156901122_-1863649338.mp3
18.81M
🎙 بشنوید | بیانات رهبر انقلاب در مراسم مشترک دانشآموختگی دانشجویان دانشگاههای افسری نیروهای مسلح. ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
💻 Farsi.Khamenei.ir
۳ اکتبر، ۱۵.۰۵.mp3
24.61M
📗جلسات_منظومه
🎧#جلسه ۹۱_#استاد حسن خواه
📗#مباحث امکان استعدادی
امکان استعدای ان است که امادگی وقوه را بسنجیم با مستعد له . یعنی انسان ممکن است از نطفه ایجاد شود .
استعداد عبارت است از سنجش استعداد با مستعد . و فرق این دو اعتباری است .
امکان وقوعی در یک اصطلاح برابر با امکان استعدادی است .
امکان وقوعی معنای عام تری دارد که عبارت است امکان وقوع درمقابل محال وقوعی .
اولین فرق امکان استعدادی و ذاتی ان است که امکان ذاتی امری ذهنی و امکان استعدادی امری بالفعل است .
این استعداد کیف ماده است لذا بالفعل من جهتی هم بالقوه است وان به لحاظ مستعد له است
🔰درس سه شنبه
📗الشواهد الربوبیه فی مناهج السلوکیه
⏰ساعت : ۳ (به علت قطعی اینترنت در ساعت ۴)
#فلسفه
🌐لینک برگزاری کلاس آنلاین👇👇👇👇👇
🆔 https://meet.google.com/yoc-mmds-sbg
🆔 @kellasetegadi
1.57M
راه حلی از برای برون رفتن تعارضات اجتماعی کنونی درجامعه نخبگانی ...
حسن خواه
🔰درس روز چهارشنبه
📗قانون فی الطب اول بحث تشریح
⏰ ساعت : ۱۷
📗قانونچه :
ساعت ۳۰: ۱۷
🌐لینک برگزاری کلاس آنلاین👇👇👇👇
🆔 https://meet.google.com/yoc-mmds-sbg
🆔 @kellasetegadi
ثبت نام ترم تابستان(طب) پی وی
متن درس امروز قانون استاد حسن خواه
الجُمْلَةُ الْأُولَى فِى الْعِظَامِ وَ هِىَ ثَلاثُونَ فَصْلًا
نکته اول : در كتاب كليات تشريح مفردات آمده و تشريح اعضاى مركب بدن به كتاب سوم و در ابتداى هر بيمارى موكول گرديده است.
الْفَصْلُ الأَوَّلُ كَلامٌ كُلِّىٌّ فِى الْعِظَامِ وَ الْمَفَاصِلِ
علت بحث از مفاصل .
محل اتصال طبيعى استخوانها و به عبارت ديگر محلى كه دو يا چند استخوان در كنار هم قرار مىگيرند، لذا بحث مفاصل براى تمام بودن تشريح استخوان، لازم مىباشد.
علت عدم تعریف این دو ...
دسته اول : استقامی
نَقُولُ: إنَّ مِنَ الْعِظَامِ مَا قِيَاسُهُ مِنَ الْبَدَنِ قِيَاسُ الأَسَاسِ( ستون) وَعَلَيْهِ( اساس) مَبْنَاهُ (بدن)مِثْلُ فَقَارِ الصُّلْبِ (ستون فقرات)فَإنَّهُ أَسَاسٌ لِلْبَدَنِ عَلَيْهِ يُبْنَى كَمَا تُبْنَى السَّفِينَةُ عَلَى الْخَشَبَةِ الَّتِى تُنْصَبُ فِيهَا أَوَّلًا،( اون چوب اساسی و عمود مرکزی در ساخت کشتی در قدیم )
دسته دومی سپری:
وَمِنْهَا قِيَاسُهُ مِنَ الْبَدَنِ قِيَاسُ الْمِجَنِّ وَالْوِقَايَةِ( نگه دارنده و ضربه گیر) كَعَظْمِ الْيَافُوخِ(مقصود استخوان كاسه سر مىباشد و استخوان جاندانه (يافوخ در جلوى سر) از باب تمثيل مىباشد)
دسته سوم :
دفاعی
، وَمِنْهَا مَا قِيَاسُهُ قِيَاسُ السِّلَاحِ الَّذِى يُدْفَعُ بِهِ الْمَصَادِمُ وَالْمُؤذِى مِثْلُ الْعِظَامِ الَّتِى تُدْعَى السَّنَاسِنَ (خارا)
وَهِىَ عَلَى فَقَارِ الظَّهْرِ كَالشَّوْكِ (مثل خار بر روی مهره ها)
زوايد خاردار بر ستون فقرات متوجه عقب مىباشند، زيرا مىخواهند از آسيب به نخاع جلوگيرى كنند.
دسته چهارم : استخوان ریز پر کننده ( تصویر الحاقی یک) مشهور به عظم کنجدی
برخی این عظم هارا انکار نموده اند لکن حق وجود است
، وَمِنْهَا مَا هُوَ حَشْوٌ بَيْنَ فُرَجِ (توخالی) الْمَفَاصِلِ مِثْلُ الْعِظَامِ السِّمْسِمَانِيَّةِ (کنجدی) الَّتِى بَيْنَ السُّلامِيَّاتِ(انگشتان )
دسته پنجم :
استخوان مربوط به اعضاء محتاج
، وَمِنْهَا مَا هُوَ مُتَعَلِّقٌ لِلأجْسَامِ الْمُحْتَاجَةِ إلَى عِلَاقَةٍ(اویزگاه ) كَالْعَظْمِ الشَّبِيهِ بِاللَّامِ لِعَضَلِ الْحَنْجَرَةِ وَاللِّسَانِ وَغَيْرِهِمَا.( تصویر شماره دوم)
استخوان تو پر و توخالی :
وَجُمْلَةُ الْعِظَامِ دِعَامَةٌ وَقِوَامٌ لِلْبَدَنِ، وَمَا كَانَ مِنْ هَذِهِ الْعِظَامِ إنَّمَا يُحْتَاجُ إلَيْهِ لِلدِّعَامَةِ فَقَطْ وَلِلْوِقَايَةِ (.مرتبا مثال: استخوان وتدى (قاعده در جمجمه).
مانند استخوان جاندانه و كاسه سر)
وَلا يُحْتَاجُ إلَيْهِ لِتَحْرِيكِ الأَعْضَاءِ فَإنَّهُ خُلِقَ مُصْمَتاً، وَإنْ كَانَتْ فِيهِ الْمَسَامُّ وَالْفُرَجُ الَّتِى لَا بُدَّ مِنْهَا (مثلا لتغذیه بنابر قدیما ...)
دسته دوم که مورد احتیاج است در حرکت بیش از مقدار نیاز مجوف است
وَمَا كَانَ يُحْتَاجُ إلَيْهِ مِنْهَا لأَجْلِ الْحَرَكَةِ أيْضاً (علاوه بر دعامه ) فَقَدْ زِيدَ فِى مِقْدَارِ تَجْوِيفِهِ وَجُعِلَ تَجْوِيفُهُ فِى الْوَسَطِ وَاحِداً لِيَكُونَ جِرْمُهُ غَيْرَ مُحْتَاجٍ إلَى مَوَاقِفِ الْغِذَاءِ الْمُتَفَرِّقَةِ فَيَصِيرُ رَخْواً (آن به صورت يك فضاى خالى در وسط استخوان قرار دارد تا نياز به جايگاههاى غذا رسان پراكنده نباشد تا باعث سستی ان بگردد)، بَلْ صُلِبَ جِرْمُهُ وَجُمِعَ غِذَاؤُهُ وَهُوَ الْمُخُّ فِى حَشْوِهِ (وسط فرق طب جدید و قدیم در استخوان)
فائده زیادی تجویف :
. فَفَائِدَةُ زِيَادَةِ التَّجْوِيفِ أنْ يَكُونَ أَخَفَّ، وَفَائِدَةُ تَوْحِيدِ (یک تجویف داشتن ) التَّجْوِيفِ أنْ يَبْقَى جِرْمُهُ أَصْلَبَ، وَفَائِدَةُ صَلابَةِ جِرْمِهِ أنْ لا يَنْكَسِرَ عِنْدَ
الْحَرَكَاتِ الْعَنِيفَةِ(ای : شدیده )، وَفَائِدَةُ الْمُخِّ فِيهِ لِيَغْذُوَهُ عَلَى مَا شَرَحْنَاهُ قَبْلُ (کناهوالحق باطل )وَلِيُرَطِّبَهُ (تا رطوبت بدهد ) دَائِماً فَلا يَتَفَتَّتُ بِتَجْفِيفِ الْحَرَكَةِ( خشک نشه که بشکنه )، وَلِيَكُونَ وَهُوَ مُجَوَّفٌ كَالْمُصْمَتِ. وَالتَّجْوِيفُ يَقِلُّ إذَا كَانَتِ الْحَاجَةُ إلَى الْوَثَاقَةِ أَكْثَرَ وَيَكْثُرُ إذا كَانَتِ الْحَاجَةُ إلَى الْخِفَّةِ أَكْثَرَ.
استخوان مشاشیه (تصویر سوم )
وَالْعِظَامُ الْمُشَاشِيَّةُ خُلِقَتْ كَذَلِكَ لأَمْرِ الْغِذَاءِ الْمَذْكُورِ مَعَ زِيَادَةِ حَاجَةٍ بِسَبَبِ شَىْءٍ يَجِبُ أنْ يَنْفُذَ فِيهَا كَالرَّائِحَةِ الْمُسْتَنْشَقَةِ مَعَ الْهَوَاءِ فِى عَظْمِ الْمِصْفَاةِ وَ لِفُضُولِ الدِّمَاغِ الْمَدْفَوعَةِ فِيهَا،
استخوانهاى مُشاشى نيز به خاطر غذا رسانى كه گفته شد، اين چنين (با فضاى خالى و متخلخل) آفريده شدهاند و علاوه بر آن به دليل چيزى كه بايد از اين استخوان عبور نمايد، مانند: بويى كه شامه آن را همراه هوا از طريق استخوان مِصفات استنشاق مىكند، و مواد زايد مغزى از راه اين استخوان تخليه مىگردد.)
بحث مفصل :
وَ الْعِظَامُ كُلُّهَا مُتَجَاوِرَةٌ مُتَلاقِيَةٌ، وَ لَيْسَ بَيْنَ شَىْءٍ مِنَ الْعِظَامِ وَ بَيْنَ الْعَظْمِ الَّذِى يَلِيهِ مَسَافَةٌ كَثِيرَةٌ بَلْ فِى بَعْضِهَا مَسَافَةٌ يَسِيرَةٌ تَمْلَؤُهَا لَوَاحِقُ غُضْرُوفِيَّةٌ أَوْ شَبِيهَةٌ بِالْغُضْرُوفِيَّةِ خُلِقَتْ لِلْمَنْفَعَةِ الَّتِى لِلْغَضَارِيفِ (عدم ساییدگی )، وَ مَا لَمْ يَجِبْ فِيهِ مُرَاعَاةُ تِلْكَ الْمَنْفَعَةِ (سایدگی)خُلِقَ الْمَفْصِلُ بَيْنَهَا بِلا لَاحِقَةٍ كَالْفَكِّ الأَسْفَلِ.