🔻امیرالمومنین علیه السلام:
🔹أسعَدُ النّاسِ مَن عَرَفَ فَضلَنا و تَقَرَّبَ إلَى اللّهِ بِنا و أخلَصَ حُبَّنا و عَمِلَ بِما إلَيهِ نَدَبنا وَ انتَهى عَمّا عَنهُ نَهَينا، فَذاكَ مِنّا و هُوَ في دارِ المُقامَةِ مَعَنا.
🔹نيك بختترينِ مردم، كسى است كه فضل ما را شناخت و به وسيله ما به خدا تقرّب جست و محبّت ما را خالص گرداند و به چيزى كه ما به آن مىخوانيم، پرداخت و از آنچه ما باز مىداريم، دست شست. چنين كسى از ما و در فردوس برين با ماست.
📚غرر الحكم: ح ٣٢٩٧
🔻رهبر معظم انقلاب: ما باید نگذاریم که موفّقیّتهای #جمهوری_اسلامی مکتوم بماند؛ این یکی از مسائل واقعاً مهم است.
✍ما امروز در مسائل اقتصادی مشکلاتی داریم؛ فرض کنید مسئلهی تورّم، مسئلهی گرانی بعضی از اجناس، معیشت مردم بخصوص طبقات ضعیف، مشکلات بانکها، مشکلات مالیاتی و امثال اینها؛ خب اینها مشکلات ما است. بعضی، این مشکلات را آن چنان بیان میکنند که گویا هیچ موفّقیّتی در جمهوری اسلامی اتّفاق نیفتاده و [آنها را] مکتوم میکنند.
👈 دهها موفّقیّت در بخشهای مختلف نظام جمهوری اسلامی وجود دارد که بنده در بیانیّهی گام دوّم به بعضی از اینها اشاره کردهام. ما بایستی این موفّقیّتهای بزرگ نظام جمهوری اسلامی را بگوییم و به یاد مردم و به یاد کسانی که غفلت میکنند بیاوریم.
۱۴۰۰/۱۰/۱۹
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
🔻فعالیت ۴۰۰ طلبه خواهر در عمود ۱۲۲۲ مسیر پیادهروی نجف به کربلا
🔹مسئول کمیته تبلیغ موکب بانوان فاطمی قم از فعالیت نزدیک به ۴۰۰ طلبه و مبلغه خواهر در مسیر پیادهروی اربعین حسینی خبر داد
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
❌ سخنان مهم استاد محمد تقی شهیدی: با اینکه #حلقات بدیل اختیاری #کفایه بشود موافقم
♻️ حضرت استاد شهیدی در جلسات متعدد فقهی خود راجع به موضوع برنامه درسی جدید آموزشی حوزه صحبت کرده بودند و لذا پس از کسب اجازه و تایید دقیق ایشان بر متن زیر، مجموعه ای از فرمایشات ایشان از چند جلسه را نقل میکنیم:
♻️ مهم این است که برنامه برای اساتید خوب توضیح داده شود! با این برنامه حوزه که بدیلها تخییری هستند مخالفتی ندارم.
♻️ اکنون که کتاب حلقات کنار کفایه آمده و طلاب مخیر هستند بین انتخاب کفایه و حلقات، به نظرتان مراجع با این مخالفند؟! یا این مدرسین محترم اگر به آنها درست انتقال داده شود که طلاب با خواندن حلقات بحثهای خارج را بهتر میفهمند، یا حداقل برخی اینطورند! آیا آنها مخالفت میکنند؟!
♻️ حتی من معتقدم در دروس مقدمات قبل پایه ۷ هم تحریرالوسیله امام یا منهاج الصالحین اگر به آن شرح استدلالی مختصری اضافه شود عدل تخییری میشود! چه لزومی دارد همه لمعه را بخوانند؟! اتفاقا منهاج الصالحین بزرگان زیادی روی آن کار کرده اند و کتاب خیلی خوبی است.
♻️ حلقات خیلی کتاب خوبی است، بسیاری از بحثهای بعد از کفایه در حلقات است که اگر کسی آن را بخواند چیزی از دست نداده است. بلکه به اعتقاد من نه تنها برای ورود به درس خارج خواندن حلقات طلبه را از رسائل و کفایه بینیاز میکند، بلکه به تجربه طلابی که در درس خارج نظرات جدید را در مثل حلقات در سطح خواندهاند، در خارج موفقتر هستند. طلبه میتواند فرمایشهای ایشان را مانند سایر بزرگان، در دروس خارج مراجعه و بررسی نماید.
♻️ بزرگوارانی که میگویند اگر کتاب روان باشد طلاب شل و بی علم بار میآیند، حداقل من این را قبول ندارم! طلاب سطح باید #مطالب را یاد بگیرند و کمکم در خارج توان رجوع پیدا میکنند.
♻️ به هر حال ما میدانیم که طلاب عمومی نمیتوانند تمام مطالب مکاسب را فقط در ۴ سال با استاد بخوانند. مسلما برخی بخشها خوانده نمیشود و طلاب هم بعد از مدتی که متن شیخ را با دقت خواندند، میتوانند بقیه بخشها را خودشان درک کنند.
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
هدایت شده از بیداری طلاب
❌ استاد #علیدوست در کمال حیرت فرمودند که چون نصف حلقه ثالثه در ۳۶ روز نوشته شده، پس نمیتواند کتاب درسی موفقی باشد.
❌ استاد عزیز؛ شهید ثانی (ره) هم جلد اول شرح لمعه را در ۳ ماه نوشت، پس نصف الروضة البهیّة در ۹۰ روز نوشته شده (که حجم بیشتری از حلقه ثالثه دارد)، اگر موافق هستید آن هم حذف شود⁉️
❌ شاید در مقایسه نوابغ جهان علم با افراد عادی نیاز به متانت بیشتری داشته باشیم.
❌ حاج آقای #شهیدی فرمودند: «مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی می گفتند ایامی که شهید #صدر مشغول نوشتن حلقات بودند روزی ۱۶ ساعت می نوشتند». این را بگذارید کنار نبوغ بالا، حافظه فوق العاده، فکر منظم و بیش از ۲۰ سال کار ممحض در علم اصول».
❌ مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی (ره) چند بار فرمودند که جلد اول منهاج الصالحین آیت الله العظمی خویی (ره) را بعد از اولین چاپ به مرحوم شهید #صدر (ره) دادم. و فقط یک یا دو روز نزد ایشان بود. بعد به من دادند و فرمودند در صفحه آخر ۱۳ اشکال نوشتم که فتاوایی هستند که حسب مبنای خود آیت الله العظمی خویی (ره) صحیح نمیباشند. من هم بردم خدمت مرحوم آقای خویی (ره). ایشان هم کتاب را گرفتند و تک تک اشکالات را میخواندند و می فرمودند: عجب، با اینکه قبل از چاپ چند نفر از آقایان هم مطالعه کرده بودند، ولی عجیب است که این اشکالات علمی باقی مانده است. و فرمودند اگر ممکن است جلد دوم منهاج را قبل از چاپ، ایشان بازبینی کند.
📌 واقعیت این است که #شهید فراتر از یک انسان عادی بود...
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
🔻استاد فاضل لنکرانی در نقد برنامه جدید نظام آموزشی حوزه علمیه قم بیان داشت
🔻قسمت اول
🔻مکاسب و رسائل شیخ را مثله کردهاند، بسیار نگرانیم!
🔻این کار موجب انهدام فقاهت در حوزه خواهد شد
رئیس مرکز فقه ائمه اطهار (ع) گفت: ما از این طرحی که امسال برای مدارس ابلاغ شده و مکاسب و رسائل شیخ را مثله کردهاند، بسیار نگرانیم! من در جلسات خصوصی به حضرات آقایان شورای عالی حوزه عرض کردم که این طرح، نتایج غیر معین و بلکه غیر صحیحی به دنبال دارد. به عنوان یک وظیفه شرعی عرض میکنم که کار بسیار خطرناکی میکنند! این کار موجب انهدام فقاهت در حوزه خواهد شد، امسال مکاسب و رسائل را تقطیع میکنید، دو سال بعد مکاسب و رسائل هم کنار میرود، معالم را کنار زدند، فصول و قوانین را کنار زدند، فکر میکنید آنچه که جایش آمد خلأ آنها را پر کرده است؟
به گزارش خبرنگار اجتهاد، استاد محمدجواد فاضل لنکرانی در آئین افتتاحیه دروس مجتمع آموزش عالی ائمه اطهار (علیهم السلام) طی سخنانی گفت: یکی از جهاتی که علم فقه شرافت بر همه علوم دارد و أشرف العلوم است، این است که عمل همراه اوست و ما با فقه به میدان عمل میآییم.
فقه برای انسان عبادت صحیح میآورد نه عرفان نظری
استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم با بیان اینکه فقه بسیار مهم است و ما متعصب نیستیم که چون در مسیر فقاهت هستیم بخواهیم یک ادعای بیجهت کنیم، اظهار داشت: اگر کسی فقیه نباشد بلد نیست عبادت خدا کند، حتی نمیتواند ادعای عرفان نظری داشته باشد. عرفان نظری برای انسان، عبادت صحیح نمیآورد، اما فقه برای انسان عبادت صحیح میآورد. لذا در روایات باب صلاه آمده که فقیه نماز خودش را اعاده نمیکند، آن کسی که به محض ورود یک شک یا برخورد با یک مشکلی در نماز، نمازش را به هم میزند و دوباره از اول شروع میکند فقیه نیست! فقه، عبادت بشر را تنظیم میکند، فقه معاملات بین آحاد جامعه را تنظیم میکند، فقه ارتباط بین ملتها و اقوام را تنظیم میکند، فقه سلطه و حکومت را تنظیم میکند.
رئیس مرکز تخصصی فقه ائمه اطهار(ع) با اشاره به فرازی از بیانات رهبر معظم انقلاب ابراز کرد: ما در سند چشمانداز جامعی که برای مرکز فقهی نوشته شده میگوییم دنبال تربیت فقهایی هستیم که بتوانند به نیازهای جامعه و مسائل نوپیدا پاسخ بدهند، ولی این جمله رهبری خیلی فراتر از این حرفهاست. ایشان میفرمایند «کسانی که برای سلطه بر جهان ـ یعنی امروز در دنیا یک عده هستند دنبال سلطهی بر جهان هستند مثل صهیونیستهاـ برای همه ابعاد زندگی بشر فکر و ایده مطرح میکنند، جمهوری اسلامی را در همه مسائل فکری، عقیدتی، سیاسی، اجتماعی و اخلاقی هدف قرار دادهاند که برای مقابله با این هجوم جامعه روحانیت و حوزههای علمیه نقش اساسی دارند».لذا این ارزش روحانیت است، این ارزش فقه است، ایشان به صورت جامع فرمودند نه فقط در خصوص فقه.
هدف اجتهاد هنوز برای برخی از فضلاء مشخص نیست
وی ادامه داد: گاهی برخی فضلاء میپرسند ما در مرکز فقهی یا در یک مرکز دیگری به اجتهاد میرسیم، بعدش چی؟! وقتی این سؤال مطرح میشود خیلی تعجب میکنم. چون معنای سؤال این میشود که هدف برای من مشخص نیست. باید به این عزیزان گفت امروز عدهای در دنیا نشستهاند و برای تمام بشر ایده خلق میکنند، چه کسی باید این ایدهها را بشناسد و چه کسی باید با آن مقابله کند؟ ایا اصلاً بدون حکومت میشود با این افراد مقابله کرد یا نه؟ یک بحث همین است، آنها با تشکیلات، حکومت، قدرت، پول و ثروت به میدان آمدهاند، آنگاه اینجا مسلمین دست روی دست بگذارند و بگویند در دین ما خبری از حکومت نیست. اسلام شامل یک سری احکام فردی است؟! اگر چنین باشد پس این چه دین جامع و دین باارزشی شد؟ این چه دینی است که «وَ مَنْ یبْتَغِ غَیرَ اْلإِسْلامِ دینًا فَلَنْ یقْبَلَ مِنْهُ» باشد، دینی که بتواند در مقابل سلطهها، کفار و مشرکین بایستد و آنها را منهدم کند، نه فقط انهدام فیزیکی، عمدهاش مقابله فکری است.
طلبهای که جامعیت دین را باور نکند انگیزه و نشاط علمی ندارد
این استاد حوزه علمیه قم در ادامه افزود: این نمایانگر بساطت و پایین بودن سطح فکر یک طلبه است که بعد از گذشت ۴۰ سال از این انقلاب هنوز بگوید ما را چه به اسرائیل؟ ما را چه به آمریکا؟ ما را چه به سیاست؟ ما همین فقه و اصول یا فلسفه و کلام و تفسیر خودمان را بخوانیم و والسلام! این درست نیست. از همین روایاتی که میگوید «العلم مقرونٌ بالعمل» و «اذا سمعتم العلم فاستعملوه»، به خوبی استفاده میشود که علم باید به میدان عمل درآید و میدان عملش این است که یک فقیه بدعتها را ببیند و در مقابل بدعتها بایستد و این میشود عمل او. عمل در هر علمی به مقتضای همان علم است. لذا فضلا ارزش فقاهت و دین را بدانید، جامعیت دین را باور کنید.
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
♨️استاد فاضل لنکرانی در نقد برنامه جدید نظام آموزشی حوزه علمیه قم بیان داشت:
لذا فضلا ارزش فقاهت و دین را بدانید، جامعیت دین را باور کنید. طلبهای که جامعیت دین را باور نکند انگیزه و نشاط علمی ندارد، برخلاف طلبهای که جامعیت دین را باور کند، این طلبه نشاط و انگیزه علمی دارد، فقه و اصول و تفسیر و کلام را خیلی دقیق میخواند، چون باور به جامعیت دین داشته و هدف برایش مشخص است که میخواهد در مقابل ایده پردازیهایی که کفار و مشرکین در هر زمانی داشتهاند و در زمان ما به مراتب قویتر از صدر اسلام است، ایستادگی کند.
این عضو جامعه مدرسین حوزه علیه قم ضمن تاکید بر اینکه حوزه باید روز به روز از جهت علمی قویتر و عمیقتر شود، بیان داشت: حوزه باید مسائل جدید و مستحدثه بیشتر مطرح شود. ادعای ما این است و مکرر هم گفتهام هیچ مسئلهی جدیدی نیست که به حوزه ارائه شود و حوزه بگوید ما نمیتوانیم حرفی در برابر آن بزنیم، آنچه که مربوط به فقیه و فقه و دین میشود، حوزه میتواند موضع خودش را خیلی خوب روشن کند و این از افتخارات حوزه ماست.
مکاسب و رسائل شیخ را مثله کردهاند، بسیار نگرانیم!
فاضل لنکرانی در بخشی دیگری از سخنان خود ضمن انتقاد از برنامه جدید نظام آموزشی حوزه، اظهار کرد: ما از این طرحی که امسال برای مدارس ابلاغ شده و مکاسب و رسائل شیخ را مثله کردهاند، بسیار نگرانیم! و من در جلسات خصوصی به حضرات آقایان شورای عالی حوزه عرض کردم که این طرح، نتایج غیر معین و بلکه غیر صحیحی به دنبال دارد. ما از آقایان خواهش کردیم و گفتیم این طرح را بهصورت آزمایشی در بعضی از مدارس اجرا کنید و ثمرهاش را ملاحظه نمایید. اما نمیدانم نظرشان تغییر کرده یا نه؟
وی با قدردانی از زحمات و دلسوزی بزرگان حوزه بیان داشت: امروز محور فقه و اصول ما این سه کتاب مکاسب و رسائل و کفایه است، اگر ما اینها را تقطیع کنیم؛ اولاً کسی که بخشی از یک کتابی را میخواند بخش دیگر را نخواهد خواند، البته آقایان میگویند ما نگفتیم نخوانند، خودشان بخوانند و ما سؤال امتحانی نمیدهیم! ثانیاً؛ وقتی تقطیع شد شما چطور روش اجتهادی شیخ انصاری را در میآورید، چطور میتوانید بفهمید روش اجتهادی مرحوم امام و آقای خوئی یا دیگران با شیخ متفاوت است و طلبه تا روش اجتهادی به دستش نیاید نمیتواند فقیه شود. ارزش بزرگ مکاسب در این است که انسان روش اجتهادی شیخ را به دست میآورد و آن را با روش اجتهادی شیخ طوسی، شیخ مفید، علامه حلی، مرحوم نراقی، شهیدین مقایسه میکند و یکی را انتخاب میکند. اما اگر تقطیع شد نمیشود روش اجتهادی را به دست آورد.
وقتی تقطیع شد چطور روش اجتهادی شیخ انصاری را در میآورید
این استاد باسابقه حوزه علمیه قم ادامه داد: ثالثاً اگر تقطیع شد ارتباط طلبه و استاد با تمام این حواشی که در کنار این کتابها وجود دارد قطع میشود و به تعبیر بعضی از اساتید معظم، موجب قطع ارتباط با تراث میشود. رابعا اشکال اساسیتر اینکه شما بهعنوان مثال در مکاسب محرمه چهار روایت اول که روایت تحف العقول و بقیه روایات است را حذف کردهاید. طلبه که این را نمیخواند و استاد هم اگر اینها را درس ندهد، جا بجا مرحوم شیخ انصاری در صفحه به صفحه مکاسب به فقرهای از فقرات این روایات استدلال کرده، حالا مرحوم آقای خوئی سندش را قبول ندارند اما بزرگانی مثل خود شیخ انصاری و مرحوم نائینی و مرحوم یزدی در حاشیه مکاسب به این روایات استدلال کردهاند.
فاضل لنکرانی افزود: مرحوم سیدمحمد کاظم میگوید ۱۲ قاعدهی فقهی از روایت تحف العقول استفاده میشود، بعد ما بیاییم این روایت را حذف کنیم و بگوییم خود طلبه مطالعه کند؟! طلبه که مطالعه نمیکند، استاد هم وقتی میبیند این قسمت را نباید درس بگوید نمیفهمد چطور میتواند در بقیهی مکاسب این بحث و مباحث را ادامه بدهد.
امسال مکاسب و رسائل را تقطیع میکنید، دو سال بعد مکاسب و رسائل هم کنار میرود
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ضمن تشکر از تمامی بزرگان و زحماتی که برای حوزه میکشند، ابراز داشت: به عنوان یک وظیفه شرعی عرض میکنم که کار بسیار خطرناکی میکنند! این کار موجب انهدام فقاهت در حوزه خواهد شد، امسال مکاسب و رسائل را تقطیع میکنید، دو سال بعد مکاسب و رسائل هم کنار میرود، معالم را کنار زدند، فصول و قوانین را کنار زدند، فکر میکنید آنچه که جایش آمد خلأ آنها را پر کرده است؟
فاضل لنکرانی در خاتمه سخنان خود گفت: ما باید طلاب را عمیقتر کنیم، استدلالشان این است که آقایان یک مقداری از مکاسب را میخوانند و در آخر سال یک سوم خوانده نمیشود، خب برنامه بگذارید و تشویق کنید که طلاب آن قسمت را هم بخوانند. کسی که دو سوم محرمه را بخواند اگر خوب خوانده باشد بقیه را هم میخواند و نیازی به استاد هم ندارد. هنوز امیدواریم تجدید نظری در این طرح کنند إن شاء الله.
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
🔻امام باقر علیه السلام:
🔹كانَ أبي زَينُ العابِدينَ عليه السلام إذا نَظَرَ إلَى الشَّبابِ الَّذينَ يَطلُبونَ العِلمَ أدناهُم إلَيهِ وقالَ: مَرحَبا بِكُم أنتُم وَدائِعُ العِلمِ ويوشِكُ إذ أنتُم صِغارُ قَومٍ أن تَكونوا كِبارَ آخَرينَ.
🔹پدرم زين العابدين عليه السلام، هر گاه به جوانانى كه دانش مى اندوختند، مى نگريست، آنان را به خود نزديك مى كرد و مى فرمود: «آفرين بر شما كه امانت هاى [مردم براى آموختن] دانشيد و به زودى شما كم سالان جامعه، بزرگان جامعه اى ديگر مى شويد»
📚الدر النظيم في مناقب الأئمّة اللهاميم : ص ٥٨٧
🔰 خودتان را آماده کنید که در میدان تبیین وارد شوید/ با معارف حسینی خواهید توانست کشور را به قلههای سعادت معنوی و مادی برسانید
✍رهبر معظم انقلاب: جوانهای ما امروز مجهز به فکر و معنویت و آگاهیهای فراوان هستند. خودتان را آماده کنید که در میدان تبیین و افشاگری یعنی راهی که زینب کبری در این چهل روز طی کرد، وارد شوید.
راه امام حسین راه شیرین و موفقی است که به نتیجه قطعی میرسد. با استفاده از معارف حسینی خواهید توانست کشور را به قلههای سعادت معنوی و مادی برسانید؛ راه این است.
۱۴۰۰/۷/۵
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
♨️ابلاغ سیاستهای کلی برنامه هفتم با اولویت پیشرفت اقتصادی توأم با عدالت
حضرت آیتالله خامنهای در اجرای بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی، سیاستهای کلی برنامه هفتم را که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام و با اولویت پیشرفت اقتصادی توأم با عدالت تعیین شده است، به سران سه قوه، رئیس مجمع تشخیص مصلحت و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ابلاغ کردند.
متن نامه رهبر انقلاب اسلامی و سیاستهای ابلاغی برنامه پنجساله هفتم به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
سیاستهای کلی برنامه هفتم که با اولویت اصلی «پیشرفت اقتصادی توأم با عدالت» تعیین شده است، ابلاغ میگردد:
از اعضای محترم بویژه رئیس مکرّم مجمع تشخیص مصلحت نظام و نیز دبیرخانهی آن که با فعالیت فشرده و کوشش فراوان در جلسات صحن مجمع و کمیسیون ذیربط، پیشنویس سیاستهای کلی برنامه هفتم را مورد بررسی قرار دادند و نظرات خود را در این زمینه به اینجانب ارائه کردند، تقدیر و تشکر میکنم.
مشارکت فعال و مؤثر دولت و مجلس و قوه قضائیه و سایر ارکان نظام نیز شایستهی تقدیر است.
تهیه و تصویب قانون برنامه هفتم بر پایه این سیاستها و اجرای دقیق و مسؤولانهی آن، گامی دیگر در تحقق اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران خواهد بود همچنان که نظارت فعال هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت، به حُسن اجرای سیاستهای کلی برنامه، کمک خواهد کرد.
شایسته است برخی از راههای تحقق سیاستها و الزامات مالی و شاخصهای کمّی که در پیشنهادهای مجمع است و در مجموعهی سیاستهای ابلاغی مذکور نیست، در حد وسع و امکانات دولت در تهیهی لایحه مورد توجه و عمل قرار گیرد.
سیّدعلی خامنهای
۲۰ شهریور ۱۴۰۱
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
♨️ملکه وحشت و جنایت
♨️پرونده ویژه بنیاد تاریخپژوهی به مناسبت مرگ ملکه انگلیس
وابستگی شاه به دربار انگلیس به روایت پارسونز
رسالهای ناشناخته در تبیین شیوههای نفوذ استعمار انگلستان
نقش انگلستان در فرقهسازیهای معاصر ایران
سؤال نماینده پارلمان انگلیس از امام خمینی
تنفر ملت ایران از انگلیس به روایت امام
انگلیسپرستی غربزدگان به روایت امام
تبعات اقتصادی وابستگی به انگلیس
حزب توده انگلیسی بود
روحانیتستیزی انگلیس به روایت امام
کشف حجاب توطئه انگلیسی
مبالغههای دروغین در خصوص قدرت انگلستان
عدم امضای قرارداد استعماری انگلیس، زمینه حذف قاجار
جنایات پانزده ساله انگلستان؛ از مشروطه تا کودتای رضاخانی
توحش فرهنگی انگلیس
جنایت فرهنگی انگلیس در هند
جنایت انگلستان علیه مسلمانان هند
جنایات اقتصادی انگلیس در هند
ایستادگی در برابر زورگویی بیگانگان وظیفه همیشگی علما
انگلیس ثروت خود را از کجا آورد؟
بلاهای فراموشنشدنی انگلیس علیه ایران
کار؛ کار انگلیسیهاست
اقدامات و تدابیر آیتالله کاشانی پس از کودتای ٢٨ مرداد
کودتای انگلیسی عراق
سندی کمتر دیده شده از دخالت انگلیسیها در طلیعه قرن گذشته ایرانی/١
سندی کمتر دیده شده /٢
سندی کمتر دیده شده /٣
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
@bonyadtarikh
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
🔻امیرالمومنین علیه السلام:
🔹معاشِرَ الناسِ (المُسلمينَ)، اِتَّقُوا اللّهَ ، فَكَم مِن مُؤَمِّلٍ ما لا يَبلُغُهُ، و بانٍ ما لا يَسكُنُهُ، و جامعٍ ما سَوفَ يَترُكُهُ.
🔹اى مردم (مسلمانان)! از خدا بترسيد؛ زيرا بسا كسى كه آرزويى دارد و به آن نمىرسد و بنايى مىسازد و در آن سكونت نمىكند و مالى گرد مىآورد و بزودى آن را رها مىكند [مى رود] .
📚نهج البلاغة: الحكمة ٣٤٤.
✍ رهبر معظم انقلاب: حماسهی #اربعین یک پدیدهی فوقالعادهای است. یاد سرور شهیدان را در دلها و ذهن خودمان مغتنم میشمریم. سلام ارادتمندانه و مخلصانهی خودمان را به آن بزرگوار و به خاک پاک شهیدان اهدا میکنیم و عرض میکنیم: ای صبا ای پیک دور افتادگان اشک ما بر خاک پاکشان رسان.
۱۳۹۷/۰۷/۱۲
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️برشهایی از گفتگوی جنجالی با رسول منتجبنیا روحانی اصلاح طلب
🔻به زمین و زمان میزنند تا جلوی فضای مجازی را بگیرند
🔻قیمت همه چیز در زمان رئیسی چند برابر شده است
🔻رئیسی لایق ریاست جمهوری نبود
🔻ما بدترین نوع حکمرانی را داریم
🔻 میخواستند با بالگرد به دنبال دیشهای ماهواره بگردند
🔻فساد در ایران سیستماتیک است
نسخه کامل این گفتگوی جنجالی را اینجا تماشا کنید 👇
https://youtu.be/PAcprakNWNY
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
🔻پاسخ استاد ابوالقاسم علیدوست به منتقدان بیانیه «ادب تحول» 1⃣
وَلَا تَقْفُ مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ کُلُّ أُولَٰئِکَ کَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا
چند روز قبل، بیانیهای از اینجانب با عنوان «ادب تحول» منتشر شد. در ضمنِ آن بیانیه، طرح خاصی که بنابر اجرای آن در سال تحصیلی جدید در حوزه است، مورد نقد قرار گرفت. البته بر حفظ حرمت ارائه دهندگان طرح، شورای عالی حوزههای علمیه، مدیریت محترم حوزه و موافقان آن تأکید شد. چنانکه بر جایگزینی حلقه ثالثه از شهید بزرگوار سید محمدباقر صدر بهجای کفایه الاصول –هرچند بهعنوان بدل تخییری– نقدی وارد و بر زمان کوتاه تألیف این کتاب (بهعنوان یک اماره و نه دلیل) انگشت حساسیت گذاشته شد.
جدا از موافقت موافقان بیانیه، نقدهایی وارد شد. بیشترین نقدها بر قسمت اخیر آن بود. ناقدان به دو گروه تقسیم شدند:
۱. تعداد معدودی بنا را بر ناسزاگویی گذاشتند. گرچه بسیار محدود بودند لکن جنس ناسزاگویی به دلیل زشتی آشکاری که دارد، پررنگ جلوه میکند. اینجانب گلایه از برخی بزرگترهای این گروه دارم که چرا ابتداییترین مسائل اخلاقی را در نقد دیگران مراعات نمیکنند؟! بهراستی اینکه گفته شود: «فلانی (از بزرگان و پیشکسوتان حوزه که حق استادی بر بسیاری از حوزویان دارد) انگشت کوچک فلانی نمیشود» چه مجوز شرعی دارد؟! یک انسان حق دارد کسی را بزرگ بشمارد لکن نه به قیمت تنقیص دیگران. وقتی بزرگتری این را میگوید…جوانتری میگوید: ناخن گرفته فلانی بر فلانی ارزش بیشتری دارد!
اینجا است که باید به فکر تحول در اخلاق برخی حوزویان هم بود! البته از این گفته ما امواج ضلال استفاده نکنند و اخلاق حوزه را در کما جلوه دهند. الحمدالله اساتید، فضلا و طلابی که اخلاق را مراعات میکنند، نیز کم نیستند.
۲. جمعی قابل اعتنا بیان ما را عمدتاً نسبت به حلقات قابل نقد دانستند، گرچه از برخی از این گروه انتظار انصاف بیشتری میرفت.
عمده نقدها این بود که کوتاهی زمان تألیف یک کتاب –آن هم از شخصیت استثنایی چون آقای صدر– دلیلی بر نقص آن نیست. حلقات کتاب خوبی است. برخی از شاگردان شهید صدر گفتهاند: جناب ایشان روزی ۱۶ساعت به تألیف این کتاب میپرداخت. حلقات حاوی نظرهای بعد از کفایه الاصول است و بر کفایه اولویت دارد. برخی هم اینجانب را مخالف تحول قلمداد کردند. در نهایت برخی استدلال ما را برای درسی نشدن این کتاب، استدلالی سست قلمداد کرده و بیان ما را در این پیوند مایه حیرت دانستند.
در پاسخ به نقدهای فوق نکاتی را یادآور میشوم:
۱. بیشک از خود به اثبات گفتن تا ضرورتی آن را توجیه نکند، بسیار ناپسند است، لکن در مجال حاضر ناچارم این نکته را یادآور شوم که حقیر بیش از سی سال است بهطور نهادینه و رسمی، کوشا در امر پژوهش هستم و حاصل آن بیش از صد مقاله و بیش از ده کتاب در موضوعات جدید و غیر آن بوده است. یک پژوهش با رعایت هنجارهایی موفق است که یکی از آنها «تولید اثر در بستر زمان» است. به این معنا که نویسنده فکری را ترسیم کند، آن را به بحث بگذارد، دائم در اطراف آن فکر کند، سپس آرام به رشته تألیف درآورد.
تألیف هر چه زمان بیشتری به خود اختصاص دهد (البته بهطور معقول) اثر پختهتر خواهد بود؛ بر این بنیان اینکه گفته شود: جناب شهید صدر هر روز ۱۶ساعت به تألیف این کتاب میپرداخت هر کس دستی بر تألیف فنی داشته باشد میداند که این گفته ذمی است در قالب مدح!
قابل توجه اینکه برخی ناقدان بدون اینکه معنای «تألیف در بستر زمان» را متوجه شوند، نقد خود را متوجه سخن ما کردهاند.
۲. نگارنده بنا بر نقد محتوایی حلقات نداشتم. حلقات را کتابی قابل استفاده و کمک درسی میدانم هرچند طرح آن را بهعنوان کتاب درسی بهجای کفایه نمیپذیرم! ولی جهت اطلاع ناقدان از گروه دوم توجه ایشان را به همان سه مبحث اول حلقات جلب میکنم تا متوجه عدم سترگی تألیف اثر در وقت کوتاه –هرچند از جناب ایشان– بشوند!
🔻ایشان علم اصول را به «العلم بالعناصر المشترکه لاستنباط الحکم الشرعی» (ص ۱۳) تعریف میکند. از ایشان باید پرسید منظور از عناصر مشترک چیست؟ در کلام ایشان به برخی از عناصر غیرمشترک اشاره شده است لکن نه ضابطه عناصر مشترک بیان گردیده و نه ضابطه عناصر غیرمشترک. جناب صدر با کدام نگاه به گستره علم اصول، به صدد تعریف علم اصول پرداختهاند؟آیا کسانی که مثل محقق عراقی دانش رجال را از علم اصول میدانند تا دیگرانی که آن را خارج فرض میکنند، میتوانند یک تعریف از علم اصول داشته باشند؟!
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
🔻پاسخ استاد ابوالقاسم علیدوست به منتقدان بیانیه «ادب تحول» 2⃣
مباحثی که امروزه با عنوان فلسفه فقه مطرح است و جنس آنها اصولی است چون گفتگو از عرف و کارکردهای غیر سندی آن، بسیاری از مباحث مربوط به روششناسی اجتهاد (که ماهیت کاملاً اصولی دارد)، گستره شریعت، شئون معصوم در نصوص صادر، نقش نصوص مبین مقاصد در استنباط در غیر کارکرد سندی آن با چه بیان «علم به عناصر مشترک در استنباط جعل شرعی» است؟
البته میدانم که باز ناقدانی ناسزاگو و توجیهگرانی به هر قیمت توجیهکننده مطالبی را در دفاع از عبارت ایشان خواهند گفت. لکن بحث در رعایت عدل و انصاف است.
🔻بحث دوم ایشان با عنوان «موضوع علم الاصول» به تعیین موضوع این علم میپردازد و «ادله مشترک در استدلال فقهی» را موضوع علم اصول میداند (ص ۱۴) و این در حالی است که بسیاری از مباحث جنسا اصولی بر محور ادله نیست بلکه «پیرا دلیل» است. از مثالهای فوق میتوانید مقصود را در یابید.
🔻بحث سوم ایشان به تقسیم حکم شرعی و تقسیمات آن پرداخته است. ایشان ظاهراً ناموجه ترجیح داده «حکم» را تعریف نکند که از قضا از مهمات مباحث آغازین اصول فقه است، سپس به تقسیمی ناقص از حکم شرعی اشاره کند. تقسیم حکم به وضعی و تکلیفی و به ظاهری و واقعی از تقسیمات کلیشهای مباحث اصول فقه است که ایشان هم دارند. (از ص ۱۷) و این در حالی است که تقسیم حکم به الاهی و غیر الاهی / الاهی به اولی و ثانوی/ غیر الاهی به قضایی، حکومی و ولایی/ تقسیم آن به مولوی محض و ارشادی محض و مولوی ارشادی/ به تعبدی محض و غیر آن از پدیدههایی است که انتظار ورود به آن از جناب ایشان در همین مجال میرفت. گویا زمان کوتاه اجازه نداده که ایشان جز به ساحتهای متداول و دارای ادبیات تولید شده ورود داشته باشند.
آقایان تحول خواه! حالا که بنا بر تعویض کتاب دارند، بخشی از این مباحث جدید را ببینند. نسبت به دیدن آنها بهشرط لا نباشند سپس منصفانه در مورد ضرورت پرداختن به آنها داوری کنند.
نمیتوان گفت: طلاب این مباحث را نبینند، استاد هم که در جریان قرار نمیگیرد، پس چه زمان باید اینگونه مسائل به صحن گفتگو وارد شود؟! نبود برخی از این مباحث در کفایه الاصول هم مجوز نبود آنها و مطرح نشدن آنها نیست؟!
🔻ایشان قضایای شرعی را حقیقیه و خارجیه میداند (ص۴۱) و این در حالی است که مثل محقق عراقی – به حق- همه قضایای شرعی را خارجیه میداند حال اگر بنا بر اشاره به آرای جدید پس از کفایه الاصول در خلق حلقات بوده، اشاره به نظر محقق عراقی از اولویتهای بحث بوده است که خبری از آن در این کتاب محترم نیست. ضمن اینکه آمیخت ناصحیحی بین دو اصطلاح قضایای حقیقیه در منطق و در اصول فقه صورت گرفته که یادکرد از آن هم ضرور مینمود.
آنچه بیان شد و کاملاً اتفاقی انتخاب گردید ناظر به سه مبحث از مباحث اول کتاب ایشان بود که طبیعتاً بر ادامه کتاب همین وضعیت حاکم است.
البته کتاب، کتابی قابل استفاده و محترمی است و مطالعه آن بهویژه در کنار یک کتاب درسی نیز مورد توصیه ماست. لکن وقتی بنا است کتابی، کتاب درسی اعلام شود و صدها هزار ساعت در اطراف آن وقت گذاشته شود باید در جمعی نقد و بررسی، سپس تصمیم مقتضی در مورد آن گرفته شود. البته مخاطبان این پیشنهاد صاحبان تأمل و انصاف هستند و کار با دیگران نداریم.
۳. در نقد برخی مخاطبان، اینجانب بهعنوان مخالف تحول معرفی شدهام! به این فرد یا افراد باید گفت: آیا مخالفت با یک طرح به معنای مخالفت با تحول است! در جواب این نقد از کلامی از بوعلی سینا (یا دیگری) کمک میجویم که وقتی به کفر و زندقه متهم شد، گفت:
در دهر یکی چو من و آن هم کافر
پس در همه دهر یک مسلمان نبود!
۴.البته چنانچه به هر دلیل مسئولان امر بر اجرای طرح مزبور –از جمله انتخاب کتاب شریف حلقات در کنار کفایه الاصول– اصرار داشتند، طلاب بدون دغدغه به تحصیل بپردازند. اختلاف نظری اساتید نباید مایه سستی و شقاق در صحن عمل پس از تصمیم مسئولان امر شود.
۵. انشاءالله تعالی اینجانب در فرصت مناسب دیگری، طرح مورد نظر خود را بیان خواهم کرد.
در پایان این نوشته باید تأکید کنم که افرادی چون حقیر سر تا پا ارادت بهمثل شهید صدر هستیم. استادی و شاگردی را هرگونه معنا کنیم ایشان استاد ما و ما شاگردان ایشان هستیم. هرچند توفیق حضور فیزیکی در درس ایشان را نداشتهایم.
امروزه کسی نیست که در ساحتهای ورود علمی ایشان، حضوری داشته باشد و از ایشان استفاده نکرده باشد و براین استفاده افتخار نکند لکن این سخنان به معنای نفی و رد وجود برخی نقدها و ملاحظات بر کار ایشان نیست.
اینجانب بنای مجدد به پاسخ نقدهای احتمالی یا عکسالعمل نشان دادن در مقابل ناسزاگوییها را ندارم.
قم–حوزه علمیه–ابوالقاسم علیدوست
۱۴۰۱/۰۶/۲۱ ش
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
استادعندلیبی: نظر مدیران حوزه فصلالخطاب است.
♻️ حضرت استاد علی #عندلیبی با سابقه بیش از سی سال تدریس خارج فقه و اصول و سالیان متمادی تدریس سطوح عالی و با تجربهای طولانی در حل مسائل مورد ابتلای جامعه، نسبت به برنامه جدید آموزشی حوزه نکاتی را مرقوم فرمودند:
بسم الله الرحمن الرحیم
♻️ در ارتباط با تغییر متون درسی باید عرض کنم که لزوم اصل تغییر امری واضح و #بدیهی است و تعصبی روی کتب درسی وجهی ندارد. مگر شیخ انصاری (ره) و صاحب جواهر (ره) و مرحوم آخوند (ره)، #کفایه و مکاسب خوانده اند که شیخ وآخوند و صاحب جواهر شده اند⁉️
اما در مورد اینکه چه کتبی جایگزین شود و چه بخشهایی از کتب فعلی الزاماً با استاد خوانده شود، نظرات اساتید #مختلف است و فصل الخطاب بعد از مشورت با صاحب نظران، تصمیم #مسئولین حوزه است.
♻️ لذا همراهی با مدیریت و شورای عالی حوزه امری لازم است که بهترین همراهی میتواند ارائه پیشنهادهای سازنده جهت تکمیل این برنامه جدید باشد.
والسلام علیکم
علی عندلیبی
👈 جدیدترین اخبار و اطلاعیه های علمی ـ اجتهادی در (کانال در مسیر اجتهاد):
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
🔻امام صادق علیه السلام:
🔹من زارَ قَبرَ الحُسَينِ عليه السلام و هُوَ يُريدُ اللّهَ عز و جل شَيَّعَهُ جَبرَئيلُ و ميكائيلُ و إسرافيلُ حَتّى يَرِدَ إلى مَنزِلِهِ.
🔹هر كس قبر حسين عليه السلام را براى خداوند عز و جل زيارت كند، جبرئيل و ميكائيل و اسرافيل عليهم السلام، او را بدرقه مىكنند تا به خانهاش در آيد.
📚كامل الزيارات : ص ۲۷۴ ح ۴۲۷
💐 مهمترین کارهای زن در نگاه رهبر انقلاب
✍رهبر انقلاب: مادران در دوران انقلاب و در جنگ تحمیلی، فرزندان خود را به سربازان جانباز و شجاع در راه اسلام و مسلمین تبدیل کردند، و همسران در دوران انقلاب و دوران جنگ تحمیلی، شوهران خود را به انسانهای مقاوم و مستحکم مبدّل ساختند. این است نقش و تأثیر زن بر روی فرزند و شوهر. این، نقشی است که زن میتواند در داخل #خانواده ایفا کند و جزو بزرگترین نقشهاست و به نظر من از همهی کارهای زن مهمتر، همین کار است. از همهی کارهای زن مهمتر، تربیت فرزندان و تقویت روحی شوهران برای ورود در میدانهای بزرگ است، و خدا را شکر میکنیم که زن ایرانی و مسلمان، در این میدان هم بیشترین هنر را نشان داده است.
۷۵/۱۲/۲۰
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
🔻انتخاب اعضای حقیقی شورای عالی جوانان
به گزارش پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان، در اجرای بند ۱۱ ماده ۴ اساسنامه شورای عالی جوانان، با امضای ریاست محترم جمهور افراد زیر به مدت ۳ سال به عنوان اعضای حقیقی شورای عالی جوانان انتخاب شدند:
۱. دکتر عبدالکریم خیامی
۲. دکتر امیرحسین بانکی پور فرد
۳. دکتر فاطمه قاسم پور
۴. حجت الاسلام سید علی موسوی
🔻حجت الاسلام سیدعلی موسوی در سابقه خود سالها تدریس سطوح عالی، ریاست فعلی پژوهشکده باقرالعلوم سازمان تبلیغات اسلامی، و جانشین فعلی ریاست موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی را دارد.
امیدواریم با کثرت اشتغالات بتوانند در منصب جدید موفق ظاهر شوند.
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
🏴موکب مدرسه علوی وابسته به بيت حضرت آیت الله سیستانی در نجف اشرف، در این موکب طلبه های حوزه علمیه به زوار خدمت میکنند.
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
🔻پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:
🔹من أدخَلَ عَلى أهلِ بَيتِهِ سُرورا ، خَلَقَ اللّهُ مِن ذلِكَ السُّرورِ خَلقا يَستَغفِرُ لَهُ إلى يَومِ القِيامَةِ .
🔹هر كس خانواده اش را شاد سازد، خداوند، از آن شادى، مخلوقى مى آفريند كه تا روز قيامت، برايش طلب آمرزش مى كند.
📚كنز العمّال: ج ١٦ ص ٣٧٩ ح ٤٤٩٩٥
✅نور هدایت انسان
✍رهبر معظم انقلاب: حسین (علیهالسّلام) متعلّق به انسانیّت است؛ ما شیعیان افتخار میکنیم که پیرو امام حسین هستیم، امّا امام حسین فقط متعلّق به ما نیست؛ مذاهب اسلامی، شیعه و سنّی، همه زیر پرچم امام حسین هستند. در این راهپیمایی عظیم حتّی کسانی که متدیّن به اسلام هم نیستند شرکت میکنند و این رشته ادامه خواهد داشت انشاءالله؛ این یک آیت عظمایی است که خدای متعال دارد نشان میدهد.
۱۳۹۸/۶/۲۷
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
🔻 شیطنت رسانه ای در جهت اعلام موافقت حضرت آیت الله مکارم شیرازی با طرح جریمه مالی بدحجاب ها
▫️دیروز خبری از یک استفتاء از حضرت آیت الله مکارم شیرازی در فضای مجازی داغ شد با این عنوان که:
" حاکم شرع میتواند بی حجابان را جریمه نقدی کند."
🔹متن پرسش و پاسخ از ایشان در خصوص جریمه حجاب به شرح ذیل است:
➖ پرسش: با سلام؛ آیا کارگزان و یا دست اندرکاران حکومت اسلامی اجازه دارند برای مقابله با پدیده بدحجابی و بیحجابی در جامعه، جریمه نقدی تعیین و اعمال کنند؟
➖ پاسخ: اینکونه گناهان تعزیر دارد و تعزیر گاهی به صورت نصیحت است و گاهی به صورت جریمه مالی و یا غیر آن که توسط حاکم شرع معین میشود.
✍️ پ ن: بدیهی است وقتی از یک مرجع پاسخی برای یک سوال شرعی پرسیده می شود به معنای بیان حدود و ثغور شرعی آن مسأله می باشد نه موافقت با یک طرح خاص؛ اما نوع انعکاس استفتای صورت گرفته از ایشان به شکلی بود که گویا ایشان موافق طرح جریمه مالی بدحجابان و از مدافعین آن هستند.
➖ لازم به ذکر است حتی در صورت موافقت ایشان با این طرح، نیازی به هزینه کردن از جایگاه مرجعیت برای یک طرح دولتی یا سازمانی نیست و به نظر می رسد این قبیل اقدامات به قصد جذب مخاطب و جنجال آفرینی و یا... صورت می گیرد.
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
🔻پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:
🔹يدخُلُ الجَنَّةَ رَجُلانِ كانا يَعمَلانِ عَمَلاً واحِدا فَيَرى أحَدُهُما صاحِبَهُ فَوقَهُ فَيَقولُ: يا رَبِّ بِما أعطَيتَهُ وانَ عَمَلُنا واحِدا ؟ فَيَقولُ اللّهُ تَبارَكَ وتَعالى: سَأَلَني ولَم تَسأَلني .
🔹دو انسان كه هر دو يكسان عمل كردهاند وارد بهشت مىشوند امّا يكى از آن دو، ديگرى را برتر از خود مىبيند. پس مىگويد: پروردگارا! از چه رو او را برترى دادى، در حالى كه عمل هر دوى ما يكسان بوده است؟ خداوند ـ تبارك و تعالى ـ مى فرمايد: «او از من درخواست كرد و تو درخواست نكردى».
📚عدّة الداعي : ص ٣٦
🏴رسانهی حقیقی یعنی فریاد زینب کبری در ظلمات محض
✍رهبر معظم انقلاب: از روز عاشورا تا روز اربعین ـ بنا بر یک روایت روزی است که اهلبیت برگشتند به کربلا ـ این چهل روز، چهل روزِ فرمانروایی منطقِ حق در میان دنیای ظلمانی حاکمیت بنیامیه و سفیانیها بود. رسانهی حقیقی [یعنی] فریاد زینب کبری، فریاد حضرت سجاد؛ در کجا؟ در کوفه، در شام، در آنجایی که ظلمات محض بود؛ اینها بزرگترین رسانه بود. در آن روزگار، اختناق این قدر است که دوروبر امام حسین، نوهی پیغمبر، جگرگوشهی زهرای اطهر، ۷۲ نفر بیشتر باقی نمیمانند.
در یک چنین روزگاری، ماجرای توابین را در کوفه به وجود آورد، مدینه را منقلب کرد، شام را منقلب کرد، به طوری که رژیم سفیانی برافتاد؛ این حرکت عظیم اربعینی زینب کبری و اهلبیت علیهم السلام بود.
۹۸/۷/۲۱
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
☑ وقتی هیچ کس دقت نمیکند و فقط جناحی نگاه میکنند؛ یک عده فکر میکنند ما باید از عملکرد یک مامور هم دفاع کنیم؛ ماموری که مشخص نیست خودش چقدر معتقد به مبانی دین است. یا اگر از یک ارگان نقد کردیم این مساوی تضعیف نظام است. حقیقتا عجیب است اینقدر نگاه جناحی همه گروههای سیاسی.
✅ کانال #شیخ_فرهاد_فتحی
@sheikh_farhad_fathi
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh
♨️دستور رئیس جمهور به وزیر کشور برای بررسی حادثه تلخ مهسا امینی
🔻وزیر کشور در پی دستور رئیسجمهور خطاب به معاون امنیتی وزارت کشور: با توجه به دستور رئیسجمهور، در خصوص حادثه پدید آمده برای خانم مهسا امینی، علت حادثه را با فوریت و دقت به صورت ویژه بررسی و نتیجه را به اینجانب گزارش کنید.
♨️اخبار داغ روحانیت
♨️ @khabarehowzeh