eitaa logo
کتابخانه بچه های آسمان
637 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
119 ویدیو
21 فایل
کتابخانه تخصصی کودک بچه های آسمان «اولین کتابخانه تخصصی کودک مستقل در کشور» افتتاح: پاییز ۱۳۹۱ - مشهد مقدس مشهد، آموزگار۸۰، کوچه اول سمت راست ۰۵۱۳۵۰۹۳۴۳۸ ساعت کاری: شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۵ تا ۱۹ 🌸ان‌شاءالله 🌸
مشاهده در ایتا
دانلود
17.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یاحق . ماریه دختر کوچکی است که همسفر کاروان امام حسین علیه السلام است و در ۱۰ نامه، داستان کربلا را برای بچه ها روایت می کند. آن چه می بینید، نامه ی ، و مربوط به شام غریبان است. این ده قصه را می توانید در صفحه ی اینستاگرام روزنامه ی جام جم یا آپارات ببینید. . نویسنده: حامد عسگری رده ی سنی پیشنهادی: بالاتر از هفت سال . ☘نقاط قوت: روایت ساده و صمیمی سبک تصویرگری جدید و جذاب روایت داستان کربلا از زبان یک کودک معرفی لطیف و کوتاه چند شخصیت کربلایی با زبان کودکانه وجود حداقل اشاره به صحنه های جنگ . ☘نقاط ضعف: باتوجه به اینکه شخصیت اصلی و راوی نامه ها یک کودک است، تعریف کردن برخی بخش های داستان مانند زیاد شدن سپاهیان دشمن، تشنگی و بی آبی، شهادت پدر و ... است برای برخی کودکان حساس تر، ایجاد ناراحتی کند. . @ketabkhanehkoodak
هوالحکیم . نام کتاب: مجموعه هفت جلدی قهرمانان کربلا نویسنده: ناشر: رده ی سنی: بالاتر از ۷ سال و بالاتر از ۱۰ سال رده ی کتاب در کتابخانه: . مجموعه ی هفت جلدی قهرمانان کربلا، که به تازگی منتشر شده است، به معرفی هفت نفر از شهدای کربلا یا شخصیت های اثرگذار بر واقعه ی کربلا پرداخته است. ایده و متن اولیه ی این مجموعه، سال گذشته به منظور قصه گویی و پرده خوانی برای مخاطب کودک، توسط نویسنده نگاشته شده و همراه با تصاویر پرده خوانی در فضای مجازی منتشر گردید. . ⏬⏬⏬ @ketabkhanehkoodak
. ❇️نقاط قوت کتاب: ☘ایده ی نو در معرفی قهرمانان کربلا (تمرکز بر یک ویژگی قهرمانانه در هر شخصیت). ☘فونت مناسب. ☘زبان ساده. ☘مناسب بودن زبان نوشتار برای قصه گویی. ☘طرح سؤال های مرتبط با موضوع کتاب، برای برانگیختن تفکر کودک در انتهای کتاب. . ❇️نقاط ضعف کتاب: ☘ایرادات نگارشی و ویرایشی فراوان (که ظاهراً به دلیل عجله در چاپ کتاب برای ماه محرم بوده و نویسنده قول اصلاح در چاپ های بعدی را داده است). ☘فضای تصاویر و رنگ زمینه ی صفحات کتاب، تیره و کدر است. ☘تصویرگری چهره ی برخی از سپاهیان دشمن، برای مخاطب کودک نامناسب است. ☘نویسنده تلاش کرده در متن، از زبان محاوره و سادگی و صمیمیت در کلام استفاده کند، اما گاه به استفاده از کلمات غیرمؤدبانه و نامناسب برای شخصیت های داستان منجر شده است. ☘عدم انسجام و پیوستگی در برخی بخش های متن. ☘تفاوت سن مخاطب در جلدهای مختلف یک مجموعه / و تفاوت سن مخاطب در صفحه ی فهرستنویسی با پشت جلد. ☘محتوای نامناسب برای مخاطب کودک در برخی جلدها. . باتوجه به اهمیت موضوع این مجموعه کتاب، نقاط ضعف هر جلد به صورت جداگانه بیان می شود. . @ketabkhanehkoodak
🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋
یاحق . سلام. قبل از اینکه وارد نقد جزئی تر مجموعه ی قهرمانان کربلا شویم، لازم دیدیم که زاویه ی نگاهمان به کتاب های دینی کودک را مشخص کنیم. این کار، قطعا به این معنا نیست که نگاه ما صددرصد درست است، بلکه حتما پذیرای نقدهای منطقی شما خواهیم بود؛ حتی اگر در نهایت به تفاهم نرسیم! چرا درباره ی این موضوع، تصمیم به بیان اصول گرفتیم؟ چون این موضوع و موضوعات مشابه که در حیطه ی ادبیات دینی قرار می گیرد، بسیار مهم است، هم از لحاظ و هم از لحاظ . بنابراین لازم است نگاه و تمرکز ویژه تری روی آن داشته باشیم. . خیلی خلاصه و خودمانی: ⏬⏬⏬ @ketabkhanehkoodak
. خیلی خلاصه و خودمانی: ۱. اولویت اصلی در شناساندن شخصیت های دینی به کودک، ارائه ی تصویری روشن، زیبا و دوست داشتنی به کودک است که کودک طبق فطرت خداجویش، شیفته ی این شخصیت شده و همراه با رشد فکری و عقلی اش، راه ولایتمداری و پذیرش مفاهیم عمیق تر برایش باز می شود. ساده تر اینکه لازم نیست برای کودک سخنرانی کنیم و از جزئیات حرف بزنیم و همه ی آنچه بزرگترها در سخنرانی و هیئت می شنوند، حتی با زبان کودک، برایش بگوییم. ۲. تصویرگری در کتاب کودک اهمیت زیادی دارد و وقتی به کتاب دینی کودک می رسیم، با وجود محدودیت های درست و نادرستی که وجود دارد، اهمیت این کار بیشتر هم می شود. تصاویر باید دلنشین باشند، قابل فهم باشند، کودکانه باشند، دوست داشتنی باشند، با مخاطب حرف بزنند، خوش آب و رنگ باشند، لطیف باشند، حتی اگر تصاویر مربوط به آدم بدهای قصه های دینی است، بازهم ملاحظه ی روح لطیف مخاطب بشود، حاوی خشونت آشکار نباشد و ... ۳. زبان داستان های کودک باید کودکانه باشد. کودکانه بودن زبان، متفاوت از کلام محاوره ای یا سادگی است. ممکن است متن داستانی قابل فهم باشد اما کودکانه و زیبا نباشد. یا متنی زیبایی ادبی داشته باشد و حاوی لغات ساده باشد اما برای کودک قابل فهم نباشد. ۴. در کتاب کودک به ویژه ادبیات دینی کودک، بایستی سطح درک عمومی کودکان جامعه مدنظر قرار گیرد. تفاوت کودکان، تفاوت خانواده ها، تفاوت نگاه های تربیتی، تفاوت سبک های آموزشی و ... در سطح درک کودکان اثرگذار است. ۵. در کتاب دینی کودک، بایستی به روحیات مخاطب توجه ویژه شود. ضربه نزدن به لطافت روحی و روان کودک، خدشه دار نشدن دلبستگی ها و علاقه های کودکانه، نپرداختن به مفاهیم خیلی انتزاعی و خاص، و عجله نداشتن برای انتقال مفاهیم دینی سنگین و سطح بالا به کودک، از قبیل این موارد است. ۶. شخصیت های دینی، همانگونه که هستند معرفی شوند. نیازی به اغراق یا پرداخت های حاشیه ای نیست. ذکر همه ی ابعاد زیبای شخصیت های دینی، مانند مهربانی، قدرتمندی، دلسوزی، شجاعت، ایمان و ... مخاطب را مجذوب خواهد کرد. ۷. در ادبیات دینی کودک، لازم نیست مستقیم برای بچه ها الگوسازی کنیم و سبک زندگی بسازیم. یادمان نرود بچه ها فطرت پاک و دست نخورده ای دارند و به ملکوت نزدیک‌ترند. کافیست صادقانه و کودکانه از خوبی ها و بزرگی های شخصیت های دینی بشنوند. ۸. ظاهر کتاب؛ یعنی اندازه، رنگ، فونت، جنس و خلاصه همه ی آنچه دیده می شود باید مناسب مخاطب کودک باشد. ۹. و در نهایت، اگر چه زبان روایت دین برای کودک باید کودکانه باشد و از تمثیل و تخیل استفاده شود، اما این به معنای آن نیست که مجازیم با هر عبارت و هر نوع گفتاری درباره ی دین و شخصیت های دینی صحبت کنیم یا سراغ تمثیل های نابه جا برویم. . . ما کتاب ها را برهمین مبنا ارزیابی کرده ایم. ممکن است نگاه ما و شما به روش معرفی دین و بزرگان دینی به کودک تفاوت داشته باشد، پس طبیعی است که نقدهایمان هم متفاوت باشد. امیدواریم همراه هم بتوانیم بهترین ها را برای ذهن و قلب فرزندانمان داشته باشیم. . @ketabkhanehkoodak
🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋
هوالحکیم . در ادامه ی بررسی مجموعه قهرمانان کربلا، به نقاط ضعف هر جلد به صورت جزئی اشاره می شود. یادآوری می کنیم که نقاط قوت و ضعف کلی مجموعه و همچنین زاویه ی نگاه ما به این ارزیابی، در مطالب قبل ذکر شده است:
🌹حُر : مردی که شجاعت داشت معذرت خواهی کند رده ی سنی پیشنهادی ناشر: بالاتر از ۵ سال رده ی سنی پیشنهادی کتابخانه: بالاتر از ۱۰ سال ❇️نقاط ضعف: ☘بیان عباراتی از کلام امام حسین ع خطاب به حر ع که شاید درک آن برای مخاطب کودک دشوار باشد؛ مثلا: مرگ به تو نزدیکتر از این حرفهاست / مادرت داغت را ببیند. ☘مفاهیمی که برای مخاطب کودک زیاد مناسب نیست و از طرفی حذف آن خللی به داستان وارد نمی کند؛ مثلا: چنان بجنگم که سرهاشون از بدن جدا بشه/ هرچند پاره پاره م کنن و آتیشم بزنن/ برای دفاع از بهترین آدم، شما رو می کُشم. ☘تقلیل علت تردید و انتخاب حر ع به ترس از اینکه مردم او را ترسو بخوانند. @ketabkhanehkoodak
🌹زهیر : مردی که ته دلش عاشق امام حسین بود رده ی سنی پیشنهادی ناشر: بالاتر از ۵ سال رده ی سنی پیشنهادی کتابخانه: بالاتر از ۱۰ سال ❇️نقاط ضعف: ☘در بیان رابطه ی زهیر و امام حسین ع، برای مخاطب کودک نوعی ابهام وجود دارد: اشاره به قهر بودن جناب زهیر با امام، طرفداری زهیر ع از گروهی که طرفدار امام نیستند، فکر زهیر درباره ی اینکه ممکن است امام از او عصبانی باشد یا او را دعوا کند، تغییر رفتار ناگهانی زهیر بعد از دیدار با امام ع ☘تصویرگری چهره ی شمر و تصویر شهادت زهیر ع برای مخاطب کودک مناسب نیست. @ketabkhanehkoodak
🌹حبیب: مردی که چشم امید امام حسین به او بود رده ی سنی پیشنهادی ناشر: بالاتر از ۵ سال رده ی سنی پیشنهادی کتابخانه: بالاتر از ۸ سال ❇️نقاط ضعف: ☘شروع داستان از ماجرایی که درک آن برای مخاطب کودک دشوار است، در حالی که حتی شخصیت اصلی معرفی نشده است.(ماجرای مکالمه ی حبیب و میثم تمار درمورد نحوه ی شهادتشان) ☘استفاده از لغات غیرمؤدبانه در مکالمات افراد؛ مثلا: این دو نفر دیوانه بودند؟ این چرت و پرت ها چیه میگن؟! ☘عدم انسجام کافی در متن. ☘سبک محاوره ای در گفتگوی حضرت زینب س و امام حسین ع، کلام را به گفتگوی خواهر و برادر معمولی تنزل داده است: از این یارانت مطمئنی؟ فردا تنهات نمیذارن؟ @ketabkhanehkoodak