#علم_در_اندیشه_آیتاللهالعظمیخامنهای
بخش تحقیقات و مطالعات حوزه کارش تربیت محقق، نظارت بر رسالههای تحقیقی و انتشار مجلات علمی در حوزه است. بساط حوزه علمیه بر مبنای تحقیق و دقت نظر و براساس مبناسازی و نوآوری و تجدید نظر و ابتکار است و از اول سبك و شیوه آموزش و تعلیم و تعلم در حوزههای علمیه، بر مبنای تحقیق بوده و یك چیز تقلیدی نیست و نباید امثال مطهری و بهشتی و شاگردان حوزه را، استثناهای حوزه تلقی کنیم، که يك اشتباه است.
گفتار هفتم: ساحت پژوهش
#استاد_سید_علی_خامنهای
#تبیین
@ketab_elm
@t_manzome_f_r
#علم_در_اندیشه_آیتاللهالعظمیخامنهای
نظام اسلامی، بر محور تفکرات اسلامی بنا شده و بایستی بر محور مقررات و بینشهای اسلامی اداره بشود. تفکرات و بینشها و مقررات، بایستی تحقیق و تنقیح و استفهامها، در حوزه باید پاسخ داده شود.
گفتار هفتم: ساحت پژوهش
#استاد_سید_علی_خامنهای
#تبیین
@ketab_elm
@t_manzome_f_r
#علم_در_اندیشه_آیتاللهالعظمیخامنهای
بسا موضوعاتی که در فقه مطرح شده و حکم آن واضح است؛ ولی امروزه، چنان تحول و تطوری یافته که به آسانی نمیتوان حکم آن را از آنچه در گذشته گفته شده است دانست. در چنین مواردی است که فقهای عصر باید با روشنبینی و احاطه علمی و پایبندی به روش فقاهت از يك سو و آزاد اندیشی و شجاعت علمی از سوی دیگر، مفاهیم جدیدی را در فقه، کشف کرده و احکام تازهای را با استناد به کتاب و سنت، عرضه کنند.
گفتار هفتم: ساحت پژوهش
#استاد_سید_علی_خامنهای
#تبیین
@ketab_elm
@t_manzome_f_r
#علم_در_اندیشه_آیتاللهالعظمیخامنهای
در حوزهها کسانی هستند که کار و تلاش میکنند و از لحاظ فکری، مشکلات و گرههای نظام را با مباحث خود باز میکنند. اما حوزه -بما هی حوزه- هنوز تنظیم و تدوین مقررات اسلامی و نظام ارزشی اسلام و اخلاق عمومیای را که ما میخواهیم ملت داشته باشند و متکی به مدارك قطعی شرع باشد و دیگر جای بحث و لَیت و لعلّ و لِمَ و بِمَ نداشته باشد، متکفل نشده و الگوی زندگی اسلامی را ارائه نداده است.
گفتار هفتم: ساحت پژوهش
#استاد_سید_علی_خامنهای
#تبیین
@ketab_elm
@t_manzome_f_r
#علم_در_اندیشه_آیتاللهالعظمیخامنهای
اگر حوزهی علمیهی قم که امروز در کشور ما و بلکه در عالم تشیع، مادر و محور حوزههای علمیه است و در درجه بعد بقیه حوزهها، تنقیح و تبيین مقررات و احکام و معارف اسلامی را –که نظام با آنها حرکت خواهد کرد- به عهده نگیرند، کسی دیگر این شایستگی و توان را ندارد و حوزهها بایستی این مسئولیت را احساس بکنند. [حوزه] تاکنون این مسئولیت را به صورت مستقیم بر عهده نگرفته است و غیرمستقیم به عهده گرفته است.
گفتار هفتم: ساحت پژوهش
#استاد_سید_علی_خامنهای
#تبیین
@ketab_elm
@t_manzome_f_r
🔘پایان نکات مهم ☝️☝️
گفتار هفتم: #ساحت_پژوهش
🔺کتاب علم در اندیشه آیتاللهالعظمی خامنهای
هدایت شده از تبیین منظومۀ فکری رهبری
12.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 #فیلم
در باب شناخت و معرفی مقام معظم رهبری کوتاهی کردهایم، کم گذاشتهایم...
@t_manzome_f_r
مجموعهی #تبیین منظومه فکری رهبری
🔘نکات مهم از کتاب
#علم_در_اندیشه_آیتاللهالعظمیخامنهای دهمین کتاب سیر مطالعاتی طرح تبیین منظومه فکری رهبری
🔰🔰
#علم_در_اندیشه_آیتاللهالعظمیخامنهای
باید هدف تحقیق و آموزش ما تولید علم باشد و منظور از تولید علم رسیدن به آن جایی است که نوآوریهای علمی در فضای موجود بشری، از آنجا شروع میشود. این مسأله به معنای نفی ترجمه و فراگیری از دیگران نیست، بلکه منظور این است که در ترجمه و فراگیری نباید توقف کرد و به آن قانع بود.
گفتار هشتم: ساحت تولید علم
#استاد_سید_علی_خامنهای
#تبیین
@ketab_elm
@t_manzome_f_r
#علم_در_اندیشه_آیتاللهالعظمیخامنهای
تولید علم یعنی هرچه میتوانید بیشتر بیاموزید و تحقیق کنید. باید مواظب بود تا در عرصه علم و تحقیق دچار بتپرستی نشد. آن کسی که در فلسفه، اقتصاد و ... همان حرفی که از دهان يك متفکر غربی در آمده، حجت میداند و به عنوان حرف نو، به داخل کشور میآورد و با بهبه و چهچه آن را به خورد دانشجو و محیط خودش میدهد، دچار نوعی بتپرستی است. تحقیق علمی به معنای فقط فراگیری و تقلید نیست؛ تحقیق، ضد تقلید است.
گفتار هشتم: ساحت تولید علم
#استاد_سید_علی_خامنهای
#تبیین
@ketab_elm
@t_manzome_f_r
#علم_در_اندیشه_آیتاللهالعظمیخامنهای
برای رسیدن به مرزهای پیشرفته دانش در همه زمینهها باید راههای میانبر را پیدا کنیم و خودمان را برسانیم؛ مرزهای دانش را باز و مرزهای جدیدی را ایجاد کنیم و معنای تولید علم چیزی جز این نیست. بسیاری از دانشهایی که درهایش بر روی کشورهایی مثل کشور ما بسته است، وقتی اجازه میدهند دانش منتقل شود که کهنه و دستمالی شده است و از نویی و طراوت افتاده است.
گفتار هشتم: ساحت تولید علم
#استاد_سید_علی_خامنهای
#تبیین
@ketab_elm
@t_manzome_f_r
#علم_در_اندیشه_آیتاللهالعظمیخامنهای
ما باید در همه علوم تولید داشته باشیم (به ویژه در دو دسته علوم) علوم پایه و علوم انسانی. علوم پایه مثل گنجینه است؛ علوم کاربردی مثل پولی است که توی جیبمان میگذاریم و خرج میکنیم. اگر علوم پایه نباشد، پشتوانه این هزینه کردن از بین خواهد رفت. هر کشوری به هر جا رسیده، از علوم پایه رسیده است.
گفتار هشتم: ساحت تولید علم
#استاد_سید_علی_خامنهای
#تبیین
@ketab_elm
@t_manzome_f_r