با تسلیت به مناسبت شهادت رسول خاتم علیه و علی اله الاف التحیه و الثناء
#دروس_امروز #برگذار خواهد بود . و ثواب ان هدیه به رسول خاتم ( ص) میگردد .
#اصلاحیه
لطیفه مشرقیه
ماه مبارک رمضان که ظرف نزول کتاب تدوین به حقیقت اجمالیش علی نحو کشف تفصیلی میباشد، در غایت شرف و فضیلت است . پس ماه صفر الحزن بخاطر رخت بر بستن حقیقت محمدی ص که عِدل قران وهمتای حقیقتِ ان کتاب است هم در غایت حزن خواهد بود . البته این بیان ظاهری مستحسن دارد، لکن حد وسط در استدلال مطوی است .
التماس دعا
حسن خواه
حدیث روز امام على عليه السلام :
اَلحِرصُ وَالكِبرُ وَالحَسَدُ دَواعٍ إِلَى التَّقَحُّمِ فِى الذُّنوبِ؛
حرص و تكبّر و حسادت، انگيزه هاى فرورفتن در گناهانند.
نهج البلاغه(صبحی صالح)،ص541 ،حكمت 371
امام صادق عليه السلام :
اَلكِبرُ أَن تَغمِصَ النّاسَ وَتُسَفِّهَ الحَقَّ؛
تكبر، اين است كه مردم را تحقير كنى و حق را خوار شمارى.
الكافى(ط-الاسلامیه)، ج2، ص310
مجموعه علمی،فرهنگی معارج
توضیحات جنبی مربوط به درس فقه : ابن قتیبه گفته است که مهمترین بادها نزد عرب عبارت است از: صبا، دَ
تحقیق فقهی
عن محمد بن سليمان الديلمى عن ابيه قال سالت ابا عبدالله عليه السلام عن البئر يكون الى جنبها الكنيف ؟ فقال : ان مجرى العيون كلها مع مهب الشمال فاذا كانت البئر النظيفة فوق الشمال و الكنيف اسفل منها لم يضرها اذا كان بينهما اذرع , و ان كان الكنيف فوق النظيفة فلا اقل من اثنى عشر ذراعا الحديث
درست است فوقيت بجهت در حكم فوقيت محسوسه است( کما قالوا فی الفقه) , ولى فوق الشمال كه در حديث است مراد اين نيست كه خود جهت شمال فوق است بلكه فوق شمال سمت تقيب ارض است بعكس آنچه كه در كتب فقهى گفته اند .
مراد از شمال در حديث مذكور باد شمال است , و مهب الشمال محل وزيدن باد شمال است كه جهت شمال است
مرحوم مجلسی(ره) در بحار در مجلد سوم در شرح این حدیث میفرماید: به علت این که زمین از کره بودن حقیقیه خارج شده به شَکل نا منظم است(شلغمی) .و در اکثربلدان جانب شمال اعلی به جانب جنوب است .لذا اغلب رود ها چنین جریان دارند و از شمال به جنوب می روند وهکذا است حال عمومِ عیون وقنوات !
پ ن :
شَمال به فتح شین است
چغمينى در آغاز باب نخستين مقالت دومين رساله ی (الملخص فى الهية) :
الارض كرية الشكل و يفرض عليها ثلاث دوائر : احديها فى سطح معدل النهار و هى خط الاستواء و الثانية فى سطح افق الاستواء . و الثالثه فى سطح دائره نصف النهار فى منتصف المعمورة بخط الاستواء .
فالاولى تقطع الارض بنصفين : جنوبى و شمالى . والثانية تنصف كلا من نصفيها فيصير ارباعا . والمعمور منها أحد الربعين الشماليين على ما يرى فيه من الجبال و الصحارى و المروج و البحار و نحوها من المواضع الخربة وسائر الارباع خراب . والدائرة الثالثة تقطع المعمور بنصفين : غربى و شرقى . و نقطة التقاطع بين الاولى و الثالثة تسمى قبة الارض . و عرض المعمور سو درجة و ابتداؤه من خط الاستواء الا أن بطليموس بعد ما صنف المجسطى زعم أنه وجد وراء خط الاستواء فى اطراف الزنج والحبشة عمارة الى بعد يؤله فيكون عرض العمارة على زعمه هذا فب كه و طول العمارة قف واعتبر ابتدائه من المغرب الا أن بعضهم ياخذه من ساحل البحر المحيط الغربى و بعضهم من جزائر و اغلة فى هذا البحر بعدها عن ساحله ى