eitaa logo
کرامت
16.1هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.3هزار ویدیو
15 فایل
﷽ ♦️ کرامت؛ کانون رشد و آموزش مربی تراز انقلاب اسلامی 🔶️ روابط عمومی @keraamat 🔶️ پیام رسان بله: https://ble.ir/keraamat_ir 🔶️ اینستاگرام: instagram.com/keraamat_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 اینجوری خلاقیت نوجوان رو شکوفا کنید! 🔻 فرض کنیم می‌خواهیم برای بچه‌های نوجوان یک اردو برگزار کنیم که فعالیت و خلاقیت بچه‌ها در آن زیاد باشد. مثلا ایده ما اردویی است که در آن قایقرانی وجود داشته باشد. اما وقتی محاسبه می‌کنیم، می‌بینیم که هزینه قایقرانی زیاد است. پس خوب است بچه‌ها، خودشان قایق بسازند. اما ساختن قایق هم هزینه بر است. پس چه کار می‌توان انجام داد؟ مثلا بچه‌ها می‌توانند با مقوا قایق بسازند. اما قایق مقوایی در آب فرو می‌رود! خب چه کار باید کرد تا یک قایق مقوایی در آب فرو نرود؟ این باعث می‌شود بچه‌ها فکر کنند، با معلم شیمی خود مشورت کنند یا خودشان راه‌های مختلف را امتحان کنند. مثلاً اگر به قایق مقوایی چسب چوب، رزین یا چسب آکواریوم بزنند دیگر در آب فرو نخواهد رفت. به این ترتیب راه‌های مختلف را امتحان کنند تا به نتیجه برسد. جناب آقای ذوفن. دوره پرورش تفکر خلاق @keraamat_ir
صوت لایو استاد صحرائی.m4a
17.94M
صوت جلسه پخش زنده (لایو) استاد صحرائی با صفحه کرامت @keraamat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 هیچ دانش آموزی تنبل نیست! 🔻 یکی از مسائل جدی در خانواده، قرار گرفتن بچه‌ها در مسیر استعداد خود است. اما معمولاً نگاه خانواده‌ها به رشته‌هایی خاص است. مثلاً بچه‌ها در دبیرستان حتماً باید رشته ریاضی یا تجربی بروند و دانشگاه هم پزشک یا مهندس شوند! ممکن است یک فرزندی اصلاً استعداد علمی نداشته باشد، اما استعداد کاری و فنی داشته باشد. ممکن است ریاضی‌ او خوب نباشد، اما رادیو را خوب درست می‌کند. لازم است فرزندانمان را در استعدادهای خودشان هدایت کنیم نه در دغدغه‌های خودمان یا آنچه در جامعه در بورس است! خوب است بدانیم خداوند استعداد را در انسان‌ها تقسیم کرده و «هر کسی در چیزی نبوغ دارد». هنر، ورزش و تجارت هم رشته‌هایی است که بعضی در آن استعداد فاخری دارند. اما به صورت معمول و در آموزش رسمی ما، چنین بچه‌هایی را تنبل محسوب می‌کنیم. لازم است این نگاه را اصلاح کنیم. دکتر امیرحسین بانکی پور @keraamat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 مهارت خواندن در کودکان با کتاب آشپزی! 🔻 در فواصل کابینت‌های آشپزخانه، قفسه‌های کوچکی وجود دارد که ما معمولا گلدان در آن قرار می‌دهیم. اما این قفسه‌های باریک برای کتاب های آشپزی تعبیه شده است! به مادران آموزش داده می‌شود که هنگام آشپزی به کودکی که تازه حروف الفبا را یاد گرفته، مثلا بگوییم می‌خواهیم قرمه سبزی درست کنیم. بیا حرف قاف و سپس کلمه قورمه سبزی را در این کتاب پیدا کن. وقتی به آن صفحه رسید برای خواندن او را همراهی کنیم. با این کار عملاً مراجعه به کتب مرجع را به او یاد دادیم و بخشی از مهارت خواندن و روخوانی را محقق کردیم. رفتارهای تعاملی و چیدمان منزل در ترغیب بچه‌ها به کتاب‌خوانی بسیار موثر است. استاد صدرائی @keraamat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 کودکم حرف گوش کن نیست! چیکار کنم؟ 🔻 فرض کنیم مادر در خانه سفره شام را می‌اندازد و به فاطمه که دختری سه ساله است می‌گوید: فاطمه بیا غذا بخور! فاطمه می‌گوید نمی‌خواهم بیایم! می‌خواهم بازی کنم! مادر می‌گوید: مادر جان، بابا آمده. شما که از صبح تا حالا بازی کردی، بیا غذایت بخور. اگر الان در فکر فاطمه برویم می‌گوید: به من حکم نکن! من آدم هستم و خدا من را مختار آفریده است. حال اگر سخن مادر تغییر کند و بگوید فاطمه، غذایت را با سالاد می‌خوری یا ماست؟ برخورد فاطمه هم تغییر خواهد کرد. این بیان توجه به فطرت انسانی است. انسان دوست دارد در کارهایش حق انتخاب داشته باشد. اینکه از کودک خود بپرسیم از این غذا برایت بریزم یا آن یکی؟ یا اگر سیر هست مجبورش نکنیم که همان موقع غذا بخورد و بگوییم غذایت در آشپزخانه است، هر وقت خواستی برو بخور، اینها لوس کردن بچه‌ها نیست. بلکه احترام به شخصیت انسانی آنهاست. اما مشکل ما این است که با بچه‌ها سر جنگ داریم و روبروی آنها هستیم. اگر مسیر را عوض کنیم، خواهیم دید بچه ها برای همه کار انگیزه دارند. استاد عمرانی @keraamat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 کلید موفقیت فرزندان در زندگی! 🔻 جوانان عزیز توجه کنید که اگر به پدر و مادر جواب تلخ دهید، نورتان خاموش می‌شود. اما بعضی بچه‌ها مثلا می‌گویند پدرم متوجه نیست. بله! درست است! گاهی هم حق با شماست. اما حق پرخاش ندارید. اگر هم حق با شماست بگویید چشم. تعریف می‌کنند، حاج شیخ عباس قمی کتابی نوشته بود به نام منازل الاخره. در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها سخنرانی می‌آمد و از این کتاب برای مردم می‌خواند. پدر حاج شیخ عباس نانوا بود. شب آمد خانه و گفت شیخ عباس! شبها در حرم، سخنرانی یک کتابی به نام منازل الاخره می‌خواند. تو هم بیا تا بفهمی. حاج شیخ عباس فرموده بود دعا کنید تا بفهمیم! می‌گوید سی سال بعد از آن موضوع پدرش زنده بود. یک بار به روی پدر نیاورد که این کتاب را من نوشته‌ام که مبادا پدر خجالت بکشد. این افراد برای این موفق بودند. استاد فاطمی نیا @keraamat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 اشتباه مرسوم در آموزش مسائل دینی به بچه ها 🔻مدل آموزش‌های دینی ما معمولاً اصول عقاید است. به این صورت که معلم کسی است که آنها را بلد است و قبول دارد و بچه‌ها بلد نیستند یا قبول ندارند یا شبهه دارد و معلم تلاش می‌کند با شیوه‌های مختلف چیزهایی که بچه‌ها بلد نیستند را به آنها منتقل کند. در حالی که می‌گوییم لازم نیست اینقدر با بچه‌ها حرف دینی زد. بلکه مثلاً حین کارهایی مثل کاشتن گیاه و کشاورزی، خیلی کوتاه وارد گفت و گو شویم. مثلا اگر سبزی کاشته‌ایم، مربی در یک موقعیت مناسب به بچه‌ها بگوید از خدا بخواهیم محصولمان محصول خوبی شود یا بگوییم بچه‌ها ببینید خداوند چه سبزی زیبایی را آفریده است. مانند آنچه در قرآن کریم داریم که خداوند می‌فرماید: «افلا ینظرون الی الابل کیف خلقت». مدل قرآنی، ذکر و یاد آوری است. یعنی اصل این نیست که تو قبول نداری یا شبهه داری که من بخواهم استدلال برایت بیاورم. کافیست در لحاظی یادآوری‌هایی کنیم و بچه‌ها را رها کنیم. چون فطرت بچه‌ها دست نخورده تر از ماست، این تذکرها کافی است و نیاز به این همه سخنرانی و ... برای آنها نیست. "دکتر محمد آزین/ دوره یادگیری مسئله محور" @keraamat_ir
⭕️ سلسله نشست های نقد و بررسی برنامه عصر جدید 🔻 جلسه اول چالش های تربیتی 🔆 با حضور: 🔸 جناب آقای مجید اسماعیلی 🔸 دکتر سجاد مهدی زاده 🔸 دکتر ابوالفضل اقبالی 🗓 زمان: دوشنبه ۲ خرداد 🕰 ساعت: ۱۱:۰۰ صبح 📌 مکان: شهرک قدس، هرمزان، آمفی تئاتر دبیرستان دخترانه امام صادق (ع) ✅ @keraamat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 همسرم هیچوقت من رو درک نمی‌کنه! 🔻آدم‌هایی که به لحاظ خلقی سیاه و سفید یا صفر و صدی هستند می‌گویند، تو «هیچ وقت» مرا درک نمی‌کنی و هیچ وقت نمی‌فهمی من چه می‌گویم؟! در مقابل چنین افرادی لازم است به گونه‌ای رفتار کرد که طرف مقابل خودش متوجه شود. خداوند در سوره زمر در چند جا از بندگانش می‌پرسد که آیا تا به حال یک بار هم نشده که من مشکلات تو را حل کنم؟ در ما مذهبی‌ها چنین اختلالات شناختی مانند سیاه و سفید دیدن، صفر و صد بودن یا هیچ وقت و هرگز و ای کاش استفاده کردن زیاد است. راه حل این مشکل این است که از او بپرسیم آیا یک بار هم نشده من تو را فهمیده باشم؟ یعنی کمکش کنیم که خودش به یاد آورد. امام باقر علیه السلام می‌فرمایند: یادآوری خوشبختی‌ها و سعادت‌های گذشته، شفقت آینده و حال خوب امروز را تضمین می‌کند. "حجت الاسلام برمایی/ کرامت۱" @keraamat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 نظام تربیتی بیمار! 🔻اگر جوان و دانش آموز ما در یک صف تلاش می‌کند که در کنار یک اروپایی بایستند معلوم است، درونش رگه‌هایی از خود کم بینی وجود دارد. در حالی که اسلام از ما احساس کرامت و عزت نفس می‌خواهد. ما به عنوان مادر، پدر، مربی و مسئول باید جامعه‌ای بسازیم که افراد احساس خود کم بینی نداشته باشند. در ابعاد مختلف؛ در دیدن فیلم‌های غربی، بازیگران و بازیکن‌های غربی، دیپلمات‌های غربی، هواپیماهای غربی و ... . اگر این شد معلوم است که داریم رشد می‌کنیم. در غیر این صورت نظام تعلیم و تربیت ما بیمار است. البته لازم است توجه شود بین اینکه ما از شرق و غرب علم چیزی مانند هواپیماسازی را یاد بگیریم با اینکه با هواپیمای غربی عکس بگیریم تفاوت وجود دارد. اولی حفظ عزت نفس و خودباختگی است. "دکتر صحرائی/ دوره کرامت۲." @keraamat_ir
معرفی کتاب 📚 من دیگر ما (مجموعه ۱۱ جلدی) نشر آیین فطرت نویسنده: محسن عباسی ولدی 📚 زن آقا نشر سوره مهر زهرا کاردانی یزد 📚 تربیت دینی کودک نشر معارف نویسنده: محی الدین حائری شیرازی 📚 آغازی برای پرواز (شیوه های دعوت به نماز در فرزندان) نشر معارف نویسنده: سید علیرضا تراشیون 📚 تربیت فرزند (کتاب سوم از مجموعه ادب الهی) نشر مصابیح الهدی نویسنده: حاج آقا مجتبی تهرانی 🌐 برای کسب اطلاعات بیشتر از این آثار، به سایت کرامت مراجعه بفرمایید. https://www.keraamat.ir/5-کتاب-مناسب-برای-تربیت-فرزند-از-نمایشگا/@keraamat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 چکار کنیم نوجوان در رسانه ها غرق نشود؟ 🔻معمولاً به خانواده‌ها توصیه می‌کنیم که گاهی همراه با بچه‌ها نقد رسانه‌ای انجام دهید. یعنی اگر فیلمی در خانه دیده‌اید، مطبوعاتی را مطالعه کردید، بچه‌ها بازی کامپیوتری انجام داده‌اند، یا یک تابلوی شهری را در مسیر با هم دیده‌اید درباره آن محصول رسانه‌ای گفتگو کنید و از مزایا و معایب آن بگویید. لازم است توجه کنیم که نیاز نیست بحث‌های حرفه‌ای انجام شود. همین که چند دقیقه گفتگو کنیم، باعث می‌شود که به صورت مستقیم و غیرمستقیم به فرزند خود نشان دهیم که این یک اثر است و عده‌ای آن را ساخته‌اند. این باعث می‌شود نوجوان آرام آرام یاد بگیرد وقتی محصولی رسانه‌ای را می‌بیند، به جای آنکه محو آن شده و در آن غرق شود، می‌تواند آن را نقد کند و مزایا و اشکالاتش را بگوید. "دکتر خیامی/ تربیت در محیط رسانه/ کرامت۴." @keraamat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 به بچه هاتون اتاق مستقل ندید! 🔻اولین راه پیشگیری از آسیب های جنسی در نوجوانان، تنها نبودن است. بسیاری از کارشناسان معتقدند اختلالات جنسی، بیماری تنهاییست. بر همین اساس یکی از نکاتی که در حوزه تربیت مطرح می‌شود این است که هیچگاه به فرزندتان اتاق مستقل ندهید. فرزند ما در خانه نباید صاحب اتاقی باشد. اما وقتی می‌خواهد بخوابد یا استراحت کند می‌تواند در یک اتاق استراحت کند. ولی وقتی گفتیم این اتاق مال توست، مشکلات شروع می‌شود. مسئله بدتری که از مدل‌های غربی یادگرفته‌ایم این است که پدر و مادر وقتی می‌خواهند وارد اتاق نوجوان خود شوند در بزنند! چون ممکن است در حالتی باشد که نخواهد پدر و مادر او را در آن حالت ببینند! بچه در این سن در چه حالتی می‌تواند باشد که نخواهد پدر و مادر او را ببینند؟! در حالی که در آموزه‌های دینی ما خلاف این است. یعنی بچه‌ها در سه نوبت باید اجازه بگیرد و وارد اتاق پدر و مادر شوند. "حجت الاسلام تراشیون/کرامت۱/ جلسه ۲" @keraamat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 چگونگی ریاست مرد در خانه از نظر اسلام 🔻گفته می‌شود در خانواده مسلمان، حرف آخر را باید مرد بزند. اما بگوید هرچه خانمم بگوید. در روایات ما واقعاً همن گفته می‌شود. می فرماید تا جایی که با اصول شریعت منافات نداشته باشد، خانواده از هم نپاشد باشد و اخلاق و عدالت در خطر نباشد، ریاست مرد در خانواده این است که بگوید حرف آخر را من می‌زنم، حرف مرد هم یکیست و آن این است که هرچه خانمم بگوید. در روایت داریم مرد مومن کسی است که وقتی در خانه می‌خواهد غذا بخورد، ببیند همسرش به چه چیزی اشتها دارد. کسی که چنین رفتار نکند منافق است. یعنی منافق، خانواده‌اش را مجبور می‌کند که طبق علاقه او غذا بخورند. این بدان معناست که در هر جمعی و از جمله جمع دو نفره زن و شوهر، یک نفر باید مسئول و تصمیم‌گیر باشد. در خانواده مرد مسئول هست، به خصوص چون مسائل اقتصادی بر عهده اوست. اما این تصمیم گیری و اِعمال مدیریت باید در راه مصالح، عواطف و سلیقه همسر باشد نه ارضاء شهوات شخصی خود. "استاد رحیم پور ازغدی/ سخنرانی در جمع بانوان فرهنگی/ سال ۸۸" @keraamat_ir
کرامت
⭕️ سلسله نشست های نقد و بررسی برنامه عصر جدید 🔻 جلسه اول چالش های تربیتی 🔆 با حضور: 🔸 جناب آقای مج
⭕️ سلسله نشست های نقد و بررسی برنامه عصر جدید 🔻 جلسه اول چالش های تربیتی 🗓 زمان: دوشنبه ۲ خرداد 🕰 ساعت: ۱۱:۰۰ صبح 📌 مکان: شهرک قدس، هرمزان، آمفی تئاتر دبیرستان دخترانه امام صادق (ع) 📱 پخش زنده نشست از صفحه اینستاگرام کرامت instagram.com/keraamat_ir ✅ @keraamat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 برچسب زدن ممنوع! 🔻برچسب زدن به کودکان حتی برچسب خوب، ممنوع است. مثلاً صفاتی مثل پسر مهربان یا پسرشجاع را دائما در مورد فرزندمان تکرار نکنیم. چرا که اگر همه جا برچسب شجاعت به او بزنیم زمانی هم که به یک اقتضای طبیعی از چیزی ترسیده، آن را بروز نمی‌دهد، به این دلیل که احساس می‌کند هویتش از بین می‌رود! این که کودک ما به دلیل برچسب مثبت داشتن ترس خود را بروز ندهد بسیار بدتر از آن است که از چیزی بترسد. بروز ندادن ترس طبیعی به تدریج منجر به ایجاد اختلال در رفتارهای کودک می‌شود. "خانم دکتر واعظی/ دوره تربیت مشاور/ ترم مقدماتی." @keraamat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 مگه عقل نداریم، تو این شرایط بچه بیاریم؟! 🔻وقتی بحث فرزندآوری مطرح می‌شود باید به خداوند اعتماد کرد. خداوند فرموده نحن نرزقکم و ایاهم. اگر من الان یک فرزند دارم و زندگی‌ام به سختی می‌گذرد و از بیم تنگی معیشت، فرزند نمی‌آورم، یعنی به خداوند اعتماد نکردم! در روایت داریم، شخصی به امام موسی کاظم (ع) نامه نوشت و عرضه داشت، من از فرزند آوری دوری می‌کنم چون خانواده‌ام می‌گویند به دلیل مشکلات مادی نمی‌توانیم بچه‌ها را بزرگ کنیم. نظر شما چیست؟ امام موسی کاظم (ع) فرمودند: دنبال فرزندآوری باشید چون خداوند عزوجل روزی بچه‌ها را می‌دهد. گاهی ما برای خود توجیهاتی می‌آوریم تا نشان دهیم آدم خوبی هستیم. مثلا می‌گوییم ما که می‌بینیم هزینه‌ها سنگین است، مگر عقل نداریم که فرزند می‌آوریم؟! این اشتباه است که آنچه با دو دو تا چهارتای ما همخوانی دارد را عقل می‌دانیم و هر چه با محاسبات ما نخواند را خلاف عقل می‌دانیم. "حجت الاسلام عباسی ولدی/ دوره از فرزنداوری تا فرزندپروری" ⭕️ شروع دوره: ۱۳ خرداد 🌐 اطلاعات بیشتر و ثبت نام https://www.keraamat.ir/product/farzandavari-farzandparvari/ @keraamat_ir
⭕ برنامه زنده (لایو) کرامت 📍 با موضوع تحلیل و بررسی سرود سلام فرمانده 📍 زمان چهارشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۰۰ 🔖با حضور حجت الاسلام علی مهدیان ✅️ @keraamat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 سه ویژگی مهم قصه های کودکان زیر سه سال 🔻قصه ای که برای گروه ۰ تا ۳ سال بیان می‌شود، لازم است سه ویژگی داشته باشد. اول اینکه فاصله مادر از کودک کمترین فاصله فیزیکی باشد. یعنی بهترین حالت برای قصه گویی، این است که بچه‌ها در آغوش مادر باشند. دوم اینکه بهتر است قصه تعاملی باشد. یعنی مدام از کودک سوال کنیم و جوابهای او را وارد قصه کنیم و اگر او با تخیل خود، مسیر قصه را تغییر می‌دهد تا جای ممکن با او همراهی کنیم. البته لازم است توجه کنیم تخیل با خیال بافی فرق دارد. تخیل یعنی مثلا من می‌دانم این یک لیوان است، اما تخیل می‌کنم که یک روزی دست و پا داشته و دوست داشته پیش آقای پارچ برود. یعنی می‌دانیم این لیوان است و دچار وهم نمی‌شویم که دیگر به آن دست نزنیم. نکته سوم هم این است که در حین قصه گویی از ابزارهایی که کار را ساده‌تر می‌کند، استفاده کنیم. مثلاً اگر در قصه درباره یک سوت صحبت می‌کنیم، واقعا از سوت استفاده کنیم. این کار بچه‌ها را میخکوب می‌کند. چون بچه‌ها تفکر انتزاعی ندارند و آنچه می بینند را باور می‌کنند. وقتی ما یک المان را از قصه را بیرون می‌آوریم و به بچه نشان می‌دهیم، احساس می‌کند که قصه در جریان است. خانم بابایی. @keraamat_ir
صوت کامل نشست نقد تربیتی عصر جدید_1.m4a
22.3M
صوت کامل نشست نقد تربیتی برنامه عصر جدید@keraamat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 برنامه عصر جدید فرصت یا تهدید؟! 🔻استعداد توانمندی‌ خدادادی جسمی و هوش توانمندی خدادادی ذهنی آدمهاست. وقتی به هوش و استعداد، تلاش اضافه شود، شاهد نخبگی خواهیم بود و اگر در جامعه آدم های نخبه زیاد شوند، مثلاً نخبه ورزشی، کشاورزی، معلمی، مربیگری، تبلیغ و ... جامعه احساس رضایت می‌کند. کشوری که استعدادهای بیشتری را شکوفا و به تبع آن رضایت افراد جامعه از احساس موفقیت را بیشتر کند، جامعه خوبی است. برداشت من این است که رسانه با برنامه عصر جدید، مسئله استعدادیابی را الهام‌بخشی کرد. حال می‌توان از این موج رسانه‌ای استفاده کرد تا مطالبه گری جدی از آموزش و پرورش، کانون فکری پرورشی کودکان، حوزه هنری، بسیج و غیره انجام داد تا اتفاقات خوبی در کشور رقم بخورد. البته می‌توان این برنامه را یک تهدید در حوزه‌های شرعی و اخلاقی تلقی کرد اما پیشنهاد من این است که از ظرفیت مخاطب انبوه این برنامه استفاده کرد. آقای اسماعیلی. @keraamat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 بزرگترین مشکل تربیتی برنامه عصر جدید 🔻در تربیت ما لهو و لعب و سرگرمی داریم. اما لازم است این سرگرمی بستری برای رشد باشد. یعنی در کنار عبادات فردی و اجتماعی، سرگرمی هم باید وجود داشته باشد تا برای دو عرصه دیگر ما را آماده کند. مثل کاری که در عصر جدید می‌شود، ما هم در تربیت می‌خواهیم از این لهو ستفاده کنیم. مثل تشویق در تربیت. مثلاً برای تشویق بچه‌ها به نماز، ابتدا به او شکلات می‌دهیم و بعد سر صف او را معرفی می‌کنیم تا دیده شود. دیده شدن تا اینجا بد نیست اما تا چه سنی و تا چه مقطعی لازم است از آن استفاده کنیم. چیزی که در عصر جدید خیلی من را اذیت می‌کند این است که در سری دوم از افراد موفق می پرسیدند تجربه خودتان را بگویید، می‌گفتند خیلی خوب بود وقتی همه با من عکس گرفتند یا همه به من سلام کردند. یعنی در مقابل بردن، چه به دست آوردی؟ دیده شدن! سوال این است که تا کجا می‌خواهیم پیش بریم؟ این کار باعث می‌شود مخاطبی هم که نیازی به این کار ندارد را عادت دهیم تا حتما باید دیده شوی تا کاری انجام دهی. "استاد مهدی زاده" @keraamat_ir