💠 مال حرام تا آبروی آدم را نبرد انسان را رها نمیکند
🔸 آیت الله جوادی آملی:
🔷 هرگز خیال نکنیم حرفی که زدیم، مال حرامی که گرفتیم و یا آبرویی کسی را بردیم، گذشته، خیر! چیزی نمیگذرد! هر کاری که کردیم بالاخره ثمر آن را می بینیم مگر اینکه با توبه آن را ترمیم کنیم. چون نظام عالم طبیعت، جای تغییر و تبدیل است، شما ببینید بدبوترین کود وقتی تحت تدبیر کشاورز قرار بگیرد، میشود گل یاس یا میشود سیب و گلابی. اینجا جای تبدیل و تغییر است. کار توبه، اِنابه و توجه همین است؛ «إِذَا مَاتَ ابْنُ آدَمَ انْقَطَعَ عَمَلُهُ» اما تا زندهایم جای تغییر و تبدیل است.
#کشکول_کریمه
@kashkoolkarime🕌
🔸تبعیت اعضا و جوارح از قلب
آیتالله علاقهبند (قدس سره):
اگر کسی در نماز قلب خود را متوجه خدا کرد، اعضا و جوارح او هم در نماز خاضعانه خواهد بود.
@seyedalaghehband
#کشکول_کریمه
@kashkoolkarime🕌
💠سرور من! آدم مراقب ،همیشه مثل یك شكارچى در كمین است.شاید همین الآن دادند. چرا به انتظار وقت دیگر باشید؟ چرا فردا؟ امروز چرا نباشد؟ و الآن چرا نباشد؟ و این را شواهد دارم كه حالا فاصله میگیریم و آنهایى كه مواظب هستند و ملكوتی اند و طهارت همیشگى دارند اینها همواره مراقبند.
#شرح_فارسی_اسفار جلد اول
حضرت علامه حسن زاده املي ره
@shakhehtoba
#کشکول_کریمه
@kashkoolkarime🕌
امیرالمومنین سلام الله علیه
آنکه در گناهی بسیار اندیشه کند ،این کار او را به گناه می کشاند
#کشکول_کریمه
@kashkoolkarime🕌
🔴 خاطرهای از آیتالله حائری شیرازی
خانم دکتر حائری شیرازی، فرزند آیتالله حائری؛ خاطرهای شیرین از پدرشون در پیج اینستاگرامش منتشر کرده که خواندنی هست؛
آیتالله حائری شیرازی:
یک وقتی گوجه فرنگی کاشته بودم، داشتم وجین میکردم.
یکی از همراهان کمک کارم شد.
دست کرد علف هرزی را از پای بوته گوجه بکند که ناغافل علف و بوته را با هم در آورد.
گفتم: حواست باشد به فرزندت نصیحت میکنی، علف هرزی را بالا میکشی ریشه بوته را همراهش بیرون نکشی!
دینش را از او جدا نکنی
گفت: چکار کنم؟
گفتم: باید با یک دست بوته گوجه را بگیری، با دست دیگر یواش یواش علف هرز را در آوری. ریشه اینها در هم است باید با یک دست نگهش داری.
............
بعد در ادامه نوشتهاند پدر میگفت:
در موقع فرماندهی وقتی افراد تحت امرتان را میخواهید تنبیه کنید با یک دست باید به او محبت کنید و با دست دیگر مجازات!
با دو دست مجازات نکن چرا؟
چون در آیه اینطور میفرماید:
وَالْمُؤْمِنُونَ وَالمُؤْمِنَاتُ بَعضُهم أولياء بعض يَأْمُرُونَ بِالمعروف یعنی اول دوستش بدار بعد امر به معروفش کن ...
@Akhlagh_Et
#کشکول_کریمه
@kashkoolkarime🕌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مرا در عالم ذر حضرت زهرا سوا کرده
😭
#کشکول_کریمه
@kashkoolkarime🕌
9.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تکلیفی که پیامبر بر دوشمان گذاشته
#کشکول_کریمه
@kashkoolkarime🕌
✍️ عبادت باید مقرون و مشفوع (همراه) با فکر باشد :
💠 عبادت باید مقرون و مشفوع به فکر باشد و بدن هم تابع نفس باشد .
نفس تعظیم میکند ، بدن هم با او تعظیم میکند. وقتی که نفس تعظیم میکند، بدن به خاک می افتد و بیش از این کاری از او ساخته نیست.
عقل و نفس در تذلّل خیلی جلو می روند ولی بیچاره بدن همین اندازه که تا به خاک آمده است، بیش از این در توانش نیست .
اذکار هم مطابقِ قربِ نفس و قربِ بدن است و مراتب دارد،
در رکوع «سبحان ربی العظیم و بحمده» است ، اما در سجود « سبحان ربی الاعلی و بحمده» چرا ؟
چون آنجا که حضور بیشتر است ، قرب هم بیشتر است.
✨ به هرحال باید عبادت مقرون و مشفوع به فکر باشد تا حضور و مراقبت بیاورد و الّا به صِرفِ نمازگزاردن ، این نفس، متعالی نمی شود، و همانطور که در لسان اهل بیت آمده است: « الصلاة ُ قربان کلِّ تقی» یعنی نماز مقرِّبِ هر پرهیزکار است .
(نماز قرب دهنده هر پرهیزکار است) .
📗#نمط_نهم_مقامات_عارفین_ص۱۶۰
#شرح_اشارات_و_تنبیهات
#علامه_حسن_زاده_آملی
@shakhehtoba
#کشکول_کریمه
@kashkoolkarime🕌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وَاصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ فَإِنَّكَ بِأَعْيُنِنَا وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ حِينَ تَقُومُ
طور، ٤٨ 🍃
#کشکول_کریمه
@kashkoolkarime🕌
6.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 علت تشکیل سنگ کیسه صفرا و درمان آن
♻️ آب سرد خوردن بعد از غذای گرم ممنوع❗️
♻️ خوردن همزمان غذای دیرهضم و غذای زود هضم ممنوع❗️
@hakimkheirandish_ir
#کشکول_کریمه
@kashkoolkarime🕌
از «هیچی» که «بهتره»....!
🔸رسول خدا صلی الله علیه و اله و سلم:
«لَا يُتْرَكُ الْمَيْسُورُ بِالْمَعْسُور»:
انجام مقداری از تکلیف، که از دست مکلف بر میآید، به علت دشوار یا غیر مقدور بودنِ انجام کامل آن، ساقط نمیشود.
🔹امیرالمومنین علی سلام الله علیه:
«إِذَا أُمِرْتُمْ بِأَمْرٍ فَأْتُوا مِنْهُ بِمَا اسْتَطَعْتُم»:
زمانی که درباره چیزی به شما دستوری دادم، شما هر مقدار از آن را که میتوانید، انجام دهید.
و:
«مَا لَا يُدْرَكُ كُلُّهُ لَا يُتْرَكُ كُلُّه»:
کاری را که نمیتوان به شکل کامل انجام داد، نباید از اساس ترک کرد.
📚عوالی اللئالی، ج ۴، ص ۵٨.
👌نکته:
برای قاعدۀ فقهی «میسور» به این سه روایت، استناد شده است.
🔹امیرالمومنین علی سلام الله علیه:
«لَا تَسْتَحِ مِنْ إِعْطَاءِ الْقَلِيلِ، فَإِنَّ الْحِرْمَانَ أَقَلُّ مِنْهُ»:
از بخشش كم حيا مكن، زيرا محروم كردن، از آن هم كمتر است.
📚نهج البلاغه، حکمت ۶٧.
🔸امام باقر سلام الله علیه:
«إِنِّی أُحِبُّ أَنْ أَدوّم عَلَى الْعَمَلِ إِذَا عَوَّدْتُهُ نَفْسِی وَ إِنْ فَاتَنِی مِنَ اللَّیْلِ قَضَیْتُهُ بِالنَّهَارِ وَ إِنْ فَاتَنِی بِالنَّهَارِ قَضَیْتُهُ بِاللَّیْلِ وَ إِنَّ أَحَبَّ الْأَعْمَالِ إِلَى اللَّهِ مَا دِیمَ عَلَیْهَا»:
من دوست دارم هر عمل صالحی را که انجام میدهم آنقدر در آن مداومت داشته باشم تا روحم به آن عادت کند، از این رو اگر آن عملِ [مستحبّی] را انجام ندادم، اگر در شب از من فوت شده بود، در روز قضایش را بجا می آورم، اگر در روز از من فوت شده بود در شب قضا می کنم؛ و همانا محبوبترین اعمال نزد خداوند متعال آن عملی است که بر آن مداومت شود.
📚الأصول الستة عشر، ص ٧٣.
🎙سعدی علیه الرحمه:
«به راه بادیه رفتن بِه از نشستن باطل/ و گر مراد نیابم، به قدر وسع بکوشم»
📚دیوان سعدی، غزل شماره ۴٠۵.
🌹«آب دریا را اگر نتوان کشید/هم به قدر تشنگی باید چشید».
📚نسیم های گره گُشا، فصل «کلیدها».
@salavatnameh
@ketab_salavatnameh
#کشکول_کریمه
@kashkoolkarime🕌