هدایت شده از دفتر آیت الله تبریزیان
ஜ۩۞۩ஜ
#دعا_درمانی
#درمان_وسوسه
💎از امام صادق عليه السلام روایت است، که رسول خدا صلى الله عليه وآله فرمودند: همانا آدم عليه السلام از حدیث نفس و اندوه به خدای عز و جل شکایت کرد ، پس جبرئیل عليه السلام بر او نازل شد و گفت: بگو:
🌺لا حَولَ و لا قُوَهَ إلّا بِاللهِ
(نیست هیچ نیرو و قوه ای مگر به اذن خدا ) آدم علیه السلام آن را گفت و وسوسه و اندوه او رفت
📚امالی الصدوق : 637 ح 855 (مجلس 81 ح 5 ) ، طب الرسول المصطفی : ج 3 ص 25490
🌺 🌐 دفتر آیت الله تبریزیان 🌺
🆔 @DaftareAyatollahTabrizian
🔷🔶🔹🔸▪️🔸🔹🔶🔷
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:
🌴 زرِ القُبُورَ تَذْكُرْ بِها الاَخِرَه
#قبور را زیارت کنید و به وسیله آن #آخرت را به یاد بیاورید
✍ #پنجشنبه است، چشم اموات به صدقه، دعا و خیرات است.
آنان را در گردنههای سخت برزخ فراموش نکنیم که روزی ماهم محتاج این دعا و صدقات خواهیم بود..
🥀اللهم اغفِر لِلمومِنينَ وَ المومِناتِ وَ المُسلمينَ وَ المُسلِماتِ اَلاَحياءِ مِنهُم وَ الاَموات🥀
࿇࿐᪥✧🍃🌺🍃✧᪥࿐࿇
🌉آفرهای ویژه تورهای داخلی و خارجی 🌇
✈️ آژانس مسافرتی #آيرين_پرواز_قرن
⭕️تور۳روزه مشهد👈۱،۶۳۰،۰۰۰ تومان
⭕️تور۴روزه کیش 👈۱،۸۵۰،۰۰۰ تومان
⭕️تور۴روزه شیراز👈۱،۴۱۰،۰۰۰ تومان
⭕️تور۴روزه قشم 👈۲،۳۱۰،۰۰۰ تومان
⭕️تور۴روزه اصفهان👈۱،۴۴۰،۰۰۰ تومان
⭕️تور۴روزه استانبول👈۴،۲۵۰،۰۰۰ تومان
🍱 #صبحانه #ناهار #شام
ویژه های👇 #عید_نوروز
✅تور۴روزه ارمنستان👈۹،۶۵۰،۰۰۰ تومان
✅تور ۷روزه آنتالیا👈۱۵،۲۰۰،۰۰۰ تومان
✅تور ۷روزه آنتالیا و استانبول۱۶،۲۰۰،۰۰۰ تومان
✅تور ۷روزه ازمیر 👈۱۳،۳۰۰،۰۰۰ تومان
✅تور ۷ روزه مارماریس 👈۱۱،۹۹۰،۰۰۰ تومان
♦️جهت مشاوره رایگان تماس بگیرید👇👇
┏━━━✅💯━━┓
📞 +982158217
+989922554562
┗━━━💯✅━━┛
👆👆👆👆👆👆👆👆👆
فقط سفر زیارتی کربلا و نجف ممنوع است! ؟!
خدا لعنت کنه متوکلان زمان را. ..
.
❤️ این مطلب را خوب بفهم که در تفسیر قرآن تنها بیان امام ششم حلّ مشکل می کند:
سوال:
استاد،
با توجه به نقدهای که به تفاسیری که تفسیر (عقلانی) و یا (قرآن با قرآن) محض بوده، و برای تفسیر به سخنان اهل بیت علیهم السلام تمسک نشده، و یا تفاسیری که آیاتی از آنها منحصرا بر تکیه بر عقلانیت است آیا سبب انحراف در مقوله تفسیر نمیشود؟❗
مثلا تفسیر تسنیم نوشته آقای جوادی آملی که در همان جلد اول در صفحه ۱۶۴ میفرماید:《 بررسی روایت (روایات تفسیری) باید بعد از تحلیل آیات قرآن باشد نه در عرض آن .... و حجیت روایات تفسیری در طول قرآن (یعنی پس از مراجعه به متن آیات) است و نه در عرض آن 》.
بسمه تعالی،
پاسخ:
با نهایت تواضع عرض میشود این فرمایش ایشان مستلزم این خواهد بود که یا به این اشکالات ذیل پاسخ دهند و یا سکوت ایشان حمل بر قبول ورود این همه اشکال اساسی بشود، از جمله:
1: این معنا متواتر است که ضرب قرآن بقرآن (تفسیر قرآن با قرآن ) بدون اطلاع از #تفسیر_اهلبیت علیه السلام محکوم شده که مقوله روائی است❗
2: این معنا متواتر است که تفسیر قرآن پیش از شناخت تفسیر #ناسخ و #منسوخ از سوی اهلبیت علیهم السلام محکوم شده که مقوله روائی است❗
3: این معنا متواتر است که تفسیر قرآن پیش از اطلاع از #محکم و #متشابه از منظر اهل بیت علیهم السلام محکوم شده که مقوله روائی است❗
4: این معنا متواتر است که تفسیر قرآن پیش از اطلاع از #عام و #خاص از منظر اهل البیت ممنوع شده است که مقوله روائی است❗
یعنی این مطالب در قرآن نیامده که فلان آیه خاص است و یا عام بلکه باید این روایات که در انهاست تفسیر بوده و یک مقوله روایی و غیر عقلانی است بررسی شود❗
5: تفسیر قرآن پیش از اطلاع از #اسباب و #شان_نزول ممنوع است که مقوله روائی است❗
6: تفسیر قرآن پیش از تشخیص و تفکیک بین #عزایم و #رخصت از منظر اهلبیت علیهم السلام ممنوع است که مقوله روائی است❗
7_ تفسیر قرآن پیش از شناخت سوره های #مکی و #مدنی ممنوع است❗
که مقوله روائی است که هنوز هم کودتای #یهود علیه شان نزول سوره #رعد باعث شده در تمام قرآنها جهان اسلام بلکه در کل عالم نوشته شود: سوره مدنی تا در آخر سوره رعد "و من عنده علم الکتاب" بشود عبدالله ابن سلام یهودی و نه علی ابن ابی طالب همیشه مظلوم تاریخ❗
در حالی که کل مفسرین اهل سنت می دانند آن سوره مکی و آن من عنده علم الکتاب #علی علیه السلام است و در مکه نازل شده است❗
8: تفسیر قرآن پیش از شناخت #مبهمات ممنوع است که مقوله روائی است❗
9: تفسیر قرآن پیش از شناخت #تقدیم و #تاخیر آیات از منظر اهلبیت ممنوع است که مقوله روایی است❗
10: تفسیر قرآن پیش از شناخت #مبیَّن و #عمیق ممنوع است که مقوله روایی است❗
11: تفسیر قرآن پیش از شناخت ظاهر و باطن و ابتدا وانتها، و مواضع فرائض و احکام قران و معنا حلال وحرام و تنزیل و تاویل ممنوع است که مقوله روایی است نه عقلانی❗
12: بعضی از آیات در یک سوره است اما ادامه همان آیات در یک سوره دیگر است و تا بیش از 1000 مطلب در قرآن وجود دارد که شناخت آنها و تفسیر آنها در گرو این است که بدونه روایت غیر ممکن است❗
13: چه بساء ابتدای یک آیه در یک موضوع است، و وسط آن در یک موضوع است و انتهای آن آیه در یک موضوع دیگر است که هیچ چیز مانند تفسیر این آیات قران از عقول مردم دورتر نیست❗
فلذا مدعین تفسیر قران با عقل و یا منهی اهل بیت علیهم السلام ابتدا باید این هزار مطلب بیرون قرآنی را که تنها از طریق روایات اهل بیت علیهم السلام روشن میشود باید از ائمه بگیرند سپس وارد تفسیر قرآن شود❗
⛔ فلذا اهلبیت علیهم السلام فرموده اند احدی حق ندارد پیش از اطلاع از این مقولات قرآنی که اهلبیت تفسیر فرمودند وارد تفسیر قرآن شود حتی اگر صحابه، عایشه، حسن بصری، قتاده، ابوحنیفه، عارف، فیلسوف، قطب صوفیه، ابن سینا، صدرا، مولوی، فخر رازی و یا ابن عباس باشد، چون در قرآن آیه ای نیامده که بگوید: من ناسخم ، من منسوخم، من مجملم، من عامم، من خاصم بلکه تمام اینها را در 👈روایات👉 بیرون قرآنی آدرس داده شده و ممکن نیست کسی بدون اطلاع از این مقوله های روائی وارد تفسیر آیه شود و تفسیر قرآن و فهم و ظاهر و باطن و ناسخ و منسوخو عام و خاص آن تنها مختص اهل بیت علیهم السلام است و سیر در این راه بدونه اخذ از اهل بیت علیهم السلام چیزی جز هلاکت نیست چنانکه ابن عباس میگوید:
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در اجتماع مردم بر منبر رفت و فرمودند:
إن الله أنزل علي القرآن، وهو الذي من خالفه ضل، ومن ابتغى علمه عند غير علي هلك:
⬅️ خداوند قرآن را بر من نازل کرده و هر کس با آن مخالفت کند گمراه است، و هر کس علم (تفسیر) قرآن را در نزد غیر 👈علی علیه السلام 👉 بجوید هلاک شده است‼️
وسائل الشيعة (آل البيت) - الحر العاملي - ج ٢٧ - الصفحة ١٨٦.
عبد الرحمن السلمي میگوید:
امیرالمومنین علیه السلام بر یک قاضی گذر فرمودند که تف
دا متعلق به پیمبر خداست،
و سپس مختص اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام است - که جانشینان او هستند - همان کسانی از شجره نبوت و معدن رسالت و مهبط ملائکه و مخلوقی از طینت و نور و روح نبی خاتم صلی الله علیه و آله هستند،
✔️ البته بعضی از آیات میتوان به وسیله عقل درک کرد و یا بعضی از آیات قران را بوسیله دیگر آیات قران تفسیر کرد اما تفسیر کل قران نیازمند رسول خدا و اهل بیت علیهم السلام است و از عقل و یا خود قران نمتیوان بدونه کمک از عترت علیهم السلام جمیع آیات قران را درک کرد و یا یک منهج تفسیری ابداع کرد!
⛔ پس هر کسی که علم تفسیر قرآن را از غیر از مسیر خاندان نبوت طی کند راه را گم میکند چون قرآن بدونه تبیین و تفسیر و تشریح و تاویل آنها شناخته نمیشود، فلذا هر آیه ای که تفسیر ان از اهل بیت علیهم السلام در دست ما باشد راهی غیر از چنگ زدن به آن برای فهم صحیح آن نیست و باید از مجادلات دیگران پرهیز کرد هر چند که مفسیرین محترم و مشاهیر جهان اسلام باشند چنانکه رسول الله صلی الله علیه و آله فرمودند:
لعن المجادلون فی دین الله على لسان سبعین نبیا:
✅ کسانی که در آیات الهی و دین خدا مجادله - و آنرا به رای خودشان تفسیر و تقطیع - میکنند در زبان هفتاد پیمبر از انبیاء الهی لعن شده اند❗
و من جادل فی آیات الله فقد کفر:
⛔ کسانی که در آیات خدا مجادله میکنند 👈کفر ورزیده👉 چنانکه خداوند متعال در قرآن درباره آنها میفرماید:
ما یُجادِلُ فِی آیاتِ اللَّهِ إِلَّا الَّذِینَ کَفَرُوا فَلا یَغْرُرْکَ تَقَلُّبُهُمْ فِی الْبِلادِ:
پس کسانی که در آيات خدا مجادله و ستیزه جویی میکنند کافرند پس از رفت و آمد این کفار در زمین - به سبب - یعنی اموال و قدرت و جایگاه دنیوی ایشان - تو را دستخوش فريب و تعجب نگرداند❗
سپس حضرت در ادامه فرمودند:
و من فسر القرآن برأیه فقد افترى على الله الکذب:
⛔ هر کسیکه قرآن را به رأی خودش تفسیر کند به خداوند دروغ بسته است❗
و من أفتى الناس بغیر علم فلعنته ملائکة السماوات و الأرض و کل بدعة ضلالة و کل ضلالة سبیلها إلى النار:
✅ و هر کسیکه بدونه علم - یعنی سخنان ما اهل بیت علیهم السلام - در میان مردم فتوای دهد پس لعنت و نفرین خدا و فرشتگان زمین و آسمان بر او باد❗
👈 و تمام بدعتها همه ضلالت و گمراهی است، و همه ضلالت راه شیطان بسوی آتش است
إذا اختلفت الأهواء و تفرقت الآراء فعلیک بعلی بن أبی طالب فإنه إمام أمتی و خلیفتی علیهم من بعدی و هو الفاروق الذی یمیز به بین الحق و الباطل:
✅ پس هرگاه مردم اختلاف کردند، و در آراء و عقدها و تفاسیر خویش دچار اختلاف شدند 👈بر شما باد که از علی بن أبی طالب پیروی کنید👉 چون او إمام امت من و خلیفه من بعد از من است، و اوست که حق و باطل را از هم جدا میکند❗
من سأله أجابه و من استرشده أرشده و من طلب الحق عنده وجده و من التمس الهدى لدیه صادفه و من لجأ إلیه أمنه و من استمسک به نجاه و من اقتدى به هداه:
✅ هر کس از علی علیه السلام سوالی بپرسد جواب میگیرد، و هر کس از او طلب هدایت کند هدایت میشود، و هر کس در از او حق را طلب کند حق را مییابد❗
إن علیا منی روحه من روحی و طینته من طینتی و هو أخی و أنا أخوه و هو زوج ابنتی فاطمة سیدة نساء العالمین من الأولین و الآخرین:
✅ بدرستیکه علی از من است، و روح او از روح من است، و طینت او از طینت من است، و او برادر من است، و من برادر او هستم، و همسر او دختر من یعنی همان مکله زنان دنیا و آخرت است❗
و إن منه إمامی أمتی و سیدی شباب أهل الجنة الحسن و الحسین و تسعة من ولد الحسین تاسعهم قائم أمتی یملأ الأرض قسطا و عدلا کما ملئت جورا و ظلما:
✅ و امامان امت، و سیدی شباب أهل بهشت یعنی حسن و حسین ونه۹ امام از نسل حسین که نهمین آنها قائم أمت من است، و او از نسل علی است، همان کسی که أرض را از قسط و عدل پر میکند همچنانکه از جور و ظلم پر شده بود❗
اکمال الدین جلد 1، صفحه 244 و 245.
فلذا آقا وحید خراسانی فرمودند:
خوب کار کنید،
و بروید همه تفاسیر را ورق بزنید اما باز در آخر بیاید و در خانه امام صادق علیه السلام حلقه بزنید تا حل مشکلتان بشود‼️
👈 آن هم در این عصر غیبت که بوسیله دست خیانت اولی و دومی -یعنی ابابکر و عمر - باب تفسیر قرآن سدّ شد❗❗
👈 و آنچه که باید از پرده بیرون بیاید، در پشت پرده باقی ماند❗❗
❤️ تنها بیان امام ششم حلّ مشکل می کند‼️
http://wahidkhorasani.com/فارسی/صوتی-و-تصویری/محتوا/264_تفسیر-سوره-یس-جلسه-پنجاه-و-ششم
.
سیر قرآن میکرد پس حضرت به او فرمودند:
أتعرف الناسخ من المنسوخ:
⬅️ آیا ناسخ و منسوخ قران را میدانی⁉️
عرض کرد:
خیر!
حضرت فرمودند:
هلكت وأهلكت تأويل كل حرف من القرآن على وجوه:
⛔ پس هم هلاک شدی و هم دیگران را هلاک کرده ای که تاویل هر حرف از قرآن وجوهی دارد❗
وسائل الشيعة (آل البيت) - الحر العاملي - ج ٢٧ - الصفحة ٢٠٢
و برید بن معاویه میگوید:
درباره این آیه که میفرماید (و ما یعلم تأویله الا الله و الراسخون فی العلم: تأویل آن را جز خدا و راسخان در علم نمیدانند) از امام باقر علیه السلام سؤال کردم، پس حضرت فرمودند:
فرسول الله أفضل الراسخین فی العلم، قد علّمه الله جمیع ما أنزل علیه من التنزیل و التأویل:
⬅️ رسول خدا افضل راسخون در علم بود، و خدای قران را او نازل کرد و تنزیل و تأویلش را به او تعلیم داد، و چیزی را فرو گذار نکرد سپس حضرت فرمودند:
و أوصیائه من بعده یعلّمونه کلّه، والذین لایعلمون تأویله إذا قال العالم فیهم بعلم فأجابهم الله بقوله «یقولون آمنّا به کلّ من عند ربّنا:
⬅️ اوصیای پیامبر نیز بعد از او تنها کسانی هستند که از تاویلات کتاب خبر دارند و بقیه مردم همان کسانی هستند که از تأویل قرآن آگاه نیستند و وقتی از وصی پیامبر آن تاویلات را بشنوند می گویند ( به آن چه از جانب خدا آمده ایمان داریم)
سپس فرمودند:
و القرآن له خاص و عام، و ناسخ و منسوخ، و محکم و متشابه فالراسخون فی العلم یعلمونه:
✅ قرآن دارای خاص و عام، و ناسخ و منسوخ، و محکم و متشابه است و تنها 👈ما اهل بیت👉 راسخون در علم هستیم و آنها را میدانیم‼️
الكافي - الشيخ الكليني - ج ١ - الصفحة ٢١٣.
امام صادق علیه السلام فرمود:
ان للقرآن بطنا و للبطن ظهرا و ليس شيء ابعد من عقول الرجال منه انّ الاية لينزل اولها في شيء و اوسطها في شيء و آخرها في شيء و هو كلام متصرف علي وجوه:
✅ همانا براي قرآن، بطني و براي آن بطن ظاهري است، و از عقل مردم چيزي 👈دورتر👉 از تفسیر قرآن نيست چون چه بساء كه آغاز يك آيه درباره چيزي است اما بخش مياني آن درباره چيزي دیگری است و بخش پاياني آن نيز درباره چيز ديگري است و حال آنكه مردم نمیدانند قرآن كلامي است که چند وجه دارد‼️
تفسير العياشي - محمد بن مسعود العياشي - ج ١ - الصفحة ١١.
🔺 فلذا قتاده فقیه اعظم اهل سنت - با تفاسیر قرانش - چون از مسیر اهل بیت علیهم السلام خارج بود هم گمراه شد و هم دیگران را گمراه کرد چنانکه امام باقر علیه السلام به قتاده فقيه اهل سنت در بصره میفرماید:
آیا تو فقيه اهل بصره هستی⁉️
عرض کرد:
آری❗
حضرت فرمودند:
⛔ شنیدیم که ادعای 👈تفسیر قرآن👉 داری ⁉️
عرض کرد:
بلی❗
حضرت فرمودند:
يا قتادة إن كنت قد فسرت القرآن من تلقاء نفسك فقد هلكت وأهلكت:
⛔ يا قتاده، اگر قرآن را از جانب فهم خودت تفسیر میکنی پس هم 👈هلاک شدی👉 و هم دیگران را نیز - به تبعیت از خودت - هلاک کردی❗
وإن كنت قد فسرته من الرجال فقد هلكت وأهلكت:
⛔ اگر قرآن را از جانب فهم این مفسیرین موجود تفسیر میکنی پس هم 👈هلاک شدی👉 و هم دیگران را نیز - به تبعیت از خودت - هلاک کردی❗
يا قتادة ويحك إنما يعرف القرآن من خوطب به:
ای قتاده، وای بر تو❗
⬅️ بدرستیکه قرآن را تنها کسی میداند، و میشناسد که مخاطب قرآن است، و قران بر او بر او نازل شده - یعنی نبی خدا صلی الله علیه و آله و اهل بیتش‼️ -
الكافي - الشيخ الكليني - ج ٨ - الصفحة ٣١١.
🔺 و همچنین ابوحنیفه - امام اعظم اهل سنت - حتی یک حرف از کتاب خدا را هم به سبب عدم تمسک به اهل بیت علیهم السلام نمیدانست، اما او از روی قیاس و فهم خودش قرآن تفسیر میکرد پس هم خود را گمراه کرد و هم دیگران را فلذا مورد سرزنش اهل بیت علیهم السلام واقع شده چنانکه امام صادق عليهالسلام به ابوحنيفه - كه مدعي مقام افتاء و تفسیر قرآن بود - فرمودند:
أنت فقيه أهل العراق:
آیا تو فقیه اهل عراق هستی⁉️
عرض کرد:
بلی❗
حضرت فرمودند:
بر اساس چه چیزی فتوا میدهدی⁉️
عرض کرد:
بر اساس كتاب خدا وسنة نبي خدا صلى الله عليه وآله❗
حضرت فرمودند:
يا أبا حنيفة تعرف كتاب الله حق معرفته وتعرف الناسخ والمنسوخ؟
⬅️ آیا قران را میشناسی آنطور که شایسته شناخت آن است؟
آیا ناسخ و منسوخ قرآن را میشناسی⁉️
سپس حضرت فرمودند:
يا أباحنيفة لقد ادعيت علماً، ويلك ما جعل الله ذلك إلاّ عند أهل الكتاب الّذين أنزل عليهم ويلك ولا هو إلاّ عند الخاص من ذريّة نبيّنا محمد وما ورثك الله من كتابه حرفا:
يا اباحنيفه❗
عجب ادعای بزرگی کردی‼️
وای بر تو❗
✅ خداوند، علم تفسیر قرآن را فقط به کسانی داده که قرآن را بر آنها نازل فرموده است و آنها خواص از ذریه معصوم نبي ما محمد صلي الله عليه و آله است💡
✅ و خداوند حتی یک حرف از كتابش را برای تو به ارث نگذاشته است💡
فرائد الأصول - الشيخ الأنصاري - ج ١ - الصفحة ١٤١.
علل الشرائع - الشيخ الصدوق - ج ١ - الصفحة ٩٠
▪️ نتیجه:
علم تفسیر قرآن ابت
اخلاق و طب🍀🌲
امیرالمؤمنین علی(ع) فرمودند:
«یا کُمَیلُ انّ الانسانَ یبُوخُ من القَلبُ و القَلبُ یقومُ مِن الغَداءِ فانظُر فما تُغَذّی قلبَک و جِسمَکَ فان لم یَکُن من حلالٍ لَم یَقبَلِ اللهُ تعالی تَسبیحَکَ و لا شُکرَکَ؛۱ ای کمیل! همانا زبان از قلب سرچشمه میگیرد [و آن چه را که در قلب است ظاهر میسازد] و قوام قلب به غذاست، پس متوجه باش که قلب و جسمت را با چه تغذیه میکنی».
این سخن به این معنا نیست که عوامل فوق علت تمام و کامل برای اخلاق خوب یا بد باشد، بلکه یکی از عوامل زمینهساز اخلاق است.
قرآن کریم یکی از مقدمات مهم در چگونگی کردار شایسته بشر را نوع تغذیه او میدانند و میفرماید:
«یا اَیُّهَا الرُّسُلُ کُلُوا مِنَ الطَّیِباتِ وَاعْمَلُوا صَالِحاً؛۲ ای پیامبر از غذاهای پاکیزه بخور و عمل صالح انجام بده».
بعضی از مفسران معتقدند ذکر این دو (خوردن غذاهای پاک و انجام عمل صالح) پشت سر یکدیگر دلیل بر وجود یک نوع ارتباطی بین این دو است، و اشاره به این است غذاهای مختلف آثار اخلاقی متفاوتی دارد، غذای حلال و پاک، روح را پاک میکند و سرچشمه عمل صالح میشود، و غذاهای حرام و ناپاک روح و جان را تیره و سبب اعمال ناصالح میگردد.۳
در تفسیر «روح البیان» بعد از اشاره به ارتباط عمل صالح با بهرهگیری از غذای حلال به اشعار زیر اشاره شده و میفرماید:
علم و حکمت زاید از لقمه حلال عشق و رقت آید از لقمه حلال!
لقمه تخم است و برش اندیشهها لقمه بحر و گوهرش اندیشهها
و در شعر دیگری نیز نقل میکند:
قطره باران تو چون صاف نیست گوهر دریای تو شفاف نیست۴
خداوند متعال در قرآن کریم در عبارتی بسیار کوتاه به نقش بسیار مهم شاکله، مزاج و اصل در زندگی انسان میپردازد و میفرماید:
«قُلْ کُلٌّ یَعْمَلُ عَلى شاکِلَتِهِ؛۵ بگو هر کس بر حسب ساختار خود عمل مىکند».
علامه طباطبایی(رحمه الله علیه) ذیل این آیه مینویسد:
«از اموری که در شکلگیری شخصیت و شاکله مؤثر است، نوع خلقت و ترکیب مزاج افراد است. برخی از اعمال و رفتار ما -مثل غضب و انتقام و امور شهوانی و…- از نوع ترکیب مزاج افراد، نشأت میگیرد».
۶
طبّ و مزاج نسبت به اخلاق و تربیت یک رابطه تأثیرگذاری دو سویه دارد از سویی تغذیه و غلبه مزاج در تربیت و اخلاق مؤثر است و اصلاح مزاج تأثیر فوقالعادهای در نشاط، سلامتی و معنویت دارد و از سوی دیگر اختلالات اخلاقی و تربیتی عامل مهمی در پایداری اختلالات مزاجی است برای مثال غم و اندوه شدید مزاج را تحت تأثیر قرار داده و باعث افزایش سودا میشود و جسم را در مدت کوتاهی ضعیف و پژمرده و ناتوان میسازد و حتی گاهی موهای انسان را سفید، چشم را کم نور و قوت و توان را از دست و پا میگیرد؛ عکس این مسأله نیز صادق است که حالات خوب جسمانی در روح انسان اثر میگذارد، روح را شاداب و فکر را قوت میبخشد.
سلامتی علاوه بر ابعاد جسمانی، ابعاد روحی – روانی وجود انسان را نیز دربرمیگیرد. سنت شفای روحانی در اسلام بر اساس تشخیص و پذیرش تأثیر سلامتی روحانی بر جسم فیزیکی پایهگذاری شده است. جسم، فینفسه، به مثابۀ ظرفی صرف برای روح است که به تنهایی بخش فناپذیر هستی انسان را تشکیل میدهد. جسم سالم است اگر روح سالم باشد و روح سالم است اگر در کشمکش با فرامین الهی نباشد. اطاعت روح از دستورات الهی هماهنگی در روح و جسم بهوجود میآورد که باعث میشود همۀ اعضا و جوارح [انسان] به طور مناسب عمل کنند. طبیعت بدن و نفس بر یکدیگر تأثیر میگذارند. هم نفس مؤثر در طبیعت است و با استخدام طبیعت امور بدنی را تدبیر میکند و
هم طبیعت مؤثر در نفس است و اقتضائات خود را به نفس تحمیل میکند که در اصطلاح اهل سلوک از آن تعبیر میشود به حکومت نفس بر طبع و حکومت طبع بر نفس. هواهای نفسانی در انسان منشأهایی دارد که از جملۀ آنها طبیعت است. طبیعت هر شخصی با شاکلۀ تکوینی خود اقتضائات خاصی دارد که اگر حاکم بر نفس باشد، به عنوان هوا و تمایلات نفسانی آنها را بروز میدهد و مبارزه با هوای نفس از این منظر یعنی حاکم کردن نفس انسانی که همان عقل است، بر طبیعت و اقتضائات آن.
به سبب اعتدال طبیعت با اجتماع شرایط دیگر، اخلاق و رفتار معتدل خواهد شد؛ چنان که امور بدنی انسان هم معتدل خواهد شد، و از طرفی با عدم اعتدال آن، اخلاق و رفتار غیر معتدل میشود؛ همان گونه که امور بدنی انسان نیز مثل هضم و جذب و دفع اعتدالش را از دست میدهد.
در دعای صباح امیرالمؤمنین علی(ع) نیز میخوانیم:
«الَهِی قَلْبِی مَحْجُوبٌ وَ نَفْسِی مَعْیُوبٌ وَ عَقْلِی مَغْلُوب ٌ وَ هَوَائِی غَالِبٌ؛ خداى من، دلم در پردههاى ظلمت پوشیده شده و جانم دچار کاستى گشته و عقلم مغلوب هواى نفسم شده و هواى نفسم بر من چیره آمده…».
بنابراین برای تهذیب اخلاق ، باید طبیعت و طباع بدن معتدل شود تا مانع تکامل نفس نشود؛ چنان که برای صحت کامل بدن هم باید طبیعت معتدل شود. شیخ بهایی(رحمه الله علیه) چنین نقل فرمودنده است:
«قال امیرالمؤمنین علی(ع): لحبر من احبار الیهود و علمائهم: من اعتدل طباعه صفى مزاجه، و من صفى مزاجه قوى اثر النفس فیه، و من قوى اثر النفس فیه، سمى الى ما یرتقیه و من سمى الى ما یرتقیه فقد تخلق بالاخلاق النفسانیه فقد صار موجودا بما هو انسان، دون ان یکون موجودا بما هو حیوان و دخل فی الباب الملکی و لیس له عن هذه الحاله مغیر، فقال الیهودی اللّه اکبر یابن ابی طالب؛ لقد نطقت بالفلسفه جمیعها».۷
یعنی کسی که طبایع او معتدل باشد، مزاجش صفا دارد و از کدورت و ثقل و انحراف در اقتضائات دور است و چنین مزاجی حاکم بر نفس نیست و اقتضائات غیرمعتدلی ندارد تا به نفس تحمیل کند و نفس برای اصلاح این اقتضائات غیر معتدل، مجبور باشد از عالم قدس منصرف شود و به اصلاح امور غیر معتدل بدن بپردازد، بلکه نفس حاکم بر این مزاج است و تأثیرش در مزاج قویتر از تأثیر مزاج است در نفس، و بدن را به سوی خود میکشد و بدن را نیز هم سنخ خود میکند و آثار ملکوتی را در بدن ظاهر میکند.
بنابراین چنین شخصی دارای چیزی است که او را ارتقا میدهد و رفعت و ارتقای انسان اگر به دنبال نفس ناطقۀ قدسی انسان باشد، باعث تخلق انسان به اخلاق قدسی نفس انسانی میشود و نتیجۀ این ارتقا، انسان شدن و دور شدن شخص از حیوانیت و داخل شدن او به ملکوت است.
طباع در این روایت همین طبیعت است و تعبیر به طباع هم بعداً روشن خواهد شد که به چه لحاظ است. در این روایت شریف، سبب و طریق اعتدال اخلاق و تکامل نفس، اعتدال طباع و طبیعت دانسته شده است. روایات زیاد دیگری هم در این بحث وارد شده که هر کدام به بحث از زوایای مختلف طبیعت پرداختهاند.
از قدیم الایام تأثیر غذاها بر روحیات و اخلاق انسانی مورد توجه دانشمندان بوده است و حتی این مطلب جزء فرهنگ تودههای مردم شده است. مثلاً، خونخواری را مایه قساوت و سنگدلی میشمردند، و معتقد بودند که عقل سالم در بدن سالم است.
سالکِ عارفِ بالله، شیخ محمد بهاری(رحمه الله علیه) در باب صحت مزاج برای سلوک عارفان (به سوی عرفان) مینویسد:
«اول باید صحیح المزاج باشد. اگر علتی در مزاج باشد باید به معالجۀ آن بپردازد، چه اگر سودا غالب آید، پارهای از حرکات سوداویه را شور عشق پنداشته و مغرور گردد.اگر صفرا و حرارت غلبه کند، خشکی دماغ و خفقان قلب و سوء الخلق فوق العاده حاصل گردد. اگر بلغم زیاده باشد، قصور در فهم معانی دقیقه خواهد کرد. پس اعتدال مزاج، لازم است».۸
ادامه دارد….
————————-
۱٫ شیخ عباس قمی، سفینه البحار، ماده «حَلَّ».
۲٫ مؤمنون، آیه ۵۱٫
۳٫ ر.ک: ناصر مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ج۱۴، ذیل آیه ۵۱ سوره مؤمنون.
۴٫ در تفسیر اثنی عشری، در ذیل همین آیه نیز اشاره به رابطه صفا و نورانیت قلب و اعمال صالح با تغذیه حلال شده است. روح البیان، ج۶، صص۸۸-۷۷؛ تفسیر اثنی عشری، ج۹، ص۱۴۵٫
۵٫ اسراء، آیه ۸۴٫
۶٫ محمد حسین طباطبائی، تفسیر المیزان، ج۱۳، ص۱۹۰٫
۷٫ شیخ بهایی، کشکول، ج۳، ص۴۰۴.
۸٫ تذکره المتقین، ص۱۰۳٫
👌
هدایت شده از دارالشفاء حضرت نرجس خاتون سلام الله علیها
❤️#نهج_البلاغه
💌#حکمت ۱۰۲
وَ قَالَ ( عليه السلام ) : يَأْتِي عَلَي النَّاسِ زَمَانٌ لَا يُقَرَّبُ فِيهِ إِلَّا الْمَاحِلُ وَ لَا يُظَرَّفُ فِيهِ إِلَّا الْفَاجِرُ وَ لَا يُضَعَّفُ فِيهِ إِلَّا الْمُنْصِفُ يَعُدُّونَ الصَّدَقَةَ فِيهِ غُرْماً وَ صِلَةَ الرَّحِمِ مَنّاً وَ الْعِبَادَةَ اسْتِطَالَةً عَلَي النَّاسِ فَعِنْدَ ذَلِكَ يَكُونُ السُّلْطَانُ بِمَشُورَةِ النِّسَاءِ وَ إِمَارَةِ الصِّبْيَانِ وَ تَدْبِيرِ الْخِصْيَانِ .
و درود خدا بر او فرمود: روزگاري بر مردم خواهد آمد كه محترم نشمارند جز سخن چين را، و خوششان نيايد جز از بدكار هرزه، و ناتوان نگردد جز عادل، در آن روزگار كمك به نيازمندان خسارت، و پيوند با خويشاوندان منت گذاري، و عبادت نوعي برتري طلبي بر مردم است، در آن زمان حكومت با مشورت زنان، و فرماندهي خردسالان، و تدبير خواجگان اداره مي گردد.
Amir al-Mu'minin, peace be upon him, said : Shortly a time will come
for people when high positions will be given only to those who defame others, when vicious people will be regarded as witty and the just will be regarded as
weak. People will regard charity as a loos, consideration for kinship as an obligation, and worship grounds for claiming greatness among others. At this
time, authority will be exercised through the counsel of women, the posting of young boys in high positions and the running of the administration by
eunuchs
🆔️ @daroshefaenarjeskhatoon313
هدایت شده از دارالشفاء حضرت نرجس خاتون سلام الله علیها
🌷🍃🍂🍁
🍃🍂🍁
🍂🍁
🍁
بسم الله الرحمن الرحیم
📣 طبابت #صلواتی طب اسلامی 📣
📱شماره #نوبت_دهی:
۰۹۳۶ ۳۰۶ ۵۴ ۷۸
🕰 زمان #نوبت_دهی روز #دوشنبه_27_بهمن
از ساعت ۱۵ الی ۱۷
📣 زمان #مشاوره روز #سه_شنبه_28_بهمن
❗️در دقایق اولیه حجم تماس ها زیاد هست و گاهی اپراتور اعلام میکند گوشی خاموش هست ولی به مرور حجم تماس ها کم تر میشود و نوبت گیری #راحت_تر می شود.
❗️ لطفا نسخه قبلی و مدارک پزشکی(سونو . اسکن . آزمایش و...) خود را #همراه داشته باشید .
❗️لطفا #کارت_شناسایی همراه داشته باشید.
❗️از خواهران محترم تقاضا داریم با #پوشش_مناسب تشریف بیاورید.
❗️هنگام اقامه #نماز چهل و پنج دقیقه خدمات نداریم.
❗️بیمارانی که موفق به اخذ نوبت نشده اند... مابین بیماران وقتی #ویزیت خواهند شد.
✴️ مجموعه حضرت نرجس خاتون س روزهای #دوشنبه_سه_شنبه_پنجشنبه_و_جمعه فعال می باشد.
⏰ #ساعت کاری دارالشفاء از ساعت 8 صبح تا 17 می باشد.
با تشکر از همکاری شما
☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️
🏨 آدرس دارالشفاء #حضرت_نرجس_خاتون سلام الله علیها
شهرری میدان فرمان داری نرسیده به فروشگاه رفاه خیابان تبلیغات اسلامی ( خیابان رفاه ) پلاک یک #حوزه_علمیه_الزهراء.
🆔 @daroshefaenarjeskhatoon313
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿