eitaa logo
خادمین امیرالمومنین(ع)
406 دنبال‌کننده
12.7هزار عکس
4.8هزار ویدیو
243 فایل
🔸🔶 ارتباط با ادمین 🔶🔸 جهت ارائه: ❓سؤالات 📬 انتقادات و پیشنهادات روی آی دی زیر کلیک کنید ⬇️ @Khademin_amiralmomenin ✅ مشتاقانه منتظر پیام های سازنده شما هستیم.
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸هرکس صبح کند ، و سه بار بگوید: 🌹الحَمدللهِ ربِّ العَالَمِین الحمدُلِلّهِ حَمدًا کَثِیرَا طَیِّبًا مُبَارَکًا فِیهِ🌹 ✨حق تعالی هفتاد بلا را از او دفع می‌کند✨ 📚 بلدالامین 🌺صبحتون_بخیر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
267257461975.mp3
27.54M
🔊 / فصل اول ؛ در برابر جاهلیت 📣 جلسه دهم * چرا اصحاب پیامبر، حضرت زهرا را یاری نکردند؟ * چرا بعد پیامبر، مردم مدینه بلافاصله از دین گریزان شدند ؟ * ولایت، بالاترین نعمت ذکر شده در قرآن * پیش رفتن تا مرز کشتن ولی خدا * وجود مشکلات اعتقادی در بین مردم مدینه * مدیریت هیجانات مردم مدینه توسط برخی افراد خاص * آیا انبیا هم می میرند؟ * تشریح نظریه " اندام وارگی فن آوری " * رسانه و فضای مجازی، امتداد فکر و عقل و... * رابطه کاهش قدرت حافظه و پیشرفت تکنولوژی * استخاره، کار عقل و تفکر را نمی کند * ارزش و جایگاه ویژه عقل * با دیدن تناقضات باید عقل کار بیفتد * تاریخ برجام شبیه تاریخ فدک و مدینه * آیا با مذاکره با آمریکا مشکلات حل می شود ؟! * تفکر دیکتاتوری فرعون * حضرت فاطمه سلام الله علیها مقابل دیکتاتوری ایستاد * ترس مردم از طغیان والیان دیکتاتور صفت * ایستادگی رهبری پای حق و تکلیف الهی * فرق ولی خدا و دیکتاتور * چه کسی خودش را برای مردم فدا می کند ؟ * همه باید اهل تحلیل و تشخیص باشند * لزوم موضع گیری در مقابل تناقضات واضح * ارزش تبلیغ و تبیین فاطمی * ارادت ویژه امام زمان به محبین حضرت زهرا * روضه حضرت زهرا سلام الله علیها ⏰ مدت زمان:۶۶:۱۷ 📆 1401/10/4 📆 یکشنبه 01 جمادی الثانی 1444 مازندران_آمل
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👌ارزش اطاعت و عمل ⬇️⬇️
┄┅✿❀✨ *﷽*✨❀✿┅┄ 🍃شرح موضوعی نهج البلاغه 🍃⬇️ ↘️ 👌ارزش اطاعت و عمل ــــــــــــــــــــــــــــ 🌺 📙شرح حکمت ٣٣٨ (آیت الله مکارم) 👈اقسام عمل هماهنگى دانش فطرى و اكتسابى: امام عليه السلام در اين جا به نكته مهمى درباره علم و دانش انسانى اشاره كرده، مى فرمايد: 🔻🔻 «علم دو گونه است:⬇️ 🌸فطرى 🌸و شنيدنى (اكتسابى) 👈و دانش شنيدنى (اكتسابى) سودى نمى دهد مگر آنكه با فطرى همراه باشد»؛👉 براى اين كلام امام عليه السلام تفسيرهاى مختلفى شده است: 🔻🔻 🟢نخست اينكه منظور از علم مطبوع، دانش هاى غريزى و وجدانيات است كه انسان از آغاز با الهام الهى در درون جان خود دارد. 🟢و علم مسموع علومى است كه از طريق شنيدن از دانشمندان و صاحبان تجربه و آگاهى به دست مى آيد و اگر اين دسته از علوم با علوم فطرى انسان هماهنگ نباشد نه تنها موجب هدايت نمى شود؛ بلكه گاه موجب گمراهى است. البته نمى توان انكار كرد كه همه مردم در علم فطرى يكسان نيستند؛ ✴️بعضى به قدرى تيزبين و ذاتآ هشيارند كه در بسيارى از مسائل نياز به معلم و آموزگار ندارند ✴️و بعضى به قدرى كند ذهن كه حتى در مسائل بديهى گاهى پاى آنها مى لنگد، 🔄 بنابراين از همه نمى توان يكسان انتظار داشت و خداوند نيز هركس را به مقدار استعداد و توانش تكليف مى كند: (لاَ يُكَلِّفُ اللهُ نَفْسا إِلاَّ مَا آتَاهَا). ــــــــــــــــــــــــــــ ⬇️ 🔰تفسير ديگر اينكه منظور از علم مطبوع، همان بديهياتى است كه هر كسى بدون استدلال آن را مى پذيرد؛ ⏪مانند بطلان اجتماع نقيضين و ارتفاع نقيضين وجمع بين ضدين و علوم ديگرى از اين دست كه پايه و اساس علوم نظرى است و تمام علوم نظرى سرانجام به علوم فطرى بازمى گردد، ⏪زيرا مثلاً اگر ما با استدلالهاى قوى ثابت كرديم كه فلان مسئله صحيح است؛ ولى آيا مى شود در عين اينكه صحيح باشد باطل هم باشد؟ قضيه امتناع اجتماع نقيضين مى گويد: امكان ندارد، 👈 بنابراين آنچه با دليل اثبات شده صحيح است و جز آن باطل. ــــــــــــــــــــــــــــ 🔰 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 https://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
🍃شرح موضوعی نهج البلاغه 🍃⬇️ ↘️ 👌ارزش اطاعت و عمل ــــــــــــــــــــــــــــ 🌺 📙ادامه شرح حکمت ٣٣٨ (آیت الله مکارم) 👈اقسام عمل هماهنگى دانش فطرى و اكتسابى: ــــــــــــــــــــــــــــ ⬇️ 💠تفسير سوم اينكه منظور از علم مطبوع، علم به اصول اعتقادى مانند توحيد وعدل الهى و معاد است كه تمام آنها با وجدان قابل اثباتند 💠 و علم مسموع همان علم به فروع دين است. به يقين اگر علم به اصول نباشد علم به فروع وعمل به آن سودى نمى بخشد. ــــــــــــــــــــــــــــ ⬇️ ✴️تفسير چهارم اينكه مراد از علم مسموع، شنيده هاست خواه در مسائل اخلاقى باشد يا اصول و فروع بى آنكه به صورت ملكه در وجود انسان درآيد ودر اعماق جان نفوذ كند. ✴️و منظور از علم مطبوع، علم و دانشى است كه در عمق جان انسان رسوخ پيدا مى كند و تبديل به ملكه انسانى مى شود و مسلم است كه تا چنين حالتى براى انسان حاصل نگردد شنيده ها به تنهايى كافى نيست و به تعبير ديگر علم مسموع به تنهايى مانند آبى است كه در ظرف ريخته مى شود؛ 🔄ولى علم مطبوع مانند آبى است كه در پاى درخت مى ريزند و در ريشه ها و ساقه و برگ وگل و ميوه نفوذ مى كند. اين آب است كه مفيد است نه آبى كه تنها در ظرف جمع شده و هيچ تأثيرى نگذاشته است. ــــــــــــــــــــــــــــ 🔻 🔰البته مانعى ندارد كه هر چهار تفسير در كلام امام عليه السلام جمع باشد، زيرا استعمال لفظ در اكثر از يك معنا جايز است، بلكه يكى از فنون فصاحت و بلاغت محسوب مى شود. به هر روى، براى رسيدن به كمال علم و دانش بايد همه اين دستورات را به كار بست؛ از وجدانيات و بديهيات كمك گرفت، در اصول اعتقادى راسخ شد وآنچه را انسان فرا گرفته با رياضت و تهذيب نفس به صورت ملكه باطنى درآورد تا انسان بتواند از اين علوم استفاده كند و مايه نجات او گردد، به حقيقت علم واصل شود و جهلى را كه در لباس علم درآمده از خود دور سازد، راه مستقيم را پيموده و در بيراهه ها گمراه نگردد. 🔰محتواى اين حديث شريف به صورت سه بيت شعرِ جالب نيز آمده است كه «وطواط» در الغرر والعرر آن را به اميرمؤمنان على عليه السلام نسبت مى دهد، هر چند «ابوطالب مكى» در قوت القلوب گوينده آن را بعض الحكماء بدون مشخص كردن نام ذكر كرده، و اشعار اين است: رَأَيْتُ الْعَقْلَ عَقْلَيْنِ فَمَطْبُوعٌ وَمَسْمُوعٌ وَلا يَنْفَعُ مَسْمُوعٌ إذا لَمْ يَکُ مَطْبُوعٌ كَما لا تَنْفَعُ الشَّمْسُ وَ ضَوْءُ الْعَيْنِ مَمْنُوعٌ ــــــــــــــــــــــــــــ 🔻 عقل را دو گونه ديدم: عقل فطرى و عقل شنيدنى. 👈 عقل شنيدنى سودى نمى بخشد هنگامى كه عقل فطرى نباشد. 👉⚠️👈همانگونه كه نور آفتاب سودى نمى بخشد براى كسانى كه چشم بينا ندارند.👉 ــــــــــــــــــــــــــــ 🔰 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 https://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا