فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یکی از این پنج کار را انجام داده و هر چه می خواهید گناه کنید 🤔
......
#رمضان_ماه_خدا
#تبلیغ_مجازی
روز ۲۵ ماه رمضان المبارک سالگرد ارتحال مرحوم آیت الله سید محمد تقی موسوی احمد آبادی معروف به «صاحب مکیال المکارم»
دریافت رایگان دو جلد کتاب نفیس
مکیال المکارم فی فواید الدعاء للقایم ( عجل الله فرجه الشریف ) 👇
۱.pdf
6.18M
📗 نام کتاب: مکیال المکارم فی فوائد الدعاء للقائم جلد ۱
✍ نویسنده: محمد تقی موسوی اصفهانی
۲.pdf
6.11M
📗 نام کتاب: مکیال المکارم فی فوائد الدعاء للقائم جلد ۲
✍ نویسنده: محمد تقی موسوی اصفهانی
بسم الله الرحمن الرحیم
⬅️امام زمان - ارواحنافداه- پس از ظهور چه رفتار و مَنِشی دارند👇
🌹حکومت او شرق و غرب عالَم را فرامیگیرد؛ و گنجها برای او ظاهر میشود؛ و در زمین خرابی باقی نمیماند مگر اینکه آبادش میکند.
(منتخب الاثر ج۳ ص۱۶۸)
🌹مردم در زمان او از چنان نعمتی بهره مند میشوند که هیچگاه قبل از آن سابقه نداشته است.
(الفصول المهمة ص۳۰۲)
🌹وقتی قائم ما قیام کند خداوند دست او را بر سر بندگان میگذارد (کنایه از اینکه لطف حضرتش شامل حال همه میشود) پس عقلهایشان را جمع کند و خِرَدشان کامل شود.
(الکافی ج۱ ص۲۵)
🌹زمین را پر از عدل و داد و نور میکند.
(الاحتجاج ج۲ ص۲۹۰)
🌹اهل آسمان و اهل زمین از حکومت او راضی میشوند.
(اثبات الهداة ج۷ ص۱۹۹)
🌹مهدی نسبت به مال و دارایی بخشنده، نسبت به ناتوانان و مستمندان بسیار مهربان و دل رحم، و نسبت به مسئولان و کارگزاران دولت خود بسیار سختگیر خواهد بود.
(بشارة المصطفی ص۲۰۷)
🌹هنگامی که قائم قیام کند به عدالت داوری کند، و در زمان او ظلم و ستم از بین میرود، و راهها را امن میکند، و زمین برکات خود را عرضه میدارد.
(الارشاد ج۲ ص۳۸۴)
🌹او سرپرستی خیرخواه، و کشتی نجات، و پرچم هدایت، و نور چشمان تمام مردم، و بهترین فرزندان آدم، و از بین برنده نابینایی ها و نا آگاهی هاست.
(بحارالانوار ج۱۰۲ ص۸۳)
🌹هرکس قائم اهل بیت را درک کند و مریض باشد سالم میشود؛ و اگر دارای ضعف و ناتوانی باشد قوی میگردد.
(بحارالانوار ج۵۲ ص۳۳۵)
🌹خوشا بحال کسی که زمان او را درک کند؛ خداوند به وسیله او گرفتاری را از امت برطرف میکند.
(معجم احادیث الامام المهدی ج۱ ص۲۲۲)
🌹در دولت او کینه از دل مردم برطرف شود.
(تحف العقول ص۱۱۵)
🌹زنده ها آرزو میکنند کاش مردگانشان بودند (و دولت مهدی را میدیدند) ؛
(معجم احادیث الامام المهدی ج۱ ص۲۷۳)
رواست که تمام عمر برای برپایی چنین دولتی با تمام وجود جهاد و دعا کنیم....
~~~~~~~~~~~~~~~~~~
❓اما درباره برخی روایات که امام زمان - ارواحنافداه- را بسیار خشن و خونریز معرفی میکنند، توضیح یکی از مراجع بزرگوار تقلید کافی است:
《اصولا یکی از برنامه های دشمنان اهل بیت جعل حدیث و تحریف احادیث و نسبت دادن آنها به ائمه طاهرین علیهم سلام بوده تا معارف اسلام را تحریف کرده و آنگونه که خود میخواهند به مردم القا کنند؛
و دیگر اینکه با دادن چنین نسبتهای ناروا به آن بزرگواران آنان را از چشم مردم بیندازند تا مردم گِرد آنان جمع نشوند...
دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای در قم اعلام کرد: میزان زکات فطره سه کیلوگرم گندم یا سه کیلوگرم برنج می باشد.
مبلغ زکات فطره براساس قیمت گندم در هر شهر می باشد که حداقل ۱۰ هزار تومان می باشد اما مستحب است که بیشتر(۱۲۰۰۰ تومان) پرداخت شود.
۱. فطریهی مهمان یک شبه بر عهدهی چه کسی است؟
فطریه میهمان یک شبه بر عهده خودش میباشد و بر عهدهی میزبان نیست.
۲. پرداخت فطریه غیر سادات به سادات و احکام آن چگونه است؟
غیر سادات نمیتوانند فطریه را به سادات فقیر پرداخت کنند و در صورت پرداخت مجزی نمیباشد و ملاک در این امر سرپرست خانواده میباشد.
۳. پرداخت فطریه در شهری غیر از شهر شخص پرداخت کننده چگونه است؟
بنابر احتیاط در همان شهری که هست پرداخت شود.
۴. جهت مصرف فطریه چیست؟ و آیا میتوان آن را برای اماکن مذهبی مصرف نمود؟
مصرف فطریه همان مصرف زکات است؛ ولی احتیاط این است که به فقرای مومن داده شود.
۵. زنی که از تمکین شوهر خود داری می کند، آیا زکات فطره او از شوهرش برداشته می شود؟
خیر، باید شوهرش زکات فطره او را بدهد؛ مگر آنکه نان خور شخص دیگری باشد.
۶. پدری که زکات فطره نمی دهد، تکلیف زن و فرزند او چه می شود؟
بر آنان تکلیفی نیست و لازم نیست فطره بدهند.
۷. اگر زن به جهت نیاز شوهر، در تأمین مخارج زندگی کمک کند؛ چه کسی باید زکات فطره آنها را بدهد؟
ج. اگر زن نان خور شوهر محسوب شود، باید شوهر در صورت توانایی زکات فطره خود و همسرش را بدهد و اگر زن نان خور شوهر و کس دیگری نباشد، باید خودش زکات فطره اش را بدهد.
۸. ۱) میهمانی که فقط شب عید فطر به خانه انسان بیاید، تکلیف فطره اش چه می شود؟
۲) اگر میهمان فطره خودش را بدهد، آیا از عهده صاحب خانه ساقط می شود؟
۳) اگر انسان شب عید فطر میهمان داشته باشد و صبح متوجه شود که عید بوده؛ آیا فطره آنها بر او واجب است؟
۱) فطره او بر عهده صاحب خانه نیست.
۲) در فرضی که نان خور محسوب شود اگر با اجازه صاحب خانه و از طرف او فطره خودش را بدهد، از عهده میزبان ساقط می شود.
۳) ناآگاهی از رؤیت هلال، تأثیری در حکم پرداخت فطره ندارد لکن فطره میهمان یک شبه بر عهده خودش میباشد.
۹. آیا پرداخت زکات فطره بر کسی که توان مالی ندارد، واجب است؟
اگر فقیر باشد، زکات فطره بر او واجب نیست و اگر سه کیلو گندم و مانند آن و یا قیمت آنها را دارد، مستحب است آن را به عنوان زکات فطره بدهد و چنانچه افرادی تحت تکفل دارد، می تواند آن را به قصد فطره، بین نفرات خانواده دست گردان کنند و بهتر است نفر آخر، آن را به کسی بدهد که از خودشان نباشد.
۱۰. زکات فطره را باید از قوت متعارف داد، یا قوت شرعی؟
اگر از گندم، جو، خرما، برنج و مانند اینها داده شود، کفایت می کند و منحصر به قوت غالب نیست.
۱۱. مقدار فطره چقدر است؟
شخص باید برای خودش و کسانی که نان خور او محسوب می شوند، برای هر نفر سه کیلو از خوراک مردم مانند گندم، جو، خرما، کشمش، برنج، ذرت و یا مانند اینها و یا پول یکی از آنها را به مستحق بدهد.
۱۲. اگر شخص فطره را کنار بگذارد، می تواند از آن استفاده کند و بعد به جای آن مال دیگری بگذارد؟
خیر، باید همان را که کنار گذاشته، برای فطره بدهد.
۱۳.زمان کنار گذاشتن فطره و پرداخت آن چه موقع است؟
بعد از اثبات حلول ماه شوال میتواند آن را کنار بگذارد اگر نماز عید فطر می خواند، بنابر احتیاط واجب باید پیش از نماز پرداخت کند یا کنار بگذارد و اگر نماز عید نمی خواند، تا ظهر روز عید فطر مهلت دارد.
۱۴. آیا جایز است پیش از ماه رمضان، فطره را به فقیر داد؟
خیر، کفایت نمی کند؛ ولی می تواند آن را به عنوان قرض به او بدهد و در روز عید فطر، طلب خود را بابت فطره حساب کند.
۱۵. آیا پدر می تواند زکات فطره را به فرزند دانشجوی خود که محتاج است، بدهد؟
اگر فرزندان فقیر باشند، پدر و مادر باید مخارج واجب آنان را بپردازند و نمیتوان چیزی از زکات فطره را بابت مخارج زندگی به آنها داد؛ ولی برای ادای دین و یا مایحتاجی که تأمین آن بر پدر واجب نیست، اشکال ندارد.
۱۶. آیا جایز است زکات فطره را به عنوان هدیه، به خویشاوندان آبرومند و مستحق داد؟
می تواند به عنوان هدیه بدهد و لازم نیست به او بگوید زکات فطره است؛ ولی باید در نیت قصد زکات کند.
۱۷. کسی که سید نیست، می تواند فطره را به سید بدهد؟
خیر، جایز نیست.
۱۸. همسرم از سادات میباشند با توجه به اینکه فطریه ایشان به عهده اینجانب میباشد و من نیز سیّد نیستم و با عنایت به اینکه فطریه سادات جداگانه دریافت میشود آیا فطریه مربوط به همسرم را در محل فطریه سادات باید قرار داد؟
ملاک در پرداخت فطریه معیل(پرداخت کننده فطریه) است نه عیال، بنابراین شما نمیتوانید فطریه خود را به سیّد بپردازید هر چند همسر شما از سادات باشد.
۱۹. آیا فطریه را به سادات فقیر میتوان داد؟
غیر سادات نمیتوانند به سادات فطریه پرداخت نمایند.
حضرت امام علی علیه السلام
ثلاث من كنّ فيه لم يندم: «ترك العجلة، و المشورة، و التوكّل عند العزم على اللّه عزّ و جلّ».
سه چیز است که هر کس آن را مراعات کند ، پشمیان نگردد : 1 - اجتناب از عجله ، 2 - مشورت کردن ، 3 - و توکل بر خدا در هنگام تصمیم گیری .
بحار الانوار (ط-بیروت) ج 75 ، ص 81 ، ح 74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نشر_حداکثری
🔴 بخدا مسئولیم.... جهان اسلام کجائید؟... قیامت چه جوابی داریم؟
♨️ مگر امکان دارد انسان، مسلمان باشد و در امر مسلمین دخالت نکند... ♨️
#روز_قدس
#فلسطین
#بدایه_الحکمه
🔰انواع تعقّل
👈عقل انسان بر حسب چگونگی حصول معقولات در نزد عقل،به سه دسته زیر تقسیم می شود:
۱-عقل بالقوّه(معقول بالقوه است)
۲-عقل تفصیلی(معقول بالفعل است)
۳-عقل اجمالی(معقول بالفعل است)
عقل تفصیلی نیازمند #تفکر و بررسی است تا به پاسخ برسد ولی عقل اجمالی در جایی است که برای ما ملکه پاسخ وجود دارد و بلافاصله پس از بروز مسئله،ما پاسخ را در نزد خود حاضر داریم.
نکته:اجمال و تفصیل مشترک لفظی می باشند و این معنا با معنای مستعمل در اصول فقه نباید خلط شود.
مراتب عقل:
💠 عقل از جهت ترتیب حصول معقولات در نزد عقل به چهار دسته تقسیم می شود:👇
۱-عقل هیولایی ۲-عقل بالملکه
۳-عقل بالفعل ۴-عقل مستفاد
بدایه الحکمه
🔰حدیث قدسی
در میان #احادیث به روایاتی بر میخوریم که از زبان خداوند نقل شده است.از نمونه های معروف آن،حدیث #سلسله_الذهب است که امام رضا به نقل از پدران خود از #پیامبر،و ایشان با وساطت جبرئیل از خداوند چنین نقل کرده است:(لا اله الا الله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی).
به چنین حدیثی اصطلاحا حدیث قدسی گفته می شود.
👈تفاوت حدیث قدسی با قرآن را عموما در این جهت دانستهاند که لفظ و معنای #قرآن از ناحیه خداوند است در حالی که در حدیث قدسی تنها معنا و مفاد به #خداوند منسوب است و ساختار لفظی آن از سوی پیامبر ساخته و ارائه می شود.
منبع:آشنایی با علوم حدیث
#پایه_شش
Palestine-farsi.pdf
2.67M
📚 #فلسطین
کتاب فلسطین از منظر آیت الله العظمی سیدعلی خامنهای
سؤال و شبهه معروف:
حديثی از امام صادق(ع) شنيده شده كه فرموده است: «هر پرچمی كه قبل از قائم ما برافراشته شود، ضلالت و گمراهی است» منظور از اين حديث چيست؟ آيا اين حديث با ولايت و يا با هر نوع حكومت مخالفت ندارد؟ اوّلاً در خود روايت مذكور قرينه است كه مراد از قيام، قيامهای طاغوتی است و در ثانی ادله فراوانی در برابر اطلاق آن وجود دارد.
پاسخ👇👇👇👇
امام صادق ـ عليهالسّلام ـ فرمود: هر پرچمی قبل از قيام قائم (بلند شود) صاحب آن طاغوت است (با اين كار) غير خدا را پرستيده و بندگی نموده است.
اين روايت (و يا مشابه آن) به هيچ وجه دلالت ندارد كه 👈قيامهای به حق و تشكيل حكومت عادلانه، طاغوت و عبادت غيرخداوند (و يا گمراهی) است، بلكه در خود روايت قرينه داريم كه مراد👇👇
قيام طاغوتی و قيامهایی است كه در مسير خدا و اهلبيت نباشد، بلكه در عرض و مقابل آنها باشد، آن قرينه ذكر كلمه «طاغوت» و جلمه «يَعبدُ من دون الله» است.
⬇️⬇️⬇️⬇️
مؤيّد اين مطلب روايت ديگری است كه میگويد: «و مَنْ رَفَعَ راية ضلالة فصاحبها طاغوت»[2] هر كسی پرچم ضلالت برافرازد، صاحبش طاغوت است
در نتيجه روايت مذكور به قرائن خارجيه قيد بر میدارد،⬅️ كه هر پرچمی كه در مسير ضلالت➡️ برافراشته شود طاغوت است ⏪نه پرچم حق، و هرگز به اطلاق روايت كه هر قيامی قبل از ظهور مهدی (عج) طاغوتی است نمیتوان تمسك نمود، چرا كه اطلاق آن حتّي قيام امام حسين ـ عليهالسّلام ـ را هم شامل میشود، چون قبل از قيام مهدی (عج) است، و هرگز هيچ مسلمانی حتی انسان فهميدهای در حقانيت قيام امام حسين ـ عليهالسّلام ـ شك ندارد، از اين گذشته ما قيامهای فراوانی را داشتهايم در تاريخ توسط غير ائمه ـ عليهالسّلام ـ و انسانهای غيرمعصوم، كه مورد تأييد ائمه قرار گرفتهاند✔️ كه به برخی از آنها اشاره میشود كه اين روايات با روايت فوق معارض است.
⏬⏬⏬⏬
1⃣ قيام زيد بن علی: كه امام هشتم ـ عليهالسّلام ـ فرمود: زيد از علما آل محمد بود و برای خداوند خشم نمود، و برای خداوند با دشمنانش جنگيد تا به شهادت رسيد،[3] و امام هفتم هم فرمود: كه عمويم زيد در راه رضايت آل محمد ـ صلی الله عليه و آله ـ قيام كرد.[4] و روايات ديگر، كه كاملاً ائمهاطهار قيام زيد را و حتی پيامبر اسلام ـ صلی الله عليه و آله ـ قيام او را پيشگويی نموده، و كاملاً تأييد فرمودند.[5]
2⃣ قيام مختار بن ابی عبيدی ثقفی، كه امام زينالعابدين در تأييد قيام او فرمود: اگر بردهای از زنگار برای ياری ما قيام كند بر همگان واجب است او را ياری رسانند.[6] از اين روايت استفاده میشود كه نه تنها قيام در حمايت، و مسير اهلبيت ممنوع نيست، بلكه هر كس قيام كند بر ديگران واجب است او را ياری نمايند و هم چنين امام باقر ـ عليهالسّلام ـ فرمود: مختار قاتلان ما را كشت و از ما اهلبيت خونخواهی و دختران ما را ازدواج داد، و در زمان مشكلات بين ما به تقسيم مال پرداخت.[7] و فرمود: كه خدا رحمت كند مختار را كه تمام حق ما را ستاند[8]
از گفتار امام باقر ـ عليهالسّلام ـ بخوبی تأييد و تمجيد تشكيل حكومت در مسير حمايت از اهلبيت استفاده میشود.
3⃣ قيام يمانی و... كه در روايات بدان اشاره شده و تأييد شده است.[9]
🔴 استاد مطهری در اين زمينه میفرمايد: «از نظر روايات اسلامی در مقدّمه قيام و ظهور امام يك سلسله قيامهای ديگر از طرف اهل حق صورت میگيرد، آن چه به نام قيام يمانی قبل از ظهور بيان شده است، نمونهای از اين سلسله قيامها است، اين جريان نيز ابتدا به ساكن و بدون زمينة قبلی رخ نمیدهد. در برخی روايات اسلامی سخن از دولتی است از اهل حق كه تا قيام مهدی (عج) ادامه پيدا میكند.[10]
🔵 و هم چنين دربارة انقلاب اسلامی، به رهبری امام خمينی (ره) بشارتهایی داده شد، كه يكی از بزرگان معاصر میگويد: «از نظر شيعيان، انقلاب ايران، به عنوان زمينهساز ظهور مطرح است. آنان كم و بيش میدانند كه اين علائم ظهور است، در روايتهای موجود عبارت «رجل من قم» مردی از قم قيام میكند «و قوم من الشرق» و گروهی از مشرق دست به قيام میزنند آمده است.[11]
نظر امام خمينی (ره): امام (ره) توجيهات مختلفی از حديث نموده كه به برخی از آنها اشاره ميشود.
➖➖➖➖➖➖
۱) مراد روايتی است كه در مقابل روايت حضرت باشد نه روايتی كه دعوت به ايشان و ولايتشان ميكند[12] دليل اين توجيه ذيل روايت مذكور، و روايتی است كه قيد «راية ضلالة» پرچم گمراهی دارد.
۲) مراد اين است كه پرچمی به عنوان مهدويّت بلند كند.[13]
💠 چنان كه در طول تاريخ پرچمهای زيادی به نام مهدی (عج) قيام كردند، ولی گذشت زمان آنها را رسوا نمود.👌 در جای ديگر میفرمايد: اينهایی كه میگويند كه هر عَلَمی بلند بشود، و هر حكومتی، خيال كردند كه هر حكومتی باشد، اين برخلاف فرج است، اينها نمیفهمند چی دارند میگويند... حكومت نبودن يعنی اينكه همه مردم به جان هم بريزند و همديگر را بكشند...، اگر فرض میكرديم دويست تا روايت هم در اين باب داشتند، همه را به ديوار میزديم، برای اينكه خلاف قرآن است.👌 [14]
۳) (ممكن است روايت) راجع به خبرهای ظهور ولیعصر باشد و مربوط به علامات ظهور باشد و بخواهد بگويد در زمان غيبت عَلَمهایی كه به عنوان امامت، قبل از قيام قائم برپا میشود باطل است[15] يعنی روايت مورد خاص را میگويد، لذا اطلاق ندارد.[16]
۴) احتمال ديگر آن كه از قبيل پيشگويی باشد از اين حكومتهایی كه در جهان تشكيل میشود تا زمان ظهور كه هيچ كدام به وظيفه خود عمل نمیكنند، همينطور هم تاكنون بوده شما چه حكومتی در جهان بعد از حكومت علی بن ابیطالب ـ عليهالسّلام ـ سراغ داريد، كه حكومت عادلانه باشد و سلطنتش طاغی و برخلاف حق نباشد.[17]
💠 جواب ديگر اين است كه بر فرض روايت طبق ظاهر معنا شود، باز قابل اعتنا نمیباشد، چون در مقابل اين روايات آيات زيادی داريم كه دستور به قيام برای خدا[18] جهاد در راه خدا، امر به معروف و نهی از منكر، و مقابله با طاغوت داده است و هم چنين روايات فراوانی داريم كه دستور به امر به معروف و نهی از منكر،[19] قيام در راه خدا، نموده است و دستورات و قوانين فراوان حكومتی كه در قرآن و روايات وجود دارد، نمیتوانند مخصوص زمان خاصی باشد.
💠 امام خمينی(ره) در اين زمينه میفرمايد: «ممكن است صدها هزار سال ديگر (بگذرد) و مصلحت اقتضا نكند كه حضرت تشريف بياورد و در طول اين مدّت طولانی (آيا) احكام اسلام بايد بر زمين بماند و اجرا نشود و هركه هر كاری خواست بكند؟
(آيا) قوانيني كه پيامبر اسلام، در راه بيان و تبليغ و نشر و اجراي آن 23 سال زحمت طاقتفرسا كشيد، فقط براي مدّت محدودی بود؟ آيا خداوند اجراي احكامش را محدود كرد به دويست سال؟ و (آيا) پس از غيبت صغري، اسلام ديگر همه چيزش را رها كرده است؟!
[ولايت فقيه و ادله]
👈جواب سوّم اين است كه مسئله ولايت فقيه و تشكيل حكومت اسلامی.، ادله فراوان نقلی و عقلی همراه است كه هرگز روايت فوقالذكر در مقابل آن قدرت استقامت ندارد. به عنوان نمونه به يك دليل عقلی و يك دليل نقلی اشاره میشود:
1) دليل عقلی، در اين جا جهت اختصار فقط[20] به يك دليل عقلی اشاره میشود: «حيات اجتماعی بشر و نيز كمال فردی و معنوی او، از سویی نيازمند قانون الهی در ابعاد فردی و اجتماعی است كه مصون و محفوظ از ضعف و نقص و خطا و نسيان باشد، و از سوی ديگر نيازمند حكومت دينی و حاكمی عالم و عادل برای تحقق و اجرای قانون كامل، حيات انسانی در بعد فردی و اجتماعیاش بدون اين دو و يا با يكی از آن دو متحقق نمیشود و فقدان آن دو، در بعد اجتماعی، سبب هرج و مرج و فساد و تباهی جامعه میشود كه هيچ انسان خردمندی به آن رضا نمیدهد اين برهان كه دليل عقلی است هم شامل زمان انبياء میشود كه نتيجهاش ضرورت نبوّت است و هم شامل زمان پس از نبوّت رسول خاتم كه ضرورت امامت را نتيجه میدهد، و هم ناظر به عصر غيبت امام معصوم است كه حاصلش ضرورت ولايت فقيه است.»[21]
2) دليل نقلی: آيات و روايات فراوانی بر مسئله ولايت فقيه دلالت دارند. كه فقط به يك روايت اشاره میشود.[22]
امام زمان (عج) در قسمتی از پاسخ به پرسش اسحاق مینويسد: «در پيشامدها به راويان احاديث ما مراجعه كنيد آنها حجّت من بر شما هستند و من حجت خدايم.»[23]
⏪ نتيجه اين كه: اوّلاً در خود روايت مذكور قرينه است كه مراد از قيام، قيامهای طاغوتی است و در ثانی ادله فراوانی در برابر اطلاق آن وجود دارد.
🔰 پینوشتها:
[1] حر عاملی، وسائل الشيعه، بيروت، داراحياء التراث العربی، چاپ دوم، ج11، ص37، روايت 6.
[2] محمد بن يعقوب كلينی، روضة كافی، تهران، دارالكتب الاسلاميه، ج8، ص296، ح456.
[3] وسائل الشيعه، همان، ج11، ص39، روايت 11.
[4] همان.
[5] مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، بيروت، داراحياء التراث العربی، چاپ دوّم، 1403ق ـ 1983م، ج46، ص199.
[6] همان، ج45، ص365.
[7] همان، ج45، ص343.
[8] كشی، رجال كشی، ص125، ح199.
[9] بحارالانوار، همان، ج52، ص253.
[10] مطهری، مرتضی، قيام و انقلاب مهدی از ديدگاه فلسفة تاريخ، قم، انتشارات صدرا، ص67ـ68.
[11] مجله انتظار، سال اول، شماره 2، مصاحبة با استاد علی كورانی، ص 61. ر.ک: بحارالانوار، همان، ج52، ص243، و ج57، ص216، روايت 37.
[12] همان، ص81.
[13] همان، ص14. و صحيفة نور، ج20، ص196ـ197.
[14] مجله انتظار، همان، ص15. و صحيفة نور، ج20، ص198.
[15] مجله انتظارص۱۸
[16] ولاية الفقيه، تهران، دارالكتب الاسلاميّه، ج1، ص238.
[17] مجلّه انتظار، همان، ص18.
[18] سبأ:46.
[19] حر عاملی، وسائلالشيعه، همان، ج11، ص395.
[20] ر.ك: واعظی، احمد، حكومت اسلامی، چاپ اوّل، 1380، ص172.
[21] جوادی آملی، عبدالله، ولايت فقيه، قم، نشر اسراء، 1378ش، ص151ـ152.
[22] ر.ك: حكومت اسلامی، همان، ص147ـ167. و ر.ك: عليزاده، اكبر اسد، در ساحل انديشه، قم، مؤسسة امام صادق(ع)، چاپ اوّل، 1380، ص232ـ239.
[23] محمد بن الحسن الحر العاملی، وسائل الشيعه، تهران، المكتبة الاسلاميه، چاپ اوّل، 1380، ج18، باب اوصاف القاضی، ح9.
نهج البلاغه_5.0.apk
13.83M
#نرم_افزار
#شرح_نهج_البلاغة
#آیت_الله_مکارم_شیرازی
📱در این نرم افزار متن کل نهج البلاغه به همراه ترجمه و تفسیر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی) قرار گرفته است
سلام
در آخرین ماه رمضان قرن حاضر هستیم
دیگر هیچ ماه رمضانی با هزار و سیصد شروع نمیشود شاید در قرن بعد خداونددنیایی متفاوت رقم بزند، شاید نشود توفیقاتی که ماه های رمضان گذشته داشتید نصیب شود،این آخرین ماه رمضان قرن را دریابیم و برای هم دعای خیر کنیم.
زمان به همین سادگی میگذرد و فرصت ها میسوزند
قدر یکدیگر را بدانیم
روز و روزگار بر عزیزان به تندرستی وخوشی باد.
التماس دعا و آرزوی قبولی عبادات و طاعات شما🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️نقش بیبدیل رهبرمعظم انقلاب در مدیریت بحران کرونا از زبان وزیر بهداشت
🔸سعید نمکی وزیر بهداشت:
🔹از خدا خواستهام تا زنده هستم سایه بلند مقام معظم رهبری را از سر من کم نکند.
🔹بزرگترین دلگرمی های من در این روزها رهبری بودند.
🔹قدر و منزلت رهبر انقلاب را در این ایام به خوبی بیشتر از قبل دیدم.
🔹با فتوای رهبر انقلاب جان گرفتیم.
🔹محبتی که به کادر پزشکی کردند در تاریخ مملکت فراموش نخواهد شد.
فیش جامع رمضان.apk
20.8M
📱 #نرم_افزار #اندروید
✅نرم افزار جامع فیش جامع رمضان
بیش از 2000 سخنرانی روشمند/ مکتوب / کامل و کوتاه ماه مبارک رمضان
برخی از محتواهای برنامه 👇
📮منبرویژه
📮فیش منبر
📮فیش مرثیه
📮فیش احکام
📮توشه تبلیغی
📮تجربیات تبلیغی
📮مراسم قرآن بسر
📮سوژه های سخنرانی
📮فیش منبرجهش تولید
📮کتابخانه pdf رمضانیه
📮منبرهای تفسیری متنوع
📮منبرهای کوتاه وکاربردی
📮متن مراسمات شبهای قدر
📮متن خطبه های عید فطر
📮متن سخنرانان مشهور کشوری
📮محتوای مناسبتهای ماه رمضان
📚http://eitaa.com/ketabkhaneyema
کتابخانه ما ؛ اسلامی
دعای جمعه آخرماه مبارک رمضان
۱. حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ الْحَسَنِ الْقَطَّانُ قَالَ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ السَّعِیدِ الْهَمْدَانِیُّ مَوْلَى بَنِی هَاشِمٍ عَنْ جَابِرِ بْنِ یَزِیدَ عَنْ أَبِی الزُّبَیْرِ الْمَکِّیِّ عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْأَنْصَارِیِّ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ص فِی آخِرِ جُمُعَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فَلَمَّا بَصُرَ بِی قَالَ لِی یَا جَابِرُ هَذَا آخِرُ جُمُعَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فَوَدِّعْهُ وَ قُلِ: اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِیَامِنَا إِیَّاهُ فَإِنْ جَعَلْتَهُ فَاجْعَلْنِی مَرْحُوماً وَ لَا تَجْعَلْنِی مَحْرُوماً. فَإِنَّهُ مَنْ قَالَ ذَلِکَ ظَفِرَ بِإِحْدَى الْحُسْنَیَیْنِ إِمَّا بِبُلُوغِ شَهْرِ رَمَضَانَ وَ إِمَّا بِغُفْرَانِ اللَّهِ وَ رَحْمَتِهِ [اقبال الاعمال، ص ۲۴۳]