💙💦💙💦💙💦💙
💦💙💦💙
💙💦
🌦 طلوع باران 🌦
💦 ادامه ی جلسه ی هفتم ماهیت مرگ 💦
💙💦 فشار مرگِ اختیاری بیشترست یا مرگِ نهایی !!؟ 💦💙
"فَسَوْفَ يَدْعُوا ثُبُوراً"؛ (سورۀ انشقاق، آیۀ ۱۱ : پس به زودی فریاد هلاکت سرمیدهد.)
«ثبور» نیز از عوالم مرگ است، یعنی قرار گرفتن در تنگنا و فشاری که بخواهی از آن خارج شوی. ماهیت مرگ، فشار است؛ چه مرگِ در خروج از طبیعت و چه مرگ از «من»های کاذب و شئون اعتباری و ساختگی دنیا.
به هر حال، خروج از مراتب دانی، سخت است. مثل زمانی که نوزاد از تاریکی و آلودگی رحِم درمیآید. البته به دنیای وسیع و زیبایی وارد میشود؛ اما چون نُه ماه به آنجا انس گرفته، خروجش مستلزم فشار است.
به همین ترتیب، هر مرگی فشار و سختی دارد.
اما ما وقتی در میدان مرگ اندیشهها و اوصاف باطل خود قرار میگیریم، چقدر حاضریم فشار بکشیم و چقدر فشارها را از خود دفع میکنیم؟
بالأخره که این فشارها، ما را گیر میاندازد. اگر امروز خروج از نفس و خودی را تمرین کرده باشیم، مرگ نهایی برایمان آنقدر سخت نخواهد بود. اما اگر امروز با تعلق نفسمان به امور فانی، از فشارها گریخته باشیم تا به امیال طبیعیمان زیانی وارد نشود، ضربۀ مرگ برایمان بسیار شدید و تکاندهنده است.
ادامه دارد...
#مرگ
#ماهیت_مرگ
#تولدی_دوباره
@ketabezendagi
💙💦
💦💙💦💙
💙💦💙💦💙💦💙
🍀💦🌸🍀💦🌸🍀💦🌸
🍀💦🌸🍀💦🌸
📚#توحید_مفضل
🌸💦المجلس الثاني
قَالَ الْمُفَضَّلُ فَلَمَّا كَانَ الْيَوْمُ الثَّانِي بَكَّرْتُ إِلَى مَوْلَايَ فَاسْتُؤْذِنَ لِي فَدَخَلْتُ فَأَمَرَنِي بِالْجُلُوسِ فَجَلَسْتُ فَقَالَ الْحَمْدُ لِلَّهِ مُدَبِّرِ الْأَدْوَارِ وَ مُعِيدِ الْأَكْوَارِ طَبَقاً عَنْ طَبَقٍ وَ عَالَماً بَعْدَ عَالَمٍ- لِيَجْزِيَ الَّذِينَ أَساؤُا بِما عَمِلُوا وَ يَجْزِيَ الَّذِينَ أَحْسَنُوا بِالْحُسْنَى عَدْلًا مِنْهُ تَقَدَّسَتْ أَسْمَاؤُهُ وَ جَلَّتْ آلَاؤُهُ- لا يَظْلِمُ النَّاسَ شَيْئاً وَ لكِنَّ النَّاسَ أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ يَشْهَدُ بِذَلِكَ قَوْلُهُ جَلَّ قُدْسُهُ- فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ. وَ مَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ فِي نَظَائِرَ لَهَا فِي كِتَابِهِ الَّذِي فِيهِ تِبْيَانُ كُلِّ شَيْءٍ وَ لا يَأْتِيهِ الْباطِلُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ لا مِنْ خَلْفِهِ تَنْزِيلٌ مِنْ حَكِيمٍ حَمِيدٍ وَ لِذَلِكَ
قَالَ سَيِّدُنَا مُحَمَّدٌ (ص): إِنَّمَا هِيَ أَعْمَالُكُمْ تُرَدُّ إِلَيْكُمْ ثُمَّ أَطْرَقَ الْإِمَامُ هُنَيْئَةً وَ قَالَ يَا مُفَضَّلُ الْخَلْقُ حَيَارَى عَمِهُونَ سُكَارَى فِي طُغْيَانِهِمْ يَتَرَدَّدُونَ وَ بِشَيَاطِينِهِمْ وَ طَوَاغِيتِهِمْ يَقْتَدُونَ بُصَرَاءُ عُمْيٌ لَا يُبْصِرُونَ نُطَقَاءُ بُكْمٌ لَا يَعْقِلُونَ سُمَعَاءُ صُمٌّ لَا يَسْمَعُونَ رَضُوا بِالدُّونِ وَ حَسِبُوا أَنَّهُمْ مُهْتَدُونَ حَادُوا عَنْ مَدْرَجَةِ الْأَكْيَاسِ وَ رَتَعُوا فِي مَرْعَى الْأَرْجَاسِ الْأَنْجَاسِ كَأَنَّهُمْ مِنْ مُفَاجَأَةِ الْمَوْتِ آمِنُونَ وَ عَنِ الْمُجَازَاةِ مُزَحْزَحُونَ يَا وَيْلَهُمْ
مَا أَشْقَاهُمْ وَ أَطْوَلَ عَنَاءَهُمْ وَ أَشَدَّ بَلَاءَهُمْ- يَوْمَ لا يُغْنِي مَوْلًى عَنْ مَوْلًى شَيْئاً وَ لا هُمْ يُنْصَرُونَ إِلَّا مَنْ رَحِمَ اللَّهُ قَالَ الْمُفَضَّلُ فَبَكَيْتُ لِمَا سَمِعْتُ مِنْهُ فَقَالَ لَا تَبْكِ تَخَلَّصْتَ إِذْ قَبِلْتَ وَ نَجَوْتَ إِذْ عَرَفْت
🌸💦مجلس دوم
مفضّل مىگويد: در روز دوم، صبح زود به نزد مولايم عليه السّلام شتافتم. به من اذن ورود داده شد و به امر آن حضرت عليه السّلام نشستم. آنگاه فرمود:
سپاس خداى راست، او كه پس از هر زمان، زمانى و بعد از هر قرن، قرنى و پس از هر عالم، عالمى مىآورد. تا از روى عدل، آنان را كه بد كردند كيفر دهد و نيكوكاران را پاداش عطا كند.
اسماى او مقدس و منزّه است و نعماتش فراوان. بر هيچ كس ستم نمىكند بلكه خود مردم به خود ستم مىنمايند. سخن او جلّ و علا دليل اين گفته است:
«هر كس كه به اندازه ذرّهاى نيكى كند پاداش آن را مىبيند و آنكه به قدر ذرّهاى بدى كند كيفر آن را مىيابد»
(زلزله، آيه 7)
اين حقيقت در آيات بسيار ديگرى نيز در قرآن كريم آمده است. كتابى كه بيانگر هر چيزى است و از پس و پيش آن باطلى نمىآيد و فرستاده خداى حكيم و حميد است.
از اين رو پيامبر اكرم (ص) فرمود: «این پاداشها و كيفرها همان اعمال شماست كه به جانب شما بازگردانده مىشود.»
آنگاه امام اندكى سر مبارك خود را پايين انداخت، سپس سر بلند كرد و فرمود:
اى مفضّل !
مردم همه سرگشتهاند و در طغيان خود متردّد و سرمستند. اينان از شياطين و طاغوتهاى خود پيروى مىكنند. ظاهرا چشم دارند ولى در واقع كورند و نمىبينند.
ظاهرا سخنگويند، امّا در حقيقت لالند و نمىانديشند،
در ظاهر مىشنوند و ليكن در حقيقت كرند و نمىشنوند. به چيز اندك و پست خشنود گشتند و مىپندارند كه بر راه مستقيم هستند. از راه هوشمندان و اهل كياست منحرف و در چراگاه فاسدان و پليدان به چرا مشغول گشتهاند. گويا اين گروه از فرا رسيدن مرگ ناگهانى در امانند و از مجازات و كيفر بركنارند.
اى واى بر اينان ! چقدر تيره بختند !
و چقدر دشوارى و عذاب آنان دراز است !
در روزى كه هيچ يارى يار ديگر را يارى نمىكند و بارى از دوش او بر نمىدارد و جز آنكه خدايش رحم كند، هيچ كدام يارى نمىشوند.
مفضّل مىگويد: از سخنان امام عليه السّلام سخت به گريه افتادم. فرمود:
گريه نكن ! اگر پذيرفتى و شناختى خلاصى و نجات مىيابى. ...
ادامه دارد...
#ادامه_توحید_مفضل_64
@ketabezendagi
☘💦🌸🍀💦🌸
🍀💦🌸🍀💦🌸🍀💦🌸
#یا_صاحب_الزمان_عج❤️
پنجره را باز میکنم
ذرههای هوا را سر میکشم
شاید بوی پیراهنت، همین حوالیها باشد!!
من آموختهام
آن گونه تو را بو بکشم
تا در عمق جانم نفوذ کنی ...
🌙ماه شعبان
شده و من هر روز
آمدنت را به دلم قول میدهم ...
شعبان ، تمام
عظمت و زیباییاش را
مدیونِ قدمهایِ سبز توست ...
🌹حلول #ماه_شعبان مبارڪ🌹
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــــ
#تعجیل_فرج_صلوات
🍁🌾🍁🌾🍁🌾🍁
🌾🍁🌾🍁
🍁🌾
🌦 طلوع باران 🌦
🌾 ادامه ی جلسه ی هفتم ماهیت مرگ 🌾
🍁قرص آرام بخش نخوریم، معرفت کسب کنیم...🍁
"...فَأَصْبَحُوا في دارِهِمْ جاثِمينَ"؛ ( سورهی اعراف،آیهی ۷۸: پس به رو افتاده، در خانه هایشان صبح کردند. )
قرآن از مرگ عدهای نیز با تعبیر «جثوم» یاد میکند، یعنی سقوط و به رو افتادن.
فردی که آنقدر به امیال حیوانی تمایل دارد که قادر به ایستادن در قامت توحیدی نیست، اینگونه میمیرد و او را در حالی که به زانو افتاده است، میکٍشند و به زور میبرند؛ اما صاحب نفس مطمئنه، مشتاقانه عروج میکند.
حال برای اینکه بدانیم مرگ ما چگونه است، ببینیم در ابتلائات در مقابل شیطان زانو میزنیم و تسلیم نفس اماره میشویم یا تمامقد میایستیم و استقامت میکنیم.
"فَإِذا جاءَتِ الصَّاخَّةُ"؛ ( سورهی عبس،آیهی ۳۳: هنگامی که قیامت آمد )
«صاخّة» به معنای شدت صوت در اثر کوبیدن جسم محکم، و کنایه از حادثهای اضطرابآور است: مرگ.
اغلب ما از اتفاقات دنیا دچار اضطراب میشویم و بعد هم به جای اینکه خود را با معرفت آرام کنیم، سراغ قرص خواب و انواع تخدیرهای دنیوی میرویم.
غافل از آنکه با این اضطراب، مرگ نهایی را برای خود سخت میکنیم. دنیا همین است که هست؛ باید ببینیم و بگذریم. اگر امروز مضطرب شویم، هنگام مرگ هم با صاخّه مواجه میگردیم.
ادامه دارد....
#مرگ
#ماهیت_مرگ
#تولدی_دوباره
@ketabezendagi
🍁🌾
🌾🍁🌾🍁
🍁🌾🍁🌾🍁🌾🍁