📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜
🌷 نهج البلاغه _ نامه : ۷۹
📜نامه به فرماندهان لشگر،پس از به دست گرفتن خلافت
🔹علل نابودی ملتها
♦️پس از ياد خدا و درود! همانا ملتهای پيش از شما به هلاكت رسيدند، بدان جهت كه حق مردم را نپرداختند، پس دنيا را با رشوه دادن به دست آوردند، و به راه باطلشان بردند و آنان اطاعت كردند.
نهج البلاغه _ نامه : ۷۸
📜جواب نامه ابوموسی اشعری، پیرامون حکمیت
1⃣علل سقوط جامعه
♦️همانا بسياری از مردم تغییر کردند، و از سعادت و رستگاری بی بهره ماندند، به دنياپرستی روی آورده، و از روی هوای نفس سخن گفتند، كردار اهل عراق مرا به شگفتی واداشته است، كه مردمی خودپسند در چيزی گرد آمدند، می خواستم زخم درون آنها را مداوا كنم، پيش از آنكه غير قابل علاج گردد.
2⃣تلاش امام در تحقق وحدت
♦️پس بدان در امت اسلام، هيچ كس همانند من وجود ندارد كه به وحدت امت محمد (صلی الله علیه و آله وسلم) از من حريص تر، و انس او از من بيشتر باشد، من در اين كار پاداش نيك و سرانجام شايسته را از خدا می طلبم، و به آنچه پيمان بستم وفا دارم، هر چند تو دگرگون شده، و همانند روزی كه از من جدا شدی نباشی. همانا بدبخت كسی است كه از عقل و تجربه ای كه نصيب او شده است محروم ماند، و من از آن كس كه به باطل سخن گويد يا كاری را كه خدا اصلاح كرده برهم زند، بيزارم. آنچه را نمی دانی واگذار، زيرا مردان بدكردار، با سخنانی نادرست به سوی تو خواهند شتافت، با درود.
🌷 نهج البلاغه _ نامه: ۷۷
📜 نامه عبدالله بن عباس
🔹روش مناظره با دشمن مسلمان
♦️به قرآن با خوارج به جدل مپرداز، زيرا قرآن دارای ديدگاه كلی بوده، و تفسيرهای گوناگونی دارد، تو چيزی می گویی ، و آنها چيز ديگر، لكن با سنت پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) با آنان به بحث و گفتگو بپرداز، كه در برابر آن راهی جز پذيرش ندارند.
📜🌹🕊
📜🌿🌹
📜📜📜📜
استاد امینی خواهmpm_35c1bd97cf576e025c012bd205c50b94.mp3
زمان:
حجم:
6.82M
قسمت ۱۶ شرح کتاب آنسوی مرگ
استاد امینی خواه
هدایت شده از مهدوی ارفع
حجت الاسلام مهدوی ارفعشرح حکمتها-11-4-1399--حسینیه مجازی.mp3
زمان:
حجم:
13.8M
🔈صوت : #نهج_البلاغه_آیین_نامه_انتظار (۴۶)
🌹 شرح حکمت های #نهج_البلاغه شریف. (جلسه چهل و ششم )
✅ محور بحث : شرح حکمت ۴۰ و ۴۱
اوصاف مومن و منافق و ارتباط آن با گفتار ، اینکه مومن اندیشه می کند و سخن می گوید ولی منافق بدون اندیشه سخن می گوید .
🔺نکته مهم : مومن نه تنها مواظب گفتار خود است بلکه در همه جوانب مواظب رفتارهای خود نیز هست .
🔺در گذشته برادر دینی داشتم ...... در بیشتر عمرش ساکت بود ...(حکمت ۲۸۹ )
🔺هرکس بداند : گفتار او ، کردار اوست جز به ضرورت سخن نگوید (حکمت ۳۴۹ ).
🔺آنجا که باید سخن درست گفت در خاموشی خیری نیست ( حکمت ۱۸۲)
🔷 حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
🔶 حسینیه مجازی ۹۹/۴/۱۱
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
@mahdavi_arfae
@hoseyniyemajazi
استاد شهریار پرهیزگار032.mp3
زمان:
حجم:
828.3K
تلاوت امروزمان را هدیه می کنیم محضر امیر المؤمنين علی (ع) و بی بی دو عالم، حضرت فاطمه زهرا (س)
صفحه ۳۲ عثمان طه
آیات نورانی ۲۰۳ الی ۲۱۰ بقره 👆
وَمِنَ النَّاسِ مَن يُعْجِبُكَ قَوْلُهُ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَيُشْهِدُ اللّهَ عَلَي مَا فِي قَلْبِهِ وَهُوَ أَلَدُّ الْخِصَامِ (204)
و از مردم كسى است كه گفتارش درباره زندگى دنيا، مايه ى اعجاب تو مى شود و خداوند را بر آنچه در دل (پنهان) دارد گواه مى گيرد (در حالى كه) او سرسخت ترين دشمنان است.
كلمه «لُدّ» به معناى خصومت زياد است و كلمه «اَلَدّ» به كسى گفته مى شود كه شديدترين خصومت ها را دارد . كلمه ى «خصام» يا جمعِ «خصم» است و يا مصدر، به معناى خصومت است.
منافقان با ترفندهاى مقايسه اى، آمارى، كارشناسى، تجربى و حدس هاى به ظاهر عالمانه با تكيه بر مسائل اجتماعى و با شايعات، تهديد، تطميع و تبليغات، تنها قدرت مانور در همين زندگى مادّى را دارند، ولى در ميدان معنويّات و در توجّه به امدادهاى غيبى و اراده ى خداوندى، پاى آنان لنگ است و در آخرت نيز زبانشان بسته و حتّى اجازه عذرخواهى نيز ندارند.
🌹 سخنان شيوا و سحرآميزِ منافقان، شما را فريب ندهد. «يعجبك قوله»
🌹 به هر سوگندى اطمينان نكنيد. «يشهد اللَّه على ما فى قلبه»
🌹سوگند دروغ يكى از راههاى نفوذ منافقان است. «يشهد اللَّه على ما فى قلبه» دشمنان هميشه از مقدّسات عليه مقدّسات و از مذهب عليه مذهب استفاده مى كنند و با سوگند به نام خدا، به رسول خدا خيانت مى كنند.
🌹سوژه هاى سخن منافقان، مربوط به مسائل دنيوى است تا ديگران را تحت تاثير قرار دهند. «يعجبك قوله فى الحيوةالدنيا»
🌹 خداوند پيامبرش را از غيب و درون ديگران آگاه مى سازد. «هو الدّ الخصام»
🌹 كسانى كه مى دانند دروغگو هستند، با سوگند و زيباسازى كلمات، سعى دارند خود را دلسوز و مخلص نشان دهند. «يشهد اللَّه»
زيارت حضرت اميرالمؤمنين (عليه السلام) در روز يكشنبه كه روز آنحضرت است:
اَلسَّلامُ عَلَي الشَّجَرَةِ النَّبَوِيَّةِ، وَالدَّوْحَةِ الْهاشِمِيَّةِ الْمُضيئَةِ، الْمُثْمِرَةِ بِالنَّبُوَّةِ، الْمُونِقَةِ بِالاِْمامَةِ، وَعَلي ضَجيعَيْكَ آدَمَ وَنُوح عَلَيْهِمَا السَّلامُ،
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ وَعَلي اَهْلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبينَ الطّاهِرينَ،
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ وَ عَلَي الْمَلائِكَةِ الْمُحْدِقينَ بِكَ، وَالْحآفّينَ بِقَبْرِكَ،
يامَوْلايَ يا اَميرَالْمُوْمِنينَ،
هذا يَوْمُ الاَْحَدِ وَهُوَ يَوْمُكَ وَبِاسْمِكَ، وَاَنَا ضَيْفُكَ فيهِ وَ جارُكَ،
فَاَضِفْني يا مَوْلايَ وَاَجِرْني، فَاِنَّكَ كَريمٌ تُحِبُّ الضِّيافَةَ وَ مَأْمُورٌ بِالاِْجارَةِ، فَافْعَلْ ما رَغِبْتُ اِلَيْكَ فيهِ، وَرَجَوْتُهُ مِنْكَ، بِمَنْزِلَتِكَ وَ آلِ بَيْتِكَ عِنْدَاللهِ، وَمَنْزِلَتِهِ عِنْدَكُمْ، وَبِحَقِّ ابْنِ عَمِّكَ رَسُولِ اللهِ صَلَّي اللهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ، وَعَلَيْهِمْ ]وَعَلَيْكُمْ[ اَجْمَعينَ.
زيارت حضرت فاطمه زهراء(عليها السلام):
اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا مُمْتَحَنَةُ، امْتَحَنَكِ الَّذي خَلَقَكِ، فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صابِرَةً، اَنَا لَكِ مُصَدِّقٌ، صابِرٌ عَلي ما اَتي بِهِ اَبُوكِ وَوَصِيُّهُ، صَلَواتُ اللهِ عَلَيْهِما، وَاَنـَا اَسْئَلُكِ اِنْ كُنْتُ صَدَّقْتُكِ اِلاّ اَلْحَقْتِني بِتَصْديقي لَهُما لِتُسَرَّ نَفْسي فَاشْهَدي اَنّي ظاهِرٌبِوَِلايَتِكِ، وَوَِلايَةِ آلِ بَيْتِكِ صَلَواتُ اللهِ عَلَيْهِمْ اَجْمَعينَ.
ايضاً زيارت حضرت زهراء(عليها السلام) به روايت ديگر:
اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا مُمْتَحَنَةُ، اِمْتَحَنَكِ الَّذي خَلَقَكِ قَبْلَ اَنْ يَخْلُقَكِ، وَكُنْتِ لِما امْتَحَنَكِ بِه صابِرَةً، وَنَحْنُ لَكِ اَولِيآءُ مُصَدِّقُونَ، وَلِكُلِّ ما اَتي بِهِ اَبُوكِ صَلَّي اللهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ، وَاَتي بِهِ وَصِيُّهُ عَلَيْهِ السَّلامُ مُسَلِّمُونَ، وَ نَحْنُ نَسْئَلُكَ اَللَّـهُمَّ اِذْ كُنّا مُصَدِّقينَ لَهُمْ، اَنْ تُلْحِقَنا بِتَصْديقِنا بِالدَّرَجَةِ الْعالِيَةِ، لِنُبَشِّرَ اَنْفُسَنا بِاَنّا قَدْ طَهُرْنا بِوَلايَتِهِمْ عَلَيْهِمُ السَّلامُ.