eitaa logo
کتاب زندگی
2.2هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
3.4هزار ویدیو
32 فایل
@Niloufarkalhor ارتباط با ادمین
مشاهده در ایتا
دانلود
🦋 🌈 🦋 🌈 🦋 🌈 🦋 📚 🌈 اختلاف صور الناس و تشابه الوحوش و الطير و غيرها من الحكمة في ذلك‏ 🌈 اعْتَبِرْ لِمَ لَا يَتَشَابَهُ النَّاسُ وَاحِدٌ بِالْآخَرِ كَمَا تَتَشَابَهُ الْوُحُوشُ وَ الطَّيْرُ وَ غَيْرُ ذَلِكَ فَإِنَّكَ تَرَى السِّرْبَ مِنَ الظِّبَاءِ وَ الْقَطَا تَتَشَابَهُ حَتَّى لَا يُفَرَّقُ‏ بَيْنَ وَاحِدٍ مِنْهَا وَ بَيْنَ الْأُخْرَى وَ تَرَى النَّاسَ مُخْتَلِفَةً صُوَرُهُمْ وَ خَلْقُهُمْ حَتَّى لَا يَكَادَ اثْنَانِ مِنْهُمْ يَجْتَمِعَانِ فِي صِفَةٍ وَاحِدَةٍ وَ الْعِلَّةُ فِي ذَلِكَ أَنَّ النَّاسَ مُحْتَاجُونَ إِلَى أَنْ يَتَعَارَفُوا بِأَعْيَانِهِمْ وَ حُلَاهُمْ لِمَا يَجْرِي بَيْنَهُمْ مِنَ الْمُعَامَلَاتِ وَ لَيْسَ يَجْرِي بَيْنَ الْبَهَائِمِ مِثْلُ ذَلِكَ فَيَحْتَاجُ إِلَى مَعْرِفَةِ كُلِّ وَاحِدٍ مِنْهَا بِعَيْنِهِ وَ حِلْيَتِهِ أَ لَا تَرَى أَنَّ التَّشَابُهَ فِي الطَّيْرِ وَ الْوَحْشِ لَا يَضُرُّهَا شَيْئاً وَ لَيْسَ كَذَلِكَ الْإِنْسَانُ فَإِنَّهُ رُبَّمَا تَشَابَهَ التَّوْأَمُ تَشَابُهاً شَدِيداً فَتَعْظُمُ الْمَئُونَةُ عَلَى النَّاسِ فِي مُعَامَلَتِهِمَا حَتَّى يُعْطَى أَحَدُهُمَا بِالْآخَرِ وَ يُؤْخَذُ أَحَدُهُمَا بِذَنْبِ الْآخَرِ وَ قَدْ يَحْدُثُ مِثْلُ هَذَا فِي تَشَابُهِ الْأَشْيَاءِ فَضْلًا عَنْ تَشَابُهِ الصُّوَرِ فَمَنْ لَطُفَ بِعِبَادِهِ بِهَذِهِ الدَّقَائِقِ الَّتِي لَا تَكَادُ تَخْطُرُ بِالْبَالِ حَتَّى وَقَفَ بِهَا عَلَى الصَّوَابِ إِلَّا مَنْ وَسِعَتْ رَحْمَتُهُ كُلَّ شَيْ‏ءٍ لَوْ رَأَيْتَ تِمْثَالَ الْإِنْسَانِ مُصَوَّراً عَلَى حَائِطٍ وَ قَالَ لَكَ قَائِلٌ إِنَّ هَذَا ظَهَرَ هُنَا مِنْ تِلْقَاءِ نَفْسِهِ لَمْ يَصْنَعْهُ صَانِعٌ أَ كُنْتَ تَقْبَلُ ذَلِكَ بَلْ كُنْتَ تَسْتَهْزِئُ بِهِ فَكَيْفَ تُنْكِرُ هَذَا فِي تِمْثَالٍ مُصَوَّرٍ جَمَادٍ وَ لَا تُنْكِرُ فِي الْإِنْسَانِ الْحَيِّ النَّاطِق‏ 🦋 ناهمگونى شكلهاى مردم و همگونى وحوش و پرندگان‏ 🦋 🌈 نيك بنگر و درس عبرت بگير كه چرا مردم شبيه يك ديگر نيستند ولى حيوانات و پرندگان و ديگر جانداران چون يك ديگرند. اگر به يك گلّه آهوان بنگرى چنان با يك ديگر همانندند كه نمى‏توان يكى را از ديگرى باز شناخت. اما مردم را ناهمگون مى‏بينى چنان كه بسختى مى‏توان دو كس را كه در يك ويژگى همانندند يافت؛ زيرا مردم به خاطر معاملاتى كه در ميانشان جريان دارد بايد يك ديگر را با ويژگيهايى بشناسند. ولى حيوانات در ميانشان معاملاتى چنين وجود ندارد تا نياز به اين گونه شناختنى باشد. همانندى پرندگان و هم حيوانات به زيانشان نيست ولى در انسان چنين نمى‏باشد، اگر دو انسان دو قلو به يك ديگر شديدا شبيه باشند مردم در معامله با آنان در رنج و دشوارى مى‏افتند تا جايى كه به جاى يكى به ديگرى داده مى‏شود و يا به جاى يكى ديگرى مجازات مى‏گردد. اين مشكل گاه در همانندى اشيا اتفاق مى‏افتد چه رسد به همانندى خود انسانها. چه كسى با اين امور دقيق و ظريف كه به ذهن احدى خطور نمى‏كند بر بندگانش لطف و عنايت مى‏كند جز آنكه رحمتش همه چيز را در بر گرفته است؟ اگر كسى بگويد اين صورت انسان كه بر روى ديوار است خود به خود به وجود آمده و كسى آن را نساخته سخنش را باور مى‏كنى؟ هرگز ! بلكه او را به استهزا مى‏گيرى. چگونه است كه اين امر را در باره يك صورت جامد و بيجان انكار مى‏كنى و در باره خود انسان زنده با شعور و سخنگو مى‏پذيرى؟ ادامه دارد.... @ketabezendagi 🦋 🌈 🦋 🌈 🦋 🌈 🦋
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 شهید سیّد مرتضے آوینی : 🌷 من هرگز اجازه نمے‌دهم ڪه صداۍ حاج همت در درونم گم شود. این سردارِ خیبر قلعه قلب مرا نیز فتح ڪرده است. سردارخیبر شهیدهمّت
💐🌎💐🌎💐🌎💐 🌎💐🌎💐 💐🌎 🌦 طلوع باران 🌦 💐آخرین قسمت جلسه ی ششم ماهیت مرگ 💐 وقتی خطایی را می بینیم غالبا طرف مقابل را مقصر می دانیم و در ذهن‌مان سریع برای او مسیر هدایت ترسیم می کنیم؛ نه حرف هایش را درست می شنویم و نه می فهمیم که مشکل کجاست؛ فقط می خواهیم ثابت کنیم مقصر است؛ چرا ؟؟! 💐🌎 گاه آن‌قدر در تنگنای تعصّبات خود می‌مانیم که هر نظر مخالفی را متّهم می‌کنیم و هرکس را با ما هم‌سلیقه نباشد یا مرتکب گناهی شود، بی‌دین و بی‌اخلاق می‌دانیم و از خود می‌رانیم. برای همین هم دیگران با ما راحت نیستند و حتی فرزندانمان از ما می‌ترسند! درحالی‌که دین برای همه است و همه فطرت و روح دارند، نه فقط ما. بر فرض هم که نظر ما درست باشد؛ مگر خودمان از اول، معصوم بودیم؟ اصلاً مگر الآن معصوم هستیم؟! اگر دستمان را نمی‌گرفتند و با اولین اشتباه طردمان می‌کردند، الآن کجا بودیم؟ هیچ فکر کرده‌ایم آن‌که خطا می‌کند، اگر از سوی خانواده و جامعه طرد شود، کجا باید برود و چگونه هدایت شود؟ دین، وسیع و باز است. نفس ما هم اگر از تعصّبات خود بمیرد و آزاد شود، باز است؛ تا جایی که به گنه‌کار هم ، میدان می‌دهد تا او نیز روزنۀ نوری بیابد و برگردد. این بهترین و زیباترین امر به معروف و نهی از منکر است؛ چون بدون اینکه کاسۀ داغ‌تر از آش شود و با تحقیر و توهین بندگان، از دین و خدا جلو بزند(!)، با صبر و سِعۀ صدر، راه را برای رفع نقص‌ها و ظهور زیبایی ها می‌گشاید. ادامه دارد... @ketabezendagi 💐🌎 🌎💐🌎💐 💐🌎💐🌎💐🌎💐
4_5904609472470321485.mp3
3.89M
گزیده ای ازجلسه دوازدهم معراج
39.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حداقل تلاش در ماه ... 📗 برگرفته از کتاب 🌐 Saehat.ir 📱 @Lotfiiazar
💫🍃💫🍃💫🍃💫 🍃🌟🍃🌟🍃🌟 💫🍃💫🍃💫 📚 💫رشد بدن حيوان و راز توقف آن‏💫 نمو أبدان الحيوان و توقفها و سبب ذلك‏ لِمَ صَارَتْ أَبْدَانُ الْحَيَوَانِ وَ هِيَ تَغْتَذِي أَبَداً لَا تَنْمِي بَلْ تَنْتَهِي إِلَى غَايَةٍ مِنَ النُّمُوِّ ثُمَّ تَقِفُ وَ لَا تَتَجَاوَزُهَا لَوْ لَا التَّدْبِيرُ فِي ذَلِكَ فَإِنَّ تَدْبِيرَ الْحَكِيمِ فِيهَا أَنْ تَكُونَ أَبْدَانُ كُلِّ صِنْفٍ مِنْهَا عَلَى مِقْدَارٍ مَعْلُومٍ غَيْرِ مُتَفَاوِتٍ فِي الْكَبِيرِ وَ الصَّغِيرِ وَ صَارَتْ تَنْمِي حَتَّى تَصِلَ إِلَى غَايَتِهَا ثُمَّ تَقِفُ ثُمَّ لَا تَزِيدُ وَ الْغِذَاءُ مَعَ ذَلِكَ دَائِمٌ لَا يَنْقَطِعُ وَ لَوْ تَنْمِي نُمُوّاً دَائِماً لَعَظُمَتْ أَبْدَانُهَا وَ اشْتَبَهَتْ مَقَادِيرُهَا حَتَّى لَا يَكُونَ لِشَيْ‏ءٍ مِنْهَا حَدٌّ يُعْرَف‏ 🍃رشد بدن حيوان و راز توقف آن‏🍃 اگر تدبير و حكمتى در كار نيست چرا با اينكه حيوانات دائما تغذيه مى‏كنند، امّا بدن آنها هميشه رشد نمى‏كند بلكه رشد آنها پايان و حدّى دارد و پس از آن مى‏ايستد و از آن حد نمى‏گذرد؟ حكمت و تدبير اين امر آن است كه بدنهايشان گذشته از بزرگى و كوچكى، مقدارى خاص داشته باشد. در نتيجه رشد مى‏كند و به مرز كه رسيد رشد آن متوقف مى‏گردد و بيشتر نمى‏رود. اما با اين همه، تغذيه ادامه دارد. اگر همواره در حال رشد باشند بدنها بسيار بزرگ مى‏شوند و اندازه‏ها از كنترل و حساب خارج مى‏شود و هيچ كدام حدى ندارند كه با آن، شناخته شوند. ادامه دارد..... @ketabezendagi 💫🍃💫🍃💫 🍃🌟🍃🌟🍃🌟 💫🍃💫🍃💫🍃💫
5.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 حرمینِ شریفینِ کاظمین شهادت باب الحوائج حضرت موسی ابن جعفر (علیهماالسلام) را تسلیت عرض می نماییم
🏴🔹🏴🔹🏴🔹🏴 🔹🏴🔹🏴 🏴🔹مطلع نور امام موسی کاظم(علیه‌السلام) می‌فرمایند: «إِنَّ الْعَاقِلَ رَضِيَ بِالدُّونِ مِنَ الدُّنْيَا مَعَ الْحِكْمَةِ وَ لَمْ يَرْضَ بِالدُّونِ مِنَ الْحِكْمَةِ مَعَ الدُّنْيَا فَلِذَلِكَ رَبِحَتْ تِجَارَتُهُمْ إِنَّ الْعُقَلَاءَ تَرَكُوا فُضُولَ الدُّنْيَا فَكَيْفَ الذُّنُوبَ وَ تَرْكُ الدُّنْيَا مِنَ الْفَضْلِ وَ تَرْكُ الذُّنُوبِ مِنَ الْفَرْضِ» همانا عاقل، به اندکی از دنیا، با داشتن حكمت، راضی است؛ ولی به كمی حكمت، اگر چه دنیا را داشته باشد، راضی نیست! برای همین تجارت عاقل سود می‌دهد. همانا عاقلان، زیادۀ بر احتیاج از دنیا را كنار نهادند، تا چه رسد به گناهان! كه ترک زیادیِ دنیا، فضیلت است و ترك گناه، واجب. وسائل‌ الشيعة، جلد ۱۵، صفحۀ ۲۰۷ @Lotfiiazar 🔹🏴🔹🏴 🏴🔹🏴🔹🏴🔹🏴