12.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📖📖📖
چرا باید تاریخ بخوانیم؟
در گفتگویی با دکتر وحید یامین پور
#کتابخوانی
📗📘📙
@ketabkhanehmodafean
کتابخانهمدافعانحریمولایت
#قدّیس 🗺 علی عربستان را به ۱۵منطقه ی قضایی تقسیم و برای هر منطقه یک قاضی انتخاب کرد..قضات نیز از
#قدّیس
🏜
آن روزها در عربستان گرمابه نبود و اولین گرمابه به دستور علی و باز هم توسط یک معمار ایرانی از وجوه بیت المال در شهر مدینه ساخته شد.
شهر مدینه از لحاظ شهری ، دارای ضوابط خاصی نبود و کوچه های تنگو باریک داشت. چون شهر ، توسعه پیدا کرد و اهالی مصر و شام و ایران که دارای ارابه بودند، به مدینه می آمدند ؛
این ارابه ها از این کوچه های باریک نمی توانستند عبور کنند.
🛣
لذا علی برای ایجاد معابر عریض و توسعه ی مهندسی شهر؛ نقشه ای کشید و تا موقعی که خود او بر سر کار بود، آن نقشه را به موقع به اجرا گذاشت و در زمان عثمان که علی از کارهای اداری و سیاسی و جنگی کناره گرفت، عثمان مجبور شد نقشه ی علی را پیاده کند.
🗺
نقشه ی مزبور این بود که شهر مدینه به حومه منتقل شود و در حومه ی مدینه، یک شهر جدید با معابر وسیع و منظم به وجود آید..
🌴
اهالی مدینه ابتدا راضی به رفتن به شهر جدید نشدند، اما پس از گسترش مسجدالنبی این عمل انجام شد.
گسترش مسجدالنبی اولین بار از سوی علی به عمر پیشنهاد شد، ولی او موافقت نکرد.
اما عثمان این طرح را پسندید و در صدد اجرای آن برآمد. لذا قیمت منازل اطراف مسجد گران شد.
عثمان موضوع را با علی در میان گذاشت، او فرمود خانه ی من هم جزء همین خانه هاست که باید خراب شود؛
من بابت آن پول نمی گیرم ، ولی باید بقیه مردم راضی باشند
و الا حالت غصبی دارد و ساختن مسجد با زمین غصبی، عملی است حرام و نماز خواندن در چنان مسجدی نیز حرام است.
💧
از خدمات دیگر علی این که اولین کسی است که در عربستان از آب قنات ، آسیاب آبی ساخت . تا آن تاریخ در عربستان آسیاب آبی وجود نداشت و اعراب، گندم را با آسیاب دستی آرد می کردند.
در عصر ما ، این مسائل و اقدامات شاید کم اهمیت جلوه کند، ولی باید وضع عربستان را در ۱۴قرن قبل از این در نظر گرفت تا به اهمیت این اقدامات پی برد
و فهمید که دایر کردن مرکزی برای درس و بحث در شهری چون مدینه در سالدهای چهاردهم تا بیست و دوم هجرت؛ یعنی چه و چقدر بانی آن باید روشن بین باشد تا ضرورت آن را در محیط عربستان احساس نماید.
🗓
در سال بیستم هجرت ، علی متوجه شد خطری جامعه ی اسلامی را تهدید می کند و آن ظهور دوباره ی آثار امتیازات طبقاتی دوره ی جاهلی بود.
یکی از کارهای علی در آن روزها ، تدریس و آموزش جوانان بود. علی در محل "صُفّه" که در زمان پیامبراسلام محل تجمع فقیران و مستمندان بود، اقدام به تاءسیس مرکز آموزش نمود.
یکی از موضوعات درس علی، عبارت بود از خطر به وجود آمدن امتیازات طبقاتی برای مسلمین. او در جلسات درسی خود می گفت:" تصور نکنید که فقط قشون اسلام کشورهایی چون مصر و شام و ایران را فتح کردند؛ اگر مساعدت خود اهالی این کشورها نبود، قشون اسلامی نمی توانست بر آن کشورهای مقتدر غلبه کند که یکی از آنها، کشور #ایران بود که می توانست صدها هزار سرباز مجهز وارد میدان جنگ نماید..
🚩
آنچه سبب شد که مسلمین توانستند در مدتی کوتاه کشورهای مصر و شام و ایران را فتح کنند، این بود که در آن کشورها ، امتیازات طبقاتی وجود داشت و یک یا دو طبقه دارای برتری بودند و همه ی ثروت کشور را به دست داشتند.
ادامه دارد...
🎚۱۴۳
#کپی_و_ارسال_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
@ketabkhanehmodafean
💌 #یه_فرمول_قشنگ
هرکسی وقتی
وظیفه خودش رو توی زندگی
پیدا میکنه، به
یه #نقشه_گنج رسیده
💫 گنج اصلی، رضایت خداست...
آدم
وظیفهی خودش رو که
بفهمه، زندگیش تغییر میکنه...
🌈 قشنگتر میشه...
مثلا
📜 توی نقشه گنجِ
شهید دکتر چمران، یه روزی
وظیفه، درس خوندن تا
دکترای فیزیک بود،
وظیفهی بعد،
🔆 کمک به کشورش
برای ایستادن روی پای خودش...
👆این فرمول
بهت کمک میکنه
😎 نقشه گنج رو پیدا کنی:
🌴 استعدادت رو پیدا کن
💜 + علایقت رو خوب بسنج
🌿 + شرایط خودت و جامعه رو ببین
🌸👈 نقشه گنج همینجاست...
. . . با توکل ، پا توی مسیر بگذار . . .
📗 به رنگ خدا. تولیدات فرهنگی حرم مطهر
📚☺️
@ketabkhanehmodafean
کتابخانهمدافعانحریمولایت
ادامه دارد...
سلام و صد درود
خدمت شما خوبان همیشه همراه
🍎
طبق معمول دوشنبهها و معرفی کتب دفاعمقدس ؛ در خدمتتون هستیم با ادامهی کتاب صوتی #پایی_که_جا_ماند
🍎