السلام آمده ام؛ همینکه نزدیک دری از حرم رسیدم - که معمولا زوار در آنجا اذن دخول می خوانند - دیدم که طرف چپ تختی است و خود حضرت رضا علیه السلام روی آن نشسته و هر زائری که می آید و می خواهد وارد حرم شود آن حضرت برخاسته؛ می ایستد و چند قدمی به استقبال زائر خود می آید تا داخل حرم شود و آن گاه می نشیند؛ اما کسی از آن در خارج نمی شود.
من هم مثل سایر زائران از همان در، وارد شدم؛ دیدم زائران بعد زیارت، هنگام خروج از حرم مطهر از پایین پای مبارک خارج می شوند؛ من هم از همان در خارج شدم و باز در آنجا تختی در طرف دست چپ دیدم که آن حضرت روی آن نشسته و میزی در برابر اوست که جعبه ای حاوی اوراق سبز رنگی روی آن است.
هر زائری که از حرم مطهر بیرون می آید، امام علیه السلام خودش از جا بر می خیزد و یکی از آن برگهای سبز را برداشته و به زائر عطا می فرماید و به زبان مقدس خودش، چنین بیان می کند: حذ هذا امان من النار و انابن رسول الله صلی الله علیه و آله
این برگ را بگیر که امان از آتش است؛من پسر پیامبرم. وقتی که زائر عزم خروج می کرد، امام علیه السلام چند قدم به مشایعت او می رفت.
در آن حال هیبت و جلالت آن سرور، چنان مرا فرا گرفته بود که جرأت نزدیک شدن نداشتم؛ بالأخره به خود جرأت دادم و پیش او رفتم، دست و پای آن حضرت را بوسیدم؛ و پس از آن عرض کردم: آقا! زوار زیادند؛ برای شما باعث اذیت است که این قدر از جای خود حرکت کنید.
فرمود: ایشان به زیارت من آمده اند؛ بر من لازم است که از ایشان پذیرایی کنم.
آن گاه برگ سبزی هم، به من عطا فرمود؛ دیدم به خط طلایی آن عبارت نوشته شده بود؛ بعداً از خواب بیدار و از این جهت است که هر سال به زیارت حضرت رضا علیه السلام مشرف می شوم و پس از یک ماه توقف کردن از خدمتش مرخص می شوم.
✍🏻پنجاه و سه داستان از کرامات حضرت رضا علیه السلام
نویسنده : موسی خسروی
#کشکول_کریمه
@kashkoolkarime🕌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴ایت الله کشمیری رحمة الله علیه
دستورالعمل سلوک و قرب به امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
خلوت کند باحضرت،متوجه بحضرت باشد
- زیارت سلام علی ال یس بخواند
- زیاد بگوید یا صاحب الزمان اغثنی یا صاحب الزمان ادرکنی
- المستعان بک یابن الحسن
- توسل کند به امام
#عباسِ_حضرت_مهدی_باش
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
@basiratemahdaviat
#کشکول_کریمه
@kashkoolkarime🕌
در مقارنات نماز
باب دوم: در سرّ نیّت و آداب آن
فصل دوم: اخلاص در نیّت
🔻قال تعالی: "وَ مَن یَخرُج مِن بَیتهِ مُهاجِراً إلي اللهِ و رسولِهِ ثُمَّ یُدرِکُهُ المَوتُ فَقَد وَقَعَ أجرُهُ علَی الله"🔺
🔶 کسی که به مهاجرت معنوی و سفر قلبی عرفانی،
🔹 از بیت نفس و منزل انانیّت خارج شد؛
🔹و مهاجرت الی الله کرد بدون دیدن خود و نفسانیت و حیثیت خود؛
⬅️ جزای او به حق تعالی است.
❌ اگر سالک در سلوک الی الله یکی از حظوظ نفسانیه را طالب باشد؛ ولو وصول به مقامات، گرچه وصول به قرب حق که برای رسیدن خود به قرب حق باشد؛
⬅️ این سلوک الی الله نیست بلکه سالک خارج از بیت نشده.
✳️ پس اگر سفر در مراتب نفس شد و برای رسیدن به کمالات نفسانیه، سفر منَ النفس الی النفس است.
ولی سالک را برای سفر الی الله این سفر ناچار پیشآمد کند.
✔️ و شاید آیه شریفه " سلامٌ هِیَ حَتّی مَطلَعِ الفَجر"
اشاره به این سلامت از تصرّفات شیطانی و نفسانی باشد در جمیعِ مراتب سیر در لیالی مظلمه طبیعت؛
🔻 که برای کُمَّل، لیلة القدر است تا طلوعِ فجرالقیمة؛ که(این طلوع) برای کُمّل، رویت جمال احدیّت است.
🔶 اما غیرِ آنها در جمیعِ مراتب سیر، بسلامت نیستند بلکه در اوائل امر، هیچ سالکی از تصرّفات شیطانیه خارج نیست.
📌چنانچه در آیه شریفه فرماید از قول آن پلید(شیطان):" فَبِعِزَّتِکَ لَاُغویَنَّهُم اَجمَعِین إلّا عِبادکَ مِنهُمُ المُخلَصین"
💠 و در اینجا اخلاص به عینِ عبد نسبت داده شده نه به فعلِ عبد و این مقامی است بالاتر از اخلاص در عمل.
#امام_خمینی_ره
#اسرار_الصلاه
#اسرار_نماز
📚آداب الصلاة| صفحه ۱۷۸و ۱۷۹
#کشکول_کریمه
@kashkoolkarime🕌
42.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قرآن کریم سوره مبارکه شعرا
الَّذِي خَلَقَنِي فَهُوَ يَهْدِينِ
همانکه مرا آفریده و در راه کمال قرارم داده است.
وَالَّذِي هُوَ يُطْعِمُنِي وَيَسْقِينِ
به من غذا میدهد و سیرابم میکند.
وَإِذَا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفِينِ
وقتی بیمار میشوم، شفایم میدهد.
وَالَّذِي يُمِيتُنِي ثُمَّ يُحْيِينِ
مرا میمیراند و بعدش، زندهام میکند.
وَالَّذِي أَطْمَعُ أَنْ يَغْفِرَ لِي خَطِيئَتِي يَوْمَ الدِّينِ
و بالاخره، همانکه امیدوارم در روز جزا از خطاهای احتمالیام بگذرد.
#استاد_عالی
@shakhehtoba
#کشکول_کریمه
@kashkoolkarime🕌