🌸🌷🌸🌷🌸🌷🌸🌷
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم
📚 ختم نهج البلاغه
📣 مرحله سوم ختم نهج البلاغه
🔷 سهم روز سیصد و هشتاد و هشتم
📔 نهج البلاغه خطبه ۳ بند ۶ و ۷
🌸 هر روز نهج البلاغه به همراه صوت و متن و شرح آن در گروه بارگذاری می شود.
🌸🌷🌸🌷🌸🌷
🌷هدف گروه، ترویج فرهنگ نهج البلاغه خوانی است.
🌷 بزرگوارانی که عضو جدید کانال خادمین امیرالمومنین علیه السلام شدند می توانند، صوت و متن و شرح حکمت ها و نامه ها و خطبه های نهج البلاغه و صحیفه سجادیه و رساله حقوق امام سجاد علیه السلام را پیگیری نمایند.
🌸🌷🌸🌷🌸🌷
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا👇👇
https://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
🌷 نهج البلاغه
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
خطبه ۳ بند ۶ و ۷.m4a
3.75M
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم
📚 مرحله سوم ختم نهج البلاغه
🔸سهم روز سیصد و هشتاد و هشتم
📔 #خطبه ۳ بند ۶ و ۷
✳️✳️✳️🌿🌹﷽🌹🌿✳️✳️✳️
📣 مرحله سوم ختم نهج البلاغه
🔸 سهم روز سیصد و هشتاد و هشتم
📜 #خطبه ۳ بند ۶ و ۷
6⃣ بيعت عمومی مردم با امير المؤمنين عليه السّلام:
♦️روز بيعت، فراوانی مردم چون يال های پر پُشت کفْتار بود، از هر طرف مرا احاطه کردند، تا آن که نزديک بود حسن و حسين لگدمال گردند، و رِدای من از دو طرف پاره شد. مردم چون گلّه های انبوه گوسفند مرا در ميان گرفتند. امّا آنگاه که بپاخاستم و حکومت را به دست گرفتم، جمعی پيمان شکستند و گروهی از اطاعت من سرباز زده از دين خارج شدند، و برخی از اطاعت حق سر بر تافتند، گويا نشنيده بودند سخن خدای سبحان را که می فرمايد: «سرای آخرت را برای کسانی برگزيديم که خواهان سرکشی و فساد در زمين نباشند و آينده از آنِ پرهيزکاران است». آری! به خدا آن را خوب شنيده و حفظ کرده بودند، امّا دنيا در ديده آنها زيبا نمود، و زيور آن چشم هايشان را خيره کرد.
7⃣ مسؤوليت های اجتماعی
♦️"سوگند به خدايی که دانه را شکافت و جان را آفريد، اگر حضور فراوان بيعت کنندگان نبود، و ياران حجّت را بر من تمام نمی کردند، و اگر خداوند از علماء عهد و پيمان نگرفته بود که در برابر شکم بارگیِ ستمگران و گرسنگیِ مظلومان، سکوت نکنند، مهار شتر خلافت را بر کوهان آن انداخته، رهايش می ساختم، و آخر خلافت را با کاسه اوّل آن سيراب می کردم. آنگاه می ديديد که دنيای شما نزد من از آب بينی بزغاله ای بی ارزش تر است. گفتند: در اينجا مردی از أهالی عراق بلند شد و نامه ای به دست امام(علیه السلام) داد و امام(علیه السلام) آن را مطالعه می فرمود، گفته شد مسايلی در آن بود که می بايست جواب می داد. وقتی خواندن نامه به پايان رسيد، ابن عبّاس گفت: يا اميرالمؤمنين! چه خوب بود سخن را از همانجا که قطع شد آغاز می کرديد؟ امام(علیه السلام) فرمود: هرگز! ای پسر عبّاس، شعله ای از آتش دل بود، زبانه کشيد و فرو نشست، (ابن عبّاس می گويد: به خدا سوگند! بر هيچ گفتاری مانند قطع شدن سخن امام(علیه السلام) اين گونه اندوهناک نشدم، که امام(علیه السلام) نتوانست تا آنجا که دوست دارد به سخن ادامه دهد.)
می گويم: معنای سخن امام(علیه السلام) که فرمود: «کراکب الصّعبة» اين است که اگر سوارکار، مهار شتر سرکش را سخت بکشد و مرکب چموش نافرمانی کند، بينی او پاره می شود، و اگر مهارش را رها کند، چموشی کرده در پرتگاهِ سقوط قرار می گيرد و صاحبش قدرت کنترل او را ندارد. می گويند «اشنق الناقه» يعنی به وسيله مهار، سرشتر را بالا بکشد و «شنقها» نيز می گويند که ابن سکيت در کتاب اصلاح المنطق گفته است؛ اينکه فرمود «اشنق لها» و نفرمود «اشنقها» برای آنکه اين کلمه را مقابل «اسلس لها» قرار داد، گويی فرموده باشد که اگر سر او را بالا کشد، يعنی آن را واگذارد تا سر خود را بالا نگاه دارد."
┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄
📚 ادامه👈 شــــرح خـطبــه ٣ نـهـجالبـــــلاغـه(شقشقیه)
(آیت الله مکارم)
🌸🍀 *خلافت حضرت علی علیه السلام* 🍀🌸
💎 امام(عليه السلام) در اين بخش از خطبه اشاره به دوران خلافت خويش ـ مخصوصاً هنگام بيعت ـ مى کند.
✅ که چگونه مردم با ازدحام عجيب و بى نظيرى براى بيعت کردن به سوى آن حضرت روى مى آوردند، ✅
⬅️🌸 بيعتى پر شور که در تاريخ اسلام نظير و شبيه نداشت، 🌸
🔳 ولى بعداً که در برابر حق و عدالت قرار گرفتند، ❌
🔳 گروه زيادى نتوانستند آن را تحمّل کنند و راه مخالفت را پيش گرفته و آتش جنگهاى «جمل، صفيّن و نهروان» را روشن ساختند، ❌
🔳 شکاف در صفوف مسلمين ايجاد کردند و از به ثمر رسيدن تلاشها و کوششهاى امام(عليه السلام) *در پيشبرد و تکامل جامعه اسلامى مانع شدند.* ⛔
💎 نخست در ترسيم چگونگى هجوم مردم براى بيعت مى فرمايد: 🔻
🥀«چيزى مرا نگران نساخت جز اين که ديدم ناگهان مردم همچون يال هاى پرپشت و انبوه کفتار به سوى من روى آوردند و از هر سو گروه گروه به طرف من آمدند» 🥀
⬅️ امّا اظهار نگرانى حضرت از هجوم ناگهانى مردم براى بيعت، ممکن است به خاطر اين باشد که چنين بيعت پرشورى، مسئوليّت تازه اى بر دوش حضرت گذاشت،➡️
⬅️ به ويژه آن که پيش بينى پيمان شکنى دنياپرستان را مى نمود.❌❌
💎 سپس امام(عليه السلام) در ادامه اين سخن و ترسيم *ازدحام عمومى مردم سه جمله ديگر اضافه* مى کند و مى فرمايد:
💎 «هجوم به قدرى زياد بود که (نزديک بود دو 🍀 *يادگار پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم)) حسن و حسين پايمال شوند.*
🍀و *ردايم از دو طرف پاره شد.*
🔳 و اينها همه در حالى بود که مردم همانند گوسفندانى (گرگ زده که دور چوپان جمع مى شوند) در اطراف من گرد آمدند»
✅ درست است که آن دو بزرگوار در آن موقع *بيش از سى سال داشتند و جوانانى قوى و زورمند* بودند ولى هجوم شديد مردم، آنها را در مورد *حفاظت از پدر، در تنگنا قرارداد.*
❇️❇️
🔰 تشبيه به «رَبيضَةِ الْغَنَم» گوسفندانى که در آغل جمع شده اند» به نادانى مردم نيست آن گونه که بعضى از شارحان پنداشته اند، بلکه اشاره به همان نکته اى است که در بالا آورديم که گوسفندان به هنگام هجوم گرگ، اطراف چوپان را مى گيرند همانند زمانى که در آغل جمع مى شوند.
🔰 مسلمانانى که به خاطر گرگان عصر خليفه سوّم، هر کدام به سويى پراکنده شده بودند و رشته وحدت در ميان آنان کاملا گسسته بود،
🔰 وجود امام(عليه السلام) را حلقه اتّصالى در ميان خود قرار داده، همگى با شور و اشتياق فراوان، گرد او جمع شدند و احساس آرامش مى کردند.🌸🌸
🔳 ولى متأسفانه اين شور و اشتياق ادامه نيافت و هنگامى که مردم در بوته آزمايش و امتحان قرار گرفتند، گروهى نتوانستند به خوبى از عهده اين امتحان برآيند،⛔❌⛔❌
🔳🔰🔳🔰🔳🔰🔳
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
📚 ادامه👈 شـــــــرح خـطبــه ٣ نـهـجالبـــــلاغـه(شقشقیه)
(آیت الله مکارم)
🌸🍀 *خلافت حضرت علی علیه السلام* 🌸🍀
💎 لذا امام(عليه السلام) در ادامه اين سخن مى فرمايد: 🔻🔻
💎⬅️ ولى هنگامى که قيام *به امر خلافت کردم* *جمعى پيمان خود را شکستند و* گروهى (به بهانه هاى واهى سر از اطاعتم پيچيدند و) از دين خدا بيرون پريدند و *دسته ديگرى راه ظلم* و طغيان را پيش گرفتند و از اطاعت حقّ برتافتند» ❌❌
💎 سپس مى افزايد: «آرى به خدا سوگند! آن را شنيده بودند و خوب آن را حفظ داشتند، ولى زرق و برق دنيا چشمشان را خيره کرده، زينتش آنها را فريفته بود» ⚫
⬅️ نخست آنها را به ناآگاهانى تشبيه مى کند که مخالفتشان به خاطر جهلشان است ولى بعد از اين مرحله، فراتر مى رود و با صراحت مى گويد:
⬅️ آنها نسبت به اين حقايق، ناآگاه و بى خبر نبودند،
🔳 بلکه دنياطلبى و هواپرستى شديد ـ که مخصوصاً بعد از فتوحات بزرگ اسلامى و سرازير شدن سيل غنائم گرانبها و عادت به زندگى مرفّه، به ويژه در عصر عثمان پديد آمده بود ـ سبب شد که دنيا را بر دين ترجيح دهند و حقيقت را به افسانه بفروشند. ❌❌
⛔و سراى آخرت را به ثمن بخس متاع دنيا از دست دهند.⛔
❇️ اين سخن کوتاه در حقيقت، عصاره تمام تحليلهايى است که مى توان درباره بروز جنگهاى سه گانه( جمل، صفيّن و نهروان) عصر على(عليه السلام) بيان کرد و هر چه غير از اين گفته شود شاخ و برگهاست.
❇️ اين در واقع درس عبرتى است براى همه مسلمين، در تمام طول تاريخ که هر زمان به دنياپرستى روى آورند. ❌
❌و زرق و برق و زينت دنيا فکر آنان را به خود مشغول دارد.
‼️اختلافات در ميان آنها به اوج خود مى رسد.
و راه هاى وصول به وحدت، به روى آنان بسته مى شود. ⛔
🍀🌼مگر آن که زهد و وارستگى پيشه کنند. و به خود سازى بپردازند.🍀🌼
❇️ امروز نيز به خوبى مى بينيم که سرچشمه تمام اختلافات ميان مسلمين همان اصل است که على(عليه السلام) در جمله هاى کوتاه فوق با استناد به آيه اى از قرآن مجيد به آن اشاره فرموده است. 🔄
(سوره قصص، آيه 83.)
❇️ و به تعبير روشن همان اراده «علوّ در ارض و فساد» و «تمايل به زينتهاى دنيا و فريفته شدن در برابر زرق و برق» آن است❌
❌❇️❌❇️❌❇️❌
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
📚 ادامه 👈شـــــــرح خـطبــه ٣ نـهـجالبـــــلاغـه(شقشقیه)
(آیت الله مکارم)
*نکته ها:*
🔰1_ *بيعت با اميرمؤمنان عمومى و مردمى بود*
❇️ اين بيعت با تمام بيعتهايى که در زمان خلفا شد متفاوت بود. *بيعتى بود خود جوش و فراگير، بدون هيچ توطئه قبلى.* ➡️
❇️ و از عمق جان توده هاى زجر ديده و ستم کشيده،
❇️ *نه مانند بيعت «سقيفه» که* تصميم اصلى را چند نفر بگيرند و مردم را در مقابل عمل انجام شده قرار دهند.
❇️ و *نه همانند «بيعت عمر* » که تنها با تصميم خليفه اوّل پايه ريزى شد.
❇️ و *نه همچون «بيعت عثمان» که* «شوراى شش نفره» با آن ترکيب خاصّش سردمدار آن بود.
🍀🌼و در يک کلام مى توان گفت که *بيعت واقعى و حقيقى، همين بيعت بود* و بقيّه از يک نظر جنبه مصنوعى داشت و از قبل، روى آن کار شده است.🍀🌼
⬅️🔰 قيام کنندگان در برابر «عثمان» هنگامى که بعد از قتل او به سراغ امام(عليه السلام) رفتنند تا با او براى خلافت بيعت کنند،
🔰 حضرت حاضر نشد و هنگامى که اصرار کردند فرمود: «من وزير شما باشم بهتر از آن است که امير باشم»
🔰 زيرا مى دانست پيشگام شدن آنها در بيعت، به اين اتهام دامن مى زند که نقشه قتل عثمان از قبل پى ريزى شده بود. ▪️
🔰 بعلاوه، اگر تنها آنها بيعت مى کردند گروهى مى گفتند تنها قاتلان «عثمان» با او بيعت کردند،
🔰افزون بر اين، امام(عليه السلام) در جبين آنها مى ديد که همه تحمّل پذيرش حق را ندارند;
🔰 آرى حق تلخ و سنگين است، ولى بعداً *مهاجران و انصار آمدند و به آن حضرت اصرار کردند که خلافت را بپذيرد.*
⬅️🔰 «على»(عليه السلام) چاره اى جز پذيرش نديد سپس بر منبر قرار گرفت و مردم گروه گروه آمدند و با او بيعت کردند،
🔰⬅️ تنها افراد اندکى سرباز زدند ولى امام(عليه السلام) اصرارى در اجبار آنان نداشت،
▪️ از کسانى که از بعيت سرباز زدند «سعد بن ابى وقّاص» و «عبدالله بن عمر» بود.
❇️❇️
👈به اعتقاد ما و مطابق مدارک غير قابل انکار، «على»(عليه السلام) از سوى خداوند به جانشينى پيامبر نصب شده بود، نه تنها در «غدير خم» که در موارد متعدّدى، پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) آن را تأکيد فرمود، هرچند به دلايلى که اين جا جاى شرح آن نيست، بعد از رحلت پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) گروهى به مخالفت با آن برخاستند،
⏪ ولى به هر حال بعد از کشته شدن «عثمان» اعلام حمايت عجيب و فراگير از سوى مردم نسبت به آن شد، حمايتى که حتّى در هيچ يک از نظامهاى دموکراسى به هنگام اخذ آرا، چنان حمايتى از کسى ديده نشده است و تنها نمونه آن در عصر پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) در بيعتهايى همچون «بَيْعَتِ شَجَرَه» ديده مى شود،
⏪اين بيعت از شناختى که مردم از روحيّات على(عليه السلام) و مقام علم و تقوا و زهد و مديريت او داشتند سرچشمه مى گرفت و زد و بندهاى سياسى مطلقاً در آن وجود نداشت و چنان پرجوش بود که حتّى توطئه گران سياسى که «على»(عليه السلام) را براى وصول به مقاصد خود عنصرى نامطلوب مى دانستند، در عمل انجام شده واقع گشتند و پيش از اين که تصميمى بگيرند کار از کار گذشته بود;
👌 و اگر مردم را به حال خود رها مى کردند جامعه اى آزاد، آباد و مملوّ از عدل و داد، آن چنان که قرآن مجيد طراحى کرده است به وجود مى آمد.
⏪ولى چنان که خواهيم ديد، همان توطئه گران و ريزه خواران خوان عثمانى و غارتگران بيت المال و هوس بازان ميدان سياست، تدريجاً به تحريک مردم پرداختند و احساسات مذهبى آنها را بازيچه مقاصد سياسى خود ساختند و در ميدان «جمل، صفّين و نهروان» شکافهاى عميقى بر پيکر اسلام وارد ساختند.
ــــــــــــــــــــــــــــ 🔰
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin