چگونه در زمان جاهلیت زنان کنار کعبه بودند که مادر امیرالمؤمنین علیه السلام در آن مکان وضع حمل کند؟ پاسخ از عبدالعزیز دهلوی عالم نامدار مخالف شیعه
والصحیح فی ذلک أن عادة الجاهلیة أن یفتح باب الکعبة فی الیوم الخامس عشر من رجب ویدخلون جمیعهم للزیارة وکانت العادة أن النساء یدخلن قبل الرجال بیوم أو یومین وقد کانت فاطمة قریبة الوضع فاتفق أن ولدت هناک لما أصابها من شدة المزاحمة والمجاذبة
صحیح آن است که عادت اهل جاهلیت آن بود که در روز پانزده رجب در کعبه را باز میکردند همه آنان برای زیارت داخل میشدند و عادت زنان بود که یک یا دو روز قبل از مردان وارد شوند و فاطمه بنت اسد نزدیک به زمان وضع حمل بود و اتفاق شده که به دلیل شلوغی آن جا وضع حمل کرد
📚 مختصر التحفة الاثنی عشریة ص۴۸
9.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 فقط امیرالمومنین علیه السلام مولود کعبه است
🎙#حجت_الاسلام_والمسلمین_طبسی
#شبکه_جهانی_ولی_عصر_عجلالله_فرجه
آیا با وجود بت در کعبه، ولادت امیرالمؤمنین علیه السلام در آنجا فضیلت محسوب میشود؟
مشرکین در برخی دورهها در این مکان مقدس بتهای متعددی را قرار داده بودند و آنها از قبل بعثت تا زمان فتح مکه در کعبه وجود داشتند.
كان عند الكعبة من الأصنام عام الفتح، وطهرها رسول الله صلى الله عليه وسلم من أنجاس الأوثان وأقذارها
در حول کعبه تا سال فتح مکه بتها وجود داشتهاند و پیامبر صلی الله علیه (وآله) آنجا را از نجاست بتها و کثافت وجود آنها پاک کرد
📚 أضواء البيان، الشنقيطي، ج۴ ص۲۹۷
اما در این خصوص که آیا وجود این بتها خللی به مبارک بودن کعبه یا فضیلت بودن ولادت امیرالمؤمنین علیه السلام در آن وارد میکند یا خیر، باید به چند نکته مهم توجه کرد.
اراده الهی در خصوص مبارک بودن کعبه
خداوند کریم در قرآن میفرماید:
إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبَارَكًا وَهُدًى لِلْعَالَمِينَ (هود/۹۶)
نخستين خانهاى كه براى مردم بنا شده همان است كه در مكه است. خانهاى كه جهانيان را سبب بركت و هدايت است.
این آیه، اراده خداوند را مبنی بر مبارک بودن کعبه با همین یادکرد نشان میدهد و پر واضح است که اراده چند مشرک و انتقال چند بت به آنجا نمیتواند چیزی از جایگاه کعبه کم کند و یا تبرک آن را از بین ببرد.
خداوند از کعبه پر از بت با اعجاز مراقبت میکند
زمانی که سپاه ابرهه برای تخریب همان کعبهای که در ظاهر پر از بت بوده است حمله میکنند، خداوند اراده کرده و ابابیل را بر آنها مسلط میکند تا توان دستاندازی به کعبه را نداشته باشند. اگر واقعا وجود بت در کعبه از منزلت آن کم کرده و یا آن را از شأنیت ساقط کرده بود چرا خداوند اینگونه از کعبه دفاع میکند و حتی یک سوره را در قرآن به این موضوع اختصاص میدهد؟!
در سوره فیل دفاع خداوند از کعبه در زمان جاهلیت به تصویر کشیده شده است.
آیا خشم خداوند از حمله به کعبه بخاطر وجود بتهای متعدد در آن کم شده بوده است و یا این که کعبه، کعبه است خدای آن الله است هرچند مشرکان ظاهری دیگر برای آن پدید آورده باشند؟
نماز و طواف کعبه مملو از بت توسط پیامبر و صحابه!
با توجه به این که بتهای کعبه در سال فتح مکه از آن خارج شدند، بدیهی است که طواف کعبه توسط پیامبر صلی الله علیه و آله و اصحاب ایشان در حالی صورت میگرفت که در آن مکان مقدس هنوز بتها وجود داشتند. حتی بر اساس روایتی در کتب اهل سنت برخی اصحاب زمانی که با پیامبر صلی الله علیه و آله طواف میکردند بر بتها دست میکشیدند که حضرت ایشان را از این کار نهی کردند.
فطاف رسول الله صلى الله عليه وسلم وطفت معه فلما مررت مسحت به فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم: لا تمسه
پیامبر صلی الله علیه (وآله) طواف کرد و من هم با او طواف کردن در آن هنگام (بتی را) مسح کردم رسول خدا صلی الله علیه (وآله) فرمودند: آن را لمس نکن
📚 تاريخ الإسلام، الذهبي، ج۱ ص۸۱
از سوی دیگر با توجه به تغییر قبله در سالهای قبل از ازاله کعبه از بتها مشخص میشود که علاوه بر طواف، پیامبر صلی الله علیه و آله و سایر مسلمین رو به سوی همین کعبه دارای بت نماز میخواندند و برای آنها واضح بود که اصنام خللی به جایگاه کعبه وارد نمیکنند.
سایر پاسخها
در کتب اهل سنت ادعا شده است نطفه حضرت ابراهیم علیه السلام در بتخانه بسته شد و همچنین حضرت صالح علیه السلام در بین بتها به دنیا آمد. حضرت موسی علیه السلام در خانه فرعونی که خود را خدای بزرگ! معرفی میکرد رشد کرد و حضرت آسیه در خانه فرعون حکم همسر او را داشت.
برای بازگرداندن جایگاه حقیقی به مکه در دید مؤمنین ولادت امیرالمؤمنین علیه السلام در کعبه بهانهای بود که خاطره تلخ حضور بتهای مشرکین در آن مکان مقدس با خبر ولادت وصی پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله در آن تحت تأثیر قرار بگیرد و قطعا حقیقت این فضیلت بینظیر بازگرداندن شأن واقعی مکه در دید مؤمنین بوده است تا خداوند با رقم زدن چنین اتفاقی جایگاه کعبه را در دید ما نمایان کند.
نتیجه
وجود بتهای مختلف در کعبه هیچ خللی به جایگاه این مکان مقدس وارد نمیکند و دفاع خداوند از کعبه با ابابیل، نماز پیامبر صلی الله علیه و آله به سمت کعبه و طواف آن در حالی که هنوز بتها در آنجا هستند نشان میدهد کعبه، همان کعبه خداوند است که در روز بنای آن و هنگام دستور به حضرت ابراهیم دستور داده بود. ولادت امیرالمؤمنین در چنین مکانی هم خصیصه بوده است و هم شأنیت دادن به این مکان در چشم مؤمنینی که حتی تصور وجود اصنام در کعبه آنها را رنج میدهد.
#پاسخ_به_شبهات
#ولادت_امیرالمومنین_علیه_السلام
#شبکه_جهانی_حضرت_ولیعصر_عجلالله_فرجه
تواريخ اسلامى موارد هفت گانه اى را ياد آورى شده است كه معاويه دست نياز به جانب على عليه السلام دراز كرده وشرمندگى وسرشكستگى خويش را به وسيلۀعلم امام برطرف كرده است.
أُذَينه مىگويد: مردى از معاويه مطلبى را پرسيد. معاويه گفت: اين موضوع را از على بپرس. سائل گفت: خوش ندارم از او سؤال كنم؛ مىخواهم از تو بپرسم. وى گفت: چرا خوش ندارى ازمردى سؤال كنى كه پيامبر در باره اش گفته است: «على نسبت به من به سان هارون نسبت به موسى است جز اينكه پس از من پيامبرى نيست» وعمر مشكلات خود را با او در ميان مىنهاد؟
وقتى خبر شهادت امام عليه السلام به معاويه رسيد گفت: «فقه وعلم مُرد». برادر معاويه به او گفت: اين سخن را مردم شام از تو نشنوند.
اينك فهرست مواردى را كه معاويه از على عليه السلام استمداد كرده است:
۱ - حكم كسى كه مدّتها نبش قبر مىكرد وكفنها را مىبُرد.
۲ - حكم كسى كه فردى را كشته است ومدّعى است كه او را درحالى كشته كه با همسر او مشغول عمل جنسى بوده است.
۳ - دو نفر در بارۀ لباسى اختلاف كردند. يكى از آنها دو شاهد آورد كه اين لباس مال اوست وديگرى مدعى شد كه آن را از ناشناسى خريده است.
۴ - مردى با دخترى ازدواج كرده است، ولى پدر عروس، به جاى او، دختر ديگرى را به حجله روانه كرده است.
۵ - يك رشته سؤالاتى كه فرمانرواى روم در بارۀ كهكشان وقوس وقزح و... از معاويه كرده بود واو ناشناسى را به عراق فرستاد تا پاسخ سؤالات را از على عليه السلام دريافت كند.
۶ - فرمانرواى روم مجدداً سؤالاتى از قبيل موارد مذكور را از معاويه پرسيد وباجگذارى خود را مشروط به دريافت پاسخ صحيح آنها كرد.
۷ - براى بار سوّم، سؤالى از دربار روم به معاويه رسيدوپاسخ آن را طلبيد. عمرو عاص، با حيلۀ خاصى، جواب آن را از امام عليه السلام دريافت كرد.
منبع: سبحانی تبریزی، جعفر، فروغ ولایت، صفحه: ۳۱۲، مؤسسه امام صادق علیه السلام، قم - ایران، 1380 ه.ش.سبحانی تبریزی، جعفر، فروغ ولایت، صفحه: ۳۱۲، مؤسسه امام صادق علیه السلام، قم - ایران، 1380 ه.ش.
رک: . ذخائر العقبىٰ، ص ۷۹.؛ . الاستيعاب، ج ۲، ص ۴۲۶.؛ على والخلفاء، صص ۳۲۴-۳۱۶.
@E_sobhani
Ayatolla Sohani.mp3
10.37M
🔸زمزم احکام - رادیومعارف
دیماه 1403
1-آیا حضرت آیت الله سبحانی(زیده عزه) بقای بر تقلید از مرجع مرحوم را اجازه می دهند یا نه؟
2- آیا در وضو مسح سر را می توان با دست چپ انجام داد ؟
3-آیا به طلایی که پس انداز کردیم تا باهاش جهیزیه بخریم، خمس تعلق میگیره؟
4-نمازهای واجب روزهایی که در ایام عذر شرعی هستیم ، آیا قضا دارند؟
5-موقعی که روزه می گیرم، وقتی که از خواب بیدارمیشم دهانم بواسطه خوابیدن و گوارش بدن ترش میشه و آب دهانم را قورت میدم، آیا روزه من باطل می شود؟
6-آیا نمازخواندن در اتاقی که عکس بچه هامو گذاشتم یاعکس فامیل نصب شده، اشکال داره؟
7-وقتی حضرت آیت الله سبحانی در رساله میفرمایند کاری جایزنیست، یعنی حرام است؟
8-بعضی مواقع همسایه میاد درب خانه، اگه حوصله نداشته باشم و درو باز نکنم، این کار من اشکال دارد؟
9-اگر چند غسل واجب گردنمان باشد، ایا با یک غسل می توانیم همه را ادا کنیم؟
10-حکم گویندگی زنان و ساختن پادکست و کتاب صوتی و همچنین مجریگری یا دکلمه خوانی چیست؟
11-آیا تقلب در امتحان حق الناس حساب میشود؟
12-همسرم پیش کسی که کارگاه داره کار کند. و اون شخص نماز نمی خواند.آیا کار کردن در اونجا حرام است؟
13-لباسی که یک سال از ان استفاده نشده، آیا خمس به آن تعلق میگیرد؟ اگر خمس داره چه جوری باید حساب کرد؟
14-اگر موی سر کراتینه بشه برا غسل اشکال داره؟
15-در نماز واجب وقتی قنوت میگریم، اگر در آخر دست را به صور ت بکشیم آیا بدعت حساب میشود
ادامه دارد
@E_sobhani
هدایت شده از یا علی مدد حیدر
7.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
با عشق علی (علیه السلام)...
زمین ملک علیست...
ایلیا....
بازگشت (ولادت)
فهرست
.