🏴 *أَلسَّلامُ عَلَى الشَّیْبِ الْخَضیبِ،*
سلام بر آن مَحاسنِ بخون خضاب شده،
🌴 *شرح حکمت ۳۷۴* (شرح آیت الله مکارم شیرازی) 🌴
🌷 *اهمیت امر به معروف و نهی از منکر*
⚠️ *مردگان زنده نما!*
مرحوم سيد رضى در ابتداى اين گفتار حكيمانه مى گويد:
امام(عليه السلام) مى فرمايد:
🌴⬅️ *حکمت ۳۷۴: «گروهى از مردم با دست و زبان و قلب به مبارزه با منكرات و انكار منكر برمى خيزند. آن ها تمام خصلت هاى نيك را به طور كامل در خود جمع كرده اند»( چون كارى فراتر از آن تصور نمى شود.)*
💎🍃امام(عليه السلام) *تقسيم سه گانه اى را* (به ترتیب اهمیت)، براى آمرين به معروف و ناهين از منكر بيان كرده،
👈 *نخست انكار بايد سپس لسان و بعد قلب.*
1️⃣ ↩️ كه *قسمِ اوّلِ آن اشاره به* كسانى است كه با تمام وجود خود و با استفاده از تمام وسايل به مبارزه با منكرات برمى خيزند.
🔲 منظور از نهى از منكر با قلب اين است كه انسان در دل از منكرات متنفر باشد و هرگز به آن رضايت ندهد هرچند نتواند بيش از اين كارى انجام دهد و يا بتواند و كوتاهى كند.
🔲 منظور از مبارزه با زبان واضح است: نصيحت كند، اعتراض نمايد و گاه لازم است فرياد بكشد.
🔳 معناى انكار منكر با دست هرگونه اقدام عملى است براى پيشگيرى از منكر يا برچيدن بساط منكرات موجود كه گاه منجر به درگيرى فيزيكى به سبب مقاومت عاملين به منكر و جسور بودن آن ها مى شود.
آنگاه امام(عليه السلام) به *سراغ گروه دوم* مى رود و مى فرمايد:⬇️
2️⃣ ↩️ « *گروهى ديگر تنها با زبان و قلب به* مبارزه برمى خيزند اما با دست كارى انجام نمى دهند آن ها به دو خصلت از خصلت هاى نيك تمسك جسته اند و يكى را ضايع كرده اند»;
🔶 شك نيست كه افراد ناتوان و يا توانمند فاقد مسئوليت كامل، نخستين چيزى را كه ترك مى كنند اقدامات عملى در راه نهى از منكر است.
🔶 تنها در قلبشان از آن متنفرند و با زبان هم نصيحت و اعتراض مى كنند. آن ها در برابر دو قسمتى كه انجام داده اند مأجورند و درباره ترك مبارزه عملى با منكر ـ در صورتى كه قدرت داشته باشند ـ مسئوليت سنگينى در پيشگاه خدا دارند.
سپس امام(عليه السلام) به *سراغ گروه سوم* مى رود و مى فرمايد: ⬇️
3️⃣↩️ « *گروهى ديگر تنها با قلبشان* نهى از منكر مى كنند (و از آن بيزارند) ولى مبارزه با دست و زبان را ترك مى گويند اين گروه بهترين خصلت هاى اين سه را ترك گفته و تنها به يكى چنگ زده اند»
⬅️ آرى آن ها مهمترين بخش از نهى از منكر را كه بخش عملى و زبانى است رها ساخته و به كمترين آن كه مزاحمتى براى هيچ كس توليد نمى كند قناعت نموده اند و آن ها ضعيف ترين ناهيان از منكرند. ⚠️
👌 ولى اين مرحله نيز داراى تأثير قابل توجهى است زيرا تنفر قلبى سبب مى شود كه شخص لااقل آلوده گناه نشود كه اگر اين تنفر نباشد او نيز به گناه خو مى گيرد و به صف گنهكاران مى پيوندد.
👈 ادامه دارد...
*🌤اَلَّلهُمـّ؏جِّللِوَلیِڪَالفَرَج🌤*
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)(۶)👇
https://chat.whatsapp.com/EwB2NTu5EdF77l2lCbeIVN
🍃🍃🍃🍃
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
🌴 *در ادامه... 👈 شرح حکمت ۳۷۴* (شرح آیت الله مکارم شیرازی) 🌴
🌷 *اهمیت امر به معروف و نهی از منکر*
⚠️ *مردگان زنده نما!*
⬅️ در حكمت 201 نيز گذشت كه اميرمؤمنان(عليه السلام)اشاره به داستان قوم ثمود مى كند كه يك نفر از آن ها آمد ناقه اى را كه معجزه آشكار صالح(عليه السلام) بود پى كرد و به قتل رساند.
🔷 « *ناقه ثمود را يك نفر پى كرد ولى خداوند همه را مشمول عذاب ساخت زيرا قلباً به آن راضى بودند»*
4️⃣ ↩️ آنگاه امام(عليه السلام) به گروه چهارمى اشاره مى كند كه متفاوت با اين سه گروه اند و آن ها كسانى هستند كه تمام مراحل نهى از منكر را رها كرده و بى خيال از كنار منكرات جامعه مى گذرند. ⚠️
↩️⚠️ مى فرمايد: «گروهى ديگر نه با زبان نهى از منكر مى كنند و نه با قلب و نه با دست. اين ها (در حقيقت) مردگانى در ميان زندگان هستند»
⚠️👈 چه تعبير جالب و گويايى! زنده كسى است كه داراى حس و حركت باشد و مؤمن زنده كسى است كه در برابر زشتى ها حركتى از خود نشان دهد.
⚠️👌 كسى كه هيچ گونه حركتى حتى به صورت تنفر قلبى از خودش در مقابل مظاهر زشت و منكر جامعه نشان نمى دهد واقعاً در صف مردگان قرار گرفته است.
💎🍃اميرمؤمنان على(عليه السلام) در گفتار حكيمانه اى كه خطاب به كميل بيان كرد مى فرمايد:
↩️ « ثروت اندوزان مرده اند ولى علما و دانشمندان تا پايان دنيا زنده اند».
👌 *بنابراين، زندگى بى خاصيت مرگ است، مرگى توأم با آثار حيات مادى.*
💎🍃 آنگاه امام(عليه السلام) *در بخش ديگرى* از اين كلام پرمعنا به بيان اهميت امر به معروف و نهى از منكر *به صورت كلى پرداخته* ، مى فرمايد:
↩️👈 «(بدانيد) تمام اعمال نيك و حتى جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهى از منكر *همچون آب دهان است در برابر دريايى عميق و پهناور»*
↩️👌 دليلش اين است كه اين دو وظيفه بزرگ اسلامى ضامن اجراى تمام آن كارهاى نيك و فرائض و واجبات است. اگر امر به معروف و نهى از منكر تعطيل شود به دنبال آن نماز و روزه و حج و جهاد نيز به تدريج به فراموشى سپرده مى شود و اين است دليل برترى اين دو بر آنها.
💎🍃 آنگاه امام(عليه السلام) در آخرين بخش از كلام نورانى خود به افراد ضعيف النفس هشدار مى دهد و مى فرمايد:
⬅️ «(بدانيد) امر به معروف و نهى از منكر نه مرگ كسى را نزديك مى كند و نه از روزى كسى مى كاهد (و بدانيد) از همه اين ها مهمتر سخن حقى است كه در برابر پيشواى ستمگرى گفته مى شود (و از مظلومى در مقابل آن ظالم دفاع مى گردد»
⬅️👌بسيارند كسانى كه گمان مى كنند اگر به سراغ انجام اين دو وظيفه بروند جانشان يا نانشان به خطر مى افتد در حالى كه چنين نيست.
👌↩️ خداوند حافظ جان و نان آن هاست و اين تفكر، تفكرى است شرك آلود و بى گانه از حق.
🔲 جمله «وَ اَفْضَلُ مِنْ ذلِكَ كُلِّهِ» حقيقت مهمى را بازگو مى كند و آن اين كه انسان بايد شجاع باشد و در برابر ظالمان، بى اعتنا به خطراتى كه ممكن است او را تهديد كند حق را بيان دارد و اى بسا بيان حق، آن ها را بيدار و يا حداقل شرمنده سازد و از انجام ظلم هايى بازدارد.
*🌤اَلَّلهُمـّ؏جِّللِوَلیِڪَالفَرَج🌤*
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)(۶)👇
https://chat.whatsapp.com/EwB2NTu5EdF77l2lCbeIVN
🍃🍃🍃🍃
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
10 شیعه زیر بار ظلم نمیرود.mp3
4.96M
🎙درس اخلاق با موضوع نگاهی به فضائل و ویژگیهای حضرت سیدالشهداء«سلاماللهعلیه»
🔸جلسۀ دهم: شیعه زیر بار ظلم نمیرود
📣 آیت الله العظمی مظاهری
#درس_اخلاق #محرم
🆔 @almazaheri
❇️ *شرح دعای چهاردهم صحیفه سجادیه*
📝 *استاد حسین انصاریان*
✴️ *مظلوم و ظالم*
✅ در فراز اول تا پنجم از این دعا به چند مسئله مهم در باب مظلوم و ظالم اشاره شده است: 🔻
1️⃣ *وضع مظلوم و فرياد و زارى و استغاثهاش از حضرت او پنهان نيست.*
2️⃣ *مظلوم از ظلمى كه بر وى رفته نيازى به آوردن شاهد در پيشگاه حق به وقت رسيدگى به پرونده ندارد؛ زيرا بهترين گواه و شاهد بر اعمال بندگان، خداست.*
3️⃣ *كمك و يارى حضرت حق به مظلوم نزديك و از ستمكار دور است.*
4️⃣ *وجود مقدس حضرت رب العزّه تمام بندگانش را از ظلم و ستم منع فرموده و آنان را از هتك نسبت به ديگران باز داشته است.*
5️⃣ *ظلم و ستم معلول كفران نعمت خدا و نتيجه طغيان و سركشى در نعمت است.*
✴️ *همه در محضر الهى*
⚜️ حقيقت و مفهوم جمله بالا براى تمام خداپرستان روشن است؛
✅ زيرا آنان خداوندى را مىپرستند كه قرآن مجيد و فرمايشهاى انبيا و ائمه معصومين (عليهم السلام) او را معرفى نموده است.
💠 خداى قرآن، خداوندى است كه در تمام اسما و صفات وجودى، بى نهايت در بى نهايت است.
💠 خداى قرآن خداوندى است كه ملك و ملكوت هستى در دست قدرتش همچون ذرّهاى بيش نيست.
💠خداى قرآن، خداوندى است كه علم و دانش و آگاهيش نسبت به ظاهر و باطن موجودات علم تفصيلى است و هيچ چيزى از نظر حضرتش پنهان نيست.
💠خداى غير قرآن و معارف اسلامى، مخلوق ذهن محدود و عقل ناقص بشرى است و نمىتواند به عنوان معبود حق و معشوق حقيقى مورد توجه قرار بگيرد.
💠خداىِ غير قرآن از اسما و صفاتى برخوردار نيست كه انسان از عظمت و هيبتش سر تعظيم به خاك تواضع بسايد و به خاطر علم فراگيرش از گناه و معصيت و ظلم و ستم بپرهيزد و از مقام و مرتبهاش و عذاب و انتقامش بترسد.
💠خداى تورات و انجيل تحريف شده، خداى اوستا و زند و پازند كتاب زرتشتيان، خداى بودا و بوداييان، خدايى ساختگى، قلابى، خيالى، وهمى، ضعيف، بى قدرت، بدون علم فراگير، كنار كشيده از خلقت و بدون قاعده و قانون مهربان و سازگار با هر ظلم و ستم و پشتيبان ظالم و خائن و تكيه گاه عاصى و فاسد است.
🛑 به خاطر ايمان به چنين خدايى است كه يهوديان و مسيحيان و خلاصه هر ملّت و جامعهاى كه آن چنان خدايى را باور دارد، به انواع مفاسد، مظالم، خيانت، جنايت، پستى، آلودگى، پوكى، پوچى، گناه، معصيت، گرفتار و دچار است و تمام اين دردهايش درد بى درمان و امراض فكرى و روحيش امراض غير قابل علاج است.
⛔ مدرسهها، دبيرستانها، دانشگاهها، علوم گوناگون نفسى و روانى، تاكنون نتوانستهاند بشر لجام گسيخته جداى از خداى حقيقى را در جناياتى كه دارد، كنترل كنند و راهى هم براى كنترل اين افسار گسيختگان وحشىتر از تمام حيوانات وحشى، جز تابش نور توحيد ناب قرآنى در قلبشان وجود ندارد.
🛑چون نور توحيد ناب قرآنى و اسلام ناب محمدى بر قلوب بتابد و انسان با ذات و فطرت و عمق دلش اين معنا را لمس كند كه در تمام امور در دست قدرتى بى نهايت در بى نهايت و در كنار خدايى عادل و عالم به همه چيز و وجود مقدسى كه نسبت به اهل طاعت و عبادت رحيم و نسبت به عاصى و پليد و ظالم و ستمكار اشد المعاقبين قرار دارد، از دايره عصيان و غفلت و گناه و معصيت و ظلم و ستم به درآمده، به عرصه گاه تقوا و كرامت و درستى و انسانيت قدم نهد و مصداق حقيقى خليفة اللَّه گردد و وجودش تبديل به منبع كرامت و شرف و فضيلت شده، تمام روى زمين از پى ايمان و اخلاق و عمل صالحش بهشت عنبر سرشت گردد.
‼️آياتى در جهت آگاهى و فراگيرى حق نسبت به ظاهر و باطن و ملك وملكوت تمام اجزاى هستى اشاره مىرود تا براى مظلوم روشنتر شود كه ظلمى كه بر او رفته در برابر ربّ بصير رفته و نالهاش در كنار خداى سميع است
‼️و براى ظالم معلوم گردد كه حضرت جبّار از جنايات و ستم او بر مردم ضعيف آگاه است و به وقت لازم انتقام مظلوم را از ظالم خواهد گرفت و جزاى ستم ستمكار را در دنيا و آخرت به ستمكار خواهد رساند.
⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)(۶)👇
https://chat.whatsapp.com/EwB2NTu5EdF77l2lCbeIVN
🍃🍃🍃🍃
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
❇️ *ادامه شرح دعای چهاردهم صحیفه سجادیه*
📝 *استاد حسین انصاریان*
✴️ *خداوند، بهترين گواه در عالم هستى*
💠﴿انَّ اللّهَ هُوَ السَّميعُ الْبَصيرُ﴾
💠 *يقيناً خدا شنوا و بيناست.*
✅ وقتى آگاهى حضرت حق نسبت به همه چيز و همه كس و نسبت به ظاهر و باطن و امور پنهان و آشكار، علم فراگير باشد، اين معنى كه حضرت حق نسبت به هر عمل و هر حركتى از هر موجودى شاهد است و به وقت بازپرسى و محاكمه در محكمه عدالت و در دادگاه قيامت و اثبات حقّى به غارت رفته و مالى غصب شده و حقوقى بر باد رفته و ستمى كه بر مظلومى واقع شده، هيچ نيازى به توضيح و تفسير ندارد.
💠 *اگر پارهاى از عذابهايى را كه [به سبب كفرشان] به آنان وعده مىدهيم، به تو نشان دهيم [مىبينى كه عذابى سخت و دردناك است] يا اگر [پيش از آن كه عذاب آنان را به تو نشان دهيم] تو را قبض روح كنيم [اندوه مخور كه در قيامت، عذابشان را خواهى ديد] پس بازگشتشان به سوى ماست؛ خدا بر آنچه انجام مىدهند، گواه است.*
📘 یونس ، ۴۶
🔸🔸🔸
✳️ *عظمت خالق در نهج البلاغه*
💠 اميرالمؤمنين (عليه السلام) مىفرمايد: 🔻
💠 *به نهانها آگاه است و از انديشهها باخبر است، به هر چيزى احاطه دارد و بر هر چيزى غالب است و بر همه چيز تواناست.*
📘نهج البلاغه، خطبه ۸۵
✳️ به قسمتى از *خطبه معروف به اشباح* توجه كنيد، تا بيش از پيش به عظمت خالق و حضورش در ظاهر و باطن هستى واقف شويد و نيز به *معجزهاى از معجزات حضرت مولا* ، امام عارفان، پيشواى پرهيزكاران، شمع قلب عاشقان، غالب كل، على بن ابيطالب (عليه السلام) آگاه گرديد.
✳️ خداوند متعال بر كسانى كه راز خود را نهان كنند، دانا و آگاه است
✳️و به پنهان گويى آنان كه سخن با يكديگر آهسته رانند مطّلع و بيناست.
✳️و به انديشههايى كه از ظنّ و گمان در دل قرار گيرد
✳️و به آنچه با يقين، تصميم بر آن گرفته شود
✳️و به نگاه كردنهاى زير چشم كه از روى دزدى و آهستگى انجام مىگيرد
✳️و به آنچه درقلوب پنهان شده
✳️و به ناديدنىها كه در زير حجابها و پردهها مستور است وقوف كامل دارد.
به سخنانى كه سوراخهاى گوشها به دزدى و آهستگى مىشنود و به روزنههايى كه موران كوچك در تابستان و حشرات و گزندگان در زمستان در آن جاى مىگيرند و به صداى با آه و ناله و گريه زنانى كه ميان ايشان و فرزندانشان مفارقت و جدايى افتاده و به صداى آهسته قدمها و به جاى نمو ميوه كه در غلافهاى رگ و ريشه درختان است و به جاى پنهان شدن حيوانات در غارها و درّهها و كوهها و به جاى پنهان شدن پشهها ميان ساقها و پوستهاى درختان و به جاى اتصال برگها به شاخهها و به رحمهايى كه نطفههاى آميخته به خون كه از صلبها خارج شده در آن قرار گيرد و به ابرهاى درآمده در هوا و جاى پيوستن آنها و به باريدن دانه باران در جاى روى هم آمدن ابرها و به آنچه گردبادها بر روى زمين مىپاشند و به فرو رفتن و حركت حشرات در ريگستانها و به جايگاه پرندگان بر سر كوهها بلند، به نغمه سرائى مرغان خواننده در آشيانهاى تاريك و به آنچه در ميان صدفها است و امواج دريا، در دل خود آن را پرورش داده و به آنچه تاريكى شب آن را پوشانده و يا آفتاب بر آن تابيده و به آنچه پى در پى پردههاى تاريكى و درخشندگىهاى روشنى بر آن وارد گرديده و به نشانه هر گامى و به صداى آهسته هر حركتى و به آواى هر سخنى و به حركت و جنبش هر لبى و به جاى هر جاندارى و به مقدار و وزن هر ذرّهاى و به همهمه و صداى آهسته هر جاندارى كه داراى عزم و اراده است و به آنچه بر روى زمين است از قبيل ميوه درخت، يا برگى فرو افتاده يا رحمى نطفه دار، همراه با شؤون آفرينش از قبيل خون بسته، پاره گوشت، يا داراى شكل و صورت، يا طفل متولد شده، به همه و همه آگاه و بينا و نسبت به تمام، حاضر و شاهد است!
📙 *نهج البلاغه، خطبه ۹۰ ، خطبه اشباح*
🔹🔹🔹🔹
💠 چنين آگاهى و علمى، به وقت محاكمه ستمگر و رساندن مظلوم به حقى كه از او به غارت رفته، چه نيازى به گواه گواهان دارد كه او گواه بر تمام عالم و شاهد بر تمام شؤون هستى و حاضر بر سرّ و نهان و ناظر بر آشكار و پنهان است.
✳️ راستى، اگر تمام مردم روى زمين به اين معنا توجه قلبى داشتند و خود را در تمام لحظات در محضر حضرت او مىديدند و آن محبوب را با تمام وجود لمس مىكردند، روزگار آنان و برخوردشان با يكديگر چگونه بود؟
⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)(۶)👇
https://chat.whatsapp.com/EwB2NTu5EdF77l2lCbeIVN
🍃🍃🍃🍃
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
❇️ *ادامه شرح دعای چهاردهم صحیفه سجادیه*
📝 *استاد حسین انصاریان*
✴️ *بازداشتن از ستم ديگران*
✅ *ادب بندگى و بنده نوازى* در اين است كه 🔻🔻🔻
🛑 *بنده پيوسته خداوند كريم را از هر گونه عيب و نقصى دور بداند و در هر كمال، تنها او را عنصر موثّر و فيّاض بشناسد پس كمالات و ارزشها را به سوى حق بداند و تقصيرها و خطاكارى را به خود نسبت دهد.*
💠 امام سجّاد (عليه السلام) از ديدگاه برتر از بشر عادى؛ ظلم ديگران را ناديده گرفته است ولى به حال آن ستمگر خفته دل نگران است و از خداوند خواسته كه او را از ستمگرى باز دارد؛
🔰 زيرا *قدرت بخشيدن به ستمكار سبب ستم پيشگى در بين انسانها مىشود و هر انسانى با به دست آوردن اسلحه قدرت و توانايى نظامى به خود اجازه تجاوز و ستمگرى مىدهد* و جنايات بشرى كه در طول تاريخ اتفاق افتاده است در اثر اين احساس قدرت پوشالى است.
🔰 معناى *رويارويى با ستمكار* ، ستم كردن در حق او نيست؛ زيرا در اين صورت ستم ديگرى پديد مىآيد.
🔰 *انسان عدالت پيشه كسى است كه با دشمن خود جانب انصاف و عدالت را نگه دارد* ، چنانكه رفتار و منش اميرمؤمنان على (عليه السلام) در برابر دشمنانى مانند معاويه بر همين اصل بوده است؛ همچنين قاتل خود ابن ملجم را نيز از چشمه عدالت بىبهره نفرمود و به فرزند بزرگوارش امام حسن مجتبى (عليه السلام) سفارش فرمود: ⬇️
✳️ فرزندم چنانچه من زنده ماندم، خود بهتر مىدانم با ابن ملجم چه كنم، ولى اگر زنده نماندم و شما خواستيد او را مجازات كنيد حق نداريد او را قطعه قطعه كنيد، او يك ضربه شمشير بر من وارد ساخته است شما نيز يك ضربه بر او وارد سازيد و در صورتى كه با آن ضربه هلاك نشد، حق زدن ضربه ديگر را به او نداريد. و تا هنگامى كه او را قصاص نكردهايد از همان خواركى كه به من مىدهيد به او نيز بخورانيد.
🔰 *مؤمن وارسته* كه از خويش فانى گشته و چيزى را از خود نمىداند و دست و زبان و قدرت و غضب و انتقام همگى را از خدا و براى خدا مىداند، *هرگز به خود اجازه نمىدهد از ابزار قدرت به غير از راه حق و حقيقت و برپايى عدالت و پاكى و تقوا در جامعه بهره ببرد.* بر اين پايه 🔻
💠 *معصومان (عليهم السلام) آن جا كه پاى شخص و مسائل خصوصى در ميان بوده و درباره ستم و ستمكار به صبر و بردبارى و گذشت دعوت مىنمودهاند*
✅ ولى *هر جا كه پاى حقوق ديگران به ميان مىآمد مانند اين كه جان و مال و ناموس مسلمانان به خطر مىافتاد يا خانه و كاشانه و جامعه و مرزهاى كشور مورد تجاوز قرار مىگرفت، هرگز در برابر اين گونه موارد سكوت نمىكردهاند، بلكه در برابر آنان تا سر حد جان هم ايستادگى مىكرده و پيروانشان را نيز به مبارزه با ستم و ريشه كن كردن آن تشويق مىنمودند.*
🔰 بنابراين *خداوند هم از اصل ستمكارى و ستمپذيرى بيزارى جسته* است و مىفرمايد: 🔻🔻
💠 *و به كسانى كه [به آيات خدا، پيامبر و مردم مؤمن] ستم كردهاند، تمايل و اطمينان نداشته باشيد و تكيه مكنيد كه آتش [دوزخ] به شما خواهد رسيد و در آن حال شما را جز خدا هيچ سرپرستى نيست، سپس يارى نمىشويد.*
📙هود ، ۱۱۳
🔰پيامبر گرامى اسلام (صلى الله عليه و آله) و معصومان ديگر بر *پرهيز از ستم به خودىها،* سفارش بسيار كردهاند.
⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)(۶)👇
https://chat.whatsapp.com/EwB2NTu5EdF77l2lCbeIVN
🍃🍃🍃🍃
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
❇️ *ادامه شرح دعای چهاردهم صحیفه سجادیه*
📝 *استاد حسین انصاریان*
✴️ *انواع ظلم*
💠 امام على (عليه السلام) مىفرمايد: 🔻
(نهج البلاغه، خطبه ۱۷۵)
🔻🔻🔻
💠 بدانيد *ستم سه گونه* است:
🔰 *ستمى كه بخشيده نشود*
🔰و *ستمى كه بازخواست شود*
🔰و *ستمى كه بخشيده شود و بازخواست نشود.*
❌اما *ستمى كه آمرزيده نشود شرك به خداوند است* ،
⭕خداوند سبحان فرموده: 🔻
💠« *خداوند اين گناه را كه به او شرك آورند نمىآمرزد اما ستمى كه آمرزيده شود ستم عبد بر خود است در ارتكاب بعضى از گناهان كوچك.*
❌اما *ستمى كه بازخواست شود ستم بعضى از مردم بر بعض ديگر است.*
💠پيامبر اسلام (صلى الله عليه و آله) در اين باره مىفرمايد: 🔻
✴️ *ديوانهاى اعمال* نزد خداوند سه گونه است:
1️⃣ *ديوانى كه خداوند نسبت به آن سختگيرى نمىكند.*
2️⃣ *ديوانى كه خداوند از آن چيزى فرو نمىگذارد.*
3️⃣ *ديوانى كه خداوند از آن نمىبخشايد.*
🔰 امّا *ديوانى كه خداوند آن را نمىبخشد، شرك است* و فرموده است: 🔻🔻
⭕ *هر كه به خدا شرك ورزد همانا خداوند بهشت را بر او حرام مىكند.*
🔰و *ديوانى كه خداوند به آن هيچ اهميت نمىدهد،* 🔻🔻
⛔ *ظلم بنده به خود اوست در كارهايى كه به رابطه او و خدا مربوط مىشود،*
مانند روزه خوارى، بىنمازى و ... و خداوند اينها را مىبخشد و گذشت مىكند. إنْ شاءَ اللَّه.
🔰و *ديوانى كه خداوند از كمترين چيزى از آن نمىگذرد، ستم بندگان به يكديگر است كه بايد جواب پس دهد*.
✅بنابراين، *ضد ظلم به معناى عدالت خاصى است كه ظلم ستيزى دو جانبه مىباشد.*
✳️ مرحوم ملا احمد نراقى در بيان *عدالت با مردمان* مىفرمايد:
⬇️⬇️
‼️... و مخفى نماند كه ضد ظلم به اين معنى عدالت به معنى اخص است. و آن عبارت است از *بازداشتن خود از ستم به مردمان و دفع ظلم ديگران به قدر امكان از ايشان و نگاهداشتن هر كسى را بر حق خود* همچنان كه اشاره به آن شده در غالب مراد از عدالت كه در اخبار و آيات ذكر مىشود.
📘(معراج السعاده)
❌ *براى زايل شدن نعمتهاى خدا و شتاب بخشيدن در خشم او و انتقام او هيچ چيز كارگرتر از ستمگرى نيست؛*
🔰زيرا *خداوند دعاى ستمديدگان را مىشنود و همواره در كمين ستمگران است.*
💠امام صادق (عليه السلام) در پاسخ به نامه نجاشى، حاكم اهواز كه *درخواست راهنمايى و سفارش براى كار* كرده بود؛ نوشتند:⬇️⬇️
↩️گفتهاى كه گرفتار فرماندارى اهواز شدهاى، از اين خبر هم خوشحال و هم ناراحت شدم. *علّت خوشحالى من* از سرپرستى تو اين است كه با خودم گفتم:
*شايد خداوند به وسيله تو؛ گرفتارى يكى از دوستان آل محمد (صلى الله عليه و آله) را فريادرسى كند و خوار و گرفتار آنها به وسيله تو عزيز شوند و برهنگان از اين گروه پوشيده گردند و ناتوانان آنان قوى شوند و آتش خشم مخالفان به وسيله تو از آنان برطرف گردد.*
و اما *علّت ناراحتى من* و كمترين ترس و نگرانيم براى ولايت تو اين است كه *يك وقت نسبت به دوستى از دوستان ما دچار كوتاهى و لغزشى شوى و در نتيجه هرگز بوى بهشت را احساس نكنى.*
✅اين روش امام *حسّاسيت به حق مردم* است كه حضرت صادق (عليه السلام) را وادار مىكند؛ در جواب مسئولى ابراز نگرانى نمايد و با ستمگرى به مبارزه برخيزد.
⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)(۶)👇
https://chat.whatsapp.com/EwB2NTu5EdF77l2lCbeIVN
🍃🍃🍃🍃
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
🌴 *شرح حکمت ۳۷۶* ( شرح آیت الله مکارم شیرازی) 🌴
↩️ *عاقبت حق و باطل:*
💎🍃 اميرمؤمنان على(عليه السلام) هنگامى این کلام را بيان فرمود كه عثمان تمام فرمانداران خود را از نقاط مختلف كشور اسلام گردآورى كرده بود تا درباره شكايات مردم از آن ها صحبت كند.
💎🍃 از اميرمؤمنان على(عليه السلام) نيز در اين مجلس دعوت به عمل آمد. حضرت خطاب به عثمان اين جمله را بيان فرمود:
🌴⬅️ حکمت٣٧۶: *«حق، سنگين اما گواراست و باطل، سبك اما بلاخيز و مرگ آور است»;*
💠سپس افزود: *واى بر تو هرگاه كسى به تو راست بگويد عصبانى مى شوى و اما اگر دروغ بگويد راضى مى گردى:*
✳️توضيح اين كه در كتاب الفتوح ابن اعثم كوفى آمده است كه گروهى از اهل شام نزد عثمان آمدند و از معاويه شكايت كردند و جمعى از خوبان كوفه نزد او آمدند و از والى او سعيد بن عاص شكايت داشتند.
عثمان گفت: تا كى اين گونه شكايت ها از اين دو نفر به من مى رسد؟
حجاج بن غزيه انصارى گفت:
مردم فقط از اين دو نفر شكايت ندارند آن ها از همه عمال و فرمانداران تو شاكى هستند.
يك بار به سراغ آن ها فرستادى و احضارشان كردى سپس بار ديگر آن ها را به مقام خود بازگرداندى، اكنون به سراغ آن ها بفرست و آن ها را در حضور اصحاب پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) به اين مسجد احضار كن سپس از آن ها عهد و پيمان بگير كه به كسى ظلم نكنند و آن ها را سوگند ده آنگاه آن ها را به جاى خود بازگردان و اگر نپذيرفتند ديگرى را به جاى آن ها بفرست زيرا صالحان مسلمين كم نيستند.
✅ بسيارى از مردم نيز همين پيشنهاد را تأييد كردند.
به دنبال اين ماجرا عثمان به سراغ جميع كارگزاران و فرماندارانش فرستاد و آن ها را احضار كرد سپس رو به اصحاب رسول خدا(صلى الله عليه وآله) كرد و گفت:
اى مردم! اين ها كارگزاران من اند كه مورد اعتمادم بوده اند اگر دوست داشته باشيد آن ها را عزل مى كنم و آن كس را كه شما دوست بداريد به جاى آن ها مى گذارم.
✅ اين جا بود كه اميرمؤمنان على(عليه السلام) (كه مى دانست عثمان در اين سخن خود پايدار نخواهد ماند) فرمود:
💠اى عثمان! حق، سنگين است (و تلخ)
و باطل، سبك است (و شيرين)
تو مردى هستى كه اگر به تو راست بگويند خشمگين مى شوى و اگر دروغ بگويند راضى مى گردى.
✅ مطالب بسيارى از مردم به تو رسيده كه اگر آن ها را ترك كنى بهتر از آن است كه اصرار بر آن ها داشته باشى.
از خدا بپرهيز و از آنچه مردم درباره تونمى پسندند توبه كن.
💠آنگاه طلحه نيز سخنانى در تأييد سخنان على(عليه السلام) گفت.
سرانجام عثمان عصبانى شد و گفت: چرا مرا رها نمى كنيد؟
چرا اين همه سرزنش مى كنيد؟ من كارى نكرده ام. شما اوضاع را بر ضد من دگرگون ساختيد... .
📘الفتوح ابن اعثم، ج 2، ص 394-395 .
✳️حوادث بعد از اين ماجرا كه در تاريخ صدر اسلام به طور مشروح آمده نشان مى دهد كه *عثمان سرانجام تن به حق نداد چرا كه تلخ و سنگين بود.*
🔹 ولى عاقبت دردناكى براى او و براى جهان اسلام به وجود آمد.
🔰 سنگينى حق به اين دليل است كه در بسيارى از موارد برخلاف ميل انسان است و اصولاً حركت كردن در مسير حق كار بسيار پيچيده و مشكل است و به گفته بعضى از دانشمندان مانند راه رفتن روى طناب است كه اگر اندك خطايى در آن شود انسان سقوط مى كند;
🔰در مسير حق نيز اگر انسان خطا كند در وادى باطل گرفتار خواهد شد.
ولى به هر حال نتيجه حق بسيار گواراست، هم در دنيا باعث خشنودى بندگان خداست و هم در آخرت موجب سعادت جاودان و نجات ابدى است.
💠 بعضى آن را تشبيه به داروى تلخ شفابخشى كرده اند كه خوردن آن ناگوار اما نتيجه آن رهايى از بيمارى هاى خطرناك است.
🔸🔹🔸🔹
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)(۶)👇
https://chat.whatsapp.com/EwB2NTu5EdF77l2lCbeIVN
🍃🍃🍃🍃
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin