باسمه تعالی
قدیم چون نظام ترمی وواحدی نبود و طلاب گرچه قلیل بودند اما کما هو حقه درس میخواندند وتصمیم گیر مدارس غالبا فحل بودند نه آنکس که بعد تدریس فرمایشی نحو به رسم اجازه بنویسد تمت هذا الکتاب !! . و در هرشهری چند مجتهد صاحب نظر تشریف داشت که تحت عنوان علمای بلاد شناخته شده بودند وکمی از علمای مراکز نداشتند !
تا انجا که به نقل واثق است که در همین گیلان در شهر رشت ده ها مجتهد نماز اقامه می نمود وطبعا کسانی بودند که وقتی مرحوم آقای خویی (قد)در نجف کفایه شروع کردند ایشان را نظر بود .
اما اکنون با تغییر کتب درسی و نهال چینی و روی کار امدن کم سودان و عزلت اهل نظرکار بجای رسیده که فهم تدریسی اقل کفایه و مکاسب که ملاک خبرگان است از میان صدها مدرس اسمی حاصل نمی شود البته بماند که کم کاری های مراکز وبی رمقی برخی اهل علم برای این عنوان مزید بر علت کشته .
ره چنان رو که ره روان رفته اند
والتکلان علیه
حسن خواه
Voice 022.m4a
27.81M
جمع بندی مطالب ۵
ویژه سال چهارم و پنجم و ششم (حوزه علمیه )
جلسه مختص سال چهارم
برهان حدوث انتها
#استاد_حسنخواه
22.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مدیون امام و شهداء
📹آيت الله العظمی جوادی آملی:
«ایام #دهه_فجر است. همه ما مدیون امام و شهداییم. بدانید شهدا آدم های کوچکی نیستند. سنگر بان انقلاب .
تنبیه
باید دانست کریمه شریفه که از تفقه در دین یاد میکند ان هم درباب تفعل ازبرای اسراری است: اولا تفقه با تکلف و ثانیا با تدریج حاصل میشود لذا فقهای گرام اندر توضیح وصول به فقاهت فرموده اند با مژه کوه کندن !
و اما باید ملتفت بود فقاهت یک معنای منقول مصطلحِ متشرعی دارد و یک معنای مطلق اولی که در متون مراد همان تفقه عام به گستره اسلام است ونمی توان تفقه را مصادره به احکام فرعیه جزئیه کرد خصوصا انذار که ذیل کریمه است با بیان معارف و امور مبدا ومعاد بیشتر هماهنگ است . والبته با توجه به اصل و فرع بودن ِمباحث وموضاعات ان شرافت اقسام فقاهت هم متفاوت است . برخی شریف وبرخی اشرف خواهد بود