امام حسن عسکرے(ع)فرمودند:
شیعیان ما در اندوهے دائم به سر مےبرند
تا فرزندم ڪہ پیامبر(ص)نوید ظهورش را
داده ، ظاهر شود...
📚بحارالأنوار ج ۵۰ص۳۱۷
#الهمعجللولیڪالفرج 💔
@keyfonas
با کاروان کربلا🍁
حکایت جوانمردی به نام "زهیر"🕊
در چنین ایامی امام به سرزمینی به نام (زرود) رسیده بود
"زهیر" هم در منزل زرود بود ، او علی رغم میل باطنی به تشویق همسرش، دیلم یا دلهم، پس از آمدن پیک امام به خیمه اش و دعوت برای همراهی با حسین (ع) به محضر امام رسید و در انقلابی شگرف همسفر امام به کربلا شد.
زهیر در روز عاشورا به نصیحت سپاه عمر سعد پرداخت. ناسزایش گفتند. دیگر موعظه کرد. شمر به سوی او تیر و سخنان ناروایش را پاسخی سزاوار داد. امام فرمان بازگشت به او داد زهیر حمله شمر و یارانش را برای آتش زدن خیمه های امام دفع کرد. همراه با حرّ جنگ سختی کرد. ظهر عاشورا جان خود را همراه با سعید بن عبدالله سپر نماز امام کرد. پس از نماز در نبردی دلیرانه و کشتن صد و بیست نفر از دشمنان به دست کثیر بن عبدالله شبعی و مهاجر بن او تمیمی به شهادت رسید.
حدود 60 سال داشت
او سخنور و خطیب، شجاع و مدیر، قرآن شناس، بصیر و آگاه به دین و شأن معصومین، علاقه مند به اباعبدالله الحسین (ع)، صبور در شدائد، ایثارگر و فداکار، رشید و دلاور و رزم آزموده بود.
در زیارت ناحیه مقدسه آمده است: السلام علی زهیر بن القین البجلی القائل للحسین و قد اذن له بالانصراف : لاو الله لایکون ذلک ابداً تررک ابن رسول الله اسیراً فی ید الاعداء و انجو؟ لا ارانی الله ذالک الیوم.
"زهیر" در روز عاشورا رجز خوانی زیبایی کرد و در آن نبرد جانانه اش رو کرد به امام و او را ستود 🍁
فدتک نفسی هادیا مهدیا ؛الیوم نلقی جدک النبیا ؛و حسناً و المرتضی علیاً ؛
و ذاجنا الشهید الحیّا🍁
زهیر در هنگام پیوستن به امام خطاب به همراهانش گفت. هر که دوستدار شهادت است، همراه من بیاید. و گرنه برود و این آخرین دیدار من با شماست.
به همسرش گفت: تو آزادی. از قرائن پیداست همسرش با او همراه شده است یا با فاصله ای اندک از رزمگاه بوده است.
پس از شهادت زهیر همسر او دلهم به غلامش گفت:
این کفن را بگیر و ببر و مولایت را دفن کن. غلام می رود؛ امّا با دیدن بدن امام کفن را بر او می پوشاند و باز می گردد. دلهم وی را می ستاید و آفرین می گوید و کفنی دیگر برای همسرش تدارک می بیند و به غلام می دهد.
سلمان بن مضارب ،پسر عموی زهیر. همزمان با زهیر همسفر امام می شود و در کربلا به شهادت می رسد.
زهیر هنگام پیوستن به اباعبدالله خاطره جنگ بلنجر را باز گفت و توصیه سلمان فارسی را که درآن جنگ پس از دریافت غنایم فراوان گفته بود : آنگاه که سیّد جوانان آل محمد را درک کردید از پیکار و کشته شدن در کنار او بیش از دستیابی به این غنایم شادمان شد.
در منطقه ذی حُسم ،پس از ملاقات یاران امام با حر بن یزید ریاحی ، امام خطبه خواند و زهیر خطاب به یاران گفت شما سخن می گویید یا من سخن بگویم ؟ همگان گفتند تو بگو و زهیر عارفانه و عاشقانه سخن گفت و اعلام و اعلام وفاداری کرد.
زهیر وقتی سختگیر های حرّ را دید به امام پیشنهاد جنگ داد و گفت جنگ با اینان، سپاه حرّ، آسانتر از جنگ با نیرهای بعدی است و امام پاسخ داد ما کنت لأبد أهم بقتال: ما آغازگر جنگ نخواهیم بود.
در روز نهم محّرم وقتی شمر آماده حمله شد، حضرت عبّاس از طرف امام برای گفت گو با دشمنان مأمور شد. همراه اباالفضل العباس بیست تن برگزیده شدند که زهیر یکی از آنان بود. زهیر با سپاه عمر سعد و شخصی به نام عَزره گفت و گو کرد.
شب عاشورا پس از خطابة امام و دعوت رفتن، زهیر یکی از خطابه خوانان آتشین و اعلام کنندگان فداکاری بود.
پس از شهادت زهیر امام اندوهگینانه در کنار تن خونینش گفت: لا یبعدنّک الله یا زهیر! ولعن الله قاتلیک لعنُ الذینَ مُسخو قرده و خنازیر. خداوند تو را از رحمت خود دور نگرداند و قاتلانت را مانند کسانی که با لعنت خدا به صورت میمون و خوک در آمدند، لعنت کند.
با رفتار ها و گفتار هایی که از زهیر در کربلا و مسیر رسیدن به کربلا میشناسیم، در عثمانی بودن وی تشکیک و تردید جّدی هست.
منبع: کتاب آیینهداران آفتاب نوشته محمدرضا سنگری🍁
@keyfonas
تقدیم به محبین سیدالشهدا (ع)💐
امام حسين (ع) فرمودند:
هر كس دوست ما باشد از ما است به گفته روايت ( مِنّا ) ميشود
راوي از حضرت ميپرسد:
آیا از شما ميشود؟ حضرت ميفرمايد:
بله از ما اهل بيت ميشود، راوي مجدداً سؤال ميكند و حضرت دوباره ميفرمايد:
بله از ما ميشود ، حضرت ميگويند:
مگر نشنيدهاي كه گفته شده « فَمَنْ تَبِعَنِي فَإِنَّهُ مِنِّي» هر كس عاشق شود تابع است هر كس تابع شد جزء خودمان ميشود🌸
حسین عشق من و عمر و زندگی من است
حسین در دل من عشق را بیان کرده
حسین دست مرا ول نمی کند مردم
حسین در دل دیوانه اش مکان کرده
حسین زحمت من را کشیده این مدت
و هر چه لطف شده یار مهربان کرده
@keyfonas
👌نمک بخوریم یا نخوریم ؟؟؟ !!!
👈آن چیزی که امروزه در دنیا مطرح است وتبلیغ می شود که نمک را از سفره حذف کنید این در واقع یک توطئه می باشد و هدف این کار ایجاد بیماری در مردم است تا مراجعات به دارو ودرمان بیشتر شود .
✅ توجه داشته باشید منظور از نمکِ (مفید) "نمک دریا" می باشد همان نمکی که پیامبر صلی الله علیه و آله ، مصرف می نمود .
♦️نمک ید دار (موجود در بازار) سَمّ است ویک قاتل است که سبب ایجاد انواع بیماری ها از جمله "تیروئید" و "سرطان تیروئید" می شود .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✅ امّا نمک دریا آنقدر فواید دارد تا جایی که به عنوان دارو معرفی شده است .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
◾️عليّ بن إبراهيم عن أبيه عن إسماعيل بن مرّار عن يونس عن رجل عن سعد الإسكاف عن أبي جعفر عليه السّلام قال : إنّ في الملح شفاء من سبعين داء - أو قال سبعين نوعا من أنواع الأوجاع-. ثمّ قال : لو يعلم النّاس ما في الملح ما تداووا إلاّ به .
🔸سعد اسكاف گويد : امام باقر عليه السّلام فرمود : همانا كه در نمک شفا و بهبودى از هفتاد بيمارى است. يا فرمود : شفاى از هفتاد نوع از انواع دردهاست . سپس فرمود : اگر مردم مىدانستند نمک چه خواصى دارد ، جز با آن مداوا نمىنمودند .
📚اصول کافی جلد ۸ ص ۱۳۰
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✅ علاوه بر این ما روایات متواتر مبنی بر مصرف نمک در ابتدا وانتهای غذا داریم ، وروایت داریم این (مصرف نمک) درمان هفتاد بیماری تا سیصد وسیزده بیماری می باشد .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
◾️محمّد بن يحيى عن أحمد بن محمّد بن عيسى عن عليّ بن الحكم عن ابن بكير عن زرارة عن أبي عبد اللّه عليه السّلام قال: قال النّبيّ صلّى اللّه عليه و اله لأمير المؤمنين عليه السّلام : يا عليّ! افتتح بالملح في طعامك و اختم بالملح؛ فإنّه من افتتح طعامه بالملح و ختمه بالملح دفع اللّه عنه سبعين نوعا من أنواع البلاء أيسرها الجذام .
🔸زراره گويد : امام صادق عليه السّلام فرمود : پيامبر خدا صلّى الله عليه و اله به اميرمؤمنان على عليه السّلام فرمود : اى على! غذايت را با نمک آغاز كن و با نمک به پايان ببر ؛ زيرا هر كس غذايش را با نمک آغاز و با نمک به پايان برساند خداوند هفتاد نوع از انواع بلا را از او دفع مىكند كه آسانترين آنها جذام است .
📚فروع کافی ج ۸ ص ۱۲۹
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
◾️محمّد بن يحيى عن أحمد بن محمّد عن القاسم بن يحيى عن جدّه الحسن بن راشد عن محمّد بن مسلم عن أبي عبد اللّه عليه السّلام قال : قال أمير المؤمنين عليه السّلام : ابدءوا بالملح في أوّل طعامكم؛ فلو يعلم النّاس ما في الملح لاختاروه على الدّرياق المجرّب .
🔸محمّد بن مسلم گويد : امام صادق عليه السّلام فرمود : امير مؤمنان على عليه السّلام فرمود : غذایتان را با نمک شروع كنيد ؛ زيرا اگر مردم مىدانستند چه چيزى در نمک است ، آن را بر ترياک تجربه شده ، ترجيح مىدادند .
📚اصول کافی جلد ۸ ص ۱۳۰
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✅ مصرف نمک (دریا) درمانِ بیماری های مربوط به "بلغم" است که بیشتر بیماری های صعب العلاج 👈طبق روایت👉 بخاطر بلغم و سردی است .
✅ به دلیل آن که مزاج نمک گرم و خشک است رطوبت بدن را می گیرد و درمان بسیاری از بیماری ها می باشد .
🔰 شرط داشتن این همه خواص به واسطه مصرف نمک ، آن است که نمکِ دریا باشد .
#پزشکی
#طب_اسلامی
@keyfonas
📍مسلمانِ عادتی یا راستین؟! مسئله این است!
🔸از دهه سوم به اين طرف، نهضت با نوع سومى از مسلمانان روبهروست: مسلمانانِ «پدر و مادرى» و «اقليمى» كه ماها باشيم. چرا شما مسلمانى؟ چون در خانه پدر و مادر مسلمان به دنيا آمدهام. اگر در خانه پدر و مادر مسيحى به دنيا آمده بودم چه بودم؟ مسيحى بودم. اگر در خانه پدر و مادر بیدين و مادى به دنيا مىآمدم چه بودم؟ مُلحد و مادى بودم.
🔸اگر مسلمانِ اقليمى يا مسلمان شناسـنامهاى، مسلمان زاده شده باشد و در خانه پدر و مادر مسلمان اگر درست ساخته شده باشد و صحيح تربيت بشود، يعنى درست به او برسند و يا خودش به خودش برسد، مسلمانِ راستين مىشود؛ يعنى از مسلمانان گروه اول میشود. وگرنه مسلمانى میشود كه چون پدر و مادرش مسلمان بودند مسلمان است. من به اينها مسلمانهاى عادتى میگويم زيرا عادت كردهاند مسلمان باشند.
💬 #شهید_بهشتی
📚 سه گونه اسلام، ص۲۵ #گزیده_متن
@keyfonas
چرا هرکس بر امام حسین (ع) بگرید بهشت بر او واجب میشود؟ این #عدالت است؟
چرا هرکس بر امام حسین (ع) بگرید بهشت بر او واجب میشود؟ این عدالت است؟
#پاسخ
با در نظر گرفتن مجموعه روایات در این موضوع به این نتیجه میرسیم، گریهای برای ورود به بهشت مؤثر است که از روی معرفت و محبت باشد، نه از روی احساسات صرف.
✅نکته مهم
یک آیه و یا یک روایت را به تنهایی نمیشود انتخاب و آن را معیار عمل قرار داد.
بلکه باید این حدیث را در کنار سایر احادیث بگذارد تا به یک جمع بندی درستی برسد، براین اساس به برخی از احادیثی که ما را برای رسیدن به یک دیدگاه صحیح کمک میکنند اشاره میکنیم.
1. امام صادق (ع) فرمود: از شیعیان ما نیست آن که با زبانش بگوید ما را دوست مىدارد و از ما پیروى مىکند، ولى در رفتارها و نشانه ها با ما مخالفت میکند، شیعیان ما کسانى هستند که با زبان و دل با ما موافق باشند و از آثار ما پیروى کنند، و مانند ما رفتار کنند.
2. پیامبر (ص) فرمود: شفاعت من به کسى که نماز خود را سبک بشمارد نمىرسد، به خدا سوگند، چنین شخصی کنار حوض کوثر بر من وارد نمىشود.
3. برای تأثیر گذاری گریه دست کم دو شرط اساسی وجود دارد.
گریه باید از روی معرفت و محبت باشد، لذا میبینیم مردم کوفه و شام - همان کسانی که به نحوی در شهادت امام حسین (ع) دست داشتند- نیز زمانی از روی احساسات، گریه میکنند.
الف. از حذیم بن شریک اسدىّ روایت شده است؛ زمانی که امام سجاد (ع) را همراه با زنان از کربلا وارد کوفه کردند، زنان کوفه زارى کنان، گریبان چاک زده و مردان هم با آنان مىگریستند، زین العابدین (ع) بیمار بود، پس به آوازى ضعیف و آهسته گفت: اینان بر ما گریه مىکنند پس ما را که کشت؟
✅شرط مهم
گریه باید مخلصانه و همراه با پیروی در گفتار و رفتار از اهل بیت (ع) باشد
امام صادق (ع) فرمود: خدا را معصیت کنى و اظهار محبّت او نمائى؟! بجانت قسم که این در میان کارها بسى عجیب است! اگر دوستیت صادقانه مىبود اطاعتش می کردى! که بی شکّ فرد محبّ مطیع و فرمانبردار محبوب است.
📚روضة الواعظین ج 2، ص 319
📚الإحتجاج على أهل اللجاج، ج 2، ص 303 و 304،
@keyfonas
تقلید از علما در اسلام، به معنای «سرسپردن» و «چشمبستن» نیست
شخصى به حضرت صادق(ع) عرض كرد كه #عوام و بىسوادان يهود راهى نداشتند جز اينكه از علماى خود هرچه مىشنوند قبول كنند و پيروى نمايند. اگر تقصيرى هست متوجه علماى يهود است. چرا قرآن عوام الناس بيچاره را كه چيزى نمىدانستند و فقط از #علماى خود پيروى مىكردند مذمّت مىكند؟
حضرت فرمود: عوام يهود علماى خود را در عمل ديده بودند كه صريحاً دروغ مىگويند، از #رشوه پرهيز ندارند، احكام و قضاءها را به خاطر رودربايستىها و رشوهها تغيير مىدهند، مىدانستند كه درباره افراد و اشخاص عصبيت به خرج مىدهند، حبّ و #بغض شخصى را دخالت مىدهند، حق يكى را به ديگرى مىدهند. آنگاه فرمود: به حكم الهامات فطرى عمومى كه خداوند در سرشت هركس تكويناً قرار داده مىدانستند كه هركس كه چنين اعمالى داشته باشد نبايد #قول او را پيروى كرد، نبايد قول خدا و پيغمبران خدا را با زبان او قبول كرد.
در اينجا #امام مىخواهد بفرمايد كه اين مسئله مسئلهاى نيست كه كسى نداند. #دانش اين مسئله را خداوند در فطرت همه افراد بشر قرار داده و عقل همه كس اين را مىداند. كسى كه #فلسفه وجوديش پاكى و طهارت و ترک هوا و هوس است اگر دنبال هوا و هوس و دنياپرستى برود، به حكم تمام #عقول بايد سخن او را نشنيد.
بعد فرمودند: و به همين منوال است حال عوام ما. اينها نيز اگر در فقهاى خود #اعمال خلاف، تعصب شديد، تزاحم بر سر دنيا، طرفدارى از طرفداران خود هرچند ناصالح باشند، كوبيدن مخالفين خود هرچند مستحق احسان و #نيكى باشند، اگر اين اعمال را در آنها حس كنند و باز هم چشم خود را ببندند و از آنها پيروى كنند عيناً مانند همان عوام يهودند و مورد مذمت و #ملامت هستند.
پس معلوم مىشود كه تقليدِ #ممدوح و مشروع از علما در اسلام «سرسپردن» و #چشم بستن نيست، چشم باز كردن و مراقب بودن است و اگر نه #مسئوليت و شركت در جرم است.
📚 استاد مطهری، ده گفتار، ص122-120 (با تلخیص)
@keyfonas
چرا تا زمان زنده بودن #معاویه امام حسین(ع) قیام نکردند؟
بااینکه آن زمان هم مردم #کوفه برای حضرت نامه نوشتند اما ایشان پاسخ منفی دادند.
#پاسخ از زبان امام حسین(ع)
✅مردم کوفه که گمان میکردند عهدنامه صلح امام حسن (ع) با معاویه و یا وجود امام حسن (ع) مانع این شده که امام حسین (ع) علیه معاویه قیام کند، پس از شهادت امام حسن (ع) و حجر بن عدی پی در پی سفیرانی را به همراه نامههایی نزد امام حسین (ع) فرستادند و آمادگی خود را برای پیکار با معاویه اعلام کردند و امام حسین (ع) که براساس شرائط موجود تصمیم میگرفت و عمل میکرد، همان پاسخهایی را به ایشان داد، که ده سال پیش امام حسن (ع) و خود آن حضرت به ایشان داده بودند. امام حسین (ع) در #پاسخ_نامه مردم کوفه چنین اظهار داشت:
«امیدوارم که برادرم در آنچه کرد خداوندش موفق و استوار میداشت؛ اما من امروز چنین اندیشهای ندارم. خدایتان رحمت فرماید. بر زمین بچسبید و در خانهها کمین کنید و تا هنگامی که معاویه زنده است از اینکه مورد بدگمانی قرار بگیرید پرهیز کنید. اگر خداوند برای او چیزی پیش آورد و من زنده بودم اندیشه خود را برای شما خواهم نوشت».
📚دینوری، 269؛ بلاذری، 3/152؛ ذهبی، 2/34
✅شیخ مفید که گمان کرده عهدنامه صلح، مانع قیام امام حسین(ع) علیه معاویه گردید، پاسخ امامحسین(ع) به مردم کوفه را بر همین منوال میآورد. او مینویسد: «چون حسن (ع) از دنیا رفت شیعیانعراق به جنبش درآمدند وبرای حسین(ع) نوشتند ما معاویه را از خلافت خلع کرده با شما بیعت میکنیم. امام (ع) خودداری کرد و برای ایشان یادآور شد که همانا میان من و معاویه عهد و پیمانی است که شکستن آن جایز نیست تا زمان آن به پایان رسد و چون معاویه بمیرد در این کار اندیشه خواهم کرد.»
📚مفید، 2/29 و 30
@keyfonas
سوره نساء، آیه 69
حَسُنَ أُولئِكَ رَفِیقاً
آیات بسیاری از قرآن کریم به حکومت جهانی حضرت مهدی(ع)، قیام ایشان و یا وجود مبارکشان تأویل شده است. در این میان روایتی در برخی تفاسیر روایی ذیل آیه 69 سوره نساء، قائم آل محمد(عج) را مصداق «حَسُنَ أُوْلَئكَ رَفِیقًا» معرفی می کند.
خداوند در قرآن می فرماید:
مَن یُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُوْلَئكَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیهْم مِّنَ النَّبِیِّنَ وَ الصِّدِّیقِینَ وَ الشهُّدَاءِ وَ الصَّالِحِینَ وَ حَسُنَ أُوْلَئكَ رَفِیقًا
و هر کس از خدا و پیامبر اطاعت کند، پس آنان [در قیامت] با کسانی همدم خواهند بود که خداوند بر آنان نعمت داده است، مانند پیامبران، صدیقان، شهیدان و صالحان، و اینان چه همدم های خوبی هستند.»
پیامبر اکرم(ص) فرمود:
«مِنَ النَّبِیِّینَ» یعنی محمّد
«من الصِّدِّیقِینَ» یعنی علی بن أبی طالب
«من الشُّهَداءِ» یعنی حمزة
«من الصَّالِحِینَ» یعنی حسن و حسین
و «حَسُنَ أُولئِكَ رَفِیقاً» یعنی القائم من آل محمد.
منابع:
1. البرهان، ج2، ص 125
2. شواهد التنزیل، ج1، ص 197
🌸🌸🌸🌸🌸
@keyfonas
اگر برای امام حسین(ع) این امکان وجود داشت که با دعای او در ظهر عاشورا #باران ببارد،
چرا ایشان دعا نکردند؟
مگر اختیارات امام نیست؟
#بخوانید 👇👇
✅طبق روايات شيعه، دعاي حضرت نه تنها در مورد باران باريدن مستجاب مي گرديد ؛ بلكه اگر حضرت براي پيروزي ونصرت خويش نيز دعا مي كردند ، قطعا مستجاب مي شد ؛ اما :
✅حضرت مي خواست در كربلا براي همه مسلمانان ، تسليم در برابر حق را به نمايش گذارد و درس عملي تسليم را تا ابد به مردم بياموزد.
✅بناي حضرت بر اين بود كه در ماجراي عاشورا اسباب غير عادي را به كار نگرفته تا اين خود نيز درس ديگري براي مسلمانان شود تا وظيفه آناني را كه قادر به استفاده از اسباب غير عادي نيستند، در برابر ظلم وستم مشخص كند.
✅حضرت طبق روايات، حضرت در ماجراي عاشورا، در خواست فرشتگان و جنيان را براي ياري رد نموده و تمام آن ها را به مشيت الهي واگذار كردند . اين خود سبب نهايت مظلوميت براي حضرت شده و به همين جهت خبر شهادت آن حضرت در آن زمان كه وسائل اخباري محدود بود، به سرعت پخش گرديد.
@keyfonas
هدایت شده از 🏴کیف الناس🏴
😈 #شیطاڹ_شناسي ۵۳
گنـ🔥ـاه، زیـاد دارید؟
❌آیـا نگـراڹ عقـوبتهایي هستید، ڪہ ممڪڹ است بہ دنبـاڸ گنـاه، بہ شما روی آورد؟
✔️با یڪ توبہ حقیقي عقوبت گنـاه را ميتواڹ از بیڹ بـرد❣
#استاد_شجاعي
🔽🔽🔽🔽 @keyfonas
همیشه با خدا درد دل کن
نه با خلق خدا و فقط به او توکل کن
آنگاه می بینی که چگونه قبل از اینکه
خودت دست به کار شوی ، کارها به خوبی
پیش می روند....
"از خدا خواستن عزت است،
اگر برآورده شود رحمت است و اگر نشود
حکمت است
"از خلق خدا خواستن خفت است،
اگر برآورده شود منت است اگر نشود ذلت است
پس هر چه می خواهی از خدا بخواه
و در نظر داشته باش که برای او غیر ممکن
وجود ندارد و تمام غیر ممکن ها فقط
برای شماست
@keyfonas