eitaa logo
بیداری طلاب
60.7هزار دنبال‌کننده
8.4هزار عکس
3.7هزار ویدیو
86 فایل
🔳 قال عیسی ع: کونوا نقّاد الکلام 🔳 پایگاه خبری مستقل حوزه های علمیه 🔻خبر حوزه🔻 قدیم 🔳 اخبار حوزه بدون سانسور 🔳 راه ارتباطی 🆔 @hhh111 🖥دیدن سوابق تبلیغ و سفارش 👇 http://eitaa.com/joinchat/2893545491Ceb56fbfddd
مشاهده در ایتا
دانلود
📢 گروه پرسش و پاسخ پزشکی، طب سنتی. تحت نظر "پزشک" 🩺 سوالات پزشکی خود را از ما بپرسید 📕نسخه های آسان و کم هزینه برای درمان انواع بیماریها 🍁 مزاج‌ شناسی، تشخیص بیماریها از روی عنبیه و زبان 🍀(ویزیت آنلاین، "نسخه الکترونیک" ، تفسیر آزمایشات،نوار قلب، سونوگرافی، عکسهای رادیولوژی و...) ↙️↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2095906957C097c0e8db4
🔻امام صادق عليه السلام عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ وَ صَالِحِ بْنِ اَلسِّنْدِیِّ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ بَشِیرٍ عَنْ یَحْیَی بْنِ مُعَمَّرٍ اَلْعَطَّارِ عَنْ بَشِیرٍ اَلدَّهَّانِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّی اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ فِی مَرَضِهِ اَلَّذِی تُوُفِّیَ فِیهِ اُدْعُوا لِی خَلِیلِی فَأَرْسَلَتَا إِلَی أَبَوَیْهِمَا فَلَمَّا نَظَرَ إِلَیْهِمَا رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّی اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ أَعْرَضَ عَنْهُمَا ثُمَّ قَالَ اُدْعُوا لِی خَلِیلِی فَأُرْسِلَ إِلَی عَلِیٍّ فَلَمَّا نَظَرَ إِلَیْهِ أَکَبَّ عَلَیْهِ یُحَدِّثُهُ فَلَمَّا خَرَجَ لَقِیَاهُ فَقَالاَ لَهُ مَا حَدَّثَکَ خَلِیلُکَ فَقَالَ حَدَّثَنِی أَلْفَ بَابٍ یَفْتَحُ کُلُّ بَابٍ أَلْفَ بَابٍ. اصول کافی / ترجمه مصطفوی ؛ ج ۲ , ص ۶۱ امام صادق علیه السلام فرماید: رسول خدا صلّی اللّٰه علیه و آله در مرض وفات خود فرمود: دوستم را نزد من حاضر کنید، آن دو زن (حفصه و عایشه) بدنبال پدران خود فرستادند، چون نظر رسول خدا صلّی اللّٰه علیه و آله بر آنها افتاد، رو بگردانید و فرمود: دوستم را نزد من حاضر کنید پس بدنبال علی فرستادند، چون دیدارش بعلی افتاد، باو متوجه شد و حدیثش گفت. و چون علی بیرون آمد، آن دو نفر (ابو بکر) و عمر را ملاقات کرد، باو گفتند: دوستت بتو چه حدیث کرد؟ فرمود: هزار باب بمن حدیث کرد که هر بابی مفتاح هزار بابست. 📚الکافی , جلد ۱ , صفحه ۲۹۶ 🔆زیارت امیرالمؤمنین در روز غدیر، از زیباترین تعبیرات منقول از امام هادی علیه‌السلام است 🔻 رهبر‌انقلاب: حضرت (سلام‌اللّه‌علیه) در مجموعه‌ی آثار و برکاتی که از ائمّه‌ی هدیٰ (علیهم‌السّلام) رسیده است، این خصوصیّت را دارد که در ضمن زیارت، مهم‌ترین فصول مربوط به مقامات ائمّه (علیهم‌السّلام) را با بیان وافی و شافی، با زیباترین تعبیرات بیان کرده‌اند. زیارت جامعه‌ی کبیره(۱)، از این بزرگوار است؛ زیارت امیرالمؤمنین در روز غدیر(۲) که یکی از غُرَر تعبیرات و فرمایشات ائمّه (علیهم‌السّلام) است، از این بزرگوار است. ۱۳۹۷/۰۱/۰۱ ‌ ۱)تهذیب الاحکام، شیخ طوسی، ج۶، ص۹۵ ۲)المزار الكبير، ابن مشهدی، ص۲۶۳؛ مفاتیح الجنان، شیخ عباس قمی، باب سوم زیارات، زیارت روز غدیر. 🔻🔻عضو شوید🔻🔻 ♨️بزرگترین‌کانال‌خبری‌تحلیلی‌طلاب
✅ادامه تغییرات در خبرگزاری رسمی حوزه 🔻سردبیر جدید خبرگزاری حوزه معرفی شد 🔹مرتضی سعیدی نجفی از سوی حجت الاسلام رستمی سرپرست مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه به عنوان سردبیر جدید خبرگزاری حوزه منصوب و معرفی شد. 🔹سعیدی نجفی از دانش آموختگان حوزه و دانشگاه است که 18 سال سابقه خبری و رسانه‌ای، دبیری بین‌الملل خبرگزاری حوزه، شرکت در بیش از 30 کنفرانس بین‌المللی و مصاحبه با بیش از 200 اندیشمند درباره موضوعات راهبردی را در کارنامه خود دارد. 🔹پیش از این حسن صدرایی عارف، سردبیری خبرگزاری حوزه را بر عهده داشت. ‌ 🔻🔻عضو شوید🔻🔻 ♨️بزرگترین‌کانال‌خبری‌تحلیلی‌طلاب
⭕️ سید عبدالملک الحوثی: سطح واکنش‌های جهان اسلام در برابر توهین به قرآن تأسف‌آور است سید عبدالملک بدرالدین الحوثی، رهبر انصارالله یمن در دروس اخلاق خود که به مناسبت ماه ذی الحجة برگزار می‌شود، نسبت به هتک حرمت قرآن در سوئد واکنش نشان داد و سوزاندن چندباره قرآن کریم در این کشور را اقدامی سازمان‌یافته و برنامه‌ریزی شده دانست که در پس آن لابی‌های صهیونیستی حضور دارند. سید عبدالملک الحوثی، سطح واکنش‌های جهان اسلام را مسئولیت‌پذیرانه ندانست و افزود: جنایت سوزاندن قرآن کریم، باید خشم تمامی مسلمانان را برانگیزد. کمترین موضع‌گیری نسبت به این جنایت، قطع روابط دیپلماتیک و تحریم اقتصادی سوئد است. وی ادامه داد: در صورت قطع روابط دیپلماتیک با سوئد و تحریم اقتصادی این کشور از سوی کشورهای اسلامی، سوئد تحت تأثیر قرار می‌گرفت و این اقدام برای دیگر کشورها نیز درس عبرتی می‌شد. 🔻متن کامل سخنرانی ایشان در مورد توهین به قرآن و اتفاقات فلسطین syaaq.com/22529 🔻🔻عضو شوید🔻🔻 ♨️بزرگترین‌کانال‌خبری‌تحلیلی‌طلاب
♨️سه طلاقه؛ چالش ادامه‌دار مسلمانان اهل سنت هند با حزب حاکم نارندرا مودی نخست‌وزیر هند روز سه‌شنبه 27 ژوئن در مراسم سخنرانی در جمع هزاران کارگر هندی، بار دیگر مسئله جنجالی قانونی مدنی یکسان برای همه هندی‌ها و از جمله ممنوعیت سه طلاقه کردن را مطرح کرد. نارندرا مودی همچنین با اشاره به سفر اخیر خود به مصر گفت: «مصر بیش از 90 درصد جمعیت آن مسلمان سنی است. سه طلاقه 80-90 سال پیش در آنجا لغو شد. اگر سه طلاقه کردن زنان جزء ضروری اسلام بود، چرا در پاکستان، اندونزی، قطر، اردن، سوریه، بنگلادش و سایر کشورهای مسلمان وجود ندارد؟» وی همچنین بار دیگر به مسلمانان پسمانده اشاره کرد و گفت این بخش از مسلمانان هند در معرض ظلم قرار گرفته‌اند، اما هرگز در این کشور بحثی در مورد آن صورت نگرفته است. 🔻🔻عضو شوید🔻🔻 ♨️بزرگترین‌کانال‌خبری‌تحلیلی‌طلاب
🟩برای‌ تبلیغات‌ در‌ بزرگترین‌‌ ⬜️کانال‌خبری‌تحلیلی‌حوزه‌با 🟥۹۰۰۰۰جمعیت‌روی‌‌کلمه‌‌تبلیغات‌ بزنید ❌تبلیغات‌ ۱۰صبح‌‌تمام‌خواهد‌‌شد
🔺کانال رسمی حجت الاسلام حبیب عباسی و مذاهب | پژوهشگر در حوزه عقاید و ادیان | سخنران مذهبی | استاد دروس تخصصی حوزه علمیه قم | مولف بیش از ده کتاب و ۴۰ مقاله علمی | کارشناس رسانه ملی و شبکه های ماهواره ای 🔰🔰کانال رسمی حجت الاسلام حبیب عباسی 👈 عضویت در کانال
🔻 قالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّی‌اللهُ‌عَلَیهِ‌وَ‌آلِهِ‌وَ‌سَلَّمَ: «حُبُّ عَلِيِّ بنِ أبي‌طالِبٍ يَأكُلُ السَّيِّئَاتِ كَمَا تَأكُلُ النَّارُ الحَطَبَ». ✍️ رسول خدا صلوات‌الله‌علیه‌و‌آله فرمود: دوست داشتن على بن ابى‌طالب علیهماالسّلام گناهان را از بين مى‌برد، همان‌گونه كه آتش، هيزم را. 📚بحار الأنوار، ج39، ص306 🔻زنده نگه‌داشتن غدیر، زنده نگه‌داشتن اسلام است ♦️امام خامنه ای :مسئله‌ی امامت و مسئله‌ی ولایت و زنده نگهداشتن غدیر، به یک معنا زنده نگهداشتن اسلام است. مسئله فقط مسئله‌ی شیعه و معتقدین به ولایت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) نیست. اگر ما مردم شیعه و مدعی پیروی از امیرالمؤمنین حقیقت غدیر را درست تبیین کنیم، هم خودمان درک کنیم، هم به دیگران معرفی کنیم، خود مسئله‌ی غدیر میتواند وحدت‌آفرین باشد. ♦️بحث اعتقاد قلبی و اتصال یک نحله‌ی دینی و مذهبی به یک اصل اعتقادی، یک بحث است؛ شناخت مسئله، بحث دیگری است. اسلام عالی‌ترین مسئله در باب تشکیل جامعه ی اسلامی و نظام اسلامی و دنیای اسلامی را در مسئله‌ی غدیر متجلی کرده است. 🔻🔻عضو شوید🔻🔻 ♨️بزرگترین‌کانال‌خبری‌تحلیلی‌طلاب
بحثی کوتاه در تفاوت های مکاسب، بیزینس، اکونومی و اقتصاد؛ 🔻از «مکاسب شیخ انصاری» تا «اقتصاد اسلامی» ▫️یکی از آقایان محترم در نقد «اقتصاد اسلامی» گفته‌اند: "پسوند اسلامی برای اقتصاد غلط است. آنچه که در فقه داریم، حقوق بازرگانی است نه اقتصاد. مکاسب شیخ انصاری حقوق بیزنس است که غیر از اکونومی است. اکونومی یعنی چه فرمولی تورم را پایین می‌آورد و این در فقه ما وجود ندارد. اینها فکر می‌کنند مکاسب شیخ انصاری اقتصاد است، درحالی که مکاسب شیخ، حقوق بازرگانی است." 🔹این استاد عزیز گمان کرده‌اند که مدعیان ، آن را معادل مباحث فقهی ناظر به بیع و شراء موجود در مکاسب شیخ انصاری می‌دانند! به تعبیر دیگر، ابتدا اقتصاد اسلامی را معادل فقه اقتصادی پنداشته و سپس به نقد آن رفته است! به اختصار عرض می‌کنم که «هیچ‌کدام» از مدافعان اقتصاد اسلامی، تأکید می‌کنم «هیچ‌کدام»، چنین پنداری از اقتصاد اسلامی نداشته و ندارند! ای کاش این استاد محترم یکی از چنین پندارگران را نام ببرند. ▫️از ابتدایی‌ترین آگاهی‌های فقهی و اقتصادی است که مکاسب (ره) نهایتاً ناظر به «احکام و هنجارهای افعال اقتصادی مکلفین» است؛ یعنی نه تنها شامل احکام هنجاری «پدیده‌ها و ساختارهای اقتصادی» نیست (یعنی در همان بخش فقه اقتصادی نیز ناقص و ناتمام است) که اساساً هیچ نظری به «ابعاد توصیفی دانش اقتصاد» ندارد. 🔹به تعبیر دیگر، دانش متکفل ارزش‌گذاری کنش‌های مکلفین است و اختصاص به اقتصاد هم ندارد، یک فقه پویا باید بتواند احکام و هنجارهای اسلامی ناظر به همه کنش‌های فردی و اجتماعی و تمدنی انسان و بلکه همه پدیده‌ها و ساختارهای انسانی را به صورتی ضابطه‌مند از منابع و متون دینی استنباط کند. اما «اقتصاد اسلامی» بالکل ایده‌ای دیگر و خیلی متفاوت با «فقه اسلامی» است! ▫️«فقه اسلامی»، صرفاً پاسخگوی «بخش هنجاری» ایده اقتصاد اسلامی است. در حالی که بخش اصلی و عمده دانش اقتصاد اسلامی ناظر به «ابعاد توصیفی» کنش‌ها و پدیده‌های اقتصادی است: یعنی ناظر به «توصیف»، «تفسیر»، «تبیین»، «پیش‌بینی» و «کنترل» کنش‌ها و پدیده‌های اقتصادی است. 🔹اسلامیت علوم انسانی در هر کدام از بخش‌‌های توصیفی و توصیه‌ای علوم انسانی متفاوت است. و این چیزی است که متأسفانه تاکنون از سوی مخالفان ایده علوم انسانی اسلامی به درستی فهم نشده است. ✍حجت الاسلام احمدحسین شریفی @ahmadhoseinsharifi 🔻🔻عضو شوید🔻🔻 ♨️بزرگترین‌کانال‌خبری‌تحلیلی‌طلاب
♨️حواشی تقدیر از یک روحانی ضدانقلاب ۱ 🔻اعتراض شیخ فرهاد فتحی رئیس جمهور را دروغگو معرفی میکند، به پسر حاج آقای پناهیان میگوید شما شکمتان از حرام پر شده است، مرید خاتمی است و عاشق موسوی، از فروش شراب حمایت میکند، مطالب سخیف از افراد سخیف تر از خودش را بازنشر میکند ولی نهایتا جایزه میگیرید. آیا در این وضعیت بدنه طلاب انقلابی ناامید نمیشوند؟ یا از افراد ساکت تقدیر میکنید یا افرادی که علنی اینگونه سخن میگویند. شما وقتی میخواهید جایزه بدهید آیا اساسا یک سرچ کوتاه میکنید یا نه؟ دفتر اجتماعی و سیاسی حوزه چندماه است با سرپرست مدیریت میشود، آیا امروز کسی پاسخگو است یا مثل سلاح ورزی میخواهید با او هم عکس یادگاری بگیرید تا او به ریش همه نیروهای انقلابی بخندد؟ عزیزان دارید چیکار میکنید؟! واقعا دارید چیکار میکنید؟ کلا چند تا طلبه منحرف مثل ایشون داریم. اینا که به راحتی قابل شناسایی هستند، شما اینا رو هم‌نمیشناسید پس واقعا دارید چیکار میکنید؟ اگر میشناسید به‌چه حقی در حوزه انقلابی از مرید موسوی فتنه گر تقدیر میکنید؟ تا کی ما مراعات شما را بکنیم؟ احتمالا فردا هم عزیزان مثل تقدیر سازمان تبلیغات از بهبودی بگویند ما کتابش را تقدیر کردیم نه خودش را. بابا کمی دقت کنید این مقدار خطا واقعا قابل اغماض نیست. یاعلی‌..‌ @sheikh_farhad_fathi 🔻🔻عضو شوید🔻🔻 ♨️بزرگترین‌کانال‌خبری‌تحلیلی‌طلاب
♨️حواشی تقدیر از یک روحانی ضدانقلاب ۲ 👓 حسین سلاح ورزی؟! نه ما خودمون سید مرتضی میر داریم😒 ❗️تازه افتخارم می‌کنه کتابش در حوزه شایسته تقدیر شده! صیانت حوزه که الحمدلله برای پایان نامه فعاله برای اینجور موردها چرا دقیق بررسی نمی‌کنه؟!! @HozeTwit 🔻🔻عضو شوید🔻🔻 ♨️بزرگترین‌کانال‌خبری‌تحلیلی‌طلاب
🔻حواشی تقدیر از یک روحانی ضدانقلاب ۳ 🔻افکار و گفتار شایسته‌ی تقدیر یا تقبیح!! 🔸 گرچه نمی‌توان و نباید به دلیل یک اشتباه، کل جشنواره ارزشمند هنرهای آسمانی و زحمات مسؤولین محترم آن را تخطئه کرد؛ ♨️ اما برخی اشتباهات ولو ناخواسته، کام طلاب دغدغه‌مند انقلابی را تلخ می‌کند؛ چرا باید امکانات و در اختیار عناصری قرار گیرد که بواسطه آن تریبونی برای ترویج انحرافات سیاسی گذشته‌ی خود بسازند و حوزه را منفعل، بی‌خبر، یا خدای ناکرده موافق با فتنه جلوه دهند؟ 🔺 از همین رو، رسانه حوزوی مناهج ضمن پیگیری از معاون محترم تبلیغ حوزه‌های علمیه درخواست توضیح درباره‌ی این موضوع را داشت که در پاسخ بیان فرمودند: «گروه داوری از وضعیت وی اطلاع نداشته است و فقط کتاب وی را بررسی کرده و نظر داده است. البته همیشه بررسی محدودی انجام می‌شود؛ ولی گروه در این بررسی به مطالب فوق دست نیافته بودند. به هر حال مواضع طلبه مذکور به هیچ وجه مورد تأیید یا حمایت معاونت تبلیغ حوزه نبوده و نیست». 🔻 ضمن تشکر از صداقت و شفافیت معاون محترم تبلیغ در پاسخگویی امیدواریم: ➖ معاون محترم تبلیغ حوزه‌های علمیه، ➖ مسؤول محترم جشنواره هنرهای آسمانی، ➖ و همه دست‌اندرکاران دلسوز و دغدغه‌مند این جشنواره! 🔺 ضمن جبران این خطای (ولو ناخواسته)، کمی با اشراف بیشتر بر فضای مجازی و رسانه‌ای، هنرمندی‌های منتخبین خود را بهتر از گذشته ارزیابی کنند! @Manahejj 🔻🔻عضو شوید🔻🔻 ♨️بزرگترین‌کانال‌خبری‌تحلیلی‌طلاب
🔻عَـنِ الرِّضـا عليه السلام قـالَ: ... وَهُوَ يَوْمُ التَهْنِئَةِ يُهَنِّئُ بَعْضُكُمْ بَعْضا، فَاِذا لَقِىَ الْمُؤْمِنُ أخاهُ يَقُولُ: «اَلْحَمْدُللّه ِ الَّذى جَعَلَنا مِنَ الْمُتَمَسِّكينَ بِوِلايَةِ أميرِالْمُؤْمِنينِ وَالاَْئِمَّةِ عليهم السلام» وَ هُوَ يَوْمُ التَّبَسُّمِ فى وُجُوهِ النّاسِ مِنْ اَهْلِ الاِْيمانِ... امام رضا عليه السلام فرمود: عيد غدير روز تبريك و تهنيت است. هر يك به ديگرى تبريك بگويد، هر وقت مؤمنى برادرش را ملاقات كرد، چنين بگويد: «حمد و ستايش خدايى را كه به ما توفيق چنگ زدن به ولايت اميرمؤمنان و پيشوايان عليهم السلام عطا كرد» آرى عيد غدير روز لبخند زدن به چهره مردم با ايمان است… (اقبال: 464) امام خامنه‌ای مدّظلّه‌العالی 🔻امیرالمؤمنین شاخص است... هیچ‌کس نمی‌تواند خودش را با علی علیه‌السّلام مقایسه کند، امّا همه می‌توانند به‌سمت آن قلّه حرکت کنند. امیرالمؤمنین علیه‌السّلام شاخص است. 💠 در درجه اوّل، ما مسئولان وظیفه و تکلیف داریم که خودمان را با رفتار امیرالمؤمنین تطبیق دهیم و جهت حرکتِ خودمان را با او بسنجیم [و در درجه دوّم] آحاد مردم نیز همین تکلیف را دارند. ✍️1 فروردین 1380 🔻🔻عضو شوید🔻🔻 ♨️بزرگترین‌کانال‌خبری‌تحلیلی‌طلاب
بیداری طلاب
♨️قاری معروف قرآن کلیپی درباره امیرالمؤمنین علی علیه السلام منتشر کرد در آستانه عید غدیر مشاری العف
🔻درباره قصیده فاخرِ کلیپ مشاری العفاسی در مدح حضرت علی (ع) 🔹 در آستانه عید سعید غدیر، کلیپی از مشاری العفاسی - قاری و مبلّغ سرشناس سلفی کویتی و مشهور به عبدالباسط معاصر - در مدح حضرت علی(ع) منتشر و بسان یک بمب خبری، فضای جهان اسلام را به سمت خود کشاند. 🔸برخی این کلیپ را به حُسن روابط ایران و عربستان مرتبط و عدّه ای نیز با پیش فرض «توهم توطئه» پخش این کلیپ را دسیسه ای شوم معرفی و انتشار آن را بدبینانه دانستند. فارغ از این نوع تحلیل ها، آنچه از چشم تحلیلگران پنهان ماند، توجه به محتوای غنی این شعر فاخر و رویکرد مثبت مضمون این قصیده در جهت معرفی نقش ایجابی از شخصیت و فضایل حضرت علی (ع) در تاریخ اسلام است. 💠 این قصیده که نمونه ای از شعر پر مضمون معاصر در مدح آن حضرت است و با پشتوانه غنی تاریخی - کلامی که دارد و آن را می توان در زمره اشعار فرزدق و دعبل و... جای دارد. 🔸 بر این باوریم چنانچه علامه امینی - مدافع راستین آستان ولایت – در قید حیات بود، نمی توانست نسبت به انتشار این قصیده بی تفاوت باشد و بخشی از کتاب «الغدیر» را به محتوای این شعر اختصاص می داد. به همین مناسبت در یادداشت ذیل به معرفی بخش هایی از این قصیده و جایگاه مغفول ترویج آموزهای شیعی با رویکرد اثبات غدیر و ولایت ائمه اطهار (ع) اشاراتی خواهیم داشت. 🔹یکم: بر خلاف جایگاه شعر که در نزد معاصرین تشریفاتی و تفنّنی است، اعتبار شعر در صدر اسلام یکی از سرنوشت سازترین عناصر فکری - فرهنگی جامعه بوده است. بخشی از فرجام جنگ و صلح ها، قهر و مهرهای قبائل و حکومت ها و فرهنگ در سرودن اشعار بوده است. کتاب «نقایض جریر و اخطل» و «اغانی» ابوالفرج اصفهانی نمونه هایی از جایگاه بی بدیل شعر در مشروعیت سیاسی حکومت ها و فرهنگ صدر اسلام نشان داده اند. از این رو علامه امینی با جدا کردن بخش شعر و ادب در کنار جایگاه غدیر در قرآن و سنّت، نقش شعر در اثبات غدیر را بسیار حیاتی و کتاب «الغدیر فی الکتاب و السنه و الادب» را در سه بخش نوشت. 🔸 دوم: سراینده شعر کلیپ «عجلان ثابت رفعان» شاعر خوش نام یمنی و برنده بی رقیب جوایز شعر دینی - عربی در چندسال اخیر است. مطلع شعر با بیت «بُطُولةٌ قصّةٌ تَطُول؛ اَبَرپهلوانی که قصه اش همچنان باقی است؛ بحرٌ عَلى موجِهِ هُطُول: [علی ع بسان] تک موجی است که دریایی، پیرامون کمالات او گردآمده است» آغاز می شود. این شعر در مضمون از جهاتی در امتداد شعرهای عربی کهن است و همان مفاهیم را، در قالبی جدید زنده کرده و از این جهت است که «عجلان ثابت» برنده جوایز متعددی در جشنواره های ادبی - عربی شده است. بررسی مصرع‌های این شعر و مقایسه آن با قصاید کهن بسیار جذاب است. بیت «فما عسى أحرفٌ تَفي * و ما عسى قائلٌ يقول» یادآور شعر ناصر خسرو قبادیانی (م۴۸۱) است که شبیه این مضمون می سراید: «من جز كه به مدح رسول و آلش * از گفتن اشعار، گنگ و لالم». شاید بهترین بیت این شعر، جمع صفات خاص امیرمؤمنان در بیت طلایی «مُفوّهٌ، فارسٌ، أبيّْ * يصولُ للهِِ أو يجولْ: [علی] آن سخنور، تک سوار، پارسا[یی است] که فقط در راه خدا شمشیر از نیام بیرون می کشد» جمع سه ویژگی جنگاوری، سخنوری و پرهیزگاری در سه میدان متضاد در کنار یکدیگر یادآور شعر کم نظیر صفی الدین حلّی (متوفی ۷۵۲) است. حلّی در شعر معروفش، صفات متضاد حضرت را درکنار هم قرار داده و او را یگانه مخلوقی خطاب می کند که این صفات متضاد را در خود به اوج رسانده است؛ آنجا که می سراید: «جُمعت فی صفاتِک الأضداد و لِهذا عزّت بک الأنداد * زاهدٌ حاکمٌ، حلیمٌ شجاعٌ، ‏فاتِک ناسک، فقیرٌ جوادٌ؛ [ای علی!] در وجود تو صفات متضاد جمع شده‏ است، به همین جهت است که نظیری برای تو نمی‏توان یافت. تو زاهدی حکیم، بردباری بی‏باک، شجاعی عابد و تهیدستی بخشنده هستی.» جمع صفات متضاد عابد و حاکم، بخشنده و فقیر، حلیم و شجاع در این بیت، شعر حلی را متمایز کرده است. دقیقا همین مضامین متضاد صفی الدین حلی، با شکلی متفاوت در شعر ثابت عجلان استمرار دارد. 💠 النهایه: از بازتاب گسترده چنین شعری در جهان اسلام می توان درسهای بزرگی گرفت. می توان از علی ع گفت و فضایل او را بدون توجه به جنبه های منفی فریاد زد و بدون ایجاد کمترین حساسیت ناروایی با تأکید بر تجلیات مثبت غدیر آن را ترویج کرد. هر عملی که این گفتمان ایجابی ترویج ولایت در جهان اسلام را تقویت کند، یقینا به همگرایی بیشتر جهان اسلام منتج خواهد شد. در همین زمینه به یادداشت «راهپیمایی ده کیلومتری عیدغدیر؛ جشنی که باید از چهل سال پیش شروع می شد» مراجعه کنید. ✍سید علی بطحائی 🔻🔻عضو شوید🔻🔻 ♨️بزرگترین‌کانال‌خبری‌تحلیلی‌طلاب
♨️ضرورت ثبت جهانی 🔻 "روز علی(ع): Ali day" به منظور تبدیل عید غدیر از عیدی شیعی به جشنی اسلامی 🎙حجت الاسلام یحیی جهانگیری 👇
🔻حجت‌الاسلام والمسلمین یحیی جهانگیری، مبلغ بین‌المللی و استاد حوزه به مناسبت عید غدیر اظهار کرد: با اینکه غدیر تنها یک رویداد شیعی نیست؛ بلکه رویدادی اسلامی است و پیامبر(ص) همه امت را در روز غدیر جمع و پیام خود را ابلاغ کرد؛ اما به دلایل مختلف تاریخی این روز به یک عید شیعی تبدیل شده است و حتی گاهی می‌بینیم این عید به شکلی برگزار می‌شود که فضای غیر وحدتی را در میان مسلمانان ایجاد کند. وی افزود: حال چه باید کرد، ما باید یک مسئله را جدی بگیریم و آن این است که همچنان که اهل سنت برای نام امام حسین(ع) احترام قائل هستند و آن حضرت را قبول دارند، اکنون که انباشته‌ای تاریخی و الهیاتی سبب شده است که غدیر فقط جشنی شیعه به حساب آید، ما باید غدیر را «روز علی(ع)»(Ali day) نامگذاری کنیم؛ چرا که اهل سنت امام علی(ع) را حداقل خلیفه چهارم می‌دانند و آن حضرت جایگاه بسیار والایی در میان این گروه دارند که دارای جمعیتی میلیاردی هستند. این مبلغ بین‌المللی تصریح کرد: با این تغییر، امام علی(ع) برای شافعی، مالکی، حنفی، اباضیه، صوفیه، نقشبندیه و برای همه اثرگذاری پیدا خواهد کرد و ما باید از اهل بیت(ع) یاد بگیریم که چگونه‌ با نمادسازی، وحدت می‌آفریدند و امت را گرد هم می‌آوردند. جهانگیری ادامه داد: پیامبر(ص) وقتی می‌خواستند امام علی(ع) را معرفی کنند، در آخرین حج این کار را انجام دادند و همه مسلمانان را تا آنجایی که توانستند فراخوان دادند که به این مراسم بیایند؛ پس پیام غدیر باید برای همه مسلمانان باشد، نه برای پیروان مذهبی خاص. وی تأکید کرد: حال ما باید تأمل کرده و ببینیم که چگونه می‌توان این پیام را فرابخشی کرد و اینجاست که ما باید نقطه مشترک را بیابیم و من نقطه مشترک را در «Ali day» می‌بینم. این مبلغ بین‌المللی در پایان اظهار کرد: بنابراین باید رویکردها و نمادسازی خود را به «روز علی(ع)» تغییر داده و این مسئله را پر رنگ نشان دهیم. @yahyajahangiri 🔻🔻عضو شوید🔻🔻 ♨️بزرگترین‌کانال‌خبری‌تحلیلی‌طلاب
🔻توییت جالب "نجاح محمدعلی" از تحلیلگران جهان اسلام ❤️اگر چه که علی (علیه السلام) را در غدیر خم درک نکردم، اما الحمدلله که علی را درک کردم در ام القری عالم اسلامی «قم» 🔻🔻عضو شوید🔻🔻 ♨️بزرگترین‌کانال‌خبری‌تحلیلی‌طلاب