eitaa logo
علم در اندیشه‌ی آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای
149 دنبال‌کننده
100 عکس
1 ویدیو
1 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
#علم_در_اندیشه_آیت‌الله‌العظمی‌خامنه‌ای همه باید برای ساختن و اصلاح حوزه - و اگر این تعبیر به گوش‌ها سنگین نیاید، برای مدرنیزه کردن حوزه- منطبق با نیازها بکوشند. همه مسئولیت دارند و تمام کسانی که دستشان می‌رسد کاری انجام بدهند - از طلاب تا فضلای جوان تا مدرسان و مراجع عظام (اعلى الله كلمتهم) تا مسئولان کشور و مؤمنان و علما و دین باوران و مخلصان دانشگاهی که در سطح کشور هستند- هر کدام می‌توانند سهمی در این کار داشته باشند. گفتار پنجم: ضرورت نوسازی در نظام علمی #استاد_سید_علی_خامنه‌ای #تبیین @ketab_elm @t_manzome_f_r
#علم_در_اندیشه_آیت‌الله‌العظمی‌خامنه‌ای حوزه‌های علمیه باید انتظارات مهمی را برآورده سازند که با شکل و سازماندهی کنونی حوزه‌های ما نمی‌توانند آن انتظارات را پاسخ دهند؛ مگر در آن برنامه‌ریزی شود و طرح نوینی افکنده و دنبال گردد. گفتار پنجم: ضرورت نوسازی در نظام علمی #استاد_سید_علی_خامنه‌ای #تبیین @ketab_elm @t_manzome_f_r
🔘پایان نکات مهم ☝️☝️ گفتار پنجم: 🔺کتاب علم در اندیشه آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای
#رهبر_انقلاب_اسلامی بدون #مبارزه هیچ‌چیز به دست نمی‌آید. ۱۳۹۶/۶/۶ #تبیین اساس کار #طرح_تبیین است. ▪️طرح تبیین منظومه فکری رهبری @t_manzome_f_r
🔘نکات مهم از کتاب دهمین کتاب سیر مطالعاتی طرح تبیین منظومه فکری رهبری 🔰🔰
#علم_در_اندیشه_آیت‌الله‌العظمی‌خامنه‌ای در حقیقت، بخش عمده و بدنه فوتی‌تر و فوری‌تر در نظام علمی کشور، بخش مربوط به فرهنگ کلاسی، آموزشی، تخصصی و انسان سازی- به معنای تربیت آدم‌های کارآمد و نیروی انسانی- است. هدف این بخش تولید نیروی انسانی کارآمد برای اداره انقلاب است و از دبستان‌ها و حتی تا حدودی ماقبل دبستان‌ها شروع می‌شود و به دانشگاه‌ها و مراکز عالی می‌رسد. گفتار ششم: ساحت آموزش #استاد_سید_علی_خامنه‌ای #تبیین @ketab_elm @t_manzome_f_r
مهم‌ترین مسأله کنونی نظام آموزشی ما، مبانی و فلسفه غیردینی و گاه ضد دینی حاکم بر آن است. قبل از هر چیز، تغییر فلسفه و جهت‌گیری اصلی کنونی در اولویت است. اصلاح روش‌ها و شیوه‌های آموزشی منوط به تغییر این مبانی است. گفتار ششم: ساحت آموزش @ketab_elm @t_manzome_f_r
#علم_در_اندیشه_آیت‌الله‌العظمی‌خامنه‌ای در دانشگاه‌ها، روش‌ها و روابط، باید صد درصد اسلامی بشود و مدیریت‌ها باید برای اسلام در دانشگاه‌ها، اصالت قائل بشوند. مادامی که دانشگاه، پرورشگاه متخصصان مسلمان و متعهد نباشد، دانشگاه مطلوب انقلاب نخواهد بود و این نمی‌شود، مگر اینکه اساس و روش و سیستم در دانشگاه‌ها اسلامی باشد. گفتار ششم: ساحت آموزش #استاد_سید_علی_خامنه‌ای #تبیین @ketab_elm @t_manzome_f_r
#علم_در_اندیشه_آیت‌الله‌العظمی‌خامنه‌ای ما در تمدن اسلامی و در نظام مقدس جمهوری اسلامی که به سمت آن تمدن حرکت می‌کند، این را هدف گرفته‌ایم که دانش را همراه با معنویت پیش ببریم. اینکه دنیای غرب نسبت به پایبندی ما به معنویت، حساس است؛ بر دین‌داری ما اسم تعصب و تحجر می‌گذارد و آن را مخالفت با حقوق بشر قلمداد می‌کند، به خاطر آن است که این روش، ضد روش آنهاست. آنها علم را پیش بردند؛ اما جدای از اخلاق و معنویت. گفتار ششم: ساحت آموزش #استاد_سید_علی_خامنه‌ای #تبیین @ketab_elm @t_manzome_f_r
#علم_در_اندیشه_آیت‌الله‌العظمی‌خامنه‌ای در آموزش و پرورش قبل از هر چیز، لازم است فلسفه و جهـت‌گیری تغییر کند. باید فلسفه آموزش و پرورش اسلامی، واضح باشد و بر اساس این فلسفه، افق آینده آموزش و پرورش کشور روشن باشد؛ معلوم باشد ما دنبال چه هستیم و کجا می‌خواهیم برویم و بر اساس آن خط‌کشی بشود، برنامه‌ریزی بشود و راه‌ها مشخص بشود. گفتار ششم: ساحت آموزش #استاد_سید_علی_خامنه‌ای #تبیین @ketab_elm @t_manzome_f_r
#علم_در_اندیشه_آیت‌الله‌العظمی‌خامنه‌ای ما در نظام مقدس جمهوری اسلامی می‌خواهیم علم با اخلاق پیش برود. دانشگاه همچنان که مرکز علم است، مرکز دین و معنویت هم باشد. متخرّج [خروجی] دانشگاه‌های کشور، مثال متخرّج حوزه‌های علمیه، دین‌دار بیرون بیاید. گفتار ششم: ساحت آموزش #استاد_سید_علی_خامنه‌ای #تبیین @ketab_elm @t_manzome_f_r
#علم_در_اندیشه_آیت‌الله‌العظمی‌خامنه‌ای باید ببینیم محصول و خروجی آموزش و پرورش را چه می‌خواهیم باشد؟ اول این را ترسیم بکنیم؛ بعد ببینیم که برای ساختن چنین موجودی، چه کارهای مهم و اساسی، چه تعالیم لازمی، در خلال چه برنامه آموزشی باید داده شود، تا این موجود پرورش پیدا کند. آن وقت آدم‌های کار‌آمد با شجاعت لازم وارد میدان شوند و تشکیلات آموزش و پرورش را بر طبق آن نظام تعریف کنند و تحقق ببخشند. این، می‌شود تحول حقیقی و بنیانی. گفتار ششم: ساحت آموزش #استاد_سید_علی_خامنه‌ای #تبیین @ketab_elm @t_manzome_f_r
#علم_در_اندیشه_آیت‌الله‌العظمی‌خامنه‌ای یادگرفتن يك روش اداری، يك روش آموزشی، يك دانش، يك اختراع از کشورهای دیگر ایرادی ندارد. اما اولاً باید آنچه را که می‌گیریم، ارزیابی کنیم، ببینیم به درد ما می‌خورد یا نه. اگر صد درصد به درد ما می‌خورد، صد درصد قبول کنیم؛ اگر صد درصد به درد ما نمی‌خورد و مضر است، صد درصد رد کنیم. اگر بین این دوتاست، به همان اندازه‌ای که به درد می‌خورد، قبول کنیم، ما بقیه‌اش را رد کنیم. گفتار ششم: ساحت آموزش #استاد_سید_علی_خامنه‌ای #تبیین @ketab_elm @t_manzome_f_r
#علم_در_اندیشه_آیت‌الله‌العظمی‌خامنه‌ای این ماجرای « شاگرد، استادی» تا ابد نباید طول بکشد. باید شاگردی کرد اما تا ابد نباید انسان شاگرد بماند. ما باید خودمان استاد بشویم. گفتار ششم: ساحت آموزش #استاد_سید_علی_خامنه‌ای #تبیین @ketab_elm @t_manzome_f_r
#علم_در_اندیشه_آیت‌الله‌العظمی‌خامنه‌ای روش‌های آموزشی باید به گونه‌ای باشد که احترام معلم و استاد حفظ بشود. معلم در مقابل متعلّم، حرمت داشته و برخوردار از کرامت حقیقی [باشد]. در روش‌های اسلامی متعلم در درس اشکال هم می‌کند، اجازه هم لازم نیست بگیرند، استاد هم اشکال او را گوش می‌کند. گاهی تندی هم می‌کند؛ یعنی متعلّم با جرأت، با گستاخی با معلم حرف می‌زند بر سر مسأله علمی؛ اما همین متعلّم در مقابل این معلم خاضع و خاشع است، دست او را می‌بوسد. گفتار ششم: ساحت آموزش #استاد_سید_علی_خامنه‌ای #تبیین @ketab_elm @t_manzome_f_r
#علم_در_اندیشه_آیت‌الله‌العظمی‌خامنه‌ای یکی از عیوب شیوه آموزش، در حفظ محور بودن آن است. حافظه برای حفظ کردن بد نیست. این محفوظات برای فعالیت ذهن زمینه درست می‌کند. محفوظات خوب است؛ اما نباید محور تلاش، حفظ کردن باشد. محور تلاش باید عبارت باشد از فكر، ولو با حفظ هم همراه باشد. گفتار ششم: ساحت آموزش #استاد_سید_علی_خامنه‌ای #تبیین @ketab_elm @t_manzome_f_r
#علم_در_اندیشه_آیت‌الله‌العظمی‌خامنه‌ای در اسلام همان طور که معلم احترام دارد و باید تکریم شود، متعلّم و شاگرد را هم باید تکریم کرد. به شاگرد اهانت نباید کرد. شاگرد را باید تکریم کرد. دشنام دادن، تحقیر کردن، حتی زدن، خوب نیست. باید شاگرد را مثل مومی در دست چرخاند و شکل داد؛ منتها با ملایمت. گفتار ششم: ساحت آموزش #استاد_سید_علی_خامنه‌ای #تبیین @ketab_elm @t_manzome_f_r
#علم_در_اندیشه_آیت‌الله‌العظمی‌خامنه‌ای یکی از عیوب شیوه آموزش، در حفظ محور بودن آن است. حافظه برای حفظ کردن بد نیست. این محفوظات برای فعالیت ذهن زمینه درست می‌کند. محفوظات خوب است؛ اما نباید محور تلاش، حفظ کردن باشد. محور تلاش باید عبارت باشد از فكر، ولو با حفظ هم همراه باشد. گفتار ششم: ساحت آموزش #استاد_سید_علی_خامنه‌ای #تبیین @ketab_elm @t_manzome_f_r
#علم_در_اندیشه_آیت‌الله‌العظمی‌خامنه‌ای در زمینه تحول نظام آموزشی، از جمله کارهایی که باید انجام بگیرد، این است که جوری نظام آموزشی طراحی بشود که جوان به تحقیق، تعمیق علم و دانش علاقه‌مند بشود. گفتار ششم: ساحت آموزش #استاد_سید_علی_خامنه‌ای #تبیین @ketab_elm @t_manzome_f_r
#علم_در_اندیشه_آیت‌الله‌العظمی‌خامنه‌ای حوزه برای خود، علوم، درس‌ها و روش‌هایی دارد؛ دانشگاه هم برای خود، علوم، روش‌ها و مقاصدی دارد. هرکدام از این دو نهاد، هم باید روش‌های خود را کامل کنند و هم از تجربه‌های یکدیگر استفاده نمایند. گفتار ششم: ساحت آموزش #استاد_سید_علی_خامنه‌ای #تبیین @ketab_elm @t_manzome_f_r
#علم_در_اندیشه_آیت‌الله‌العظمی‌خامنه‌ای روش‌های آموزشی مرسوم حوزه دارای محاسن و معایبی است که باید بررسی و اصلاح بشود. بزرگانی که در رأس شورای عالی حوزه علمیه هستند، باید به صحنه دنیا و داخل کشور نگاه کنند و ببینند چه نیازهایی وجود دارد و چگونه می‌توان این نیازها را تأمین و افرادی که رفع این نیازها را می‌کنند، تربیت کرد. اگر ما کتاب لازم داریم، پس مؤلف می‌خواهد. باید روش تربیتش در برنامه‌های حوزه گنجانده شود. اگر ما مبلغان مسلط می‌خواهیم؛ تربیت آنها چه شرایطی دارد؟ این شرایط در یك انسان چگونه و با چه عواملی تأمین می‌شود؟ آن موارد و برنامه‌ریزی‌ها منظور شود. گفتار ششم: ساحت آموزش #استاد_سید_علی_خامنه‌ای #تبیین @ketab_elm @t_manzome_f_r
#علم_در_اندیشه_آیت‌الله‌العظمی‌خامنه‌ای ژرف‌نگری و توجه به هدف متعالی حوزه ما را به لزوم اهتمام روزافزون بر انتخاب روش‌ها و ابزارهای نو و کارآمد و مبتکرانه، متقاعد می‌سازد و جای تردید نمی‌گذارد که بی‌اعتنایی به این مهم، مخصوصاً در این برهه بی‌سابقه و بی‌نظیر، موجب وارد آمدن زیان‌های جبران‌ناپذیر بر گسترش معرفت دینی و رواج و همه‌گیری ایمان اسلامی خواهد بود. گفتار ششم: ساحت آموزش #استاد_سید_علی_خامنه‌ای #تبیین @ketab_elm @t_manzome_f_r
#علم_در_اندیشه_آیت‌الله‌العظمی‌خامنه‌ای آموزش و پرورش، مهم‌ترین دستگاه مولد است. این دستگاه مولد، يك کارگاه عمومی آموزشی است برای همه افراد يك جامعه. مثل يك قرنطینه است که همه افراد جامعه از يك نقطه‌ای وارد این مجموعه و این کارگاه می‌شوند و از يك نقطه‌ای خارج می‌شوند؛ آن هم در دورانی از حیات يك انسان که هیچ دورانی از لحاظ فراگیری، به اهمیت این دوران نیست؛ دوران طلایی فراگیری، یعنی از شش سالگی تا هجده سالگی. عموم مردم، در بهترین دوره‌های زندگی برای فراگیری وارد این کارگاه عظیم می‌شوند. گفتار ششم: ساحت آموزش #استاد_سید_علی_خامنه‌ای #تبیین @ketab_elm @t_manzome_f_r
#علم_در_اندیشه_آیت‌الله‌العظمی‌خامنه‌ای از اول ولادت تا وقت مرگ هیچ نقطه و محیطی، برای تربیت انسان‌های آرمانی مورد نظر جامعه، مناسب‌تر از آموزش و پرورش نیست. قرنطینه دوازده ساله می‌تواند انسان‌ها را با خصوصیات مثبت تربیت کند. اگر کارخانه آموزش و پرورش خوب و در جهت درست کار بکند، طراحی و مدل‌سازی و مدیریتش خوب کار بکند، بدون تردید یک کشور در هر نقطه‌ای که قرار داشته باشد، بعد از بیست سال، بیست و پنج سال به نقطه‌ای می‌رسد که مردمش دارای خصوصیات برجسته مورد نظر خواهند بود. گفتار ششم: ساحت آموزش #استاد_سید_علی_خامنه‌ای #تبیین @ketab_elm @t_manzome_f_r
#علم_در_اندیشه_آیت‌الله‌العظمی‌خامنه‌ای [در حوزه‌های علمیه] باید بررسی شود که تدریس چه دروسی زیادی است و لازم نیست، تا حذف شود. دوره‌ها باید طوری باشد که اگر کسی توانست بخشی از چند دوره را طی کند، همان مقداری را که طی کرده است، برای او مفید باشد. اینکه ما خیال کنیم حتماً بایستی يك نفر بیست سال و یا بیست و پنج سال در حوزه علمیه سر کند؛ این‌گونه نیست. باید برنامه‌ریزی کنیم و هرکس هم مشخص باشد که چه نیازی را می‌تواند تأمین کند. گفتار ششم: ساحت آموزش #استاد_سید_علی_خامنه‌ای #تبیین @ketab_elm @t_manzome_f_r