باسمه تعالی
◼انا لله واناالیه راجعون
خبر در گذشت
عالم ربانی و فقیه اهل البیت عصمت و طهارت حضرت ایت الله المعظم علوی گرگانی (قدس سره) که از مردمی ترین علمای عصر حاضر بودند قلب همه ی محبان قرآن وعترت را جریحه دار کردند .
عالمی که گاهی خود به استفتاء مردم پاسخ می گفتند و همواره قابل وصول توده مردم بودند و سبک زندگی ساده او نمایانگر زهد سلف صالح بوده است .
درگذشت این فقیه قران وعترت علیه السلام را به محضر امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) تسلیت عرض می کنیم . وبرای بازماندگاه آن بیت شریف صبر و برای آن فقید سعید علو درجه خواهانیم .
( حسن خواه )
۱۵ مارس، ۱۷.۰۰.mp3
16.79M
جلسات مناجات شعبانیه
استاد حسن خواه
جلسه ۲۲
🆔 @kellasetegadi
🔰دروس چهارشنبه
📗قانون بوعلی
⏰ساعت برگزاری: ۲۰ : ۳
📗قانونچه چغمینی(طب)
ساعت : ۴
📗شرح مناجات شعبانیه
ساعت : ۵
💢لینک برگزاری کلاس آنلاین👇👇👇👇
https://meet.google.com/yoc-mmds-sbg
🆔 @kellasetegadi
✔بزرگان سیر سلوک ما چنان فرموده اند :
🍃 نگویمت که همه ساله می پرستی کن
سه ماه می خور و نه ماه پارسا میباش 🍃
انسان باید سه ماه میگساری کند . وان سه ماه ماه رجب ،شعبان ،رمضان است .که این مستی وعشقبازی با ذات حق ۹ ماه دیگر انسان را تامین میکند .
✅ شواهد :
👌اللّٰهُمَّ إِنَّ قُلُوبَ الْمُخْبِتِينَ إِلَيْكَ و الِهَةٌ
👌ربِّ زدنى فيك تحيّراً
👌إِلٰهِى وَ أَلْهِمْنِى وَ لَهاً بِذِكْرِكَ إِلىٰ ذِكْرِكَ
پ ن : کسی که زبان عرفای شامخین را نمی شناسد وبا زبان عرفی به سمت این معارف میرود قطعا از غافله دور است . چرا که این قوم ملامتیه اغراض متعددی دارند .
✅ متن درس امروز قانون همراه با حواشی اولیه و چک نویس استاد :
✔ اول ارکان / مزاج / خلط / فصل اول ماهبت خلط .
ماهیت خلط :
جسم / جنس / جسم طبیعی / رطب : یعنی سهولت قبول اشکال عنصری . رطوبت بالفعل خیسی ! رطوبت بالقوه رطوبت دارو .. که در بدن بالفعل تبدیل به رطوبت می شود .
فتحصل همه اخلاط رطب اند و اما این که گفته می شود سودا و صفرا خشک است یمکن ان یقول فی الافاده .
سیال : قید دوم است بعضی از رطب ها لیس به سیال . اما الخط سیال . به صورت حرکت طبعیه حرکت می کند به سمت محلی که یمیله! و لهذه القید است که خلط نفوذ می کند .
و از طرفی بعضی از سیال ها رطب نیست لذا با گفتن سیال از رطب بی نیاز نمی شویم آن چنان که در رطب هم سیال را نمی رساد .
البته سخن برخی میگویند شکل پذیر ( ب ) مستلزم سیال هست . پس حرف سابق بهتر است .
قطب الدین و قرشی : سهولت شکل پذیری چون در صفرا و سودا یابس هستند .
اما همان رطوبت بالفعل و خیس بودن بگیریم هیچ اشکالی ندارد کما قلنا فی درسنا القانونچه
البته خیس بودن ذات یک شی چون تعریف حدی است .مثلا : یلزم القبول الاشکال را.
تعلیم چهارم
الْخِلْطُ : جِسْمٌ رَطْبٌ سَيّالٌ يَسْتَحِيلُ ( تغییرات کیفی / تغیرات صورت نوعیه کون و فساد ) إلَيْهِ ( قالوا : یقال اینجا به معنای صورت نوعیه استحال الی یعنی صورت نوعیه ماء استحاله به هوا یافت . اما بدون الا معمولا می گویند استحال باردا . و این قید گفت تا کیلوس خارج شود . اما کیلوس استحاله جوهری نیست فاغتنم ) الْغِذَاءُ ( قرشی : غذا معنای آن چه که می تواند بدل ما یتحلل شود این که می خوریم غذای بالقوه است . / ما فقط جماد خواریم شی یا قوه غذاییت دارد یا استعداد فاغتنم ! و معنای اینجا غذای بالقوه است ) أَوَّلًا ( چون ثانیا به چیزهای دیگر این یعنی این ثانیا ما لیس به اول ! مراد اولا را گفت تا یتمیز الخلط عن رطوبت ثانیه که متاخر از خلط اند . )
قرشی : تعریف باید جامع و مانع باشد بلغم سفت دیگر رطب و سیال نیست . پاسخ. رطب وسیال دامنه گسترده ای دارد . بنابراین در سودای سوخته . و همه این ها قیاسی !
املی : رطب فی الحس مثل روغن .
برخی این ها که غیر طبیعی هستند و از خلطیت خارج شده اند . بلغم زجاجی و بلغم کچی / ! می شود گفت : تا حدی که خلط رطب سیال و الا به اعتبار ماکان خلط .
فَمِنْهُ خِلْطٌ مَحْمُودٌ وَ هُوَ الَّذِى مِنْ شَأْنِهِ ( استعداد و قوه ) أنْ يَصِيرَ جُزْءا مِنْ جَوْهَرِ الْمُغْتَذِى ( عضوی که دارد غذا میگیرد)وَحْدَهُ أوْ مَعَ غَيْرِهِ،( خلط محمود وحده فقط خون بقیه معین اند/ یک خلط به تنهایی جز بافت نمی شود وبا غیر خودش چنین میشود ریه صفرا و مغز بلغم ) وَ مُتَشَبِّهاً بِهِ وَحْدَهُ أوْ مَعَ غَيْرِهِ ( بعضی جا ها جز بافت شده و لی شبیه بافت نشده. وان خلط محمود نیست . ) وَ بِالْجُمْلَةِ سادّاً (خلط ان است که می تواند بنشیند) بَدَلَ شَىْءٍ مِمَّا يَتَحَلَّلُ مِنْهُ ( بافت ها در حال تحلیل وتحلل) ، وَ مِنْهُ فَضْلٌ وَ خِلْطٌ رَدِىءٌ وَ هُوَ الَّذِى لَيْسَ مِنْ شَأْنِهِ ذَلِكَ أَوْ يَسْتَحِيلَ فِى النَّادِرِ إلَى الْخِلْطِ الْمَحْمُودِ ، وَ يَكُونُ حَقُّهُ قَبْلَ ذَلِكَ أنْ يُدْفَعَ عَنِ الْبَدَنِ وَ يُنْفَضَ.
آماده سازی بسته های عیدانه عید بزرگ نیمه شعبان ماه
#مجموعه علمی فرهنگی معارج
آماده سازی بسته های عیدانه عید بزرگ نیمه شعبان ماه
#مجموعه علمی فرهنگی معارج
قانونچه جلسه ۱۵.mp3
24.69M
#جلسات_قانون_بوعلی
👤#استاد_حسنخواه
🎧#جلسه ۱۵
📜#تعلیم چهارم اخلاط
ا
🗓گیلان
#مجموعه معارج
🆔 @kellasetegadi