eitaa logo
کشکول کریمه 🕌
153 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
36 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
17.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. ♻️ صحنه های آخرالزمانی جدید از زلزله در ترکیه الهی عظم البلاء... @rahegmakhtum @kashkoolkarime🕌
عشق و عرفان راههای عملی کسب عشق و محبت الهی عامل سیزدهم : ۱ توصیة المرحوم المیرزا حسینقلی الهمدانی (قدِّس سرُّه) است که فرموده اند : اَلحذر اَلحذر من القواطع الأربعة: کثرة الکلام، و کثرة اللطعام، و کثرة المنام، و کثرة المعاشرة مع الأنام؛ و علیک تبدیلها بذکرالله الملک العلّام»؛  یعنی :پرهیز کنید، پرهیز کنید از چهار چیز که راه شما را به سوی خدا قطع می­کنند: بسیار حرف زدن، بسیار خوردن، بسیار خوابیدن و بسیار با مردم معاشرت کردن؛ و در آخر فرمودند: بر توباد (ای سالک) که آن­ها را به ذکر پادشاهی که بسیار دانا است(خداوند متعال) عوض کنی. مانع اول- «كثرة الكلام»؛  این مطلب مضمون خیلی از آیات قرآنی و روایات است. این که می‌فرمایند شما باید از حرف زدن زیاد امتناع کنید، برای این است که وقتی انسان به حرف می­آید، تمام اعصاب مربوط به آن در بدن به حرکت در ­می­آیند، لذا در اول صبح همه اعضاء به زبان خطاب می­کنند که ای زبان! اگر تو آرام باشی، ما هم آرام خواهیم بود! لذا سالک باید حواسش را جمع کند و نباید فکر خود را با حرف زیاد پراکنده و مشوش و مضطرب کند و بعد گله­ مند است که چرا من در این راه پیشرفت ندارم، در حالی که باید بتواند یک مقدار تمرین کرده و سکوت را پیشه خود کند. سکوت به این نیست که سالک یک هفته صبر کند تا بیاید در جلسه نیم ساعت سکوت کند، بلکه باید سکوت را خارج از جلسه هم تمرین کرد. اما چگونه؟ باید زبان را مشغول کرد تا به چیزهای دیگر مشغول نشود، و لذا ایشان (مرحوم همدانی) می­فرماید: «و علیک تبدیلها بذکرالله» بر تو باد که این حرفِ زیاد را عوض و تبدیل کنی با ذکر و دعاها . لذا وقت سالك با دعاها و اذكار پُر مي‌شود و ديگر وقتي نمي‌ماند كه بخواهد اين‌جا و آن‌جا برود و بنشيند و با ديگران حرف‌هاي متفرقه بزنند كه البته يك مقدار از اين حرف‌ها هم خالي از معصيت نيست، چون وقتي آدم پُرحرفي كرد يا سبب آزار و اذيت مي‌شود كه اين يك معصيت است، يا سبب غيبت است كه اين هم معصيت است، يا استهزاء و مسخره كردن كه باز هم معصيت است؛ حالا ما فرض مي‌كنيم معصيت نيست، حرف‌هاي مباحي است و گناه حساب نمي‌شود، ولي حرف لغو است كه در اين خصوص قرآن مي فرمايد: «وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ»؛خداوند فرموده است كه مومن واقعي كسي است كه از حرف لغو و بيهوده (يعني) حرف‌هاي مباحي كه هيچ سر و ته ندارد و از شوخي‌ها امتناع مي‌ورزد. لذا بايد به صورت مكرر به خود يادآوري كرد كه تو در محضر خدا هستي، مواظب باش ملائكه در حال نوشتن (حرف‌ها و اعمال) هستند. اما مثل اين كه ما هنوز باورمان نيامده است كه همراه ما از طرف خداوند فرشته‌اي مامور است كه حرف‌ها (واعمال) خوب ما را بنويسد و فرشته ديگر مامور به نوشتن حرف‌ها (و اعمال) بد ما است؟! خب چرا به دست خودمان صحيفه اعمالمان را سياه كنيم و بعد هم در محضر خدا و هم در محضر ملائكه خدا و هم در محضر امام زمان (عجّل الله تعالي فرجه‌الشريف) و هم زماني كه نامه اعمال ما در روزهاي دوشنبه و پنجشنبه به دست ايشان مي‌رسد شرمنده شويم؟! استاد محمد صالح کمیلی مطالب السلوکیه ادامه دارد التماس دعا صادقزاده @kashkoolkarime🕌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ بسط و گشایش با زیارت قبور اولیاء خدا : 🔶 مرحوم آیة الحقّ عارف بالله حاج شیخ محمّد جواد انصاری همدانی رضوان الله تعالی علیه میفرمودند : من در سابق الأيّام به زیارت قبر غیر معصوم و امام نمیرفتم ، چون تصوّر میکردم که فقط از قبور ائمّه علیهم السّلام که به مقام طهارت مطلقه رسیده اند بسط و گشایش حاصل میشود، ولی از قبور غیر آنها اثری مترتب نیست . تا در سفر اوّلی که به عتبات عالیات با جمعی از تلامذه روحانی خود به کاظمین علیهماالسلام برای تماشای بنای مدائن و ایوان شکسته کسری _ که حقّاً موجب عبرت بود _ از بغداد به صوب مدائن رهسپار شدیم و پس از تماشای مدائن و بجای آوردن دو رکعت نماز در آن ایوان که مستحبّ است ، به سمت قبر سلمان و حذیفه _که در قُرب آن ایوان قرار دارد _ به راه افتادیم و ما در کنار قبر سلمان نه به جهت زیارت بلکه به جهت رفع خستگی و استراحت با جمیع أحباب و دوستان نشسته بودیم که ناگهان سلمان از ما پذیرائی نمود و خود را به صورت واقعیّه خود نشان داد و به حقیقت خود تجلّی نمود ؛ چنان روح او لطیف و صاف و بدون ذرّه ای از کدورت و چنان واسع و زلال بود که ما را در یک عالم از لطف و محبّت و سعه و صفا فرو برد ؛ و چنان در فضای وسیع و لطیف و بدون گره از عالم معنی ما را داخل کرد که حقّاً مانند فضای بهشت پر لطف و صفا و چون ضمیر منیر عارف بالله، مانند آبِ صافی ، زلال و مانند هوا لطیف بود . من از اینکه به جهت زیارت در کنار قبر او نیامده بودیم شرمنده شدم و سپس به زیارت پرداختیم؛ و از آن پس نیز به زیارت قبور غیر ائمّه طاهرین عليهم السّلام هم ، از علماء بالله و مقرّبان و اولیاء خدا میروم و مدد میگیرم و به زیارت قبور مؤمنین در قبرستان میروم، و به شاگردان خود توصیه نموده ام که از این فیض الهی محروم نمانند . 📚 معادشناسی ( علامه سیدمحمدحسین حسینی طهرانی) ، جلد ۳ ، صفحه ۲۲۷ . 🆔 @bistosevom @kashkoolkarime🕌
عشق و عرفان راههای عملی کسب عشق و محبت الهی عامل سیزدهم : ۲ ادامه... سرور من ! سکوت ، نفس را قوی می کند ، هر اندازه که سکوت پیش بیاید الان که نفس در حالت بیداری است هر چیزی را که در جلو چشمتان هست می بینید ، یا در حال راه رفتن هستید و یا در حال انجام کارهای دیگر ، وقتی که خواب نباشد صداهایی که به گوشتان می خورد می شنوید اما وقتی که سکوت در خواب پیش آمد ، قوه ی لامسه ، فقط در بخش نفس نباتی در حال کار است و مشغول هضم و جذب غذایی است که خوردید ، مشغول رشد بدن است ، یعنی فقط قوای نباتی در کارند و قوای حیوانی در خوابند به یک تعبیر ، نفس فعلاً از چشم ظاهری برای دیدن استفاده نمی کند ، از گوش ظاهری برای شنیدن استفاده نمی کند . بدن در خواب است و به ظاهر چیزی لمس نمی کند ، نه سرما را و نه گرما را ، مگر وقتی که سرما و گرما به حدّی شدید باشد که قوّه ی لامسه ، آن را احساس کند تا انسان از خواب بیدار شود در خواب هم یک نحوه سکوت پیش می آید و وقتی کسی از خواب بیدار می شود به یادش می آید که در خواب چه چیزها دیده و شنیده است و چه اسراری را دیده است و همه ی آن اشکال و صُوَر در خودش است و هیچکدام از بیرون نیست . کسی هم که قوی می شود ، اشکالی را که ما در خواب می بینیم او همان اشکال را در بیداری مشاهده می کند ! همه ی اینها از برکت وجود سکوت است در شرح و تفسیر انفسی قرآن کریم در تفسیر آیات شریفه راجع به حضرت زکریا که از خداوند طلب فرزند می نماید و خداوند هم به او می فرماید می دهیم ! حضرت زکریا می گوید چطور بفهمم که چنین فرزندی به من عطا می فرمایید ؟ خداوند فرمود آن سه روزی که با مردم حرف نمی زنی ، خداوند به حضرت علامت سکوت را دادند اینها رابطه اش چیست؟ که اگر انسان بخواهد از او اسرار متولّد شود و انسان عقیم ، زایا شود ، حالا مرد یا زن ، هر دو طرفش را قرآن مثال آورد . هم مرد و هم زن را با سکوت از عقیمی در آورد . جناب مریم سکوت پیدا کرد و در سکوت حامله شد ، بعد جبرئیل در حقیقتِ جانش به صورت یک بشر ظاهر شد و حضرت باردار شد جبرئیل جدا نه ، بشر خدا نه ، قوه ی خیال که با سکوت قوی شد ، می بینید آنچه را که در سرّ و نهانخانه ی اوست برایش تجلّی می دهد.. ادامه دارد التماس دعا صادقزاده @kashkoolkarime🕌
7.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بعضی برای افزایش محبت و دوستی به خدا دنبال ختم‌های سنگین می‌روند و از ذکری به این آسانی غفلت می‌کنند‼️ 🆔 @takhribchi110 @kashkoolkarime🕌
🔺 ... "و صبرالشاکرین لک و عمل الخائفین منک" مرحوم علامه طباطبایی در کتاب شریف «آموزش دین» می‌فرماید باید هر انسانی قبل از آنی که هر شغلی می‌گیرد، حالا شغل روحانی، شغل طلبگی، شغل دانشجویی، یا معلمی، یا دبیری، یا کاسبی، یا اداری، قبل از این‌ها باید اول مسلمان بشود بعد قدم در کارش بگذارد. پی این باشد که آن اسلامی که مرا نجات می‌دهد و هر آنی هم ممکن است دست من از این عمر کوتاه شود، آن باید مرا نجات بدهد. من آن را دارم یا ندارم؟ غمش در آن‌جا باشد. 🔸 صبرَالشَّاكِرِينَ لَكَ، وَ عَمَلَ‏ الْخائِفِينَ‏ مِنْكَ‏، از این می‌ترسد و ترس وجودش را گرفته که من نتوانم با اسلام وارد قبر باشم. چون من در این دنیا برای این دنیا نیستم. این دنیا برای من نیست. من این‌جا موقت هستم، مسافرم. هر آنی ممکن است بگویند یالا حرکت کن. پس زاد من چیست؟ خداباوری، خداشناسی و علاقه به حضرت پروردگار. 🔹 خب چرا هر روز چند مرتبه الله اکبر به گوشمان می‌خورد؟ باید هر روز چند مرتبه مرتباً در این گوش‌های پر از خیالات و اوهام و بازی و خلاف‌های زیاد، جایش بنشیند و وارد قلب بشود. ما قلبمان را در تصرف خواسته‌های مادی داده‌ایم که من باید آن‌طور شوم، من باید این دیپلم را امسال بگیرم، من سال دیگر باید فلان کلاس قبول بشوم، من باید فلان اداره قبول بشوم، من باید با فلان خانواده ازدواج کنم، این‌ها آمده بایدهای ما شده. ⁉️ خب پس آن باید اصلی کجا رفت؟ این است که آدم بالا می‌آید، بالا می‌آید مجتهد هم می‌شود، سخنران هم می‌شود، نویسنده هم می‌شود، گاهی هم مرجع هم می‌شود، اما از آن خبری نیست. چون آن قرائتی که باید در خانواده در ما ایجاد شود و رشد کند و ما را بسازد و مدیر ما او باشد، آن عَمَلَ‏ الْخائِفِينَ‏ مِنْكَ‏ باشد، وَ يَقِينَ الْعابِدِينَ لَكَ باشد. به راستی بنده خدا شویم، در ما نیست. وقتی خدایی شدیم دیگر از هیچ چیز ناراحت نمی‌شویم، ناراحتی‌ها برای ما موجب تشکر خدا می‌شود که این دارویی بود برای ما رسید، این بچه فوت کرد خیر ما بود. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama @kashkoolkarime🕌
🔸غذای جسم و جان آن که در رشد خود دقت کند ، می بیند که او را دو گونه غذا باید: غذایی که مایه پرورش تن اوست ، و غذایی که مایه پرورش روان اوست. و هر یک را دهانی خاص است : دهانِ آن، دهان است، و دهان این گوش. نه از غذای تن روان پرورش می یابد و فربه می شود، نه از غذای روان تن. بنگر که غذای جسم و جان تو چگونه است؟ حضرت علامه حسن زاده آملی 📙 / ج3، ص431 https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a @kashkoolkarime🕌
عشق و عرفان راههای عملی کسب عشق و محبت الهی عامل سیزدهم : ادامه... مرگ طبیعی سکوت تام می آورد: آیا شیطان از درون شخص است یا از بیرون اوست ؟ این جناب عزرائیل از بیرون می آید یا از درون خود این شخص برمی خیزد ؟ که شخص وقتی در مقام قطع تعلّقات قرار بگیرد ، خودش عزرائیلِ خودش می شود ، جبرئیل و میکائیل و اسرافیلِ خودش می شود ؟ یا اینکه نه ، حتما یک شیپور به دستی ، در یک جایی باشد و فوت کند که همه بمیرند !! به یک معنا مرگ یعنی سکوت تامّ و مردن یعنی ساکت شدن ! چه در مرگ طبیعی ، چه در مرگ ارادی ، شخص در مقام سکوت تامّ قرار می گیرد که شخص فقط با خودش باشد ، کاری با دیگران نداشته باشد و مطلقاً از غیر خودش قطع علاقه کند . به یک تعبیری به « من کیستم »ِ خودش برسد و آنکه در کلمه ی 19 رساله ی شریف صد کلمه فرمود آنکه در وادی مقدس من کیستم قدم ننهاده است خرواری به خردلی ، یعنی آنکه در وادی مقدس « سکوت »قرار نگرفته است تا ببیند که اسرار وجودی اش چیست و در خودش چه دارد برای اکثر ما که آن همّت را نداریم از خودمان قطع تعلّق کنیم و از غیرمان ببُریم ، مرگ طبیعی ، سکوت تامّ می آورد و در سکوت تامّ می افتد ، منتها موت طبیعی اش زمینه شده که از این بدنش که بزرگترین حجاب نفس است و از آن به جسم طبیعی یا جسم عاصی یا جسم مادّی یا به اصطلاح فلسفه به جسم تفاله دار تعبیر می گردد جدا شود . زیرا این حجاب ، اقتضائاتی دارد که نمی گذارد انسان در سکوت تامّ قرار بگیرد و لذا چون از این حجاب در نیامده او را با موت طبیعی در می آورند ، و بعد می گویند فلان کس مُرده است ، چون این آقا هنوز سفر نکرده و حالا از آنجا خبر ندارد دروس معرفت نفس علامه حسن زاده املی ادامه دارد التماس دعا صادقزاده @kashkoolkarime🕌
_رمضان _رجب 🔻 ما اگر بخواهیم وارد لیلةالقدر شویم، اگر بخواهیم فضیلت لیلةالقدر را درک کنیم، باید وارد ماه مبارک رمضان شویم. و این ورود بی‌قاعده نیست. 🔸 ورود به ماه مبارک رمضان، یک ورود فیزیکی نیست، تهیُّأ می‌خواهد. چه بسا تجربه برای خود دوستان، نشان داده باشد که وقتی ده روز از ماه مبارک رمضان می‌گذرد، تازه لذت روزه گرفتن را حس میکند و تازه شروع به وارد شدن در ماه مبارک می‌کند. 🔹 برای بعضی بیست روز که می‌گذرد، برای بعضی دیگر بیست و چند روز که می‌گذرد. ما گاهی از خودمان عقب می‌افتیم که همان گم‌گشتگی است. روزه می‌خواهد ما را به خودمان نشان دهد. جایگاه‌مان را [مشخص و] پیدا کند. گاهی این، زمان می‌برد. 🔸 اگر ما این کارها را از ماه رجب شروع کنیم، ماه رمضان پربرکت‌تری خواهیم داشت؛ یعنی غیر از برکات رجبیون که نصیبمان می‌شود، برکات اهل شعبان که نصیب‌مان می‌شود، برکات ماه رمضان زودتر به ما می‌رسد. واقعاً حسهایمان، ارتباطمان، جواب می‌دهد. انس‌مان با قرآن بالا می‌رود. کد 821‌ ‌ @nasery_ir ‌ ‌@kashkoolkarime🕌
1268-14010812-1.mp3
16.53M
🎧گوش دهیم. رابطه با (۱) 📌شناخت انسان از آفاق و انفس [۱] ⏳۱۱ دقیقه 🔗پیوند دریافت👇 🌐http://dl.nedayepakefetrat.ir/GatateSouti/g-827.mp3 @kashkoolkarime🕌
🤧آنچه از زکام حفظ می‌کند: ▪️الإمام الرضا عليه السلام: مَن أرادَ دَفَعَ‌ الزُّكامِ‌ فِي الشِّتاءِ أجمَعَ‌، فَليَأكُل كُلَّ‌ يَومٍ‌ ثَلاثَ‌ لُقَمِ‌ شَهدٍ... وَ ليَشُمَّ‌ النَّرجِسَ‌؛ فَإِنَّهُ‌ يَأمَنُ‌ الزُّكامَ‌، و كَذلِكَ‌ الحَبَّةُ‌ السَّوداءُ. و إذا جاءَ الزُّكامُ‌ فِي الصَّيفِ‌، فَليَأكُل كُلَّ‌ يَومٍ‌ خِيارَةً‌ واحِدَةً‌، وَ ليَحذَرِ الجُلوسَ‌ فِي الشَّمسِ‌ ◾️امام رضا عليه السلام: هر كس مى‌خواهد در همه زمستان از زكام ايمن بماند، هر روز، سه لقمه عسل با موم آن بخورد... و نرگس ببويد؛ چرا كه از زكام، ايمنى مى‌دهد. سياه‌دانه نيز چنين است. امّا اگر زكام در تابستان پيش آيد، در هر روز، يك خيار بخورد و از نشستن در آفتاب، خوددارى ورزد. 📙منبع: محمدی ری‌شهری، دانشنامه احادیث پزشکی، ج۱، ص۳۳۵ https://eitaa.com/joinchat/2662990103C35c584b178 @kashkoolkarime🕌