هدایت شده از محمدرضارنجبر(۳)قرآن
شرح:
آدمها، مانند شعلههای شمع و زغال
یک فوتِ ملایم حتی شعلهی شمع را خاموش میکند، اما یک بادِ تند نهتنها شعلهی زغال را خاموش نمیکند، بلکه آن را شعلهورتر هم میسازد.
آدمها نیز چنیناند؛ برخی مانند شعلهی شمعاند و در برابر کوچکترین ناملایمتی خاموش میشوند. برخی دیگر درست مثل شعلهی زغال، حتی در سختترین شرایط و شداید، شعله میکشند و نیرومندتر میشوند.
آیا آدمهای شکننده سزاوار سرزنشاند؟
هرگز! چراکه حد و توان آنها همین است. در طبیعت هم بعضی درختها در برابر بادهای تند مقاوماند، خم میشوند اما نمیشکنند. برخی دیگر اما، در هم میشکنند و خرد میشوند.
آیا درختی که شکسته و خرد میشود، سزاوار سرزنش است؟ نه! شاید ریشهاش در زمین سست بوده، شاید خاکش فقیر بوده، شاید سالها تشنگی کشیده است.
و این همان قصهی آدمهاست. برخی توان استقامت در برابر طوفان حوادث را دارند و از سختیها عبور میکنند. برخی دیگر نه، میشکنند و سقوط میکنند. اما آیا سزاوار سرزنشاند؟ خیر!
قفس پرنده و دامِ فتنهها
پرندهای را تصور کنید که در دامِ شکارچی گرفتار میشود. آیا سزاوار سرزنش است؟ هرگز!
شاید قفس آنقدر ماهرانه طراحی شده که راه گریزی نداشته باشد. شاید گرسنگی، او را به سوی دام کشانده باشد. شاید ناآگاهیاش باعث این اسارت شده باشد.
انسانی که در دام فتنهها میافتد نیز چنین است. شاید شرایط او را به اینجا کشانده، شاید نیازهایش او را مجبور کرده، شاید ناآگاهیاش سبب شده باشد. پس همهی انسانهایی که در مسیر خطا قرار گرفتهاند، لزوماً سزاوار سرزنش نیستند، زیرا همه از روی بدی و شرارت اشتباه نمیکنند.
نقش شرایط در خطاهای انسانی
گاهی محیط، گاهی ضعفهای شخصیتی، گاهی ناآگاهی و گاهی نیازها، فرد را به ورطهی اشتباه میکشاند. همهی گرفتاران، مقصر نیستند. برخی مقصرند، اما بسیاری قربانی شرایطاند.
بر همین اساس، امام (علیهالسلام) فرمودند: «ما کُلُّ مَفتونٍ یُعاتَبُ»؛ یعنی هر فریبخوردهای سزاوار سرزنش نیست.
ماهی در گل و لای و انسان در گرفتاریها
ماهیای را تصور کنید که در آبی کمعمق گرفتار شده و در گل و لای مانده است. آیا این ماهی سزاوار سرزنش است؟ آیا تقصیر اوست که آب کم شده؟
در زندگی نیز چنین است. از نگاه امام (علیهالسلام)، برخی افراد در مشکلاتی گرفتار میآیند که خود باعث آن نبودهاند. شاید جامعه، شاید تربیت، شاید فقر، شاید ناآگاهی یا عوامل دیگر، آنها را در گل و لای خطاها گرفتار کرده باشد.
نه هر انسانی که در مسیر اشتباه قرار گرفت، از روی قصد و نیت بد بوده است. گاهی شرایط او را به اینجا کشانده و اگر دستی برای کمک به سمت او دراز شود، دوباره میتواند برخیزد. درست مانند همان ماهی که اگر آبی روانهی او شود، دوباره زنده میشود، نفس میگیرد و زندگی را از سر میگیرد.
به جای قضاوت، راهی برای کمک بیابیم
پس بهجای عجله در قضاوت، باید راهی برای کمک و هدایت او پیدا کرد. بسیاری از افراد، اگر فرصتی دوباره داشته باشند، میتوانند تغییر کنند.
این همانند آب گلآلود است که اگر فرصت دهی، زلال میشود.
پس حکمت حکیمانه «ما کُلُّ مَفتونٍ»؛ در حقیقت به ما گوشزد میکند که در برخورد با خطای دیگران، با درک و مدارا رفتار کن، نه شتاب در ملامت و نه عجله در قضاوت.
و پیش از هر چیز و بیش از هر چیز، ببین و بیندیش که چه عاملی او را به این حال و روز افکنده است.
مانند باغبان، با مهربانی اصلاح کنیم
باغبان، وقتی با نهالی پژمرده روبهرو میشود، آن را از ریشه بیرون نمیکشد، بلکه خاک، آب و فضای آن را بررسی میکند.
شما هم، پیش از عتاب، ریشهها و علل خطاها را وارسی کنید. آن هم با گرمی و نرمی، زیرا در بسیاری از موارد، مهربانی مؤثرتر از عتاب و سرزنش است.
همانطور که آبیاری بهموقع و با ملایمت، گیاهی خشک را احیا میکند، بسیاری از افراد نیز در سایهی مهربانی، جانی دوباره گرفتهاند و به درختانی تناور تبدیل شدهاند، سایهبانی برای دیگران شدهاند.
باید فرصت داد... مثل آب گلآلود که اگر فرصت بدهی، زلال میشود.
نتیجهگیری
نه هر کسی که در خطا افتاده، مقصر است، و نه هر فریبخوردهای سزاوار سرزنش. پیش از آنکه قضاوت کنیم، باید ببینیم که او چگونه به اینجا رسیده است. شاید بتوانیم با نرمی و درک، مسیر بازگشت را برایش فراهم کنیم.
برای پیادهسازی این حکمت در زندگی:
۱. در مواجهه با خطای دیگران، ابتدا به دنبال علت باشیم، نه سرزنش. شاید شرایط، نیاز یا ناآگاهی فرد را به اینجا کشانده باشد.
۲. مهربانی را در اصلاح دیگران مقدم بداریم. سرزنش، گاهی مانند تندبادی است که بهجای خاموش کردن آتش، آن را شعلهورتر میکند.
هدایت شده از محمدرضارنجبر(۳)قرآن
۳. فرصت دوباره دادن را تمرین کنیم. همانطور که طبیعت، فرصتی دوباره به درخت پژمرده میدهد، ما نیز برای تغییر افراد فرصت قائل شویم.
۴. بهجای حذف و طرد، اصلاح کنیم. همانگونه که باغبان، نهال پژمرده را از ریشه بیرون نمیآورد، بلکه آن را تقویت میکند، ما نیز ریشهی مشکلات را بررسی کنیم.
۵. آب زلال مهربانی را جاری سازیم. همانطور که آب، گل و لای را از بین میبرد و ماهی را زنده میکند، محبت نیز میتواند دلهای خطاکاران را زنده کند.
هدایت شده از حفظ آسان و ان شاء الله ماندگار قرآن - به روش نوید
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
جزوه فقه مقارن، وضو و اذان و اقامه
فایل قابل ویرایش
Salam alaykum maulana! How are you?
Sorry to disturb you, I wanted to ask though,
Is it permissible to say ' God bless you and your family to Non- Muslims' ? I heard that it might not be.
Thank you maualana for your time may Allah bless you🤲
"Yes, you can. Islam is a religion of communication and ethics. With good ethics and prayers, they may be inclined towards Islam. It is the Wahhabi interpretation that is so strict. The reason for this is the verse:
(مَا كَانَ لِلنَّبِيِّ وَالَّذِينَ آمَنُوا أَن يَسْتَغْفِرُوا لِلْمُشْرِكِينَ وَلَوْ كَانُوا أُولِي قُرْبَىٰ مِن بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُمْ أَصْحَابُ الْجَحِيمِ) [Surah At-Tawbah, 9:113]
This means that even the Prophet is not allowed to seek forgiveness or prayers for the polytheists. However, at the end of the verse, there is a condition: it must be made clear to you that they are the companions of Hell. Only in this case can you not pray for them."
پاورپوینت قابل ویرایش منبر قرآنی / خادم الزهرا سلام الله علیها
Salam alaykum maulana! How are you? Sorry to disturb you, I wanted to ask though, Is it permissible
السلام علیکم مولانا! حال شما چطور است؟
ببخشید که مزاحم شدم، اما میخواستم بپرسم، آیا گفتن "خدا شما و خانوادهتان را رحمت کند" به غیرمسلمانان مجاز است؟ شنیدم که ممکن است این کار مجاز نباشد.
متشکرم مولانا برای وقتی که گذاشتید، انشاءالله خداوند به شما برکت دهد 🤲
پاسخ:
بله، شما میتوانید. اسلام دین ارتباطات و اخلاق است. با اخلاق خوب و دعا، ممکن است آنها به اسلام متمایل شوند. این تفسیر وهابیت است که اینقدر سختگیر است. علت آن این آیه است:
(مَا كَانَ لِلنَّبِيِّ وَالَّذِينَ آمَنُوا أَن يَسْتَغْفِرُوا لِلْمُشْرِكِينَ وَلَوْ كَانُوا أُولِي قُرْبَىٰ مِن بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُمْ أَصْحَابُ الْجَحِيمِ) [سوره توبه، آیه ۱۱۳]
این به این معنی است که حتی پیامبر هم حق ندارد برای مشرکین طلب مغفرت و دعا کند. اما در انتهای آیه یک قید وجود دارد: باید برای شما روشن شده باشد که آنها اهل جهنم هستند. تنها در این صورت شما نمیتوانید برای آنها دعا کنید.
هدایت شده از حفظ آسان و ان شاء الله ماندگار قرآن - به روش نوید
سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی مبارک
الان، همه دنیا بسیج شدند (جنگ احزاب زمان ما) تا دور "ولیّ" را خالی کنند.
این همان نقشه منافقان برای رسول الله صلوات الله علیه و آله است.
نقشه منافقان این بود:
إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفَاسِقِينَ ﴿٦﴾ هُمُ الَّذِينَ يَقُولُونَ لَا تُنفِقُوا عَلَىٰ مَنْ عِندَ رَسُولِ اللَّهِ حَتَّىٰ يَنفَضُّوا ۗ وَلِلَّهِ خَزَائِنُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَلَٰكِنَّ الْمُنَافِقِينَ لَا يَفْقَهُونَ ﴿٧﴾
بله! قبول داریم شرایط سخت اقتصادی را!
اما ما برای اسلام همه هستی مان را تقدیم میکنیم
و پای نظام مقدس اسلامی هستیم
حتی اگر همه دنیا همه دنیا همه دنیا از ما رویگردان شوند، ما پای نظام مقدس اسلامی و نائب امام زمان هستیم.
سردار دلها (رضوان الله علیه فرمود): جمهوری اسلامی حرم است
شهید نصر الله فرمود: عمود خیمه امام حسین علیه السلام، در زمان ما، جمهوری اسلامی و نائب بر حق امام زمان، آیت الله العظمی امام خامنه ای است.
- لذا حضور در راهپیمایی امروز، ان شاء الله پاداش مضاعفی دارد (چون قطعاً غیظ کفار را بیشتر در می آورد)
قُل موتوا بغیظکم
9.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
معمر قذافی:
- هسته ای ام را میدهم!
- موشکی ام را میدهم!
- سلاحم را زمین میگذارم!
به شرطی شما هم بگذارید!
آمریکا: حتماااااااااااا! چشم!
مستند پرونده لاکربی (بسیار آموزنده - آمریکا شیطان بزرگ است)
- کی میخواهیم درس عبرت بگیریم.
-امام راحل عظیم الشأن: آمریکا شیطان بزرگ است.
- تنها راه نجات از این بحران و مصیبت عظما، اطاعت بی چون و چرا از ولی فقیه است و بس!
والسلام.