eitaa logo
مجموعه علمی،فرهنگی معارج
1.8هزار دنبال‌کننده
520 عکس
93 ویدیو
129 فایل
مجموعه ی مجازی ،آموزشی و فرهنگی معارج ⭕ هدف: نشر معارف وعلوم دینی در سطوح مختلف (بدون هیچ گونه وابستگی) #عقلی #نقلی #طب ⁦🎗️⁩بدون #وابستگی ⁦⁦⁦🎗️ ⁦ 🔖ادمین: @Hekmat_hasan ⭕صفحه ما⭕: https://moarej.blog.ir/ ⭕حامی معارج ⭕👇👇 @Hami_mareg
مشاهده در ایتا
دانلود
۲۷ مه،‏ ۱۷.۲۸.mp3
23.02M
📗اصول کافی 📗کتاب الحجه 📗باب أَنَّهُ لَوْ لَمْ يَبْقَ فِي الْأَرْضِ إِلَّا رَجُلَانِ لَكَانَ أَحَدُهُمَا الْحُجَّة 📗تمام باب واشاره به حدیثی از امام صادق اولین حدیث کتاب التوحید به رد فرقه باطل یمانی 🎧جلسه ۳۶_ حسن خواه
۲۷ مه،‏ ۱۸.۰۰.mp3
15.48M
📗حکمت شرح منظومه 📗توحید فریده ثانی و غرر اول ( تتمه این فصل باقی است ) 📗مقصد ثالث الهیات بالمعنی الاخص 🎧 جلسه ۱۸- حسن خواه 🆔 @kellasetegadi
۲۸ مه،‏ ۱۷.۰۱.mp3
19.66M
📗جلسات_منظومه 🎧 ۸۱_ حسن خواه 📗 امکان 🆔 @kellasetegadi
🔰درس یکشنبه 📗الشواهد الربوبیه فی مناهج السلوکیه ⏰ساعت : ۵ 🌐لینک برگزاری کلاس آنلاین👇👇👇👇 🆔 https://meet.google.com/yoc-mmds-sbg 🆔 @kellasetegadi
۲۹ مه،‏ ۱۷.۰۳.mp3
24.54M
🎧 ۱۱۴ _ حسن خواه 📗 چهارم اشراق تاسع فی اثبات محرک متحرک (درصوت غیر به ضم قرائت شده به سهو) 🆔 @kellasetegadi
۳۰ مه،‏ ۱۷.۵۳.mp3
25.78M
📗جلسات_منظومه 🎧 ۸۲_ حسن خواه 📗 امکان 🆔 @kellasetegadi
✔️دوستانی که مایل اند در دروس ثبت نام نمایند. ✔️بزرگواران می توانند برای ارتقاء کانال انتقاد و پیشنهاد داشته باشند . ✔️ پذیرفته میشود ✔️ عربی برای امتحانات 👇👇👇 🆔 @Hekmat_hasan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۳۱ مه،‏ ۲۳.۰۰.mp3
18.82M
🎧 ۱۱۵ _ حسن خواه 📗 چهارم اشراق تاسع فی اثبات محرک متحرک اتمام فصل 🆔 @kellasetegadi
حواشی استاد حسن خواه درس قانون امروز : وَأمَّا السَّوْدَاءُ فَمِنْهَا مَا هُوَ طَبِيعِىٌّ وَ مِنْهَا فَضْلٌ غَيْرُ طَبِيعِىٍّ. وَ الطَّبِيعِىُّ دُرْدِىُّ (تهنشین و این سودای خوب) الدَّمِ الْمَحْمُودِ وَ ثُفْلُهُ وَ عَكَرُهُ. وَ طَعْمُهُ بَيْنَ حَلاوَةٍ( بخاطر طعم خون) وَ عُفُوصَةٍ( گس بخاطر این ک مزه ای است حاصل سردی است.و سودا هم از جهت عنصر سرد و خشک و متراکم یک جاهایی میگید سودا ترش؟! مثلا با حموضه تحریک می کند را : ما سودای طبیعی ان این طعم سودا در کبد دارد حین نضج اما این نضج کامل نیست . هضم و نضج در جاهای دیگر کامل می شود در طحال ویا عروق استحاله می یابد به ترشی 😊 طعم گس اگر بپزد و کامل شود ترش می شود. قوره ابتدا گس هست و ازگیل و بخلاف خرمالو ! نضج لطافت می دهد. وَ إذَا تَوَلَّدَ فِى الْكَبِدِ تَوَزَّعَ إلَى قِسْمَيْنِ : فَقِسْمٌ مِنْهُ يَنْفُذُ مَعَ الدَّمِ وَ قِسْمٌ يَتَوَجَّهُ نَحْوَ الطِّحَالِ!. سودای در خون جنبه ضروری دارد و یک منفعت : ۱_ تغذیه اعضا که که لازم است در مزاج اون عضو جزشایسته از سودا وجود داشته باشند . وَ الْقِسْمُ النَّافِذُ مِنْهُ مَعَ الدَّمِ يَنْفُذُ لِضَرُورَةٍ وَ مَنْفَعَةٍ. أَمَّا الضَّرُورَةُ فَلِيَخْتَلِطَ بِالدَّمِ بِالمِقْدَارِ الْوَاجِبِ فِى تَغْذِيَةِ عُضْوٍ عُضْوٍ مِنَ الأَعْضَاءِ الَّتِى يَجِبُ أنْ يَقَعَ فِى مِزَاجِهَا جُزْءٌ
صَالِحٌ مِنَ السَّوْدَاءِ مِثْلُ الْعِظَامِ (تحفه سعدیه رباط و غضاریف غذا رسانی سودا از بلغم بیشتر از بلغم است . چون بلغم مثل مغز کم تر است ). یمکن صفراء اصلا قابلیت تغذیه کنار گذاشت به خاطر تلخی و لطافت و خشکی ، پس: دم سودا بلغم صفراء (اختلافی ) منفعت سودا : قوام خون وَأمَّا الْمَنْفَعَةُ فَهِىَ أنَّهُ‌ يَشُدُّ ( قوام خون) الدَّمَ وَ يُقَوِّيَهُ وَ يُكَثِّفُهُ (عطف تفسیری می گیریم تا کم تر دقیق باشیم 😊) وَ يَمْنَعُهُ مِنَ التَّحَلُّلِ‌ (در نسخه تهران نیست . سودا منع از تحلیل رفتن خون هم می کند و تحفه سعدیه سودا در خون کاری می کند مثل پنیر مایه در شیر که قوام می دهد . اشکال صفراء لطیف و سودا تکثیف جمع این چگونه است !؟ جواب : منفعت در یک زمانی است که نیاز به تلطیف که در مجاری ظریف و گاهی منفعت در تکثیف و حبس است برای تغذیه است . طبیعت می اید صفرا و سودارا وقت الاحتیاج بهره می برد. سودای که وارد طحال می شود : ضرورت حفظ بدن از سودازیادی . و تغذیه اون عضو و منفعت وَ الْقِسْمُ النَّافِذُ مِنْهُ إلَى الطِّحَالِ وَهُوَ مَا اِسْتغْنى عَنْهُ الدَّمُ يَنْفُذُ أيْضاً لِضَرُورَةٍ وَ مَنْفَعَةٍ. أمَّا الضَّرُورَةُ فَإمَّا بِحَسَبِ الْبَدَنِ كُلِّهِ وَ هِىَ التَّنْقِيَةُ عَنِ الْفَضْلِ ، وَ إمَّا بِحَسَبِ عُضْوٍ وَ هِىَ تَغْذِيَةُ الطِّحَالِ. منفعت سودا دوتا ۱_ محکم شدن فم معده ۲_این سودا باعث تحریک فم معده می شود واحساس گرسنگی وشهوت را ایجاد می کند وَ أمَّا الْمَنْفَعَةُ ، فَإنَّمَا تَقَعُ عِنْدَ تَحَلُّلِهَا إلَى فَمِ الْمَعِدَةِ وَ تِلْكَ الْمَنْفَعَةُ عَلَى وَجْهَيْنِ أَحَدُهُمَا : أنَّهَا تَشُدُّ فَمَ الْمَعِدَةِ وَ تُكَثِّفُهُ وَ تُقَوِّيهِ ، وَالثَّانِى : أنَّهَا تُدَغْدِغُ فَمَ الْمَعِدَةِ بِالْحُمُوضَةِ فَتُنَبِّهُ‌ عَلَى الْجُوعِ وَ تُحَرِّكُ الشَّهْوَةَ. صفرا به سمت مراره و از آن طرف آن که از مراره می آید به امعا آن قسمت کیسه صفراء بهش نیاز ندارد بنابراین درباره سودا : وَ اعْلَمْ أنَّ الصَّفْرَاءَ الْمُتَحَلِّبَةَ  إلَى الْمَرَارَةِ هِىَ مَا يَسْتَغْنِى عَنْهُ الدَّمُ. وَ الْمُتَحَلِّبَةُ  عَنِ الْمَرَارَةِ هِىَ مَا تَسْتَغْنِى عَنْهُ الْمَرَارَةُ. وَ كَذَلِكَ السَّوْدَاءُ الْمُتَحَلِّبَةُ إلَى الطِّحَالِ هِىَ مَا يَسْتَغْنِى عَنْهُ الدَّمُ. وَالْمُتَحَلِّبَةُ عَنِ الطِّحَالِ هِىَ مَا يَسْتَغْنِى عَنْهُ الطِّحَالُ. (این نکته نامناسب است فخر ظاهرا می گوید حشو است/ قطب الدین این ظن فخر به درد نمی خورد چرا که شیخ خواست فرق دوتا مره را بفرماید لذا ابتدا وجه اشتراک و بعد فرق را لذا این از باب مقدمه است .) نکته : صفراء در مراره این صفرا باعث تحریک دافعه می شود . و سودا و تحریک قوه جاذبه است . تنبیه : یعنی بیداری وَ كَمَا أنَّ تِلْكَ الصَّفْرَاءَ الأَخِيرَةَ تُنَبِّهُ الْقُوَّةَ الدَّافِعَةَ مِنْ أَسْفَلَ كَذَلِكَ هَذِهِ السَّوْدَاءُ الأَخِيرَةُ تُنَبِّهُ الْقُوَّةَ الْجَاذِبَةَ مِنْ فَوْقُ فَتَبَارَكَ اللّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ وَ (أَحْكَمُ الْحَاكِمِينَ.)در بعضی نسخ !