🏴🏴🏴🏴🏴🏴
❇️ ادامه شرح دعاي چهارم صحيفه سجاديه
📝 نویسنده : آيت الله حسن ممدوحي - شهود و شناخت، ص 229
✴️ فراز چهارم
💎 نكته جالب توجه در اين فراز از دعاي امام، ⬇️⬇️⬇️
⚜✨ ياد خيري است كه از تابعين نسبت به صحابه انجام مي گيرد؛
💠 تابعيني كه خود به تمام وجود در خط سلف صالح بوده اند و هرگز در طريق زندگي خود هيچ گونه شك و ريبي را به خود راه نمي دادند.
✳️ قرآن كريم اين گونه گذشتگان را ستوده و اين چنين فرموده كه آيندگان نسبت به آنان چنين گويند: 🔻🔻
🍀ربنا اغفرلنا و لا خواننا الذين سبقونا بالايمان و لا تجعل في قلوبنا غلا للذين آمنوا
✅ هر اجتماعي به گذشته و آيين خود مرتبط است و قطعات تاريخ هرگز گسسته از يكديگر نمي باشد، اگر چه اين رابطه دقيق در دست هر كسي نيست و توهمات غلط در اين راه بسيار است،
🔰 ولي نمي توان انكار كرد كه تاريخ بمعني آنچه در خارج جاري بوده، نه آنچه را كه يك تاريخ دان تحليل مي كند؛
🔰 زيرا تاريخ همانند روح ساري در وقايع جهان است كه مسير حوادث را تعيين مي كند،
🔰 بدان معني كه گذشته ها پيوسته حالت آماده سازي براي حوادث آينده را دارد،
🛑 به عبارت ديگر جريان گذشته در بستر تاريخ آبستن پيدايش پديده هاي بعدي است كه در فلسفه از آن به علت اعدادي تعبير مي نمايند،
💎 لذا صحت عمل و رفتار آنان موجب شده كه دعا بر گذشتگان از مؤمنين مورد امضاي قرآن كريم و ائمه هدي قرار گيرد و نسل بعد قدم به قدم به هدايت آنان با خاطر جمع و اطمينان تمام حركت كند.
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)(۵)👇
https://chat.whatsapp.com/JwbgQIvzEeG0I4Fm9uIJmT
🍃🍃🍃🍃
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
🏴 *السلام علیک یا اباعبدالله*
🌴 *شرح حکمت 206* ثمره بردباری
( *شرح آیت الله مکارم شیرازی* )🌴
🔳 *در برابر جاهلان بردبار باش:*
🔳 بسيارى از افراد جاهل و نادان پرادعا، بلندپرواز و پرخاشگرند، ازاين رو هنگامى كه در برابر دانشمند وارسته اى قرار گيرند براى اظهار خودنمايى ممكن است انواع اهانت ها را روا دارند.
🌴حال اگر شخص عالم و دانشمند و انسان با ايمان و متقى بخواهد در برابر آنها عكس العمل نشان دهد، مقام خود را پايين آورده است;
🌴 اما اگر حلم و بردبارى در برابر اين افراد نادان و بى ادب به خرج دهد و عكس العملى از خود ظاهر نكند، مردم به مظلوم بودن او اعتراف مى كنند و به حكم غريزه حمايت از مظلوم كه در بسيارى از انسان ها نهفته است به حمايت از او بر مى خيزند و جاهل جسور و بى ادب را بر سر جايش مى نشانند.
⬅️🌴 *اين نخستين نتيجه اى است كه افراد حليم از حلمشان مى برند و در واقع دفاع از خود را بر عهده ديگران مى نهند.*
🌷🍃قرآن مجید درباره عباد الرحمان (بندگان خاص خدا) مى فرماید:
«( و هنگامى که جاهلان آنها را مخاطب سازند (و سخنان نابخردانه گویند)، به آنها سلام مى گویند (و با بى اعتنایى و بزرگوارى مى گذرند)».
📘سوره مبارکه فرقان، آیه 63⬆️
📘و نیز سوره مبارکه اعراف، آیه 199
🌴 *نیز در مقام مدح انبیاى پیشین از صفت حلم نام برده شده است;*
از جمله درباره ابراهیم(علیه السلام) در آیه 114 سوره «توبه» در مدح ابراهیم به سبب حلم و بردبارى اش در برابر عموى بت پرست مى فرماید:
🌴حلم علاوه بر این، آثار فراوان دیگرى نیز دارد و آن این که به انسان آرامش مى بخشد و وى را از آلوده شدن به گناه به هنگام ستیزه جویى حفظ مى کند و از تشدید عداوت دشمن که به جسارت و بى ادبى پرداخته جلوگیرى مى نماید.
📗 از جمله در خطبه 193 و در حکمت 31 یکى از شاخه هاى عدالت، استوارى در حلم شمرده شده است.
📗در (حکمت 207) نیز همین معنا تأکید شده و در کلام حکمت آمیز 211، 418، 424 و 460 اشارات مهمى به اهمیت حلم شده است.
🌷🍃پيامبر صلی الله علیه و آله :
🌷 *آن کس که از همه خوش اخلاق تر و بردبارتر و نیکوکارتر به خویشاوندان خود و باانصاف تر در حال غضب و خشنودى است».*
📗غررالحکم، ص 285 .
🌷و حدیث دیگر، برترین اخلاق مردان با شخصیت حلم و بردبارى است».
امام صادق(علیه السلام) : « حلم براى یارى انسان کافى است».
📗کافى، ج 2، ص 112
⬅️🌴 گفتوگوى امام صادق(علیه السلام) باه «عنوان بصرى» که براى درک علم به محضر آن حضرت آمده بود، که فرمود:
🌴حلم و بردبارى تو باید به قدرى باشد که اگر کسى به تو بگوید اگر سخن نسنجیده اى درباره من بگویى ده برابر آن به تو مى گویم، تو در جواب بگویى اگر تو ده سخن ناسنجیده بگویى من یکى نخواهم گفت.
📗 بحارالانوار، ج 1، ص 226 .
*🌤اَلَّلهُمـّ؏جِّللِوَلیِڪَالفَرَج🌤*
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)(۶)👇
https://chat.whatsapp.com/EwB2NTu5EdF77l2lCbeIVN
🍃🍃🍃🍃
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
@Aminikhaah38_An_sooy_marg_aminikhaah.ir.mp3
زمان:
حجم:
13.52M
🔈 شرح و بررسی کتاب#آن_سوی_مرگ
📣 حجت الاسلام امینی خواه
📜 جلسه سی و هشتم
* پاسخ به سوال: چرا حسابرسی اعمال علما و بزرگان سخت تر است؟
* اثر وضعی ظلم و حق الناس در جامعه
* اعانت ظالم و راضی به فعل او شدن شراکت در ظلم است
📆 1398/03/05
⏰ مدت زمان: ۳۲:۳۱
#مشهد
#دانشگاه_فردوسی
❗️برای دریافت مجموع جلسات آن سوی مرگ، از طریق لینک زیر اقدام نمایید
🌐 https://aminikhaah.ir/?p=12
🔔 @Aminikhaah_Media
🔴 عبرت تاریخ (از قیام خونین امام حسین علیه السلام الهام بگیریم.)
➕ بشار اسد به جمهوری اسلامی و مقاومت اعتماد کرد ، در حالی که بیش از ۴۰ کشور مستقیم و غیر مستقیم از مخالفان مسلح و داعش و النصره و تروریست ها در سوریه حمایت کردند و تاکید کردند باید سقوط کند مقاومت کرد و همچنان هست و مردم سوریه قاطعانه به او رأی دادند ....
✅اللّهُ وَلىُّ الَّذينَ ءَامَنوا يُخرِجهُم مِن الظُّلُماتِ إِلَىالنُّورِ...
🔺 اشرف غنی با آمریکا بست و اعتماد به شیطان کرد ، حکومتش سرنگون و ارتشش که آموزش دیده و تجهیز شده آمریکاست فروپاشیده ‼️
✅والّذينَ كَفَروا أَولِياؤُهُم الطَّاغوتُ يُخرِجونَهُم مِن النُّورِ إِلَى الظُّلماتِ...
1.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
السلام علیک یا طفل الصغیر الحسین علیه السلام🏴🥀🏴🥀🏴🥀🏴🥀🏴
امام محمد باقر علیه السلام :
*اگر قطره ای از خون علی اصغر به زمین میریخت عذاب الهی نازل می شد.*
📗 سيد عبد المجيد حسيني حائري شيرازي، ذخيرة الدارين فيما يتعلق بمصائب الحسين(ع)، ناشر زمزم هدايت، ص305.
✅ *سخنان مهم آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار با سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور محبوب و ولایی:*
این کشور را به خوبی میتوان اداره کرد، ذات اقدس الهی در یک آیه مخمّس و پنج ضلعی فرمود: *﴿فَلا تَهِنُوا﴾* به خود سستی راه ندهید.
زیر بار صلح و سازش تحمیلی هم نروید که آن سوزش است نه سازش *﴿فَلا تَهِنُوا وَ تَدْعُوا﴾* این ﴿تَدْعُوا﴾ مجزوم به «لا» است یعنی «لا تدعونّ». *﴿فَلا تَهِنُوا وَ تَدْعُوا إِلَی السَّلْمِ﴾* مبادا زیر بار سازش بروید برای اینکه ظاهرش سازش است باطنش سوز، مبادا این کار را بکنید.
این نباید نباید چرا؟
برای اینکه *﴿وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ﴾*، شما دست بالا دارید چرا؟ چون *﴿وَ اللَّهُ مَعَکُمْ﴾*، وقتی خدا با آدم است.
چرا خدا با ماست؟ برای اینکه کار کردیم *﴿وَ لَنْ یَتِرَکُمْ أَعْمالَکُمْ﴾*.
این آیه پنج ضلعی، یک قانون اساسی است و خداوند هم می فرماید: *وقتی کار کردید من با شما هستم و شما را تنها نمی گذارم*، وقتی این همه خون دادید، این همه شهید دادید، این همه فداکاری کردید من با شما هستم، و همه ما باید به این مطلب باور داشته باشیم.
*دولت هایی که موفق اند دو قسم اند* یک قسم تمام نیازهای مردم را برطرف می کنند اما در هر جا یک مشکلی هست می گویند چاره غیر از این نیست!
اقتصاد را تأمین میکنند با مشکلات! امنیت را تأمین میکنند با مشکل! رفاه را تأمین میکنند با مشکل! سیاست داخلی و خارجی را تأمین میکنند و میگویند لازمه همین است و غیر از این نمی شود *اینها دولتهای نیمه کاره اند و نیمه موفق*؛
اما برخی از دولتها موفق اند همه خصوصیتها و خاصیتها را انجام میدهند و هیچ جا هم مشکلی ندارند و این شدنی هم هست و این بوسیله دولتهایی است که *با عرضه* باشند.
*ملتها نیز دو قسم اند یک عده خدای ناکرده در برابر رهبرند*، امام علی(صلوات الله و سلامه علیه) در یک خطبه ای به کسانی که در برابر او ایستاده اند فرمود: *«یَا أَشْبَاهَ الرِّجَالِ وَ لَا رِجَالَ»*
ما به لطف الهی چنین چیزی نداریم، مخصوصا این دوره و *این خیلی نعمت است که در برابر رهبر نداریم یا ساکت اند یا خاضع*،
ولی همین علی وقتی نامه ای برای مالک اشتر مینویسد فرمود مالک! شنیدی که نماز ستون دین است؟ فهمیدی که نماز ستون دین است؟ *این مردم ستون دین اند*.
آن کسی که علی را یاری میکند مثل نماز است چه فرقی میکند؟ نماز یک سلسله اذکار است و این یک روح مطهری است که دارد علی را یاری میکند. یک وقتی ما می گوییم مردم خوب هستند، احترام دارند اما مردم را در حد نماز که نمی دانیم، *اما علی میگوید این مردمی که خون دادند شهید دادند صف مقدم بودند جلوی دشمن را گرفتند جانباز شدند اینها ستون دین هستند*. آن وقت اگر کسی با نماز بدرفتاری میکند خدا با او چه میکند؟ خدا آنچنان میگیرد که صدا ندارد، با ستون دین نمیشود بدرفتاری کرد.
*بی وضو نمی شود نام این مردم را بُرد؛ اگر خدای ناکرده به این مردم بدرفتاری شود مثل این است که با نماز بدرفتاری شده است*