🌹 *بسم الله الرحمن الرحيم* 🌹
🌸 *اللهم صل علی محمد و آل محمد*🌸
❇️ *دعای هفتم صحیفه سجادیه*
💎 *یا مَنْ تُحَلُّ بِهِ عُقَدُ الْمَکارِهِ، وَ یا مَنْ یفْثَأُ بِهِ حَدُّ الشَّدَائِدِ، وَ یا مَنْ یلْتَمَسُ مِنْهُ الْمَخْرَجُ إِلَی رَوْحِ الْفَرَجِ.*
💎 *ذلَّتْ لِقُدْرَتِک الصِّعَابُ، وَ تَسَبَّبَتْ بِلُطْفِک الْأَسْبَابُ، وَ جَرَی بِقُدرَتِک الْقَضَاءُ، وَ مَضَتْ عَلَی إِرَادَتِک الْأَشْیاءُ.*
💎 *فهِی بِمَشِیتِک دُونَ قَوْلِک مُؤْتَمِرَةٌ، وَ بِإِرَادَتِک دُونَ نَهْیک مُنْزَجِرَةٌ.*
💎 *أنْتَ الْمَدْعُوُّ لِلْمُهِمَّاتِ، وَ أَنْتَ الْمَفْزَعُ فِی الْمُلِمَّاتِ، لَا ینْدَفِعُ مِنْهَا إِلَّا مَا دَفَعْتَ، وَ لَا ینْکشِفُ مِنْهَا إِلَّا مَا کشَفْتَ*
💎 *و قَدْ نَزَلَ بی یا رَبِّ مَا قَدْ تَکأَّدَنِی ثِقْلُهُ، وَ أَلَمَّ بیمَا قَدْ بَهَظَنِی حَمْلُهُ.*
💎 *و بِقُدْرَتِک أَوْرَدْتَهُ عَلَی وَ بِسُلْطَانِک وَجَّهْتَهُ إِلَی.*
💎 *فلَا مُصْدِرَ لِمَا أَوْرَدْتَ، وَ لَا صَارِفَ لِمَا وَجَّهْتَ، وَ لَا فَاتِحَ لِمَا أَغْلَقْتَ، وَ لَا مُغْلِقَ لِمَا فَتَحْتَ، وَ لَا مُیسِّرَ لِمَا عَسَّرْتَ، وَ لَا نَاصِرَ لِمَنْ خَذَلْتَ.*
💎 *فصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ افْتَحْ لِی یا رَبِّ بَابَ الْفَرَجِ بِطَوْلِک، وَ اکسِرْ عَنِّی سُلْطَانَ الْهَمِّ بِحَوْلِک، وَ أَنِلْنِی حُسْنَ النَّظَرِ فِیمَا شَکوْتُ، وَ أَذِقْنِی حَلَاوَةَ الصُّنْعِ فِیمَا سَأَلْتُ، وَ هَبْ لِی مِنْ لَدُنْک رَحْمَةً وَ فَرَجاً هَنِیئاً، وَ اجْعَلْ لِی مِنْ عِنْدِک مَخْرَجاً وَحِیاً.*
💎 *و لَا تَشْغَلْنِی بِالاهْتِمَامِ عَنْ تَعَاهُدِ فُرُوضِک، وَ اسْتِعْمَالِ سُنَّتِک.*
💎 *فقَدْ ضِقْتُ لِمَا نَزَلَ بییا رَبِّ ذَرْعاً، وَ امْتَلَأْتُ بِحَمْلِ مَا حَدَثَ عَلَی هَمّاً، وَ أَنْتَ الْقَادِرُ عَلَی کشْفِ مَا مُنِیتُ بِهِ، وَ دَفْعِ مَا وَقَعْتُ فِیهِ، فَافْعَلْ بیذَلِک وَ إِنْ لَمْ أَسْتَوْجِبْهُ مِنْک، یا ذَا الْعَرْشِ الْعَظِیمِ.*
💐 *ترجمه دعای هفتم:* 💐
🏵️ *ای آنکه گرهِ کارهای فرو بسته به سر انگشت تو گشوده میشود، و ای آن که سختیِ دشواریها با تو آسان میگردد، و ای آن که راه گریز به سوی رهایی و آسودگی را از تو باید خواست.*
🏵️ *سختیها به قدرت تو به نرمی گرایند و به لطف تو اسباب کارها فراهم آیند. فرمانِ الاهی به نیروی تو به انجام رسد، و چیزها، به ارادهی تو موجود شوند.*
🏵️ *و خواستِ تو را، بی آن که بگویی، فرمان برند، و از آنچه خواستِ تو نیست، بی آن که بگویی، رو بگردانند.*
🏵️ *تویی آن که در کارهای مهم بخوانندش، و در ناگواریها بدو پناه برند. هیچ بلایی از ما برنگردد مگر تو آن بلا را بگردانی، و هیچ اندوهی بر طرف نشود مگر تو آن را از دل برانی.*
🏵️ *ای پروردگار من، اینک بلایی بر سرم فرود آمده که سنگینیاش مرا به زانو درآورده است، و به دردی گرفتار آمدهام که با آن مدارا نتوانم کرد.*
🏵️ *این همه را تو به نیروی خویش بر من وارد آوردهای و به سوی من روان کردهای.*
🏵️ *آنچه تو بر من وارد آوردهای، هیچ کس باز نَبَرد، و آنچه تو به سوی من روان کردهای، هیچ کس برنگرداند. دری را که تو بسته باشی. کَس نگشاید، و دری را که تو گشوده باشی، کَس نتواند بست. آن کار را که تو دشوار کنی، هیچ کس آسان نکند، و آن کس را که تو خوار گردانی، کسی مدد نرساند.*
🏵️ *پس بر محمد و خاندانش درود فرست. ای پروردگار من، به احسانِ خویش دَرِ آسایش به روی من بگشا، و به نیروی خود، سختیِ اندوهم را درهم شکن، و در آنچه زبان شکایت بدان گشودهام، به نیکی بنگر، و مرا در آنچه از تو خواستهام، شیرینیِ استجابت بچشان، و از پیشِ خود، رحمت و گشایشی دلخواه به من ده، و راه بیرون شدن از این گرفتاری را پیش پایم نِه و مرا به سبب گرفتاری، از انجام دادنِ واجبات و پیروی آیین خود بازمدار.*
🏵️ *ای پروردگارِ من، از آنچه بر سرم آمده، دلتنگ و بیطاقتم، و جانم از آن اندوه که نصیب من گردیده، آکنده است؛ و این در حالی است که تنها تو میتوانی آن اندوه را از میان برداری و آنچه را بدان گرفتار آمدهام دور کنی. پس با من چنین کن، اگر چه شایستهی آن نباشم، ای صاحب عرش بزرگ.*
🌹 *اللهم صل علی محمد و آل محمد*🌹
🌸🌷🌸🌷🌸🌷
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸
📣 ختم نهج البلاغه در ۲۴۰ روز
📣 مرحله سوم ختم نهج البلاغه و مرحله دوم ختم صحیفه سجادیه
🔷 سهم روز بیست و دوم
📚 نهج البلاغه # حکمت ۱۹۲ تا ۲۰۱
📔 صحیفه سجادیه دعای چهارم بند ۱ تا ۲
🌸 هر روز نهج البلاغه صحیفه سجادیه به همراه صوت و متن و شرح آنها در گروه بارگذاری می شود.
🌸🌷🌸🌷🌸🌷
🌷هدف گروه، ترویج فرهنگ نهج البلاغه خوانی است.
🌷افرادی که جدیداً عضو گروه شدند می توانند با عضویت در کانال خادمین در ایتا، صوت و متن حکمت ها و نامه ها و خطبه های نهج البلاغه و صوت و متن و شرح صحیفه سجادیه رساله حقوق امام سجاد علیه السلام را پیگیری نمایند.
🌸🌷🌸🌷🌸🌷
خادمین امیرالمومنین(ع)(۱)👇
https://chat.whatsapp.com/IwAJCISW1CXFkcagaU2wxa
خادمین امیرالمومنین(ع)(۲) 👇
https://chat.whatsapp.com/CV0JxoWxoag3aD4gHaYvga
خادمین امیرالمومنین(ع)(۳) 👇
https://chat.whatsapp.com/BG86RZQPKs86humXPw0XLT
خادمین امیرالمومنین(ع)(۴)👇
https://chat.whatsapp.com/J0b3DjS6iwt5UrkOrNNe5g
خادمین امیرالمومنین(ع)(۵)👇
https://chat.whatsapp.com/JwbgQIvzEeG0I4Fm9uIJmT
خادمین امیرالمومنین(ع)(۶)👇
https://chat.whatsapp.com/EwB2NTu5EdF77l2lCbeIVN
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
🌷 نهج البلاغه و صحیفه سجادیه
👇👇👇👇👇👇👇
مرحله دوم از حکمت ۱۹۲ تا ۲۰۱.m4a
زمان:
حجم:
5.17M
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم
📣 مرحله سوم ختم نهج البلاغه
🔸 سهم روز بیست و دوم
📔 حکمت ۱۹۲ تا ۲۰۱
🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇
📣 مرحله سوم ختم نهج البلاغه
🔸 سهم روز بیست و دوم
📔 حکمت ۱۹۲ تا ۲۰۱
📚 حکمت ۱۹۲
💠 ای فرزند آدم! آنچه را كه بيش از نياز خود فراهم كنی ، برای ديگران اندوخته ای.
🌸🌹🌸🌹🌸🌹
📔 حکمت ۱۹۳
💠 دلهارا روی آوردن و پشت كردنی است، پس دلها را آنگاه به كار واداريد كه خواهشی دارند و روی آوردنی، زيرا اگر دل را به اجبار به كاری واداری كور می گردد.
🌸🌹🌸🌹🌸🌹
📔 حکمت ۱۹۴
💠 چون خشم گيرم، كی آن را فرونشانم؟ در آن زمان كه قدرت انتقام ندارم؟ كه به من بگويند، (اگر صبر كنی بهتر است.) يا آنگاه كه قدرت انتقام دارم؟ كه به من بگويند: (اگر عفو كنی خوب است.)
🌸🌹🌸🌹🌸🌹
📔 حکمت ۱۹۵
💠 (در سر راه از كنار مزبله ای عبور می كرد) و درود خدا بر او فرمود: اين همان است كه بخيلان به آن بخل می ورزند.
(و در روايت ديگري نقل شد كه) اين چيزی است كه ديروز بر سر آن رقابت مي كرديد!.
🌸🌹🌸🌹🌸🌹
📔 حکمت ۱۹۶
💠 مالی كه نابودی آن تو را پند می دهد، از دست نرفته است.
🌸🌹🌸🌹🌸🌹
📔 حکمت ۱۹۷
💠 اين دلها همانند تن ها خسته می شوند، برای نشاط آن به سخنان تازه حكيمانه روی بياوريد.
🌸🌹🌸🌹🌸🌹
📔 حکمت ۱۹۸
💠 (وقتی شنيد كه خوارج می گويند، حكومت فقط از آن خداست)فرمود: سخن حقی است كه از آن اراده باطل دارند.
🌸🌹🌸🌹🌸🌹
📔 حکمت ۱۹۹
💠 (در تعريف جمع اوباش، فرمود) آنان چون گرد هم آيند پيروز شوند، و چون پراكنده شوند سود دهند (از امام پرسيدند چون اوباش گرد هم آيند زيان رسانند را دانستيم، اما چه سودی در پراكندگی آنان است فرمود:) صاحبان كسب و كار، و پيشه وران به كارهای خود باز می گردند، و مردم از تلاش آنان سود برند، بنا به ساختن ساختمان، و بافنده به كارگاه بافندگی، و نانوا به نانوایی روی می آورد.
🌸🌹🌸🌹🌸🌹
📔 حکمت ۲۰۰
💠 (جنايتكاری را حضور امام آوردند كه جمعی اوباش همراه او بودند.)و درود خدا بر او فرمود: خوش مباد، چهره هایی كه جز به هنگام زشتيها ديده نمی شوند.
🌸🌹🌸🌹🌸🌹
📔 حکمت ۲۰۱
💠 با هر انسانی دو فرشته است كه او را حفظ می كنند، و چون تقدير الهی فرارسد، تنهايش می گذارند، كه همانا زمان عمر انسان، سپری نگهدارنده است.
🌸🌹🌸🌹🌸🌹
صحیفه سجادیه نیایش چهارم بند ۱ و ۲.m4a
زمان:
حجم:
6.1M
🌸بسم الله الرحمن الرحیم
📣 مرحله دوم ختم صحیفه سجادیه
🔸سهم روز دوازدهم
🤲 دعای چهارم از بند ۱ تا ۲
🌷🌺🌷🌺🌷🌺
🌸 بسم الله الرحمن الرحيم
📣 مرحله دوم ختم صحیفه سجادیه
❇️ سهم روز دوازدهم
🤲 دعای چهارم بند ۱ و ۲
🌌 وَ كَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ فِي الصَّلَاةِ عَلَى أَتْبَاعِ الرُّسُلِ وَ مُصَدِّقِيهِمْ:
📜(۱) اللَّهُمَّ وَ أَتْبَاعُ الرُّسُلِ وَ مُصَدِّقُوهُمْ مِنْ أَهْلِ الْأَرْضِ بِالْغَيْبِ عِنْدَ مُعَارَضَةِ الْمُعَانِدِينَ لَهُمْ بِالتَّكْذِيبِ وَ الِاشْتِيَاقِ إِلَى الْمُرْسَلِينَ بِحَقَائِقِ الْإِيمَانِ فِي كُلِّ دَهْرٍ وَ زَمَانٍ أَرْسَلْتَ فِيهِ رَسُولًا وَ أَقَمْتَ لِأَهْلِهِ دَلِيلًا مِنْ لَدُنْ آدَمَ إِلَى مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ مِنْ أَئِمَّةِ الْهُدَى، وَ قَادَةِ أَهْلِ التُّقَى، عَلَى جَمِيعِهِمُ السَّلَامُ، فَاذْكُرْهُمْ مِنْكَ بِمَغْفِرَةٍ وَ رِضْوَانٍ.
🍀 پروردگارا! دورود بفرست بر آن گروه از مردم روی زمین که پیروان انبیا و تصدیق کنندگان ایشانند و گواهی دادهاند، در آن هنگام که دشمنان، آنها را تکذیب می کردند، آنان که با اشتیاق قبلی و در پرتو حقایق ایمان، به پیامبران روی آوردند؛
در هر دوره و زمانی که پیامبری برایشان فرستادی و از زمان حضرت آدم تا حضرت محمد -درود خدا بر او و خاندانش باد- پیشوایان هدایت و رهبران پرهیزگار برای آنان برانگیختی، بر همه آنان سلام و درود باد؛ پس همه آنها را به آمرزش و رضایت خود یاد فرما.
📜(۲) اللَّهُمَّ وَ أَصْحَابُ مُحَمَّدٍ خَاصَّةً الَّذِينَ أَحْسَنُوا الصَّحَابَةَ وَ الَّذِينَ أَبْلَوُا الْبَلَاءَ الْحَسَنَ فِي نَصْرِهِ، وَ كَانَفُوهُ، وَ أَسْرَعُوا إِلَى وِفَادَتِهِ، وَ سَابَقُوا إِلَى دَعْوَتِهِ، وَ اسْتَجَابُوا لَهُ حَيْثُ أَسْمَعَهُمْ حُجَّةَ رِسَالَاتِهِ. وَ فَارَقُوا الْأَزْوَاجَ وَ الْأَوْلَادَ فِي إِظْهَارِ كَلِمَتِهِ، وَ قَاتَلُوا الْآبَاءَ وَ الْأَبْنَاءَ فِي تَثْبِيتِ نُبُوَّتِهِ، وَ انْتَصَرُوا بِهِ. وَ مَنْ كَانُوا مُنْطَوِينَ عَلَى مَحَبَّتِهِ يَرْجُونَ تِجَارَةً لَنْ تَبُورَ فِي مَوَدَّتِهِ. وَ الَّذِينَ هَجَرَتْهُمْ الْعَشَائِرُ إِذْ تَعَلَّقُوا بِعُرْوَتِهِ، وَ انْتَفَتْ مِنْهُمُ الْقَرَابَاتُ إِذْ سَكَنُوا فِي ظِلِّ قَرَابَتِهِ. فَلَا تَنْسَ لَهُمُ اللَّهُمَّ مَا تَرَكُوا لَكَ وَ فِيكَ، وَ أَرْضِهِمْ مِنْ رِضْوَانِكَ، وَ بِمَا حَاشُوا الْخَلْقَ عَلَيْكَ، وَ كَانُوا مَعَ رَسُولِكَ دُعَاةً لَكَ إِلَيْكَ.
🍀 پروردگارا! یاران محمد، به ویژه آنان که شرط مصاحبت و همراهی با او را به خوبی ادا کردند و کسانی که در یاری ایشان به خوبی از عهده آزمایش و امتحان بر آمدند و او را حمایت کردند و برای قبول دعوت او، از یکدیگر سبقت گرفتند و چون آنها را از دلیل رسالت خود آگاه کرد، دعوتش را پذیرفتند و کسانی که برای آشکار ساختن کلام و دعوت او از همسران و فرزندانشان جدا شدند و برای اثبات پیامبریش با پدران و فرزندان خود جنگیدند و به برکت وجود او پیروز شدند.
و کسانی که محبت او را در دل داشته و در عشق او به تجارتی امید داشتند که زیان و کسادی در آن راه نداشت و آنان که به سبب چنگ زدن به دین آن حضرت، خاندانشان از آنها دوری کردند و زمانی که در سایه خویشاوندی (ایمانی) قرار گرفتند، خویشاوندی خود را از دست دادند،(اینان، این همه را در راه تو بر خود پسندیدند)،
پروردگارا! آنچه را در راه تو و برای تو از دست دادند از یاد مبر و به خوشنودی خود آنها را خوشنود ساز، و نیز به خاطر آن که مردم را به گرد دین تو جمع کردند و در دعوت مردم با پیامبرت همراه بودند.
🌸🍃🌼🍃🌸
🏴 *السلام علیک یا اباعبدالله*
🌴 *شرح حکمت 192*
( *شرح آیت الله مکارمشیرازی* ) 🌴
*◾جمع مال برای دیگران*
◾ *خزانه دار ديگران بودن:*
🔳 غالب مردم حد و اندازه اى براى به دست آوردن مال و ثروت قائل نيستند و معتقدند هر چه بيشتر بهتر;
🔳 اما هنگامى كه درست دقيق مى شويم مى بينيم بهره ما از اموالمان همان است كه مصرف مى كنيم;
◾غذايى كه مى خوريم، نوشابه اى كه مى نوشيم، لباسى كه مى پوشيم،
◾خانه اى كه در آن زندگى مى كنيم و مركبى كه بر آن سوار مى شويم.
⚠️ بسيارى از اشخاص، اين مواد مصرفى تنها گوشه كوچكى از اموال آنها را شامل مى شود و بقيه را ذخيره و محافظت مى كنند،
‼️تا سرانجام به فرزندان و... بسپارند و با دنيايى از حسرت، چشم از آنها بپوشند و با يك كفن بسيار كم ارزش وارد سراى ديگر شوند.‼️
💎🍃 از امیرمؤمنان(علیه السلام) سؤال کردند چه کسى روز قیامت حسرتش از همه بیشتر است؟
💎🍃 فرمود: کسى که در آن روز اموال خود را در میزان اعمال دیگران ببیند که خدا او را به واسطه آن مال وارد دوزخ کند و دیگرى را (که هیچ زحمتى را براى آن نکشیده بود براى نیکوکارى اش) به سبب آن مال وارد بهشت سازد».
📘بحارالانوار، ج 70، ص 142
🌷🍃قرآن مجید نیز به همین معنا اشاره فرموده آنجا که مى گوید:
از تو سؤال مى کنند چه چیز را انفاق کنند؟
🍃 به آنها بگو از مازاد نیازمندى هاى خود انفاق کنید».
📘بقره، آیه 219
🌴 شخصى از حاجتمندى اش به امیرمؤمنان(علیه السلام) شکایت کرد، امام(علیه السلام) فرمود: «
🌴 بدان آنچه را از دنیا بیش از مقدار هزینه خود به دست مى آورى خزانه دار دیگران در آن خواهى بود».
📘 بحارالانوار، ج 70، ص 90
🌴گویا امام(علیه السلام) مى دانست که زندگى او تأمین است و نیازى را که مطرح کرده فوق آن است،
🔳در واقع بسیارى از کسانى که به اندوختن مال روى مى آورند، نه حقوق آن را مى پردازند و نه صله رحم به جاى مى آورند و نه کار نیک با آن انجام مى دهند.
🔳و مى گویند: هدف ما تأمین آینده خود و فرزندان است.
🌴 اینها سوء ظن به رازقیت خدا دارند، همان گونه که در نامه مالک اشتر نیز قبلاً گذشت که امام(علیه السلام) مى فرماید:
🌴 « بخل و ترس و حرص غریزه هاى مختلفى است که ریشه همه آن سوء ظن به خداوند است».
*🌤اَلَّلهُمـّ؏جِّللِوَلیِڪَالفَرَج🌤*
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)(۶)👇
https://chat.whatsapp.com/EwB2NTu5EdF77l2lCbeIVN
🍃🍃🍃🍃
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
@Aminikhaah37 An sooye Marg (1398-3-04) Daneshgah Ferdosi Mashhad.mp3
زمان:
حجم:
12.2M
🔈 شرح و بررسی کتاب#آن_سوی_مرگ
📣 حجت الاسلام امینی خواه
📜 جلسه سی و هفتم
* نقش بینش توحیدی در کسب فضایل اخلاقی
* شرک و مراتب شرک
* کبر و آثار کبر
📆 1398/03/04
⏰ مدت زمان: ۲۹:۱۹
#مشهد
#دانشگاه_فردوسی
❗️برای دریافت مجموع جلسات آن سوی مرگ، از طریق لینک زیر اقدام نمایید
🌐 https://aminikhaah.ir/?p=12
🔔 @Aminikhaah_Media
❇️ شرح دعاي چهارم صحيفه سجاديه
📝 نویسنده : آيت الله حسن ممدوحي - شهود و شناخت، ص 229
📜 فراز اول 🔻🔻🔻
✴️ در اين فراز از دعاي امام چند نكته شنيدني و جالب توجه وجود دارد كه عبارتند از:
🔰اول: ⬅️ ايمان، مبدئيت در تصميم گيري هاي قاطع دارد،
↩️ لذا عظيم ترين نيرويي است كه مي تواند فطرت راستين انسان را از هفت پرده حجاب ها و پيرايه هاي گوناگون بيرون كشيده و آن را به كار گيرد،
🔸به طوري كه هر مانع و مزاحمي را در سر راه خود ناديده مي گيرد
🔹و هيچ مانعي توان مقابله با آن را ندارد و تا آن دم كه حيات و روح در كالبد انسان باقي است دست از دفاع از عقيده بر نمي دارد
🔸و نه تنها وجود مانع او را مايوس نمي كند، بلكه با اشتياق تمام در برطرف كردن آن مي كوشد.
🔰 نكته دوم: ⬅️ ايمان فقط به گفتمان زباني نيست،
↩️ بلكه اگر جوهر آن در جان انسان تحقق يابد يك طور شخصيت خاصي را به فرد با ايمان مي بخشد كه جميع حالات وجودي انسان را فرا مي گيرد به طوري كه تكذيب ديگران و عيب جويي بدخواهان مانع او نمي شود
✳️ و ايمان مستقري است كه با روح انساني در آميخته و در ساحت ماهيت متعالي انسان نقش اساسي دارد.
🔰 نكته سوم آن كه: ⬇️
↩️ ايمان، آگاهي و نگرشي است كه فقط از چشم دل و جان برمي آيد و چشم سر، توان ديد آن را ندارد،
🔹 زيرا چه بسيار اشخاصي كه در كنار انبيا و بلكه از نزديكان آنان بودند و هميشه رو در رو و چشم در چشم همديگر داشته اند اما با اين حال از واقعيت ايمان هيچ گونه بهره اي نداشته اند.
💎 بنابراين از مجموعه آيات و روايات استفاده مي شود 🔻
🔴 كساني كه حقيقت ايمان به كام جان آنان نشسته داراي مراتب سه گانه ذيل هستند:
1⃣ مرتبه علم اليقين ؛
💎 در اين مرحله شخص علم قطعي به وجود شي دارد؛
🔸مانند كسي كه از دور با ديدن دود به وجود آتش پي مي برد.
2⃣ رتبه عين اليقين ؛
💎 در اين مرحله از مرحله ذهن به مرحله شهود مي رسد؛
🔸 شهود هم چون كسي كه آتش را لمس كند.
3⃣ مرتبه حق اليقين ؛
💎 اين مرحله نصيب كسي است كه از لفظ، عبارت و استدلال جدا شده و به متن واقع رسيده است ؛
🔸 همانند آن كه در آتش مي سوزد؛ گويي اين كه خود مرتبه اي از آتش گرديده است.
💠 آيه شريفه سوره تكاثر به دو قسم اول اشاره دارد: ⬇️
🍀كلا لو تعلمون علم اليقينَ
لترون الجحيمَ
ثم لترونها عين اليقين
✴️ كه آيه اول مربوط به آگاهي مؤمنين در دنيا و آيه دوم مربوط به آخرت است.
✅ و به مرتبه سوم در سوره واقعه اشاره شده است:
🍀و تصليه جحيمَ
ان هذا لهو حق اليقين ؛
💎 يعني آنگاه كه در آتش مي سوزند به حق اليقين دست مي يابند كه جهنم جزاي ناپاكان است.
✳️ چنان كه ايمان نيز داراي مرتبه اي است كه انسان با تمام وجود خود حقيقت را در مي يابد.
💎🍃💎🍃💎🍃
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)(۴)👇
https://chat.whatsapp.com/J0b3DjS6iwt5UrkOrNNe5g
🍃🍃🍃🍃
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
❇️ ادامه شرح دعاي چهارم صحيفه سجاديه
📝 نویسنده : آيت الله حسن ممدوحي - شهود و شناخت، ص 229
✴️ فراز دوم 🔻🔻🔻
✅ ياران پيغمبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم آنگاه كه در بيعت خود راه ايمان به او را يافتند، مورد بي مهري نزديكان خود قرار گرفته و از جانب ايشان طرد شدند، لذا رشته قرابت و خويشاوندي آنان گسيخته شد.
🔶 اينان به خاطر خداي خود همه چيز را ترك كردند و از هيچ گونه تبليغ و رساندن دعوت حضرت حق به مردم و جمع كردن آنان در اطراف پيغمبر دريغ نكردند.
🔶 بنابراين از ترك ديار و كشور و پناهنده شدن در كشورهاي ديگر خودداري ننمودند و نيز فراخي معيشت و زندگي پر رونق را رها كرده و به جهت پيش برد اهداف بلند خود، به زندگي هاي سخت تن دادند
🔶 و به خاطر عزت دين و آبروي آن ظلم هاي بسياري را متحمل شدند.
✳️ در اين فراز از دعا نيز نكات قابل توجه و جالبي وجود دارد كه عبارتند از: 🔻🔻🔻
1⃣نكته اول:⬇️
💎 مساله آزمايش است كه در آياتي از قرآن كريم اشاره شده است.
📣 📣 توجه ⬇️
💎 انتخاب احسن داشتن معيار سلامت روح انساني نيست،
💎 بلكه آنچه دليل بر صحت و استقامت روحي است، ⬇️
💎 آزمايش هايي است كه در موارد گوناگون دامن گير انسان مي شود و مي بايست انسان به وظيفه خود عمل كند.
🍀و لذا در قرآن كريم مي فرمايد: و لنبونك بشي من الخوف و الجوع و نقص من الاموال و الانفس و الثمرات و بشر الصابرين.
🍀 بقره، 155: و قطعا شما را به ترس و گرسنگي و نابودي اموال و نفوس و فرزندان آزمايش خواهيم كرد، پس بشارت بده به صابران.
✴️ و راستي ياران نبي اكرم به بهترين وجه امتياز آوردند و از عهده تمامي اين آزمايش ها برآمدند.
2⃣ نكته دوم: ⬇️
🔴 اصحاب آن حضرت افراد سست عنصري نبودند كه در مقابل هر ادعايي سر تعظيم فرود آورند،
🛑 بلكه در مقابل حجت و دليل تسليم مي شدند
🍃 و لذا فرمود: قبول آنان پس از استماع حجت و استدلال بود و آنان مردم شديد الانفعالي نبودند، بلكه در پذيرش حجت با كمال دقت عمل مي كردند و تا دليل را لمس نمي نمودند، تسليم نمي شدند.🍃
3⃣ نكته سوم: ⬇️
💎 آنچه را كه با احتياط كامل بدست آورده بودند، در حفظ و نگهداري آن پايداري فوق العاده از خود نشان مي دادند كه مايه عبرت آيندگان در تاريخ گرديد.
⭕️ از اين رو در مقابل پيش آمدهاي بسيار سخت كه هر مقاوم نستوه را از پاي در مي آورد ايستادند؛
❗️پيش آمد هايي از قبيل:
⭕️ دوري از فرزند، زن و خاندان ؛
⭕️ كارزار با فرزندان و يا پدران ؛
⭕️ طرد شدن آنان از طرف فاميل و عشيره ؛
⭕️ خروج از كشور و پناهنده شدن به كشور همسايه ؛
⭕️ ابتلا به ننگي معيشت، فقر و رها كردن باغ و زمين و سرمايه ؛
⭕️ ابتلا به شكنجه هاي سخت از طرف كفار؛
⭕️ از دست دادن عزيزان و فرزندان خود در راه خدا؛
🔸كه تاريخ بر همه آن ها كاملا گواه است.
🔹افرادي ؛ هم چون عمار و پدرش ياسر و مادرش سميه، خباب بن ارت، صهيب - و بلال -، عثمان بن مظعون، ابي ذر و امثال آنان جملگي از افراد مجاهد في سبيل الله بودند و هر كدام داراي تاريخ زندگي عجيب و خواندني و عبرت آموز هستند كه همه دشواري هاي گوناگون را بجان خريدند تا دين خدا پابرجا بماند.
✴️ تمامي اين تحمل ها و صبرها نشات گرفته از محبت ها و مودت ها بود.
❇️ ولي اگر كسي فهميد كه هر پيش آمد بزرگ و كوچك فقط در اختيار خداست، قهرا جز توسل به خدا راهي ديگر نمي جويد و محبت او جز به مؤثر حقيقي، به چيز ديگري تعلق نمي گيرد و هرگز بر در ارباب بي مروت دنيا روي نمي آورد مگر با اين توهم غلط كه مي توان از غير خدا مددي جست.
✅ ولي اگر كسي فهميد كه: لا يملكون لانفسهم ضرا و لا نفعا و لا يملكون موتا و لا حيوه و لانشورا[7] و نيز فهميد كه: و لا تدع من دون الله ما لا ينفعك و لا يضرك[8]
🛑 قهرا محبت او فقط منحصر به خدا خواهد بود.
‼️ حضرت سيدنا الاستاد علامه ي طباطبائي رحمه الله راجع به حب، فرمودند: ⬇️
✴️ حب در حقيقت رابطه اي وجودي بين محب و محبوب است.
🔹مثلا انسان غذایي را دوست دارد و سر علاقه اش آن است كه غذا تعلق به قوه هاضمه و جاذبه دارد و اگر قوه غاذيه در انسان نبود هرگز علاقه او به غذا مفهومي نداشت ؛ پس در واقع غذا را از آن نظر كه فعل براي قوه غاذيه است مي خواهد و بايد دانست به طور مطلق هر چه را كه دوست داريم، حتي معلمي كه به ما مي آموزد، يا خدمت گزاري كه به ما خدمت مي كند جملگي در اثر رابطه وجودي بين ما و محبوب ماست
🔸و اين نظام وجودي در يك معني دقيق تر برگشت مي كند به رابطه علي و معلولي كه علت، معلول خود را دوست دارد و معلول كه همه چيز خود را از علت مي داند و تمام حقيقتش وابسته و متعلق به علت است از صميم وجودش به علت خود عشق مي ورزد و در راه محبت او خود را مي بازد،
🔸همانند پروانه اي كه تمام عشقش سوختن، پرپر شدن و در پاي معشوق افتادن و جان به راه محبوب نثار كردن است.
💎🍃💎🍃💎🍃