📚 #معارف
🔹 راز محبت پیامبر اکرم(ص) به حضرت زهرا(س)
🔸 حوریهای در لباس انسان
در روایت معتبری پیامبر اکرم(ص) در مورد حضرت زهرا(س) میفرمایند: «إِنَّ فَاطِمَهًَْ خُلِقَتْ حُورِیَّهًًْ فِی صُورَهًِْ إِنْسِیَّهًٍْ؛ فاطمه، حوریّهاى است که همانند صورت انسان خلق شده است.»(دلائل الامامه، طبری، ص 146؛ مناقب امام علی، ابن مغازی، ص 296)
حوریههای بهشتی، مطابقت و سنخیّت با حقیقت اعمال و تقرّب الهی دارند. یعنی حوریان بهشتی از جنس طهارت و«أَزْواجٌ مُطَهَّرَهًٌْ» هستند و هیچ سنخیّت و ربطی با آلودگی و گناه ندارند.به همین دلیل، قرآن کریم حوریان بهشتی را نصیب انسانهای با تقوا دانسته و میفرماید: «بگو: آیا شما را به بهتر از اینها خبر دهم؟ براى کسانى که تقوا پیشه کردهاند، نزد پروردگارشان باغهایى است که از زیر[درختانِ] آنها نهرها روان است؛ در آن جاودانه بمانند، و همسرانى پاکیزه و[نیز] خشنودى خدا[را دارند]، و خداوند به[امور] بندگان[خود] بینا است.» [آلعمران/15]
اینجاست که به اصلیترین وجه بهشتی بودن حضرت زهرا(س) که همان طهارت از هرگونه آلودگی است پی میبریم. چه آنکه طبق آیه تطهیر که در شأن اهل بیت(ع) است و نیز روایات در مورد وجه تسمیه حضرت زهرا(س) و همچنین تقوای عملی فوق العادّهای که درباره ایشان نقل شده است همگی نشانگر نهایت درجه پاکی و طهارت صدّیقه اطهر(س) است. پس تصوّر هر گونه خطا و آلودگی(حتّی غیراختیاری) از جانب حضرت زهرا(س) مردود و غلط است.
عصمت عواطف
پیامبر اکرم(ص) به عنوان گل سرسبد معصومین علیهمالسلام، حتی ابراز احساسات و عواطف ایشان نسبت به حضرت زهرا(س)، منطبق بر شرع اسلام و دستورات الهی است. چه آنکه اگر غیر از این باشد نمیتواند الگوی تمامعیار قرار گیرد. چنانکه خداوند متعال میفرماید: «مسلّماً براى شما در زندگى رسول خدا سرمشق نیکویى بود، براى آنها که امید به رحمت خدا و روز رستاخیز دارند و خدا را بسیار یاد مىکنند».[احزاب/21]
با حفظ این مقدمه، تحلیل کلی ابراز عواطف پیامبر اکرم(ص) که همان بوسیدن و اکرام حضرت زهرا(س) است، روشن میشود. مقام عصمت و رسالت نبیّ اکرم اقتضاء میکند حتی بوسیدنهای حضرت نیز در مسیر انجام رسالت ایشان باشد؛ چرا که خروج از این محدوده باعث انحراف اذهان مردم خواهد شد.
تحلیل عاطفی رفتار پیامبر
دین اسلام نسبت به اکرام و محبت به فرزندان به خصوص دختران و بویژه وقتی در سن کمی هستند سفارش اکید دارد. یکی از اسرار محبت به کودکان، پاکی و عصمت خاص دوران کودکی است. ایمان و حقطلبی و پرهیز از آلودگیها انسان را جویای پاکی، صداقت و نور میکند. انسانهای باایمان در بین ظلمتهای گناه در جامعه دلتنگ و مشتاق پاکی میشوند. بهشت، مصداق کامل سرزمین پاکیهاست…
ادامه مطلب👇
http://kayhan.ir/fa/news/152665
🔻نشانی ما در پیامرسانهای سروش، آیگپ، ایتا، گپ و بله
@kayhannewspaper
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌐 #کیهان_آنلاین
🔰 وقتی سخنگوی وزارت خارجه از سؤال یک خبرنگار عصبانی شد و آن را تضعیف نظام خواند!
🔻نشانی ما در پیامرسانهای سروش، آیگپ، ایتا، گپ و بله
@kayhannewspaper
📚 #معارف
🔹 جرعه های معرفت-شرح حدیث معصومین (ع) در کلام رهبر انقلاب
فرزند دختر، «ریحانه» است
🔸 قال علی: کان رسول الله(ص) اذا بشر بجاریهًْ قال ریحانهًْ و رزقها علی الله.(1)
«امیرالمؤمنین(ع) میفرماید که رسول خدا(ص) این گونه بود که هرگاه خبر تولد دختری به او داده میشد میفرمود: گل است و روزی او هم به عهده خدا است.»
***
- اذا بشر بجاریه قال ریحانهًْ؛ این در آن فرهنگ جاهلی آن روز یک چیز مهمی است که امروز هم متأسفانه انسان میبیند که بعضیها همین حالت را دارند؛ که هنوز فرزند پسر برایشان مطلوب است، فرزنددختر نامطلوب است؛ آدم بعضیها را میبیند یا میشنویم که بعضی متأسفانه این جور هستند. آن وقت در یک چنین فضایی پیغمبر برای اینکه این فضا را و آن حقیقت ]تلخ آن جامعه[ را بشکند، میفرماید که «ریحانهًْ». وقتی که خدا دختری به او میداد و خبرش را میآوردند، حضرت میفرمود بهبه! این «ریحانه» است، یعنی این یک گل است که بنده یک وقتی شرح نسبتاً مبسوطی درباره حدیث «المراهًْ ریحانهًْ و لیست بقهرمانهًْ»(2) در یک صحبتی عرض کردهام.(3)
- ورزقها علیالله؛ آن بیعقلها خیال میکردند که اگر پسر باشد، روزی خودش را در میآورد اما وقتی دختر است، دیگر نمیتواند روزی خودش را در بیاورد و کل (سربار) بر ما است. اینجوری در آن فضای جاهلی ]فکر میکردند[. حضرت میفرمایند نه، روزی او هم به عهده خدا است.
* شرح حدیث در ابتدای درس خارج: 1383/10/13 به نقل از کتاب نسیم سحر
__________________
1- نوادر راوندی ص 96 2. تحف العقول، ص 87
3. از جمله، بیانات در جمع مدیران و برنامهسازان صدا و سیما؛ 1375/5/9
http://kayhan.ir/fa/news/152664
🔻نشانی ما در پیامرسانهای سروش، آیگپ، ایتا، گپ و بله
@kayhannewspaper
📚 #معارف
🔹 با خورشید انقلاب
توصیههای کاربردی به وزیر آموزش و پرورش
🔸 چند روز پس از آغاز به کار دولت هفتم (حدود نیمه اول شهریور 76) خدمت رهبر انقلاب رسیدم. در این جلسه حضرت آقا برخورد بسیار گرم و صمیمانهای داشتند که فراموششدنی نیست. در این جلسه حضرت آقا نکاتی راهبردی درباره آموزش و پرورش به شرح زیر بیان فرمودند:
1. توجه به قرآن و تسری آموزش قرآن در سطوح دبستان. چون سنین دبستان آمادگی خوبی برای یادگیری قرآن و مفاهیم قرآنی دارد.
2. ضرورت تغییرات اساسی در آموزش متون عربی. درس عربی فقط برای یادگیری قواعد عربی نباید باشد بلکه باید متون آموزش کتابهای عربی در راستای تقویت قرآن و معارف دینی و قرآنی باشد. متأسفانه متون آموزشی عربی در کتابهای فعلی چنین کارکردی ندارد. آموزش عربی به بچهها باید به نحوی باشد که آنها را در خواندن قرآن توانمند سازد. آنها را با معارف دینی و قرآنی و معارف اهل بیت آشنا سازد. آنها را با متون ادعیه و دعاهای مختلف مأنوس نماید بهنحوی که یاد بگیرند از خدا چگونه درخواست کنند و چه چیزی بخواهند.
3. متأسفانه امور تربیتی که یادگار شهیدان رجایی و باهنر در آموزش و پرورش است، در دوره گذشته به نهال خشکیدهای تبدیل شده، شما آن را احیاء کنید و به آن توجه کنید، به ویژه خود شما که یک عنصر تربیتی و دینی هستید، بهتر میتوانید به آن اهتمام کنید.
4. مسئله تربیت معلم در آموزش و پرورش بسیار مهم است. شما به این امر اهتمام کنید. ظاهراً در گذشته آن را کمسو کردهاند. افرادی که میخواهند وارد آموزش و پرورش شوند باید افراد مجرب و متعهدی باشند، نمیشود هر کسی را در شغل معلمی به کار گرفت.
5. برخی مدارس خاص هستند که احساس میشوند خودمختارند. همه امکانات نظام را در اختیار دارند ولی با نظام و انقلاب نیز کاری ندارند! شما نگذارید چنین وضعی ادامه یابد. بروید قاطعانه اما حکیمانه آنها را تعیین تکلیف کنید و آنها را در چارچوب قانون بکشانید.
6. یکی از ظرفیتهای خوبی که میتواند به شما در اهدافی که در آموزش و پرورش دارید کمک کند، مسئله اتحادیه دانشآموزان است. اگر فرد جوان و خوشذوقی در رأس آن قرار گیرد، قطعاً با کمک هم میتوانید کارهای مهمی انجام دهید.
7. صحبتهایی که شما در مجلس، موقع رأی اعتماد داشتید بسیار خوشحالکننده بود. اینکه اهتمام شما به احیای مدارس دولتی است سیاست خوبی است. همین راه درست است. جهتگیری نظام نباید رها کردن مدارس دولتی و پرداختن به مدارس دیگر باشد اصل، توجه به مدارسی است که عموم مردم با آن سر و کار دارند شما هم به این امر اهتمام کنید.
* آقای حسین مظفر، وزیر وقت آموزش و پرورش - پایگاه اطلاعرسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتالله خامنهای
http://kayhan.ir/fa/news/152660
🔻نشانی ما در پیامرسانهای سروش، آیگپ، ایتا، گپ و بله
@kayhannewspaper