مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی:
اجرای سند تحول بنیادین گامی بلند در راستای عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی است
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی گفت: اجرای سند تحول بنیادین گامی بلند در راستای عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی با هدف تحولآفرینی و دانشافزایی و توسعه فرهنگی متکی بر آموزههای دین اسلام در جامعه است.
آموزش و پرورش استان آذربایجانغربی
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی: اجرای سند تحول بنیادین گامی بلند در راستای عدالت تربیتی و نصیب
«جواد جنگی» در حاشیه سی و ششمین اجلاس سراسری روسای آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی آموزش و پرورش استان، به اهمیت اجرای سند تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت اشاره کرد و گفت: «پیشران ایران مقتدر در برابر تهدیدها و تحریمهای نظام سلطه، تحقق سند تحول بنیادین و برخورداری از آموزش و پرورش دانشبنیان و تحولآفرین است.»
وی با اشاره به مولفههای دستیابی به موفقیت در اجرای سند تحول بنیادین گفت: «نیروی انسانی مجرب و ماهر و محتوای آموزشی در کنار سیاستگذاری اصولی و متناسب با درک نیازها و شناخت از مختصات زمان و مکان و مخاطب، توسط حاکمیت، ارکان اساسی توسعه و تعالی هر جامعه است.»
جنگی با تاکید بر تدوین محتوای آموزشی جدید و مطلوب و استفاده از شیوههای آموزشی مبتنی بر مهارتآموزی گفت: «نگرش مؤلفین کتب درسی با رویکرد مهارتآموزی، همراه با تربیت معلمان و نیروی انسانی ماهر، در کنار استفاده از الگوهای آموزشی کارآمد و نوین، نقش اساسی در این میان داشته و بدین ترتیب توسعه دانشبنیان مبتنی بر مهارتآموزی اتفاق خواهد افتاد.»
وی گفت: «برای تولید دانشبنیان و جلوگیری از خامسوزی منابع و سرمایههای عظیم طبیعی و خدادای کشور عزیزمان، لزوم بازنگری اساسی در حوزههای متفاوت علوم اعم از رشتههای نظری، کارو دانش و فنیو حرفه ای اجتنابناپذیر است.»
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجانغربی ادامه داد: «توسعه و تجهیز کارگاههای آموزشی، استفاده از تکنولوژیهای برتر، تربیت معلمان متخصص و متعهد و ترسیم خط ارتباطی موثر و مفید و معقول بین مدرسه با خانواده و جامعه آسانترین مسیر برای تحقق مهارتآموزی و تحقق آموزش دانشبنیان خواهد بود.»
وی با اشاره به آموزش در ایام پساکرونایی افزود: «واقعیت این است که آموزش و پرورش در این دو سال گذشته متحول شده است و تحولات، مزیتها و ظرفیتهای تازهای پدیدار شده که در خدمت آموزشوپرورش قرار گرفته است.»
جنگی اضافه کرد: «در این شرایط میتوانیم فرصت یادگیری بسیار خوبی را برای دانشآموزان به ویژه برای آنهایی که دسترسی خوبی به مدرسه و محتوای متنوع علمی نداشتند، فراهم کنیم.»
این مقام مسئول ادامه داد: «البته آموزش مجازی نه فقط برای دانشآموزان محروم، بلکه برای همه دانشآموزان میتواند در آینده و در شرایط عادی در دنیا استمرار پیدا کند. بنابراین آموزش مجازی میتواند یک اتفاق مثبت و بالقوه باشد و در کنار آموزش سنتی به صورت ترکیبی استفاده شود.»
وی خاطرنشان کرد: «یکی از سیاستهای مهم آموزش و پرورش در آینده، باید فراهم کردن زمینههای مشارکت معنیدار و موثر والدین در جریان تربیت و آموزش کودکان با روشهای مختلف باشد. البته در این زمینه رسانهها و نهادهای دیگر نیز باید به مسئولیت خود عمل کنند.»
جنگی با اشاره به برگزاری سی و ششمین اجلاس مدیران و روسای آموزشوپرورش سراسر کشور در تهران، اظهار کرد: «این اجلاس در سال اولیه خدمت دولت مردمی با حضور مدیران آموزش و پرورش شهرستانها و مناطق، مدیران کل استانها، مدیران کل نوسازی، رؤسای پردیسهای دانشگاه فرهنگیان و مدیران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور برگزار میشود.»
طبق گفتههای وی، تعریف «الگوی حکمرانی و اجراییسازی سند تحول بنیادین»، «عدالت تربیتی و تأمین نصیب برابر آموزشی با تأکید بر زیستبوم جدید و آمادهسازی مدارس برای ایفای وظیفه در سال تحصیلی آینده»، «پایش و سنجش کیفیت یادگیری با نوآوری در محتوا و روشهای آموزشی مبتنی بر فناوریهای نوین»، «ایجاد فرصتهای نوین تربیتی و پرورشی، تحکیم رابطه خانه و مدرسه، مدیریت آسیبهای اجتماعی، صیانت از کودک در برابر آسیبهای فضای مجازی» و «مردمیسازی آموزش وپرورش، تأمین اقتصاد پایدار آموزش، ارتقاء صلاحیتهای حرفهای معلمان» از جمله اهداف این اجلاس به شمار می رود.
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجانغربی، «آموزش و پرورش دانشبنیان و تحولآفرین، پیشران ایران قوی» را شعار اجلاس 36 ام عنوان کرد و افزود: «۵ کمیسیون تخصصی برای برگزاری این اجلاس از سوی مسئولین وزارت در نظر گرفته شده است.»
آموزش و پرورش استان آذربایجانغربی
اجلاس روسای آموزش و پرورش سراسر کشور/ آذربایجان غربی
لزوم تحقق توسعه دانش بنیان مبتنی بر مهارت آموزی
مدیر آموزش و پرورش شهرستان چهار برج گفت: نگرش مؤلفین کتب درسی با رویکرد مهارت آموزی، همراه با تربیت معلمان و نیروی انسانی ماهر، در کنار استفاده از الگوهای آموزشی کارآمد و نوین، نقش اساسی در این میان داشته و بدین ترتیب "توسعه دانش بنیان" مبتنی بر "مهارت آموزی" اتفاق خواهد افتاد.
«لطفعلی محرابی» در حاشیه سی و ششمین اجلاس سراسری روسای آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی آموزش و پرورش استان اظهار داشت: آموزش همواره بعنوان یکی از مهم ترین ابزارها در جهت انتقال تجارب و توسعه و توانمندی افراد برای پیشرفت در حوزه های متعدد اقتصادی، زیستی و علمی ، صنعتی، و .... به شمار می رود بر این اساس با توجه به تغییرات گسترده در حیات بشری اعم از زیست اجتماعی و زیست فردی و تعدد عوامل موثر در رسیدن به حیات مطلوب به نظر میرسد انسان امروزی نیاز مبرم به بازبینی مبحث آموزش چه به لحاظ شکلی و چه به لحاظ محتوایی دارد تا نیازهای متنوع انسان را برای رسیدن به زندگی مطلوب تامین کند.
وی افزود: نیروی انسانی مجرب و ماهر و محتوای آموزشی در کنار سیاستگزاری اصولی و متناسب با درک نیازها و شناخت از مختصات زمان و مکان و مخاطب، توسط حاکمیت، ارکان اساسی توسعه و تعالی هر جامعه ای میباشد. حتی دسترسی به نیروی انسانی ماهر و مجرب و متعهد، مهمترین هدف وآرمان هر نظام آموزشی میباشد. در این میان بروز نبودن محتوای آموزشی و عدم استفاده از شیوه های آموزشی مبتنی بر مهارت آموزی نه تنها تربیت نیروی انسانی متبحر را به دنبال نخواهد داشت بلکه خودش فی النفسه میتواند عامل مهمی در انحراف و عقب ماندگی هر جامعه انسانی باشد. فلذا نگرش مؤلفین کتب درسی با رویکرد مهارت آموزی، همراه با تربیت معلمان و نیروی انسانی ماهر، در کنار استفاده از الگوهای آموزشی کارآمد و نوین، نقش اساسی در این میان داشته و بدین ترتیب "توسعه دانش بنیان" مبتنی بر "مهارت آموزی" اتفاق خواهد افتاد.
محرابی گفت: از طرفی به نظر میرسد برای تولید دانش بنیان و جلوگیری از خام سوزی منابع و سرمایه های عظیم طبیعی و خدادای کشور عزیزمان، لزوم بازنگری اساسی در حوزه های متفاوت علوم اعم از رشتههای نظری، کار دانش و فنی حرفه ای اجتناب ناپذیر است. توسعه و تجهیز کارگاههای آموزشی، استفاده از تکنولوژیهای برتر، تربیت معلمان متخصص و متعهد و ترسیم خط ارتباطی موثر و مفید و معقول بین مدرسه با خانواده و جامعه آسانترین مسیر برای تحقق مهارت آموزی و تحقق آموزش دانش بنیان خواهد بود.
اجلاس روسای آموزش و پرورش سراسر کشور/ آذربایجان غربی
نتیجه مهارت آموزی در نظام تعلیم وتربیت ارتقاء کیفیت بازدهی می باشد
سرپرست مدیریت آموزش و پرورش شهرستان سردشت گفت: نتیجه مهارت آموزی در نظام تعلیم وتربیت ارتقاء کیفیت بازدهی می باشد.
«رزگار ابوبکرزاده » در حاشیه سی و ششمین اجلاس سراسری روسای آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی آموزش و پرورش استان اظهار داشت: تربیت افراد ماهر و متخصص از عوامل کلیدی و اجتناب ناپذیر توسعه پایدار محسوب می شوند .
این مقام مسول بیان کرد: اغلب صاحب نظران بر این باورند که مهارتهای کاری اکتسابی بوده بنابراین توصیه می کنند سازمانها برای دستیابی به اهداف و راهبردهای تعیین شده، مهارت نیروی انسانی خود را افزایش دهند.
سرپرست مدیریت آموزش و پرورش شهرستان سردشت گفت: در اقتصاد دانش بنیان، تولید، توزیع و کاربرد دانش مهم ترین پیشران رشد و اشتغال زایی است بر همین اساس ضروری است فناوری های نوین به سمت تبدیل دانش به مهارت و دانایی سوق داده شوند.
وی افزود: «رابرت کاتز» مهارت های مورد نیاز سازمان ها را به سه دسته کلی مهارت های فنی، ادراکی و انسانی طبقه بندی نموده است و تمامی این مهارت ها به صورت یکپارچه و هماهنگ در افزایش کیفیت بازدهی سازمان ها موثر و ضروری هستند.
آموزش و پرورش استان آذربایجانغربی
اجلاس روسای آموزش و پرورش سراسر کشور/ آذربایجان غربی
هویت سازی در آموزش و پرورش برای ایران قوی
مدیر آموزش و پرورش شهرستان سلماس گفت: هویت سازی ایرانی ، اسلامی نوجوانان و جوانان برای درک صحیح موقعیت و اقتضائات زمانی و مکانی برای توسعه و رشد ایران عزیز از مولفه های اصلی اهتمام نظام تعلیم و تربیت باید باشد.
«ایرج افراسیابی» در حاشیه سی و ششمین اجلاس سراسری روسای آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی آموزش و پرورش استان اظهار داشت: تربیت نسلی سالم و آگاه برای آینده قدرتمند ایران اسلامی در گرو آموزش و پرورشی پویا و رو به رشد است.
وی خاطر نشان کرد: هویت سازی ایرانی ، اسلامی نوجوانان و جوانان برای درک صحیح موقعیت و اقتضائات زمانی و مکانی برای توسعه و رشد ایران عزیز از مولفه های اصلی اهتمام نظام تعلیم و تربیت باید باشد.
این مقام مسئول بیان کرد: قدرتمند سازی شخصیت و هویّت فرزندان در دامان ایران عزیز با تسلط بر علوم روز دنیا و مهارتِ در کنار تبلور اخلاق کریمه در رفتار و گفتار نسل آینده ساز می تواند مسیر ارتقا و اعتلای کیفی نیل به اهداف عالیه تعلیم و تربیت اسلامی را هموارتر سازد.
افراسیابی ادامه داد: در این راستا وظیفه معلّمان تثبیت سازی شخصیّتی قوی، منتقد و راهکارساز برای غلبه بر مشکلات فراروی پیشرفت و آینده نگری همراه با امید است.
وی افزود: ایران قوی زمانی به بالندگی و رشد واقعی می رسد که آموزش و پرورش در اوج توجه باشد و معلمان به عنوان امیدآفرینان جامعه در صف اول تلاش و حرکت برای تربیت افرادی عالم و عامل ، مسیر تعالی و نیل به مطلوب را هموار سازند و در عرصه های مختلف زمینه ساز اهتزاز پرچم مقدس جمهوری اسلامی بر ستیغ افتخار باشند.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان سلماس ادامه داد: هویت اجتماعی قوی زاییده تفکرات سالمی است که در بطن مدرسه در نهاد دانش آموز شکل می گیرد.
آموزش و پرورش استان آذربایجانغربی
اجلاس روسای آموزش و پرورش سراسر کشور/ آذربایجان غربی
تقویت حس جمعی برای ساختن ایران قوی در بین دانش آموزان
رئیس آموزش و پرورش منطقه صومای برادوست ارومیه گفت: اگر بتوانیم حس مشترک را در فرهنگ ایرانی به دست آوریم به شکلی به هویت ملی ایرانی دست پیدا کرده ایم و آموزش و پرورش توانسته است حس جمعی برای ساختن ایران قوی را ایجاد نماید.
«جبار قزلباش» در حاشیه سی و ششمین اجلاس سراسری روسای آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی آموزش و پرورش استان اظهار داشت: نظام آموزش و پرورش در هر کشوری یکی از بهترین راههای تحکیم و تقویت هویت ملی است. این نظام از ارکان و عناصر متعددی تشکیل شده که در ارتباط با یکدیگر و در راستای رسیدن به اهداف متعالی تعلیم و تربیت چالش هماهنگ و یکپارچه ای را انجام میدهند.
وی افزود: برنامه درسی به عنوان یکی از ارکان اصلی نظام آموزش و پرورش نقشی محوری در شکل گیری هویت ملی ایفا میکند. یک برنامه درسی، بیش از هر چیز به نحوه آماده سازی نسل جوان یک جامعه به صورت افرادی سازنده و مفید برای آن جامعه تلقی میشود و فرایند مفهومی کردن پدیده های مربوط به انسان و جهان را در یک قالب موزون جهت تسهیل در یادگیری تعریف میکند .
این مقام مسئول ادامه داد: هویت دارای انواع، سطوح و سلسله مراتب مختلفی است اما در یک دسته بندی کلی میتوان دو نوع هویت را از یکدیگر متمایز کرد.
قزلباش گفت: هویت فردی یعنی همان چیزی که فرد به واسطه ویژگیها، خصوصیات یگانه و منحصربه فرد خود مورد شناسایی قرار می گیرد.
وی اضافه کرد: هویت جمعی عبارت است از تعلق خاطر تعدادی از افراد به امور مشترک با عنوانی خاص چنین تعلقی موجب احساس همبستگی و شکل گیری یک واحد جمعی میشود که با عنوان ما از ماهای دیگر و از دیگران متمایز میشود. حس مشترک، کلید فهم تمام هویتهای جمعی است .
رئیس آموزش و پرورش منطقه صومای برادوست ارومیه گفت: اگر بتوانیم حس مشترک را در فرهنگ ایرانی به دست آوریم به شکلی به هویت ملی ایرانی دست پیدا کرده ایم و آموزش و پرورش توانسته است حس جمعی برای ساختن ایران قوی را ایجاد نماید.