مرحله دوم نامه ۲۷ بند ۳ و ۴.m4a
زمان:
حجم:
4.82M
🌸بسم الله الرحمن الرحیم🌸
📚 مرحله دوم ختم نهج البلاغه
🔸 سهم روز صد و پنجم
✍ نامه ۲۷ از بند ۳ تا ۴
📣 صوت نهج البلاغه
📜🌿🌹﷽🌹🌿📜
📚 مرحله دوم خط نهج البلاغه
🔸 سهم روز صد و پنجم
📜 ادامه نامه ۲۷ از بند ۳ تا ۴
✍ نامه به محمد بن ابی بكر
3⃣ ضرورت ياد مرگ
♦️ای بندگان خدا! از مرگ و نزديك بودنش بترسيد، و آمادگی های لازم را برای مرگ فراهم كنيد، كه مرگ جريانی بزرگ و مشكلی سنگين به همراه خواهد آورد، يا خيری كه پس از آن شری وجود نخواهد داشت، و يا شری كه هرگز نيكی با آن نخواهد بود، پس چه كسی از عمل كننده برای بهشت، به بهشت نزديكتر؟ و چه كسی از عمل كننده برای آتش، به آتش نزديكتر است؟ شما همه شكار آماده مرگ می باشيد، اگر توقف كنيد شما را می گيرد، و اگر فرار كنيد به شما می رسد، مرگ از سايه شما به شما نزديك تر است، نشانه مرگ بر پيشانی شما زده شد، دنيا پشت سر شما در حال درهم پيچيده شدن است، پس بترسيد از آتشی كه ژرفای آن زياد، و حرارتش شديد، و عذابش نو به نو وارد می شود، در جايگاهی كه رحمت در آن وجود ندارد، و سخن كسی را نمی شنوند، و ناراحتيها در آن پايان ندارد، اگر می توانيد كه ترس از خدا را فراوان، و خوشبينی خود را به خدا نيكو گردانيد، چنين كنيد، هر دو را جمع كنيد، زيرا بنده خدا خوش بينی او به پروردگار بايد به اندازه ترسيدن او باشد، و آن كس كه به خدا خوش بين است بايد بيشتر از همه از كيفر الهی بترسد...
4⃣ اخلاق مديران اجرایی
♦️ای محمد بن ابی بكر! بدان، كه من تو را سرپرست بزرگترين لشكرم يعنی لشكر مصر، قرار دادم، بر تو سزاوار است كه با خواسته های دل مخالفت كنی، و از دين خود دفاع نمایی، هر چند ساعتی از عمر تو باقی نمانده باشد، خدا را در راضی نگهداشتن مردم به خشم نياور، زيرا خشنودی خدا جايگزين هر چيزی بوده اما هيچ چيز جايگزين خشنودی خدا نمی شود، نماز را در وقت خودش بجای آر، نه اينكه در بيكاری زودتر از وقتش بخوانی، و به هنگام درگيری و كار آن را تاخير بياندازی، و بدان كه تمام كردار خوبت در گرو نماز است. (قسمتی از این نامه: )
امام هدايتگر، و زمامدار گمراهی هيچگاه مساوی نخواهند بود، چنانكه دوستان پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) و دشمنانش برابر نيستند، پيامبر اسلام (صلی الله علیه و آله وسلم) به من فرمود: (بر امت اسلام، نه از مومن و نه از مشرك هراسی ندارم، زيرا مومن را ايمانش باز داشته، و مشرك را خداوند به جهت شرك او نابود می سازد، من بر شما از هر منافقی می ترسم كه درونی دوچهره، و زبانی عالمانه دارد، گفتارش دلپسند و رفتارش ناپسند است.)
📜🌹🕊
📜🌿🌹
📜📜📜📜
صحیفه صحیفه دعای ۳۷ از بند ۷ تا ۱۰.m4a
زمان:
حجم:
4.86M
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم
📚 مرحله اول ختم صحیفه سجادیه
🔸سهم روز صد و پنجم
📔 دعای سی و هفتم بند ۷ تا ۱۰
📣 صوت صحیفه سجادیه
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم
📚 مرحله اول ختم صحیفه سجادیه
🔸 سهم روز صد و پنجم
📜 ادامه دعای سی و هفت از بند ۷ تا ۱۰
🤲 دعای عذر تقصیر در سپاس
(۷) بَلْ مَلَكْتَ ـ یا إِلَهِی ـ أَمْرَهُمْ قَبْلَ أَنْ یمْلِكُوا عِبَادَتَكَ، وَ أَعْدَدْتَ ثَوَابَهُمْ قَبْلَ أَنْ یفِیضُوا فِی طَاعَتِكَ، وَ ذَلِكَ أَنَّ سُنَّتَكَ الْإِفْضَالُ، وَ عَادَتَكَ الْإِحْسَانُ، وَ سَبِیلَكَ الْعَفْوُ
🍀 حال آن که ای خدای من! پیش از آن که مالک چیزی از عبادتت شوند تو مالک همه امورشان بوده ای، و قبل از آن که به طاعت و فرمانبرداری تو اقدام نمایند، پاداششان را آماده کردهای، و اینها همه برای آن است که شیوه تو بخشندگی، عادت تو احسان و راه تو عفو و گذشت است.
(۸) فَكُلُّ الْبَرِیةِ مُعْتَرِفَةٌ بِأَنَّكَ غَیرُ ظَالِمٍ لِمَنْ عَاقَبْتَ، وَ شَاهِدَةٌ بِأَنَّكَ مُتَفَضَّلٌ عَلَى مَنْ عَافَیتَ، وَ كُلٌّ مُقِرٌّ عَلَى نَفْسِهِ بِالتَّقْصِیرِ عَمَّا اسْتَوْجَبْتَ
🍀 پس همه مخلوقات اعتراف می کنند که هرکس را عقوبت کنی در حق او ستم نکردهای و شاهد هستند که هر کس را از عذاب رهایی بخشی و در حق او احسان نموده ای، و جملگی اقرار میکنند که حق عبادت و بندگی تو را آن چنان که شایسته توست به جای نیاوردهاند.
(۹) فَلَوْ لَا أَنَّ الشَّیطَانَ یخْتَدِعُهُمْ عَنْ طَاعَتِكَ مَا عَصَاكَ عَاصٍ، وَ لَوْ لَا أَنَّهُ صَوَّرَ لَهُمُ الْبَاطِلَ فِی مِثَالِ الْحَقِّ مَا ضَلَّ عَنْ طَرِیقِكَ ضَالٌّ.
🍀 پس اگر شیطان آنها را فریب نمیداد و از اطاعت تو باز نمی داشت، هیچ گناهکاری مرتکب گناه نمی شد، و اگر شیطان در چشم ایشان حق را به صورت باطل جلوه نمی داد، هیچ گمراهی از راه تو منحرف نمی شد.
(۱۰) فَسُبْحَانَكَ! مَا أَبْینَ كَرَمَكَ فِی مُعَامَلَةِ مَنْ أَطَاعَكَ أَوْ عَصَاكَ: تَشْكُرُ لِلْمُطِیعِ مَا أَنْتَ تَوَلَّیتَهُ لَهُ، وَ تُمْلِی لِلْعَاصِی فِیمَا تَمْلِكُ مُعَاجَلَتَهُ فِیهِ.
🍀 (ای خدای من) پس تو پاک و منزه هستی! چقدر آشکار است کرم و بزرگواری تو در معامله با کسی که از تو اطاعت و فرمانبرداری کرده یا نافرمانی نموده است، فرد مطیع و فرمانبردار را از آنچه خود برایش فراهم کرده ای پاداش میدهی، و کیفر گناهکار را با آن که توان سریع عذاب کردنش را داری مهلت داده، به تاخیر میاندازی.!
🌷🌿🌱🌹🌱🌿🌷
حجت الاسلام مهدوی ارفعامیرالمؤمنین علی علیه السلام کیست؟-7-12-1399-شام ولادت حضرت -حسینیه نهضت-حجت الاسلام مهدوی ارفع.mp3
زمان:
حجم:
9.46M
🔊 حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
امیرالمؤمنین علی علیه السلام کیست؟
🌹شام ولادت امیرالمومنین علی علیه السلام و شب جمعه
🔸پیچیده ترین راز هستی
🔹خطبه 175-2
🔸محبت علی علیه السلام
🔹مجسمه توحید، مجسمه انسان کامل
🔸دوست داشتن و ولایت داشتن
🔸حکمت45
🔹مؤمن و منافق، محبت و بغض علی علیه السلام
🔹استقامت در راه حق
🔹هزینه سازش با نظام سلطه در مقابل هزینه تقابل با نظام سلطه
🔶 حسینیه نهضت جهانی
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
🗓1399/12/7
@h_nehzat
@asaremahdavi_arfae
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
❇️ *در ادامه ی شرح دعای 37 صحیفه سجادیه* ⬇️
💎🍃حالت بدتر آن است که شخص آنقدر وضعیت بدی پیدا کرده باشد و از مدار انسانیت خارج شده و گرفتار ازخودبیگانگی شده باشد که در برابر احسان، اسائه کند.
💎🍃شکر از شناخت نعمت شروع میشود. و در شناخت منعم مستقر میشود. شناخت منعم در وجود نعمتگیرنده حالتی از احسان متقابل، خشوع و خضوع آمیخته با محبت نسبت به منعم تولید میکند و شعلهای در انسان برمیافروزد.
🔹 این حالت، بنیان و اساس و مبنای شکر قلمداد میشود.
💎🍃اگر کسی به این نقطه رسید، از نظر بسیاری از آیات و روایات، اساس و بنیان یکی از فرازمندترین و باشکوهترین جلوههای انسانیت را به دست آورده است که شکر نامیده میشود.
*🔹تفاوت شکر عقلی و شکر عملی*
🔹آیا به این وضعیت شخص میشود گفت شکر؟ خیر
💎🍃تا اینجا مبانی شکر در وجود انسان شکل گرفته و دارای بنیان و شالوده و اساس شکر است، اما این نوع واکنشی که تا این مرحله داریم، شکر نامیده نمیشود.
💎🍃 شکر عقلی (حالت معرفت) انجام شده، اما شکر عملی انجام نشده است.
*🔹 شکر عملی چه زمانی واقع میشود؟*
💎🍃 برخی مدققین میگویند: وقتی شخص به حالت خضوع و خشوع در برابر منعم رسید، وارد منطقهی عمل شده است و از این به بعد شکر عملی پیش میآید.
🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
❇️ *در ادامه ی شرح دعای 37 صحیفه سجادیه* ⬇️
🔹 *مراحل شکر عملی*
🔹 ۱ *. شکر قلبی*
💎🍃خواجه نصیرالدین بحث شکر عملی را مطرح کرده و میگوید شکر عملی سه مرحله دارد:
🔹شکر قلبی، شکر زبانی و شکر جوارحی.
💎🍃خواجه نصیرالدین شکر قلبی را یک مرتبه از شکر عملی میداند.
💎🍃شکر قلبی زمانی شکل میگیرد که شخصِ دریافتکنندهی نعمت، تصمیم میگیرد و عزم پیدا میکند تا احسان متقابل و پاسخگویی مناسب داشته باشد.
💎 *🍃خضوع و خشوع*
موجب میشود انسان مصمم شود نسبت به منعم، احسان متقابل داشته باشد.
💎🍃 مرحلهی عزم را میتوانید با مسامحه نیت بنامید؛ چراکه کانون نیت، قلب است و آنجا است که این هسته شکل میگیرد.
💎 *🍃پایهی شکر عملی، شکر قلبی است*
و از این مرحله انسان وارد مرحلهی شکر عملی میشود.
🔹۲. *شکر زبانی*
🔹 *مرحلهی بعدی، شکر لسانی است*
💎🍃که آسانترین، روانترین و رواترین بخش شکر در مورد انسانها است.
💎🍃 همینکه صوتی از لسان خارج شود که حاکی از این باشد که من نسبت به منعم، حالت سپاس و قدرشناسی دارم، شکر صورت گرفته است.
💎🍃در روایت داریم که اگر زبان را از انسان بگیرند، وارد فضای گنگ میشود و از بخشی از فضیلتها خارج میشود.
💎🍃زبان چیز خیلی عجیبی است که میتوان با آن احساسات را ابراز و اظهار کرد. برخی میگویند شکر عملی از شکر لسانی آغاز میشود.
🔹۳. *شکر جوارحی*
🔹 *شکر جوارحی مرحلهی سوم است*
که مشکلترین و البته زیباترین بخش شکر است.
💎🍃چون جناب خواجه کل شکر را شکر عملی نامیدهاند، ما این مرحله را شکر جوارحی یا شکر عملی به معنای خاص مینامیم.
💎🍃این همان مرحلهای است که شما نعمت را مطابق با رضای منعم به جریان میاندازید و به کار میگیرید.
💎🍃 در قدم بعدی در برابر منعم، واکنشهای عملی متناسب با نعمت خواهید داشت.
💎🍃 *مثلاً به سجده میافتید که اصطلاحاً آن را سجدهی شکر مینامیم.*
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
3.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هم اکنون
اینجا مسجد بالا سر نزدیکترین مکان به روضه منوره امام رئوف علی ابن موسی الرضا علیه السلام
محل زیارت زائران ویلچری
نائب الزیاره همه اعضای محترم گروه هستم
🔺تدوین دستورالعملی سازنده برای نیل به مقام آدمیّت، در خجسته رویداد مبعث
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم
🔹از نظر قرآن كريم، انسان در حركت به سوى پروردگار هستى است و منتهاى اين سير كه در مسيرى پر رنج و پر مشقّت واقع شده است، خداوند متعال مىباشد.
🔹براى رسيدن به هر مقصدى بايد از راهى كه به آن مقصد منتهى مىشود، عبور كرد و طىّ مسير در هر راه و مسيرى، محتاج كمك و راهنمائى است.
🔹خداوند تعالى در آيات متعدّدى از قرآن مجيد به صورت مستقيم و غيرمستقيم راه را به جويندگان حقيقت نشان مىدهد. پيامبر اكرم«ص» و اهلبيت گرامى ايشان«ع»كه مبيّن قرآن هستند نيز در روايات فراوانى سلوك معنوى آدمى را متذكّر شده و به گونهاى مسير حركت را براى سالك هموار مىكنند كه گويى او را به مقصد رسانيدهاند.
🔹هنگامى كه پيامبر اكرم «ص» به پيامبرى مبعوث شدند، هيچ فضيلت بارزى در جامعه عرب جاهلى عربستان ملاحظه نمىشد.
🔹اوّلين آياتى كه بر پيامبر اكرم«ص» نازل شد، آيات تربيتى و آموزشى بود.
🔹آن نبىّ گرامى«ص»، فرستاده شده تا با تبيين قرآن كريم، انسانها را تربيت كند و آنان را به مقام آدميّت برساند. خودسازى و تهذيب نفس را به بندگان آموزش دهد و آنان را به دو بال علم و عمل مجهّز نمايد تا بتوانند پرواز كنند.
🔹پيامبر گرامى«ص» پس از مبعوث شدن به رسالت و دريافت برنامه آموزشى، از غار حرا به خانه بازگشتند. بارى سنگين بر دوش آن رسول گرامى«ص» آمده بود. جبرئيل نازل شد و آيات اوّل سوره مزّمّل را آورد. در حقيقت با يك دستورالعمل كه بهترين ابزار كار براى تحمّل آن بار سنگين بود، بر پيامبر اكرم«ص» وارد شد.
🔹خداوند متعال در اين آيات شريفه مىفرمايد: يا رسولالله كه عباى نبوّت به دوش تو آمده است، از اين دستورالعمل كمك بگير:
اوّل: شبزندهدارى؛ دوّم: نماز شب(تهجّد)؛ سوّم: تمسّك به قرآن؛ چهارم: اراده؛ پنجم: قاطعيت در گفتار؛ ششم: فعّاليت مداوم؛
هفتم: ذكر مدام؛ هشتم و نهم: دعا و انقطاع الى الله؛ دهم: توكّل؛ يازدهم: صبر؛ دوازدهم: سعه صدر.
🔹خداى سبحان با ابلاغ اين دستورالعمل، برنامه رسالت پيامبر«ص» را تدوين فرموده است.
🔹پيامبر اكرم«ص» با استفاده از اين دستورالعمل، فعّاليّت تبليغى و رسالت خويش را آغاز نمودند و پس از تحمّل شدايد و پشت سر نهادن موانع فراوان و فشارهاى كفّار، توانستند در مدّت كوتاهى جامعه عرب جاهلى را دگرگون سازند و با يك انقلاب دفعى، افرادى مهذّب و باتقوا تربيت نمايند.
🔹از ميوههاى شيرين درخت نبوى، تربيت و پرورش انسانهاى با فضيلت و بامعرفت بود.
🔹آن دستورالعمل، در واقع برنامه سلوك معنوى مسلمانان، مشتمل بر راهكارهايى براى خودسازى آنان است.
🔹برخى از مسلمانان صدر اسلام با عمل به اين برنامه و پيروى از پيامبر اكرم«ص»، به مقام آدميّت نائل آمدند.
🔹موفّقيّت در ميدان سير و سلوك و عبور از سختىها و موانع موجود در مسير حركت به سوى خدا، تنها با برنامهاى كه ذات بارى تعالى براى سختترينِ كارها تنظيم و تدوين فرموده است، امكانپذير است.
🔹هر كه اهل سير و سلوك باشد و رسيدن به مقامات عاليه عرفانى را به عنوان چشمانداز پيش روى خود رقم زده باشد، با عمل به اين دستورالعمل مىتواند به مطلوب خود برسد.
📚برگرفته از کتاب سير و سلوک، جلد اوّل(مقدمه)
از تألیفات حضرت آیتالله العظمی مظاهری«مدّظلّه»
🔹متن کامل در:
🌐 https://b2n.ir/x68114
#درس_اخلاق
🆔 @almazaheri
حدیث سی و هفتم 1.mp3
زمان:
حجم:
7.97M
🎙 درس اخلاق با موضوع شرح اخلاقی چهل حدیث؛
🔸آیتالله العظمی مظاهری
🔹حدیث سیوهفتم: درک مراتب والای عرفانی با مداومت بر نماز شب(1)
#درس_اخلاق #چهل_حدیث
🆔 @almazaheri