آیا صحت دارد که پیامبر فرمود هرکس پایان #ماه_صفر را به من یا سه نفر اطلاع دهد
بهشت بر او #واجب است
#پاسخ
✅مستند آنان حدیثی از پیامبر است که فرمودند:« من بشرنی بخروج آذار فله الجنه : هر کس به من بشارت دهد صفر تمام شده است #بهشت می رود» .
عده ای معتقد شدند آذار همان صفر است در حالی که آذار از ماههای رومی است و صفر از ماههای قمری است .
مرحوم شيخ #صدوق در كتاب ارزشمند علل الشرايع اين حديث را به صورت حدیثی مسند از ابن عباس آورده است و آن عبارت از این است که پیامبر اکرم روزی در مسجد قبا در جمع عده زیادی از اصحابش فرموند: «اول من یدخل علیکم الساعة رجل من اهل الجنه» یعنی اولین کسی که هم اکنون بر شما وارد می شود، مردی از اهل بهشت است. پس چند نفر که این مطلب را شنیدند از یک در مسجد خارج شدند تا از در دیگر وارد شوند و اول کسی باشند که #مستحق بهشت گردند.
پیامبر که متوجه این موضوع شدند، به عده ای که در مسجد باقی مانده بودند، فرمودند: «إنه سیدخل علیکم جماعه یستبقون فمن بشرنی بخروج آذار فله الجنه» یعنی هم اکنون عده زیادی از در مسجد وارد می شوند، تنها کسی که مرا به پایان ماه آذار خبر دهد، او اهل بهشت است. پس آن عده برگشته و وارد مسجد شدند در حالی که ابوذر در بین آنها بود.
پیامبر از آنان پرسید: «فی أی شهرٍ نحن من شهور الرومیه؟ یعنی در کدام ماه از ماههای رومی قرارداریم؟ آن حضرت فقط پرسيدند در کدام ماه از ماههای رومی قرارداریم؟ تنها ابوذر گفت: یا رسول الله از ماه آذار خارج شده ایم. پیامبر فرمود: ابوذر، این را می دانستم ولیکن دوست داشتم #اصحاب من مردی را که اهل بهشت است بشناسند.
📚علل الشرايع،ج1ص176
✅صحبت رسول خدا(ص) در این زمان در مورد تبیین صفات مومنین بود و برای آوردن #شاهد با علم لدنی خود اشاره کردند که اولین کسی که از در مسجد وارد شود او چنین صفاتی را داشته و اهل بهشت خواهد بود؛ اما چون متوجه تحرکات عده ای از اصحاب شدند این مطلب را که «هرکس مرا به خروج ماه آذار خبر دهد او اهل #بهشت است» شرطی برای معرفی چنین شخصی یادآور شدند؛
لذا قول پیامبر(ص) تنها در همان زمان و مکان به عنوان شرطی برای معرفی مرد #بهشتی دارای مفهوم است و نه به معنای مطلق آن در همه زمانها و مکانها. در حالی که همین حدیث امروزه در بین برخی #شیعیان اینگونه مطرح شده است که هرکس در پایان ماه صفر در هفت مسجد را بزند و به پیامبر پایان ماه صفر را خبر دهد او اهل بهشت خواهد بود.
@keyfonas
اجازه میدهید او را #ترور کنم
"ابی الصباح کنانی" به امام صادق علیهالسلام گفت:
((ما در همدان همسایه ای داریم که به امام علی علیهالسلام #دشنام میدهد. آیا اجازه میدهید #حساب او را برسم؟))
امام صادق پرسیدند:
چگونه می خواهی به #حساب او برسی؟!
ابی الصباح پاسخ داد:
به #کمین او می نشینم و در وقت مناسب با شمشیر او را به قتل میرسانم.
امام صادق(ع) فرمودند:
ای ابا الصباح! این کار "فتک" (ترور) است و رسول خدا از #غافلگیرانه کشتن نهی کرده است. اسلام "فتک" را جایز ندانسته است پس او را به #خدا واگذار.
📚الكافى، ج ۷، ص ۳۷۵
@keyfonas
آیا درست است که امامحسن بسیار ازدواج میکردند و #طلاق میگرفتند؟ حتی #حدیثی از امام علی میگویند که به حسن زن ندهید
✅نکته اول
امام حسن مجتبی(ع)، از شخصیتهایی است که هدف آماج احادیث مجعول قرار گرفته، اما دشمنان اینبار ایشان را به تعدّد ازدواج و بسیاری طلاق متهم کردهاند! اتهامی که بیاساس بودن آن درباره شخصیتی همانند امام حسن مجتبی(ع) کاملاً واضح است.
🔵در بعضی از این روایات چنین آمده است:
امام علی(ع) به مردی که در مورد خواستگاری حسن، حسین و عبداللّه بن جعفر از دخترش با ایشان مشورت میکرد، فرمود: بدان! حسن، بسیار #طلاق میدهد. دخترت را به حسین تزویج کن؛ زیرا برای #دخترت بهتر است
✅نکته دوم
بیشتر روایات که در کتب #حدیث آمده منقول از امام صادق(ع) است؛ یعنی این مطلب حدود نزدیک به یک قرن پس از زمان امام مجتبی(ع) مطرح میشود، چرا که وفات امام صادق(ع) در سال 148 هجری و #شهادت امام مجتبی(ع) در سال پنجاه هجری رخ داد. اگر واقعاً این روایات از امام صادق(ع) باشد حضرت چه هدفی از بیان آن بعد از یک قرن داشتهاند؟ آیا درصدد بیان و افشای بحران خانوادگی امام مجتبی(ع) بودهاند؟!
بنابر این، نمیتوان این #مضامین سخیف و نقلهای #ناصواب را در حق شخصیتی پذیرفت، که در روایات متعددی از قول رسول گرامی اسلام(ص) مورد تعریف و تمجید قرار گرفته است
@keyfonas
آيا امام حسن(ع) مي دانست كه ظرف شير يا آب #زهرآلود است؟ و با این حال آن را نوشیدند؟ این #خودکشی نیست؟
#علم_امام
#بخوانید👇👇
✅لازمه #علم_غيب امام اين نيست كه به تفصيل از چگونگي شهادت و زمان آن با خبر باشد. رواياتي در موضوع علم امام داريم كه اين ديدگاه را تأييد مي كند
نظر ديگر ميان عالمان شيعي آن است كه اصولاً در امور #عادي زندگي ، امامان مأمور به بهره گيري از علم غيب نبودند ؛ بلكه تكليف داشتند كه همانند مردم عادي زندگي كنند و همانند مردم به دنبال كسب آگاهي و اخبار و اطلاعات و روزي باشند ؛ بنابراين اگر چه آن ها چون اراده كنند از اخبار و حوادث غيبي آگاه شوند ، مي توانستند آگاه شوند ؛ اما در اموري كه مكلّف به كسب علم عادي و شيوه هاي رسمي براي دست يافتن به آگاهي ها و اخبار بودند ، اراده علم غيب نمي كردند .
#لینک_مطالعه👇👇
http://valiasr-aj.com/persian/mobile_shownews.php?idnews=5243
@keyfonas
Moghadam-13970510[01].mp3
6.21M
▪️مهمون هر شب من گریه ی بی ارادست▪️
🎤 سبـک : زمـیـنـه