eitaa logo
پایگاه اطلاع رسانی کتاب ناب
77 دنبال‌کننده
498 عکس
48 ویدیو
6 فایل
اخبار فرهنگ و سیاست در کانال پایگاه اطلاع رسانی کتاب ناب
مشاهده در ایتا
دانلود
حکمرانی فرهنگی یک پارچگی و هماهنگی کامل در تصمیمات و رفتار فرهنگی ازهمه دستگاه ها، رصد مسایل و برنامه ریزی برای اینده ظاهرا از مسایل مغفول است. وظاهرا متولی جدی و معینی ندارد. ادامه در 👇 https://B2n.ir/q36276 @ketabenaab
شورای وزارت خانه های فرهنگی، گامی درجهت تحقق حکمرانی فرهنگی حکمرانی فرهنگی و مدیریت کلان فرهنگی واحد از ضرورت هایی است که تاکنون تحقق نیافته. هر وزارتخانه ای و یا دستگاه های دولتی وغیر دولتی کشور متولی امور فرهنگی هستند اما ناهماهنگی این اقدامات بزرگترین معضل در حوزه فرهنگ است حتی به فرض اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی بهترین رصد و مصوبات را داشته باشد، اما درمقام اجرا به دلیلی که در این یادداشت امده درمقام عمل چندان توفیقی ندارد ادامه در 👇 https://B2n.ir/z87089 @ketabenaab
آزاده نظربلند دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور شد ادامه در 👇 https://B2n.ir/w00799 @ketabenaab
انتصاب دبیر واعضای هیات علمی جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر علمی چهل‌ودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و دبیر علمی سی‌ودومین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران منصوب کرد ادامه در 👇 https://B2n.ir/e43783 @ketabenaab
انتصاب مدیرعامل واعضای هیات امنای خانه کتاب وادبیات ایران ابراهیم حیدری به مدیرعاملی خانه کتاب و ادبیات ایران منصوب شد مراسم تکریم علی رمضانی و معارفه ابراهیم حیدری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در احکامی جداگانه، اعضای هیئت امنای خانه کتاب و ادبیات ایران را منصوب کرد ادامه در 👇 https://B2n.ir/m88801 @ketabenaab
تفکر هاشمی نیاز امروز کشور نویسنده : مرتضی داستانی ادامه در 👇 https://B2n.ir/b23048 @ketabenaab
آیت الله هاشمی با «واقع بینی» در راستای «آرمان‌های خود» عمل کرد استاد سید ضیاء مرتضوی: در مجموعه دین کاری نکنید که دین و بندگی خداوند مبغوض بندگان قرار گیرد/ نیازمند برقراری توازن میان «واقع بینی و آرمان گرایی» هستیم ادامه در 👇 https://B2n.ir/u75836 @ketabenaab
فراخوان سی‌ودومین جشنواره ملی سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی فراخوان سی‌ودومین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی را منتشر کرد براساس این فراخوان دانشجویان و طلاب علاقه‌مند فرصت دارند آثار خود را، اعم از تالیف و ترجمه، تا ۲۵ اسفندماه ۱۴۰۳ به دبیرخانه جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی ارسال کنند ادامه در 👇 https://B2n.ir/q12473 @ketabenaab
ضرورت ارایه برای همراه شدن با نگاهی به برنامه های دکتر در دفاع از برنامه‌های خود برای تصدی سطح توقعات زنان در زندگی فردی و اجتماعی تغییر کرده است ایجاد وفاق ملی نیازمند درک درست از تغییرات اجتماعی است، مطرح کرد: مسایلی همچون زبان و ادبیات فارسی میراث غنی فرهنگی، فرهنگ اقوام و سنت‌ها و... هویت اجتماعی و فرهنگی ما را شکل داده و موجب سربلندی ایران شده است اما تغییرات اجتماعی در جامعه کم نیست لذا باید راهکارهای همراهی با این تغییر را پیدا کرد. در سال 1355 حدود 65 درصد از زنان ایران بی‌سواد بودند اما این سهم در سال 1395 به حدود 93.4 درصد رسیده است، افزود: این تغییرات نشان از سهم بی‌مثال انقلاب در ارتقای فرهنگی و آموزشی زنان جامعه دارد و به معنای تحول در جامعه زنان ایرانی است بنابراین ما نمی‌توانیم این جامعه را نادیده بگیریم اما متاسفانه نرخ زنان تحصیل کرده دو برابر مردان تحصیل کرده است، ضمن آنکه سطح توقعات آنان در زندگی فردی و اجتماعی آنها تغییر کرده است لذا نمی‌توان این تحولات را نادیده گرفت و برای آنها کاری انجام ندهیم. در سال 1400 حدود 60 درصد مردم ایران از اینترنت استفاده می‌کردند که این مساله به معنای تغییر مسیر مصرف فرهنگی و نوع مصرف است و حدود 80 درصد جست‌وجو‌ها در شبکه اجتماعی بر مبنای جست‌وجوی فیلم است که نشان می‌دهد مصرف فرهنگی جامعه ایرانی تغییر قابل توجهی داشته است لذا برای ارتقای فرهنگی باید به راهکارهای جدید فکر کنیم و به یقین دیگر راهکارهای قدیمی پاسخگو نیستند هرچند اصول ثابت است و ما باید راهکارها را اصلاح کنیم. ادامه در 👇 https://B2n.ir/h27828 @ketabenaab
و ارشاد اسلامی آمر و مرشد نیستیم بلکه کارگزار مردم هستیم می‌خواهم از پیشنهادات و نقدهای ناصحانه بهره ببرم قانون عفاف و حجاب با تاخیر زمانی در ابلاغ (به دلیل تصویب یکی از مراجع ذی صلاح) مواجه شد یکی‌ از راهکارها ارائه لایحه جایگزین توسط دولت است؛ معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری مسیر جایگزین را پیش خواهد برد شورای فرهنگ عمومی در حدود مصوبات قبلی عمل می‌کند تا مسیر جدید مشخص شود تا در نهایت معلوم گردد به قانون عفاف و حجاب عمل شود یا به لایحه‌‌ای جدید یا مسیری دیگر. حق الناس فقط پول نیست، نویسنده چند سال زحمت کشیده است و با ضبط آن اثر باید جواب درستی به آن داده شود، افزود: اقدامات ما کافی نیست و قانون بررسی کتاب متعلق به زمان گذشته است که متغیرهای مختلفی مانند امروز نداشتیم. جهان پیرامون ما متفاوت شده است ما مقهور این تغییرات نیستیم اما باید متوجه آن باشیم اگر بخواهیم مشابه دوره‌های قبل عمل کنیم ابزارهایی که گمان می‌کردیم موثر هستند کند شده و به ضد خود تبدیل می‌شوند، لذا این قانون‌ها باید اصلاح شوند. چالش عمده در کل حاکمیت، چالش و کاهش به حکمرانان است. روشن است که این امر در حوزه فرهنگ و هنر شتاب بیشتری پیدا کرد، عوامل مختلفی باعث گسست در سرمایه اجتماعی فرهنگی هنر نسبت به نظام حکمرانی شده که قالب‌های مختلف دارد از قهر و فاصله تا نفرت و اعتراض را شامل می‌شود. این واقعیت اجتماعی خود ماست که باید آن را بفهمیم و با برداشت درست با آن مواجه شویم. کل جامعه دچار اغتشاشات ذهنی و معرفتی است ولی در اصحاب فرهنگ و هنر مضاعف است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: مهم‌ترین مسئله این است، اگر اعتماد ذی‌نفعان را نداشته باشید هیچ کاری درست اتفاق نمی‌افتد و موجب می‌شود کاری را که شروع می‌کنیم، از همان ابتدا براساس دیوار بی‌اعتمادی فرو بریزد. برای حل این مساله تلاش کردیم و کار سختی است، زیرا اعتماد یک شبکه است و تلاش بنده این بوده است تا بتوانیم اصحاب فرهنگ و هنر را با فضای ایران موقعیت و شرایط ایران گردهم بیاوریم. جامعه ما قابل اعتماد و قابل احترام است و باید آن را متوجه کنیم و اعتماد از دست رفته را برگردانیم. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا لیست سیاه از هنرمندان برای ممنوع الکاری وجود دارد یا خیر، گفت: اگر بخواهیم غیر صادقانه صحبت نکنیم، اجمالا بله افرادی هستند. اما بهتر است ما به اثر نگاه کنیم نه مولف. با این حال این تبلیغاتی که اینقدر زیاد است که می‌گوید هنرمند و اهل قلم ممنوع الکار زیاد داریم، خیر، اینطور نیست. تعداشان بسیار بسیار کم است ولی همین هم نباید باشد جریان وفاق اجتماعی که زیرساخت وفاق ملی است دارای علامت هایی است که باید این بی اعتمادی ها را کاهش دهیم. وقتی از بی اعتمادی جامعه نسبت به حکمرانی صحبت می کنیم مردم ایران و آینده خود را دوست دارند و هرچقدر چسبندگی دولت و ملت را بیشتر کنیم به این آینده کمک کردیم. اصحاب فرهنگ و هنر نیز بخشی از این چسبندگی هستند و تلاش می کنیم این اتفاق رخ دهد. صالحی در پاسخ به سوالی درباره و تاکید یک خبرنگار برای لزوم برداشتن آن و همچنین نهادهای موازی و بالادستی گفت: تلاش ما در دوره قبل و امروز این است که با گفت‌وگوهایی که داریم اقناع کنیم. اگر نکته ای از این نهادها مطرح می شود باب گفتگو باز است و اثربخش هم هستند. بخش دیگر به زیست بوم مشترک میان نهادها بر می گردد. چرا که پاره ای از مسائل شبه مسئله هستند و باید به توافق برسیم تا حل شوند. در مواردی که به نتیجه نرسیم هرکسی در حوزه شرح وظایف خود عاملیت دارد. اگر بحث خاص باشد و خارج از فهم وزارت فرهنگ که ممکن است پنهان باشد و ما ندانیم آن نهاد تصمیم گیرنده است اما در جاهایی که به ما مرتبط است این انتظار را داریم تا به ما اعتماد کنند. ادامه در 👇 https://B2n.ir/r80058 @ketabenaab
انتصاب رئیس و اعضای شورای سیاستگذاری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا ارباب سلیمانی را به‌عنوان رئیس شورای سیاستگذاری سی‌و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم» منصوب کرد ادامه در 👇 https://B2n.ir/k10053 @ketabenaab
انجمن و نسبت آن با ایده‌های جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگوی یک دهه پیش ، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ویژه‌نامه ساعت صفر را می‌توان در چهار مقطع تاریخی، طبقه‌بندی، ارزیابی و تحلیل کرد. 1. مرحله اول و دوران قبل از تأسیس رسمی از سال‌های ۱۳۳۱ تا ۱۳۳۶ 2. مقطع دوم از دوران تأسیس رسمی در سال ۱۳۳۶ تا پیروزی انقلاب 3. مقطع سوم از پیروزی انقلاب تا سال ۱۳۶۲ که انجمن اعلام تعطیلی می‌کند 4. مقطع چهارم از سال ۱۳۶۲ تا حال حاضر . نخستین فعالیت، ساختارسازی و وجود نگاه تشکیلاتی در انجمن است. در این کادرسازی می‌توان به ایجاد چند گروه شاخص اشاره کرد. - گروه تدریس و نگارش که به تدوین متون آموزشی حلقه‌های علمی انجمن می‌پرداخت. البته جزوات تهیه شده می‌بایست پس از مطالعه به گروه تحویل داده می‌شد و لذا از این جزوه‌ها چیزی در دسترس عموم باقی نمانده است. - گروه سخنرانی که به تربیت نیرو‌های خطیب مشغول بود‌. - گروه ارشاد که با افراد در معرض بهائی شدن مرتبط می‌شدند و سعی در بازگرداندن آن‌ها داشتند. - گروه تحقیق که در حقیقت ضداطلاعات انجمن بود. افراد این گروه در میان بهائیان نفوذ می‌کردند و به جمع‌آوری اطلاعات می‌پرداختند. - گروه ارتباط با خارج که باتوجه‌به خروج سران بهائیت از ایران و فعالیت‌های آن‌ها در خارج از ایران، این گروه در فضا‌های بین‌المللی فعالیت می‌کرد‌. - گروه کنفرانس که مسئولیت برگزاری کنفرانس‌ها و جلسات بزرگ انجمن را به عهده داشت. مشاهده می‌کنید که انجمن، فعالیت‌های منظم و جدی را در دستور کار خود داشته است نکات مطرح در زمینه عقیدتی و فکری انجمن، در چند زمینه قابل‌تحلیل و ارزیابی است: 1- انجمن به‌لحاظ نگرش فکری، نگرش مکتب تفکیک را دارد و میراث‌دار آرا و اندیشه‌های آنان است که این مطلب از سوی آنان انکار نمی‌شود. 2- گفته می‌شود انجمن معتقد است باید معصیت زیاد شود تا امام عصر(عج) ظهور کند. این مطلب توسط انجمن رد می‌شود و گذشته فکری و رفتاری خود را منافی با آن می‌دانند. 3- انجمن معتقد است هر قیامی قبل از قیام امام عصر(عج) محکوم به شکست و قیامی باطل است. انجمنی‌ها خودشان این مطلب را انکار می‌کنند و آن را صرفاً یک اتهام می‌دانند. 4- انجمن به تقریب میان شیعه و سنی معتقد نیست و به مسائل اختلافی و تفرقه‌برانگیز دامن می‌زند. البته این تفکر و روش مختص به انجمن نیست و جریان‌های دیگری نیز از این تفکر و روش بهره می‌برند. 5- انجمن معتقد به جدایی دین از سیاست است. هرچند این مطلب نیز از سوی انجمن انکار می‌شود، اما در فعالیت‌های انجمن، فاصله آن‌ها از عمل سیاسی مشهود است. 6- انجمن حجتیه غالباً از مراجع غیرسیاسی حمایت کرده و می‌کند و تقلید از آن‌ها را در دستور کار خود داشته و دارد. این مطلب با توجه به زمینه‌های مختلف فکری و اعتقادی انجمن، مطلبی دور از ذهن نیست. ادامه در 👇 https://B2n.ir/u98205 @ketabenaab