eitaa logo
پایگاه اطلاع رسانی کتاب ناب
77 دنبال‌کننده
498 عکس
48 ویدیو
6 فایل
اخبار فرهنگ و سیاست در کانال پایگاه اطلاع رسانی کتاب ناب
مشاهده در ایتا
دانلود
تبیین فقهی عدم کفایت با امسال نیز همانند برخی سال های قبل رویت هلال ماه شوال دچار اختلاف براساس مبانی علمی مراجع شد بعد ازتوضیحات ابتدایی پایگاه به یادداشتی از حجت الاسلام والمسلمین به علل بروز این اختلاف پرداخته و بعد توضیحات حضرات ایات ، و در عدم قبول دیدگاه رویت باچشم مسلح را می اوریم ◀️کسانی که طبق مبانی می فرمایند باچشم عادی رویت هلال ملاک است نه اینکه هلال رویت شده باچشم مسلح را بفرمایند ماه رویت نشده است، بلکه می فرماید تعیین حدود شرعی به دست شارع است، وقت نماز ظهر را دلوک شمس قرار داده حالا این ملاک را نه عقل و نه علم قدرت تشخیصش را ندارد که چرا وقت نماز ظهر این زمان قرار داده شده ماه وقتی در محاق است به مرور از از محاق خارج می شود؛ فرموده به اندازه ای باید ازمحاق خارج شود که باچشم عادی -که زمان شارع مقدور بوده- قابل دیدن باشد ◀️در حلول ماه اگر به فتوای امام خمینی و مشهور فقهای در گذشته ومعاصر عمل شود اختلاف مرتفع می شود ومطابق مبانی فقهي هم هست واحتمال مطابقت آن با واقع خیلی بیشتر از سایر انظار است و از این جهت مؤيد به حکم عقل هم هست ◀️قرآن کریم دلالت بر این دارد که «هلال هر ماه» به عنوان «شاخص زمان» قرار داده شده است تا عموم مردم در کار دین و دنیای خود بر آن تکیه کنند. خداوند متعال فرموده است: «یَسألونک عن الأهلّة، قُل هیَ مَواقیتُ للنّاسِ و الحَجّ» وآن چیزی که شایسته است میقات و شاخص زمان برای عموم مردم باشد، همان هلالی است که به گونه قابل رؤیت با چشم عادی در افق محلیِ هر منطقه نمایان می‌شود؛ اما اگر این هلال تنها با دوربین دیده می شود، صلاحیت آن را ندارد که به عنوان شاخص زمان برای عموم مردم تلقی گردد. ◀️اگر ملاك رؤیت با چشم مسلّح باشد، یعنی باید بپذیریم كه از زمان رسول خدا تاكنون، در بسیاری از سالها، قطعاً روزه مردم باطل بوده است. چون علم اجمالی داریم كه در بسیاری از سال ها رؤیت با چشم مسلّح، ممكن بوده است! ◀️اگر وسایل جدید را در رویت هلال کافی بدانید باید این وسائل را همه جا کافی بدانید یعنی در تمام مسائلی که در فقه رؤیت در آن لازم است استفاده از دوربین، تلسکوپ و میکروسکوپ باید کافی باشد و آن را حجت بدانید و این موضوع نباید تنها در رؤیت هلال ماه منحصر شود. مشروح در 👇 https://b2n.ir/523062 @ketabenaab
تقدیر رهبر انقلاب،مراجع عظام و...از دکتر درپیام افتتاحیه یازدهم رهبرانقلاب و در طی روزهای پایانی فعالیت مجلس دهم مراجع عظام وفضلای حوزه و...از خدمات دکترعلی لاریجانی تقدیر کردند دکترعلی لاریجانی نماینده 3دوره هشتم تا دهم از قم و رییس مجلس شورای اسلامی دراین 3 دوره به مدت 12 سال بود. وی به درخواست مراجع و علمای حوزه علمیه قم نماینده مجلس شد و علیرغم اصرار برای کاندیداتوری درنوبت چهارم وی نپذیرفت و کاندیدا نشد، بنابراین هفتم خرداد 1399 پایان دوره نمایندگی و ریاست وی برمجلس شورای اسلامی بود. برای اولین بار بود که درجمهوری اسلامی، رییس مجلس از شهرستانی غیر ازتهران انتخاب می شد. تعامل سازنده و ارتباط مستمر وی با مراجع و علما و فضلای حوزه و جلسات مستمر درطول 12 سال گذشته، بهترین بهره برداری از دیدگاه های علما را برای ایشان رقم زد. باحوصله درجلسات به دیدگاه های همه گوش می داد.... گرچه مدیران استان از فرصت ریاست وی برمجلس برای توسعه ان گونه بایسته بود بهره نبرد، اما درعین بهترین سال های توسعه قم دراین سال ها رقم خورد درپایان این مسولیت مورد تقدیر مراجع و علما قرار گرفت که ذیلا می آید. درابتدا متن پیام رهبر انقلاب برای افتتاح مجلس یازدهم وتقدیر خاص ایشان از وی و درادامه تقدیرنامه مراجع و علما وفضلا مشروح در 👇 https://b2n.ir/626343 @ketabenaab
قالیباف شد ، شهردار پیشین تهران و نیز فرمانده پیشین نیروی‌انتظامی و فرمانده پیشین نیروی هوایی سپاه، با تعداد ۲۳۱ رای از مجموع ۲۶۴ به ریاست مجلس برگزیده شد. میرسلیم و عباسی دوانی نیز به عنوان کاندیدای ریاست مجلس ۱۲ و ۱۷ رای کسب کردند. همچنین منتخبان مجلس شورای اسلامی را با ۲۰۸ رای و را با ۱۹۶ رای به عنوان نواب اول و دوم هیات رییسه انتخاب کردند./ ایرنا پایین تر از ایستاد آیت‌الله همچنان رکوددار مقایسه میزان آرای روسای ۱۱ دوره مجلس شورای اسلامی در سال اول نگاهی به آرای رئیس مجلس یازدهم در مقایسه با ۱۰ دوره پیش از این حکایت از آن دارد که علی لاریجانی همچنان رکوددار است. لاریجانی با ۲۳۷ رای در مجلس هشتم و دهم بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده است و پس از آن محمدباقر قالیباف با 231 رای در رتبه دوم قرار دارد. البته اگر قرار باشد درصد را در نظر بگیریم هاشمی رفسنجانی با کسب ۹۵ درصد آرا در مجلس دوم همچنان پیشتاز است. @ketabenaab
مکتب عدالتخواهي امام خميني مدیرمسئول درسرمقاله ۱۱خردادنوشت: بسم‌الله الرحمن الرحيم ⬅️در بهار 1366 نامه‌هائي ميان و و فرزندشان مبادله شد که دقت در محتواي مختصر اما بسيار شفاف پاسخ‌هاي امام، مي‌تواند به شناخت سيره امام در رفتار با و همينطور چگونه زندگي کردن به‌ويژه زندگي مسئولين و روحانيت کمک زيادي کند و درس به همه بياموزد. ماجرا از درخواست شوراي مديريت حوزه علميه قم از امام خميني براي کمک مالي به اين شورا جهت پيشبرد امور شروع شد که گويا قبلاً به صورت حضوري با امام خميني صحبت شده و امام قول مساعد داده بودند و قرار بود موضوع از طريق احمدآقا دنبال شود. اعضاء شورا نامه‌اي به امام مي‌نويسند و احمدآقا نامه را به امام مي‌دهد و چون در نامه تقاضاي مبلغي بيش از تصور امام شده بود و اضافه شده بود که در صورت عدم پرداخت پول از طرف شخص امام، از به آنها کمک گردد، امام فرمودند چنين کاري را انجام نمي‌دهند و از طرف امام چيزي به بنياد گفته نشود. اين نکته را هم امام اضافه کرده بودند که «هرچه و زياد گردد، و کم مي‌شود». وقتي اين درخواست تکرار شد، احمدآقا که راوي اين نامه‌نگاري‌هاست و متهم به عدم تمايل براي انجام گرفتن چنين کمکي از طرف امام به شوراي مديريت شده بود، در نامه‌اي که به امام مي‌نويسد، ضمن آوردن سوابق ماجرا و نقطه‌نظرهاي امام، اين نکته را هم از قول امام قيد مي‌کند که شما فرموديد: «من خيال مي‌کردم آقايان پنجاه هزارتومان احتياج دارند.» درنهايت، امام در پاسخ به اين نامه فرزندشان مي‌‌نويسند: نظر من همانست که قبلاً کراراً گفته‌ام. من با اين مخالفم و براي حوزه علميه مضر مي‌دانم. اساس، و است که با اين نحو زياده‌روي‌ها منافي است و من از بعض آقايان تعجب مي‌کنم که تو را زيرسؤال بردند. (صحيفه امام، جلد 20، صفحات 277 و 278) نکته محوري و بسيار مهم در اين تبادلات نامه‌اي اينست که امام خميني با تشريفات بطور مطلق و تشريفات براي حوزه علميه بطور خاص مخالفت مي‌کنند و آنرا مضر مي‌دانند. دليل اين مخالفت را هم با صراحت اعلام مي‌کنند و چند بار يادآور مي‌شوند که اساس، اسلام و تحصيل است که با زياده‌روي‌ها منافات دارد. هرچه پول و ساختمان زياد شود، دروس و معنويت کم مي‌شود. مخالفت امام خميني با استفاده از اموال بنياد مستضعفان توسط شوراي مديريت نيز نکته مهمي است که در اين تبادلات نامه‌اي مورد تأکيد قرار گرفته است. روشن است که اموال بنياد مستضعفان متعلق به اقشار محروم و مستضعف است و نبايد صرف امور ديگر شود. اصلي‌ترين نکته‌هاي مورد نظر امام، در مورد جلوگيري از خرج‌تراشي توسط نهادهاي وابسته به حوزه علميه، يکي حفاظت از بود و ديگري مصون نگهداشتن روحانيت از . با رعايت اين دو نکته است که حوزه‌هاي علميه مي‌توانند اسلام و تحصيل را اساس کار خود قرار دهند و مانع کاهش معنويت شوند. با از دست رفتن اين امتيازات، حوزه‌هاي علميه و روحانيت، از مردم فاصله مي‌گيرند، جايگاه خود را از دست مي‌دهند و به موجوديتي وابسته به حاکميت و قدرت سياسي تبديل مي‌شوند که بدترين سرنوشت است. امروز، با گذشت 33 سال از اين توصيه تاريخي امام به شوراي مديريت حوزه علميه قم که در واقع توصيه به تمام افراد روحاني و نهادهاي حوزوي است، متأسفانه فاصله زيادي از بايدها گرفته‌ايم بطوري که گوئي امام خميني اصولاً چنين توصيه‌هائي نفرموده بودند و روحانيت و حوزه‌هاي علميه قرار نبود سيره عملي سلف صالح را دنبال کند و به حفاظت از و بالا بردن خود اهتمام ورزد. اکنون بايد اعتراف کنيم که برخلاف توصيه‌هاي امام خميني، حوزه‌هاي علميه گرفتار تشريفات، ازدياد ساختمان‌ها، دريافت بودجه از و و درنهايت وابسته شدن به و فاصله گرفتن از مردم شده‌اند. شوربختانه حتي به خود امام هم رحم نکرده‌ايم و براي او که رنگ‌آميزي حسينيه ساده و کوچک را نيز ولخرجي مي‌دانست، چنان برج و بارو و و و پرزرق و برقي ساخته‌ايم که مطمئناً اگر مي‌توانست جسم خود را برمي‌داشت و از آنجا دور مي‌شد، روحش که قطعاً از آنجا هزاران فرسنگ فاصله دارد. امام خميني اين را عدالت نمي‌داند که براي مقبره او و براي ساخت‌وسازها و تشريفات حوزه‌هاي علميه و روحانيت آنهمه هزينه شود درحالي که هنوز در اين کشور ميليون‌ها خانواده، زير خط فقر قرار دارند. در سي و يکمين سالگرد رحلت بنيانگزار نظام جمهوري اسلامي، حال که به دليل شيوع ويروس کرونا مراسم تشريفاتي سالگرد برگزار نمي‌شود، به بازگرديم که مکتب و است. @ketabenaab
پس از ۷۴ روز بسته بودن صبح امروز یکشنبه درهای مسجد النبی را بعد از ۷۴ روز بسته بودن به دلیل شیوع ، به روی نمازگزاران باز کرد. @ketabenaab
توضیح دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی درباره بررسی ترجمه کتاب مزامیر داود در پی انتشار متنی با عنوان «عجیب ولی شدنی! وزارت ارشاد گفته است در کتاب داود هر جا عنوان "اسرائیل" هست حذف کنید!" دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی درباره بررسی ترجمه کتاب داود توضیحاتی را ارائه کرد. ۱.در این کتاب 46 بار واژه به کار رفته که در اکثر موارد منظور حضرت یعقوب است. در برخی موارد مترجم کلمه "بنی اسرائیل" را به "اسرائیل" ترجمه کرده است!! ۲.این مطلب که بررس کتاب خواستار حذف کلیه آیاتی است که نام اسرائیل در آن آمده خلاف واقع است. اگر ادعای نویسنده متن صحت داشت، باید حداقل درخواست اصلاح۴۶ مورد به ناشر ابلاغ می شد، در حالی که فقط ۳ مورد ابلاغ شده است. ۳.این که نویسنده، درخواست اصلاح ترجمه کتاب مقدس را شوخی با کتاب مقدس عنوان کرده، نادرست است . از قضا بیشترین دقت ها در خصوص ترجمه قرآن مجید و دیگر متون مقدس ضروری است و اعمال می شود. ۴. با مراجعه به متن تورات که متضمن سفر مضامین است و مقایسه آن با کتاب مزامیر(نشر افکار جدید) مغایرت این دو کاملا مشخص خواهد شد. در اینجا به عنوان نمونه فقط به ۵ مورد اختلاف در ترجمه اشاره می‌شود: الف_ مزمور ۱۲۸ تورات: صلح و سلامتی بر اورشلیم باد کتاب مزامیر ص۲۴۴: سلامتی بر اسرائیل باد ب_ مزمور ۱۳۵ تورات: خداوند بنی اسرائیل را برگزید تا قوم خاص او باشد مزامیر ص۲۵۲: زیرا خداوند یعقوب را برای خود برگزید و اسرائیل را به جهت ملک خاص خویش ج_ مزمور ۱۰۵ تورات: این است عهد جاودانی او با اسرائیل(یعقوب) که فرمود سرزمین کنعان را به شما خواهیم بخشید تا میراث شما شود. مزامیر ص۱۹۵: آن برای یعقوب فریضه‌ای استوار ساخت و برای اسرائیل عهد جاودانی د_ مزمور ۵۳ تورات: قوم اسرائیل چقدر شاد خواهند شد وقتی خداوند آنان را رستگار و کامیاب سازد. ای خداوند از صهیون تجلی فرما و قوم خود را نجات ده. مزامیر ص۹۶: ای کاش نجات اسرائیل از صهیون ظاهر می‌شد. وقتی که خدا اسیری قوم خویش را برگرداند یعقوب وجد خواهد نمود و اسرائیل شادی خواهد کرد. ملاحظه می شود: اولا "قوم اسرائیل" به "اسرائیل" ترجمه شده و ثانیا "اسرائیل شادی کرد" اضافه است چون منظور از اسرائیل ، یعقوب است که در جمله قبل ذکر شده است. با توجه به موارد فوق کاملا مشخص است که کتاب مذکور دقیق بررسی شده و ادعای نویسنده مقاله "تجربه سانسور کتاب مقدس" خلاف واقع و غیر علمی است. ضمنا به کار بردن تعابیر زشت و توهین آمیز برای کارشناسان فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سوی نویسنده یادداشت (که از فقر ادب گفتگو حکایت می کند) جای تامل و البته تاسف دارد منبع: https://b2n.ir/929526 @ketabenaab
۲۴ ساعته درب‌های پس از جلسه وزیر بهداشت و اعضای ستاد مبارزه با کرونای خراسان رضوی، با دستور تولیت آستان قدس رضوی از امشب درب‌های حرم مطهر رضوی به صورت ۲۴ ساعته باز خواهد بود. همچنین (س) و ۲۴ ساعته شد استاندار قم: 🔹حرم حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران از یکشنبه ۱۱ خردادماه با رعایت پروتکل های بهداشتی  ۲۴ ساعته پذیرای عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است./ ایرنا @ketabenaab
معاونت امور فرهنگی شد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با صدور حکمی مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی را منصوب کرد. به گزارش روابط عمومی معاونت امور فرهنگی ، دکتر با صدور حکمی علیرضا اسماعیلی را به سمت «مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی» وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب کرد. در متن این حکم آمده است: «نظر به تعهد و تخصص و تجارب ارزشمند جنابعالی در حوزه فعالیت‎های فرهنگی به موجب این ابلاغ به سمت «مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی» منصوب می‌شوید. امید است با عنایت و لطف خداوند منان در سایه همدلی، هم‎افزایی و همراهی مدیران و کارمنان این معاونت و همچنین استفادۀ حداکثری از ظرفیت‎های موجود در انجام وظایف محوله موفق و موید باشید. بر اساس این گزارش، پیش از این مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی بود که به سرپرستی ‎های_فرهنگی_ایران منصوب شد. @ketabenaab
جلد چهارم کتاب منتشر شد جرعه ای از دریا حاوی مقالات و مباحث شخصیت شناسی و کتابشناسی از حضرت آیة الله حاج @ketabenaab
@ketabenaab سال روز ارتحال حضرت ره و شهدای #۱۵خرداد۱۳۴۲ گرامی باد
پایگاه اطلاع رسانی کتاب ناب
@ketabenaab سال روز ارتحال حضرت #امام_خمینی ره و شهدای #۱۵خرداد۱۳۴۲ گرامی باد
فرازی از وصیت نامه امام خمینی ره: بی‌تردید همان رمز پیروزی است؛ و رمز پیروزی را ملت می‌داند و نسل‌های آینده در تاریخ خواهند خواند که دو رکن اصلی آن: و مقصد عالی حکومت اسلامی؛ و اجتماع ملت در سراسر کشور با برای همان انگیزه و مقصد. اینجانب به همه نسلهای حاضر و آینده وصیت می‌کنم که اگر بخواهید اسلام و حکومت الله بر‌قرار باشد و دست استعمار و استثمارگرانِ خارج و داخل از کشورتان قطع شود، این انگیزه الهی را که خداوند تعالی در قرآن کریم بر آن سفارش فرموده است از دست ندهید؛ و در مقابل  این انگیزه  که رمز پیروزی و بقای آن است، فراموشی  هدف و تفرقه و اختلاف است. بی‌جهت نیست که بوقهای تبلیغاتی در سراسر جهان و ولیده‌های بومی آنان تمام توان خود را صرف شایعه‌‌ها و دروغهای تفرقه‌افکن نموده‌اند و میلیاردها دلار برای آن صرف می‌کنند. بی‌انگیزه نیست سفر‌های دائمی مخالفان جمهوری اسلامی به منطقه. و مع‌الأسف در بین آنان از سردمداران وحکومتهای بعض کشورهای اسلامی، که جز به منافع شخص خود فکر نمی‌کنند و چشم و گوش بسته تسلیم امریکا هستند دیده می‌شود؛ و بعض از روحانی‌نماها نیز به آنان ملحقند. امروز و در آتیه نیز آنچه برای ملت ایران و مسلمانان جهان باید مطرح باشد و اهمیت آن را در نظر گیرند، خنثی کردن تبلیغات تفرقه افکنِ خانه برانداز است. توصیه اینجانب به مسلمین و خصوص ایرانیان بویژه درعصر حاضر، آن است که در مقابل این توطئه‌ها عکس العمل نشان داده و به و ، به هر راه ممکن افزایش دهند و کفار و منافقان را مأیوس نمایند. @ketabenaab