به ماه خدا نزدیک میشویم...
وقت بخشیدن و صاف کردن دلهاست
پس اگر
نگاهی ☞
صدایی ☞
زبــــانی ☞
ازمن موجب ناراحتی شما عزیزان شده
و بر دلتان تَرَکی 💔 انداخته,
به بزرگی میزبان این ماه مرا ببخشید.
شاید فرصتی برای جبران نباشد...
حــــلالم کـــنید...
پیشاپیش ماه مبارک رمضان
بر شما دوستان مبارک باد 🌹
⇩⇩⇩
@YekJoreMarefat
#تــݪنگـــــر
👈زیاد ناراحت نشــویم
وقتی از #اذیـــتهای دیگران زیاد ناراحت مــےشویم این علامت ضعف ها و اشکالات درونـےماست.
آدم ســالم قوی است و از آزار دیـگران زیاد بهــم نمــےریزد.
⇩⇩⇩
@YekJoreMarefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️دل ها را آماده کنیم برای استقبال از #ماه_مبارک_رمضان
فوق العاده ست
📣حتما دانلود کنید
➯ @YekJoreMarefat
6546843.mp3
8.94M
🎵فایــݪ صـــوتـے
اگر بچههات را بیشتر از بچههای
پیغمبر دوست داشته باشے ایمان
نداری!!!
👌خیلے زیباست حتما گوشکنید
🎙 #اســتاد_دارســتانــے
👉 @YekJoreMarefat
#نیایـششبانگاهـے
💞خــدايا
هرشب #نوری از وجود نـورانيت
بر قلوب تاريک و گرفته ما بتابان
و با #حرارت عشــق و مـــعرفت
خويش قلبهای خستــه و يخ زده
ما را گرمی ببـــخش و قلـوب ما
را اِحــیا بفرما.
✨ #شــبتونمـــهدوۍ✨
⇩⇩⇩
@YekJoreMarefat
🔰نڪات ڪلیدے #جزء_اول قرآن ڪریم
#بخش_اول
فراز اول: ذَالِڪَ الْڪِتَبُ لَا رَیْبَ فِیهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِینَ(۲) الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَ یُقِیمُونَ الصَّلَوةَ وَ ممَِّا رَزَقْنَاهُمْ یُنفِقُونَ(۳) وَ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بمَِا أُنزِلَ إِلَیْڪَ وَ مَا أُنزِلَ مِن قَبْلِڪَ وَ بِالاَْخِرَةِ هُمْ یُوقِنُونَ(۴-سوره بقرہ)
🔶تنها متقین هستند ڪہ از قرآن بهرہ مےبرند
در آیہ دوم سورہ بقرہ، خداوند متعال قرآن را مایہ هدایت متقین معرفے مے ڪند (ذَالِڪَ الْڪِتَبُ لَا رَیْبَ فِیهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِینَ) با اینڪہ این ڪتاب براے هدایت تمام انسانها نازل شدہ است؛ اما چون تنها متقین هستند ڪہ بہ رهنمودهاے آن گوش مے دهند و از آن بهرہ مے برند؛ پس صحیح آن است ڪہ بگوییم: قرآن تنها همین گروہ را هدایت مے ڪند و دیگران چون گوش و چشم بہ روے قرآن بستہ اند، بهرہ اے از هدایتگرے آن نمے برند و حتے در مواردے زیان هم مےبینند.
🔶پنج ویژگے نجات بخش در متقین
آنچہ باعث مے شود تا متقین از قرآن بهرہ مند شوند پنج خصلت است ڪہ آنها با تڪیہ بر فطرت پاڪ خدادے صاحب آن شدہ اند آن پنج خصلت عبارتند از: بہ نادیدنے هایے ڪہ وحے از آن خبر مے دهد ایمان دارند (یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ)، داشتن ارتباط با خدا (یُقِیمُونَ الصَّلَوةَ)، بے هیچ چشمداشتے از هر آنچہ ڪہ خدا روزے آنها ڪردہ است بہ دیگران انفاق مے ڪنند (ممَِّا رَزَقْنَاهُمْ یُنفِقُونَ)، بہ آنچہ ڪہ بر تو و پیامبران پیش از تو وحے ڪردیم ایمان دارند (یُؤْمِنُونَ بمَِا أُنزِلَ إِلَیْڪَ وَ مَا أُنزِلَ مِن قَبْلِڪَ) و بہ جهان پس از مرگ، ایمان دارند و هرگز آن را فراموش نمےڪنند (بِالاَْخِرَةِ هُمْ یُوقِنُونَ)
فراز دوم: وَ اسْتَعِینُواْ بِالصَّبرِْ وَ الصَّلَوةِ (۴۵- بقرہ)
با اینڪہ این ڪتاب براے هدایت تمام انسانها نازل شدہ است؛ اما چون تنها متقین هستند ڪہ بہ رهنمودهاے آن گوش مے دهند و از آن بهرہ مے برند؛ پس صحیح آن است ڪہ بگوییم: قرآن تنها همین گروہ را هدایت مے ڪند و دیگران چون گوش و چشم بہ روے قرآن بستہ اند، بهرہ اے از هدایتگرے آن نمے برند و حتے در مواردے زیان هم مے بینند
🔶در سختے ها و مشڪلات زندگے از صبر و نماز مدد بگیرید
استعانت یعنى ڪمڪ خواستن و این وقتى است ڪہ انسان بہ تنهایى نتواند مشڪلے را ڪہ پیش آمدہ بر وفق مصلحت خود برطرف سازد. خداوند متعال فرمود: (اِسْتَعِینُواْ بِالصَّبرِْ وَ الصَّلَوةِ)؛ در سختے ها و مشڪلات خود از صبر و نماز ڪمڪ بگیرید ڪہ این دو، بهترین وسیلہ براى پیروزیند؛ چون صبر در هر بلا و حادثہ عظیمى آن را ڪوچڪ و ناچیز ساختہ و نماز هم ڪہ توجہ بہ خدا و پناہ بردن بہ اوست، روح ایمان را زندہ مىسازد و بہ آدمى مىفهماند ڪہ بہ جایى تڪیہ زدہ ڪہ ویران شدنے و از هم گسستنى نیست.
در برخے روایات، روزہ بہ عنوان مصداقے براے صبر معرفے شدہ است ڪہ افراد مے توانند براے پیروزے بر مشڪلات خود از آن ڪمڪ بگیرند.
فراز سوم: (سوره بقره- آیه ۸۵)
🔶برخورد گزینشے با دین محڪوم است
خداوند متعال در این آیہ با ذڪر نمونہ اے از برخورد گزینشے با دین، این عمل را بہ شدت محڪوم ڪردہ و آن را موجب خفت دنیا و عذاب آخرت معرفے مے ڪند.
در این مثال، عدہ اے مورد عتاب الهے قرار مے گیرند ڪہ مردم بے گناہ را مے ڪشتند و از خانہ و ڪاشانہ شان آوارہ مے ڪردند و توجهے بہ دستور دین در حرام بودن این ڪار نداشتند در عوض فدیہ دادن و آزاد ڪردن اسیرانشان ڪہ این هم دستور دین است را چون بہ نفعشان بود تمام و ڪمال قبول داشتند و بہ آن عمل مے ڪردند.قرآن ڪریم با بیان این نمونہ بہ تمام ڪسانے ڪہ ملاڪ عمل ڪردنشان بہ دین، خواهش ها و خوشایندهاے نفسانے آنهاست هشدار دادہ و ضمن منع آنها از چنین برخورد سلیقہ اے با دین، همگان را از عواقب دنیایے و عذاب اخروے آن بر حذر مے دارد.
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
یڪ جرعہ معرفت
@yekjoremarefat
🔰نڪات ڪلیدے #جزء_اول قرآن ڪریم
#بخش_دوم
در سختےها و مشڪلات خود از صبر و نماز ڪمڪ بگیرید ڪہ این دو، بهترین وسیلہ براى پیروزیند؛ چون صبر در هر بلا و حادثہ عظیمى آن را ڪوچڪ و ناچیز ساختہ و نماز هم ڪہ توجہ بہ خدا و پناہ بردن بہ اوست، روح ایمان را زندہ مىسازد و بہ آدمى مى فهماند ڪہ بہ جایى تڪیہ زدہ ڪہ ویران شدنے و از هم گسستنى نیست
بہ تعبیر دیگر اثر ایمان و تسلیم، آنجا ظاهر مى شود ڪہ قانونى بر ضد منافع شخصى انسان باشد و آن را محترم بشمارد وگرنہ عمل بہ دستورات الهى در آنجا ڪہ حافظ منافع انسان است، نہ افتخار است و نہ نشانہ ایمان و لذا همیشہ مىتوان از این طریق، مؤمنان را از منافقان شناخت؛ مؤمنان در برابر همہ قوانین الهى تسلیمند و منافقان طرفدار تبعیض.
متاسفانہ ڪم نیستند ڪسانے ڪہ از مجموع بایدها و نبایدهاے دین، تنها بخشے را قبول داشتہ و بہ آن عمل مے ڪنند ڪہ نفعے بہ حال دنیایشان داشتہ باشد؛ روزہ را مے گیرد چون بہ رژیم و تناسب اندام او ڪمڪ شایانے مے ڪند ولے حجاب را قبول یا چندان توجهے بہ آن ندارد زیرا مانع از جلوہ گرے او در ڪوے و برزن است.
در فرهنگ قرآن، انسان سعادتمند ڪسے است ڪہ تمام باید ها و نبایدهاے دین را بہ چشم نسخہ اے شفا بخش از یڪ پزشڪ زبردست مے بیند ڪہ عمل دقیق و ڪامل بہ آن، ضامن سلامت اوست.
فراز چهارم:(۱۱۴-سوره بقره)
🔶واے بر آنان ڪہ مساجد را خراب مے ڪنند
در این آیہ شریفہ، ڪسانے ڪہ نمےگذارند در خانہ هاے خدا، نام او یاد شود و همتشان را صرف تخریب مساجد مے ڪنند جزء ستمڪارترین افراد شمردہ شدہ اند. بر اساس شأن نزولے ڪہ براے آیہ گفتہ شدہ، منظور از تخریب مسجد، ویران ڪردن آن با ڪلنگ و سایر ابزار هاے تخریب و انهدام است؛ درست مانند ڪارے ڪہ آل سعود و آل خلیفہ با مساجد بحرین ڪردند و یا همانند جنایتے ڪہ مزدوران آنها در مورد مسجد و بارگاہ سامراء روا داشتند.
سپس مى فرماید: مسلمانان و موحدان جهان باید آن چنان محڪم بایستند ڪہ دست این ستمگران از این اماڪن مقدس ڪوتاہ گردد و احدى از آنان نتوانند آشڪارا و بدون ترس و وحشت وارد این مڪانهاى مقدس شوند.
مرحوم طبرسے در تفسیر این آیہ چنین گزارش مے دهد: مشرڪان مڪہ نیز با منع پیامبر اسلام ص و مسلمانان از زیارت خانہ خدا عملا بہ سوى خرابى این بناى الهى گام برمى داشتند. بر این اساس مے توان گفت ڪسانے ڪہ با متروڪ گذاشتن مسجد بہ نوعے باعث تخریب آن مے شوند نیز گرفتار خوارے دنیا و عذاب شدید آخرت خواهند شد.
فراز پنجم: (آیه ۱۳۰- بقرہ)
هر ڪس بہ هر اندازہ ڪہ از این جادہ دین، خارج شود بہ همان اندازہ بے عقل است و احمق. در این معادلہ قرآنے، میزان بهرہ هوشے یا نوع مدرڪ تحصیلے ڪاملا هیچ نقشے ندارد؛ بلڪہ شاخص بهرہ عقلے میزان عبودیت است و بس.
🔶احمق ڪیست؟
در فارسے، سفیہ بہ ڪسے گفتہ مے شود ڪہ بیعقل، ڪمخرد، سادهلوح، ڪودن یا همان احمق باشد. این معنا در عرف جامعہ بہ ڪسے اطلاق مے شود ڪہ در مناسبات اجتماعے خود بسیار ضعیف تر از دیگران بودہ یا بہ طور ڪلے از انجام آن ناتوان باشد؛ اما در فرهنگ قرآن، بے عقل ڪسے است ڪہ از ڪیش ابراهیم علیہ السلام ڪہ همان آیین توحید و خداپرستے است روے برگرداند.
قرآن ڪریم اعراض از صراط مستقیم و دین را حماقت محض مے داند؛ دینے ڪہ در هر عصرے تعریف خاص خودش را دارد. هر چند محورهاے اصلے دین همیشہ ثابتند و بے تغییر؛ اما فروعاتے هم هستند ڪہ بستہ بہ شرایط مردم و زمان، متغیرند؛ بنابراین منظور از دین در زمان ڪنونے همان است ڪہ خاتم الانبیاء صلے اللہ علیہ و آلہ آن را تعلیم ڪرد و امامان معصوم علیهم السلام پس از او آن را تبلیغ و ترویج دادند.
بر این اساس، هر ڪس بہ هر اندازہ ڪہ از این جادہ دین، خارج شود بہ همان اندازہ بے عقل است و احمق. در این معادلہ قرآنے، میزان بهرہ هوشے یا نوع مدرڪ تحصیلے ڪاملا هیچ نقشے ندارد؛ بلڪہ شاخص بهرہ عقلے میزان عبودیت است و بس.
با این تحلیل، وضعیت آن ڪشیش قرآن سوز و آنان ڪہ دست بہ قلم بردند و ڪاریڪاتورها ڪشیدند و نیز بہ ظاهر فرهیختگانے ڪہ با شریعت بیگانہ اند ڪاملا روشن مے شود؛ چرا ڪہ ارزش انسان بہ عقل اوست و اینها از عقل بهرہ اے ندارند.
🔵از امام صادق علیہ السلام پرسیدند: عقل چیست؟
فرمود: مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَنُ وَ اڪْتُسِبَ بِهِ الْجِنَانُ؛ آن چیزے است ڪہ خداوند رحمان با آن عبادت مے شود و بهشت با آن بہ دست مے آید.
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
یڪ جرعہ معرفت
@yekjoremarefat
دعای+روز+اول+ماه+رمضان-1.mp3
1.01M
👆👆👆
✨دعاے روز اول ماه مبارڪ رمضان
🌸التماس دعاےفرج🌸
@yekjoremarefat
🔰شرح دعاے روز اول
آیت اللہ مجتهدے تهرانے(ره):
yon.ir/Bt4o
🌸شادے روحش ۱۴ صلوات🌸
⬅️ اقسام روزہ
سہ نوع روزہ داریم؛ ۱- روزہ عام ۲- روزہ خاص ۳- روزہ خاص الخاص
🔷روزہ عام: همان روزہ اے است ڪہ عموم مردم مے گیرند؛ روزہ عام روزہ اے هست ڪہ انسان تنها از امورے ڪہ روزہ را باطل مے ڪند خوددارے مے نماید.
🔷روزہ خاص: روزہ اے است ڪہ روزہ دار علاوہ بر اینڪہ از خوردن و آشامیدن خوددارے مے ڪند اعضاء و جوارحش هم روزہ دارد؛ چشمش را هم از معصیت مے بندد؛ سحر ڪہ روزہ مے گیرد نیت مے ڪند ڪہ خدایا من همہ اعضاء و جوارحم روزہ است؛ گوشم غیبت نمے شنود، زبانم غیبت نمے ڪند، و ... این روزہ خاص است.
🔷روزہ خاص الخاص: این روزہ، روزہ اے است ڪہ غیر از خدا هیچ چیز دیگرے در دل روزہ دار نباشد؛
🔹اگر در ماہ رمضان همہ ڪارها براے خدا باشد؛ روزہ خاص الخاص تحقق مے یابد و از این رو در دعا از خدا مے خواهے اللَّهُمَّ اجْعَلْ صِیَامِے فِیهِ صِیَامَ الصَّائِمِینَ یعنے خداوندا روزہ مرا روزہ خاص الخاص قرار بدہ
🔸باید دل هاے خود را براے خدا خالے ڪنیم، ملائڪہ شب احیاء فرود مے آیند، ولے فرودگاہ دلمان را پیدا نمے ڪنند؛ تعلقات بہ مال، زن، بچہ و دنیا جایے براے نزول ملائڪہ باقے نگذاشتہ است دل اگر خالے باشد آن وقت «تنزل الملائڪة و الروح» تحقق مے یابد و اگر این گونہ نباشد ملائڪہ در شب احیاء بر دل شما فرود نمے آیند؛ در ماہ رمضان ڪارے بڪنیم ڪہ جا براے نزول ملائڪہ داشتہ باشیم.
⚪️ خلاصہ این ڪہ روزہ صحیح و ڪاملے ڪہ خدا براے ڪامل نمودن روزہ دار مقرر فرمودہ، قطعا شامل خوددارے اعضاے بدن از گناہ مے باشد، و روزہ ڪاملتر این است ڪہ علاوہ بر آن، قلب را از یاد غیر خدا باز داشتہ و از هر چہ غیر اوست روزہ بگیرد.
🔵 هنگامے ڪہ انسان ماهیت روزہ، درجات و فلسفہ تشریع آن را فهمید، ناچار باید از هر گناہ و حرامے، بخاطر قبول روزہ اش خوددارے ڪند. و الا مسئول بودہ و بخاطر اینڪہ اعضاے بدنش روزہ نگرفتہ اند، مجازات مے شود
⬅️ ویژگے قائمین
وَ قِیَامِے فِیهِ قِیَامَ الْقَائِمِینَ
خدایا در ماہ رمضان قیام مرا قیام قائمین قرار بدہ؛ یعنے شب ڪہ نماز شب مے خوانم، قیامم قیام قائمین باشد، قائمین آنهایے هستند ڪہ در نماز از خوف خدا گریہ و زارے مے ڪنند. یعنے نماز مرا نماز عاشقانہ قرار بدہ؛ براے نماز شب از خواب باید بپریم نہ اینڪہ ساعت ڪوڪ ڪنیم تا بیدار شویم.
⬅️ از غفلت بپرهیزیم
وَ نَبِّهْنِے فِیهِ عَنْ نَوْمَةِ الْغَافِلِینَ
و در این روز اول ماہ رمضان مرا از خواب غفلت بیدار بڪن؛ این هم دعاے خوبے است، گناہ نڪنیم هر لحظہ ممڪن است مرگ از راہ برسد.
⬅️ وَ هَبْ لِے جُرْمِے فِیهِ یَا إِلَهَ الْعَالَمِینَ وَ اعْفُ عَنِّے یَا عَافِیاً عَنِ الْمُجْرِمِینَ
خدایا در این ماہ رمضان مرا ببخش اے خدایے ڪہ از گنهڪاران مے گذرے
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
یـڪ جــرعــہ معــرفت
@yekjoremarefat
اولین روز از مـــاه رمضان
و یڪ پنـجشنبـــه دیگـــر
یــادی ڪنیم از اونایی که
سالهایقبل سر سفرههای
افطاری و سحــری کنار ما
بودن و الانجاشونخالیه..
با ذکر فاتحه و صلوات🌹
➯ @YekJoreMarefat
#تـــݪنگـــر
〽اهل دلۍ از خُــدا پرسید:
خُدایا اگر انسان بودۍ، چہ میـڪردۍ تا خُــدا از تو #خشــنود باشد؟
خُدا فرمود: در زمین میگشتم، ببینم چہ ڪسۍ بہ ڪمڪ احتیاج دارد، مشکلش را حل میڪردم!
⇩⇩⇩
@YekJoreMarefat
🔰نڪات ڪلیدے از #جزء_دوم قرآن ڪریم
#بخش_اول
🔶حرڪت، سرعت، سبقت
فراز اول: (سوره بقره-آیه ۱۴۸)
توصیہ قرآن ڪریم در انجام امور خیر و عمل صالح، ابتدا حرڪت است و بعد سرعت است و سپس سبقت.
حرڪت، همان عمل ڪردن بہ ڪارهاے خیر است ڪہ تمام عبادتهاے مستحب و واجب را در بر میگیرد و متصف شدن بہ فضایل اخلاقے را شامل میشود.
سرعت در این امور هم بہ این است ڪہ هرگاہ زمینہ انجام آن فراهم شد، بدون فوت وقت آن ڪار عملے شود.
امام باقر علیهالسلام مرتب سفارش میڪردند: «إِذَا هَمَمْتَ بِخَیْرٍ فَبَادِرْ فَإِنَّڪَ لَا تَدْرِے مَا یَحْدُثُ» هنگامے ڪہ تصمیم بہ ڪار خیرے گرفتے فوراً آن را انجام بدہ و آن را بہ بعد موڪول نڪن؛ چون نمیدانے بعد چہ میشود.
سبقت ڪہ بہ معناے پیشے گرفتن است بہ دو صورت واقع میشود یڪے در اصل انجام است ڪہ فرد از دیگرانے ڪہ آنها نیز داوطلب آن ڪار خیر هستند پیشے گرفتہ و مثلاً زودتر از آنها دست بہ جیب شدہ و مشڪل نیازمندے را بہ میزان توان خودش برطرف میسازد. دیگرے سبقت در ڪمیت آن ڪار خیر است؛ بہ این شڪل ڪہ فرد از دیگرانے ڪہ آنها هم عامل بہ ڪار خیر یا داراے فضیلت اخلاقیاند گوے سبقت را ربودہ و از آنها متواضعتر، صبورتر و مانند آن است.
قرآن ڪریم چنین مؤمنانے را بہ مقام قرب الهے بشارت میدهد و میفرماید: «السَّابِقُونَ السَّابِقُونَ*أُوْلَئڪَ الْمُقَرَّبُونَ»
🔶آنچہ ڪہ ما با آن امتحان میشویم؟
فراز دوم: (سوره بقره- آیه ۱۵۵)
جهان، صحنہ آزمون الهے است. ڪسے وارد بهشت نمیشود مگر آنڪہ با موفقیت این آزمونها را ڪہ پیشینیان هم بہ آن آزمودہ شدند یڪے پس از دیگرے پشت سر گذاشتہ و سربلند بیرون آید. در همین سورہ میخوانیم: {آیا گمان ڪردید داخل بهشت میشوید بے آنڪہ حوادثے همچون حوادث سخت گذشتگان بہ شما برسد؟ همانها ڪہ شدائد و زیانهاے فراوان بہ آنها رسید (۲۱۴- بقره)}
آیہ مورد بحث بہ شڪلے جزئیتر بہ آن ناملایمات پرداختہ و با بیان دقیق ترآسیبهایے ڪہ براے امتحان بشر، هموارہ در زندگے او رخ میدهند را بیان میڪند: «بہ طور قطع ما همہ شما را با امورے همچون ترس و گرسنگے و زیان مالے و جانے و ڪم شدن فرزندان یا میوهها آزمایش میڪنیم.» آنان ڪہ در این آزمایشها صبر سازندہ، پیشہ ساختند؛ اهل هدایتند و درود و رحمت الهے روزے آنها میشود.
🔶سنتهایے ڪہ ڪورڪورانہ تڪرار میشود
فراز سوم: (سوره بقره-آیه ۱۷۰)
این آیہ، رفتار ڪسانے ڪہ ڪورڪورانہ از سنت گذشتگان خود پیروے میڪنند را خطایے بس بزرگ مے شمارد و براے بیدار ڪردن وجدان خفتہ آنها چنین میگوید: اگر نیاڪان آنها دانشمندان صاحب نظر و افراد هدایت یافتهاے بودند جاے این بود ڪہ از آنها تبعیت شود؛ اما وقتے آنها مردمے نادان و بے سواد و موهومپرست بودند پیروے آنها چہ معنایے خواهد داشت؟ آیا این ڪار، مصداق تقلید جاهل از جاهل نیست؟!
تنها تقلید و تبعیتے ڪہ عقل میپذیرد و نقل دستور میدهد تقلید جاهل از عالم است. مانند تبعیت بے چون و چرایے ڪہ بیمار نسبت بہ دستورات پزشڪ دارد یا تبعیتے ڪہ جاهل بہ احڪام شرعے از سخنان عالم بہ احڪام شرعے دارد.
غیر از این را نہ عقل میپذیرد و نہ نقل اجازہ میدهد؛ مانند پیروے جاهل از جاهل یا عالم از جاهل. ڪارے ڪہ مصداق این نوع تقلیدها باشد از نظر قرآن مردود است و داشتن عناوینے مانند میراث فرهنگے هم نمیتواند رنگ صحت و حقیقت بہ این پیروے غلط و باطل بزند؛ خواہ این ڪار بت پرستے باشد، خواہ چهارشنبہ سورے.
🔶تقوا مهمترین اثر و شاخص قبولے روزہ
فراز چهارم: (سوره بقره-آیه۱۸۳)
بنا بر نظر علامہ طباطبایے (ره) این آیہ مقدمہ ایست براے اعلام حڪم وجوب روزہ ڪہ در دو آیہ بعد میآید. آنچہ در این آیہ آمدہ و از اهمیت بالایے هم برخوردار است بیان اثر روزہ است.
عبارت لَعَلَّڪُمْ تَتَّقُونَ ڪہ در پایان آیہ آمدہ است در حقیقت اشارہ بہ اثرے است ڪہ روزہ بر روح و جان آدمے میگذارد. تقوا بہ زبان سادہ، یعنے حالتے در انسان ڪہ او را از گناہ باز دارد. تقوا همان حال خوشے است ڪہ روزہ داران ماہ خدا آن را در ایام پایانے ماہ رمضان بہ خوبے احساس میڪنند. حال خوشے ڪہ انسان رغبتے بہ گناہ نداشتہ بلڪہ از آن متنفر است و در عوض بہ عبادات، خصوصاً قرائت قرآن و خواندن دعا بسیار رغبت دارد.
نڪتہ دیگر اینڪہ این اثر، ملاڪ خوبے براے نمرہ دادن بہ روزہ است.
هر ڪس بہ خود مراجعہ ڪند و با توجہ بہ تأثیرے ڪہ روزہ در تقوا سازے او داشتہ است بہ روزہ خود نمرہ دهد و بداند ڪہ این ڪار، عمل بہ توصیہ امیرالمؤمنین علیهالسلام است ڪہ فرمود: (عملڪرد جان خود را محاسبہ ڪنید قبل از آنڪہ در قیامت آن را بہ حساب ڪشند.)
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
یڪ جرعہ معرفت
@yekjoremarefat
🔰نڪات ڪلیدے از #جزء_دوم قرآن ڪریم
#بخش_دوم
🔶دو شرط مهم در اجابت دعا
فراز پنجم:(سوره بقره-آیه ۱۸۶)
هنگامے ڪہ بندگانم از تو سراغ مرا میگیرند، همانا من نزدیڪم؛ دعاے دعا ڪنندهاے ڪہ مرا بخواند اجابت میڪنم. در این آیہ، خداوند متعال با مقید ڪردن وعدہ اجابت بہ «إِذا دَعانِ»، دو شرط مهم در دعا را بہ ما گوشزد میڪند:
یڪے اینڪہ دعا باید حقیقتاً دعا باشد. «أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ» مانند آن است ڪہ بگوییم: عالم را احترام ڪن در صورتے ڪہ عالم باشد. این جملہ یعنے آن عالمے را احترام ڪن ڪہ حقیقتاً عالم باشد و بہ علم خود عمل ڪند. جملہ إِذا «دَعانِ» نیز میفهماند ڪہ وعدہ اجابت در مورد دعایے است ڪہ حقیقتاً دعا باشد یعنے قلب دعاڪنندہ آن با زبانش موافق باشد؛ چون دعاے حقیقے آن دعائے است ڪہ قبل از زبان سر، زبان قلب و فطرت ڪہ دروغ در ڪارش نیست آن را بخواهد.
دوم اینڪہ فرمود «دَعَانِ؛ مرا بخواند». دعایے وعدہ اجابت دارد ڪہ دعاڪنندہ واقعاً آن را از خدا بخواهد؛ پس اگر ڪسے بہ زبان، خدا را خواند و در دل، امیدش بہ اسباب عادے و امور وهمے بود چنین ڪسے خدا را بہ دل نخواندہ و شرط اجابت دعا را رعایت نڪردہ است.
🔶ورود ممنوعهاے الهے
فراز ششم: (سوره بقره-۲۲۹)
این فراز در پایان آیهاے قرار دارد ڪہ خداوند متعال تعدادے از احڪام الهے را در آن بیان ڪردہ و در نهایت فرمودہ است: اینها حدود و مرزهاے الهے است؛ از آن تجاوز نڪنید و آنها ڪہ از آن تجاوز میڪنند ستمگرند.
در این آیہ تعبیر لطیفے دربارہ قوانین الهے بہ چشم میخورد و آن تعبیر بہ «حد» و «مرز» است. بر این اساس، در میان ڪارهایے ڪہ انسان میتواند انجام دهد یڪ سلسلہ مناطق ممنوعهاے وجود دارد ڪہ ورود در آنها فوقالعادہ خطرناڪ است. خداوند متعال با قوانین و احڪام این مناطق را مشخص ڪردہ و بسان علائمے هشدار دهندہ انسان را از ورود بہ آن منع میڪند. بنابراین ڪسے ڪہ معصیت ڪرد و بہ این قوانین بے اعتنایے نمود در حقیقت با تجاوز از حد و مرز الهے خود را بہ دست خود بہ هلاڪت انداخت و بدبخت ڪرد.
با توجہ بہ این اصل است ڪہ در آیہ۱۸۷ همین سورہ میبینیم ڪہ حتے از نزدیڪ شدن بہ این مرزها هم نهے شدہ است تِلْڪَ حُدُودُ اللَّهِ فَلا تَقْرَبُوها؛ زیرا نزدیڪے بہ این مرزها، انسان را بر لب پرتگاہ قرار میدهد و نیز در روایات واردہ از طرق اهل بیت علیهم السلام میخوانیم ڪہ از موارد شبههناڪ نهے فرمودهاند و گفتهاند: این ڪار در حڪم نزدیڪ شدن بہ مرز است و چہ بسا با یڪ غفلت انسانے ڪہ بہ مرز نزدیڪ شدہ گام در آن طرف بگذارد و گرفتار هلاڪت و نابودے شود.
🔶دو جور دعاے متفاوت
فراز هفتم:(آیات ۲۰۰- ۲۰۱- ۲۰۲ سوره بقره)
بر اساس این بخش از آیات، درخواستهاے قلبے مردم از خداوند متعال بہ دو دستہ ڪلے تقسیم میشوند. دستہ اول درخواستهایے اند ڪہ فقط بہ دنیا ختم میشوند و ڪارے بہ آخرت ندارند؛ یعنے ڪسے ڪہ چنین میخواهد برایش مهم نیست ڪہ آیا این خواستہ او برایش بهشت میسازد یا جهنم؛ او پول میخواهد و حلال و حرامش برایش مهم نیست. وعدہ خدا بہ این عدہ بے نصیبے از نعمتهاے آخرت است.
دستہ دوم درخواست ڪسانے است ڪہ با نگاہ بہ آخرت از خدا طلب میڪنند. براے اینها مهم است ڪہ مطلوبشان چہ تأثیرے در قیامت آنها خواهد گذاشت از این رو درخواست خود را با قید حسنہ از خدا میخواهند. وعدہ خدا بہ این گروہ بهرہ مندے از نعمتهاے بهشت است.
🔶جنگ تا ڪے ادامہ خواهد داشت؟
فراز هشتم: (سوره بقره-آیه ۲۱۷)
شاید براے شما هم این سوال پیش آمدہ باشد ڪہ این جنگ افروزے هاے دشمنان بر علیہ اسلام و مسلمانے از هر دو نوع، نرم و سخت یا گرم و سردش تا بہ ڪے ادامہ خواهد داشت؟ آیا این نظریہ درست است ڪہ اگر ما دست دوستے بہ سوے آنان دراز ڪنیم و بر سر میز مذاڪرہ بہ هم لبخند بزنیم و در مقابل دوربینهاے خبرے دست یڪدیگر بہ محڪمے بفشاریم این فشارها بر داشتہ میشود؟
پاسخ بہ این سوال نیاز بہ فرضیہ سازے و تحلیلهاے آنچنانے ندارد؛ همین آیہ مورد بحث بہ روشنے و صراحت فوقالعادہ اے پاسخ را بیان میڪند ڪهاے مسلمانان بدانید جنگ دشمن با شما پایانے ندارد؛ هدف دشمن، گرفتن دین شماست و او بہ ڪمتر از این راضے نیست؛ البتہ اگر بتواند. پس باید بہ هوش بود و فریب دستهاے مخملین و حرفهاے رویایے او را نخورد.
مگر آنڪہ دست از دشمنے بردارد و بر تمام قراردادهایے ڪہ بین دو طرف بستہ میشود بہ واقع پایبند باشد؛ اینجاست ڪہ جنگ خاتمہ یافتہ اما بیدارے و حفظ آمادگے ادامہ مییابد.
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
یڪ جرعہ معرفت
@yekjoremarefat
🔰شرح دعاے روز دوم
آیت اللہ مجتهدے تهرانے(ره):
l1l.ir/1m0f
🌸شادے روحش ۱۴ صلوات🌸
⬅️ چگونہ بدانیم خدا از ما راضے است؟
❤️ اگر میخواهے بدانے خدا از تو راضے است یا نہ، بہ دلت مراجعہ كن! ببین در زندگے از خدا راضے هستے؟ اگر راضے هستے؛ بدان كہ خدا هم از تو راضے است و اگر در گوشہ دلت از خدا ناراضے هستے. متوجہ باش كہ خدا هم از تو ناراضے است.
❗️خداوند از سہ گروہ تعجب میكند.
۱. كسے كہ نماز میخواند و میداند مقابل چہ خدایے ایستادہ است، ولے در نماز حضور قلب ندارد و حواسش بہ نماز نیست.
۲. كسے كہ عمرے است روزے خدا را میخورد و غصہ روزے فردا را دارد.
۳. كسے كہ میخندد در حالے كہ نمیداند خدا از او راضے هست یا نہ!
⬅️ 'وَجَنِّبْنِے فِیهِ مِنْ سَخَطِكَ وَ نَقِمَاتِكَ'
خدایا یك كارے كن كہ از غضب تو اجتناب كنم؛ و كارے نكنم كہ در ماہ رمضان از من ناراضے باشے.
⬅️ 'وَ وَفِّقْنِے فِیهِ لِقِرَاءَةِ آیاتِكَ بِرَحْمَتِكَ یا أَرْحَمَ الرَّاحِمِین'
یعنے؛ خدایا مرا موفق بہ خواندن قرآن كن.
🔶 كسے كہ در ماہ رمضان موفق بہ یك ختم قرآن نمیشود، دچار خسارت بزرگے میشود،
🔷 ماہ رمضان ماہ قرآن است و باید قرآن خواند؛
👌اگر كسے مے خواهد زنگار دلش پاك بشود، باید موقع سحر قرآن بخواند.
✨خدایا در روز دوم ماہ رمضان ما را موفق كن كہ آیات تو را بخوانیم.
اے خدایے كہ از همہ رحمكنندهها رحمتت بیشتر است!
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
یـڪ جــرعــہ معــرفت
@yekjoremarefat