🔻رئیس عقیدتی سیاسی انتظامی استان قم:
❇️ طرح حضور روحانیون در کلانتریهای قم به صورت آزمایشی درحال اجراست
◻️ یکی از طرحهایی که از سوی اداره عقیدتی سیاسی ناجا در حال پیگیری و در استان قم به صورت پایلوت در حال اجراست حضور روحانیون در کلانتریها به عنوان مشاور میباشد؛ خوشبختانه این طرح به کاهش جرایم و کاهش تعداد پروندههای قضائی منجر شده است.
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
🔻امیرالمؤمنین عليه السلام: سلامت جسم، از كمى حسادت است .
صِحّةُ الجَسَدِ مِن قِلَّةِ الحَسدِ
📚نهج البلاغه، حکمت 256
☀️رهبر معظم انقلاب
در کشور هزاران حماسه به وجود میآید، در طول این سالها، در طول این چند دهه، چهار دهه در کشور چه قدر کارهای بزرگ انجام گرفته، چه قدر کارهای حماسهآمیز انجام گرفته، اینها بایستی بیان بشود، اینها را دشمن کتمان میکند. در عرصههای اجتماعی، در عرصههای اقتصادی، در عرصههای عمرانی، در عرصههای آموزشی، در عرصههای بهداشت و درمان، در صنعت، عمران و ... هیچ خبری از اینها در مجموعهی رسانهای کشور نیست، این خیلی چیز عجیبی است. مشکلات اقتصادی و معیشتی هست، نباید بگذاریم مشکلات بر روی این حماسهها گردوغبار بنشاند و آنها را از چشم مردم پنهان کند. ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
☀️نشر با منبع
☀️جامعترین کانال معرفی امام خامنه ای
☀️ @emamkhameneii
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
🔻تبیینی از فلسفه جهاد تبیین
🔻رهبر معظم انقلاب: متولیان رسانهها در درجهِی اول مسئولند، چه رسانهی ملی و چه سایر رسانههای گوناگون، چه فضای مجازی، چه مجموعهی مطبوعات، همه موظفند در این زمینه وارد این میدان بشوند و هر کسی که یک مرکز و منبری برای حرف زدن با افکار عمومی جامعه دارد در این زمینه موظف است.
۱۴۰۰/۱۱/۱۹
🔻جهادتبیین، آنتیتز فرایند تحریف، تردید، تغییر و تولید بحران
🔻اینفودمی به معنای انبوه اطلاعات درست و نادرستی است که یافتن منبع موثق و مطمئن را دشوار میسازند. پدیدهای است که در زمانی کوتاه، حجم زیادی از اطلاعات، تولید و منتشر میشود.
🔸چون اطلاعات بیش از حد، مغز ما را خسته میکند، تأثیرگذاری بر ما بسیار راحتتر میشود. با شیوع اینفودمی، بهخاطر آوردن و یادآوری، جای دانستن و دانش را میگیرد.
🔹حال بررسی کوتاهی از فرایند اینفودمیک را در بستر تغییرات فرهنگی داشته باشیم که #فقدان_تبیین چگونه باعث تغییرات جدی در فضای فرهنگی و سیاسی کشور یک جامعه میشود!
🔸لازم به توضیح است که #بمباران_اطلاعات و تکنیک های اقناع مبتنی بر اینفودمی، از مدلهایی است که افکار عمومی را از هنجارها و مبانی پذیرفته شده در جامعه دور کرده و انسجام اجتماعی را متلاشی میکند.
1⃣فاز اول، تحریف یا سانسور یا کتمان واقعیت؛ وقتی #اطلاعات_گمراه_کننده همراه با دادههای درست و نادرست دیگر، وارد رگهای جامعه میشود، همچون ویروس عمل کرده و افکار عمومی را درگیر و مبتلا به اینفودمی میکند.
2⃣فاز دوم، تولید تردید و کاشت ابهام و اجمال در جامعه؛ این اطلاعات گمراه کننده به تدریج و بدلیل عدم شفاف سازی و روشنگری نهادهای مسئول، کاشت تردید و گمراهی و سرگردانی را رقم میزند.
3⃣فاز سوم، تغییر ذهنیت و سلوک اجتماعی؛ تردید و ابهام که عمق میگیرد و تهنشین میشود و از طرف مقابل هم پاسخگویی به تاخیر افتاده و واکنش سریع صورت نمیگیرد، تبدیل به ذهنیت شده و سلوک اجتماعی غیرمطلوب را منجر میشود.
4⃣فاز چهارم، تولید چالش موقعیتی یا بحران عمیق؛ ذهنیت صورتبندی شده و شکلیافته از اطلاعات گمراهکننده، در بزنگاههایی مثل انتخابات و شرایط بنزینی و آبی و...شکافهای ایجاد شده را نشان خواهد داد و سلوک اجتماعی را جلوهای توام با خشونت خواهد بخشید.
◀️آلترناتیو مقابله با فرایند اینفودمیک تا تولید بحران اجتماعی، جهاد تبیین و #الگوی_تولید_روایت و روشنگری است. تولید آگاهی در زمان و موقعیت درست و واکنش سریع نسبت به مسائل، تعمیق مساله را مدیریت و شکل گیری بحران را خنثی خواهد نمود.
✍علیرضامحمدلو
🔊پایگاه خبری صدای حوزه
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
♨️روحانیت اگر میخواهد نقش خود را ایفا کند باید از جامعه اش جلوتر باشد.
شهید بهشتی(ره):
روحانی اگر می خواهد در نقش امامت و پیشوایی نقش ایفا کند باید دو روز و سه روز و ده روز و یک ماه و یک سال هم از جامعه اش جلوتر باشد.
باید دور هم بنشینید بحث کنید، که مسئله ای که فردا برای مردم ما مطرح می شود کدامست، ما امروز جواب او را آماده کنیم. مسئله دینی، اعتقادی، عملی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی، تربیتی، اقتصادی و هرگونه مسئله دیگر.
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
#صدای_شما
سلام علیکم
وقت به خیر
این پیام رو مرکز خدمات حوزه داده
پيرو ثبت نام شما در فاز طلاب نهضت ملي مسکن و عدم انتخاب شهر مدنظر، لازم است حداکثر تا تاريخ 20بهمن به بخش مشاهده و پيگيري درخواست ها در سامانه www.saman.mrud.ir مراجعه نموده و با ورود به کارتابل شخصي خود، صرفاً براي يک بار استان و شهر مورد تقاضاي خود را انتخاب و مدارک مورد نياز را بارگذاري نماييد.
اطلاعات بيشتر:
https://go2l.ir/nmm
ولی الان که میرم گزینه تغییر برداشته شده
میشه پیگیری کنین
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
🔻امام حسين علیه السلام: لا تَقولَنَّ فى اَخيكَ المُؤْمِنِ اِذا تَوارى عَنْكَ اِلاّ ما تُحِبُّ اَنْ يَقولَ فيكَاِذا تَوارَيْتَ عَنْهُ؛
🔹 وقتى كه برادر دينى ات از تو جدا شد، سخنى پشت سر او نگو، مگر اين كه دوستدارى او در پشت سر تو آن را بگويد.
📚 بحارالأنوار، ج ۷۸، ص ۱۲۷
☀️خاطرات رهبر معظم انقلاب از زندان ستمشاهی!
من خودم را برای اعدام آماده کردهام
[بازجو پرسید:] شما این حرف ها را در منبر زدهاید؟ اشاره کرد به بعضی از حرفهایی که زده بودم؛ از جمله دعوت مردم به شورش و قیام . من انکار کردم. -گفت: پس در منبر چه حرفهایی زدهاید؟ -گفتم: درباره مدرسه_فیضیه و فجایعی که در آنجا اتفاق افتاد صحبت کردم ، چون من طلبهام، مسلمانم، از فجایعی که در مدرسه فیضیه گذشت، سخت متاثرم، خواستم مردم نیز بدانند که بر سر طلبهها چه آمده است.
شروع کرد مرا نصیحت کردن و در پایان گفت: قول بدهید که دیگر از این حرفها نزنید و بروید. -گفتم: من چنین قولی نمی توانم بدهم. -گفت: اگر قول ندهید من مجبورم به شما سخت بگیرم، زیرا که مأمورم. -گفتم: من هم مأمورم، من هم مأمورم که این حرفها را بزنم. یکباره چشمش گرد شد که من چه ماموریتی دارم و از طرف چه کسی مأمورم. -پرسید: از طرف چه کسی مامورید؟ -گفتم: از جانب خدا.
-سخت تحت تاثیر قرار گرفت و گفت: این کار خطر دارد، مشکلات دارد، شما جوانید. -گفتم: من فکر نمیکنم بالاتر از اعدام کاری باشد. شما بالاتر از اعدام ندارید و من خودم را برای اعدام آماده کردهام ، همه کارهای شما زیر اعدام است. -واقعاً مبهوت شده بود و گفت: شما که خود را برای اعدام آماده کردهاید، من به شما چه بگویم. پس در اتاق تشریف داشته باشید....
📚شرح اسم ، ص ۱۳۶
☀️نشر با منبع
☀️جامعترین کانال معرفی امام خامنه ای
☀️ @emamkhameneii
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
🔻تحلیلهای غلط حجت الاسلام و المسلمین واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی در گفتگو با رسانه های تفرقه افکن
🔻گروههای فشار در حوزه علمیه نهادها و شخصیتها را مجبور به خودسانسوری میکنند
🔻هنوز باید پاسخگو باشم چرا مراسم وفات هاشمی رفسنجانی در سالن دفتر تبلیغات برگزار شده است
🔻حجت الاسلام احمد واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی در گفتوگو با شفقنا
🔹در مساله آزاد اندیشی و تضارب آراء در حوزه به نظرم باید دو فضا را از یکدیگر تفکیک کنیم. اول، فضای غیر رسمی مثل فضای مجازی و گروه های اجتماعی یا سایر فضاهایی که امروز به مدد رشد تکنولوژی ایجاد شده است؛ این فضا نسبت به گذشته بازتر شده است، افراد با نظرات و نگرش های مختلف عضو گروه های اجتماعی می شوند و با یکدیگر تضارب آراء دارند؛ تندترین اظهارنظرها نسبت به حاکمیت، سیاست، حوزه و روحانیت و دولتمردان در این فضای غیر رسمی را شاهدیم.
🔹دوم، فضای مکان ها و تریبونهای رسمی حوزه است که باید در این فضاها قضاوت کنیم آزاد اندیشی، تضارب آراء و نو اندیشی در چه وضعیتی هستند. معتقدم فضای رسمی حوزه، نسبت به گذشته تنگ تر شده و با آزادی بیان به معنای واقعی کلمه فاصله داریم. این فضا چنان بسته است که اگر یک نهادی در یک جلسه بسیار خصوصی و تخصصی چندین استاد را دعوت کند و یکی از کسانی که دعوت شده، مورد پسند عده ای نباشد، فشارها به آن مرکز بسیار می شود. ممکن است کسانی که این فشارها و هجمهها را وارد میکنند قلیل باشند، اما صدای بلندی دارند. یا حتی اگر کسان دیگری غیر از متولیان آن موسسه و مرکز مانند گروهی دانشجویی، از سخنرانی دعوت کنند و بنا بر این باشد که سخنرانی این شخص عمومی نشود، اما به هر طریقی صحبت های این سخنران پخش شود، این اتفاق را به حساب موسسه می گذارند و هجمه ها به این موسسه افزایش می یابد.
🔹در حقیقت گروههای فشاری هستند که با تنگ نظری و تصورات محدودی که دارند، نهادها را تحت فشار قرار می دهند و به نوعی یک خودسانسوری در این نهادها ایجاد کردند به گونهای که به خودشان اجازه نمیدهند، در نشستها و بحثهای تخصصی از طیف وسیعتر صاحبنظران دعوت کنند. در حقیقت نگاه های سیاسی بر نگاه های فکری سایه می اندازد و محدودیت ها را مضاعف می کند. به نمونه مصداقی دیگری در این باره اشاره می کنم؛ در اولین سالگرد وفات آیتالله هاشمی رفسنجانی عده ای در قم مراسم سالگرد برگزار کردند و در این جلسه ابعاد اخلاقی آقای هاشمی را مورد بررسی قرار دادند. مدعوین این جلسه عناصر سیاسی نبودند و سخنران اصلی مرحوم دکتر احمدی، یک رجل کاملاً علمی بودند و همچین حضرت آیتالله جوادی آملی نیز در این مراسم پیام تصویری دادند. دفتر تبلیغات برگزار کننده این مراسم نبود بلکه برگزار کنندگان، سالن دفتر تبلیغات را برای این مراسم اجاره کرده بودند. از روزی که این جلسه برگزار شده تا به امروز، بنده باید در قم پاسخگو باشم که چرا در سالن دفتر تبلیغات برای آیتالله هاشمی رفسنجانی مراسم سالگرد برگزار شد.
🔹اگر سلایق یکدیگر را تحمل نکنیم، می توانیم به سمت تمدن نوین حرکت کنیم؟! ممکن است تحلیل و نگرش افراد نسبت به برخی از شخصیت ها تفاوت داشته باشد، اگر ما در درون حوزه نتوانیم با یکدیگر گفت وگو کنیم و همدیگر را تحمل کنیم، چطور می خواهیم برای جهانیان تمدن درست کنیم؟ اساس تمدن تحمّل نسبت به صاحبان اندیشه، هنر، علم، صنعت است. وقتی تمدنی شکل می گیرد که نخبگان، صنعتگران، هنرمندان، صاحبان فکر و اندیشه آن جامعه اجازه بروز و ظهور علمی و معرفتی داشته باشند. اگر کسی واقعاً دلسوز انقلاب، رهبری و اهداف ایشان باشد و نسبت به انقلاب تعهد داشته باشد، باید متحمل دیگران بوده و رو داری نسبت به صاحبان فکر و اندیشه داشته باشد در عین حال باید فضای نقد و بررسی موشکافانه علمی، تضارب آراء، نقد عالمانه و توأم با اخلاق در حوزه ها بسیار پر رنگ شود.
🔹امروز جریانها و حرکتهایی در حوزه حضور دارند که خود را از مصادیق حوزه انقلابی می دانند و با تعریفی که از حوزه انقلابی و جریان خود دارند، غیریت سازی می کنند و دیگران را به عنوان سکولار و حوزه سکولار ذکر می کنند. میزان غیریت سازی اینان باز می گردد به اینکه از هر جریان و حوزه انقلابی چه تعریف و مفهومی دارند. در حال حاضر اگر پای صحبت برخی از انقلابیون حوزه بنشینیم، برخی، حتی برخی دیگر از جریانات انقلابی را انقلابی را انقلابی نمیدانند.
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
♨️نقدهای کانال پونز به حجت الاسلام والمسلمین واعظی
▪️ دفتر تبلیغات اسلامی، روزآمد یا زورآمد؟
🔻شاید روزگاری که به من گفتند تا زمانی که در دفتر تبلیغات رفت و آمد میکنی، خیلی از انقلابی بودن سخن نگویی، برام این سوال پیش نمیآمد که دقیقا در دفتر تبلیغات اسلامی چه اتفاقاتی رخ میدهد که باید نامم را #تندرو بگذارند.
1️⃣ حضور در ساختمان جدید کتابخانه رسول جعفریان
شاید باورش سخت باشد که رئیس دفتر تبلیغات اسلامی در مراسم افتتاحیه ساختمان جدید کتابخانه تاریخ اسلام به مدیریت #رسول_جعفریان حضور پیدا کند و به سخنرانی در عرصه پژوهش نیز بپردازد.
2️⃣ مصاحبه با شفقنا در مذمت #گروه_فشار
او در مصاحبه با رسانه معلوم الحال به مدیریت #ابوالفضل_ فاتح گفت: «فضای رسمی حوزه، نسبت به گذشته تنگ تر شده و با آزادی بیان به معنای واقعی کلمه فاصله داریم. در حقیقت گروه های فشاری هستند که با تنگ نظری و تصورات محدودی که دارند، نهادها را تحت فشار قرار می دهند و به نوعی یک خودسانسوری در این نهادها ایجاد کردند.»
3️⃣ برگزاری جلسه با فعالان حوزه انقلابی
جمعی به ناگاه خود را فعالان حوزه انقلابی نامیدند و در مهمترین گامشان به محضر حجت الاسلام واعظی رسیدند تا از رهنمودهایش استفاده کنند. او در این جلسه گفت: هیچ نهادی به اندازه دفتر تبلیغات اسلامی کار عمیق بر روی بیانیه گام دوم نکرده و در همین راستا در طول یک سال سی نشست علمی برگزار کردیم.
📌 @ponezs
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
♨️نقدهای کانال پونز به حجت الاسلام و المسلمین واعظی
♨️ناگاه زیرکی به شکار آمد، تیز جست و به چنگال گرفت
🔻دفتر تبلیغات اسلامی چند ابهام را برای ما باقی گذاشته است:
1️⃣ ماجرای تالیف #تفسیر_راهنما اثر حجت الاسلام و المسلمین هاشمی رفسنجانی چیست و نقش دفتر تبلیغات در به ثمر رسیدن این پژوهش قرآنی تا چه اندازه بوده است؟
2️⃣ دفتر تبلیغات اسلامی تا چه اندازه در ماجرای مراسمات متعدد برای مرحوم هاشمی رفسنجانی حضور داشته است و سالن غدیر و امکانات دفتر تا چه اندازه در خدمت ایشان قرار گرفته بود و مقایسه این کنشگری دفتر با رحلت آیت الله مصباح یزدی را مورد مقایسه و ارزیابی قرار بدهیم، به چه نتیجهای میرسیم؟
3️⃣ چرا رئیس دفتر تبلیغات اسلامی با رسانهای که موضوع #حوزه_سکولار برایش نقش محوری دارد، حضور پیدا میکند و مصاحبه تفصیلی درباره #گروه_فشار بیان میکند، به راستی گروه فشار چه کسانی هستند؟
❇️ نظر شما درباره #گروه_فشار مورد خطاب آقای جعفری گیلانی چیست: من خودم 40 سال است که در دفتر تبلیغات اسلامی هستم و همچنین موسس این دفتر بودهام و در این قبیل مراسمات معمولا چند ده نفر روحانی را در جای جای مجلس مینشاندم که اگر کسی بخواهد در آنها #حرفی_اضافه_بزند، فورا 50 نفر بگویند #خفه_شو! متاسفانه من حضور نداشتم اگر بودم حتما این کار را میکردم و نمیگذاشتم کسی به رئیس دفتر تبلیغات اسلامی جسارت کند.
@ponezs
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
♨️حجت الاسلام خسروپناه در نشست تخصصی «سینما، دین و ایدئولوژی»:
سینما را نمیتوان از ایدئولوژی و مرام نامه جدا کرد
🔻گاهی #ایدئولوژی به مفهوم مرامنامه زندگی است. اصولی که بر زندگی و حکمرانی اثرگذار است، ایدئولوژی نام دارد و بنابر این مفهوم، آیا جامعهای وجود دارد که ایدئولوژی نداشته باشد؟
🔸چرا در جامعه فقط تلقی منفی از ایدئولوژی وجود دارد؟ به نظر من این را شبه روشنفکرها مطرح کردهاند. آیا امروز در فضای غرب، برداشتی که از ایدئولوژی وجود دارد منفی است؟ جواب خیر است.
🔹به لحاظ نظری نسبت سینما و ایدئولوژی چیست؟ سینما را نمیتوان از ایدئولوژی جدا کرد منظورم از ایدئولوژی به مفهوم مرامنامه است. سینما معجونی از هنرها است. از سینمای صامت تا ناطق ژانرهای مختلف در سینما شکل گرفت و در تمام اینها گوهر اصلی #فیلمنامهنویس است.
🔸همان چیزی که فیلمنامهنویس مینویسد و تفکری پشت آن است، ایدئولوژی است. پس ما فیلمی نداریم که عقبه ایدئولوژی نداشته باشند.
🔹باید گفتوگویی میان اهل #فلسفه و کسانی که سینما را میشناسند شکل گیرد تا سینما را عقلانیتر کنیم.
🔸من با نظر دکتر #علی_شریعتی موافق نیستم که میگوید دین و ایدئولوژی برابرند، همچنین با آنهایی که این دو را کاملا جدا میدانند نیز موافق نیستم؛ بلکه آنچه به نام سینمای دینی مطرح است، سینمای تاریخ دین است که شبیه آن در #هالیوود هم ساخته شدهاست اما گاهی ممکن است آیه و روایتی به فیلم تبدیل شود و اینگونه هم سینمای دینی محقق میشود و دقیقتر است.
مشروح گفتوگو
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
🔻امیرالمؤمنین عليه السلام: سنگينى [و سبكى] عقل، در شادى و غم آزموده مىشود
رَزانَةُ العَقلِ تُختَبَرُ فِي الفَرَحِ وَالحُزنِ
عيون الحكم والمواعظ صفحه271
🇮🇷🇮🇷🇮🇷 رهبر معظم انقلاب
🇮🇷 ۲۲ بهمن، عید حقیقى براى ملت ماست.
🔹۲۲ بهمن، براى ملت ما در حکم عید فطرى است که ملت در آن، از یک دوران روزه سخت خارج شد؛ دورانى که محرومیت از تغذیه معنوى و مادّى را بر ملت ما تحمیل کرده بودند. ۲۲ بهمن، در حکم عید قربان است؛ زیرا در آن روز و به آن مناسبت بود که ملت ما اسماعیلهاى خودش را قربانى کرد. ۲۲ بهمن، در حکم عید غدیر است؛ زیرا در آن روز بود که نعمت ولایت، اتمام نعمت و تکمیل نعمت الهى، براى ملت ایران صورت عملى و تحقق خارجى گرفت».
۱۳۶۸/۱۱/۴
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
♨️انتقاد پایگاه خبری صدای حوزه از چینش سخنرانان و پشت پرده نشست مدیر حوزه های علمیه
✍️نشستی که با برخی سخنرانان سفارشی، بوی تشریفاتی میداد!
🔻فلسفه نشست صمیمی یعنی صحبتهای بیپرده و بیلکنت با حضور افرادی است که در متن ماجرا بوده ولی در حاشیه قرار گرفتهاند. افرادی که چه بسا تریبونی برای شنیده شدن ندارند و مسائلی که نیاز به بازتاکید دارند. شخصیتهای شاخص و صداهای سرگردان ولی نقطهزن و بشدت دردمند.
🔸 اصل ایده، بسیار جذاب بود و عنوان #نشست_صمیمی یعنی برداشته شدن دیوارهای رسمی و کلیشهای میان سیستم و بدنه تلقی میشد. حتی یک گام به سمت نزدیک شدن حوزه نسبت به مسائل #میدان بود و عموم طلاب را نسبت به تغییر در ساحتهای مختلف امیدوار میکرد.
🔹اینکه بدنه و رسانه به مرکز حوزه نزدیکتر شوند یعنی تولید قدرت و جلب حمایت که با یک سه ضلعی به جای تک خطی بودن بتواند مسائل را حل و فصل نماید و از سد موانع بگذرد.
🔸 اما ماجرا وقتی #تراژیک شد که شنیدیم و مشاهده کردیم و... که صحبتها بیشتر تشریفاتی جلوه نمود و تعدادی از دعوتی ها جهت ارائه سخن در محضر شخصیت اول حوزه نیز #سفارشی انتخاب شده بودند. اینکه حتی در برخی موارد از دعوتی ها خواسته شده بود که محتوای مکتوب خود را با برخی از حضرات نزدیک به مدیریت، چک کرده و به اصطلاح خودشان مباحثه کنند، طنز جالبی را تداعی مینمود.
🔹 چقدر #کانالیزه و فانتزی مینمود چنین سبکی از نشستهای صمیمی ولو اینکه برخی طلاب فاضل هم سخن گفتند و برخی مسائل و سرفصلهای بنیادین هم مطرح شدند. اما انتظار این بود که لکنت زبان بقدری حداقلی باشد که شاهد صحبتهای چالشیتری باشیم و حداقل باور کنیم که نشست صمیمی بوده و همه حواشی شنیده شده و اطلاع یافته، جزییاتی ابطالپذیر بودند.
🔸 اساسا حتی اگر تمام شنیدهها و دیدههای ما هم مطابق با واقع نبوده و اخبار انعکاسی هم دز لازم را دربر نداشتهاند، اما چرا حتی یک چالش شبه دانشجویی و صراحتهای خاص طلبگی هم مشاهده نشد؟
🔹 اینکه مدیر #حوزه_های_علمیه بعد از مدتها روبروی طلاب قرار بگیرند و طلبههایی که در موضوعات مختلف و به انحاء مختلف، انتقادات و دردها و چالشهای متعددی را یدک میکشند، خیلی شسته رفته و پاستوریزه سخن بگویند(استثناء همیشه هست)، یعنی اینکه نشست مذکور، هنوز از استانداردهای لازم جهت صمیمیت، فاصله معناداری دارد. امیدواریم اصل ایده، حفظ شده ولی فرمت و جزییات و مکانیزم اجرا و هدفگیری اش تکان جدی خورده تا بازخوردهای رئال و درخوری برای حوزه علمیه داشته باشد.
🔸 نزدیک تر شدن حوزه به بدنه و بالارفتن #سعه_صدر مدیران و تحمل کردن انتقادات رسانهای، طلیعه تحول و تغییرات جدیتری را برای این نهاد مقدس به منصه ظهور خواهد گذاشت.
@sedayehowzeh
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
♨️بیانات مدیر حوزه های علمیه در نشست با طلاب
مدیر حوزه های علمیه: حق نقد یکی از مسائل مورد قبول انقلاب اسلامی است
حق نقد در چارچوبهایی که به حقوق دیگران تجاوز نشود یکی از مسائلی میباشد که این انقلاب برای مخاطبین خود قائل است.
وی با تأکید بر نگاه ملی و فراملی انقلاب اسلامی ایران افزود: این انقلاب نگاه ملی، فراملی و امتی دارد و مقاومت اسلامی را دنبال میکند.
عضو شورای عالی حوزه اظهار کرد: علم و فناوری در انقلاب اسلامی دارای جایگاه است؛ اما نظریه پیشرفت اسلامی دارای شاخصههایی متفاوت با رویکردهای لیبرالیستی و سکولار است.
وی گفت: ما به عنصر فقاهت و اجتهاد قائل هستیم و آن را پاسخگوی نیازهای زمانه خود میدانیم.
🔻پ ن: مدیر حوزه اشاره نکرد چرا منتقدین در این نشست حضور پررنگی نداشتند. همچنین مدیر حوزههای علمیه تا به حال به انتقادات پاسخ درخوری نداده است.
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
♨️جهاد تبیین چه چیزی هست چه چیزی نیست؟
محمد زعیمزاده نوشت:
جهاد تبیین یا روشنگری یعنی تلاش برای کم کردن فاصله فراواقعیت و واقعیت.
فرا واقعیت چیست؛ ادراکی است که جامعه از شرایط زیست و زمانه خود دارد، این ادراک عموما توسط رسانهها ساخته میشود، چیزی است که هم با واقعیت نسبت دارد و هم ندارد، در شرایط فعلی این تصویر به مراتب از خود واقعیت منفیتر است.
یک مثال بزنم؛ در بسیاری از شاخصهای توسعه با استناد به آمارهای بینالمللی ایران بین بیست تا پنجاه کشور دنیا قرار دارد اما حس عمومی ممکن است بسیار بدتر از این باشد.
از سوی دیگر فاصلهای هم میان وعدهها و آرمانها با واقعیت وجود دارد، این دیگر ربطی به فرا واقعیت ندارد.
هر حکومتی در بدو تاسیس ایدههایی طرح کرده، هر دولتی وعدههایی داده، هر مجلسی چشماندازی ترسیم کرده و ... که میزان تحقق این وعدهها بعد از مدتی قابل ارزیابی است، امروز قطعا نمرهای که ما در شاخصهای کلانی چون آزادی، عدالت، کارآمدی و ... میگیریم با آنچه در ابتدای انقلاب طرح کرده بودیم فاصله دارد.
فاصله میان آرمان و واقعیت با بهبود کارکردها کم میشود و بهبود کارکرد با مطالبهگری واقعی، صریح و چارچوبمند رخ میدهد.
اگر از جهاد تبیین نتیجه گرفتیم که باید سیاستهای غلط، تصمیمات ناصحیح، انتصابهای نابجا و ... را توجیه کنیم فقط تیغ مطالبهگری را کند کردهایم و جلوی اصلاح درون سیستمی را گرفتهایم.
پس مطالبهگری و روشنگری دو روی یک سکهاند. اگر کسی بخواهد از فرمایش رهبری برداشت نادقیقی کند و این دو را روبهروی هم قرار دهد به هر سه ظلم کرده است.
مطالبهگری بدون روشنگری میشود رادیکالیسم و روشنگری بدون مطالبهگری معنایش محافظه کاری، مالهکشی و امثالهم است و هر دو اینها سبب تردید و ریزش میشود خصوصا در بدنه ایدئولوژیک حامی انقلاب.
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
♨️«جهاد تببین» چرا فریضه فوری و قطعی؟
✍مهدی جهان تیغی
🔻تاکید چند ماه اخیر رهبری درباره جهاد تبیین در کشور، با اظهارات اخیر ایشان در دیدار با جمعی از فرماندهان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش، که قید فوری و قطعی را نیز به فرمان جهاد تبیین اضافه کردند، بسیار قابل تامل و قابل توجه شده است.
1️⃣ جهاد تبیین چرا «فوری»؟! به این دلیل که حمله رسانهای دشمن در بالاترین سطح و در ابعاد وسیع در حال پیشروی در محیط افکار عمومی کشور است و دیر جنبیدن در اینباره خسارات غیرقابل جبرانی به کشور تحمیل خواهد کرد.
2️⃣ چرا جهاد تبیین فریضه قطعی است؟ اول اینکه جدی ترین و اصلی ترین راه مقابله با دشمن در شرایط فعلی است و در دل قطعی بودن نیز این گزاره نمایان است که در گام نهادن همه جانبه و فوری در جهاد تبیین نباید کوچکترین تردیدی جبهه انقلاب به خود راه بدهد و حتی به نسبت برخی دیگر از محورهای جهادی در کشور در فوریت بیشتری قرار دارد و البته دور از واقع نیز نیست که بگوییم پیروزی موثر در محورهای دیگر جهاد در انقلاب مثل اقتصادی، سیاسی، دیپلماسی، نظامی و امنیتی، علمی و... منوط به پیروزی در جهاد تبیین در شرایط فعلی است.
3️⃣ جهاد تبیین دفاعی هم است؛ دفاعی هست چون دشمن همه جانبه در حال تهاجم هست و افکار عمومی و وضعیت فضای مجازی و رسانه ای کشور در موقعیت بازدارندگی و مطلوبی نیست که تهاجمی به آن نتوانند بکنند یا حجم عملیات های آنها کمتر شود.
4️⃣ جهاد تبیین یک حرکت تهاجمی؛ برآیند کلی از موضوع تبیین در کشور این است که عمدتا دفاعی بوده تا تهاجمی، بنابراین از اصلی ترین تحولات در عرصه جهاد تبیین، تهاجمی شدن باید باشد.
5️⃣ راهبردهای جدی تر در جهاد تببین در شرایط فعلی چیست؟ روایت صحیح، بالا بردن جنبه هنرمندانه روایت، بیان واقعیت ها، دستاوردها، پیشرفت ها و حماسه ها، مقابله با بزک دشمن داخلی و خارجی و مقابله با تخریب انقلاب و جبهه مرتبط با آن
6️⃣ واقعیتها چیست؟ واقعیت ها شامل هم نقاط قوت کشور هست و هم نقاط ضعف، اصلی ترین کار این است که جبهه انقلاب ابتدا خودش فهرستی واقعی از واقعیت ها داشته باشد و مهمتر از آن روایت صحیح واقعیات است. مثلا کشور موفقیت های بزرگ اقتصادی داشته ولی گرانی و تورم هم یک واقعیت است؛ یعنی اینجا صورت مساله این است که چگونه رسانه باید اقتصاد ایران را روایت کند که نه به انکار و کم دیدن موفقیت های اقتصادی ختم بشود و نه متهم به انکار ندیدن گرانی ها بشود و در همین حال پدیده گرانی ها را هم روایت صحیح کند.
7️⃣ یکبار دیگر باید تاکید کرد که در جهاد تبیین بیان دستاوردها و پیشرفت ها بسیار بیشتر، بیشتر و بیشتر از نقد کردن، جایگاه دارد
8️⃣ حماسه سرایی راهبرد نوین رهبری در جهاد تبیین؛ اول باید این نکته را گفت که تاکید رهبری بر گنجاندن «حماسه» در جهاد تبیین یک امر پیشرو در عرصه رسانه محسوب میشود و شاید به نوعی یک راهبرد نوین کمتر گفته شده رسانهای هم محسوب شود. این در حالیست که در کارنامه جامعه رسانه ای کشور، هم تمرکز بر بیان حماسه ها کم است و هم محدود به چند سوژه ثابت و تکراری بوده؛ دفاع مقدس یک حماسه بود، ولی آیا استقامت چهل ساله در برابر بزرگترین تحریم های تاریخ، حماسه نیست؟ رسیدن به مرز علم در پدیده های جدید علمی جهان، حماسه نیست؟ به اتمام رساندن ابرپروژه های بزرگ در حوزه های اقتصادی، اجتماعی، عمرانی، آموزشی، بهداشت و درمان، صنعتی، دینی و فرهنگی، دیپلماسی و سیاسی حماسه نیست؟ نفوذ منطقه ای فعلی ایران یک حماسه در تاریخ دیپلماسی کشور نیست؟ حال که به گذشته رسانهای کشور نگاه می کنیم به خوبی متوجه می شویم که هم حماسه در رسانه انقلاب جایگاه ثابت و مداومی نداشته، هم دربیان حماسه تنوع و به خصوص در موضوعات غیرنظامی کم داشته ایم و هم از هزاران حماسه موجود در بطن چهل ساله انقلاب غفلت شده است.
9️⃣ نقش جهاد تبیین در تهاجم ترکیبی؟! جهاد تبیین باید در عرصه های تقابل نظامی، امنیتی، اقتصادی، علمی، سیاسی و دیپلماسی کشور به گونه ای ترکیب شود که پیوست و حضور ثابت و فعال در این موضوعات مهم داشته باشد.
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
♨️خطر تحریف دستاوردهای انقلاب توسط خودِ ما..!
♦️ وقتی در مورد دستاورهای انقلاب اسلامی سخن به میان میآید غالباً ذهن افراد به سمت دستاورهای صنعتی خصوصاً در حوزه نظامی رفته و شروع به شمردن موشکها میکند! یا در نهایت به دستاورهایی در حوزه پزشکی و فناورهای نوین میپردازد... این نوع و زاویه نگاه به دستاورهای انقلاب اسلامی یک نگاه حداقلی و به جرأت میتوان گفت که اگر اصل قرار بگیرد یک انحراف جدی و خطرناک است.
🔸 کم نیستند کشورهایی که در حوزههای صنعتی، نظامی، پزشکی و غیره هم سطح ما یا پیشرفتهتر از ما هستند، لذا اصل و محور قرار دادن دستاورهای اینچنینی برای انقلاب معنویتگرای اسلامی جفا به آرمانهای امام و اهداف مردم است. البته ما ملتفت هستیم که این دستاوردهای مادی نیز بسیار مهم هستند اما مسئله ما درجه اهمیت و جایگاه آنها میباشد.
🔹 اولین و اصلیترین دستاورد انقلاب تشکیل حکومت بر پایه یک دین الهی و اجرای احکام نجات بخش اسلام تحت ولایت یک فقیه مدبر و عادل است. دومین سطح دستاورها، دستاورهای معنوی مانند استقلال کشور ایران، عزت بخشی به مردم و ایستادگی در مقابل استکبار جهانی میباشد که در قالب نظام و جمهوری اسلامی 42 سال استمرار یافته است.
🔺 سطح سوم دستاوردها دستاوردهای صنعتی، نظامی، پزشکی و غیره است که اساس وجود و ارزش آنها به خاطر دستاورهای سطح اول و دوم میباشد و به نوعی ثمره آنها محسوب میشوند. لطفاً مسائل را اصلی و فرعی کنیم و دستاورهای اصلی و معنوی انقلاب شکوهمند اسلامی را نیز دریابیم...
👤 حسین کاوه
@Sollam
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
🔻امام جواد علیه السلام: ثلاثُ خِصالٍ تُجْتَلَبُ بهِنَّ المَحبَّةُ: الإنْصافُ فی المُعاشَرَةِ، و المُواساةُ فی الشِّدّةِ، و الانْطِواعُ و الرُّجوعُ إلی قَلبٍ سَلیمٍ
🔻سه خصلت است که به وسیله آنها جلب محبت میشود:
۱. رعایت انصاف در معاشرت با دیگران
۲. همیاری دیگران در سختی
۳. و برخورداری از قلبی سلیم و مهربان.
📚کشف الغمّه: ۳/۱۳۹
☀️رهبر معظم انقلاب
روحیه انقلابی یعنی: اسیر تحمیلی نشدن؛ قانع به گیرندگی قطره چکانی نشدن؛ با امید دنبال هدف حرکت کردن و با انگیزه، با نشاط، با اصرار و پیگیری آن را به دست آوردن. این، انقلاب و حرکت انقلابی است.
📚کتاب_از_نیمه_خرداد
☀️نشر با منبع
☀️جامعترین کانال معرفی امام خامنه ای
☀️ @emamkhameneii
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
♨️نگاهی به فلسفه و کارنامه دادگاه ویژه روحانیت
✍دادگاه ویژه ای برای آزاد سازی اسلام از دست اشرار دین باز!
• نهج البلاغه "آیین نامه انقلاب اسلامی"(۱) و عهدنامه مالک اشتر -با سند معتبر- تارک این آیین نامه ی حکومتی علوی است.
• در حوزه قضائی معمای عجیبی دارد! اول ۱۴ خصلت برای انتخاب قاضی می شمارد از جمله:
- برترین شخص/ محکوم تنگنا نشدن/ به لجاجت نیافتادن/ اصرار بر لغزش نکردن/ وقتی حقیقت روشن شد از رأی برگشتن/ در شبهات محتاط بودن/بیش از دیگران به دلیل تکیه کردن/ بیش از همه در کشف واقعیت شکیبا بودن/ هنگام روشن شدن حکم از همه قاطع تر بودن/ و...
- و البته می فرماید: "واولئک قلیل" چنین قضاتی کم اند!
- سپس تاکید می کند: "در کارهای قضائی او را به دقت زیر نظر بگیر!"
و پس از پرداختن به مسائل مالی او باز تاکید می فرماید: "در انتخاب قاضی بسیار دقیق باش"!
• از آن ۱۴ خصوصیت و این همه تاکید بر سخت گیری در انتخاب، یک نتیجه می گیرند:
فَاِنَّ هذا الدین قد کان اسیراً فی ایدی الاشرار...
(در انتخاب قاضی بسیار دقیق باش که) "این دین اسیر دست اشرار بوده، از روی هوی و هوس در آن کار کرده و آنرا وسیله دنیا طلبی ساخته اند"!
⬅️ این سویه اصلی دستگاه قضائی در حکومت علوی است. در حکومت اسلامی با اشرار برهنه مواجه نیستی؛ اشرارش، ملبس به ابزار دین بازی اند! و این کار قضاوت را سخت و قاضی اش کم می شود.
- حالا یکباره اموالی به ارزش چند ده میلیارد را ممکن است بنام وقف در تصرف آقازادگان خود قرار می دهند!
- ممکن است در سایه خیریه، پولشویی شود!
- بنام حوزه علمیه و مانند آن جنگل خواری شود!(۲)
- بنام نهادهای مقدس ساحل خواری شود!
-و...
این اسیر شدن اسلام به دست اشراری ماهر و موجه است؛ که قاضی باید اول اسلام و ارزشها را آزاد کند نه اینکه فریب آنرا بخورد!
• در روایت معتبر دیگری فرمود: "یجب علی الامام ان یحبس الفساق من العلماء" بر امام و حاکم اسلامی واجب است که عالمان فاسق را زندانی کند.(۳)
- سیره عملی خود حضرت امیر(ع) روشنگر این روایت است:
-او مخالفان سیاسی خود را حبس نکرد. بر خوارج در شهرک ۱۲ هزار نفری آنان وارد و بحث آزادانه می کرد. کج فهمی و بازی مکاران زمان خوردنِ آنها را تا وقتی رسماً آدم نکشتند، جرم امنیتی نکرد!
-ولی به مفسر قرآن و عالمی دینی از نزدیکانش که لابد به توجیهی شرعی بیت المال بصره را هنگام حمله تروریست های معاویه برداشته و فرار کرده بود نامه۴۱ را نوشت و تهدید کرد اگر دستش به او برسد با ذوالفقار گردنش را بزند!
• امام خمینی به همین معمای عجیب نهج البلاغه توجه داشت، وقتی دستور #دادگاه_ویژه ای برای ملبسین به لباس اسلام را داد:
" با آنکه در اسلام برای مجازات مجرمین فرقی بین گروه ها نیست و همه در مقابل قانون برابر هستند، باید مجرمینی که با پوشیدن لباس روحانیت خود را در این صف وارد کرده اند به مجازات برسند".(۵۸/۳/۴)
فرق اینان با مجرمان دیگر را همان مضمون عهدنامه بیان می کند:
"فرقش این است که شیطنت و ملعنتشان بیشتر از دیگران است. آنقدر صدمه ای که اسلام از یک آخوند فاسد می خورد از محمد رضا[ پهلوی] نمی خورد"!(۵۸/۷/۲۰)
و باز در حکم دادستان ویژه روحانیت همین مضمون را تاکید می کند:
"تا بر طبق موازین شرع مقدس به جرایم روحانی نمایان و دین به دنیا فروشان رسیدگی نمایید" (۶۶/۳/۲۵)
• اینکه دانه درشت های فساد یا امور شبهه ناک در این سالها بین برخی متنفذین پیدا شده و حتی در برخی دادگاه های مفاسد اقتصادی نام برده شده، ظاهرا شکی نیست؛ اما اینکه دادگاه ویژه در اینباره چه عملکردی داشته گزارشی در دست نیست! صدای برخورد با برخی طلاب و فضلای جوان و نوعا انقلابی بخاطر مطالبه گری و با شکایتهای مسئولین، این سالها بیشتر شنیده شده است!
....................................
۱.رهبر انقلاب ۵۹/۲/۱۳
۲. برای نمونه ر.ک : رهبر انقلاب ۹۳/۱۲/۱۷
۳. الفقیه ج۳ص۳۱
📎مطالب مرتبط:
- از رسول الله نشد اقلا تأسی از پاپ!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/58
- مرگ بر آمریکا و اسلام آمریکایی!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/687
- بی عرضه!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2790
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
☑️ @m_ghanbarian
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
🔻حجت الاسلام و المسلمین خاتمی در کرمان:
🔻حاکمیت دینی، ارزشهای دینی، استقلال و وابسته نبودن به اجانب و بیگانگان، نعمت آزادی در کشوری که ۵۷ سال در خفقان بود و عفت و پاکی را نعمتهای انقلاب اسلامی برشمرد و عنوان کرد: رژیم ستمشاهی مروج بیعفتی و بیحجابی بود و سران طاغوت خودشان در قله رذالت و فساد بودند.
نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در رژیم پهلوی مردم تحقیر و برای حاکمان مطرح نبودند، تصریح کرد: شکر نعمت انقلاب اسلامی آن است که خدمات انقلاب را ببینیم؛ نظام اسلامی در خدمت مردم است البته مشکلات فراوانی هم دشمنان آفریدند و سوءمدیریتها هم در گذشته بوده اما اینکه فقط مشکلات را دیدن و ضریب دادن به آنها و ندیدن خدمات، مصداق کفران است.
مسببان مشکلات فعلی زبان درآورده اند
عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان خاطرنشان کرد: ما مردم همراه با نظام هستیم و اجازه نمیدهیم کسانی حرفهای دشمن شادکن به نام مردم بزنند و به دروغ بیانیه بدهند که دیگر میزان رأی ملت نیست، این دروغ است، چرا که اگر دیروز میزان رأی ملت بود امروز و فردا و فرادها هم است؛ در چهل و سه سالگی انقلاب اسلامی از این نظام دفاع کرده، میکنیم و خواهیم کرد.
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
🔻هر جنسی که رهبری میگوید ارزان شود، دشمن آن را گران میکند
🔻آیت الله محسن اراکی،عضو شورای عالی حوزههای علمیه:
🔹️هر جنسی که رهبر معظم انقلاب و دولت میگویند باید ارزان شود همان جنس را در بازار گران میکنند و هر مشکلی که دولت میخواهد حل کند کاری میکنند که آن مشکل حل نشود
🔹️برخی از دورههای مدیریت کشور بعد از انقلاب هم روسای دولت معتقد به صالح بودن و یا عادل بودن کارمندان و مدیران دولتی نبودند و مدیریت را دست افرادی میسپردند که میگفتند دانش آن را دارند و همین کافی است در حالی که این چنین نیست، بلکه علم و دانش باید همراه با عدالت و ایمان باشد.
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
♨️شبههای در باب تعداد ۵۰۰ رشته در حوزه که مسئولین مربوطه باید پاسخ دهند!
⛔️ وب سایت و پیجی با عنوان #فکت_نامه با 27.4 کا فالوور و با عنوان مرکز راستی آزمایی، ادعایی را مطرح کرده و متنی نوشته است که ضروری است از طرف مسئولین مربوطه در حوزه و سیستم فقه معاصر، پاسخ داده شود؛ متن این پست را در ادامه میخوانید:
❓حوزه علمیه قم چند رشته گرایش تحصیلی دارد؟
🔻حجت الاسلام و المسلمین علیرضا اعرافی، مدیر حوزههای علمیه، مدعی است: «حوزه علمیه قم در علوم شرعیه و #فقه، بیش از ۵۰۰ رشته گرایش تحصیلی دارد».
🔹 بعد از جستوجوی مفصل و تماس با بخشهای مختلف دفتر مدیریت حوزههای علمیه کشور، نهتنها هیچ منبعی در تایید این آمار پیدا نکردیم، بلکه به شواهدی در نقض آن برخوردیم.
🔹 چند ماه پیش از این معاون آموزشی حوزه علمیه تعداد کل رشتههای حوزوی (فقهی و غیر فقهی) را ۱۶ رشته با ۴۰۰ گرایش عنوان کرده است. منبع این آمار هم مشخص نیست، اما ۱۰۰ گرایش کمتر از آمار آقای اعرافی است.
🔹 بر اساس اطلاعاتی که روی سایت رسمی حوزههای علمیه در دسترس است، در مجموع ۴۰ رشته تخصصی در سطوح دو تا چهار در حوزههای علمیه ارائه میشوند. مجموع تعداد دروس حوزوی در سطوح یک تا سه هم روی هم ۶۸ درس است.
🔹 علاوه بر اینها ما توانستیم عناوین ۴۰ گرایش فقهی را هم پیدا کنیم که در ۸ زیرمجموعه ارائه میشود. یکی از این زیرمجموعهها «فقه معاصر» است که آقای اعرافی به آن اشاره کرده است. گرایشهای فقه معاصر «فقه #رمزارزها، فقه پول، فقه #بورس و اوراق بهادار، فقه بانک ربوی در اسلام، فقه ربا و بانکداری اسلامی، فقه اساس حکومت اسلامی، فقه حاکمیت در اسلام، فقه ولایت و حکومت اسلامی» هستند.
🔹 از دیگر زیرمجموعههای فقهی میتوان به «فقه رسانه» با سه گرایش «فقه رسانه مجازی، فقه رسانه نوشتاری و فقه ادبیات نمایشی» و همین طور «فقه دین و فضای مجازی» با سه گرایش «فقه هوش مصنوعی، فقه بازیهای رایانهای و فقه شبکههای اجتماعی» اشاره کرد.
🔹 با این اوصاف به نظر میرسد فکتنامه این گفته آقای اعرافی را که «حوزه علمیه قم در فقه بیش از ۵۰۰ رشته گرایش تحصیلی دارد»، بیاساس میداند و به آن نشان «نادرست» میدهد.
🔹 متاسفانه به دلیل محدودیت تعداد کاراکتر در اینستاگرام، قادر به منتشر کردن متن کامل مطلب به همراه منابع نیستیم. متن کامل گزارش را در سایت فکتنامه (لینک در بیو) بخوانید.🔹
لینک گزارش:👇
https://factnameh.com/fact-checks/2022-02-11-majors-minors-hawze-qom.html
🔻پ ن: انعکاس این محتوا دلیل بر صحت و تایید آن نیست و همچنین اگر مسئولین امر، پاسخی در قبال این ادعای مطرح شده داشته باشند، بصورت یادداشت یا مصاحبه، در همین صفحه آنرا انعکاس خواهیم داد.
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
🔻امیرالمؤمنین عليه السلام: در سختى ها شكيبا باش و در تكان ها با وقار و استوار
كُن في الشَّدائدِ صَبُوراً، و في الزَّلازِلِ وَقُوراً
📚غررالحكم، حدیث 7147
☀️رهبر معظم انقلاب
«یکی از مسائل مهم فکری جهان اسلام، مسئله دین و سیاست است. امروز برای اثبات و تحمیل جدایی دین از سیاست، تلاش مضاعفی صورت میگیرد. البته این کار جدید نیست. در طول سال های سلطه استعمار، روی این قضیه کار شده است.
آنان دین را به مسائل شخصی و فردی اختصاص دادند. محدوده دین را کاملا به بخش خیلی کوچکی، شامل مسائل فکری، روحی، معنوی و احیانا مسائل احوال شخصیه و این چیزها، منحصر کردند.
علت این است که هیچ دینی به قدر اسلام، داعیه اداره کشورها، حکومت ها و جوامع مردمی را ندارد.»
📚کتاب ولایتوحکومت/صفحه۲۵۴
☀️نشر با منبع
☀️جامعترین کانال معرفی امام خامنه ای
☀️ @emamkhameneii
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
♨️اعتراض کانال روزنه به مدیر دفتر تبلیغات اسلامی
🔻انقلابیگری با حضور و سخنرانی در مجلس افراد مدافع جدایی دین از سیاست نمی سازد
🔻حوزه علمیه و جهاد تبیین
🔹میزان تصریح و تأکید پیرامون فرمان #جهاد_تبیین، آنهم در یک بازه زمانی کوتاه، نشانگر اهمیت ویژه آن در منظر مقام معظم رهبری است.
🔹ماهیت این فرمان و موقعیت اجتماعی حوزویان نیز نشانگر آن است که بیش از همه اقشار مورد تخاطب این فرمان هستند.
🔹حضور در میدان جهاد تبیین، اقتضائات و الزامات خاص خود را دارد؛
هم دانش میخواهد، هم شناخت عمیق واقعیتهای موجود، هم سیطره بر نقشه و حرکت دشمن، هم جریانشناسی و اطلاع از آرایش جنگی دشمن، هم شناخت خط نفوذ، هم ارتباط وثیق و گسترده با مردم لازم دارد و هم تسلط بر فنون و مهارتهای مرتبط.
هم صراحت لهجه میخواهد و هم شجاعت در بیان حقایق، هم عقلانیت و مصلحتسنجی(به معنای درست آن) لازم دارد و هم تکاپوی جهادی و تلاش شبانهروزی توقفناپذیر.
🔹حوزه فعلی اما قبل از ورود جدی در عرصه جهاد تبیین، باید خود را ارزیابی کند!
باید متولیان محترم حوزه ببینند تا چه میزان از مقدمات جهاد تبیین، وجود دارد و چه مقدماتی را باید تمهید کنند. نقشه تمهید آن مقدمات را چه کسانی و در چه بازه زمانی فراهم خواهند کرد.
🔹فوری بودن و فریضه بودن و قطعی بودن جهاد تبیین اقتضای آن دارد که حوزه علمیه قم در اسرع وقت و با تمام استعداد تبیینی خود، به #خط بزند!
اما با کدام نقشه؟ با کدام فرماندهی واحد؟ با کدام جریانشناسی و دشمنشناسی؟ با کدام شبکه تبلیغی یکپارچه؟
این پرسشها نه اینکه در حوزه #هیچ قدمی برداشته نشده یا هیچ ظرفیت بالفعلی وجود ندارد، نه! این پرسشها یعنی برای توفیق حداکثری حوزه در لبیک به فرمان ولایت، باید پاسخهای شفافی به این پرسشها فراهم شود و صد البته این تکلیف بر عهده متولیان محترم نهادهای عالی حوزوی است؛ خاصه شورای محترم عالی و مرکز محترم مدیریت و صد البته جامعه محترم مدرسین و مجمع محترم نمایندگان طلاب. صدالبته برخی مجموعههای اقماری وابسته به حوزه نیز در این زمینه مکلفند؛ خاصه متولیان محترم #دفتر_تبلیغات_حوزه و #انجمنهایعلمیحوزه.
🔹سوال مهمی که مطرح است آنکه؛
حوزهای که بزرگانش (خاصه آیات عظام حائری و بروجردی اعلی الله مقامهما) در یک یادنامه مکتوب تفصیلی و بعد یک نشست رسانهای رسمی(صد سالگی حوزه قم) و بعد از آن در تلویزیون جمهوری اسلامی(شبکه چهار)، سیاستپرهیز و سیاستگریز و سکولار معرفی شوند، اگر نتواند یا نخواهد در مورد هویت سیاسی و اجتماعی خودش و کارنامه سیاسی صد ساله خودش #تبیین کند و شبهات را پاسخ گوید، چگونه میتواند و میخواهد در #جهاد_تبیین پرچم پیشگامی و بلکه فرماندهی را به دست گیرد؟
قطعا و حتما موضعگیریهای صریح برخی رجال حوزوی در مخالفت با اباطیل آن کتاب و آن نشست و آن برنامه تلویزیونی، مصداق بارز جهاد تبیین و بسیار قابل ستایش و احترام است اما، پاسخ شبههافکنی با ادبیات تاریخی و فقهی را نمیتوان در سخنرانی عمومی داد و حتما برگزاری جلسات علمی و نگارش پاسخهای مکتوب متقن لازم است.
🔶حاشیه روزنه
برخی محترمین بیوت و حتی مسئولین برخی نهادهای حوزوی، بعد از برگزاری آن نشست کذایی (که در آن حاجشیخ را به #سکولاريسم متهم ساختند)، همچنان جسته و گریخته زبان به تمجید و تجلیل از بانیان آن خط فکری خطرناک باز میکنند و به عنوان نمونه در #مجلسآرایی بازسازی چهره نویسنده کتاب پرغلط (صد سالگی حوزه قم) حضور مییابند یا به سخنرانی میپردازند!
صد البته که اختیار با خودشان است اما اینان باید مد نظر داشته باشند که یک بام و دو هوا نمیشود!
نمیتوان امروز ژست انقلابیگری و حوزه انقلابی و جهاد تبیین گرفت و فردا زبان به تمجید و تطهیر بانیان #سکولاريسمحوزوی گشود!
بدنه و رجال طراز اول و نخبگان حوزه علمیه قم بیدارند و همه این کار و کردارها را زیر نظر دارند!
امید است حوزه علمیه قم که باید پرچمدار جهاد تبیین باشد، در نخستین گام، تمام ظرفیتش را برای تبیین کارنامه و پیشینه سیاسی صد ساله خود به کار گیرد و شبهات و شایعات سکولارهای حوزوی را پاسخ گوید که اگر خدای ناکرده چنین نشود، سخنش در سایر محورهای جهاد تبیین نیز به طور کامل مسموع نخواهد بود و نمیتواند به فرمان جهاد تبیین لبیک گوید.
ناگفته پیداست که عدم ورود احتمالی مدیران و سیاست گذاران حوزه علمیه، تکلیف را از دوش طلاب، اساتید و فضلا برنمی دارد.
@rozaneebefarda
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥حجت الاسلام معصوم نیا عضو شورای علمی مرکز اقتصاد مقاومتی حوزههای علمیه قم
🔺تورم ۵۰ درصدی در دولت هاشمی، نتیجه سیاست آزادسازی نرخ ارز!
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
🔻امام حسن عسکری(ع): چه زشت است در مومن خواسته ای باشد که اورا به خواری کشاند.
📚 میزان الحکمه ، جلد ۶ ، ص ۴۹۰
☀️رهبر معظم انقلاب
مردم ما امروز از اوایل انقلاب نسبت به این نابسامانیها حساسترند. امروز مردم نسبت به فساد حساساند، نسبت به فاصله طبقاتی حساستر از اول انقلاباند. این چیز بسیار خوبی است. این نشاندهنده این است که مردم با آرمانهای انقلاب آشنایند و دنبال آن آرمانهایند. لذا اعتراض میکنند. اعتراض میکنند به فساد. این خیلی مهم است و این نشاندهنده گرایش مردم است. همین را باید تقویت کرد.۹۹/۱۱/۲۹
☀️نشر با منبع
☀️جامعترین کانال معرفی امام خامنه ای
☀️ @emamkhameneii
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh