♦️ما را از سادگی ترسانده اند ...
هیچ کس نگفت سادگی چیزِ خوبیست ...
هیچ کس نگفت ساده که باشی
ساده میخندی ،
ساده شاد میشوی ،
ساده ذوق می کنی،
ساده می بخشی ...
و ساده تر دل می بندی ... !
جوری ما را از سادگی ترساندند ،
که همه مان ناچار شدیم نقاب هایی از جنسِ هفت خطی و سیاست ، روی خودمان بکشیم ...
وگرنه من که می دانم همه مان شبیه به همیم ؛
یک مشت آدمِ ساده و بی غَل و غش ...
با این تفاوت که بعضی هایمان بدجور تویِ نقشِ نقاب هایمان فرو رفته ایم ...
بدجور !
😔😔😔😔😔
@keyfonas
همسایگان #خدا چه کسانی هستند؟
✅در روایت مفصلی از امام باقر(ع) صفات و اوضاع گروههای مختلف در روز قیامت آمده است.
حضرت در اوصاف آنها، عده ای را #همسایه_خدا میخوانند.
✅امام باقر(ع):
هنگامی که #قیامت برپا شود، خداوند تمام مردم را در یک #سرزمین جمع خواهد کرد.
بعد از آن ندا دهنده دیگری از جانب خداوند صدا میزند به گونهای که تمام مردم همزمان خواهند شنید. میگوید همسایگان خداوند کجایند؟ در اين لحظه عدهای از جاى خود برمی خیزند، گروهی از فرشتگان از آنها استقبال مىكنند و مىگويند شما در دنیا چکار کردید که امروز همسایه خدا شدید؟! آنان میگویند ما در راه خدا نسبت به هم دوست بودیم. ما در راه خدا به همدیگر #بذل و #انفاق مینمودیم. ما در راه خدا کمک و پشتیبان هم بودیم. در این هنگام ندا دهندهای از طرف خدا ندا میدهد بندگان من راست میگویند، راهشان را باز کنید تا بدون حساب به جوار #خدا در بهشت وارد شوند.
پس.... به #بهشت وارد میشوند به غیر حساب. امام باقر(ع) فرمود اینان همسایگان خدا در خانه خدا(بهشت) هستند، در حالیکه مردم در هراساند آنان هیچ #هراسی ندارند، مردم مورد حسابرسی قرار میگیرند در حالیکه آنان مورد #محاسبه قرار نمیگیرند.
📚شیخ طوسی، الامالی، النص، ص 103
@keyfonas
سوره صافات هفتمین سوره است كه مكی و 182آیه دارد.
درفضیلت این سوره از پیامبر اكرم صلی الله علیه وآله نقل شده: هر كس سوره صافات را بخواند خداوند به تعداد همه جنیان و شیطان ها به او ده حسنه عنایت می كند و شیطان ها را از او دور می كند و از شرك مبرّی شده و دو فرشته حافظ او، در روز قیامت به سود او شهادت می دهند كه به پیامبران الهی ایمان دار
از امام صادق علیه السلام نیز روایت شده: هر كه سوره صافات را در هر روز جمعه قرائت نماید، همواره در حفظ و امان الهی بوده و آفت ها و بلاها در زندگی دنیایی، از او دفع می شود. روزی فراوانی از جانب خداوند به او داده می شود و از سوی شیطان و حاكمان ستمگر، آسیبی به مال و فرزندان و بدن او نمی رسد و اگر در همان روز یا شب جمعه بمیرد خداوند او را شهید به شمار آورده و در رمز قیامت در شمار شهدا خواهد بود و در بهشت هم درجه با شهیدان ااست
مجمع البیان، ج8، ص293
ثواب الاعمال، ص112
@keyfonas
امام صادق(ع):
«لَوْ نُزِّلَ الْقُرْآنُ عَلَى الْعَجَمِ مَا آمَنَتْ بِهِ الْعَرَبُ وَ قَدْ نُزِّلَ عَلَى الْعَرَبِ فَآمَنَتْ بِهِ الْعَجَمُ فَهَذِهِ فَضِیلَهُ الْعَجَمِ»
اگر قرآن بر #عجم نازل شده بود عرب به آن ایمان نمى آورد، ولى قرآن بر عرب نازل شد و عجم به آن ایمان آورد و این #فضیلتى است براى #عجم
📚بحارالانوار ج ۶۴ ص ۱۷۴
@keyfonas
💭وضعیت گناهان در قیامت
🔻حضرت علی (ع) در فرمایشی مهم گناهان را به سه دسته کلی تقسیم کردهاند:
✅ گناهان سه دسته هستند:
1⃣گناهانی که بخشیده میشوند
2⃣گناهانی که بخشینده نمیشوند
3⃣گناهانی که برای مرتکبین آنها، هم امید عفو داریم و هم نگران عذاب هستیم.
👈امّا گناه مغفور، گناهی است که خداوند بر اثر آن بندهاش را در دنیا عذاب داده است؛ و خداوند بزرگوارتر است از آنکه بندۀ خود را دوبار عذاب کند.
👈و امّا گناه غیر مغفور، ستمی است که بندگان خدا بعضی به بعض دگر مینمایند. خداوند چون برای خلائق ظاهر شود سوگندی بزرگ بر خویشتن یاد کرده است و گفته است:
💭خداوند برای بندگانش قصاص میکند، و حقّ بعضی را از بعضی دیگر میستاند؛ بطوریکه برای هیچ بندهای در نزد دیگری تظلّم و دادخواهی باقی نماند. و سپس همه را به معرض حساب گسیل مینماید
👈و اما گناه دسته سوم گناهی است که خدا آنرا بر مخلوقات پوشانده و به او توفیق توبه داده است و او از یک طرف از گناهش میترسد و از طرف دیگر به رحمت خدایش امیدوار است، و حال ما هم اینچنین است که هم امید به رحمت خدا داریم و هم از عذاب او میترسیم
📚اصول الکافی، ج2، ص: 443
@keyfonas
شیعیان میگویند در روز #غدیر بیش از ۱۰۰ هزار نفر در آن منطقه حضور داشته و حدیث #غدیر را شنیده اند اما چرا هیچ کدام در #سقیفه اعتراض نکنند؟
#تحلیل
✅اولا مساله غدیر از قطعیات مسلم تاریخی است و در کانال بطور مفصل به آن پرداخته ایم و منابع و اسناد تاریخی را ذکر کرده ایم.( این عبارات را در کانال سرچ کنید: #غدیر_خم #غدیر)
✅ثانیا
حال سؤال این است که چرا چنین جمعیّتى، در برابر انحراف سقیفه، اعتراضى از خود نشان نداده و راه سکوت را در پى گرفتند؟! آیا این نکته نمی رساند که حدیث غدیر دلالت بر ولایت حضرت علی نداشته است!؟
در پاسخ باید گفت: اساساً عمومیّت عدم اعتراض صحابه در سقیفه، مورد نقض و ابطال است؛ زیرا #بزرگانى چون سلمان، مقداد، طلحه و... در اعتراض به سران سقیفه، کوتاهى نکردند و حتى زبیر، به سوى سر دمداران سقیفه شمشیر کشید.
اما گروهى که #سکوت را فراروى خود پسندیدند؛ یا به خاطر رعایت مصلحت و دورى از تفرق و خونریزى بود:
مثل عباس عموى پیامبر و یا از روى ترس و تهدید عمّال خلیفه وقت.
و یا این که خود از #سرکار آمدن این گروه بهرههاى فراوانى مىبردند. مانند نیاکان آنها و یا خاندان امویه. همچنین گروهی دیگر بودند که نه از روی امتناع و تهدید، بلکه به سبب شناختی که از علی (ع) به عنوان حاکمی #عدالت گستر داشتند، دست از مخالفت برداشتند. آخر این که بخشى از مردم نیز، از روى جهل و نادانى، ابوبکر را به جاى حضرت على (ع) به خیال این که على (ع) است و به سفارش پیامبر در غدیر عمل مىکنند؛ به خلافت برگزیده و با او #بیعت کردند.
حضرت على (ع) هم طبق وصیّت حضرت پیامبر اسلام، مأمور بود که نگذارد جامعه به دو دستگی کشیده شود، لذا ایشان ده ها بار در مواقع مختلف با استناد به حدیث غدیر تنها به مخالفت قولی #اکتفا کردند.
📚السقیفة والفدک، ابى بکر احمدابن عبدالعزیز جوهرى، ص 50
@keyfonas
نامه امام علی(ع) به حاکم مکه
✅عصرها در میان مردم بنشین و به سوالات آنها پاسخ بده.
افراد جاهل را #آموزش بده و با دانشمندان سخن بگو.
هیچ واسطهای بین تو و #مردم به جز زبانت نباشد.
هیچ پردهای #میان تو و مردم به جز چهرهات نباشد.
هیچ حاجتمندی را از #ملاقات خود محروم نساز.
📚مستدرک الوسائل ، ج ۹، ص ۳۵۸
@keyfonas
تفسير آیه ۴۱ سوره #بقره از: تفسیر نور
وَ آمِنُوا بِما أَنْزَلْتُ مُصَدِّقاً لِما مَعَکُمْ وَ لا تَکُونُوا أَوَّلَ کافِرٍ بِهِ وَ لا تَشْتَرُوا بِآیاتِی ثَمَناً قَلِیلاً وَ إِیّایَ فَاتَّقُونِ(۴۱)
و به آنچه(از قرآن)نازل کردم،ایمان بیاورید که تصدیق می کند آنچه را (از تورات)با شماست.و نخستین کافر به آن نباشید و آیات مرا به بهای ناچیز نفروشید و تنها از من پروا کنید.
نکته ها:
* این آیه خطاب به دانشمندان یهود می فرماید:
قرآن،هماهنگ با بشاراتی است که در تورات شماست.
شما دانشمندان،زمانی مبلغ و منتظر ظهور اسلام بودید،اکنون پیشگامان کفر نشوید تا به پیروی از شما،سایر یهود از اسلام آوردن سر باز زنند،
آیات الهی را به بهای ناچیزِ ریاست دنیا،نفروشید و از خدا بترسید.
پیام ها:
۱- اعتقادات صحیح مردم را قبول کنیم،تا آنان نیز سخن ما را بپذیرند. «مُصَدِّقاً لِما مَعَکُمْ»
۲- وجود تحریف در بخشی از تورات و انجیل،مانع قبولی بخش های دیگر نیست. «مُصَدِّقاً لِما مَعَکُمْ»
۳- انحراف علما،سبب انحراف دیگران می شود. «وَ لا تَکُونُوا أَوَّلَ کافِرٍ»
۴- رمز سکوت و کتمان های نابجای دانشمندان،وابستگی های مادّی آنان است. «وَ لا تَشْتَرُوا بِآیاتِی ثَمَناً قَلِیلاً»
۵- با توجّه به این که متاع دنیا قلیل است،رسیدن به تمام منافع دنیا،ارزش یک لحظه انحراف را ندارد. «ثَمَناً قَلِیلاً»
۶- به جای نگرانیِ از دست دادن مال ومقام باید از قهر خدا ترسید. «إِیّایَ فَاتَّقُونِ»
@keyfonas
دنیا برای آخرت سالک خلق شده است
آیت الله شیخ مجتبی تهراتی:
(بدان ای سالک عزیز!) زندگی در دنیا در مقابل زندگی در آخرت آن قدر کم ارزش است که اصلاً به حساب نمیآید.
علی(ع) در نامه ۵۵ نهجالبلاغه میفرماید:
ان الله سبحانه قد جعل الدنیا لما بعدها؛
خدا دنیا را برای بعد از آن خلق کرده است.
جعل در اینجا به معنای جعل تکوینی است، یعنی دنیا استقلال ندارد و وسیله و آلتی برای تحصیل آخرت است.
و ابتلی فیها اهلها لیعلم ایهم احسن عملاً و لسنا للدنیا خلقنا ولا بالسعی فیها امرنا
و در دنیا اهلش را میآزماید تا معلوم شود کدام یک بهترین رفتار را دارد،
ما برای دنیا خلق نشدهایم و برای سعی و تلاش (بیش از حد) در آن امر نشدهایم.
اصلاً خلقت ما برای دنیا نیست، چون این سرا وسیلهای است که با آن آخرت کسب میشود، لذا ما امر نشدهایم تا میتوانیم در این دنیا لذت ببریم، بلکه ما آمدهایم تا امتحان شویم که چگونه و چقدر برای هدف معنوی خود در این نشئه، تلاش میکنیم.
بنابراین هم دنیا مطلوب است و هم آخرت، اما ارزش آخرت خیلی بیشتر از دنیا است بهگونهای که دنیا باید به عنوان یک ابزار برای تحصیل آخرت استفاده شود، و فدای آن گردد، و هر عاقلی هم مطلوب با ارزشتر را هدفگیری میکند.
رسائل بندگی، آیتالله شیخ مجتبی تهرانی، ص135
______________________________
@keyfonas
🔷 #پيامبر(ص) فرمود:
«بئْس الْقَوم قوم لايقُومونَ لِلَّهِ تَعالى بِالْقِسطِ ؛ بد جامعه و ملّتى است، ملّتى كه #عدالتخواه نيست و براى اجراى #عدالت و قسط، عدالت در حوزه اقتصاد، قضاوت، سياست و فرهنگ قيام
نمیکند.
پيامبر(ص ) فرمود:
«كُلُوا جميعاً و لاتَفَرَّقُوا»؛ بخوريد! اما تنها، تنها نخوريد و (بر سر سفره نيز) متفرّق نشويد.
اين، منطق #اسلام است و پاسخ چه بايد كرد؟ اينهاست. نه اينكه يك طبقه، آن طرف شهر بخورند، تا بتركند و بالا بياورند، از فرط سيرى با دمشان گردو بشكنند و ندانند پولها را چگونه خرج كنند، و يك عده هم اين سوى شهر از گرسنگى درمانده اند، اينها چيزهايى است كه بايد اصلاح بشود. كسانى كه میخواهند دين را اصلاح بكنند، بايد خودشان را اصلاح بكنند. كتاب و سنّت، احتياجى به اصلاح ندارد؛ بلكه احتياج به فهم و عمل دارد. مشكل #جمهورى_اسلامى، #ولايت_فقيه نيست كه میخواهید آن را از قانون اساسى حذف كنيد، مشكل اين #انقلاب و #حكومت، دينى بودنش
نيست كه میخواهيد دين زدايى كنيد. مشكل، خود ما و شماييم. مشكل، ولايت فقيه نيست . پيامبر(ص) فرمود: «هر كس سير بخوابد و در شهر يا همسايگى او كسانى گرسنه اند از ما نيست و به خداوند و روز قيامت ايمان
نياورده است .
🔶گزیده ای از کتاب #محمد پیامبری برای همیشه
استاد رحیم پور ازغدی
@keyfonas
جمعه روز #عید و شادی
امام محمد باقر(ل) نقل کردهاند که پيامبر اکرم حضرت محمد مصطفی(ص)فرمود: به #راستى جبرئيل آيينهاى برايم آورد که در وسط آن نقطه سیاهی بود. پس گفتم: اى جبرئيل! اين چيست؟
گفت: اين جمعه است.
گفتم: #جمعه چيست؟ گفت: براى شما در آن خير و برکت فراوان است. گفتم: خير فراوان چيست؟ فرمود: روز جمعه #عيد براى تو و امتت تا روز #قيامت خواهد بود. ...».
📚مستدرک الوسائل، ج6، ص58
@keyfonas
با توجه به برخی #روایات که علت غیبت امام زمان عج را ترس از کشته شدن دانسته اند، آن حضرت از جان خویش در هراس است. چنین امامی چگونه متصور است که جهان را از ستم نجات دهد؟!
✅بر اساس روایت های متعدد، علّت اصلي غيبت جزء اسرار الهي است و جز ائمه #اطهار ع که خزانه داران اسرار الهي هستند کسي آن را نمي داند و ذکر بعضي از حکمت هاي آن در برخی روایات، مثل آزمايش و امتحان[1] ، #بيعت نکردن با ستمکاران[2]، نجات از قتل و فراهم شدن ياران و ... به خاطر پاسخ به سئوالات مکرّري بوده که از امامان معصوم مي شده است؛ اما اين هرگز به معناي انحصار علّت و حکمت غيبت در اين امور نيست.
✅ بدون شك تا زماني كه آمادگي براي پذيرش برنامههاي حضرت حجت پديد نيايد و مردم دنيا از آن استقبال ننمايند #ظهور تحقق نمييابد و غيبت همچنان به طول خواهد انجاميد از اين نظر ميتوان گفت آماده نبودن مردم برای پذیرش برنامه های اصلاحی حضرت، يكي از اصلی ترین عوامل تحقق غيبت و تداوم آن به شمار ميرود و ترس از گزند دشمنان، از #عوامل دیگر است. زرارة بن اعين از امام صادق ع روايت ميكند كه حضرت فرمود: اي زراره قائم ما ناچار است كه از ديده ها پنهان شود و غيبت نمايد. عرض كردم براي چه؟ فرمود: چون از #جان خود بيم و ترس دارد[3].
✅ امام هرگز از کشته شدن و شهادت در راه دين، باکي نداشته و ندارد، ولی شهادت او، به صلاح جامعه و دين نيست. زيرا هر يک از ائمه پس از شهادت #جانشيني داشتند، ولي امام زمان اگر کشته شود، جانشيني ندارد و زمين نه تنها از حجت خدا خالي مي گردد[4]، بلکه رسالت احياء دين الهي و برپايي #حکومت جهاني صالحان در آخر الزمان نیز ناتمام می ماند.
📚منابع:
[1]مجلسي، محمد باقر، بحار الانوار، بيروت، لبنان. مؤسسة الوفاء ، ج 51، ص 113.
[2]همان، ص 152.
[3]شيخ صدوق، كمال الدين و تمام النعمه،. ص 342.
[4]امینی، ابراهیم، دادگستر جهان ، ص149.
@keyfonas