💎شيخ صدوق قدس سره در كتاب «عيون اخبار الرضا عليه السلام» از مفضّل نقل مى كند كه گفت:
خدمت حضرت موسى بن جعفر عليهما السلام رسيدم آن حضرت فرزندش على عليه السلام را به دامن گرفته بود، مى بوسيد و زبانش را مى مكيد، گاهى بر شانه مى گذاشت و گاهى در بر مى گرفت و مى فرمود:
بأبي أنت واُمّي ما أطيب ريحك، وأطهر خلقك، وأبين فضلك.
🔹پدر و مادرم فداى تو، چقدر نيكو و معطّر است بوى تو، و چه پاكيزه است اخلاق تو، و چه روشن و ظاهر است برترى و فضيلت تو.
عرض كردم: فدايت شوم، به قدرى اين فرزندت را دوست دارم و محبّت او در دلم قرار گرفته است كه هيچ كسى را جز خودت آن قدر دوست ندارم.
به من فرمود: اى مفضّل! مقام و منزلت او نسبت به من مانند مقام و منزلت من نسبت به پدرم مى باشد «ذُرّيَّةٌ بَعْضُها مِنْ بَعْض وَاللَّه سَميعٌ عَليمٌ» [۱] .
«ذريّه اى هستند كه بعضى از آنها از بعضى ديگر فضائل و كمالات را به ارث مى برند، و خداوند شنوا و دانا است».
عرض كردم: آيا او بعد از شما امام و پيشوا و فرمانروا است؟
فرمود: نعم، من أطاعه رشد ومن عصاه كفر.
🔸بلى، هر كه او را اطاعت كند راه را يافته و به سعادت رسيده است، و هر كه او را نافرمانى كند بى راهه رفته و كافر گشته است. [۲]
📖[۱]سوره آل عمران، آيه ۳۴
📖[۲]عيون اخبار الرضا عليه السلام،ج۱،ص۲۶، ح ۲۸
📖بحار الأنوار،ج۴۹،ص۲۰،ح۲۶
@keyfonas
💎امام صادق عليه السلام فرمود:
صَلاةُ اللّيْلِ، تُحَسِّنُ الْوَجْهَ وَ تُحَسِّنُ الْخُلْقَ وَ تُطَيِّبُ الرّيحَ وَ تَدُرُّ الرِّزْقَ وَ تَقْضِى الدَّيْنَ وَ تَذْهَبُ بِالْهَمِّ وَ تَجْلُو الْبَصَرَ؛
🔹نماز شب، انسان را خوش سيما، خوش اخلاق و خوش بو و روزى را زياد مى كند؛ [و زمينه ]پرداخت بدهى را فراهم مى نمايد؛ غم و اندوه را از بين مى برد و چشم را نورانى مى كند.
📖ثواب الأعمال، ص ۴۲
@keyfonas
💎 احمد تبّان نقل كرده است:
در بستر خود خوابيده بودم كه ناگاه احساس كردم كسى با پايش به من مى زند و مى گويد: فلانى، اين طرز خوابيدن شيعه و پيرو آل محمّد عليهم السلام نيست.
هراسناك از جا برخاستم، او مرا در برگرفت، نگاه كردم ديدم حضرت موسى بن جعفر عليهما السلام است، به من فرمود:
اى احمد! براى نماز وضو بگير.
وقتى وضو گرفتم دست مرا گرفت و از درِ خانه خارج كرد، با آنكه در بسته بود نمى دانم او چگونه و از كجا مرا خارج كرد؟ در بيرون خانه ديدم شترى بسته شده و براى ايشان آماده است ريسمان آن را باز كرد و بر آن سوار شد، مرا هم در در رديف خود نشانيد، مدّت كوتاهى كه راه برد در محلّى مرا پياده كرد و فرمود:
اينجا بيست و چهار ركعت نماز بخوان، سپس فرمود:
اى احمد! آيا مى دانى در چه مكانى هستى؟
عرض كردم: خدا و رسول و فرزند رسول او بهتر مى دانند.
🔹فرمود: اين قبر جدّم حسين بن على عليهما السلام است.
سپس سوار مركب شد و مرا پشت سر خود نشانيد، راه كمى كه رفت وارد كوفه شد، ديدم سگها و نگهبانان همگى ايستاده اند امّا گويا چيزى نمى بينند، مرا وارد مسجد كرد و فرمود:
هفده ركعت نماز در آنجا بخوان، و پس از آن سئوال فرمود: آيا مى دانى اينجا كجا است؟
عرض كردم: نه، فرمود: اين مسجد كوفه است و اين بيت الطشت است.
سپس سوار شد و مرا سوار كرد و مقدرا كمى كه راه پيمود مرا پياده كرد و فرمود: در اينجا نيز بيست و چهار ركعت نماز بخوان، و بعد از آن سئوال كرد: اى احمد! آيا مى دانى اينجا كجا است؟
عرض كردم: خدا و رسول و فرزند رسول او داناتر هستند.
🔸فرمود: اين قبر جدّم علىّ بن ابى طالب عليه السلام است.
بار ديگر سوار بر مركب شد و مرا سوار كرد و پس از پيمودن راه كمى پيادهام كرد و فرمود: كجا هستى؟
عرض كردم: خدا و رسول و فرزند رسول او داناترند.
🔹فرمود: اين قبر ابراهيم خليل عليه السلام است.
مجدّداً سوار شد و مرا نيز سوار كرد و پس از پيمودن راه كوتاهى پيادهام كرد و داخل مكّه نمود، من قبل از آن بيت الحرام و مكّه و چاه زمزم و بيت الشراب را مى شناختم، به من فرمود:
اى احمد! آيا مى دانى كجا هستى؟ من دوباره عرض كردم: خدا و رسول و فرزند رسول او داناتر هستند.
🔹فرمود: اين مكّه و اين كعبه و اين زمزم، و اين بيت الشراب است.
بار ديگر مرا مختصرى راه برد و در مسجد النبىّ و كنار قبر پيغمبر صلى الله عليه وآله وسلم وارد نمود، در آنجا هم بيست و چهار ركعت نماز خوانديم، و چون از من پرسيد: آيا مى دانى اينجا كجاست؟
عرض كردم: خدا و رسول و فرزند رسول او داناترند.
🔸فرمود: اين مسجد جدّم رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم و قبر شريف آن حضرت است.
سپس مرا مختصرى راه برد و وارد شعب ابى حبير نمود، آنگاه فرمود:
يا أحمد ؛ تريد أن اُريك من دلالات الإمام؟ قلت: نعم.
قال: يا ليل ؛ أدبر، فأدبر الليل عنّا، ثمّ قال: يا نهار ؛ أقبل، فأقبل النهار إلينا بالنور العظيم، وبالشمس حتّى رجعت هي بيضاء نقيّة فصلّينا الزوال.
🔹اى احمد! آيا مى خواهى از علامت هاى امام و دلائل امامت به تو نشان دهم؟
عرض كردم: بلى.
🔸فرمود: اى شب رو برگردان، فوراً شب از ما رو برگردانيد و ناپديد شد.
سپس فرمود: اى روز، به ما روى آور. پس روز با روشنائى زياد و خورشيد نورانى و باصفايش به ما روى آورد و ظاهر شد و ما نماز ظهر را خوانديم.
🔹سپس فرمود: اى روز! رو برگردان و اى شب روى آور، فوراً شب چهره خود را ظاهر نمود و ما نماز مغرب را خوانديم، سپس به من فرمود: خوب مشاهده كردى؟ عرض كردم: بلى اى فرزند رسول خدا! اين مقدار براى من كافى است.
بار ديگر مرا سير مختصرى داد تا كنار كوهى كه به دنيا احاطه دارد و دنيا نسبت به آن مانند ظرف كوچكى است رسانيد، به من فرمود:
اى احمد! آيا مى دانى كجا هستى؟
عرض كردم: خدا و رسول خدا و فرزند رسول او داناتر هستند.
🔸فرمود: اين كوهى است كه به دنيا احاطه دارد، گروهى را آنجا ديدم كه لباسهاى سفيد رنگ پوشيده بودند.
فرمود: اى احمد! اينها قوم موسى عليه السلام هستند، امام عليه السلام بر آنها سلام كرد و من نيز سلام كردم و آنها پاسخ گفتند. پس از آن عرض كردم: خسته شدم.
فرمود: مى خواهى روى بستر خود آرام بگيرى؟ عرض كردم: بلى، فوراً يك قدم برداشته و به من فرمود: بخواب.
ناگهان خود را در منزلم در حال خواب مشاهده كردم، و پس از مدّتى برخاستم و نماز صبح را در منزل خواندم.
📖نوادر المعجزات،ص۱۶۰،ح۳
📖دلائل الإمامة،ص۳۴۳، ح ۴۵
📖مدينة المعاجز،ج۶،ص۲۷۶، ح۷۴
@keyfonas
«فَیَوْمَئِذٍ لَّا یُعَذِّبُ عَذَابَهُ أَحَدٌ * وَلَا یُوثِقُ وَثَاقَهُ أَحَدٌ» [۱]
[ پس در آن روز هیچ کس چون عذاب کردن او، عذاب نکند * و هیچ کس چون دربند کشیدن او، دربند نکشد]
💎شرف الدین نجفی، ازعمر بن اذینه، از معروف بن خرّبوذ روایت کرده است که وی گفت: حضرت امام محمّد باقر علیه السلام به من فرمود:
ای ابن خرّبوذ! آیا میدانی تأویل آیه «فَیَوْمَئِذٍ لَّا یُعَذِّبُ عَذَابَهُ أَحَدٌ * وَلَا یُوثِقُ وَثَاقَهُ أَحَدٌ» چیست؟ عرض کردم: خیر.
فرمود: آن کس، دوّمی است. خداوند در روز قیامت، هیچ کسی را همچون او عذاب نمی کند. [۲]
💎علی بن ابراهیم درباره کلام خداوند متعال: «فَیَوْمَئِذٍ لَّا یُعَذِّبُ عَذَابَهُ أَحَدٌ * وَلَا یُوثِقُ وَثَاقَهُ أَحَدٌ» گفت:
آن کس، دوّمی است. [۳]
📖[۱]سوره فجر،آیات۲۵-۲۶
📖[۲]تأویل آلایات، ج۲، ص ۷۹۵، ح ۵
📖[۳]تفسیر قمی، ج ۲، ص ۴۱۸
@keyfonas
💎 امام صادق علیه السّلام فرمود:
من صامَ ثَلاثَةَ أیّامٍ مِن آخِرِ شَعبانَ و وَصَلَها بِشَهرِ رَمَضانَ، کَتَبَ اللهُ لَهُ صَومَ شَهرَینِ مُتَتابِعَینِ.
🔹 هر کس سه روزِ آخر شعبان را روزه بدارد و آنها را به ماه رمضان متّصل کند، خداوند برای او پاداش روزه دو ماه پیاپی را مینویسد.
📖بحارالانوار،ج۷۲،ص۹۷
@keyfonas
«وَالْفَجْرِ (۱) وَلَیَالٍ عَشْرٍ (۲) وَالشَّفْعِ وَالْوَتْرِ (۳) وَاللَّیْلِ إِذَا یَسْرِ » [۱]
[سوگند به سپیده دم * و به شبهای دهگانه * و به جفت و تاق * و به شب وقتی سپری شود]
💎جابر یزید جعفی، از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام روایت کرده است که ایشان فرمود: در کلام خداوند عزّ و جلّ: «وَالْفَجْر» حضرت قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف است، «وَلَیَالٍ عَشْرٍ» امامان هستند - که سلام و درود خدا بر آنان باد - از امام حسن (مجتبی) علیه السلام تا امام حسن (عسکری) علیه السلام و «وَالشَّفْعِ» امیر مؤمنان علیه السلام و فاطمه سلام الله علیها هستند، «وَالْوَتْرِ» خداوند یگانه است که هیچ شریکی ندارد، «وَاللَّیْلِ إِذَا یَسْرِ» دولت حبتَر است که به دولت حضرت قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف میپیوندد [۲] .
💎یونس بن یعقوب، از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام روایت کرده است که ایشان فرمود:
شفع (جفت)، رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و علی علیه السلام می باشد و وتر (طاق) خداوند یگانه و چیره عزّ و جلّ است [۳] .
📖[۱]سوره فجر،آیات۱-۳
📖[۲]تأویل الآیات، ج۲، ص۷۹۲، ح۱
📖[۳]تأویل الآیات، ج۲، ص۷۹۲، ح۳
@keyfonas
اولین چیزی که #مستحب است نوزاد پیش از #شیر بنوشد چیست؟
بعد از آن که #کودک آرام گرفت و سختی های زایمان برطرف شد #مستحب است قبل از این که نوزاد شیر بنوشد با نام خدای سبحان، کام او را با #تربت امام حسین(ع) یا با #خرما همراه آب فرات یا آب باران متبرک کنند.
از امام صادق(ع) این گونه روایت شده که فرمودند:
«حَنِّکُوا أَوْلادَکُمْ بِماءِ الْفُراتِ وَ بِتُرْبَتِ الحُسَیْنِ علیه السلام فَإِنْ لَّم یَکُنْ فَبِماءِ السَّمآءِ»
کام #نوزادان خویش را با آب فرات و #تربت امام حسین(ع) بردارید و باز کنید، و اگر ممکن نشد با آب باران
📚الکافی ج6، ص: 24
✅در برخی #روایات به خرما سفارش شده است. نقل شده که امیر المؤمنین علی(ع) فرمود:
کام #نوزادان خویش را با #خرما باز کنید که پیامبر اکرم(ص) کام امام حسن(ع) و امام حسین(ع) را این چنین گشود.
📚الکافی ج6، ص: 24
@keyfonas
از کجا بدانیم #نماز و واجباتی که انجام میدهیم #قبول میشود؟
#پاسخ_شهید_مطهری
«اولین اثر عبادت که انسان را به خدا نزدیک می کند #تسلط به خود است، از این جا بفهمید ، کدام عبادت قبول است و کدام قبول نیست. عبادت بدون این که انسان را به خدا نزدیک کند، عبادت نیست یعنی نمی توان باور کرد که انسان عبادت کند ولی به خدا نزدیک نشود وعبادتش را هم درست انجام داده باشد، چنین چیزی محال است، عبادت ، شرط تقرب و نزدیک شدن به خداوند است.
وقتی عبادت #مقبول است که ما را به خدا نزدیک کند، پس اولین و بهترین نشانه ای که ما بفهمیم آیا عبادت ما مورد قبول پروردگار واقع شده یا نه، آن است که ببینیم با آن عبادت چه اندازه بر خود مسلط و به خداوند نزدیک شده ایم».
📚آزادی معنوی، ص ۸۸
@keyfonas
پوست نازک و آتش جهنم
امام علی(ع):
بدانيد كه اين #پوست نازك تحمل آتش را ندارد، پس به خودتان #رحم كنيد، شما در #مصيبتهاى دنيا آزمايش كرده ايد كه وقتى خارى به بدن يكى از شما مى رود و يا به #زمين مى خورد و خونى مى شود و يا شن هاى داغ پايش را مى سوزاند چگونه بيتابى مى كند؟! پس، چگونه خواهد بود اگر ميان دو لايه از #آتش قرار گيرد و هم بسترش سنگ و همدمش #شيطان باشد؟!
📚نهج البلاغه ص 267 ، خطبه 183
@keyfonas
نظر اسلام درباره حضور زنان در جامعه و اختلاط زن و مرد
#شهید_مطهری
✅اسلام با #اختلاط مخالف است نه با شرکت زن در مجامع ولو با حفظ حریم. اسلام میگوید: نه حبس و نه اختلاط بلکه حریم. سنت جاری #مسلمین از زمان رسول خدا(ص) همین بوده است که زنان از شرکت در مجالس و مجامع منع نمیشدهاند ولی #همواره اصل «حریم» رعایت شده است.
✅در مساجد و مجامع، حتی در #کوچه و معبر، زن با مرد مختلط نبوده است. شرکت #مختلط زن و مرد در برخی مجامع، مانند برخی مشاهد مشرّفه که در زمان ما محل ازدحام فوقالعاده است، برخلاف مرضیّ #شارع مقدس اسلام است.
📚استاد مطهری، مسئله حجاب، ص220
@keyfonas
کسی که دربارۀ پول و دستمزدش زیاد اصرار نمی کند و خیال می کند دیگران انصاف دارند،
احمق نیست، مناعت طبع دارد.
کسی که به موقع می آید و برای با کلاس بودن، عده ای را منتظر نمی گذارد،
احمق نیست، منظم و محترم است.
کسی که به دیگران اعتماد می کند و آنها را به خانه اش راه می دهد و صمیمانه و دوستانه رفتار می کند،
احمق نیست، متواضع و مهربان است.
کسی که برای حل مشکلات دیگران به آنها پول قرض می دهد یا ضامن وام آنها می شود و به دروغ نمی گوید که ندارم و گرفتارم،
احمق نیست. کریم و جوانمرد است.
کسی که از معایب و کاستی های دیگران، در می گذرد و بدی ها را نادیده می گیرد،
احمق نیست. شریف است.
كسي كه در مقابل بي ادبي و بي شخصيتي ديگران با تواضع و محترمانه صحبت مي كند و مانند آنها توهين و بد دهني نمي كند،
احمق نيست. مودب و باشخصيت است.
"انسان بودن هزينه دارد!
@keyfonas
سلام علیکم
شب دوستان بزرگوار بخیر و پرنشاط.
از ظهر قطع بود,پستها ارسال نمیشد.
ان شاالله به شرط بقای عمر فردا باز درخدمت دوستان بزرگوار هستم.
یاعلی