📚#انسان250ساله
🔰برخورد شدید امام سجاد با علمای درباری
🗯در ادامهٔ بحث از مسائلِ مربوط به شرح حالِ امام سجاد علیه السلام و شیوه های آن حضرت ، در اینجا [به دنبالِ] زمینهٔ مساعد برای یک حرکتِ عظیمِ اسلامی که می تواند منتهی به حکومت علوی و حکومتِ اسلامی بشود هستیم و آن را بیان می کنیم:
📁 به طور خلاصه ، این شیوه ها در « تبیین و توضیح » برای عده ای و در « سازماندهی » برای جمعی دیگر و در « راهنمایی و راهگشایی » برای گروهی دیگر خلاصه می شد.
↩ یعنی امام سجاد را در تصویری که کردیم ، بصورت انسانِ بردبار و صبوری می یابیم که در طولِ ۳۰ تا ۳۵ سال سعی می کند تا زمینهٔ شدیداً نامناسبِ جهانِ اسلام را به سمتی سوق دهد که در آن میان ، خودِ آن حضرت و یا جانشینانش بتوانند فعالیت ها و تلاش های اصلی و نهایی را برای ایجادِ جامعهٔ اسلامی و حکومتِ اسلامـی بوجود آورند.
⌛ اگر ۳۵ سال تلاشِ امام سجاد علیه السلام را از زندگیِ أئمّه قطع کنیم ، قطعاً به آنجایی نخواهیم رسید که امام صادق علیه السلام رفتاری آنچنان صریح و آشکار با حکومتِ اموی یا بعدها با حکومتِ عباسی داشت.
🔷 برای ایجادِ یک جامعهٔ اسلامی ، #زمینهٔ_فکری_و_ذهنی ، از همه چیز لازم تر و مهم تر است و این زمینهٔ ذهنی و فکری در آن شرایطی که آن روز عالم اسلام وجود داشت ، کاری بود که بایستی در طولِ سالیانِ درازی انجام بگیرد.
👆 و این همان کاری بود که امام سجاد علیه السلام با همهٔ زحمت و توان فرسایی به عهده گرفت. در کنارِ این ، تلاش های دیگری را در زندگیِ امام سجاد علیه السلام میبینیم که در حقیقت ، نشان دهندهٔ پیشرفتِ آن حضرت در زمینهٔ قبلی است.
☝ قسمتِ عمدهٔ این تلاش ها ، سیـاسـی و گاهی بسیار حاد است که یک نمونهٔ آن را ، در برخوردِ امام سجاد - با علمای وابسته و محدّثین بزرگی که برای دستگاهِ حکومت فعالیت می کردند - می توانیم بیابیم.
👆این بحث ، در زمینهٔ این برخورد است.
ادامه دارد.....
۱۷۷
@ketabkhanehmodafean
📚#انسان250ساله
✳ یکی از شورانگیزترین مباحثِ زندگیِ أئمه علیهم السلام بحثِ از برخوردِ این بزرگواران با سررشته دارانِ فکر و فرهنگ در جامعهٔ اسلامی یعنـی علـما و شُعرا است.
☝ اینها کسانی بودند که فکر و جهتِ ذهنیِ مردم را هدایت می کردند و آنان را با وضعی که خلفای بنی امیه و بنی عباس می خواستند در جامعه حاکم باشد ، عادت می دادند و نسبت به آن وضع ، مطیع و تسلیم می ساختند.
👆 این طرز برخورد در زندگیِ امام سجاد - همانند دیگر امامان علیهم السلام - یک بخشِ جالب و مهم بود.
🔺 همانگونه که میدانیم خلفای ستمگر و جائر برای اینکه بتوانند بر مردمی که معتقد به اسلام بودند ، حکومت داشته باشند ، چاره ای نداشتند جز اینکه ایمانِ قلبیِ مردم را نسبت به آنچه که می خواستند انجام دهند ، جلب کنند
زیرا آن روز هنوز زمانِ زیادی از صدر اسلام نگذشته بود و ایمانِ قلبیِ مردم به اسلام به قوّتِ خود باقی بود و اگر مردم می فهمیدند بیعتی که با این ظالم کرده اند بیعتِ درستی نیست و این ظالم شایستهٔ خلافتِ رسول الله صلی الله علیه و آله نیست ، بدون شک تسلیمِ او نمی شدند.
👆 اگر این مطلب را نسبت به همهٔ مردم نپذیریم ، مطمئناً در جامعهٔ اسلامی افرادِ زیادی بودند که از روی ایمانِ قلبـی ، وضعِ غیراسلامیِ دستگاهِ خلفا را تحمل می کردند.
🔻 یعنی تصوّر می کردند که این وضع ، اسـلامـی است.
به همین جهت بود که خلفای جور ، حداکثرِ استفاده را از محدّثین و علمای دینیِ آن زمان می کردند و آنها را به آنچه که خود مایل بودند وادار می ساختند و از آنها می خواستند ، احادیثی را از زبانِ پیغمـ🌸ـبر و صحابهٔ بزرگِ آن حضرت طبق میل و خواستهٔ آنها جعل کنند.
☝ در این زمینه مواردی داریم که خیلی تکان دهنده است.بعنوانِ نمونه این حدیث را نقل می کنم....
ادامه دارد.....
۱۷۸
@ketabkhanehmodafean
#کتاب_کشتی_پهلو_گرفته
#قسمت66
نجوای خانم فضه در مورد سخنان حضرت زهرا سلام الله علیها در مسجد:
💠رو کردید به انصار و ادامه دادید:
«ای جوانمردان! ای بازوان ملت! و ای یاوران اسلام!
این خمودی و سستی و بیتوجهی نسبت به حق من برای چیست؟
این تغافل و سهلانگاری در برابر ستم چراست؟⁉️
آیا پدرم رسول خدا (ص) نمیفرمود:
✨«حرمت هر کس با احترام به فرزندش داشته میشود»؟⁉️
چه سریع یادتان رفت و چه با عجله از راه فرو افتادید و چه تند به بیراهه پیچیدید.
شما میدانید که حق با من است و میبینید که حق پایمال میشود و میتوانید از من حمایت کنید و حق مرا بگیرید، اما نمیکنید.
آیا میگوئید که پیامبر مُرد؟ و تمام؟
آری این مصیبتی بزرگ است،
مصیبتی در نهایت وسعت. شکافی است که هیچگاه پر نمیشود و زخمی است که هر روز بازتر میشود.
زمین، تیرهی غیبت اوست و ستارگان بیفروغ از هجران او.
در مرگ او کوههای امید و آرزو متلاشی است و خارهای یاس آشکار.
با مرگ او احترام از میان رفته است و هیچ حریمی محفوظ نیست.
بخدا که این مصیبت، بدمصیبتی است، بزرگ بلیهای است.
#ان_شاالله_ادامه_دارد...
✨السَّلامُ عَلَيْكِ یَا اُمّاهُ يَا فاطِمَةُ الزَّهْراء
☘️یامَوْلٰاتیٖ یافاطِمَةُ اَغیٖثٖینیٖ
⚫️اَللّهُمَّ الْعَنْ اَوَّلَ ظالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ آخِرَ تابِعٍ لَهُ عَلى ذلِکَ
✍🏻 #به_قلم_سید_مهدی_شجاعی
🌤اَلَّلهُمـّ؏جِّللِوَلیِڪَالفَرَج🌤
✨✨✨✨✨
در آیات #قرآن تدبر کنید و از آن عبرت آموزید زیرا که قرآن رساترین پندها و عبرت هاست.
امام خمینی(ره)
📚کتابخانه مجازی مدافعان حریم ولایت
Quran - Joze 10.mp3
6.77M
کتابخانه مجازی مدافعان حریم ولایت
📚
@ketabkhanehmodafean
Quran_-_Joze_10.mp3
5.76M
کتابخانه مجازی مدافعان حریم ولایت
📚
@ketabkhanehmodafean
کتابخانهمدافعانحریمولایت
#کتاب_مناسبتی رمان «یوما» نوشته مریم راهی اثری است که برای هر مخاطب ادبیات دینی و با هر نوع سلیقها
#کتاب_مناسبتی
رمان «یوما» نوشته مریم راهی اثری است که برای هر مخاطب ادبیات دینی و با هر نوع سلیقهای، حرفهایی جدی و تازه برای روایت دارد.
بستر اصلی این رمان بیان فرازهایی از زندگی حضرت #خدیجه_کبری_(س) است.
نویسنده موقعیت زمانی روایت خود را از ساعتهای منتهی به ولادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها ) شروع کرده
و با توصیف تؤامان موقعیت منزل، ذهنیت حضرت خدیجه و مردمان شهر که نمایندگانی از آنها به بهانههایی به منزل پیامبر (ص) رفت آمد دارند، داستانی را تعریف میکند که بیشتر از جذابیتهای قصه پردازانه، از منظر روایت لذتبخش است.
✍نویسنده با وجود انتخاب یک زاویه دید غالب، به صورت متناوب نقطه نگاه پرداخت روایت را تغییر میدهد
و در واقع چندین روایت موازی را با چند زاویه دید به ظاهر متفاوت با یکدیگر در دل داستان مینشاند.
او راوی سکنات و وجنات خدیجه کبری در آستانه میلاد حضرت زهراست. نویسنده در این نقش به زیبایی هر چه تمامتر تصویری مینیاتوری و بسیار تأثیرگذار از شیفتگی بانوی بزرگ اسلام به پیامبر اکرم را تصویر کرده است.
📗📗📗
@ketabkhanehmodafean
2⃣2⃣ ابزار استعمار
✨ ... از همه مهمتر تهمتی است كه به عالم علم و جهان پزشكی زده و تبليغ میكنند كه «موسيقی ديوانگی و بيماریهای روحی را معالجه میكند. » اگر چنين است چرا روز به روز بر تعداد بيماران روحی و كثرت مراكز درمانی روانی اروپا و آمريكا و كشورهای ديگر افزوده میشود و چرا آمار خودكشیها و ناكامی ها روز به روز بالا میرود به طوری كه روانشناسان را مُتَوَحِّش ساخته است! اگر موسيقی ديوانگان را معالجه میكند چرا دانشمندان و روانشناسان و استادان روشنفكر طب و بهداشت برای خدمت به جهان بشريت، اجازه نمی دهند ويولنيستها و پيانيست ها، تار و ضرب و وسايل موسيقی خود را برداشته و وارد تيمارستانها شوند و مدتی بخوانند و بنوازند و ديوانگان را شفای عاجل بخشند تا هزينه سنگينی كه صرف تيمارستانها و معالجه ديوانگان میشود را لااقل صرف بهبود وضع عقلای مردم نمايند؛ آری همه اينها تبليغات است، زيرا موسيقی يكی از وسايل مجهز بردگی جديد بشر است كه به آسانی میتواند در دورترين نقاط به وسيله ماهوارهها زنجير بردگی خود را به دست و پای بشر ببندد و بر نيروی فكری مرد و زن حكومت نمايد. روی همين اصل خدمتگزاران جهان بشری و دانشمندان و روانشناسان بزرگ و دلسوز دنيا، در مقام بيداری جامعه بشريت برآمده تا جهانيان را به اين طرز بردگی جديد واقف سازند.
(#تاثیر_موسیقی_بر_اعصاب_و_روان، حسین عبداللهی خوروش)
#ادامه_دارد
🎉 بنا به استقبال و درخواست مکرر دوستان، کتاب #نخل_و_نارنج هم به جشن امضا اضافه شد.
📚 جشن امضای دو کتاب «ماجرای فکر آوینی» و «نخل و نارنج» 📚
📌 این دو کتاب را با امضای «وحید یامین پور» به یادگار داشته باشید.
🎁 #ارسال_رایگان به سراسر کشور
📆 مهلت ثبت سفارش: تا ۲۹ اردیبهشت
🛍 ثبت سفارش در سایت #ادب_بوک از لینک:
https://adabbook.com/آثار-وحید-یامین-پور
📚🌹📚🌹📚
کتابخانه مجازی مدافعان حریم ولایت
📚#انسان250ساله
📛 در زمانِ معاویه ، یک نفر با کعب الأحبار۱ برخورد کرد. کعب برای اینکه با معاویه و زمامدارانِ شام رابطه ای صمیمانه داشت ، از این شخص پرسید : اهل کجا هستی؟
_اهل شام هستم.
_شاید تو از آن لشکریانی هستی که ۷۰هزار نفرِ آنها بدونِ حساب وارد بهشت می شوند!
_آنها چه کسانی هستند؟
_آنها أهلِ دمشق اند.
_نه ، من اهل دمشق نیستم.
_پس تو شاید از آن لشکریانی هستی که خدا هرروز دو بار به آنها نگاه می کند!
_آنها چه کسانی می باشند؟
_اهل فلسطین!
♦ شاید اگر آن مرد میگفت اهل فلسطین نیستم ، کعب الاحبار برای هریک از اهالیِ بعلبک ، طرابلس و بقیهٔ شهرهای شام احادیثی نقل می کرد که حاکی از این بود که اینها مردمِ برجسته و شایسته ای هستند❗
☝ و اینها اهل بهشتنـد❗
کعب این احادیث را یا برای تملق به اُمرای شام جعل می کرد که از این طریق کمک بیشتری از آنها دریافت کرده و محبتِ آنها را جلب کند ، یا اینکه باید ریشهٔ این عمل را در دشمنی و عناد او نسبت به اسلام بدانیم که می خواست احادیث اسلامی را تخلیط کند تا اینکه اقوالِ پیامبر به آسانی شناخته نشود.
📚 در کتب تذکره و رجال حدیث، از این قبیل داستان ها زیاد است. از آن جمله است داستانِ آن امیری که پسرش به مکتب خانه رفته بود و مکتب دار ، پسرِ او را زده بود.
وقتی پسر گریان به منزل برگشت و به پدرش گفت که امروز مکتب دار مرا زده است .
پدر عصبانی شده گفت : الان می روم و می گویم یک حدیثی علیهِ این مکتب دار بسازند که دیگر این مکتب دار از این غلط ها نکند‼
ادامه دارد
۱۷۹
۱-یهودی بود که در زمان خلیفهٔ دوم مسلمان شد.
@ketabkhanehmodafean
📚#انسان250ساله
🗯 از این داستان معلوم می شود که آن قدر جعل حدیث برای آنها آسان بود که حتی بخاطر ترحّم بر اشک چشمِ کودکشان ، یک حدیث علیه مکتب دار یا شهری که مکتب دار از آنجاست ، درست می کردند
☝ در هر صورت ، این وضعیت موجب شده بود که یک ذهنیت و فرهنگی بسیار مخلوط ، مجعول و نادرست از اسلام ، در جهانِ اسلام وجود داشته باشد.
👆 و منشأ این ذهنیتِ غلط ، همان محدثین و علمایی بودند که در خدمت قدرتمندان و صاحب منصبانِ آن زمان بودند. بنابراین ، در چنین وضعیتی ، برخورد با این دسته یک عملِ بسیار مهم و تعیین کننده است.
🔵 اینک نمونه ای از این برخورد ، در زندگیِ امام سجاد علیه السلام را ذکر می کنیم ؛ این برخورد مربوط است به برخوردِ امام با محمد بن شهابِ زهری.
محمد بن شهاب زهری نخست یکی از نزدیکان و شاگردانِ امام سجاد علیه السلام بوده است ، یعنـی از کسانی است که علومی را از امام فراگرفته و احادیثی را از امام نقل کرده است ، ولی تدریجاً - بخاطر جُرأتی که داشته - به دستگاهِ خلافت نزدیک می شود و در خدمت این دستگاه قرار می گیرد و از زمرهٔ علما و محدثینی در می آید که أئمه علیهم السلام در مقابلِ آنها قرار می گرفتند.
🔺برای اینکه بیشتر به وضع محمد بن شهاب زهری آشنا شویم ، چند حدیث درباره او نقل می کنیم.👇
یکی از آن احادیث ، این است که وی می گوید : « در آغاز ، ما از نگارشِ دانش خشنود نبودیم تا اینکه امیران و حکمرانان ما را وادار به نوشتنِ آنچه از دانش می دانستیم نمودند تا بصورت کتاب درآید. سپس ما چنین اندیشیدیم که هیچ مسلمانی را از این کار منع نکنند و همواره علم و دانش نوشته شود»۱
👆 از أین سخن چنین برمی آید که تا آن وقت ، بین این دسته از محدثین ، معمول نبوده که آنچه را از احادیث می دانند ، بنویسند
و همچنین به روشنی مشخص می شود که محمدبن شهاب زهری در خدمتِ أمرا بوده و آنها را وادار به نگارشِ احادیث به میل خودشان می کردند.
ادامه دارد....
۱۸۰
۱-طبقات ابن سعد/ج۲/ص۱۳۵_۱۳۶
@ketabkhanehmodafean
#کتاب_کشتی_پهلو_گرفته
#قسمت67
نجوای خانم فضه در مورد سخنان حضرت زهرا سلام الله علیها در مسجد (ادامه ی سخنان حضرت به انصار):
با مرگ پیامبر اکرم صلی الله علیه واله احترام از میان رفته است و هیچ حریمی محفوظ نیست.
بخدا که این مصیبت، بدمصیبتی است، بزرگ بلیهای است.
بلیه و مصیبتی که هیچ حادثه توانفرسا و طاقت سوزی مثل آن نیست.
اما کتاب خدا این مصیبت را پیش از ورود خبر داده بود، همان کتابی که در خانههای شماست و شب یا روز، آرام یا بلند، با تلاوت یا زمزمه میخوانید و گفته بود که:
این حکمی حتمی است و قضائی قطعی که پیش از این هم بر انبیاء و رسل وارد شده است و آن خبر این است:
✨و ما محمد الا رسول قدخلت من قبله الرسل، افان مات او قتل انقلبتم علی اعقابکم و من ینقلب علی عقبیه فلن یضر الله شیئا و سیجزی الله الشاکرین.
و محمد جز پیامبری نیست که پیش از او هم پیامبرانی آمدهاند، اگر او بمیرد یا کشته شود شما به گذشته برمیگردید و هر کس به جاهلیت گذشته روی برد، به خداوند زیانی نمیرساند و خدا پاداش سپاسگزاری را میدهد.
ای فرزندان قبله! (بانوی شرافتمندی که نسبت شما بدو میرسد)
آیا رواست که میراث پدرم پایمان شود و شما نظارهگر باشید؟⁉️
آیا رواست که ندای تظلم مرا بشنوید و دم برنیاورید؟⁉️
صدای من در میان اجتماعتان طنین میافکند، دعوت مرا میشنوید و از حال و روزم خبر میشوید.
(😭امان از دل مادرمون)
شما از ابزار دفاع از حق، چیزی کم ندارید.
دارای عده و عدهاید. نفرات دارید، نیرو دارید، ابزار دارید، سلاح و زره و سپر دارید،
اما پاسخ دعوت مرا نمیدهید؟
به داد من نمیرسید؟
فریاد استغاثه مرا میشنوید، اما یاریام نمیکنید؟
شما که به شجاعت و جنگاوری معروفید.
شما که به خیر و صلاح شهرهاید.
بر شما که نام انصار و یاور نهاده شده.
شما که دست چین شدید، برگزیده شدید. شما چرا؟
#ان_شاالله_ادامه_دارد...
✨السَّلامُ عَلَيْكِ یَا اُمّاهُ يَا فاطِمَةُ الزَّهْراء
☘️یامَوْلٰاتیٖ یافاطِمَةُ اَغیٖثٖینیٖ
⚫️اَللّهُمَّ الْعَنْ اَوَّلَ ظالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ آخِرَ تابِعٍ لَهُ عَلى ذلِکَ
✍🏻 #به_قلم_سید_مهدی_شجاعی
🌤اَلَّلهُمـّ؏جِّللِوَلیِڪَالفَرَج🌤
#قرآن مقدس در مورد دورویی ، کینه، نکبر، غرور ، بی عدالتی و انواع آن بسیار سختگیر
و در مورد صفات نیک از قبیل صبر ، حق شناسی ، صداقت و ترس از خدا بسیار مصر و جدی است.
روبرستون سمیث(مستشرق اسکاتلندی)
📚کتابخانه مجازی مدافعان حریم ولایت
Quran - Joze 11.mp3
6.42M
کتابخانه مجازی مدافعان حریم ولایت
📚
@ketabkhanehmodafean
Quran_-_Joze_11.mp3
6.15M
کتابخانه مجازی مدافعان حریم ولایت
📚
@ketabkhanehmodafean