📚 *شرح خطبه ١٢٧ نهجالبلاغه*
آیت الله مکارم
✴️ *خطبه در يك نگاه:*
🌴 *امام عليه السلام اين خطبه را در برابر «خوارج» ايراد كرد و مخاطبان اصلى، آنها بودند هر چند نفع خطبه، عام است و در واقع از چند بخش تشكيل مى شود.*
🔰 در بخشى از اين خطبه عليه السلام امام *بطلان نظريه «خوارج» را در خصوص كافر دانستن مرتكبين گناهان كبيره، و حكم به قتل عموم امت پيامبر صلى الله عليه و آله با استدلال قوى آشكار مى سازد.*
🔰در بخش ديگرى به غفلت و جهل آنان، اشاره مى كند كه *در دشمنى راه تفريط را پيموده اند* همان گونه كه *گروه ديگرى در دوستى راه افراط و غلوّ را طى كرده اند و هر دو گروه را گمراه مى شمرد.*
🔰در بخش سوّم *تأكيد بر همگام شدن با معظم مسلمين و اجتناب از تكروى فرموده و از تفرقه و جدايى بر حذر مى دارد و شعار «خوارج» را يك شعار گمراه كننده و خطرناك مى شمرد.*
🔰در بخش چهارم اشاره به *اشتباه «حكمين»* مى كند و اين نكته را روشن مى سازد كه *آنها وظيفه داشتند دستور قرآن را احيا كنند ولى آنها به راه خطا رفتند به همين دليل حكم آنها هيچ گونه ارزشى ندارد.*
❇️ *خشونت بى منطق خوارج:* 🔻
🟠اين بخش از خطبه ناظر به *پاسخ به شبهات «خوارج» است که بر اثر جهل و نادانى و تعصب و تقليد کورکورانه دامنگير آنها شده بود.*
✅ *آنها معتقد بودند، هر کس مرتکب هر گناه کبيره اى شود کافر مى شود و کافر واجب القتل است و در اين جا صغرا و کبرايى براى خود درست مى کردند و بر طبق آن به خود اجازه مى دادند که بر هر يک از اصحاب على (عليه السلام) دست يابند او را به قتل رسانند،*
📛 اين تشنه هاى خون ريزى و شرارت و جنايت به همين جهت شمشير بر دوش گذاشته و در گوشه و کنار خونهاى بى گناهان را مى ريختند و کارى کردند که صفحه تاريخ را سياه نمودند.
📛آنها براى خود صغرا و کبرا درست مى کردند و مى گفتند :
على (عليه السلام) حکميّت افراد را در برابر قرآن پذيرفته، بنابراين مرتکب گناهى شده، و هر کس مرتکب گناهى شود کافر است و پيروان على (عليه السلام) نيز همانند او هستند پس آنها هم کافرند و کافر واجب القتل است.
🌴امام (عليه السلام) در عبارت بالا با پاسخهاى بسيار روشن و منطقى، اشتباهات آنها را آشکار مى سازد و به آنها اتمام حجّت مى کند.
✅اين بخش از کلام امام (عليه السلام) اشاره به چند پاسخ دارد : 🔻
🔸نخست اين که : *اين تصوّر که من خطا کردم و گمراه شدم، پندار باطلى بيش نيست.*
🔸 اوّلاً : من تحت فشار شما و امثال شما تن به حکميّت دردادم.
🔸و ثانياً : اگر حکميّت به صورت صحيح انجام شود، مطابق قرآن است،
فى الواقع، حَکَم، قرآن مى باشد، و مردانى که در نقش حکميّت ظاهر مى شوند به قرآن مراجعه مى کنند و حکم خدا را از آن استنباط مى نمايند و کليات را بر مصاديق تطبيق مى کنند همان گونه که در خطبه هاى قبل گذشت،
📙بنابراين *هيچ کارى بر خلافِ حکم خدا انجام نمى گيرد که موجب ضلالت و خطا گردد.*
🔸ثالثاً : به فرض که من مرتکب خلافى شدم ساير مسلمين چه گناهى دارند ؟
چرا آنها را تکفير مى کنيد و خون بى گناهان را مى ريزيد ؟
اين چه قانونى است که شما از آن پيروى مى کنيد ؟ و به کدامين آيين، ايمان داريد ؟
🌴سپس امام (عليه السلام) به سراغ اشتباه اصلى آنان مى رود که مى گفتند : «هر گنهکارى کافر است»، و پاسخ دندان شکنى به آنان مى دهد.
💠امام (عليه السلام) با اين بيان، شواهد متعددى از سنّت پيغمبر (صلى الله عليه وآله) بر *اشتباه و خطاى واضح «خوارج»* مى آورد نخست اين که :
🔻🔻🔻
💠 پيغمبر (صلى الله عليه وآله) هم، زانى محصن را اعدام مى کرد و هم قاتل را سپس بر آنها نماز مى خواند و ارث آنها را به وارثان مسلمانش مى داد، در حالى که اگر آنها با ارتکاب زنا و قتل نفس، کافر شده باشند نبايد ارثشان ـ به عقيده شماـ به وارثان مسلمان برسد، چرا که مسلمان از کافر ارث نمى برد. (اين اعتقاد غالب فقهاى اهل سنّت است).
💠ديگر اين که : پيامبر (صلى الله عليه وآله) گنهکاران ديگرى را همچون سارق و زانى غير محصن مشمول حکم حدّ قرار مى داد، دست يکى را قطع مى کرد و ديگرى را شلاّق مى زد ولى بعد از آن در صفوف مسلمين بودند و تمام احکام اسلام از جمله ازدواج با زنان مسلمان و گرفتن سهم از بيت المال را براى آنها مجاز مى دانست، در حالى که اگر کسى با گناه کبيره کافر شود بايد هيچ يک از اين امور در حق او اجرا نگردد.
🌴💠🌴💠🌴💠
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H
💠🔸🔹🔸💠
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
📚 *ادامه شرح خطبه ١٢٧ نهجالبلاغه*
آیت الله مکارم
📛 *شرورترين مردم!*
🌴 امام (عليه السلام) در بخش نخستين اين خطبه با دلايل منطقى اشتباه «خوارج» را در تکفير مسلمين آشکار ساخت و در نهايت آرامش به مقتضاى بحث منطقى، با آنان سخن گفت ولى در اين بخش (بخش دوّم) *براى شکستن ابهّت خيالى آنها در ميان مسلمانان، آنها را زير شديدترين ضربات سرزنش و ملامت قرار مى دهد.*
💠و نيز مصداق روشن اين آيه بودند که مى فرمايد: 🔻
📙 *« بگو آيا به شما خبر دهيم که زيانکارترين (مردم) در کارهايشان چه کسانى هستند ؟ آنها که تلاشهايشان در زندگى دنيا گم و نابود شده، با اين حال مى پندارند کار نيک انجام مى دهند»*
🔸کهف، آيات 103 ـ 104.
🔰اشاره ای دیگر اين که اگر شما به خاطر جهل و جنايت، مرا کافر خوانديد گروهى به عکس شما ـ آن هم از سر جهل و نادانى ـ مرا خدا پنداشتند که هر دو، راه غير حق را پيمودند نه آن درست بوده و نه اين.
💠جالب توجه اين که *پيامبر اکرم (صلى الله عليه وآله) از سالها پيش اين افراط و تفريط را در مورد اميرمؤمنان على (عليه السلام) پيش بينى فرمود،*
🔸و بنا به گفته «ابن عبدالبرّ مالکى» در کتاب «استيعاب» خطاب به على (عليه السلام) چنين گفت : 🔻
*« اى على ! جز مؤمن کسى تو را دوست نمى دارد و جز منافق، کسى تو را دشمن نمى شمرد... و درباره تو دو کس هلاک مى شوند، محبّ افراط گر و دروغگوى افترا زننده... و امت من درباره تو از هم جدا مى شوند، همان گونه که بنى اسرائيل درباره «عيسى (عليه السلام)» جدا شدند».*
🔰(اين سخن اشاره به آن است که گروهى از بنى اسرائيل ايمان آوردند و او را خدا پنداشتند و گروهى ايمان نياوردند وى را ـ نعوذ بالله ـ فرزند نامشروع خطاب کردند).
🟪مرحوم سيّد «محسن امين» در «اعيان الشيعه» از «مسند احمد» و «صحيح ترمذى» و «استيعاب» «ابن عبدالبر» و «مستدرک حاکم» نقل مى کند که در نزد صحابه : *«بغض على (عليه السلام) علامت منافق و تمييز او از مؤمن صادق بود»*
🔰سپس مى افزايد : «اين نکته به طور قطع از نظر تاريخى ثابت است که «معاويه» هم خودش على (عليه السلام) را سبّ مى کرد و هم مردم را به سبّ و دشنام او دعوت مى نمود (بنابراين نتيجه مى گيريم که «معاويه» جزء منافقان بود)
🟠به هر حال، *هميشه جاهلان يا در طرف افراط قرار مى گيرند يا تفريط يا در صف غلوّ کنندگان يا دشمنان سرسخت.*
🟦 *هميشه توده هاى مؤمن، در مسير حق حرکت مى کنند و اگر گروهى دچار اشتباه شوند، گروه ديگر آنها را آگاه مى سازند و از خطر گمراهى نجات مى دهند،*
⛔ ولى *افراد تکرو و گروه هاى کوچک و منزوى از جامعه اسلامى، گرفتار انواع خطاها و انحرافات مى گردند.*
و *شيطان هميشه وسوسه هاى خود را در ميان آنها تشدد مى کند، و صيد خوبى براى لشکر شيطانند همان گونه که وقتى گوسفندى از گله گوسفندان جدا و از زير نظر چوپان خارج مى شود، گرگها به او حمله مى کنند و طعمه خود مى سازند.*
🟪و به اين ترتيب، *حکم نهايى* را درباره اين گروه فاسد و مفسد و بى رحم و خونخوار که نه تنها خطرى براى مسلمين بودند که خطر عظيمى براى اسلام و قرآن نيز محسوب مى شدند صادر مى فرمايد.
🟠در اين که منظور امام (عليه السلام) از واژه «شعار» که در عبارت بالا آمده کدام شعار است شارحان «نهج البلاغه» احتمالات گوناگونى داده اند، گاه گفته اند :
💠 *منظور «شعار تفرقه» است و گاه «شعارى» که در چگونگى اصلاح موى سر خود داشتند که وسط آن را مى تراشيدند و دور آن را همچون تاجى که بر سر بگذارند، باقى مى گذاشتند.*
*و گاه شعار «لا حکم إلاّ للّه» دانسته اند ولى مناسبتر از همه همان احتمال سوّم است که همه جا به عنوان «شعار خوارج» محسوب مى شد، و در سايه آن فتنه ها و فسادهاى فراوانى کردند و آتش سوزانى در جامعه اسلامى بر پا نمودند و در واقع آنان با اين شعار اسباب تفرقه و جنگ و خونريزى و فساد فى الارض را فراهم مى ساختند و به همين دليل طرفداران اين شعار محکوم به اعدام شدند.*
📙درباره جمله «وَلَوْ کَانَ تَحْتَ عِمَامَتِي هذِهِ» (اگر چه زير اين عمامه من باشد) نيز تفسيرهاى متعددى کرده اند که از همه مناسبتر همان است که در بالا اشاره شد و آن اين که هر چند اين افراد فاسد به خانه من پناه بياورند و زير لباس من باشند.
🌴💠🌴💠🌴
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H
💠🔸🔹🔸💠
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
❇️ *رساله حقوق امام سجاد علیه السلام (شرح نراقی)*
👈 *شرح حق بزرگسالان*
🔰 *حق بزرگان*
💎 پیامبر خدا صلی الله علیه و آله:
🌼 *از جمله بزرگ داشتن خدا بزرگ داشتن پیران سپیدموی است که عمرشان را در اسلام گذرانیده اند.* 🌼
کافی، ج1، ص ۶۵۸
💎 امام صادق علیه السلام:
🌼 *هرکس پیران را بزرگ ندارد و با کودکان مهربانی نماید پیرو ما نیست.*🌼
مجموعه ورام، ج2، ص۱۹۷
💎 رسول اکرم صلی الله علیه و آله:
🌼 *هیچ جوانی پیری را گرامی نداشته، مگر آن که خدای متعال بر عمرش بیفزاید، تا دیگران او را احترام کنند.*🌼
مستدرک، ج8، ص۳۹۲
💎 رسول اکرم صلی الله علیه و آله:
⬅️ خدای عزوجل هر بامداد و شامگاه در روی سالخوردگان مؤمن بنگرد و گوید :
🔰 *ای بنده من سن تو بزرگ شده، استخوانت باریک گشته، پوستت نازک گردیده، مرگت نزدیک شده، و آمدنت بر من فرا رسیده است.*
🟡 از من شرم کن و گناه مکن.
🟡 چه، من از پیریت شرم دارم که تو را به آتش عذاب کنم.
بحار، ج7، صفحه ۳۹
🔰 *مصادیق احترام به بزرگان*
⬅️ کهن سالان به دلیل اینکه عمری را گذراندهاند، توقعات بیشتری از دیگران پیدا می کنند.
و ممکن است به دلیل این روحیه طبیعی، همیشه از دیگران طلبکار باشند، که گاهی منتهی به دشمنی و مخاصمه و درگیری می شود.
🟡 *در این صورت هرگز با او دشمنی نورزید و به او احترام بگذارید*
⬅️دبر گرفته از سخن امام سجاد علیه السلام
بحار، ج٧٠، ص۳۹۰
✅در هیچ کاری بر بزرگان سبقت نگیرید.
و قبل از آن ها شروع به غذاخوردن نکنید.✅
🟡 مصداق احترام این است که بزرگسالان را به منزله پدر یا مادر خود بدانید.
🟡 و از او توقع زیاد و بی جایی نداشته باشید.
و در مقابل آنها رفتار خردمندانه از شما سر بزند.
🟡 درصورت اینکه بزرگسالان سخن ناروا بر زبان آوردند، نباید با آنها برخورد کرد.
✅ *باید گفتار و رفتار آنها را تحمل کرد و پذیرا شد.* ✅
✅ و طبعا اگر این بزرگسال از اقوام باشد، این حقوق هم بیشتر باید رعایت شود.✅
🟡✅🟡✅🟡✅🟡
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H
💠🔸🔹🔸💠
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄
❇️ *رساله حقوق امام سجاد علیه السلام (شرح نراقی)*
در ادامه... 👈 *شرح حق بزرگسالان*
💠حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:🔻
✴️ *وجود پیر سالخورده در خانوادهاش همانند پیامبر الهی است در بین امتش.*
✅ و آن پیر باید فرزندان و کوچک ها را به خیر و صلاح دعوت نماید و خردسالان کوچک باید نصیحت و راهنمایی بزرگان را مد نظر داشته و عمل کنند.
🔰 *بی مهری جوانان نسبت به پیران*
🟪جوانان و میانسالان فعال که با شتاب به سوی هدف های مادی خود روانند نه تنها به پدران و مادران کهنسال خود توجهی نمی کنند بلکه در پارهای از مواقع آنها را سد راه آزادی و مانع پیشروی خود میدانند.
🟨و کوشش دارند تا آنها را از خویش برانند و از قید و بند شان رهایی یابند.
❎ کسانی که در طول عمر خود تنها زندگی کرده و یا تشکیل خانواده نداده و یا فرزندی نداشته اند و اگر داشته اند آن را از دست داده اند وقتی به روزگار پیری و فرسودگی می رسند از آن رنج می برند.
🟢ولی پدران و مادران کهنسال که متجاوز از نیمقرن زحمت کشیده خانواده تشکیل داده و عمر و مال خود را صرف دختران و پسران خویش نموده، اگر در پیری از محبت محروم و احیاناً مورد تحقیر و بی احترامی فرزندان و فرزند زادگان خود قرار گیرند،
🟣 *دو مصیبت* دارند،
یکی *مصیبت پیری* .
و دیگر *مصیبت بیمهری و اهانت.*
بدون تردید ناراحتیهای روانی و فشارهای روحی که از مصیبت دوم دامنگیر آنان میشود، به مراتب از مصیبت اول سنگینتر است.
🔵خوشبختانه در جامعه ما و با توجه به نعمت اسلام به سالخوردگان با دیده تکریم و احترام مینگرند.
ولی در کشورهای غربی ارزش سالخوردگان به مقدار قابل ملاحظهای کاهش یافته تا جایی که سالخوردگان از شدت ناراحتی دست به خودکشی می زنند و گاهی فرزندان و نوادگان حق نشناس موجبات مرگ والدین کهنسال خود را فراهم می آورند.
🔰 *رفتار خلاف انصاف*
‼️شما ای جوانان و میان سالان امروز!
🛑 *بیایید در اندیشه پیری خود باشید.* و *به فرموده قرآن به والدین کهنسال خویش نیکی کنید.*
و *حقوق انسانی آنان را مراعات کنید،* تا فردا فرزندانتان نیز به شما احسان کنند و حقوقتان را مراعات کنند و این سنت مقدس اسلام را در کانون خانواده محافظت کنید و از هر نسلی به نسل دیگر منتقل نمایید تا اطفال و نوجوانان شما عملاً احترام والدین را از شما درس بگیرند و فردا درباره خود شما اعمال نمایند.
💠پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود :🔻
🍀 *برکات خداوندی همراه با پیران شما است.*
📚مستدرک الوسایل (ج ۸ ص ۳۹۴)
💐🍃💐🍃💐🍃
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H
💠🔸🔹🔸💠
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
🌾🌿🌾🌿🌾🌿🌾
⬅️ *در ادامه*⬇️⬇️
👈 *قرائت چند فراز دیگر از ابو حمزه به همراه ترجمه و نکات اخلاقی* (٢٢)
⬇️⬇️
*🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹*
*وَآمِنْ خَوْفي فَاِنَّ كَثْرَةَ ذُنوُبي لا اَرْجوُ*
*فيها اِلاّ عَفْوَكَ سَيدي اَنَا اَسْئَلُكَ ما*
و ترسم را امان بخش، زيرا در اين گناهان بسيار اميدي جز به عفو تو ندارم. اي آقاي من از تو خواهم چيزي را
*لا اَسْتَحِقُّ وَاَنْتَ اَهْلُ التَّقْوي وَاَهْلُ*
*الْمَغْفِرَةِ فَاغْفِرْ لي وَاَلْبِسْني مِنْ*
كه شايسته آن نيستم و تو شايسته پرهيزكاري هستي و اهل آمرزشي، پس بيامرز مرا و از نظر مرحمت خود جامهاي بر
*نَظَرِكَ ثَوْباً يُغَطّي عَلَيَّ التَّبِعاتِ*
*وَتَغْفِرُها لي وَلا اُطالَبُ بِها اِنَّكَ ذوُ*
من بپوشان كه گناهانم را بپوشاند و آنها را برايم بيامرز و مورد مؤاخذه قرارم مده كه تو داراي
*مَنٍّ قَديمٍ وَصَفْحٍ عَظيمٍ وَتَجاوُزٍ*
*كَريمٍ اِلهي اَنْتَ الَّذي تُفيضُ*
منتي ديرينه و چشم پوشي بزرگ و گذشت بزرگواري هستي. خدايا تويي كه فيض خود را
*سَيْبَكَ عَليٰ مَنْ لا يَسْئَلُكَ وَعَلَي*
*الْجاحِدينَ بِرُبوُبِيّتِكَ فَكَيْفَ*
حتي بر آنكه درخواست نكند و بر منكران پروردگاريات فروريزي پس چگونه نسبت به كسي كه
*سَيِّدي بِمَنْ سَئَلَكَ وَاَيْقَنَ اَنَّ الْخَلْقَ*
*لَكَ وَالْاَمْرَ اِلَيكَ تَبارَكْتَ*
از تو درخواست كند و يقين داند كه جهان خلقت از تو و كار بهدست تو است؟ برتري
*وَتَعالَيتَ يا رَبَّ الْعالَمينَ سَيِّدي عَبْدُكَ*
*بِبابِكَ اَقامَتْهُ الْخَصاصَةُ*
و والايي اي پروردگار جهانيان، اي آقاي من بنده ات به درگاهت آمده و تنگدستي او را پيش روي تو
*بَيْنَ يَدَيكَ يَقْرَعُ بابَ اِحْسانِكَ*
*بِدُعآئِهِ فَلا تُعْرِضْ بِوَجْهِكَ الْكَريمِ*
واداشته و به وسيله دعاي خود در خانه احسان تو را ميكوبد پس آن روي بزرگوارت را از من
*عَنّي وَاقْبَلْ مِنّي ما اَقوُلُ فَقَدْ دَعَوْتُ*
*بِهذَا الدُّعاءِ وَاَ نَا اَرْجوُ اَنْ لا*
بر مگردان و آنچه گويم از من بپذير، زيرا من به اين دعا تو را خواندم و اميدوارم كه بازم مگرداني چون
*تَرُدَّني مَعْرِفَةً مِنّي بِرَاْفَتِكَ وَرَحْمَتِكَ*
*اِلهي اَنْتَ الَّذي لا يُحْفيكَ سائِلٌ*
آشنايي كاملي به مهر و رأفت تو دارم. خدايا تويي كه سائل تورا خسته نمی کند.
🌿🌾🌿🌾🌿🌾🌿