eitaa logo
کتاب زندگی
2.2هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
3.4هزار ویدیو
32 فایل
@Niloufarkalhor ارتباط با ادمین
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5900246593151437159.m4a
14.21M
روخوانی کتاب کربلا (۳۱)
🔳❄️🔳❄️🔳❄️🔳 ❄️🔳❄️🔳 🔳❄️ 🌦 طلوع باران 🌦 🔳 ادامه جلسه ۲۳ 🔳 ❄️انسان، ثابت سیّال❄️ اگر بخواهیم خود را در نظر بگیریم، نه عناصر مادی و نه روح، هیچ‌کدام «ما» نیستیم و در این دو بُعد وجودمان اختیار و انتخاب نداریم. اما نفس که آمد، ما هم هویت پیدا می‌کنیم و «ما» می‌شویم؛ زیرا اگرچه هم جسم و هم استعدادهای وجودی و روحمان انسان است، نفسمان نه انسان است و نه هیچ تعین دیگری دارد؛ و ما با توجه به مسیری که در دنیا انتخاب می‌کنیم، می‌توانیم نوع تعین و هویت نفسمان را تعیین کنیم و بسازیم. بنابراین حیات شخصی ما به نفس است، نه روح و نه جسم. اگر می‌گویند انسان، موجود ثابت سیّال است، بُعد ثابت او روحش است و بُعد سیّالش نفس که مدام در حال ساخته شدن و تعین گرفتن است. ساختن نفس هم کار خود اوست؛ چون خدا به او اذن تکوینی داده. اذن تکوینی نیز یعنی اینکه هم شرایط وجودی انسان را در جسم و روح و فطرت و هم شرایط بیرونی او را در شریعت و طبیعت طوری قرار داده که ساختار نفس انسان به دست خودش باشد. پس از تعلیم اسماء هم که خدا به فرشتگان امر کرد بر آدم سجده کنند، به این معنا بود که: «وظیفه‌ای سنگین بر دوش این موجود نهاده شده که برای به انجام رساندن آن، رتبه‌ای به نام نفس دارد و به تنهایی از پسِ آن برنمی‌آید؛ شما یاری‌اش کنید.» فرشتگان هم پذیرفتند؛ اما شیطان چون نفس انسان را ندید و امتیاز خاص او را که می‌تواند خودش سرنوشتش را بسازد، نفهمید، سجده نکرد! ادامه دارد... @ketabezendagi 🔳❄️ ❄️🔳❄️🔳 🔳❄️🔳❄️🔳❄️🔳
4_5909267476171983672.mp3
11.71M
برگی ازدفترمعراج(عقل)
22.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🗓 برگی از دفتر عرفان نفس ▪️جلسه بیست و هفتم عرفان نفس▪️ 📒 💫 📕 💫 📗 💫 📘
🟢⚫️🟢⚫️ ⚫️🟢⚫️ 🟢⚫️ ⚫️ 🟢📖 ادامه دعای بیست و پنجم صحیفه سجادیه 📖🟢 🍃و کانَ مِنْ دُعَائِهِ علیه‌السلام لِوُلْدِهِ عَلَیهِمُ السَّلَام: دعای ‌آن حضرت است در‌ حق فرزندانش علیهم السلام:🍃 وَ أَعِذْنِی وَ ذُرِّیتِی مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ، فَإِنَّک خَلَقْتَنَا وَ أَمَرْتَنَا وَ نَهَیتَنَا وَ رَغَّبْتَنَا فِی ثَوَابِ مَا أَمَرْتَنَا وَ رَهَّبْتَنَا عِقَابَهُ، وَ جَعَلْتَ لَنَا عَدُوّاً یکیدُنَا، سَلَّطْتَهُ مِنَّا عَلَی مَا لَمْ تُسَلِّطْنَا عَلَیهِ مِنْهُ، أَسْکنْتَهُ صُدُورَنَا، وَ أَجْرَیتَهُ مَجَارِی دِمَائِنَا، لَا یغْفُلُ إِنْ غَفَلْنَا، وَ لَا ینْسَی إِنْ نَسِینَا، یؤْمِنُنَا عِقَابَک، وَ یخَوِّفُنَا بِغَیرِک. و مرا و اولاد مرا از شیطان رانده‌شده حفظ کن، که تو ما را آفریدی و به ما امر و نهی فرمودی، و در اجر اطاعت از امر خود تشویق، و به عذاب ارتکاب نهی خود تهدیدمان نمودی. و برای ما دشمنی قرار دادی که با ما نیرنگ می‌کند، و او را بر ما تسلطی دادی که ما را به آن اندازه بر او سلطه نیست، او را در دلهای ما جای دادی، و در مجاری خونمان روان کردی، اگر ما از او غفلت کنیم او از ما غافل نگردد و اگر فراموشش کنیم او ما را فراموش نکند، ما را از عقاب تو ایمن کند و از غیر تو بترساند. ادامه دارد... ⚫️ 🟢⚫️ ⚫️🟢⚫️ 🟢⚫️🟢⚫️
4_5908892478282403218.m4a
14.52M
روخوانی کتاب کربلا (۳۲)
🟡⚫️🟡⚫️ ⚫️🟡⚫️ 🟡⚫️ ⚫️ 🌦 طلوع باران 🌦 ⚫️ادامه جلسه ۲۳ ⚫️ 🟡بر سر دوراهی🟡 اگر چنان‌که برخی می‌گویند، همه چیز با خداست و ما در سرنوشتمان اختیار نداریم، پس دین و تکلیف برای چه آمده و عذاب و پاداش به چه معناست؟ اصلاً اگر سرنوشتمان از قبل تعیین شده، برای چه به دنیا آمده‌ایم و یک‌راست به بهشت یا جهنم نرفته‌ایم؟ تازه دنیا که هیچ؛ بعد از دنیا هم باید برزخ را طی کنیم تا تکلیفمان روشن شود. البته برزخ فقط پس از دنیا نیست. واقعیت برزخ، گیر کردن نفس بین تدبیر بدن با امیال و غرایز و تدبیر بدن با مطلوبات فطری است و انسان - اگر نگوییم از آغاز ورود به دنیا- از سنّ تکلیف، در این دوراهی قرار می‌گیرد که جسم و زندگی‌اش را با غرایز حیوانی و امیال دنیایی مدیریت کند یا با اسماء الهی و زیبایی‌های روحی. چرا؟ چون نه موجودی کاملاً مادی است و نه موجودی کاملاً مجرد مثل ملائکه؛ بلکه در هردو بُعد می‌تواند شکل بگیرد و تعین پیدا کند. هرکس در دنیا یکی از این دو راه را با قاطعیت برگزیند و فقط در آن مسیر باشد، پس از مرگ هم برزخ ندارد و طبق راهی که انتخاب کرده و طی نموده، به بهشت یا جهنم می‌رود. اما کسانی که اینجا بین دو راه در تردّدند و گاهی به این مسیر می‌روند و گاهی به آن، پس از مرگ هم برزخ دارند تا بالأخره نفسشان خالص شود و مقصدشان معلوم گردد. ادامه دارد... @ketabezendagi ⚫️ 🟡⚫️ ⚫️🟡⚫️ 🟡⚫️🟡⚫️
4_5913688006836881760.mp3
20.64M
برگی ازدفتر معراج(عقل)
🔳🔳🔳🔳 🔳🌟🌟 🔳🌟 🔳 📚رساله حقوق امام سجاد علیه السلام 🥀 *حق کسی که تو با او به مشورت نشسته ای* وَ أَمَّا حَقُّ الْمُشِیرِ عَلَیْکَ : فَلاَ تَتَّهِمْهُ فِیمَا لاَ یُوَافِقُکَ عَلَیْهِ مِنْ رَأْیِهِ اِذَا أَشَارَ عَلَیْکَ فَاِنَّمَا هِیَ الآرَاءُ وَ تَصَرُّفُ النَّاسِ فِیهَا وَ اخْتِلاَفُهُمْ فَکُنْ عَلَیْهِ فِی رَأْیِهِ بِالْخِیَارِ اِذَا اتَّهَمْتَ رَأْیَهُ فَأَمَّا تُهَمَتُهُ فَلاَ تَجُوزُ لَکَ اِذَا کَانَ عِنْدَکَ مِمَّنْ یَسْتَحِقُّ الْمُشَاوَرَهَ وَ لاَ تَدَعْ شُکْرَهُ عَلَى مَا بَدَا لَکَ مِنْ اِشْخَاصِ رَأْیِهِ وَ حُسْنِ وَجْهِ مَشُورَتِهِ فَاِذَا وَافَقَکَ حَمِدْتَ اللَّهَ وَ قَبِلْتَ ذَلِکَ مِنْ أَخِیکَ بِالشُّکْرِ وَ الْاِرْصَادِ بِالْمُکَافَأَهِ فِی مِثْلِهَا اِنْ فَزِعَ اِلَیْکَ وَ لا قُوَّهَ اِلَّا بِاللَّهِ». حق کسی که تو با او به مشورت نشسته ای و از او چاره کار خویش را می جویی، آن است که: اگر در مقام مشورت چیزی را پیشنهاد کرد که تو با آن مخالفی ، او را متهم نسازی ؛ زیرا آرای مردم گوناگون است و نظرهای متفاوتی دارند. و اگر به صلاحدید او بدگمان هستی ، اختیار از آن توست ، اما متهم ساختن او که در چشم تو شایسته مشورت بوده است بر تو روا نیست و نیز از آنجا که نظر خود را به خوبی به تو ارائه کرده ، و به نیکویی به تو مشورت داده در سپاس گذاری از او کوتاهی مکن . و اگر نظری داد که به خواست تو یکی بود خدا را سپاس بگو، و آن نظر را با تشکر از برادرت بپذیر و در انتظار فرصتی باش که اگر او از تو مشورتی خواهد و چاره ای جوید همان گونه او را پاداش دهی. 🍃و لا حول و لا قوه الا بالله 🍃 🍃"و قوتی نیست مگر به خداوند متعال".🍃 ادامه دارد... 🔳 🔳🌟 🔳🌟🌟 🔳🔳🔳🔳