🔴 لزوم تکریم شایسته از سوی اصحاب انقلاب
🔴 در آستانه سالگرد شهادت مرجع شهید، علامه شیخ فضل الله نوری(ره) زعیم نهضت اسلام خواهی مشروطه(مشروعه) به دست مزدوران انگلیس/ ۱۱مرداد ۱۲۸۸ شمسی
💠 امام خامنه ای (حفظه الله)
واقعاً به شیخ فضلاللَّه خیلی ظلم شده است. اوایل انقلاب، یک وقت من در نماز جمعه راجع به مشروطیت و مرحوم شیخ فضلاللَّه صحبت کردم؛ بعد یکی... به من اعتراض کرد که چرا از شیخ فضل الله که مخالف مشروطه است صحبت میکنی!
حتّی به من گفته شد که امام هم از شیخ فضلاللَّه خوششان نمیآید، بعد من تفحص کردم، دیدم نخیر [دروغ است] کاملاً بعکس است؛ امام نسبت به مرحوم شیخ فضلاللَّه خیلی تبجیل و احترام دارند و بخاطر همان تصلب و شجاعت و دینگرایی کاملش، بدون اغماض آن بزرگوار را تعظیم و تجلیل هم میکنند؛ که این در بیانات خود امام هم آمده است! ۸۲/۵/۱۳
💠 امام راحل:
این بزرگ مرد(شیخ فضل الله) را بشناسید و بشناسانید.
ابعاد عظیم علمیش را که جامع علوم معقول و منقول بود، بعد مرجعیتش را که سعی کردند از اذهان مخفی کنند، اندیشه های والای سیاسیش را که بر گرفته از اسلام ناب بود و...
مخالفین و دشمنان مرجع شهید شیخ فضل الله نوری ره، از جاهلین و معاندین بوده و هستند.۱۳۴۸ ش،نجف، مسجد شیخ انصاری ره، خاطرات یاران
⁉️ القابی که امام راحل در وصف شیخ بکار بردند: مجاهد، مرجع شهید، مجتهد، دارای مقامات عالیه
⁉️ القابی که امام خامنه ای، در وصف شیخ بکار بردند: مجتهد بزرگ، شهید بزرگ اسلام، عالم بزرگ
✅ منابع برای استفاده: آثار مورخان فقید، منذر و دوانی
@khabarehowzeh
🔻🔻🔻
♨️رسانه مستقل خبر حوزه
💠 آشنایی اجمالی با اندیشه و آثار مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری اعلی الله مقامه
⁉️چرا به ایشان لقب علامه دادند؟معنی واژه علامه چیست؟
(عَ لّ مِ) [ ع - علامة ]
علّامه (Allama, Allameh, Allamah) در لغت، صیغهٔ مبالغهٔ عربی است؛ به معنی کسی که بسیار می داند، دانشمند و بسیار داناست.
هرچند به معنی پروفسور و Polymath نزدیک است، اما این لقب از القاب خاص دانشمندان مسلمان در کشورهای فارسی، عربی و اردو زبان است و همسانی در زبان های دیگر (به خصوص انگلیسی) ندارد.
علامه لقبی برای دانشمندان اسلامی است که در چندین رشته دست داشته، دارای معلومات وسیع بوده و صاحب نظر بوده باشند.
مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری به گواه تاریخ و اعتراف صاحب نظران خودی و غیر خودی و تصدیق بزرگانی همچون، میرزای سید محمد حسن شیرازی، میرزا حبیب الله محقق رشتی، محدث بزرگ میرزا حسین نوری، شهید مدرس، علامه امینی، امام خمینی، امام خامنه ای، استاد علی دوانی، شهید دکتر بهشتی، استاد شهید مطهری، پروفسور الگار و...ایدهم الله تعالی
دارای جامعیت علمی و صاحب دانش کلان در علوم مختلف معقول و منقول بود و همچنین به چند زبان، مسلط.
هرچند انگلیس خبیث با استفاده از قلم به مزدان فراماسون خود و با تحریف تاریخ مشروطه، سعی نمود ابعاد عظیم شخصیتی او را در نزد اذهان مخدوش و مرجعیت دینی اش را مخفی نگاه دارد!
اما غافل از این بود که ماه، هیچگاه پشت ابر نمی ماند!
⁉️چرا ایشان خود را برای کسب دانش کلان به زحمت انداخت؟
داشتن دانش کلان، برای مرجعی چون او شرطی لازم بود.چون، وی در سخت ترین دوران کشاکش "سنت و مدرنیته" می زیست، و به عنوان زعیم پر نفوذ دینی، می بایست کشتی اسلام را از این طوفان مهیب به سلامت عبور می داد، پیداست که هدایت این کشتی در این موقعیت بحرانی، نیاز جدی به آگاهی از طوفانی داشت که از سمت"غرب" می وزید.به بیان روشنتر او باید علاوه بر اسلام، غرب را هم می شناخت تا بتواند در باره نقاط اشتراک و افتراق نظر دهد و از کیان دین و فرهنگ مملکت در برابر آنچه که آنرا عوامل آسیب می دانست منطقی و مستدل دفاع نماید.
او با احساس مسئولیت و شجاعتی وصف ناپذیر در جهت دفاع از دین نبوی و شرع مقدس، رهبری نهضت ضد استکباری مشروعه خواهی را در مشروطه ای که توسط ایادی انگلیس به انحراف کشیده شده بود، عهده دار شد و جان مبارکش را در این راه فدا نمود.
📚 برخی از آثار ایشان:
رساله منظوم فقهی "الدرر التنظیم یا الدر النظیم"/رساله فقهی"فی قاعده ضمان الید"/نافع المسائل(مجموعه فتاوا)/اجوبه المسائل(رساله عملی فارسی)/رساله حرمت استطراق از طریق جبل به مکه معظمه(به خاطر خطرات جانی و مالی)/بیاض(کرامات اولیاء الله)/الصحیفه القائمیه یا الصحیفه المهدویه(مجموعه ادعیه رسیده از جانب امام زمان عج)/حاشیه بر فرائد الاصول شیخ الاعظم مرتضی انصاری/حاشیه بر المکاسب شیخ الاعظم مرتضی انصاری/مجموعه اشعار و قصیده ها/حاشیه بر کتاب شواهد الربوبیه ملاصدرا/لوایح(روزنامه شیخ)/توضیحات بر اقبال سید ابن طاووس/الاغسال(تقریر درس میرزای شیرازی)/طرح ها در موضوع اقتصاد و بانک داری اسلامی/رساله فی المشتق(تقریر درس میرزای شیرازی)/نورالقلم(مجموعه ترجمه ها، تقریظات، تعلیقات، توقیعات، تنفیذ ها، تصدیقات، تأییدات، تعیین ها، اجازات، نامه ها و یادداشتهای تاریخی/حاشیه بر وسائل الشیعه/فهرست ابواب بحارالانوار/محضر، در موضوع قضاء و دعاوی و مجموعه احکام قضاء/مباحثات ریاضی، هیئت و نجوم با میرزا عبدالغفار نجم الدوله/مقابله کلام الله مجید و تفسیر/تصحیح تعداد زیادی از آثار بزرگان شیعه در حوزه های مختلف علوم و...
➕ به علاوه، تربیت و پرورش انبوه شاگردان ممتاز و طراز اول در حوزه های مختلف علوم
♦️منبع: تنهای شکیبا اثر مورخ فقید استاد علی ابوالحسنی(منذر)
@khabarehowzeh
🔻🔻🔻
♨️رسانه مستقل خبر حوزه
http://eitaa.com/joinchat/3516137473Cc9d671e336
🔴 «نظری بر مکانت علمی و عملی #مرجع_شهید علامه شیخ فضلالله نوری»
در #گفتوشنود با مرحوم آیت الله یحیی نوری(ره)، فقید سعید از جهات متعدد با خاندان مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، اعلی الله مقامه قرابت داشت و به همین علت دانای بسیاری از خاطرهها و نکتهها درباره منش علمی و عملی آن بزرگ بود. گفتوشنودی که پیش روی شماست در واپسین سالهای حیات آن مرحوم و درباره کارنامه فکری و سیاسی مرجع شهید انجام شده است.
💠 آیت الله یحیی نوری(رضوان الله):
...پیش بینی های شیخ شهید همگی تحقق پیدا کرد «شهادت شیخ حقانیت وی را به همگان ثابت کرد»
...[مرجع شهید] به علت همین استحضار بر مطالب بود که پس از مدت اندکی که از ورود ایشان به تهران سپری گردید... #مرجعیت عامه و تامهای پیدا نمود
...درباره بینش و آگاهی سیاسی ایشان همین بس که او در میان تمام علما و عدالتخواهان، اولین کسی بود که با تیزبینی، جوهره غیردینی و سکولاریستیِ مشروطه وارداتی را شناخت و در برابر آن قد علم کرد. این نتییجهای بود که برخی دیگر از علما و شخصیتها ــ حتی آنها که در مقطعی رویاروی شیخ فضلالله قرار گرفتند ــ سالها بعد به آن رسیدند و با ناامیدی و سرخوردگی به انزوا کشیده شدند و حتی تعدادی از آنها نیز بهدست خود قَتَلِه [: قاتل] شیخ، کشته شدند.
✅ کامل گفتگو در لینک👇
http://www.iichs.ir/s/4883
✅ منبع: سایت مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران
@khabarehowzeh
🔻🔻🔻
♨️رسانه مستقل خبر حوزه
http://eitaa.com/joinchat/3516137473Cc9d671e336
🚩 سعید جلیلی: اروپاییها با آمریکا تفاهم راهبردی دارند؛ چرا برخیها اصرار به مذاکره دارند؟
🔻عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:
🔹برخی به دنبال مذاکره با اروپاییها هستند در حالی که خود اروپاییها میگویند ما با آمریکا تفاهم راهبردی داریم.
🔹دشمن میخواهد ما را پای میز مذاکره بکشاند تا امتیاز بگیرد به طوریکه رئیس جمهوری فرانسه به صراحت گفته است ما میخواهیم با ژستهای کوچک ایران را پای میز مذاکره بیاوریم.
🔹اینکه دشمن میگوید فشار اقتصادی را باید زیاد کرد برای این است که ایران اقدامات هزینهدار علیه آنها انجام ندهد.
🔹امروز خوشبینترین افراد در این کشور نیز میگویند به آمریکا نمیتوان اعتماد کرد، رهبر معظم انقلاب این را چند سال قبل فرمودند، اما آیا باید هزینه میدادیم تا به این نتیجه برسیم؟
🔹 صبری که دشمن را گستاخ کند، صبر راهبردی نیست و اینکه امروز دشمنان به اقتدار ایران اعتراف میکنند به این خاطر است که سالها قبل شهدا برای آزادی خرمشهر به دنبال قطعنامه سازمان ملل نرفتند.
@khabarehowzeh
🔻🔻🔻
♨️رسانه مستقل خبر حوزه
http://eitaa.com/joinchat/3516137473Cc9d671e336
🔻سالروزفوتعلیاصغرکرباسچیان
🏴از موسسان اصلی مدرسه علوی
💠امام خمینی
‼️شما متصدیان مدرسۀ علوی، از قراری که من شنیدم بچههای ما را خوب تربیت کردید. فقط یک اشکال داشتم و آن اینکه بچههای ما در هر زمانی موافق آن زمان باید تربیت بشوند. شما بچهها را از سیاست دور نگه ندارید. دور نگه داشتن بچهها از سیاست اساس این میشود که مثل یک آدم کوری وارد اجتماع بشوند. خود اشخاصی که میخواهند بعد در این مملکت در این کشور زندگی بکنند و مقدرات این مملکت دستشان باشد، آنها باید از خدعههای استعمار آگاه باشند، اگر خدای نخواسته در این مورد قصور بشود یکوقت میبینید که چهرههای منحرف که وارد در مسائل سیاست هستند غلبه میکنند بر چهرۀ حق که وارد به مسائل نیستند! ۵۷/۱۱/۳۰
⚠️توجه؛
🏴شیوه تربیتی کرباسچیان درمدرسه علوی عدم دخالت در سیاست بود لذا فضای مناسبی جهت تربیت نیرو و عضوگیری انجمن حجتیه بود. اکنون نیز این مدرسه و مدارس تابعه آن از اصلی ترین مراکز تربیت نیروی انجمن حجتیه هستند!
📸عکس بالا کرباسچیان، عکس وسط حدادعادل درمیان کرباسچیان و روزبه، عکس پایین برخی سیاسیون تربیت شده مدرسه علوی!
@khabarehowzeh
🔻🔻🔻
♨️رسانه مستقل خبر حوزه
http://eitaa.com/joinchat/3516137473Cc9d671e336
♨️روزنه نوشت
🔻انگاره های سکولار یک تاریخ نگار معمم
متن و حاشیه اظهارنظر عجیب #رسول_جعفریان در واکنش به دیدار دانشجویان علوم پزشکی با مدیر حوزه قم
جناب آقای جعفریان در کانال شخصی اش چنین نوشته است؛
🔹اظهارات مدیر حوزه قم در باره رابطه پزشکی و دین (حوزه نیوز، دوم مرداد)، آن هم با این صراحت، و بند کردن امر درمان و بهداشت به مسائل دینی و فلسفی، نشان از آن داد که ما قصد داریم، تمامی علم و دانش بشری را زیر سلطه فکر فلسفی و دینی درآوریم.
🔹گفتن این اظهار نظرهای کلی «تجلی توحید در فعالیت های پزشکی» و این که «تمام علوم مبتنی بر مفروضات فلسفی و کلامی نهفته در لایه های علمی است»، ما را به سمت و سویی می برد که استقلال علم و دانایی بشر را زیر سوال برده و خود را سرگرم اموری کنیم که اساسا ارتباطی با حوزه ندارد.
🔸تجربه هزار سال تسلط علم کلام بر «علم» و تلاش برای دینی کردن آن که ناشی از یک تصور خطاست، هیچ نتیجه ای جز کند کردن مسیر پیشرفت علم نداشته است.
🔸بهتر در این باره تأمل کنیم که سراسر نوشته های فخر رازی و دیگر متکلمان برجسته، و در رأس آنها غزالی که حتی به روش فلاسفه اسلامی و متکلمان هم معترض بود، همین است که می خواستند بگویند هیچ علمی نباید جز با اجازه توحید پیش برود، و آن وقت با درک غلط از توحید، خدا را به جای همه علل طبیعی نشانده و حتی در تحلیل باد و باران مشاهدات خود را هم کنار گذاشتند تا مبادا از قدرت خداوند کم شود.
🔹این ادعاها از سر تا ته، آن هم در رشته های تجربی و همین طور علوم طبیعی و از جمله پزشکی، هیچ جایی ندارد و تکرار آن برای صد بار و هزار بار، باعث نمی شود تا کاروان علم در دنیای مدرن بایستد تا این حضرات، مبانی فلسفی آن را درست کنند و مثلا این علم نجس را با گفتن این تعابیر پاک کنند.
🔸کسانی که هیچ اطلاعی و سر سوزنی از دانش پزشکی ندارند، یکسره نشسته اند تا با فلسفه های کهنه و قدیمی، و به اسم تدین و تقدس، برای راه علم، برنامه بدهند. شگفت تر آن است که دانشجویان و استادان علوم پزشکی هم به قم آمده اینجا زانو می زنند تا از این حضرات، درس علم بگیرند. عوض این که بروند و آخرین تحقیقات بشری را در حوزه پزشکی بدست آوردند، و پایگاه های اطلاعاتی پزشکی را خریداری کرده تا دانشجوی پزشکی آنان بتواند آخرین پژوهشها را مطالعه کند، به امید آن هستند که افرادی به مراتب ضعیف تر از فخر رازی و غزالی، برای آنها راه و رسم فسلفی فکر کردن در علم پزشکی را به آنها یاد دهند.
🔹بحث اخلاق و فقه پزشکی امری جداست، اما دانش پزشکی نه از وقتی در یونان بوده، نه آن مقدار که تجربه های عادی بشر صحراوی و بدوی است، و نه آنچه در میان مسلمانان به تقلید از یونانیان و یا تجربه های ابن سینا و رازی و دیگران پدید آمده و نه آنچه که امروز در غرب است و ایضا سبب شده است تا ظرف نیم قرن، دو میلیارد بر جمعیت بشر افزوده شود و مرگ و میر کم گردد، ربطی به این فلسفه ها ندارد.
🔸نه توحید و نه شرک، هیچ کاری به علم پزشکی بما هو پزشکی ندارد. البته هر کسی می تواند با نگاه در طبیعت، خداشناس شود و بحث فلسفی کند، اما این ربطی به پزشکی ندارد. سوال ها و پرسشها دو تاست. سوال کردن آن «ابله» که در واقع عاقل بود، از شتر [به زبان سنایی: ابلهی دید اشتری به چرا /گفت نقشت همه کژست چرا] از تفاوت زیستی شتر در مقایسه با بقیه حیوانات بود، اما شتر به زبان «کلامی» جواب او را داد و حواله اش به خدا کرد، و ما هنوز تفاوت این دو نگاه را نفهمیده ایم.
🔸باید دانش تجربی را برخلاف آنچه در تمدن مسلمانی پیش آمد، از بند فلسفه رهانید، و اجازه داد این دانش بشری، و انواع و اقسام دیگر آن، رشد کند. دیگران این راه را رفته اند، رشد کرده اند، سررشته علم را در دست گرفته اند، نتیجه اش را در تکنولوژی برده اند و دنیا را فعلا زیر سلطه خود دارند. اگر علم زیر سلطه نگاه های فلسفی است، باید در فلسفه های خودمان شک کنیم که نتوانسته ما را پیشرفت دهد و از آنها را بهتر بدانیم که تا این حد پیش رفته اند. حالا چه مدل اروپایی امریکایی باشد چه مدل چینی ژاپنی!
🔹طبعا ما هم تا حدی که از توانایی علم بهره برده ایم، و این هم در اثر آموزش های صد ساله گذشته بوده، به همان مقدار از نفوذ و ترقی در عالم سهم داریم. باز هم اگر بخواهیم پیش تر برویم، راه آن عمومی کردن تفکر علمی اصیل از نخبگان، و رها کردن آن از بند این گونه قیود است. برای ما مهم این است که دیگر مثل زمانی نباشیم که به «دوش» گیر دادیم و سالها طول کشید تا رضایت دادیم خزینه جمع شود.
@rozaneebefarda
@khabarehowzeh
🔻🔻🔻
♨️رسانه مستقل خبر حوزه
http://eitaa.com/joinchat/3516137473Cc9d671e336
♨️روزنه نوشت
🔻حاشیه ای بر دیدگاههای خاص جناب جعفریان پیرامون نسبت علم و دین
از انصاف نباید گذشت؛ جناب رسول جعفریان، از معدود تاریخ جویان معاصر ماست که در دو دهه گذشته، پیوسته در تکاپو و تولید بوده و لحظهای قرار نداشته است.
گرچه برخی مطلعین براین باورند که بسیاری از آثار وی، بازتکرار همان آثار پیشتر چاپ شده، در عناوین و اسلوبی تازه است.
جعفریان گرچه خاستگاه پژوهشی خود را مدیون حوزه علمیه است اما در سالهای اخیر به شدت از حوزه فاصله گرفته و این فاصله با بدبینی و گاه با بدگویی و تندخویی همراه شده است.
گذشته از شذوذات جعفریان در تحلیل فضای حوزه و کم قدرپنداری این نهاد خدوم، مدتی است که تیغ تیز انتقادات وی متوجه اسلام نیز شده است.
او در سالهای اخیر که در قامت یک سلیبریتی نیز جلوه کرده، هراز گاهی نظرات قابل تأملی را در تحلیل آموزه های دینی ارایه می کند که البته هنوز از جانب ارباب دین و دانش، چندان جدی گرفته نمی شود که محل مجادله و مباحثه علمی واقع شود اما مخاطبان عام او با یک خط ممتد تبلیغی مواجه اند که به نظر نگارنده ممکن است برخی بن مایه های مذهبی آنان را با چالش جدی مواجه کند.
ارتباطات هوشمندانه جناب جعفریان در در تمام ابن سالها، در دو ساحت راهبردی، برقرار بوده است؛ او از یک سو با ارباب قدرت و رجال سیاسی و از دیگر سو با طیف خاصی از رجال دینی رابطه وثیقی داشته است.
این روابط همواره در میزان موفقیت او در نگارش و انتشار آثارش تاثیر مستقیم داشته است؛ تأسیس کتابخانه تاریخ ایران و اسلام او، حاصل رابطه نسبتا نزدیکش با جناب حجت الاسلام #شهرستانی است که گفته می شود از منبع وجوهات شرعیه، به حمایت از ایجاد و اداره چنین مراکزی اقدام می کند.
و تأثیرات رابطه جعفریان با اهل سیاست، در مسؤلیت مرکز اسناد و کتابخانه مجلس، در دوران ریاست آقای #علی_لاریجانی، و اکنون واگذاری مسوولیت کتابخانه دانشگاه تهران تجلی نمود.
هرچند این دو محور ارتباطی و نتایج آن، ذاتا مخدوش نیست و برکاتی نیز داشته است اما برآیند آن نشان می دهد که جعفریان یک #مورخ_حکومتی_وجوهاتی است که گاه اتخاذ مواضع و رویکردش، تحت تاثیر ارباب سیاست و دیانت قرار می گیرد.
شاید محصول این تشویش و اضطراب و گاه تذبذب در مواضع، بی ارتباط با نوع روابط ایشان نباشد. چه اینکه جعفریان کارآموز در حلقه نزدیک به آیت الله #مصباح، به مرور به یک مخالف خوان دوآتشه ایشان بدل شده، و تاریخ پژوه صریح نقاد جریان های مخالف انقلاب، در چاپ های نخست کتاب جریان ها و سازمان ها، حالا در چاپ نوزدهم دارد حرفهای قبلی اش را تعدیل می کند یا پس می گیرد؛ این هر دو اتفاق البته فی نفسه جرم یا گناه نیست اما انسان را با نوعی تردید مواجه می کند و حکایت عدم ثبات فکری و سیاسی دارد که طبعا حد یقف هم ندارد و نتیجه آنکه، نمی شود روی حرف های دیروز و امروز و شاید هم فردای امثال ایشان حساب باز کرد.
ایشان در سالهای اخیر، نه تنها در مواضع سیاسی اش تندتر شده که در مسائل فکری و دینی نیز، اظهارات عجیبی بیان کرده است. گاه همصدا با جوجه جامعه شناس های سکولار،پیاده روی اربعین را مصداق فربهی آیینی می خواند، روز دیگر با انتشار گزینشی برخی مصادر عصر صفوی و قجری، تلاش می کند خط خرافه پرستی در سطح عالی سیاسی و مذهبی را القا کند، گاه هم سو با خرده جریان #سکولارهای_حوزوی، تلاش می کند امثال شهید نواب را نماد منحصره جریان انقلابی معرفی کند و اعاظم دهر مثل آیت الله بروجردی را غیرانقلابی معرفی نماید، گاه پا را فراتر نهاده، دوگانه مبارز و غیرمبارز را در مورد سیره اهل بیت مطرح سازد و چنین وانمود کند که ائمه بعد از امام حسین(ع) مبارز و انقلابی نبوده اند.
اکنون ایشان در یادداشت اخیرش بر مطالب مطرح شده در یک جمع دانشگاهی شوریده و سخنان عجیبی بر زبان رانده که حاکی از انگاره های سکولار است.صدالبته اظهارات واجد مفاهیم سکولار، موجب نمی شود نویسنده دغدغه مندی چون جعفریان که در احیای عقبه تاریخی اسلام سیاسی، متحمل مرارتهای فراوان شده را یکسره سکولار بخوانیم، اما غفلت یا تغافل نسبت به این سنخ سخنان نیز وجهی ندارد.
در مورد یادداشت اخیر ایشان، گفتنی فراوان است اما در اینجا تنها به ذکر چند پرسش بسنده میکنیم:
آیا اگر یک فیلسوف و فقیه نواندیش، آنهم با نگاه تمدنی و بین الملل گرا، در جمعی دانشگاهی، دیدگاه تخصصی خود را بیان کند، مستحق این ادبیات تهاجمی است؟
آیا چنین اظهاراتی موجب تضعیف هرچه بیشتر رابطه راهبردی حوزه و دانشگاه/ حوزه و نظام نمی شود؟
اگر مدیر حوزه قم نتواند در نسبت علم و دین اظهارنظر کند، چه کسی خواهد توانست؟
اظهارنظر تخصصی در تبیین نسبت علم و دین، و خاصه بیان نسبت طب و کلام و فلسفه و فقه، نیازمند تخصص و اجتهاد این علوم است، آقای جعفریان در کدام یک از این علوم، مطالعات آکادمیک حوزوی یا دانشگاهی دارد؟
@rozaneebefarda
@khabarehowzeh
♨️ جزئیات حمله اراذل و اوباش به روحانی آمر به معروف ملایری
حجت الاسلام صفایی، معاون پژوهش مدرسه سفیران هدایت ملایر هنگام امر به معروف و نهی از منکر چند نفر از اراذل و اوباش که مزاحم یک بانوی ملایری شده بودند، توسط آنان مورد ضرب و شتم قرار گرفت و مصدوم شد.
در این رابطه حجت الاسلام عباس موسیوند مسئول دفتر مدیریت حوزه علمیه استان همدان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان با محکوم کردن این حرکت، گفت: عصر روز پنج شنبه زمانی که عده ای از اراذل و اوباش در صدد ایجاد مزاحمت برای یک خانم رهگذر بودند، حجت الاسلام صفایی، معاون پژوهش مدرسه سفیران هدایت ملایر با عمل به وظیفه شرعی خود زمانی که قصد امر به معروف و نهی از منکر این افراد را داشت، مورد ضرب و شتم قرار گرفت.
این افراد بعد از آسیب زدن به این روحانی آمر به معروف از محل متواری شدند، اما نیروهای انتظامی و دادستانی خبر از شناسایی ضارب داده اند.
حال عمومی معاون پژوهش مدرسه سفیران هدایت ملایر خوب است و اما اثرات این ضرب وشتم بر بدن وی مانده است و در حال حاضر در منزل دوره نقاهت خود را سپری می کند.
@khabarehowzeh
🔻🔻🔻
♨️رسانه مستقل خبر حوزه
http://eitaa.com/joinchat/3516137473Cc9d671e336
♨️ تمسخر علم ديني؛ از حسن روحاني تا رسول جعفريان
✍️ یادداشت حجت الاسلام سيد محمد حسين متولي امامي، در نقد رویکرد حجت الاسلام جعفریان به مقوله علم دینی و روایات طبی:
1️⃣ مدتي است كه رسول جعفريان، به مقوله علم ديني حمله ميكند و با تمسخر سنتهاي ايراني اسلامي، سخن از وجود علم و تمدن در گذشته ايران اسلامي را چرند خوانده است! او با اشاره به برخي طلاب احمق كه از خزينه دفاع ميكردهاند و در برابر دوشهاي حمام مقاومت نشان ميدادند، به تمامي فرهنگ و تمدن اسلامي حمله ميكند و به خصوص، طب سنتي و اسلامي را غيرعلمي و مزخرف خطاب كرده است!
2️⃣ مدتي قبل هم حسن روحاني، رئيس جمهور بذلهگوي ايران نيز با تمسخر، علم ديني را به معناي گذاشتن قرآن در داشبورد ماشين عنوان كرده بود!!
3️⃣ شكي نيست كه تمسخر سنتهاي تاريخي خود، ناشي از خودباختگي، احساس حقارت و آشفتگي فكر است. كدام تمدن در تاريخ بشريت، بدون تكيه بر سنتهاي خود شكل گرفته است؟ مگر اروپاييها دچار خرافات، سنتهاي غلط و جنايتهاي بزرگ نبودهاند؟ هنوز هم در اروپا و امريكا، خرافات و اعتقادات عجيبي به چشم ميخورد و هنوز هم غربيها، به اساطير يوناني خود افتخار كرده و براساس همان عقايد، فيلمهاي بزرگ ميسازند و كتابهاي پرفروش مينويسند.
4️⃣ گذشته از آنكه مقام معظم رهبري بارها بر علم ديني تأكيد كردهاند، رسول جعفريان با چه تعريفي از علم، چنين سخنان بيپايهاي را در دفتر تبليغات اصفهان بيان كرده است؟
5️⃣ اين سخنان با تعاريف پوسيده قرن نوزدهم اروپا هماهنگي دارد. همان تعاريفي كه «ويلفرد دوپارتو» جامعهشناس و اقتصاددان معروف ايتاليايي، از آن به #علم_احمق ياد كرده است. احمقانه است كه علم را محدود به نگرش پوزيتويستي كنيم و سنت خود را به تمسخر بگيريم.
6️⃣ امروزه تعاريف پوزيتويستي از علم، در غرب منسوخ شده و بيش از يك قرن است كه مكاتب تفسيري و انتقادي، نگرش ديگري به علم را مطرح كردهاند. با نگاه محدودي كه آقاي جعفريان به علم دارد، بايد طب سوزني چينيها را نيز غيرعلمي بدانيد، در حالي كه امروزه عالمگير شده است. اگر آنها نيز طب سوزني خود را به سخره ميگرفتند و از آن حمايت نميكردند، آيا امروزه چنين كارآمدي و نفوذي در عالم داشت؟؟
7️⃣ امروزه طب اسلامی و سنتی كارآمدي خودش را نشان داده و مورد استقبال جامعه ايراني، بلكه جهان اسلام قرار گرفته است. در تركيه، بنده شاهد بودم كه چگونه مردم استانبول به بحثهاي طبی علاقه نشان ميدادند.
8️⃣ هرچند معتقدم براي اينكه طبابت در مجامع علمي جهان ارائه شود، قالب منظم و منسجمي پيدا نكرده و نتوانسته نتايج كار خود را در قالب كتب و مقالات علمي تدوين كند؛ اما با هو كردن و تمسخر امثال آقاي جعفريان، نه طبابت از علمبودن ميافتد و نه از نفوذ اجتماعي آن كاسته ميشود.
@khabarehowzeh
🔻🔻🔻
♨️رسانه مستقل خبر حوزه
http://eitaa.com/joinchat/3516137473Cc9d671e336
♨️دستور رهبر انقلاب برای رسیدگی به زمین خواری گسترده در استان گلستان
🔸 کاظم پالیزدار دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی:
🔹رهبر معظم انقلاب اوایل سال برای رسیدگی به زمین خواری گسترده در استان گلستان به ویژه منطقه روستای «زیارت» دستور داده اند.
🔹گزارش دقیقی نیز از سوی دفتر رهبر معظم انقلاب به معاون اول رئیس جمهور داده شده بود و ایشان هم به ما ماموریت دادند تا برای بررسی موضوع به منطقه برویم.
🔹ما به اتفاق دو نفر از معاونین وزارت جهاد کشاورزی، رئیس سازمان امور اراضی، رئیس سازمان جنگلها و مراتع، دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی، معاون بنیاد مسکن، معاون قضایی دادستان کل کشور و هیاتی از تهران به اینجا آمدیم.
🔹در بازدیدهای که داشتیم مصادیقی که دفتر حضرت آقا به آن اشاره کردند تماماً مورد تایید بود. جلسهای با استاندار داشتیم که قرار شد گزارش آن نیز به دفتر رهبر انقلاب ارسال شود.
@khabarehowzeh
🔻🔻🔻
♨️رسانه مستقل خبر حوزه
http://eitaa.com/joinchat/3516137473Cc9d671e336
May 11