فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دیدی خیلی مرده!
داستان شکایت مادر عراقی از حضرت عباس علیه السلام ...
✍️ خبر و تحلیل سیاسی:
@khabarvatahlilesiasi
شاید کمتر کسی بداند شعر امشبی را شه دین در حرمش مهمان است...که سالیان است شب عاشورا در هیئات میخوانیم از پدر حضرت آیت الله العظمی بهجت یعنی مرحوم کربلایی محمود بهجت است.
اما اصل شعر:
شب وصل است و تبِ دلبری جانان است
ساغر وصل لبالب به لب مستان است
در نظر بازیشان اهل نظر حیران است
گوئیا مشعله از بامِ فلک ریزان است
چشم جادوی سحر زین شب و تب گریان است
امشبی را شه دین در حرمش مهمان است
ظهر فردا بدنش زیر سم اسبان است
مکن ای صبح طلوع، مکن ای صبح طلوع
«یارب این بوی خوش از روضة جان می آید؟
یا نسیمی است کزان سوی جهان می آید؟»
«یارب این نور صفات از چه مکان می آید؟»
«عجب این قهقهه از حورِ جنان می آید!»
یارب این آبِ حیات از چه دلی جوشان است؟
امشبی را شه دین در حرمش مهمان است
ظهر فردا بدنش زیر سم اسبان است
مکن ای صبح طلوع، مکن ای صبح طلوع
«چه سَماع است که جان رقص کنان» می آید؟
«چه صفیر است که دل بال زنان می آید؟»
چه پیامی است؟ چرا موج گمان می آید؟
چه شکار است؟ چرا بانگ کمان می آید؟
چه فضایی است؟ چرا تیر قضا پران است؟
امشبی را شه دین در حرمش مهمان است
ظهر فردا بدنش زیر سم اسبان است
مکن ای صبح طلوع
✍️ خبر و تحلیل سیاسی:
@khabarvatahlilesiasi
داستان امام حسین علیه السلام و مرحوم شیخ رجبعلی خیاط
مرحوم شیخ رجبعلی خیاط به همراه شیخ حسن تزودی در امامزاده صالح تهران نشسته بودند که جناب شیخ میگوید:
« یالَیتَنی کُنتُ مَعَکَ فَاَفوُزُ مَعَکَ فَوزاً عَظیما»
حسین جان! ای کاش روز عاشورا در کربلا بودم و در رکاب شما به شهادت میرسیدم.
وقتی اینگونه آرزو میکند، میبینند هوا ابری شد و یک تکه ابر بالای سر آنها قرارگرفت و شروع کرد به باریدن تگرگ.
مرحوم شیخ رجبعلی خیاط فرار میکند و به امامزاده پناه میبرد.
وقتی بارش تگرگ تمام میشود، شیخ از امامزاده بیرون میآید و برایش مکاشفه زیبایی رخ میدهد....
او امام حسین علیه السلام را زیارت میکند و حضرت به او میفرمایند:
شیخ رجبعلی! روز عاشورا مثل این تگرگ تیر به جانب من و یارانم میبارید؛ ولی هیچ کدام جا خالی نکردند و در برابر تیرها مقاوم و راست قامت ایستادند، دیدی که چگونه از دست این تگرگها فرار کردی.
مگر می شود هر کس ادعای عشق والا را داشته باشد؟
📚کتاب طوبای کربلا …صفحه۱۴۱
✍️ خبر و تحلیل سیاسی:
@khabarvatahlilesiasi
️بعد از واقعه عاشورا حدودا ۳ مرتبه ۳ گروه به ندای #هل_من_ناصر امام حسین علیه السلام(بخوان اَيْنَ عمار) لبیک گفتند :
- گروه اول توابین بودند
همانهایی که روز عاشورا و قبل از آن سکوت کردند همگی قیام کردند تقریبا همه کشته شدند ۵۰۰۰ نفر
« ولی #دیر_شده_بود ».
- گروه دوم مردم مدینه بودند
بعد از عاشورا قیام کردند همگی کشته شدند حدود ۱۰۰۰۰ نفر یزید گفت لشکری که به مدینه حمله کند ۳ روز جان و مال و ناموس مردم مدینه برایش حلال است آورده اند اهل بیت امام سجاد(ع) را در این زمان از مدینه خارج کردند،در یک صحرا، تا در مدینه شاهدجنگ نباشند. ولشکریان جنایتکاریزیدازهیچ جنایت وخیانتی کوتاهی نکردند و ۱۰۰۰۰ نفرهم شهید شدند.
« اما #دیر_شده_بود ».
- گروه سوم مختار بود که بعد از جنگهای فراوان و کشته شدن حدود ۱۵۰۰۰ نفر شکست خورد و حدود ۷۰۰۰ نفر هم از اسرا گردن زده شدند . مجموعا حدود ۲۰۰۰۰ نفر کشته شد
«اما #دیر_شده_بود».
مردمی که در مدینه هنگام خروج امام حسین علیه السلام همراهیش نکردند و مردمی که هنگام ورود امام حسین علیه السلام به کوفه کمکش نکردند،
همه بعد ها به کمک امام رفتند
«ولی #دیر_شده_بود».
امام سجاد هم استقبال خاصی از این حرکتها نمیکردند
«چون #دیر_شده_بود».
حدود ۳۵۰۰۰ نفر کشته شدند
«اما #دیر_شده_بود».
️خیلی فرق هست بین آن ۷۲ نفری که به موقع به یاری امامشان رفتند
با این ۳۵۰۰۰ نفری که بعد از شهیدشدن امام حسین(ع)قیام کردند.
ما باید مراقب باشیم
از امام خودمان عقب نیفتیم.
️الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مارِقٌ، وَالْمُتَاَخِّرُ عَنْهُمْ زاهِقٌ وَاللّازِمُ لَهُمْ لاحِقٌ،
هر که بر ایشان تقدم جوید از دین بیرون رفته و کسى که از ایشان عقب ماند به نابودى گراید.
والسلام...
✍️ خبر و تحلیل سیاسی:
@khabarvatahlilesiasi
خطرناک ترین دشمن حسین (ع ) قاتلش نبود...
قاتلان کربلا اتفاقا «کمخطرترین» دشمنان امام حسین(ع) بودهاند
در حالیکه تحریفکنندگان انقلاب حسین و کاسبان نام حسین، خطرناکترین دشمن امام حسین(ع) هستند!
حسین(ع) سه گروه دشمن دارد:
۱. دسته_اول آنان که او را کشتند. این دسته کمخطرترین دشمنان هستند، چون تنها جسم امام را که محدود بود، کشتند.
۲. دسته_دوم آنان که تلاش کردند آثار امام را محو کنند؛ قبر امام را ویران کردند و از آمدن زائران جلوگیری کردند و کسانی را که در اطراف قبر آن حضرت زندگی میکنند مورد آزار و اذیت قرار دادند. خطر این دسته بیشتر از دسته اول است، ولی نتوانستند کاری از پیش ببرند.
۳. ولی دسته_سوم که خطرناکترین دشمنان آن حضرت هستند، آنانند که کوشیدند اهداف امام حسین(ع) و ابعاد انقلاب حسینی را تحریف کنند و آن را ابزار کسب و درآمد خود قرار دهند و بهرهبرداریهای بیارزش از آن کنند و یا آن را مورد سوءاستفاده برای منافع شخصی قرار دهند. اینان تلاش کردند بالاترین بُعد حسینی یعنی هدف نهضت حسینی را از بین ببرند.
▪️من از خودم و شما سؤال میکنم:
ما از روز عاشورا چه بهرهای بردهایم؟
چه سودی بهدست آوردهایم؟
چه استفادهای در عرصه عمومی و چه استفادهای در زمینه فردی بردهایم؟
اگر استفاده نبرده باشیم و تنها گریه کرده باشیم من به شما خبر میدهم که این کار سودی ندارد؛
ما از کدام دسته هستیم؟
از کسانی که گریه میکنند و حسین را میکشند؟
▪️روشن است که امام حسین(ع) الآن نیست تا کسی او را بکشد، ولی چیزی گرانبهاتر و مهمتر از خود امام حسین(ع) در دستان ماست:
کرامت امت حسین، مقدسات حسین.
اگر ما گریه کنیم ولی در عین حال برای تضعیف اهداف امام حسین تلاش کنیم؛
اگر گریه کنیم و در صف باطل باشیم؛
اگر گریه کنیم، ولی گواهی دروغ بدهیم؛
اگر گریه کنیم، ولی بهدشمنان کمک کنیم و بهاختلاف و تفرقه در جامعه خود دامن بزنیم؛
اگر گریه کنیم، ولی گناهانمان بیشتر شود،
در این صورت ما گریه میکنیم ولی در عین حال حسین را نیز میکشیم؛
زیرا تلاش میکنیم هدف حسین را از بین ببریم که گرانبهاتر از خود اوست.
انشاءالله که ما از این دسته نیستیم.
امام موسی صدر
منبع:
کتاب سفر شهادت، گفتارهای امام موسی صدر در باره قیام عاشورا و ابعاد و نتایج و پیامدهای این نهضت
✍️ خبر و تحلیل سیاسی:
@khabarvatahlilesiasi
هر روز میگذرد بر یقینمان افزوده میشود که:
دشمن خامنهای دشمن امام حسین و دشمن امام زمان است
اهل دنیا تا منافع دنیاییشان به خطر بیافتد پشت امام و دین خدا را خالی میکنند
هر روز عاشورا و هر مکانی کربلاست و باید حسین این عرصه را شناخت و یاری کرد
شیعه نماهای قالتاق به تعبیر شهید مطهری و خر مقدسهای خوارج مآب، دشمنان واقعی دین خدا و امام زمان هستند هر چند به ظاهر مقدس و علیه السلام جلوه کنند و چه بسا بدحجاب و بدپوش و داش مشتیهای به ظاهر غیر علیه السلام به وقتش و سر بزنگاه یاور دین خدا و امام زمان باشند.
در این ایام نزدیک ظهور، خدای بزرگ عجب غربالی دارد میکند و عجب بنیبشر شیر خام خورده مرتب زیر و رو میشود...
خدایا در این طوفانهای سهمگین آخرالزمان خودت دستمان را گیر و حافظ دین و دنیایمان باش
✍️ خبر و تحلیل سیاسی:
@khabarvatahlilesiasi
عاشورا سرچشمهای از درسهای زیادی است:
عاشورا به ما یاد میدهد که برای حفظ دین باید فداکاری کرد.
عاشورا به ما یاد میدهد که در راه دین و قرآن باید از همه چیز بگذری.
باید در نبرد حق و باطل تمامی افراد اعم از کوچک و بزرگ بجنگند و در صحنه حضور داشته باشند.
عاشورا به ما درس میدهد که در نبرد حق علیه باطل، بصیرت از هر چیزی مهمتر و واجبتر است.
بیبصیرتها بدون این که بدانند فریب میخورند و در جبههی باطل قرار میگیرند.
چنان که در جبههی ابن زیاد کسانی بودند که فساق و فجار نبودند ولی از بیبصیرتها بودند.
اینها درسهای عاشورا است. البته همین درسها کافی است که یک ملت را از ذلت به عزت برساند.
امام حسین در شرایطی قرار گرفت که مجبور شد برای حفظ دین و زنده ماندن اسلام، خود و خانوادهی خود را در این راه فدا کند.
یعنی در آن دوران چه اتفاقی افتاده است که باعث شد امام حسین چنین تصمیمی بگیرد؟!
با همه این اوصاف با گذشت صدها سال همچنان دین اسلام و واقعه عاشورا زنده است
و برای تمامی جهانیان درس عبرتی است
و می توان از این واقعه درس گرفت و یاد گرفت برای حفظ دین و قرآن باید فداکاری کرد
و حتی از خود گذشت
✍️ خبر و تحلیل سیاسی:
@khabarvatahlilesiasi
مقام معظم رهبری با نگاهی عبرتی به عوامل پیدایش شهادت امام حسین علیه السلام، مردم و مسئولین را از رفتارهای تجملاتی بر حذر میدارند چرا که از مهمترین عوامل شهادت حضرت را روحیه و خصلت اشرافیگری، گرایش به اموال حرام و بها دادن به عناصر ضد دینی و به انزوا کشاندن نیروهای مؤمن معرفی و در بخشی از سخنان خود فرمودند:
«اگر ارزشها را از دست دادیم چه؟ اگر روحیه بسیجی را از دست دادیم چه؟ اگر به جای توجه به تکلیف و وظیفه و آرمان الهی، به فکر تجملات شخصی خودمان افتادیم چه؟ اگر جوان بسیجی، مؤمن و با اخلاص را ـ که هیچ نمیخواهد جز اینکه یک میدانی باشد که در راه خدا مجاهدت کند ـ در انزوا انداختیم و آن آدم پُر رویِ افزونخواه پرتوقع بیصفای بیمعنویت را مسلط کردیم چه؟
همه چیز دگرگون خواهد شد.
اگر در صدر اسلام بین رحلت نبیاکرم و شهادت جگرگوشهاش، پنجاه سال فاصله پیدا کرد، در روزگار ما ممکن است این فاصله خیلی سریعتر بشود و زودتر از این حرفها فضیلتها و صاحبان فضائل ما به مذبح بروند!
باید نگذاریم.
در مقابل انحرافی که ممکن است دشمن بر ما تحمیل بکند، باید بایستیم.
پس عبرتگیری از عاشورا این است. نگذاریم روح انقلاب و فرزندان انقلاب در جامعه منزوی بشود»
✍️ خبر و تحلیل سیاسی:
@khabarvatahlilesiasi
شعار زینبی تحت لوای حسینی:
حی علی الحیاء
این تصویر یکی از هیاتهایی است که محرم امسال در افغانستان با شعار"حی علی الحیاء" برپا شده!
این درایت و دقت در فهم پیام عاشورا تحفه کمیابی است که بعضا برخی هیاتهای مشهور مملکت ما علاقهای برای داشتنش، نشان ندادهاند!
چطور ممکن است شیعه سیدالشهداء باشی و ندانی که مهمترین نگرانی زنان اهل بیت در ایام اسارت، "رعایت حجاب" بوده؟
مگر میشود عزادار اباعبدالله باشی و ندانی که سنگینترین مصیبت اهل بیت در روز عاشورا، دریده شدن "حجاب" زنان و دختران اهل بیت به دست حرامیان کوفی بوده است؟
مگر سالار شهیدان نفرمود که بزرگترین خطای حکومت اموی حلال کردن حرامهای دین خداست؟
آیا ایشان تاکید نکردند که هدفشان از قیام، اصلاح دینداری جامعه است؟
وقتی با تلاش دشمنان دین خدا و در سایه غفلت برخی از مسئولان مملکت، حرامی مانند "بیحجابی و بیحیایی" به رفتاری رایج و عادی برخی تبدیل شود، وظیفه سوگواران شهدای کربلا پیروی از مکتب این شهیدان نیست؟ و مگر نه این که قیام عاشورا، برای امر به معروف و نهی از منکر برپا شده است؟
این که چرا محرم امسال برخی از وعاظ، مداحان و هیاتهای صاحب نام کشور در میان نزاع دو جبهه حق و باطل بر سر حکم الهی حجاب، "قدمی" در راه امر به حجاب و نهی از بیحیایی برنداشتهاند، مطلبی است که فردای قیامت در پیشگاه سالار شهیدان پاسخگوی آن خواهند بود اما این که متولیان برپایی یک هیات در افغانستان پا در جای پای امام شهید خود گذاشتهاند جای افتخار است...
✍️ خبر و تحلیل سیاسی:
@khabarvatahlilesiasi
خطای تحلیلی چیست؟
هزاران آفرین بر حضور بسیار پرشکوه و دشمن شکن مردم در مراسمات محرم و غدیر...
✍️ خبر و تحلیل سیاسی:
@khabarvatahlilesiasi
امام حسین علیه السلام:
«الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون»
«مردم بندۀ دنیایند و دین لقلقه زبانشان و تا وقتی دور و بر دین میچرخند که زندگی و معیشت آنها رونق داشته باشد (تا جایی با دین هستند که زحمت نیفتند و هزینه ندهند)، امّا وقتی با «بلا» (مثل جنگ، فقر، گرانی، تحریم و...) آزموده و امتحان شوند، دینداران اندک میشوند.»
منبع: بحارالانوار جلد ۴۴ صفحه ۳۸۳
✍️ خبر و تحلیل سیاسی:
@khabarvatahlilesiasi
مرحوم حضرت آیت الله حائری شیرازی:
امام حسین علیه السلام در شب عاشورا یک جور سخن گفت و در روز عاشورا یک جور دیگر. شب عاشورا، سخن از «نمیخواهم، احتیاج ندارم، بروید، بیعتم را برداشتم» بود.
روز عاشورا میگوید: «بیائید به من کمک کنید، آیا یاور و مددکاری هست؟ هل من ناصر ینصرنی؟»
شب صحبت میکند تا مبادا خبیثی در بین طیّبها باشد، و روز سخن میگوید تا مبادا طیّبی در بین خبیثها مانده باشد.
شب غربال میکند تا فقط «صالحان» بمانند و روز غربال میکند تا فقط «اشقیاء» در مقابل او ایستاده باشند.
✍️ خبر و تحلیل سیاسی:
@khabarvatahlilesiasi
خبر و تحلیل سیاسی
روایت و عبارت معروف لایوم کیومک یا ابا عبدالله از امام حسن مجتبی علیهالسلام است:
انَّ الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍّ (ع) دَخَلَ یَوْماً إِلَى الْحَسَنِ(ع) فَلَمَّا نَظَرَ إِلَیْهِ بَکَى، فَقَالَ لَهُ مَا یُبْکِیکَ یَا أَبَاعَبْدِ اللهِ؟ قَالَ: أَبْکِی لِمَا یُصْنَعُ بِکَ. فَقَالَ لَهُ الْحَسَنُ(ع): إِنَّ الَّذِی یُؤْتَى إِلَیَّ سَمٌّ یُدَسُّ إِلَیَّ فَأُقْتَلُ بِهِ وَ لَکِنْ لَا یَوْمَ کَیَوْمِکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللهِ یَزْدَلِفُ إِلَیْکَ ثَلَاثُونَ أَلْفَ رَجُلٍ یَدَّعُونَ أَنَّهُمْ مِنْ أُمَّةِ جَدِّنَا مُحَمَّدٍ(ص) وَ یَنْتَحِلُونَ دِینَ الْإِسْلَامِ فَیَجْتَمِعُونَ عَلَى قَتْلِکَ وَ سَفْکِ دَمِکَ وَ انْتِهَاکِ حُرْمَتِکَ وَ سَبْیِ ذَرَارِیکَ وَ نِسَائِکَ وَ انْتِهَابِ ثِقْلِکَ فَعِنْدَهَا تَحِلُّ بِبَنِی أُمَیَّةَ اللَّعْنَةُ وَ تُمْطِرُ السَّمَاءُ رَمَاداً وَ دَماً وَ یَبْکِی عَلَیْکَ کُلُّ شَیْءٍ حَتَّى الْوُحُوشِ فِی الْفَلَوَاتِ وَ الْحِیتَانِ فِی الْبِحَارِ.
ترجمه:
روزی حسین بن علی(ع) نزد حسن(ع) رفت و چون او را دید گریان شد. حسن (ع) گفت: اباعبدالله! برای چه گریان شدی؟ پاسخ داد: برای آن ظلمی که در حق تو خواهد شد. حسن(ع) گفت: آنچه موجب قتل من میشود، زهری است که با دسیسهای به من داده خواهد شد، ولی هیچ روزی مثل روز تو نخواهد بود یا اباعبدالله! سی هزار نفر محاصرهات میکنند و میپندارند از امت جد ما هستند و خود را به اسلام منتسب میکنند. آنان برای کشتن، ریختن خون، هتک حرمت، اسیر کردن فرزندان و زنان و تاراج نمودن اموال تو ازدحام خواهند کرد! لعنت خدا دامنگیر بنیامیه میشود. آسمان خاکستر و خون میبارد. هر چیزی برای مظلومیت تو گریان میشود حتی وحوش صحرا و ماهیان دریا
منابع:
امالی شیخ صدوق، لهوف سیدبن طاووس
✍️ خبر و تحلیل سیاسی:
@khabarvatahlilesiasi
خونشدن تربت #امام_حسین (علیه السلام) در روز عاشورا
مدتی پیش با یک طلبهی خوش ذوق آشنا شدم که بر روی موضوع خون شدن تربت حضرت سیدالشهدا علیه السلام در روز #عاشورا تحقیق میکرد و چندین فیلم از خون شدن تربت ها در روز عاشورا جمع آوری کرده بود. ظاهرا برخی تربت ها با شرایط خاص فقط خون میشوند، بعضی از آنها تنها یک بار خون میشوند و تعداد معدودی هرسال خون میشوند...
میلاد خورسندی
✍️ خبر و تحلیل سیاسی:
@khabarvatahlilesiasi
مرحوم آیتالله حق شناس میفرمود:
غربال شدن مردم در آخرالزمان، مثل غربال شدن اصحاب امام حسین علیه السلام در شب عاشوراست...
✍️ خبر و تحلیل سیاسی:
@khabarvatahlilesiasi
یک نکته مهم....
قیام امام حسین پس از ۱۴۰۰ سال
از ظلم و کید حجاج و هارون الرشید و منصور و ... عبور کرد و امروز در سراسر جهان فدایی دارد
نگاه به دو تا منبر و چهارتا مداحی انحرافی نکنید، در زمان معاویه فقط در یک سال ۱۸۰۰ منبر برگزار شد و در سراسر این مجالس سب و لعن امیرالمومنین انجام میشد، حرم امام حسین بیش از ۱۰ بار توسط خلفای مختلف تخریب شد تا امروز به این شکل درآمده.
ولله بالله تالله نور خدا نه خاموش میشود و نه دچار انحراف میگردد.
آن معدود منبریها و مداحانی که جهت وعظ و روضه را به سمت تخریب نظام و تطهیر فواحش به اسم تعظیم قیام حسینی تغییر میدهند، احتمالا خود بهتر میدانند پیش از انقلاب و در زمان پهلوی همزمان با عاشورای حسینی با خرج دربار جشن ۲۵۰۰ ساله برگزار میشد و نمایش مکشوف جنسی اجرا میگردید.
حتما میدانند در همین امسال و سالهای قبل قرار بود همزمان در چندین هیأت انفجار و کشتار خونینی اتفاق بیفتند، همین دیروز در یک کیلومتری حرم بیبی دو عالم حضرت زینب انفجاری بزرگ رخ داد و چندین نفر شهید و زخمی شدند.
برای دشمن اهل بیت فرقی نمیکند شما هیأتی سکولار هستید یا مذهبی صورتی و یا فرقه شیرازی!
آن منبری و مداح حتما میدانند که اگر این نظام مقدس و سپاه بدون مرز قدس نبود الآن نه اثری از مضاجع شریف اهل بیت در سوریه و عراق بود و نه حتی امامزاده یا مسجد شیعی ای که در آن عزاداری کنند.
لذا دوستان توجه کنید هر صدایی که از بلندگوی هیات بیرون میآید حتی اگر ذکر مبارک حسین باشد، لزوما حق و حقیقت نیست!
✍️ خبر و تحلیل سیاسی:
@khabarvatahlilesiasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شیعیان مظلوم عربستان پس از سالها، اجازه عزاداری در قبرستان بقیع را پیدا کردند.
✍️ خبر و تحلیل سیاسی:
@khabarvatahlilesiasi
طبق محاسبه مرحوم دکتر احمد بیرشک در «گاهشماری ایرانی» واقعه کربلا به حساب گاهشماری شمسی ۲۱ مهر سال ۵۹ هجري شمسی می شود. تاریخ شمسی هم که مثل قمری نیست که تغییر کند. موقعیت زمین نسبت به خورشید ثابت است و می شود با در آوردن اوقات شرعی شهر کربلا در این تاریخ حرفهای مقتل نویسان را به ساعت و دقیقه برگرداند.
در این تحقیق علمی، اوقات شرعی روز ۲۱ مهر به افق کربلا (که در طول قرون حداکثر 3-+ دقیق اختلاف می تواند داشته باشد) را استخراج کرده ایم و روایات مقتل نگارها را با این ساعتها تنظیم کرده ایم.
۵:۴۷ اذان صبح
امام علیه السلام بعد از نماز صبح برای اصحابش سخنرانی کرد. آنها را به صبر و جهاد دعوت کرد. و بعد دعا خواند: «اللهم انت ثقتی فی کل کرب... خدایا تو پشتیبان من هستی در هر پیشامد ناگواری»
طرف مقابل نيز نماز را به امامت عمر سعد خواند و بعد از نماز صبح به آرایش سپاه و استقرار نیرو مشغول شدند.
حدود ۶
امام حسین علیه السلام دستور داد تا اطراف خیمه ها خندق بکنند و آن را با خاربوته ها پر کنند تا بعد آن را آتش بزنند و مانع از حمله سپاه از پشت سر بشوند.
۷:۰۶ طلوع آفتاب
کمی بعد از طلوع آفتاب. امام سوار بر شتری شد تا بهتر دیده شود. روبه روی سپاه کوفه رفت و با صدای بلند برای آنها خطبه ای خواند. صفات و فضایل خودش و پدر و برادرش را یادآوری کرد و اینکه کوفیان به امام (ع) نامه نوشته اند. حتی چند نفر از سران سپاه کوفه را مخاطب قرار داد و از حجّار بن ابجر و شبث ربعی پرسید که مگر آنها او را دعوت نکرده اند؟ آنها انکار کردند. امام نامه هایشان را به طرف آنها پرتاب و خدا را شکر کرد که حجت را بر آنها تمام کرده است. یکی از سران جبهه مقابل از امام علیه السلام پرسید چرا حکم ابن زیاد را نمی پذیرد و آنها را از ننگ مقابله با پسر پیامبر نمی رهاند؟ اینجا امام آن جمله معروفشان را فرمودند: «أَلَا وَإنَّ الدَّعِيَّ ابْنَ الدَّعِيِّ قَدْ رَكَزَ بَيْنَ اثْنَتَيْنِ: بَيْنَ السِّلَّه وَالذِّلَّه؛ وَهَيْهَاتَ مِنَّا الذِّلَّه ... فرد پستی که پسر فرد پست دیگری است. من را بین کشته شدن و قبول شدن و قبول ذلت مجبور کرده. ذلت از ما دور است.» سخنرانی امام علیه السلام حدوداً نیم ساعت طول کشده است.
حدود ۸
بعد از سخنرانی امام علیه السلام چند نفر از اصحاب آن حضرت به روایتی بُرَیر که «سید القرآء» (آقای قرآن خوانهای) کوفه بود (الفتوح) و به روایتی زهیر (تاریخ یعقوبی و طبری) خطاب به کوفیان سخنان مشابهی گفتند.
بعد از سخنان زهیر و بریر، امام فریاد معروف «هل من ناصر ینصرنی» را سر داد. چند نفری دچار تردید شدند؛ از جمله حُر. فرد دیگری به نام ابوالشعثا و دو برادر که در گذشته عضو خوارج بودند. بعید نیست که کسانی دیگری هم با دیدن شدت گرفتن احتمال جنگ، از سپاه کوفه فرار کرده باشند.
حدود ۹
روز به وقت چاشت رسیده بود که شمر به عمر سعد پرخاش کرد که چرا این قدر تعلل می کند؟ عمر سعد عاقبت رضایت به شروع جنگ داد. اولین تیر را به سمت سپاه امام (ع) رها کرد و خطاب به لشگریانش فریاد زد: «نزد عبیدالله شهادت بدهید که من اولین تیر را رها کردم.» بعد از انداختن تیر توسط عمر سعد، کماندارهای لشکر کوفه همگی با هم شروع به تیراندازی کردند. امام به یارانش فرمودند: «اینها نماینده این قوم هستند. برای مرگی که چاره ای جز پذیرش آن نیست. آماده شوید.» چند نفر از سپاه امام در این تیر باران کشته شدند...
✍️ خبر و تحلیل سیاسی:
@khabarvatahlilesiasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مشهور شد که قُتِلَالْحُسين...
مرثیهخوانی امام خامنهای به زبان آذری در مورد سيدالشهدا علیه السلام
✍️ خبر و تحلیل سیاسی:
@khabarvatahlilesiasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رجزخوانی میثم مطیعی:
نسل سلیمانی شد راهی میدان
✍️ خبر و تحلیل سیاسی:
@khabarvatahlilesiasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سرازیر شدن خون از جایگاه سر مبارک امام حسین علیه السلام در مسجد النقطه شهر حلب
هر سال ظهر عاشورا از زیر این سنگ خون جاری می شود
✍️ خبر و تحلیل سیاسی:
@khabarvatahlilesiasi
عاشورا و خواص بیخاصیّت
جامعۀ مبتلا به «خواص ساکت»، روی سعادت را نخواهد دید و همواره گرفتار تکرار خطاها و بازتولید لغزشهایش خواهد شد. در چنین وضعی، امرِ امام جامعه نیز معطل و معوّق باقی خواهد ماند و رنگ تحقق را نخواهد پذیرفت.
در تحلیل ریشۀ واقعۀ عاشورا باید خاموشی و انفعالِ خواص اهل حقّ را علت اصلی شمرد و انگشت اتهام را به سوی آنها چرخانید؛ چراکه امام جامعه را تنها نهادند و در مسیر تحقق غایات قدسی، به حمایت گفتاری و عملی از او برنخواستند.
امام حقّ، محتاج «حمایت خواص اهل حقّ» است تا جامعه، یکپارچه و همصدا در مسیر هدایت معنوی قرار بگیرد و دین در قالب نظامهای اجتماعی، عینیّت یابد، اما اگر خواص در لحظههای تاریخساز، زبان در کام فروببرند و حاضر نباشند هزینۀ «اظهار حقّ» را بپردازند، جامعه رو به پیش حرکت نخواهد کرد، بلکه چهبسا آنچنان سیر قهقرایی و انحطاطی را تجربه کند که در مقابل دیدگانش، واقعهای به تلخی عاشورا رخ بدهد.
خواص اهل حقّ که در این فروبستگی تاریخی دست دارند، حقّ را میشناسند و میفهمند، اما از «موضعمندی» و «صراحت» و «هزینهدادن» گریزان هستند و به همین دلیل، امام جامعه نیز تنها و بیطنین میماند و عوام نیز بر روی او شمشمیر جهالت میکِشند.
مهدی جمشیدی
✍️ خبر و تحلیل سیاسی:
@khabarvatahlilesiasi