eitaa logo
کانال طرح کتابخوانی بصیرت
322 دنبال‌کننده
12.6هزار عکس
4.2هزار ویدیو
74 فایل
🌻هو المدبّر🌻 📗📗طرح کتابخوانی بصیرت فرصتی است برای دانش افزائی و عمق‌بخشی به معرفت های دینی که باید از این فرصت استفاده کرد.📗📗 🌾 ارتباط با استاد طرح:👇 @Ya_abasaleh_adrekna 🌾مسئول اجرایی طرح:👇 @Askari_Vaziri
مشاهده در ایتا
دانلود
▪️◾️◼️هوالمدبّر◼️◾️▪️ 🏴یا علیک السلام ادرکنا🏴 🔲 اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ 🌿في هذِهِ السّاعَةِ وَ 🌿 في كُلِّ ساعَةٍ ✨ولِيّاً وَ ✨حافِظاً وَ ✨قائِداً و َ ✨ناصِراً وَ ✨دليلاً وَ ✨عيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً. طرح بصیرت @ketab_basirat
13.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هو المدبّر ⚫️ درس بسیار مهم از مکتب امام حسن عسکری «علیه السلام» 🔰نکوهش عوام مردم به دلیل پیروی از علمایی که دستور به تقوا می‌دهند اما خودشان به حرف خودشان عمل نمی‌کنند و تقوا پیشه نمی‌کنند. 🔰 چرا قرآن به جای نکوهش علمای بی‌تقوا مردم طرفدار آنها را مؤاخذه می‌کند؟ طرح بصیرت @ketab_basirat 👇👇👇
هو المدبّر ⚫️ درس بسیار مهم از مکتب امام حسن عسکری «علیه السلام» 🔰نکوهش عوام مردم به دلیل پیروی از علمایی که دستور به تقوا می‌دهند اما خودشان به حرف خودشان عمل نمی‌کنند و تقوا پیشه نمی‌کنند. 🔰 چرا قرآن به جای نکوهش علمای بی‌تقوا مردم طرفدار آنها را مؤاخذه می‌کند؟ در تفسیر صافی از امام عسکری (علیه السلام) ، حدیث بسیار مفصلی‌ است، گرچه سند آن چندان معتبر نیست ولی مضامین حدیث مضامینی است که‌ شیخ انصاری می‌گوید از مضامین این حدیث علائم صحت نمودار است، خیلی‌ جالب هم هست، در ذیل آیه «و منهم امیون لا یعلمون الکتاب الا امانی‌» است. قرآن توده بی‌سواد یهودی را انتقاد می‌کند، یعنی علاوه‌ بر انتقاد از احبار و علمایشان، می‌فرماید: «و منهم امیون لا یعلمون‌ الکتاب الا امانی». گروهی از اینها هم یک مردم اٰمّی بی‌سوادی هستند که از توراتشان جز یک سلسله آرزوها و خیالات خبری ندارند، مثل توده مسلمان‌ امروز همینقدر می‌داند که یک توراتی هست، اما اگر بگویید محتوای تورات چیست، هیچ چیز نمی‌داند، شاید یک چیزهایی را خیال بکند در تورات است که در تورات نیست، و چیزهایی را که در تورات هست او خبر ندارد که وجود دارد. اینقدر بی‌اطلاع است. حدیث چنین است: شخصی از امام صادق علیه‌السلام سؤال کرد که توده عوام چه تقصیری دارند؟ خود قرآن قبول می‌کند که اینها مردم جاهل و بی‌معرفتی بوده‌اند، هر چه بر سر اینها آوردند علما آوردند، پس همه نکوهش‌ها باید متوجه علما باشد، مردم عوام که عذری ندارند، اینها باید معذور عندالله باشند، چرا قرآن‌ از اینها انتقاد می‌کند؟ امام آنجا یک بحث مفصلی می‌فرمایند که من در یکی از سخنرانی‌هایی که در آن انجمن ماهانه دینی در حدود پانزده سال پیش‌ می‌کردیم، قسمتهای زیادی از این حدیث را آوردم. امام در آنجا یک‌ بحث بسیار عالی را طرح می‌کند، علما را تقسیم می‌کند که چگونه هستند و چگونه نیستند و علمای سوء چنین‌اند و علمای غیر سوء چنین، علمایی که بد از کار در می‌آیند ضررشان بر اسلام از لشکر یزید بن معاویه بر حسین بن علی‌ ( ع ) بیشتر است و . . . غرض اینکه می‌رسد به اینجا: و اما توده عوام. امام می‌فرماید: نه ، چنین نیست. یک مسائلی هست که اینها درس خواندن نمی‌خواهد که بگوییم‌ چون درسش را نخوانده‌اند پس معذورند. در برخی مسائل، عوام معذورند، مسائلی است که باید درسش را بخوانند، درسش را نخوانده‌اند، دیگران‌ مانع شده‌اند درس بخوانند، اینها قهراً معذورند، ولی یک مسائلی هست که درس خواندن نمی‌خواهد، انسان اضطراراً به حکم معارف فطری، قلب خودش آن را می‌فهمد. بعد مثال‌ ذکر می‌کند، چه مثال عالی‌ای! می‌فرماید عوام یهود علمای خود را می‌دیدند که به اینها دستور تقوا و پاکی می‌دهند، دستور ربا نخوردن و سحت نخوردن‌ می‌دهند، ولی خودشان عمل نمی‌کنند، ضدش را عمل می‌کنند. به چشم خودشان‌ می‌دیدند. بعد امام می‌فرماید: «و قد اضطروا بمعارف قلوبهم ». انسان‌ اضطراراً و جبراً به حکم معارف سرشتی قلبی خودش این را می‌فهمد که اگر کسی‌ دستوری داد و خودش بر ضدش عمل کرد به حرف او نباید اعتماد کرد و باید او را طرد کرد. این دیگر درس خواندن نمی‌خواهد که در کدام دانشگاه این‌ را به مردم آموخته‌اند که اگر دیدید عالمی به شما دستور تقوا می‌دهد ولی‌ خودش تقوا ندارد از او پیروی نکنید. این دیگر دانشگاه دیدن و مدرسه‌ دیدن نمی‌خواهد. فطرت هر کسی این مقدار را می‌فهمد. اینها را ما می‌گوییم ادراکهای اولیه فطری، که اگر هیچ کسی هم به انسان‌ یاد ندهد، انسان بالفطره این مقدار را می‌فهمد. طرح بصیرت @ketab_basirat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
باسمه تعالی ✨ توجه✨ توجه✨ 🔰 با توجه به اینکه تعدادی از اعضای طرح کتابخوانی در هفته آخر تابستان مسافرت هستند، و درخواست تاخیر در زمان برگزاری جلسه را داشتند، 👇👇👇 جلسه طرح کتابخوانی بصیرت در هفته آینده برگزار نخواهد شد. 💢 زمان جلسه متعاقبا اعلام خواهد شد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کانال طرح کتابخوانی بصیرت
#باهم‌بخوانیم #کتاب‌اهل‌بیت ادامه.... ..ویژگی ای است که در آیه تطهیر برای اهل بیت بیان شده است.
(علیهم السلام) ادامه...... ۲. روش پیامبر اکرم در معرفی خاندان رسالت(۱) 🔹از مطالب پیش گفته سر عدم تصریح قرآن کریم به مسائل مربوط به خاندان رسالت روشن شد؛ اما با توجه به نقش و جایگاه اهل بیت در اسلام آیا خود پیامبر به تشریح و تبیین آن پرداخته اند یا همان شیوه قرآن را پیش گرفته اند؟ 🔹همان طور که گفتیم رسول اکرم نگران آینده امت اسلامی بودند. حتى اهل سنت هم از حضرت نقل کرده اند که خطاب به مردگان بقیع فرمودند: شما رفتید چه خوش رفتید و به سعادت رسیدید! فتنه هایی همانند پاره های شب تاریک روی آورده است. 👈این روایت نشان میدهد حضرت فتنه هایی را پیش بینی می کردند.که مسلماً یکی از آنها مسئله جانشینی اهل بیت بود. 👈در عین حال، افزون بر شیعیان بسیاری از اهل تسنن قبول دارند که پیغمبر اکرم در موارد متعددی صریحاً به نام و نقش و جایگاه اهل بیت به ویژه علی اشاره کردند 👈 برای نمونه می توان از واقعه غدیر خم، حدیث منزلت در جریان جنگ تبوک حدیث «یوم الانذار» در اوایل بعثت درباره علی و همچنین حدیث ثقلین و حدیث تعیین قرباء حديث -------------------------------------- ۱.همان، ج ۲، صص ۹۰۳-۹۰۶ ۲.همان، ج ۱۶، صص ۲۷۸-۲۸۲ 📚طرح بصیرت @ketab_basirat
(علیهم السلام) ادامه..... یا رویداد «کساء» و حدیث تسلیم درباره اهل بیت نام برد. (۱) 🔹ممکن است ادعا شود با توجه به امکان نافرمانی از دستور نبی اکرم بهتر بود ایشان هم مانند قرآن کریم با صراحت به این موضوع نمی پرداختند. 👈 به اجمال می توان گفت هر چند مخالفت صریح با دستور حضرت هم بسیار مهم بود؛ اما تفاوت بسیاری بین تمرد و نافرمانی از گفتار صریح پیغمبر و مخالفت آشکار با آیه ای از قرآن وجود دارد. به ویژه اگر قرآن کریم به صراحت از اهل بیت نام می برد تمرد از آن، بی درنگ پس ازوفات حضرت ﷺ به معنای انکار قرآن و رسالت پیامبر بود. 👈پاسخ علی به فردی یهودی که به قصد طعنه زدن به مسلمانان حوادث صدر اسلام را مطرح میکند مؤید این مطلب است. مرد یهودی گفت: هنوز پیغمبرتان را دفن نکرده بودید که در او اختلاف کردید. 👈 امیر مؤمنان فرمودند ما درباره پیامبر اختلافی نداشتیم. اختلاف ما در دستوری بود که از ایشان رسیده بود در حالی که شما بلافاصله پس از خروج از دریا و غرق شدن فرعونیان هنوز آب پایتان خشک نشده بود از پیغمبرتان خواستید که همان اصل توحید را زیر پا بگذارید. 👈به او گفتید برایتان بتی بسازد و خواسته هایی مثل آن از این رو، تفاوت بسیاری میان آنچه برای ما رخ داد و آنچه برای شما رخ داد، وجود دارد. (۲) به عبارت دیگر آنچه مورد اختلاف مسلمین بود خود پیامبر نبود؛ ----------------------------------- ۱. در فصل دو به آنها خواهیم پرداخت. ۲. نهج البلاغه حکمت ۳۱۷ 📚طرح بصیرت @ketab_basirat
(علیهم السلام) ادامه...... بلکه مفاد و محتوای دستور حضرت مورد اختلاف بود. 👈 در واقع، کاری که به هر حال آن را انجام می دادند این طور توجیه کردند که برداشت ما از کلام رسول خدا چنین است؛ نه اینکه ادعا کنند خود حضرت را قبول ندارند. 🔹 مسلماً دست زدن به چنین توجیهی با کنار گذاشتن نص قرآن و یا تحریف آن - در صورتی که به موضوع خاندان رسالت با صراحت اشاره می شد - متفاوت است. 👈در هر صورت، یکی از مهمترین ویژگی اهل بیت ، بنابر حدیث ثقلین همتایی و هم سنگی با قرآن کریم و بهره مندی از ویژگی عصمت است. 👈 رسول خدا با تأکید تمام مسلمانان را به تمسک به ثقل اکبر یعنی قرآن کریم و ثقل اصغر یعنی اهل بیت سفارش کردند. 👈بنابراین، مسیر خاندان رسالت همان مسیر قرآن است. افزون بر آن ایشان تضمین کردند که در صورت تمسک به آن دو هرگز گمراه نخواهید شد. 🔹 بدین جهت بر مسلمانان واجب است آنگونه که قرآن را منشور سعادت خود می دانند، تابع خاندان رسالت نیز باشند. انحراف و انحطاط مسلمین از زمانی آغاز شدکه به تفکیک قرآن و اهل بیت پرداختند. 🔹همچنین نبی اکرم ، اهل بیت را مصداق «القربی» در آیه مودت معرفی کردند؛ یعنی مقام ولایت محبت را برای آنان تثبیت کردند. به همین دلیل، ابراز محبت و ارادت نسبت به آنان بر همه مسلمانان واجب است.(۳) --------------------------------------- ۱. م آ.، ج ۲، صص ۸۵۹ و ۱۸۶۰ ج ۲۵، ص ۱۶۷؛ پا، ج ۹، صص ۱۸۰-۱۸۲ ۲. شوری، آیه ۲۳ ۳.م.آ.ج.۱۶،صص.۲۷۸-۲۸۰ 📚طرح بصیرت @ketab_basirat
(علیهم السلام) ادامه.... ۳.مصداق شناسی اهل بیت 🔹از مطالب پیشین روشن شد که قرآن کریم به مصادیق «اهل بیت» اشاره نکرده است. در حالی که پیامبر اکرم ﷺ و سایر معصومان افزون بر آنکه در موارد متعددی به نقش و جایگاه اهل بیت به ویژه علی پرداخته اند،اسامی خاندان رسالت را به صراحت نام برده اند. 🔹 احادیثی که درباره آیه تطهیر نقل شده اند از آن جمله اند. این احادیث را که به طور مستقیم و یا غیر مستقیم به تعیین مصداقهای اهل بیت در آیه تطهیر می پردازند می توان به پنج دسته تقسیم کرد: 1⃣ احادیثی که در شأن نزول آیه تطهیر نقل شده اند و اشاره به رویداد کسا دارند؛ 👈این احادیث مصداق اهل بیت را علی فاطمه، حسن، حسین معرفی نموده و این عنوان را از دیگر خویشان حضرت سلب کرده اند.(۱) تمیمی می گوید: بر عایشه وارد شدم و او به ما گفت رسول خدا را دیده است که علی، فاطمه حسن و حسین را فراخواند و فرمودند. بار خدایا، اینان هل بيت من هستند. پس هرگونه پلیدی را از آنها دور کن و کاملاً پاکشان گردان.(۲) ------------------------------------------- ۱. رک: محمد محمدی ری شهری اهل بیت در قرآن و حدیث، ج ۱، صص ۲۰،۱۹، ۸۸ ۸۹و ۱۰۸-۱۱۱ ۲.شیخ صدوق،امالی،مجلس۷۲ص۴۷۳ 📚طرح بصیرت @ketab_basirat
007 اللهم و سر نبيک.mp3
487.1K
ا🍃🌸🍃هوالمدبّر🍃🌸🍃ا 🌱یا ابا صالح المهدی علیک السلام ادرکنا🌱 🌾 اللَّهُمَّ إِنِّي أُجَدِّدُ لَهُ فِي صَبِيحَةِ يَوْمِي هَذَا وَ مَا عِشْتُ مِنْ أَيَّامِي عَهْداً وَ عَقْداً وَ بَیْعَةً لَهُ فِي عُنُقِي لاَ أَحُولُ عَنْهَا وَ لاَ أَزُولُ أَبَداً؛ 🌾 خدايا! من تجدید می‌کنم در صبح اين روز و تا روزی که زنده‌ام، عهد و پيمان و بيعت با حضرت مهدی علیه السلام که به عهده من است و هرگز از آن سرپیچی نکنم و هيچ گاه از آن دست بر ندارم. ▪️ منبع: مفاتیح الجنان، بخشی از . طرح بصیرت @ketab_basirat