۲۶ اکتبر، ۱۶.۰۱.mp3
30.38M
📗#جلسات_قانون_بوعلی
🎧#جلسه ۳۴_ #استاد حسن خواه
📜# تعلیم پنجم جمله اول، فصل اول
#طب_سنتی
🗓گیلان
بحث منفعت چند پاره بودن قحف
درز : سهمی / تاجی / لامی/ قشری
#مجموعه معارج
🆔 @kellasetegadi
۲۶ اکتبر، ۱۸.۰۵.mp3
17.86M
📚#قانونچه_چغمینی
📍#جلسه ۴۷#استادحسن خواه
📜مقاله چهارم فصل چهارم وپنجم
#طب سنتی
مبحث قوام ورقت / وصفا وکدورت
۲۷ اکتبر، ۱۶.۳۴.mp3
27.41M
#جلسات_شواهد
🎧#جلسه ۱۳،۷_ #استاد حسن خواه
📗#شاهد پنجم اشراق پنجم حکمه عرشیه
خلاصه :
سوال اگر جنس وفصل متحددر وجود است . پس نباید بااز بین رفتن فصل جنس باقی بماند .
توضیح : مثلا درخت : عبارت است از جسم نامی که جسم جنس ونامی فصل است
اگر درخت را قطع کنیم با این که فصل از بین رفته لکن جنس که جسم باشد باقیست .
جواب اول : با از بین رفتن فصل فصل دیگری جایگزین میشود (تبدل فصل )
جواب شیخ اشراق۰: تحکم است .
جواب دوم شیخ اشراق : ترکیب جنس وفصل در مرکبات (ماده وصورت) ترکیب انضمامی است و با وجود واحد نیست . لذا با از بین رفتن فصل جنس باقیست .
جواب سوم صدرا: جنس حیوان لا بشراط با بطلان فصل از بین رفته وانکه باقی مانده عبارت است ار جسم بشرط لا وماده که خود نوع است .
واما منشا اشتباه سائل وشیخ اشراق و...: اخد جنس بجای ماده وبالعکس .
اما دو مطلب حاشیه :
تفکیک و طفرهکه دوبحث از مورد مورد ادعای متکلیمین که تحکم است .
چون متکلم قائل به جوهر فرده است . یعنی همان جزلایتجری .
لذا درفرض یک اسیاب سنگی که در وسط ان محوری باشد .
و نقطه ای قریب به مرکز رسم کنیم و نقطه ای قریب به محیط سه حال دارد .
۱_تفاوت نسبت حرکت نقطه محیطی که بیشتر و نقطه مرکزی که کم تر است .
قول فلاسفه اما چون متکلم قایل یه بطلان جز لایتجری است این قول که استلزام تجزیه ونسبت را دارد را نمی پذیرد
قول برخی : تفکیک حرکت یعنی جز محیطی حرکت میکند و جز مرکزی ثابت است این تفکیک است در حرکت جسم واحد علت تفکیک. جوهر فرد است و باطل .
قول گروهی دیگر : جز محیطی و مرکزی باهم حرکت می کند اما جز محیطی
#فلسفه
مجموعه علمی،فرهنگی معارج
#جلسات_شواهد 🎧#جلسه ۱۳،۷_ #استاد حسن خواه 📗#شاهد پنجم اشراق پنجم حکمه عرشیه خلاصه : سوال اگر ج
ادامه ...
_طفره می رود . یعنی مقداری را با مرکزی حرکت میکند ومابقی را بدون طی مقدمات به مقصد میرسد که این هم تناقض است
🔰درس روز شنبه
📗نهایه الحکمه
⏰ ساعت: ۸
📗منظومه
⏰ ساعت : 16
#فلسفه
🌐لینک برگزاری کلاس آنلاین👇👇👇👇
🆔 https://meet.google.com/yoc-mmds-sbg
🆔 @kellasetegadi
25.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#حرف_حساب
📹 #کلیپ
🔺تذکّرات آیتالله العظمی شبیری زنجانی(مدّ ظلّه) دربارۀ برنامۀ آموزشی جدید حوزههای علمیّه
🔸 تکامل نظام آموزشی حوزه و ارتقای آن، سودمند است؛ امّا صحیح نیست که به هر قیمتی، تحوّل در نظام آموزشی صورت پذیرد؛ بلکه مهمّ، ارتقای متون آموزشی است و تا وقتی که کتب علمی، در سطح بالاتری از «رسائل» و «مکاسب» و «کفایه» تدوین نشده که مورد پذیرش حوزههای علمیّه قرار گیرد، جایگزینکردن کتابهای دیگر، تنها افت تحصیلی را به دنبال دارد.
#حوزه_علمیه #تحول #کتاب_درسی #مکاسب
#رسائل #کفایه #شیخ_انصاری
#آخوند_خراسانی