یکسان بودن #حکم نگاه کردن در مورد زن و مرد
#شهید_مطهری
✅برخی شاید این جور خیال کنند که فقط مردها مجاز نیستند (حال مطلقاً نمی توانند یا از روی ریبه و تلذذ نمی توانند، بعد بحث می کنیم) که به زنها نگاه کنند و دیگر زن چنین ممنوعیتی نسبت به مرد ندارد و حال آن که هیچ فرق نمی کند. اگر جایز نیست برای هر دو جایز نیست و اگر جایز است برای هر دو جایز است؛ یعنی در همان حد که مرد ممنوع است، زن هم ممنوع است.
ولی معمولًا خیال می کنند که نه، فقط مرد است که نباید چشمش به زن بیفتد یا از روی تلذّذ نباید نگاه کند ولی زن اگر چشمش به مرد افتاد یا هرجور ورانداز کرد (تلذّذ و ریبه) اشکالی ندارد زیرا او زن است که به مرد نگاه می کند!
این طور نیست، قرآن هیچ فرقی در مسئله «نگاه» میان زن و مرد قائل نیست.
📚آشنایی با قرآن، ج4، ص92
@keyfonas
قهر
امام صادق(ع)فرمودند:
«وقتی دو نفر با هم قهر می کنند، هر دو سزاوار بیزاری و لعنت خداوند می شوند.»
"مُعتب" پرسید:
«آنکه ظلم کرده ، این سزای اوست ولی مظلوم چه جرمی دارد که سزاوار بیزاری خداوند می شود؟»
امام صادق علیهالسلام گفتند:
«برای آنکه دوست خود را به آشتی دعوت نمی کند و از گفتار برادرش چشم پوشی نمی کند.
هرگاه دو تن با هم نزاع می کنند باید آن مظلوم نزد رفیق ظالم خود برود و به او بگوید:
((ای برادر! من ستمکارم!))
تا اینگونه جدایی میان او و رفیقش از بین برود.
خداوند تبارک و تعالی حکیم و عادل است و حق مظلوم را می ستاند.»
📚اصول کافی،جلد ۴ ، باب الهجرة، صفحه ۴۳
@keyfonas
با توجه به طولانی بودن #فاصله مسیر کوفه به شام و از شام به کربلا، برخی از #علما تردید دارند که کاروان اسیران در روز #اربعین به کربلا رسیده باشد
#پاسخ_چیست
آیا کاروان #اسیران و خانواده امام حسین(ع) در روز #اربعین از شام، به کربلا رسیدند؟
#بخوانید👇
بررسی #اسناد_تاریخی
📚بطور کلی این مساله اختلافی است اما در بخشی که ادله و اسناد محکمی نیز دارند به رسیدن کاروان اشاره کرده اند.
✅در خصوص اربعين و آمدن اسرا به كربلا بايد گفت:
✅شهيد مطهری در اين خصوص كه اهل بيت امام حسين(ع) در روز اربعين به كربلا آمده اند باور دارد كه آن را عقل تایید نمی کند و در منابع دسته اول و معتبر نیامده است.
برخی دیگر از مورخان هم به طور صریح و هم غیر صریح اين مطلب را انکار نمودهاند.
شیخ مفید در «مسار الشیعه» آورده است: «روز اربعین، روزی است که اهل بیت امام، از شام به سوی مدینه مراجعت کردند. نیز روزی است که جابر بن عبدالله برای زیارت امام حسین ع #وارد کربلا شد».
✅شیخ طوسی در «مصباح المتهجّد» و ابن اعثم در الفتوح نیز همین مطلب را ذکر کردهاند. میرزا حسین نوری مینویسد: «از عبارت شیخ مفید و شیخ طوسی استفاده میشود که روز اربعین روزی است که اسرا از شام به مقصد مدینه خارج شدند. نه آن که در آن روز به مدینه رسیدند. »
✅در این میان سید بن طاوس در «لهوف»، اربعین را روز بازگشت اسرا از شام به کربلا ذکر کرده است. ایشان مینویسد: «وقتی اسرای کربلا از شام به طرف عراق بازگشتند، به راهنمای کاروان گفتند: ما را به کربلا ببر. بنابراین آنها به محل شهادت امام حسین آمدند. سپس در آن جا به اقامه عزا و گریه و زاری برای اباعبدالله پرداختند ...»
✅ابن نما حلی نیز روز اربعین را روز بازگشت اسرا از شام به کربلا و ملاقات آنها با جابر و عدهای از بنی هاشم ذکر کرده است.
میرزا حسین نوری پس از از نقل قول سید بن طاوس به #نقد آن پرداخته است.
✅رسول جعفریان مینویسد: «شیخ مفید در ارشاد، ابومخنّف در مقتل الحسین، بلاذری در انساب الاشراف، دینوری در اخبار الطوال و أبن سعد در الطبقات الکبری، اشارهای به بازگشت اسرا به کربلا #نکردهاند».
✅شیخ عباس قمی هم داستان آمدن اسرای کربلا را در اربعین از شام به کربلا بسیار #بعید میداند.
محمدابراهیم آیتی و شهید مطهری نیز آمدن اسرای در روز اربعین به کربلا، را #انکار کردهاند.
✅امّا در #خصوص ورود جابر بن عبدالله انصاری در روز اربعین سال ۶۱ هجری به کربلا، به نظر میرسد بین منابع تاریخی چندان اختلافی نباشد.
✅شیخ طوسی مینویسد: «روز اربعین روزی است که جابر بن عبدالله انصاری صحابی رسول خدا ص از مدینه برای زیارت قبر امام حسین ع به کربلا آمد. او اولین زائری بود که قبر شریف آن حضرت را زیارت کرد».
✅مرحوم آیتی مینویسد: «جابر بیستم ماه صفر، درست چهل روز بعد از شهادت امام وارد کربلا شد. سنت زیارت اربعین امام به دست او تأسیس گردید».
📚حماسه حسینی، ج ۱، ص ۳۰
اللهوف في قتلى الطفوف، ص ۱۱۴،
قمی، منتهی الامال، ج ۱، ص ۵۲۵
جعفریان، تأملی در نهضت عاشورا، ص ۲۱۶.
آیتی، بررسی تاریخ عاشورا، ص ۱۳۹.
@keyfonas
روز حسرت خوردن...
این روزها بسیاری از #جا_ماندگان_اربعین کاری جز #حسرت خوردن ندارند. وقتی خود را از صف دوستان #جدا میبینند بر حسرتشان افزوده میشود.
این حسرت، حسرت مقدسی است که شاید ما را در #ثواب زیارت شریک قرار دهد اما این روزها را میتوان به یک روز دیگر #تشبیه نمود.
یکی از #صفاتی که برای قیامت در #قرآن آمده همین #یوم_الحسرة است.
روز حسرت خوردن...
خداوند در آیه ۳۹ سوره مریم میفرماید:
و ای رسول ما امت را از روز غم و #حسرت بترسان که آن روز دیگر همه چیز پایان مییابد و مردم سخت از آن روز غافلند و به آن #ایمان نمی آورند
در این روز اهل بهشت #حسرت خواهند خورد که می توانستند بهتر از این باشند و به درجات بالاتری برسند و اهل دوزخ #حسرت خواهند خورد که ای کاش گناهکار نبودند و جهنمی نمی شدند.
یکی از اوصاف روز قیامت #یوم_الحسرة است
شاید امروز که از #کاروان_اربعین جا مانده ایم این #مفهوم را تا بحدی با جان و دل فهم کنیم
خداوند بحق حضرت حسین(ع) ما را در روز قیامت از #صف دوستان اهل بهشت جدا نکند
آن روز دیگر #حسرت بکارمان نخواهد آمد
@keyfonas
امام حسين(ع):
چيزى را بر #زبان نياوريد كه از ارزش شما بكاهد.
لاتَقولُوا بِألسِنَتِكُم ما يَنقُصُ عَن قَدرِ كُم.
📚جلاءالعيون، ج 2، ص 205
@keyfonas
نزول و مال حرام
پیامبر اسلام(ص):
در ربا #هفتاد گناه است که آسانترین آنها مانند زنا با #محارم در خانه خدا است. یک درهم ربا در نزد خداوند بزرگتر است از هفتاد بار زنا با #محارم در خانه خدا.
📚من لایحضر ج 4، ص 367
✅امام باقر(ع):
یک #درهم ربا نزد خداوند بدتر از چهل بار #زنا کردن است.
📚النوادر، ص 162
@keyfonas
👌نتیجه #کسب_حرام ...
◾️امام صادق عليه السلام :
كَسبُ الحَرام يَبينُ فِي الذُّرِيَّةِ.
🔸امام صادق علیه السلام :
[اثر] درآمد حرام ، در #نسل آشكار میشود .
📚الكافی ج۵ ص۱۲۴
@keyfonas
در حدیثی آمده: برای یک زن، هیچ #شفیعى نزد پروردگار وجود ندارد که کارسازتر از #رضایت شوهرش باشد. آیا این روایت معتبر است؟ آیا منظور، تنها #رضایت_جنسی است؟
✅عبارت موجود را #شیخ_صدوق در کتاب خصال طی روایت طولانی آورده است
📚سند و اعتبار حدیث:
1⃣حسن بن علی عسکری: مجهول است و نمیدانیم چگونه #شخصیتی است.
2⃣جعفر بن محمد بن عماره و پدرش: اطلاعی از این پسر و پدر در #کتب رجالی وارد نشده است.
بنابراین، سند این روایت به دلیل وجود افراد #مجهولی که در آن وجود دارد، از اعتبار کافی برخوردار نیست.
✅بررسی محتوای حدیث:
در کتب روایی بخشی وجود دارد با عنوان حق "زوج بر همسر" در این دسته از روایات آمده است که #رضایت شوهر از همسر خود، حتی در قبولی برخی از اعمال عبادی همسر نقش دارد، اما رضایتی مراد #روایات است که بر مبنای #عقل و #شرع و #عرف باشد.
پس اگر خواسته مرد، مطابق عقل و شرع و عرف باشد، رضایت او در اینباره از نظر روایات بسیار مهم شمرده شده است، اما اگر شوهر از همسرش در مواردی که مخالف عقل، شرع و یا عرف جامعه اسلامی است #ناراضی باشد، نمیتوان روایات را به این موارد نیز گسترش داد.
در نتیجه روایتی که در سؤال آمده نیز از این قاعده مستثنا نیست و مضمون و #محتوای آن درباره #رضایت شوهر از همسر خود در تمام زوایای زندگی است و منحصر به #مسائل_جنسی نیست.
@keyfonas
🔔📃 شش مهارتِ مدیریت تعارضات در زندگی مشترک
1️⃣ تمرین خودآرام بخشی
هنگامی که تعارض شدیدی در حال وقوع است، یک مهلتی بدهید. بروید قدم بزنید، دوش بگیرید، کتاب بخوانید، هرکاری می خواهید بکنید تا چند نفس عمیق بگیرید، آرام شوید، و با چارچوب ذهنی بهتر بازگردید.
2️⃣ شروع آرامِ گفتگو
دقت کنید که، مکالمات معمولاً به نقطه ای منتهی می شوند که از آن شروع شده اند، در نتیجه با لحنی آرام بحث را آغاز کنید. انتقاد و سرزنش نکنید. از جملات "من" استفاده کنید. واقعه را توصیف کنید و مؤدبانه صحبت کنید.
3️⃣ تعمیرِ رابطه و تشنج زدایی از تعارض
از عباراتی نظیر "بزار دوباره تلاش کنم"، "متأسفم" برای کمک به تشنج زدایی از تعارض و تعمیر رابطه استفاده کنید.
4️⃣ گوش دادن به احساسات و آرزوهای اساسیِ شریک زندگی تان
شما بایستی از دو جهت روی این مقوله کار کنید. از یک طرف به گفتگوهایتان وضوح بیشتری بدهید و احساسات و خواسته هایتان را شفاف و دقيق بیان کنید. از طرف دیگر، شنوندۀ بهتری باشید و سعی کنید خواسته های اساسی شریک عاطفی تان را کشف کنید.
5️⃣ نسبت به شریک عاطفی تان نفوذپذیر باشید
نظرات و ایده های شریک عاطفی تان را مهم تلقی کنید و به آنها احترام بگذارید.
6️⃣ مذاکره و مصالحه
مصالحه یک هنر است.
در مصالحه هر دو طرف بایستی احساسِ احترام، درک و حمایت بکنند. هر طرف چیزی به دست می آورد و چیزی از دست می دهد، در نتیجه هر دو برنده اند.
📚 كتاب: درمان و بهسازی رابطهها
🖋 نوشته: جان گاتمن
🖋 ترجمه: مصطفى عليزاده
🖨 انتشارات: قطره
@keyfonas