۲۷ اکتبر، ۱۶.۳۴.mp3
27.41M
#جلسات_شواهد
🎧#جلسه ۱۳،۷_ #استاد حسن خواه
📗#شاهد پنجم اشراق پنجم حکمه عرشیه
خلاصه :
سوال اگر جنس وفصل متحددر وجود است . پس نباید بااز بین رفتن فصل جنس باقی بماند .
توضیح : مثلا درخت : عبارت است از جسم نامی که جسم جنس ونامی فصل است
اگر درخت را قطع کنیم با این که فصل از بین رفته لکن جنس که جسم باشد باقیست .
جواب اول : با از بین رفتن فصل فصل دیگری جایگزین میشود (تبدل فصل )
جواب شیخ اشراق۰: تحکم است .
جواب دوم شیخ اشراق : ترکیب جنس وفصل در مرکبات (ماده وصورت) ترکیب انضمامی است و با وجود واحد نیست . لذا با از بین رفتن فصل جنس باقیست .
جواب سوم صدرا: جنس حیوان لا بشراط با بطلان فصل از بین رفته وانکه باقی مانده عبارت است ار جسم بشرط لا وماده که خود نوع است .
واما منشا اشتباه سائل وشیخ اشراق و...: اخد جنس بجای ماده وبالعکس .
اما دو مطلب حاشیه :
تفکیک و طفرهکه دوبحث از مورد مورد ادعای متکلیمین که تحکم است .
چون متکلم قائل به جوهر فرده است . یعنی همان جزلایتجری .
لذا درفرض یک اسیاب سنگی که در وسط ان محوری باشد .
و نقطه ای قریب به مرکز رسم کنیم و نقطه ای قریب به محیط سه حال دارد .
۱_تفاوت نسبت حرکت نقطه محیطی که بیشتر و نقطه مرکزی که کم تر است .
قول فلاسفه اما چون متکلم قایل یه بطلان جز لایتجری است این قول که استلزام تجزیه ونسبت را دارد را نمی پذیرد
قول برخی : تفکیک حرکت یعنی جز محیطی حرکت میکند و جز مرکزی ثابت است این تفکیک است در حرکت جسم واحد علت تفکیک. جوهر فرد است و باطل .
قول گروهی دیگر : جز محیطی و مرکزی باهم حرکت می کند اما جز محیطی
#فلسفه
مجموعه علمی،فرهنگی معارج
#جلسات_شواهد 🎧#جلسه ۱۳،۷_ #استاد حسن خواه 📗#شاهد پنجم اشراق پنجم حکمه عرشیه خلاصه : سوال اگر ج
ادامه ...
_طفره می رود . یعنی مقداری را با مرکزی حرکت میکند ومابقی را بدون طی مقدمات به مقصد میرسد که این هم تناقض است
🔰درس روز شنبه
📗نهایه الحکمه
⏰ ساعت: ۸
📗منظومه
⏰ ساعت : 16
#فلسفه
🌐لینک برگزاری کلاس آنلاین👇👇👇👇
🆔 https://meet.google.com/yoc-mmds-sbg
🆔 @kellasetegadi
25.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#حرف_حساب
📹 #کلیپ
🔺تذکّرات آیتالله العظمی شبیری زنجانی(مدّ ظلّه) دربارۀ برنامۀ آموزشی جدید حوزههای علمیّه
🔸 تکامل نظام آموزشی حوزه و ارتقای آن، سودمند است؛ امّا صحیح نیست که به هر قیمتی، تحوّل در نظام آموزشی صورت پذیرد؛ بلکه مهمّ، ارتقای متون آموزشی است و تا وقتی که کتب علمی، در سطح بالاتری از «رسائل» و «مکاسب» و «کفایه» تدوین نشده که مورد پذیرش حوزههای علمیّه قرار گیرد، جایگزینکردن کتابهای دیگر، تنها افت تحصیلی را به دنبال دارد.
#حوزه_علمیه #تحول #کتاب_درسی #مکاسب
#رسائل #کفایه #شیخ_انصاری
#آخوند_خراسانی
۳۱ اکتبر، ۸.۰۱.mp3
28.42M
#جلسات_نهایه_الحكمة
🎧#جلسه ۱۱
#استاد_حسنخواه
📗مرحله اولی فصل دوم
خلاصه پنج فرع اول و ادامه...
#تاریخ:۹ابان
آیت الله العظمی جوادی آملی:
«شرح حال مرحوم بوعلی را لابد شما خوانديد يا ميخوانيد، خب بوعلی سينا اين حرفها را از كجا ياد گرفت؟خودش می گويد که من از كجا ياد گرفتم، ميگويد من هر وقت مشكلی داشتم و مطلبی براي من حل نمیشد وضو ميگرفتم، ميرفتم مسجد جامع شهر، دو ركعت نماز ميخواندم، با خدا گفتگو ميكردم مسئله برای من حل ميشد، اين شرح حال خودش است. ميگويد من شاگرد اين «الصَّلَاة» هستم كه «عَمُودُ الدِّين» است.»
درس #اخلاق ۹۳/۵/٢٣
نکته :
ابن سینا(ره) هیچ استاد درخوری نداشته است به حدی که معمولا اساتید او از ابن سینا دقایق همان علم را می اموختند وابن سینا اوایل هر علم را از ایشان 😅